وقتی مواضع اساتید دانشگاه های علوم انسانی که باید توی بحران های فرهنگی بتونن وضعیت موجود رو تبیین کنن و راه درست رو نشون بدن اینقدر سخیف و غیرواقعی هست.
از دانشجویی که با تفکر این استاد قراره تحویل مملکت داده بشه چه انتظاری هست؟
نتیجه اش این میشه دانشجوی مهندسی دانشگاه صنعتی شریف بیاد خودشو تو جایگاه تئورییسن فرهنگی سیاسی بدونه..
___
#ایران #علوم_انسانی #حجاب
_
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
گرچه گاهی تندبادی شاخه ای درهم شکست
سرو می ماند ولی طوفان به پایان می رسد.
___
#دل_نوشت
___
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
انقلاب سلبی ها
#ایران
اساسا هر انقلابی برای آنکه به ثمر برسد نیاز به یک جریان اجتماعی و پشتوانه فرهنگی دارد. افرادی که اینک دنبال تغییر نظام سیاسی موجود هستند اول از همه باید از خود سوال بپرسند به راستی چه اتحاد و انسجامی درون خود جریان های برانداز وجود دارد؟ آیا کوچک ترین رویکرد ایجابی برای تغییر وضعیت موجود در اندیشه فکری یا ایدولوژی آنان هست؟ مدل حکمرانی در عرصه فرهنگی سیاسی آموزشی دارند؟
حتی کوچکترین همبستگی اجتماعی برای هویت سازی برای جریان خود بین این جماعت دیده نمیشود به طوری که در مطالبات خود نیز به مناقشه خورده اند.
منافع گروه های کومله، منافقین، شاهنشاهی ها و طرفداران آزادی حجاب هیچ انسجام فرهنگی ای را دارا نیست.
در نبود انسجام فرهنگی هویتی در صورتی که براندازی رخ دهد، این براندازی نه صرفا باعث تغییر نظام سیاسی، بلکه تغییر در حاکمیت مرزی و جغرافیایی را منجر خواهد شد.
نزاع حاکمیت در این طیف از مخالفین بیشتر تابع الگوی نظام حکمرانی جنگل است که تنها ملاک برای بقا را قبیله، خون یا قدرت تعیین میکند.
انقلاب خمینی زمانی موفق شد که پررنگ ترین جریان سیاسی فرهنگی و اجتماعی عصر خود بود به طوری که از منافقین گرفته تا لیبرال ها خود را در تضاد با رهبری خمینی نیمتوانستند معرفی کنند بلکه برعکس خود را هم افق و و ذیل هویت این انقلاب باز تعریف میکردند تا بتوانند در بدنه اجتماعی ایران برای خود جریان زنده ای بمانند.
اما مخالفین موجود گویا با الگوگیری از فیلم "بازی تاج و تخت" مدلی که صرفا با سلب جریان مقابل تنها ایده اصلی خود را برای حکمرانی در نزاع قدرت میداند نمایان میسازند.
ایران اسلامی جریان و هویت یک پارچه ای است که در طول تاریخ به عنوان یک نظام فرهنگی ابتدائا شکل گرفته است. ارزش فرهنگی لزوما با قدرت سیاسی ساقط شدنی نیست و ریشه بنیادین در اعتباریات مردم ایران زمین دارد.
وضعیت موجود هنوز با انقلاب خمینی فاصله زیاد دارد اما تغییر و ایده برای حکمرانی و اصلاح ساختار های بنیادین جامعه تنها راه علاج عبور از ناعدالتی ها و نابرابری های زجر آور واقعیت جامعه ما است.
می کنند انکار تنها یک خدا را کافران
کفر هم آیینه دار معنی توحید ماست
#طاها_مجاهد
_______
#مهسا_امینی #حجاب #تحول_فرهنگی #انقلاب #زن_عفت_افتخار
___
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
در این می خانه در هر دور، جامی ناتمام از ماست
غمی شیرین و کامی تلخ و اندوهی مدام از ماست
صدایت میزنیم از دور و مشتاقیم پاسخ را!
گر امشب هم به ما دشنام می گویی، سلام از ماست
چو افتادم بر دامت، آفرین گفتم خدایت را
که زلفت با دلم میگفت: صید از اوست دام از ماست
به هر صورت، فلک اقبال مارا بر نمیتابد
گمان کرده است خوشبختیم و فکر انتقام از ماست
یکی از ما به جای باده امشب زهر می نوشد
ملالی نیست، میدانم و میدانی کدام از ماست
#فاضل_نظری از کتاب وجود
#شعر
__
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
قطع شدن اینترنت اوج تنهایی آدما رو بهشون یادآوری میکنه ...
