زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
گرفتاران هوای نفس منکرین عرفان و عرفایند 🔻🔻🔻🔻
جنابِ #سالکِ #مسلکِ #قرآنِ ناب! اگر دستِ من به مقاماتِ ملای جولا، حیدر یغما، علامه دهدار، سیدعلی قاضی، شیخ محمد بهاری، سیداحمد کربلایی، جناب دولابی و حسن زاده آملی نمیرسد ولی کرامات آنها را هم انکار نمیکنم که امامم فرمود: "سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات #عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى، بسيارى از آنچه آنان گفتهاند در قرآن كريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محروميم با آن به معارضه برخاستيم. گويند #صدر_المتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه- سلام اللَّه عليها- شخصى او را #لعن مىكند، پرسيد: چرا صدر را لعن میكنى؟ جواب داد: او قائل به وحدت واجبالوجود است[!]، گفت: پس او را لعن كن! اين امر اگر قصه هم باشد حكايت از يك واقعيت دارد. واقعيت دردناكى كه من خود قصههايى را ديده يا شنيدهام كه در زمان ما بوده است. آنان كه انكار مقامات عارفان و منازل سالكان كنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نكنند و انكار آن كنند تا به خودخواهى و خودبينیشان خدشه وارد نشود. مادر بُتها بُتِ نفس شماست."
(صحيفه امام ج18 ص454)
#امام_خمینی
_
💠 @soha_olom_ensani
مبتدی ترین انسان ها، رابطه ی خود را با بوسیله ی نماز آغاز میکنند. برجسته ترین اولیای خدا نیز بهشتِ خلوتِ انسِ خود با محبوب را در نماز میجویند. ۷۰/۷/۱۵
____
#نماز
#شب_قدر
#آیت_الله_خامنه_ای
#عرفان_انقلابی
#سها_نامه
_
@soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
در اکثر ادوار تاریخی، روحانیت با یک چالش مواجه بود؛ آن چالش امروز هست، یک چالش دیگر هم وجود دارد. اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ #تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. #فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، #توحید و #معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با #تهذیب_نفس آنها را صیقل داد. میخواستند #دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. تعلیم دین هم ابعادی دارد؛ یکی از ابعاد، رشد دادن فکر و عقل #مردم است - که «و یثیروا لهم دفائن العقول» - یکی دیگر از آن ابعاد، رفع شبهات است. شبهات همیشه بوده، اما نوع شبهات متفاوت بوده است. در دورههای مختلف، علمای بزرگ ما را ملاحظه کنید؛ یکی از مسؤولیتهای خودشان را این میدانستند که با #شبهات مقابله کنند. مقابله هم یا به نحو پیشگیری است یا به نحو درمان. پیشگیری، بهتر از درمان است. اینکه کلام را تعلیم میدادند، #فلسفه را تعلیم میدادند و شخصیتی مثل علامهی حلی - که #فقیه عالیقدری است - هم در کلام کتاب دارد، هم در فلسفه کتاب دارد، بهخاطر این بود که با باور کردن عقلیت مخاطبانِ خودشان بتوانند از ورود یا جایگیر شدن شبههها در ذهن پیشگیری کنند. مخاطب آنها - چه انسان معمولی یا طالب علم، یا شخص فرزانه و تحصیلکرده - در مقابل شبههیی که به #ذهن او میرسید یا دیگری به ذهن او وارد میکرد، درنمیماند. کار دیگر هم این بود که شبهه را درمان کنند؛ اگر شبههیی پیش میآمد، مجالس #کلامی و بحث و پاسخ به سؤالات تشکیل دهند و #کتاب بنویسند تا شبههها را برطرف کنند. برای این کار، فقه و فلسفه و #کلام و تفسیر و علوم مقدماتی میخواندند؛ از #تاریخ مطلع میشدند و بسیاری از علوم عصر خود را فرا میگرفتند تا بتوانند دین را #تبلیغ کنند؛ «لقد منّ اللَّه علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب والحکمة». یکی هم #تزکیه است. تعلیم با تزکیه متفاوت است. اگرچه تعلیم چنانچه به شیوهی صحیح و با #متد درست انجام بگیرد، تزکیه را هم در خود دارد؛ اما تزکیه جریان مستقلی است.
شما امروز با این چالش مواجهاید و مسألهی شما مهمتر و دشوارتر است از مسألهی #علامهی_حلی یا مسألهی #علامهی_مجلسی یا مسائل علمای بزرگی که در طول تاریخ بودهاند؛ با آنها قابل مقایسه نیست
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
__
#حوزه
#علوم_انسانی
@soha_olom_ensani
آدرس کانال سُها در پیام رسان بله:
https://ble.im/soha_olom_ensani
معیار اجتهاد در زمینه های اجتماعی و حکومتی
«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» .
امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج 21، ص 47
#امام_خمینی
#اجتهاد
💠 @soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی سخنرانی امام خمینی در رابطه با فلسطین
_
#روز_قدس
💠 @soha_olom_ensani
5bdae58e0038b77c9860b21d_8216226688544372024.mp3
8.49M
پست ویژه صدای #علامه_طباطبایی
توضیح علامه طباطبایی از #واقعیت_مطلقه
سوال از درباره فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی: (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ...) و پاسخ ایشان
برگرفته از کانال المیزان
_
@soha_olom_ensani
حدیث میگوید:
(فلما نفض یده من تراب القبر هاج به الحزن)
وقتی که علی خاک ها را بر روی قبر شهید عزیزش [فاطمه زهرا]، شهید هیجده ساله اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی اش ریخت به تعبیری گویا غم های عالم به دل علی بن ابی طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. غمگینی علی به خاطر از دست دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیکتر ندارد و او را از دست داده است این حرف های دیگر که برگردم جواب یتیم هایت را چه بدهم اینها خیال بافی است.
۵۹/۰۱/۱۰
#امام_خامنه_ای
#اصلاح_دینی
#سیره
#خط_امام
_
@soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
• زندگی این است که انسان هدفی را، معشوق و محبوبی را، ایده شریف و عزیزی را پیدا کند و دنبالش راه بیفتد. آن که مینشیند کنار تا ببینم چه میشود، او هیچوقت یک انسان والا و برجسته نیست و نمیتواند باشد.
۶۵/۰۳/۰۹
#زندگی
#عشق
#هدف
#سها_نامه
_
@soha_olom_ensani
ریشه کثیرالشک بودن در ضعف عقل است
#شهید_مطهری
وسواسی ها زیاد هستند. بعضی در طهارت و نجاست وسواس پیدا می کنند، دائماً شک می کنند. برخی در قرائت وسواس پیدا می کنند، پی در پی شک می کنند، ده دفعه می گوید: وَلا الًضالین باز هم شک می کند که درست گفته یا درست نگفته است. در طلبه ها وسواسی زیاد پیدا می شود. معمولاً افرادی که سرگرمی فکری زیاد دارند یعنی خیلی فکر می کنند و فکرشان خسته می شود، اگر توجه به مسائل مذهبی داشته باشند، فکرهای خسته خیلی آماده وسواسی شدن است.این بیماری است و بیماریی است که از نوع بی عقلی است یعنی عقل انسان ضعیف است. تا عقل و فکر انسان ضعیف نباشد این جور نمی شود. چاره اش چیست؟ چاره وسواسی اعتنا نکردن است. بعضی ها عین همین حالت کثیر الشکی در فروع دین را العیاذ بالله در اصول دین پیدا می کنند. در همه چیز شک می کند، ولی به صورت وسواس است، شکش شک مقدس نیست، وسوسه است. راه علاج این جور اشخاص را علما این طور ذکر کرده اند؛ گفته اند که اگر مرد علم و فکر و برهان است یعنی به آن حد رسیده، باید مدتی روی علوم ریاضی مثلاً هندسه کار کند، چون علوم ریاضی علوم برهانی است و ساده ترین علوم برهانی است، تا ذهنش از این کجی و انحراف بهبود پیدا کند. و اما اگر عامی است و دچار این جور شک ها و وسوسه ها شده است راه چاره اش خود عمل و عبادت است؛ به شکش اعتنا نکند و عبادت کند، مخصوصاً زیاد قرآن بخواند، زیاد ذکر پروردگار را بگوید، انس با خدا شک را از بین میبرد.
کتاب پانزده گفتار
_
#تفکر
#عقل
#وسواس
#شک
_
💠 @soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani چگونه میشود فاصله معنوی بین امام و بقیه علما را مقایسه کرد؟ اگر امام پیغبمر بود بق
#امام_خامنه_ای :
یادم میآید در گذشتهها، در دلم به دو نفر از علما افتخار میکردم. یکی #سید_مرتضی بود...چون در دنیای اسلام، تنها مذاهب رسمی، همین مذاهب اربعه اهل تسنّن بود؛ نقل شده که این بزرگوار گفته بود: «هشتادهزار دینار از مال خودم میدهم، برای اینکه شیعه را هم رسمی کنند». این، قدم بسیار بزرگی بود که البته عملی نشد. آنها قیمت را بالا برده بودند و ایشان هم نتوانسته بود بدهد و این کار، انجام نگرفت. من همیشه در دلم، به این مرد که اینگونه #بلند_اندیش بوده که میخواسته شیعه را به رسمیت برساند، افتخار میکردم و از جوانی، در قلبم هیجانی نسبت به او داشتم. یکی هم مرحوم #علی_بن_موسی_بن_جعفر_بن_طاووس_حلّی (رضوانا...علیه) بود. ایشان در یکی از کتابهایش مینویسد: «مردی از بنیهاشم و آل علی، قبل از قیام قائم، به #حکومت خواهد رسید. من، از جهات مختلف که به خودم نگاه میکنم، میبینم آن شخص، باید #من باشم». #ابنطاووس یک #زاهد است. کسانیکه ابنطاووس را میشناسند، میدانند که ابنطاووس مظهر زهد است و کسی است که با همه #فقاهت عالی که داشته، از ترس خدا و بهخاطر تقوا، فتوا نمیداده است. این مرد که چهره و وجهه او در بین علمای ما، وجهه زهد و تقوا و تعبّد و محو شدن در وظیفه شرعی است، اهل دنیا نبوده است. اما همین آدم، که اینگونه #فانی فیالله و اهل عبادت است، میگوید: «به نظرم میرسد آنکسیکه باید به این مقام دست پیدا کند -مقام حکومت شیعه و اسلام- قاعدتاً باید من باشم». یعنی خودش را برای این قضیه آماده میکرد. من همیشه افتخار میکردم که فکر یک عالم، اینگونه بیرون از #آفاق_مدرسه و #کتاب سیر کند و در این #عوالم باشد. معیارهای ما اینها بود. در تاریخ اسلام و علمای شیعه، وقتی آدمهایی را در این حد میدیدیم که چنین فکر و آرزویی را در سرشان میگذراندند، به آنها افتخار میکردیم.حال شما اینها را با #امام مقایسه کنید. این فاصله را، فاصله #زمین و #آسمان بگوییم؟! فاصله بین #انسانهای_معمولی با #پیغمبران بگوییم؟! این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ اصلاً این #فاصله_معنوی بین امام و سایر علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟! اصلاً #شخصیت_امام یک چیز #عجیب و واقعاً #استثنایی است. نه #پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم #بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن #حدود #پرواز کند. مثل او که #هیچ؛ تا آن #حدود هم کسی نمیتواند #پرواز کند. شخصیت امام، چنین شخصیتی است.
۱۳۷۲/۰۲/۲۷
#امام_خمینی
💠 @soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
نمیشود کسی در درون خود، در عمل شخصی خود #تقوا نداشته باشد، دچار هوای نفس باشد، اسیر شیطان باشد، اما ادعا کند که در جامعه میتواند اجرای عدالت بکند. هرکسی که بخواهد در محیط زندگی مردم منشا عدالت بشود، اول باید در وجودِ خود، در درون خود، تقوای الهی را رعایت بکند. تقوا یعنی مراقب برای خطا نکردن.
۷۹/۱۲/۲۶
#اصلاح_دینی
_
💠 @soha_olom_ensani
•راه اصلاح یک مملکتی فرهنگ آن مملکت است؛ اصلاح باید از فرهنگ شروع بشود. دست استعمار توی فرهنگ ما کارهای بزرگ میکند؛ نمیگذارد جوانهای ما مستقل بار بیایند؛ نمیگذارد در دانشگاه جوانهای ما درست رشد بکنند. اینها را از بچگی یک طوری میکنند که وقتی بزرگ شدند، اسلام هیچ و آنها همه، همه چیز. اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح میشود. برای اینکه از فرهنگ است که در وزارتخانهها میرود؛ از فرهنگ است که در مجلس میرود؛ از فرهنگ است که کارمند درست میشود.
•اسلام یکوقتی بود که نصف دنیا را گرفته بود و داشت میرفت جلو. شما این کتاب گوستاولوبون را بخوانید؛تمدن اسلامرا؛ او رفته است تمدن اسلام را از چشم مادی نگاه میکند، او اصلاً نمیفهمد اسلام یعنی چه؛ اعتقاد هم نه به مسیح دارد و نه به اسلام دارد؛ او تمدن را عبارت از این ستونها میداند
_
۱۳۴۳/۰۶/۱۸
#امام_خمینی
#فرهنگ
@soha_olom_ensani
•صرف خواندن فلسفه در متقی و معنوی شدن انسان اثر دارد.
•تقوای شهید مطهری متاثر از فلسفه اسلامی بود.
#علامه_طباطبایی
•يك ضايعهاى بود (شهادت) مطهرى.
در مسئله تقوا و معنويّت، خود فلسفه اسلامى كه از دست علماى اسلام رد شده و به ما رسيده است خالى از معنويّت نيست. طورى است كه خود به خود براى انسان كه متوكّل است، حال معنويت مىآورد و تقوا را تأييد مىكند، توفيق مىدهد، هدايتمىرساند. اين خاصه فلسفهاى است كه از دست علماى اسلام برآمده است و طبعاً ايشان هم اين معنا را داشت. مردى باتقوا بود، تقوايى كه از فلسفه و ايمان به دست آورده باشد. تمام همّش و تمام نيرويش در فلسفه مصرف مىشد و خوب بار آمده بود.
کتاب بررسی های اسلامی ج ۲ ص ۲۸۴
_
💠 @soha_olom_ensani
ارزش کار علمی کوچک یک دانشمند از دنیا و ما فیها با ارزش تر است..!
_
#علامه_طباطبایی
#سها_نامه
#عکس_نوشت
_
💠 @soha_olom_ensani
در زندگی تا به کی حرکت کردن و به جایی نرسین؟ تا به کی غافل ماندن؟مانند خری که محور آسیاب را میگرداند و به جایی نمیرسد...
#امام_خامنه_ای
یک روز دلمان را خوش کردیم که کسروی را بکوبیم. یک روز دلمان را خوش کردیم که فلان زندیقی که از فلان گوشه درآمد و فلان گوشه، مردار شد و ازبین رفت، بکوبیم. عمر ما تلف شد؛ عمرما تمام شد؛ عمر دیگران را هم تمام کردیم، از بین بردیم. حالا که نگاه میکنیم میبینیم که در پیشگاه امام زمان اگر بفهمیم باید شرمنده باشیم که از اسلام چیزی یاد ندادیم؛ مردم ما همان هستند که بودند.
باتلاق همان باتلاق است که هرروز پشه ای برمی خیزد، هر روز نیشی می زند، نیش هایی که تو پیش بینی اش را نکرده ای، بزرگتر از توهم نکرده. هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند، ما هم خودمان را بدهیم تا رنگ کنند. مدام غافل ماندن، مدام غافل نگه داشتن، یک قدم پیش نرفتن و دائما حرکت کردن، مانند خری که محور آسیاب را می گرداند یک قدم به سرمنزل نزدیک نشدن، این همه نیرو را مصرف کردن و یک گان جلو نرفتن. پیش امام زمان مایه شرمندگی است.
این یک معیاری است... اصل و ریشه را بشناس، تا ساقه و شاخه و شاخه ریز و برگ را بتوانی از یک دیگر تشخیص بدهی، خودت را سرگرم جمع کردن برگ های زرد نکنی بیچاره!
_
۵۳/۰۹/۱۵
کتاب شریف انسان دویست و پنجاه ساله حلقه سوم صفحه ۱۸۴
_
#اصلاح_دینی
#خط_امام
#تکلیف
💠 @soha_olom_ensani