eitaa logo
ارتباط موثر
1.3هزار دنبال‌کننده
857 عکس
307 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 تربیتِ فراتر از ظرفیت‌ 📋 گزیده ای از یادداشت های سفر به آمریکا: کارگاه‌های پرورشی در مدارس 🔶 «برای ثبت نام دخترم، رفتیم مدرسه ابتدایی گرییر(Greer). قبل از ثبت نام، باید مربی پرورشیِ مدرسه با دخترم گفتگو می‌کرد. خانم مربی بعد از گفتگوی با فرزندم، برگشت به من گفت «دخترتان روحیه خجالتی دارند، من دو ماهه این روحیه را عوض می‌کنم». این جمله برای من که یک عمر خجالتی بودن را هم تجربه کرده بودم، شوخی به نظر می‌رسید. بعد از دو ماه دیدم که حرف مربی واقعا شوخی نبود بلکه یک برنامه بود. این بخاطر کارگاه‌های پرورشی در مدارس بود. بچه‌ها مدرسه هر هفته دو روز کارگاه پرورشی داشتند که درآن مهارت‌های مختلفی را یاد می‌گرفتند. 🔷 نکته بسیار مهمی که بعدها متوجه شدم «تربیت بچه‌ها بیش از ظرفیت‌ بچه‌ها» بود. این نکته اندکی اغراق‌آمیز است ولی نکته بسیار مهمی بود. آنچه در کارگاه‌های پرورشی در مدارس رخ می‌داد، فعال‌سازی اراده‌های کودکان، هرچند در مسیر نظام سرمایه‌داری، بود. فکر می‌کنم یکی از ریشه‌های آزادی‌ (به هر معنایی که هست) در جهان غرب، نه ضرورتا قوانین و نظام اجتماعی آن، بلکه نوعی پرورش اراده‌ها است که موجب می‌شود افراد در سن بزرگسالی هم احساس آزادی، حس جرأت و امکان تغییر را داشته باشند. 🔶 در کلاس‌های دکتری دانشگاه ویرجینیا به مرّات دانشجویانی را ‌دیدم که شاید اصلا نشانه‌های نخبگی (در ظاهر) نداشتند، تعجب می‌کردم و از خود سئوال می‌کردم که اینها اینجا چه می‌کنند؟ بعد از آشنایی با برخی از این دانشجوها دیدم که برخی از اینها بیش از هفت زبان می‌دانند. دوباره به این نتیجه رسیدم که افراد در نظام آموزشی و پرورشی بیش از ظرفیت خودشان آموزش و پرورش داده می‌شوند. 🔷 یکی از اساتید برجسته دانشگاه ویرجینیا جناب لری بوشارد بود که واقعا هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ اخلاقی فرد فرهیخته و فهمیده بود (او یکی از بهترین‌های تجربه من در آمریکا بود). ایشان فردی معلول و ناتوان به لحاظ جسمی بود، به گونه‌ای که نمی‌توانست درست حرف بزنه، تایپ بکنه، راه بره، و یا کاری را انجام بده. با این حال، نظام پرورشی از این معلول، فرهیخته‌ای ساخته بود که نه فقط محل مراجعه دانشجویان، بلکه محل رجوع اساتید بود. بوشارد هم از جمله نمونه‌های زندگی من بود که در آن اراده انسانی را غالب بر شرایط محیطی و محدودیت‌های فیزیکی می‌دیدم. یکی از مسلمانان درمورد لری بوشارد جمله تلخی به من گفت. گفت بوشارد اگر در جامعه ما بود گدا می‌شد. یک معنا از جمله ایشان این بود که فقدان تربیت و پرورش اراده‌های کودکان در مدارس ما، آنها را نوعا وابسته و نیازمند به دیگران قرار می‌دهد. سخن‌اش هر چند تلخ ولی بسیار تأمل برانگیز بود.» منبع: یادداشت های حجه الاسلام و المسلمین دکتر بابائی @Habibollah_Babai @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد. 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویری با جمعی از مداحان به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س): مداحان و شعرای اشعار مداحی از مطالب متقن و محکم و متین استفاده کنند. ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی کمرنگ شده است. بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد. دو خطبه طوفانی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهین‌آمیز بیان شده است. مکتب اهل‌بیت علیهم السلام از مسائلی مانند: قول به غیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّا است. و شما مداحان نیز باید این معارف را در زبان و عمل به مردم تعلیم دهید. @Khamenei_ir @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
❇️ یک داستان، یک درس ⭕️ آیا مقصد شما را هم اسب‌تان تعیین می‌کند؟ مردی به سرعت و چهار نعل با اسبش می تاخت. این‌طور به نظر می‌رسید، که به جای بسیار مهمی می‌رفت مردی کنار جاده ایستاده بود فریاد زد: کجا می‌روی؟! مرد اسب سوار جواب داد: نمی‌دانم از اسبم بپرس این داستان زندگی خیلی از مردم است! بسیاری از افراد سوار بر عادت‌ها و باورهای غلطشان می تازند بدون اینکه بدانند کجا می‌روند "دان هارد" ⭕️گاهی توقف کنیم، از خودمان بپرسیم ؛ اسب و مرکب مناسبی انتخاب کرده‌ام؟ عادات، ذهنیت‌ها و باورهای رایج ام مرا به کدام سو می برند؟ هدف و مقصد مطلوب من کجاست؟ برای رسیدن به مقصد چه باور/عادت هایی را باید دور بریزم و چه عادت/باورهایی را باید تقویت و یا ایجاد کنم؟ مهارت کافی برای تغییر عادات و باورهای ناپسند و ناکارآمد را دارم؟ تغییر را از کجا باید آغاز کنم؟ و... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️ اثربخشی اثر بخشی به معنای توانائی تولید نتایج مطلوب و در عین حال مفید و موثر ، است. برای اثر بخش بودن باید بتوانیم، با چالش های زندگی روبه رو شویم و به تناسب نتایج مطلوبی بگیریم. تا احساس شایستگی کنیم. اثربخشی یکی از مولفه های مهم «احساس ارزشمندی» (جزء مهم عزت نفس) به شمار می‌رود. و همه ما به احساس ارزشمندی احتیاج داریم. @ertebatmoaserdini
استاد اخلاق حضرت آیت‌الله ضیاآبادی دعوت حق را لبیک گفت. @ertebatmoaserdini
⭕️ افرادی که تمایلات خودخواهانه دارند و برآورده‌کردن نیازهای خودشان بر هر چیز دیگر اولویت دارد، نباید تعجب کنند که خودمحور بودن آنها اجازه نمی‌دهد صمیمیت را تجربه کنند. 🔷 صمیمیت یعنی به نیازهای افراد مهم زندگی‌مان حداقل به اندازه تمایلات خودمان اهمیت قائل شویم. صمیمیت مستلزم توانایی همکاری واقعی با دیگران برای رسیدن به هدفهای مشترک است. 🔶 خودخواهی به خاطر ترجیح همیشگی خواسته‌های خود بر دیگران از این همکاری صمیمانه جلوگیری می‌کند. با این حال، افراد بسیاری تعجب می‌کنند که چرا نمی‌توانند زندگی را در هر دو صورت آن داشته باشند : خودخواهی در کنار روابط صمیمانه!! 🔷 برای آنها عجیب است که چرا در زندگی هنگامی که اوقاتی سرشار از رقابت جویی و خودخواهی داشته باشند و در هر شرایطی به دنبال منافع خود باشند؛ در همان حال نمی‌توانند عشق، دوستی و روابط صمیمانه با دیگران را تجربه کنند. در واقع خودخواهی و رقابت‌جویی افراد، سرانجام روابط صمیمانه یا زندگی زناشویی آنها را ضعیف یا متلاشی می کند. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️ تحملِ تغییر (۱) تغییر تا مادامی که خودخواسته و انتخابی باشد مهم‌ترین پیش‌رانه زندگی بشر است اما وقتی سویه‌های جبری و الزامی آن پررنگ باشد، خود مهم‌ترین عامل فروپاشی ذهنی و شوک‌های فردی و جمعی خواهد شد. حالا با تغییرات گسترده‌ای روبرو شده‌ایم که هیچ اختیاری در انتخاب آن‌ها نداشته‌ایم و تنها وجه مسئولیت و انتخاب ما "تحمل و تاب‌آوری" و رشد زیر سایه آن‌هاست. حالا از خود می‌پرسیم چه باید کرد؟ تاب‌آوری (Resiliency) ظرافت‌های فکری و زیستی در بحران‌ها، فجایع و مدیریت اضطراب، غم و اندوه منجر به انعطاف و تاب‌آوری می‌شوند. تاب‌آوری فرآیندی پویا و آموختنی است. مجموعه‌ای از مهارت‌ها که می‌توانند به نگرش پویا و احساس توان‌مندی منجر شوند. ادامه دارد @ertebatmoaserdini .
ارتباط موثر
⚪️ تحملِ تغییر (۱) تغییر تا مادامی که خودخواسته و انتخابی باشد مهم‌ترین پیش‌رانه زندگی بشر است اما
⚪️ تحملِ تغییر (۲) چند راهکار مقدماتی تربیتی که منجر به تاب آوری و مراقبت از زندگی می شوند: ۱. پر بودن خزانه عاطفی خانه: تا مادامی که بانک مهربانی منزل به خاطر انواع اصطکاک و بگو مگو و اثبات قدرت خالی است، بقیه مولفه ها در ایجاد بستر پایدار برای تغییر و اصلاح، ناکارآمد خواهند ماند. عشق و اعتماد سرمایه اصلی خزانه عاطفی هر خانه و بلکه هر جامعه‌ای هستند. ۲. باور به ارزشمندی زندگی: وقتی ما والدین باوری به یگانه بودن زندگی و نیز ارزشمندی آن نداریم، نمی توانیم بافتی از زیست ارزشمند و معنادار را در خانه ایجاد کنیم. این عدم باور به ارزشمندی گاهی ناخودآگاه در بیان و عمل ما نمایان می شود و اطرافیان ما آن را دریافت می کنند. بپذیریم و باور کنیم که زندگی نعمتی بی‌نظیر و تکرار ناشندنی از سوی خداوند است. ۳. توان کنترل شرایط و نه حس قربانی بودن: وقتی شرایط جبری بیش از طاقت و تحمل انسان می شود یکی از مهمترین مکانیزم های ذهنی برای بقا ایجاد حس قربانی بودن و تبرئه مداوم خویشتن است.(مقصر را دیگران بدانیم و خود را بی تقصیر و قربانی) مراقب باشیم در این مکانیزم باقی نمانیم و فرمان کنترل زندگی را به این حس مکنده (که انگیزه و توانمندی ما را کاسته و بی‌مسئولیتی را رشد می دهد) نسپاریم. گریز از مسئولیت و تقصیر را به عهده دیگران انداختن،نه تنها راه حل مناسبی نیست، بلکه ما را محدود و زمین‌گیر می کند. ۴. پذیرش کاستی‌های موجود: خودآگاهی به معنای شناخت ظرفیت‌ها و کاستی‌های خود، و تکرار این نکته که این شرایط و حتی کاستی‌های خود را فهمیده و می‌پذیرم؛ ولی راه برون رفتی هست که باید بسازم. همه‌ی ما باید یک لیست توانمندی‌های شخصی و لیستی از ناکامی‌ها و شکست‌های خود داشته باشیم. . این دو لیست در تقویت واقع بینی مثبت نگر بسیار اهمیت دارند. خود را بشناسیم، بپذیریم و اصلاح کنیم. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه در روز جمعه السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ سلام برچشمه جوشان زندگی... دل دردمند ما را که اسیر توست یارا به وصال مرهمی نِه، چو به انتظار خستی شعر: سعدی @ertebatmoaserdini .