چون بعضی وقتا یادمون میره واقعیت زندگی ما با دنیای مجازیمون چه فرقی داره.
_
@ensani_islami
بعضی وقتا که میگن آدمای بزرگتر از شما توی این هدف موفق نشدن چرا داری الکی برای این مسیر عمرتو میزاری تو دلم این شعرو میخونم:
گر چه دانم که به وصلت نرسم، بازنگردم
تا در این راه بمیرم که طلبکار* تو باشم
نه در این عالم دنیا که در آن عالم عقبی
همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم
_____
*(بخوانید بدهکار)
_______
@ensani_islami
اینکه حضرت آقا گفتند:
"موضع گیری افراد مشهور توی اتفاقات اخیر هیچ اهمیتی ندارد"
رو عزیزان دارن تاویل میکنن که نه منظور آقا این نبود و ما هرچی بدبختی میکشیم از این سلبریتیا هست و....
واقعیت اینکه توی رصد فرهنگی وضعیت موجود سلبریتی جماعت شاید گاهی حباب فرهنگی ایجاد کرده، اما هیچوقت جریان ساز فرهنگی توی ایران نبودن.
وصله ناجوری هستن که نه توان کنش گری داشتن و نه تونستن جریان ساز باشن
این بی خاصیت های بی اهمیت که خودشون رو جریان ساز توهم کرده بودن همون بهتر که نادیده گرفته بشن...
#حجاب #سلبریتی #ایران
___
@ensani_islami | فلسفه، شعر، علوم انسانی
سلام عزیزان
مطلب پیدا کردن برای این کانال برام یه کار سخته
اینکه از جای دیگه مطلب کپی کنم بزارم رو بی فایده میدونم، از نوشته های خودم یا اساتیدم برای علوم انسانی بزارم که درست نیست انتشار اینطوریش،مطلب فلسفی بزارم، کی توی فضای مجازی مخاطب بحث فلسفی واقع میشه؟ اینایی که به اسم فلسفه دارن تو اینترنت مطلب میزارن کم از رمان نداره مطلبشون...
برا همین درسته مطالب کمه اما واقعا با حساسیت انتخاب میشن. امیدوارم ولو برای ده نفر از مخاطبای عزیز مفید باشه.
___
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید!
#سید_روح_الله_خمینی
زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بىخبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مىماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود.
پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود.
_
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43
____
#عرفان_خمینی #سلوک #حجاب_علم
__
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
من را هرگز کسی ناراحت یا افسرده ندید
#شهید_بهشتی
یک چیز را من از شما میخواهم که خود هم به آن عمل میکنم؛
هیچکس مرا در این دوره نشیب و فراز انقلاب، در سخت ترین شرایط نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند!
ما که به دنبال احدی الحسنیین هستیم( شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟
افسرده نباشید!
چهره ها شاداب باشد!
نشاط داشته باشید!
آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
_
#ایران
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔹 برای رسیدن به اولین مرتبه انسانیت باید یک دور فلسفه بخوانیم!!!
#امام_خمینی
◾ يكى از آن مراتب (سلوک) مرتبه «علم» است. و آن، چنان است كه به سلوك علمى و برهان فلسفى ثابت نمايد ذلّت عبوديّت و عزّت ربوبيّت را. و اين يكى از لباب معارف است كه در علوم عاليه و حكمت متعاليه به وضوح پيوسته كه جميع دار تحقّق و تمام دايره وجود صرف ربط و تعلّق و محض فقر و فاقه است.
◾ و عزّت و ملك و سلطنت مختصّ به ذات مقدّس كبريا است واحدى را از حظوظ عزّت و كبريا نصيبى نيست، و ذل عبوديّت و فقر در ناصيه هر يك ثبت و در حاقّ حقيقت آنها ثابت است. و حقيقت عرفان و شهود و نتيجه رياضت و سلوك، رفع حجاب از وجه حقيقت و رؤيت ذلّ عبوديّت و اصل فقر و تدلّى است در خود و در همه موجودات.
◾و دعاى منسوب به سيّد كائنات صلّى اللّه عليه و آله: اللّهمّ ارنى الأشياء كما هي.
پس، اگر سالك راه حقيقت و مسافر طريق عبوديّت با قدم سلوك علمى و مركب سير فكرى اين منزل را طى كرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اوّل انسانيّت نائل شود، و لكن اين حجاب از حجب غليظه است كه گفتهاند:
العلم هو الحجاب الاكبر. و بايد سالك در اين حجاب باقى نماند و آن را خرق كند
کتاب آداب الصلاه صفحه ۱۱
____
#عرفان_خمینی #سلوک #تهذیب_نفس #فلسفه #ریاضت
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
37.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وصول الی الله
🔻حجت الاسلام امین اسدپور
#شهادت_امام_حسن_عسکری
#ربیع_الاول_1401
#امام_حسن_عسکری
@m-zoha
_
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔹 برای رسیدن به اولین مرتبه انسانیت باید یک دور فلسفه بخوانیم!!! #امام_خمینی ◾ يكى از آن مراتب (سل
مگر در زمان ائمه فلسفه داشتیم که بگوییم تا حکمت نخوانیم نمیتوانیم آدم شویم؟
◾ شاید با دیدن این مطلب برای خواننده گرامی سوال ایجاد گردد که مگر در زمان مولا امیرالمومنین علم فلسفه داشتیم که بگوییم اگر کسی فلسفه نخوانده باشد سلوک الی الله برای او ممکن نباشد؟
و من سوال میکنم کنون اگر کسی بگوید هرکس علم فقه بلد نباشد از شریعت اسلام بویی نبرده است مگر سخنش غلط است؟
گرچه در زمان اهل بیت علمی به اسم فقه نداشتیم و هنوز تدوین کتب فقهی مانند اکنون صورت نپذیرفته بود. پس همین اشکال راجع به احکام شرعیه نیز وارد است.
◾ آنچه در کلام ائمه یا در لسان قرآن به عنوان فقه آمده است نه معنی اصطلاحی آن بلکه معنی تفقه و اجتهاد در دین است.
جواب این سوال این است که گرچه علم و کتاب فلسفی به معنی امروز هنوز تدوین نگشته بود اما مگر معارف موجود در حکمت متعالیه چیزی غیر از آیات و معارف ناب محمدی است؟
◾ موضوع فلسفه ما همان آیه هو الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ است و معارف آن چیزی غیر از حقیقت توحید نیست.
فلسفه در صدد این است که به ما بگوید يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ و میخواهد بگوید چگونه است که هرچه خیر است از جانب خداست و هرچه بدی است از جانب بنده.
◾ گرچه اصطلاح و بیان فلسفی غیر از بیان آیات است اما معارف توحیدی یکی است و شما اگر به دیده انصاف بر آنچه فلاسفه با عمری ریاضت و غلامی در خانه اهل بیت به آن رسیده اند را بررسی نمایید خواهید دید هیچ حرفی نگفته اند مگر از قرآن گرفته باشند و با قرآن یکی باشد.
پس در واقع پیرمغان ما امام خمینی که در کل عمر خود غیر از حکمت و غیر از واقعیت حرفی نزد درست گفته است که نمیشود انسان بدون معرفت توحیدی قدم در راه توحید بگذارد.
◾ مگر ممکن است انسان خود را سالک الهی بداند و هیچ اعتقادی بر فقر ذاتی یا توحید مطلقه نداشته باشد؟ خود حصول معارف فلسفی به آسانی بر کسی ممکن نیست و این خود ریاضتی است از ریاضات انسان.
و نفسی که بتواند حقیقت این امر توحیدی را دریابد میتواند جامعه و دولتی اسلامی بسازد. مگر ممکن است عالمی که خود بویی از معرفت توحیدی نبرده و درکی از این اصرار غیبی نداشته بتواند مدلی توحیدی برای تحول اجتماعی بسازد ؟
#طاها_مجاهد
_
#عرفان_خمینی #فلسفه_اسلامی #توحید #سلوک
___
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
به پوستر و لباس ارزشی درست کردن نمیشود کار فرهنگی گفت
#سید_علی_خامنه_ای
کار فرهنگی را درست لخت کنیم و بفهمیم یعنی چه. کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی، یعنی نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ میشود؛ اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد. اگر شما مدرسه درست کردید، ولی این مدرسه در روح کودکی که هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟ میتوانید ادعا کنید که کار فرهنگی است؟ نه، این، ضد کار فرهنگی است. میخواهم حساسیت قضیه را توجه بکنید.
۱۳۶۹/۱۰/۲۳
___
#فرهنگ #اصلاح_دینی
_
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
سپرد جا به تو هر کس ز بزم بیرون رفت
تویی به جای همه، هیچ کس به جای تو نیست
👤 #صائب_تبریزی
🏷 #شعر
💠 @ensani_islami | فلسفه, شعر، علوم انسانی
وقتی برای هدفی تلاش میکنید و ناامید میشید این حرف امام خامنه ای عزیز شاید کمکتون کنه ...
برای روز های خستگی و ناامیدی.
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فلاسفه و صاحب نظران علوم اجتماعی عمیق را در رسانه ها جستجو نکنید.
_
#محمد_علی_مرادی
#فلسفه
#علوم_اجتماعی
__
💠 @ensani_islami
🔹 اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟
#علامه_طباطبایی
◾ چنان كه اشاره كرديم، وقتى كه خورشيد اسلام از افق نيلگون اين جهان سر زد و با فروغ درخشان خود جهان و جهانيان را روشنايى داد، دنيا به دو دسته متمايز منقسم بود:
يك دسته متمدن، مانند امپراتورى بزرگ روم و شاهنشاهى ايران و ملل ديگر مانند مصر و حبشه و هند و چين، و در ميان اين ملل زن حكم اسير داشت؛ يعنى انسانى كه آزادى اراده و عمل نداشت و از مزاياى عمومى اجتماع بهكلى محروم بود، ارث نمىبرد، عملش احترام نداشت، در امور خوراك و پوشاك و مسكن و ازدواج و طلاق
و اقسام معاشرت و تصرف در اموال و غيرآنها هيچگونه آزادى و استقلالى نداشته و هر نفسى را كه مىكشيد يا قدمى را از قدم برمىداشت با تصويب و اذن مرد مىبايست انجام دهد و اگر مورد تعدى قرار مىگرفت، اقامه دعوى و شكايت او را مردان مىبايست بكنند و اعتنايى به دعوى و شهادت و سخن وى نبود.
و دسته ديگر، ملل و اقوام عقب مانده مانند اهالى آفريقا و سكنه گوشه و كنار معموره بود و زن در ميان اين اقوام و قبايل اصلًا انسان محسوب نمىشد بلكه طفيلى جامعه به شمار رفته و در صف حيوانات و استخدام و استثمار شده قرارداشت. بار مىكشيد و صيد مىكرد و خدمت مردان و تربيت بچگان و پرستارى مريضها مىنمود و آتش شهوت شوهران يا كسانى را كه آنها مىخواستند، خاموش مىكرد و گاهى در قحطى يا مهمانىهاى با شكوه با گوشت وى تغذيه مىشد.
اين بود اوضاع عمومى جهان آن روز كه محيط عمومى ظهور اسلام بود و محيط خصوصى آن كه جزيرةالعرب بود. به واسطه اينكه نوع اهالى آن سامان باديهنشين بودند و در عين حال از خارج با ملل معظمه روم و ايران و حبشه و مصر محصور بودند و از داخل با يهود يثرب و اطراف آن و نصاراى يمن و عراق محشور بودند و معظمشان دين وثنيت را داشتند، رسوم زندگيشان از مجموع رسومات و مقررات اين ملتها تركيب يافته و بر اثر كسرو انكسار، طريقهاى شدهبود كه از همه طريقهها نمونههايى داشت.
به همان ترتيب روم و ايران و ملل ديگر زن را از عامه حقوق محروم قرارداده و هميشه تحت سرپرستى مطلقالعنان مرد نگاه داشته و هيچگونه احترام اجتماعى برايش قائل نبودند. گذشته از اينكه بر اثر اخلاق بدويّت اساساً زن را مايه عار مىدانسته و از دختر نفرت داشته و بدشان مىآمد و حتى قبيله بنىتميم دخترها را زنده در گور مىكردند، چنان كه قرآن كريم بالخصوص به اين دو موضوع متعرض شده:
{«وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ* يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ» «1».
و{«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» «2».
در چنين محيطى كه توصيف شد، اسلام زن را جزء حقيقى و عضو كامل جامعه انسانيت قرارداده و از اسارت بيرون آورده و آزادى اراده و عمل به وى بخشيد. زن مانند مرد در ثروتى كه طبقه گذشته به ارث مىگذارند شركت دارد و از پدر و برادر و عمو و خالو و ساير خويشاوندان و همسر ارث مىبرد و هر كار مشروع و زندگى معروف را براى خود انتخاب كند آزاد است و عمل وى احترام اجتماعى داشته و باارزش مىباشد، حقوق خود را مىتواند مطالبه كرده و به مراجع صالحه مستقيماً مراجعه كند و در صورت تعدى، اقامه دعوى نمايد و شهادت اقامه كند و در همه اين مراحل كه كليات زندگى زن به آنها تأمين كامل مىشود، مرد هيچگونه ولايت و قيمومت و تحكمى نسبت به زن ندارد.
{بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 284}
_
#زن_عفت_افتخار #حجاب #آزادی #اصلاح_دینی
_____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی