eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
ضمن سلام و تحیاتکم وآرزوی بهروزی و نیکنانی با آموزش تجوید همراه باشما. .و تدریس پیشکسوت بین المللی ق
روی عکس سمت چپ بالای تصویر ضربه بزنید و مطالب پیشنیاز تجوید تخصصی که قبلاً در مورد تاریخچه قرآن و... تا همین پست بالا که تدریس شده را مطالعه بفرمایید؛ 1 الی 8 را... ✨تا از ادامه همراه با شما باشیم . .. ✅ @eshragholqoran اصولاً قرآن بصورت ترتیل نازل شده و قرائت آن نیز باید بر اساس *تزول* صورت گیرد. در لغت عبارت از منظم و مرتب کردن *عبارت است. *یعنی آن چیز منظم و مرتب کردن و یا عبارت الکلامه* کلامش را منظم و تابع یکدیگر کرد ؛ با تأَنی و تفهیم بدون عجله ادا کرد] خداوند تبارک و تعالی می فرماید: [وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَو لٍا نُزِّلَ عَلَیهِ القُرءآنُ جُملَةً وَاخِدَةٌ کَذَالِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُٶادَکَ وَ رَتَّلنَاهُ تَرتِیلَا] (سوره فرقان ایه32) یعنے وکفار گفتند: چرا قرآن یک باره بر وی_پیامبر صَلّ الله نازل نشد!؟ خداوند در معنے آیه مذکور مے فرماید: چنین کردیم تا بدین وسیله قلب تو را تثبیت نماییم و قرآن را منظم و پے در پے (بتدریج) وبا تأَئنے فرستادیم.: مے فرماید:در قرائت مکث و تأنی کن بصورتی که حروف و کلمات را از یکدیگر جدا سازد] (مشوش و در هم مخوان ) کلّ جامع ترین تعریف از مولاے متقیان امام علے علیه السلام که به ما رسیده .. ⚜در پاسخ یکے از صحابه از معناے ترتیل : ⚜در مجموع : ے_آیات 🔶چنان قرآن را تلادت کنید که تمام قواعد تجویدے و وقف و ابتداء رعایت گردد و از ؛ [بنابر این قرآن با هر سرعتے که خوانده شود؛ نهیتاً تباید از . ] ✅ @eshragholqoran
🚩 آیت‌الله تسخیری عمر با برکتی را در نشر معارف و تقریب امت صرف کرد 🔹 آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پیامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله تسخیری: مرحوم تسخیری(ره) عمر خود را در فراگیری علوم اسلامی، نشر معارف الهی، جهاد در راه خدا، تقریب امت اسلامی، حمایت از محور مقاومت و مبارزه با طواغیت منطقه و مستکبران عالم سپری کرد. https://iqna.ir/00GR6V ضمن عرض تسلیت بر عالم جلیل القدر جهان اسلام و تقریب مذاهب بر امت مسلمانان باذکر صلوات بر محمد وءال محمد برای شادی روح طیبه ایشان.. .. { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} 🏴 @eshragholqoran
4_507651510750938400.mp3
12.58M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی و دکتر موسوی بلده 📌جلسه
مطالب همراه و از کتاب حلیة القرآن سطح 2 اُستاد سید محسن موسوی بلده تقدیم می گردد. @eshragholqoran👇👇
🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 🔶قرائت آیاا قرآن همراه با رعایت اصل* سه مرتبه دارد : ⚜ایت تقسیم بندی عمدتاً ناطر به تفاوت در * سرعت *قرائت است. اما بدیهی است که کیفیّت اداء قواعد هم در سرعت های مختلف دستخوش تغییر می شود. [بطورخلاصه قرائت با سرعت کند قرائت با سرعت متوسط و قرائت با سرعت تند است. ] 🔶و اینک شرح مراتب قرائت: 1⚜در لغت حقّ چیزی را بجای آوردن بدون کمی و زیادی( رسیدن بحقیقت شیء) آمده است. 🔶این روش مبتنی است بر اشباء مدّ ؛ تحقیق همزه قطع ؛ اتمام حرکات؛ تفکیک حروف از یکدیگر و وقف بر محل های جایز و در یک کلام رعایت کامل تمام قواعد؛ ⚜تمایل به قرائت تحقیق ؛ و حمزه نیز روایت ورش از نافع بوده است. . 🔶تحقیقی روشی است که جهت تعلیم قرائت بر قرآن پژوهان پیشنهاد می شود.که با استفاده از تمرین و تمرگز بالا سبب فراگیری و اداء کامل قواعد علم تجوید می شود هر چند آیات کمتری خوانده میشود اما امکان اداء صحیح حروف و تدبّر در معانی قرائتی نیکو و وزین می گردد. 👌نکته در تحقیق به مکث های بی دلیل؛ کشش بی مورد حرکات و در نهایت تکلّف در قرائت منجر می شود که است. 2⚜ : در لغت به معنای * ؛ دوره کردن * و در اصطلاح قرائات : عبارت است از قرائت با سرعت متوسظ نه به کندی تحقیق و نه به تندی حَدر ⚜بدیهی است دراین روش نسبت به تحقیق دریک زمان واحد آیات خوانده شود ⚜🔶⚜🔶⚜ : 💠الف_نه بدان سرعا که در قواعد تجویدی خللی وارد آید. ب💠_نه بدان کندی است که همچون تحقیق آیات کمتری خواند شود. ج💠_قائدتاً تجویذ حروف و حفظ الوقوف به شایستگی رعایت می گردد. د💠_از همه مهم تر؛ فرصت برای تدبر در معانی وجود دارد. 3🔶_ : در لغت به معنای _سرازیر کردن و عبارت حَدر مترادف با یعنی آمدن و حرکت در سراشیبی است. یعتی سراشیبی _سرازیزی و طبعاً این نام گذاری را تداعی میکند. حَدر به معنای عدم رعایت احکام تجویدی و و نیست! بلکه صرفاً در مقابل قرائت تحقییق است که نسبت به آن قرائت سریع تر محسوب می شود هر صورت حدّ ترتیل نباید خارج گردد حَدر؛ روش کسانی است که مدّ منفصل را به قصر خوانده اند. 💢مانند ابن کثیر ؛ قالون؛ ابی عمرو و ...⚜🔶⚜🔶⚜ . کسانی که به تحقیق خوانده ان این روش را بهترین راه برای اداء قواعد تجوید و تدبّر در معانی و تعلیم و تعلّم می دانند هر چند آیات کمتری خوانده شود ؛ اما آنان که قرئت حَدر را اختیار کرده اند به این باورند که مطابق فرموده خداوند : [مَن جَاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ فَشرٌ اَمثَالِهَا] و از طرف دیگر برای هر حرف از قرآن به فرموده پیامبر مکرم سلام صلواة الله حسنه اے برلی قاری منظور می گردد. آنکه در کتاب قرآن آمده است: وَ قُرآناً فَرَقنَاهُ لِتَقرَأَهُ عَلَی النَاسِ مُکثٍ وَ لَنزَلنَاهُ تَنزِیلاً{ سوره اسراء /آیه 106} =وقرآن را بر تو نازل کردیم بصورت جدا از هم تا آن را تدریجاً و با تأَنِّی بر مردم بخوانی و لذا آن را بتدریح نازل کردیم.. ویا [ کِتَابٌ اَنزَلنَاهُ اِلَیکَ مُبَارکٌ لِیَدَّبَّرُوا ءایَاتِهِ ولِیَتَذَکّرَ أُلُوالأَلبَابِ]سوره ص/آیه 29=این قرآن کتابی است مبارک که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم در آیات آن تدبّر کنند و اهل خرد متذکر شوند.. 🔶لذا قرائت به روش برای کسانی شایسته است که در امر قرائت دارای تجربه کافی و حُسن اداء قواعد بوده و در اثر سرعت قرائت حروف و کلمات ضایع نشود. . و در عین قرائت قرآن قادر به تدبّر لازم معانی و مفاهیم باشند و هرگز برای قاریان متوسط و ضعیف توسیه نمی شود. ⚜در تفاوت تحقیق و ترتیل می توان گفت: _روح_کلی_حاکم_بر_مراتب_قرائت_است. و هر مرحله باید همراه با ترتیل باشد. ⚜پس هر تحقیقی میشود که ترتیل و منظم و آراسته باشد اما هر ترتیلی تحقیق نیست! بلکه میتوان تدویر یا حَدر هم باشد. . و در کل از تعارفی که از ترتیل ارائه شذ نه تنها با فرمایش امام المتقین علیه السلام. . [ اترتیلُ اَدَاءَ الحُرُوف وَ حِفظُ الوُقُوف ] مغایرت ندارد که پذیرفته است. 🔶در کتاب معروف با کمی تفاوت میخوانیم [ اَلترتیلُ تَجوِیدُ الحُرُوف و مَعرِفَةُ الوُقُوف] و این فرموده امیر المٶمنین علیه السلام مورد اتفاق اهل تشیع و تسنن است که رعایت احکام تجویدی و اداء الحروف نیمی از ترتیل؛ و حفظ و رعایت موارد وقف و ابتداء نیم دیگر آن را تشکیل میدهد ⚜در ادامه هر دو نیمه ترتیل بتدریج و مفصّل تشریح خواهد شذ. ✅ @Layltolghdrnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
مطالب همراه و از کتاب حلیة القرآن سطح 2 اُستاد سید محسن موسوی بلده تقدیم می گردد. @eshragholqoran👇
🔶تحوید در لغت به معنای . , جوّدالشَّی: آن چیز را زینت داد ؛حُسن بخشید) وتجوید از نظر = [ ] 🔶 عبارت است از صفات لازمه حرف و یا های حرف در حال انفراد 💢مانند حرف ص صاد که این حرف به تنهایی پنج صفت اصلی و یم صفت فرعی دارد { همس/ استعلاء /شدّت/ اطباق/اصمات اصلی / و صفت فرعی صفیری} اینها همه حقّ انفرادی حرف صاد می باشد ّ هر حرفی از حروف حجا نیز به تنهایی دارای چنین صفاتی می باشند.. پنج صفت اصلی که دیژگی های ذاتی حرف محسوب می شود.(در حالت سکون) بدون ترکیب بر هر حرفی.. .و گاهاً یک صفت فزعی نیز. .. 🔶 حرف عبارت است ار که از صفات لازمه ے حرف در حالت ترکیب با حروف در کلمات..بر اثر همنشینی و کنار هم در ترکیب قرار گرفتن حرف پیش می آید. هر حرف به تنهایی و به صورت منفرِد دو مشخصه دارد.: 💠یکی این که از معینی در دستگاه تکلّم خارج می شود(جایگاه تولید) اما این کافی نیست!! از بعضی مخارج حروف(محل تولید حرف) بیش از یک حرف تولید و خارج می شود 💢مانند لب ویا شفتین : پنج حرف م *ب* ف * و * وحرف پ که در قرآن وجود ندارد. 🔶لذا حرف باید ے دیگری نیز داشته باشد تا از حرف دیگر هم مخرج خود متمایز گردد. ⚜این مشخصه ے دوّم [ صفات] حروف است که به آنها حقّ حرف گویند (شیوه ے تولید) عنوان مثال 💢 دو حرف س ز را که در یک محل تولید می شوند(مخرج) از یکدیگر متمایژ می سازد 💠صفت ویژه ے که در حرف #ز وجود دارد در حرف #س نیست. و آن جَهر است یعنی ارتعاش تارهای صوتی(صدای بلند) 🌿 شما انگشتان سبّابه را در درون گوش و حرف #ز را تلفظ کنید متوجه می شوی صذای وِز توی فضای سرِ شما می پیچد🌿در هنگام تلفظ نیز را هم میشنوید زیرا صفت جهر دارد (صدای آشکار و بلند) حالا همین عمل را با حرف س انجام بدهید بخوبی تمایز این دو حرف که از یک مخرج تولید شد برایتان روشن می گردد صدای نیست که حس شود زیرا همس دارد(صدای آهسته ) و این حقِّ دوم یک حرف در حالت می باشد.. تا اینجا با دو مشخصه ے و هر حرف... در تولید آشنا شدیم. 🔶اما برای کاربرد در میان کلام های دیگری هم لازم است. 💢مثال : َ*أَنزَلَ * مُنَزِّلَ /مَسَجِدَالله/ با توجه به نوع حرکت یا سکون و صفات لازمه حرف ؛ در انفراد حرف در مجاورت و همنشینے حالات به خود می گیرد که این حالت همنشینی حرف می باشد. . 💢مثلاً گاهی بر اثر همنشینی پیش نی آید : اِن کّنتُم= انکُنتُم اخفاء حرف ن همراه باسیر و/ و گاهی ادغام من ربِّکَ=مرَّبِّکَ ن حذف و یا ادغام شد و زمانی حرف پر حجم باید تلفظ شود که حرف صاد پرححم و حرف ر تفخیم و یا حرفی کم حجم مانند أَنزَلَ که سه حرف أ َ زَ لَ ترقیق و کم حجم تلفظ می شوند ؛ این حالات مختلف حروف یا حروف نامیده می شوند 🔶بدیهی است احکام حروف با ویژگی های ذاتی آن مستقیم دارد و ⚜لذا ؛ و بدهی هست که یک قاری قرآن با رعایت حقّ و مستحقّ حروف و در ترکیب کلمات و از پیوستگی کلمات و خلاصه به وجود آمدن َعبارات و آیات قرآنی و تلاوت می تواند چه شوری و تحولی و شگفتی هایی پیش بیاورد. 🔶لذا دانستن علم نیز برای قاریان قرآن از محسوب می شود. [ ] تشکیل شده است. 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜
4_507651510750937170.mp3
2.83M
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻اذان کامل و بسیار زیبای استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی.. 🎼این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است/روحش شادباد🌹🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_507651510750938665.mp3
10.92M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه دوم 📕 @eshragholqoran
ماه پیروزی خون برشمشیر بر شیعیان و محبان الحسین علیه السلام و دلباختگان و عزاداران تعزیت باد. .🏴 🏴🏴
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} سال قمری و ماه محرم اولین ماه از سال قمری بر مسلمانان جهان سرشار از خیرو برکت و فزونی نعمتهای سلامتے ؛ سعادتمندی و معنویات و خیر کثیر در سایه رضایت و رحمت واسعه ے الهی باشد. .. { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} @eshragholqoran
1_7060947.m4a
3.38M
🌴صلواه ابوالحسن ضراب اصفهانی برشکوه و جلالت آقا امام عجل الله 💎 @eshragholqoran
🏴اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْن 🏴و َعَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ علیه السلام. .. و سلام علیکم.. 🏴عزاداریها قبول بارگاه خداوندی.. سلامت و عاقبت بخیر گردید.. . .. @eshragholqoran
4_5881711717620123779.mp3
6.38M
🎙حاج مهدی سماواتی 🏴زیارت عاشورا/یا حسین مولا و آقایم. .ایکه منتقم خون بناحق ریخته تو خود خداست شفیعمان باش آن لحظه اے که هیچ دادرسی بر احوالمان نسیت!! !یا مظلوم. .. @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌈⭐️اعُوذُ باللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجیم= ِیمٍ 98 سوره نحل=یعنی پس هنگامی که به قرائت قرآن می پردازی*از شیطان رانده سده به خداوند پناه ببرید. 🔶 باید در قلب و نیّت قاری هم زمان باشد یعنی از آنچه که مانع توجه شما نسبت به کلام وحیانی قرآن می شود ؛ دوری کنید. و⚜ دوم :اینکه قرائت عبارت باید طابع قرائت شما باید باشد : تلاوت با صدای جهری صدای بلند آغاز میشود؛ استعاذه نیز باید جهری باشد.. و اگر تلاوت شما یعنی با صدای آهسته آغاز می گردد : استعاذه نیز باید آهسته قرائت شود . 🔶 در !نماز چه نماز را با صدای بلند نماز بخوانید و یا آهسته است استعاذه از قلب بگذرد و آهسته و یا مخفی در نیّت و قلب باشذ از زبان بگذرد. 🔶 نکته سوّم در صورتی به تلاوت خود پایان دهیذ چه و چه . . ⚜در شروع مجدد اگر همان آیه باشد باید مجدداً استعاذی به زبان جاری شود. . 🌈⭐️ نیز یم مصدر جعلی است و بِسمِ الله_از آن مشتق شده اللهِ الرُّحمَنِ الرَّحِیم =فعل ماضی است یعنی نآم خدا را بر زبان آوردن. . 🔶 و چنانمه قبلاً نیز گفته شده 114سوره دارد و هر سوره با عبارت بِسنِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم آغاز میشود و و اولین جزء سوره می باشد و گفتن آن الزامی می باشد 🕌 از راویت از امام جعفر صادق بر اهیت آن تأکید فرمودند و ّآن را قبیح شمردند. در سوره که بخاطر آیه برائت از مشرکین فاقد بسم الله است و گفتن نیز در صدر سوره می باشد. ⚜ در آیا میانی مانعی نیست بر گفتن بسم الله. .. مستحب است و بر سر لفظ جالله و اسماء و آیاتی که با توصیف از خداوند و صفات باریتعالی نیز کفت بسم الله تأکید شده 🔶 یک نکته چنانچه سوره ای را شروع کردید و تلاوت را پایان دادید برچشتید در همان زمان و سوره ای از قبل ان سوره را تلاوت کنید بر گفت بسن الله شده حتی در آیات میانی سوره قبل. .. با در شروع قرائت می توان به چها صورت زیر عمل کرد : 1🔶 : پایان دادن به سوره/گفتن استعاذه/ و سپس گفت بسملة در این دستورالعمل حق نداریم عبارات را به هم وصل کنیم(قطع جمیع ) 2🔶 =که در این صورت اولین آیه سوره بعد نیز باید به بِسمِ الله وصل شود. .. 3🔶 و وصل ثانی =قطع استعاذه /و سپس گفتن بسمله و وصل به آیه بعد در شروع تلاوت 4🔶 اول و قطع ثانی : وصل استعاذه به بسمِ الله و وقف بر بسم الله.. که اگر بخواهی سوره بعدی را تلاوت آغاز کنی باید یک بسمله به نیّت همان سوره بر زبان جاری کنی. ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بِسمِ الله الرّحمَنِ الرَّحِیم .. باسلام و عرض تسلیت ایام سوگواری سرور آزادگان حضرت آقا امام حسین (ع) و یاران با وفایش ▪️احتراماً تا 26 مهرماه فرصت ارسال آثار هنری و روضه های خانگی را به پایگاه نمازی کشور به سایت http://www.isqa.ir را دارید .. 🕋 @namaz_ir 🕌 @eshragholqoran