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکارهای کاهش حواس پرتی در کودکان 🔵 حاوی نکات کاربردی برای افزایش توجه و تمرکز و کاهش حواس پرتی فرزندان زمان ویدئو کمتر از ۱۴ دقیقه خانم دکتر ثریا علوی‌نژاد(روانشناس کودک) @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"عادت" عادت ، ناجوانمردانه‌ترين بيماری‌ست، زيرا هر بداقبالی را به ما می‌قبولاند، هر دردی را و هر مرگی را. در اثر عادت ، در كنار افراد ِ نفرت‌انگيز زندگی می‌كنيم ، به تحمل زنجيرها رضا می‌دهيم ، بی‌عدالتی‌ها و رنج‌ها را تحمل می‌كنيم. به درد ، به تنهائی و به همه چيز تسليم می‌شويم. عادت ، بی‌رحم‌ترين زهر زندگی‌ست. زيرا آهسته وارد می‌شود ، در سكوت ، كم‌كم رشد می‌كند و از بی‌خبری ما سيراب می‌شود و وقتی كشف می‌كنيم كه چطور مسموم ِ آن شده‌ايم ، می‌‌بينيم كه هر ذرۀ بدن‌مان با آن عجين شده است، می‌بينيم كه هر حركت ما تابع شرايط اوست و هيچ داروئی هم درمانش نمی‌كند. کتاب: «يك مرد» اثر: «اوريانا فالاچی» @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تواضع شناختی و ذهنی (۱) 🔶 نظر شما چیست: چه زمان به اشتباه خود اقرار می کنید؟ چه زمان حتی با وجود شواهد و مدارکی واضح اشتباه‌تان را انکار می‌کنید؟ چه موقع در برابر ایراد دیگران موضع تدافعی می گیرید؟ و یا به توجیه اشتباهات‌تان می پردازید؟ چه زمان به خود (ولو در ذهن) می‌گویید «من هرچیزی را که باید، درباره‌ی این موضوع می دانم»؛ یا «من هم به اندازه‌ی او می‌دانم. فکر می کند کیست که عقیده اش را به من تحمیل می‌کند؟» و در نتیجه حتی به دلیل طرف مقابل گوش نمی دهیم و فقط آماده واکنش و نوعی پاسخ به او هستیم... 🔷 اصولا چه معیاری برای پذیرش اشتباه داریم؟ آیا معیار مذکور در مورد افعال خودمان با افعال دیگران، تفاوت پیدا می کند؟ به عبارت دیگر سنجه‌ای که با آن اشتباه دیگران را تشخیص می دهیم، با سنجه تشخیص اشتباه خودمان متفاوت است؟ لطفا زود پاسخ مثبت ندهید، تامل کنید. در بسیاری از آموزه‌های دینی و اصول بنیادین اخلاقی به همین نکته توصیه شده ایم؛ اما معمولا وسوسه‌های ذهنی مانع از آن می شود و در عمل سنجه‌هایی فراخ‌تر و با انعطاف بیشتر برای خودمان و خودی‌های مان داریم. 🔶 گاهی نادانی مضاعف می شود و به تعبیر منطق «جهل مرکب» پرده‌های چند لایه روی فهم می اندازد و قدرت شناختِ آدمی را فرو می‌کاهد. این عارضه هیچ علائم نمایان بالینی ندارد. پس گرفتار شدن ذهن مان در دام نادانی مضاعف، به سادگی قابل تشخیص نیست. بر عکس در هنگام گرفتاری، منکر نادانی می‌شویم...! ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا