فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_دوم ⬅️معمولا در تعریف تمام جهانهای چندگانه(حتی جهانهای موازی) تعار
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_سوم.
⬅یکی از مواردی که آقای هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ بطور مکرر سعی در انکار آن را دارد خلا کوانتومی است.
زیرا اگر بتواند به خواننده مطلب بقبولاند، که خلا کوانتمی وجود ندارد یا پر از ماده است یا خلاء نیست، از دیدگاه آقای هاوکینگ این موضوع که جهان از هیچ پدید آمده است، به زیر سوال میرود.
💠به عنوان مثال، ایشان در کتاب طرح بزرگ فصل فرضیه همه چیز مینویسد:
"چیزی بنام فضای خالی وجود ندارد."
⬅️آقای هاوکینگ برای منحرف کردن ذهن خواننده، مطلب به این موضوع که چیزی بنام "فضای خالی" وجود ندارد سعی در القای مفهوم "فضای بیرون" از "زمین"، به جای خلا کوانتومی را دارند تا به وجود آمدن جهان، از "هیچ" را مورد سوال قرار دهند.
💠فضای خالی ،فضای بین سیارات و ستارگان است، که دارای بلوک های سازنده است، و در بین آن مواد بین ستاره ای و سیارات و ستارگان جریان دارند.
⬅️علاوه بر آن مفهوم خلاء معمولی که ستاره ها و سیارات در آن وجود دارند، و هوا در آن نیست با خلا کوانتومی بسیار تفاوت دارد.
💠اما خلا کوانتومی که فرض میرود جهان ما، و جهانها(چندگانه که مشمول جهانهای موازی نیز میشوند) از آن به وجود آمده است ،یک خلاء واقعی است و بنا به تایید همه دانشمندان و نوشته سایت ویکی پدیا هیچ چیزی(=ماده) در آن وجود ندارد و تا به حال اثبات نشده است که چیزی، در داخل آن وجود داشته باشد.
💠همچنین هیچ چیزی در مورد ماهیت خلا کوانتومی و وجود ماده تاریک ،یا هیگز، در آن به اثبات نرسیده است.
⬅️و مسئله ثانوی ،اگر سخن آقای هاوکینگ را بپذیریم مفهوم خلاء کوانتومی از بین میرود، و در نتیجه ما یک جهان بینهایت خواهیم داشت(که در پست قبلی این ادعا را بر پایه مفهوم اشتراک معنوی نقد کردیم) که به جهان های موازی خود، متصل است، و عملا مفهوم جهان های موازی که آقای هاوکینگ به آن در این کتاب اشاره کرده اند، در بعد چهارم به هم میخورد.
💠در مورد ابعاد دیگر فضا، و تداخل ،جهان های موازی آنها با ما، این موضوع در حد فرضیه است و هنوز اثبات نشده است، و در صورت اثبات هم چون در بعد فیزیکی ما نیستند(به دلیل متفاوت بودن قوانین فیزیکی جهانها طبق ادعای خودشان)، امکان درک آنها برای ما وجود ندارد، و عملا آن جهان های موازی برای ما وجود ندارند.
💠نکته بسیار مهم، که عناد و غرض و تعصب ملاحد را میرساند، در کلام آقای هاوکینگ در اینجا ، من باب بین مفهوم Parael Universe و Parael World به معنی کیهانهای موازی، و جهان های موازی، تفکیک قائل نشده اند(!)و جهان های موازی در موازات جهان ما وجود دارند، که هیچ ربطی به خلاء ندارند و در ابعاد دیگر هستند، ولی کیهانهای موازی باید کیهانهایی به مشابه ما باشند که در بین جهان ما ،و جهان آنها ، یک خلاء کوانتومی که در آن هیچ بعد فضا و زمانی وجود ندارد، وجود داشته باشد.
♻️ #ادامه_دارد...
#هاوکینگ.
#لئونارد_ملودینو.
#جهانهای_موازی.
#کیهانهای_موازی.
#خلاء_کوانتومی.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴پاسخ به شبهات
✅آیا ملاصدرا زنان را حیوان می داند⁉️
#قسمت_اول
⬅️یکی از شبهات عجیبی که چندی است دربارۀ مرحوم صدرالمتألهین مطرح شده این است که وی زنان را انسان نمی داند و حیوان می شمرد. مخالفان با این مطلب نیز سعی در پائین آوردن مقام و منزلت علمی صدرالمتألهین نموده و ادّعا می کنند که سخنان وی قابل اعتماد نیست.
سزاوار است اوّل عین عبارت ملاصدرا را بیاوریم و سپس به بررسی آن بپردازیم. ایشان در جلد هفت اسفار در فصل چهارده از موقف ثامن که دربیان عنایت الهی در خلقت زمین و منافع آن است و بر اساس آیات قرآن کریم یک به یک حکمتهای خلق زمین را بیان میکند (الفصل «۱۴» فی عنایته تعالى فی خلق الأرض و ما علیها لینتفع بها الإنسان) می فرماید:
⬅️«و منها تولد الحیوانات المختلفة؛ وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ* بعضها للأکل وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ و بعضها للرکوب و الزینة وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً و بعضها للحمل وَ تَحْمِلُ أَثْقالَکُمْ إِلى بَلَدٍ لَمْ تَکُونُوا بالِغِیهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ و بعضها للتجمل و الراحة وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ و بعضها للنکاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً و بعضها للملابس و البیت و الأثاث وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُیُوتاً تَسْتَخِفُّونَها یَوْمَ ظَعْنِکُمْ وَ یَوْمَ إِقامَتِکُمْ- وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى حِینٍ.»
💢آنچه موجب سوء برداشت مخالفین عرفان و حکمت گشته این فقره از عبارت است: «و بعضها للنکاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً» (= خداوند برخی از حیوانات را جهت نکاح آفرید؛ چنانکه در آیه شریفه میفرماید: وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً خداوند برای شما از خودتان همسرانی قرار داد.)
⬅️مخالفین چنان پنداشته اند که از این عبارت استفاده می شود که مرحوم ملاصدرا زنان را از دائره انسان ها خارج دانسته و آنها را حیواناتی می شمارد که به خاطر انسان ها (یعنی مردان) خلق شده اند. ولی آیا واقعاً این عبارت چنین می گوید؟
💠هر کس که آشنائی ابتدائی با علوم اسلامی داشته باشد و مثلاً کتاب جامع المقدّمات را خوانده باشد می داند در اصطلاح منطق و حکمت، حیوان به معنای «جسم نامی حسّاس متحرّک بالاراده» است و به این اصطلاح همه انسان ها چه زن و چه مرد حیوان می باشند و همه طلّاب پایه أوّل در حوزه می دانند تعریف انسان در علم منطق «حیوان ناطق» است.
⬅️حیوان در فارسی عامیانه به معنای جانداران متحرک غیر از انسان است، ولی در اصطلاح علوم عقلی و بلکه در زیستشناسی به معنای جاندار متحرک می باشد و اختصاصی به غیر انسان ندارد و لذا منطقیان حیوان را جنس و انسان را نوعی در تحت آن می شمارند.
مرحوم ملاصدرا نیز در سرتاسر اسفار از همین اصطلاح استفاده می نمایند و انسان را حیوان ناطق و دیگر حیوانات را «حیوان عجم» یا «حیوان صامت» می نامند و مکرراً در اسفار با تعابیری چون «الانسان و سائر الحیوانات» یا «الانسان و غیره من الحیوانات» برخورد می کنیم.
⬅️پس ریشه تحریف معنوی کلام صدرالمتألهین این است که مخالفان با این اصطلاح ساده ناآشنا بوده و نفهمیده اند که اگر زنان را در فلسفه جزء حیوانات بشمارند بدین معناست که زنان نیز همچون مردان موجوداتی جاندار و متحرک می باشند.
مرحوم ملاصدرا در عباراتی که گذشت فقط در مقام تفسیر برخی از آیات قرآن است که می فرماید یکی از نعمت های خداوند آنست که برای هر انسانی زوجی از جنس خودش از موجودات جاندار و متحرک (از حیوانات) خلق نموده است؛ پس یکی از منافع زمین خلقت حیواناتی است که در زواج و نکاح مفید می باشند.
⬅️چنانکه روشن است در این عبارت ملاصدرا هیچ صحبتی از زنان به میان نیامده است و به اطلاق خود هم شامل خلقت مردان برای زنان و هم شامل خلقت زنان برای مردان میشود و خلقت هر یک (که هر دو نیز از به اصطلاح فلسفی از حیوانات میباشند) نعمتی برای دیگری است.
♨️بی دقتیها و بی تقوائی های مخالفان عرفان و حکمت همواره سبب سوء برداشت های عجیبی از کلمات بزرگان شده و موجب گردیده که خود و دیگران را از فیض کلمات درر بار بزرگان محروم نمایند تا جائیکه نویسنده مزبور به جهت تفکیک نکردن بین حیوان به معنای منطقی و حیوان به معنای متداول در فارسی، تهمتی بزرگ به مرحوم ملا صدرا زده و ادعا کرده ملاصدرا به طور صریح زنان را از حیوانات میشمارد.
🔹نوشته استاد وکیلی
#پاسخ_به_شبهات #ملاصدرا
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_سوم. ⬅یکی از مواردی که آقای هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ بطور مکرر سع
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_چهارم.
💢پرفسور پُل دِیویس، فیزیکدان و اختر شناس بریتانیایی، با توجه به شروحی که از جهانهای موازی شده، در مصاحبه ای که از او میشود در ابتدا، استدلال فیلسوف علم آقای نیک بوستروم ،با تقریر خاصی بیان میکند که در نقد بنیان جهانهای موازی است، ایشان میگویند:
⬅️۱-اصل انتخابگر:
💠دو وضعیت طبیعی برای امور داریم:
یکی اینکه هیچ چیز وجود ندارد، و دیگری اینکه همه چیز وجود دارد، اینکه هیچ چیز وجود ندارد با مشاهدات باطل میشود.
⬅️در نظریات چند جهانی، ادعا میشود که ،جهانهای دیگری نیز وجود دارند.
💠اما چه چیزی است که مجموعه ای از معادلات را انتخاب میکند و جهانی را بوجود میآورد؟
💠چه اتفاقی میافتد که جهانهایی قابلیت وجود ندارند؟
💠چه چیزی ،یا چه کسی، باعث این انتخاب بین جهان هایی که وجود دارند و جهان هایی که وجود ندارند، میشود؟
⬅️۲-جهان های قلابی:
💠ما میتوانیم بطور مصنوعی، موجوداتی را خلق کنیم ،و این موجودات تجربه هایی را بطور مصنوعی حس خواهند کرد، و یک جهان مصنوعی برای این موجودات بسازیم.
💠شما با یک سیستم کامپیوتری، میتوانید به تعداد بسیار زیادی از این جهانها ،خلق کنید، اما مسئله اینجاست که ساختن یک جهان قلابی، بسیار آسانتر از یک جهان واقعی است.
💠پس اگر ما یک مشاهده گر تصادفی باشیم احتمال اینکه جهان ما قلابی باشد، بسیار بیشتر از این است که جهان ما واقعی باشد.
و بر اساس این، احتمال پس قوانین فیزیک جهان ما نیز قلابی است، و در نتیجه ،ما نمیتوانیم با قوانین قلابی جهان یا جهانها را توصیف کنیم.
♻️ #ادامه_دارد...
#پل_دیویس.
#نیک_بوستروم.
#دانشگاه_آکسفورد.
#فلسفه_علم.
#جهانهای_موازی.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴پاسخ به شبهات
✅ آیا ملاصدرا زنان را حیوان می داند؟
#قسمت_دوم
⬅️آیه ای که ملاصدرا بدان استناد جستند آیه ۷۲ از سوره مبارکه نحل است که اصل آن چنین است:
«وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ أَفَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ»
نظیر این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است؛ مانند:
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»
«فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً یَذْرَؤُکُمْ فیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ»
⬅️بعید نیست که گفته شود این آیات اطلاق دارد و چنانکه دلالت بر این دارد که خداوند زنان را برای مردان خلق نموده، دلالت دارد که مردان را نیز به عنوان نعمتی برای زنان خلق فرموده است. (دقت شود)
ولی برخی از مفسران (دقت شود برخی از مفسران) مخاطب آیه را فقط مردان دانسته اند و چنین برداشت کرده اند که علّت غائی خلقت زنان، مردان می باشند و در نتیجه می توان فهمید که مقام مردان اشرف از زنان است و حیوانات صامت و نیز برخی از حیوانات ناطق (زنان) همگی برای مردان خلق گردیده اند.
(این برداشت و نتیجه گیری برخی از مفسران است)
💠مرحوم طبرسی در تفسیر آیه در مجمع می فرماید: «أی جعل لکم من جنسکم و من الذین تلدونهم نساء جعلهن أزواجا لکم لتسکنوا إلیهن و تأنسوا بهن»
💠شیخ صدوق در علل و امالی روایتی نقل می کند:
«عن مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَکَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَخْبِرْنِی مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ قَالَ النَّبِیُّ ص کَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ أَوْ کَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْیَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْیَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ قَالَ الْیَهُودِیُّ لِأَیِّ شَیْءٍ کَانَ هَکَذَا قَالَ النَّبِیُّ ص خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ مِنْ طِینٍ وَ مِنْ فَضْلِهِ وَ بَقِیَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ النِّسَاءَ آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدْ بَیَّنَ فَضْلَ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ فِی الدُّنْیَا أَ لَا تَرَى إِلَى النِّسَاءِ کَیْفَ یَحِضْنَ وَ لَا یُمْکِنُهُنَّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ وَ الرِّجَالُ لَا یُصِیبُهُمْ شَیْءٌ مِنَ الطَّمْثِ قَالَ الْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّدُ»
💠این مسأله سبب شده که مرحوم حاج ملاهادی سبزواری در حاشیه اسفار، عبارت ملاصدرا را از اطلاقش خارج نموده و چنین می فرماید:
«فی إدراجها فی سلک الحیوانات إیماء لطیف إلى أن النساء لضعف عقولهن و جمودهن على إدراک الجزئیات و رغبتهن إلى زخارف الدنیا کدن أن یلتحقن بالحیوانات الصامتة حقا و صدقا أغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صورة الإنسان لئلا یشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحهن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الأحکام کالطلاق و النشوز و إدخال الضرر على الضرر و غیر ذلک خلافا لبعض الأدیان فی بعض الأحکام فأین السها من البیضاء»
در این عبارت مرحوم حاجی سبزواری، زنان را مخلوق برای مردان شمرده است با این همه وی نیز – گرچه شاید عبارتش خالی از مبالغه نباشد – ابداً زنان را از حیوانات صامت به شمار نیاورده است چنانکه مخالفان عرفان به وی نسبت داده اند.
🔹نوشته استاد وکیلی (با تلخیص و تغییر)
#پاسخ_به_شبهات
#ملاصدرا
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
@falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_چهارم. 💢پرفسور پُل دِیویس، فیزیکدان و اختر شناس بریتانیایی، با تو
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_پنجم.
💢در نهایت، پروفسور پُل دِیویس، این گونه در نقد جهانهای موازی، استدلال میکند:
⬅️پس این پایان داستان است؟ آیا میتوانیم یک "جهان موازی" با یک کمیت کامل و سیستم بسته از وجود تمام کمیت های فیزیکی داشته باشیم؟ نه کاملا.
جهان موازی، همراه با مقدار زیادی از کمیت ها، مانند یک فضای کلی و زمان، برای میزبانی از همه این موانع، و مکانیسم تولید جهانی برای هدایت همه آنها، زمینه های فیزیکی برای پرورش جهان با مصالح مادی، و مجموعه ای از نیروهایی برای ایجاد چیزی، اتفاق میافتد.
💠کیهان شناسی ، این ویژگی ها را، با در نظر گرفتن فرایند های متافیزیکی موروثی را ،که به وجود ، میآورند، و قوانین خاصی را ،بر اساس یک جهان را، بر اساس جهانی که مد نظر است، در نظر میگیرد.
💠خود مِتاقوانین، غیرقابل توضیح هستند، قدرت های متعالی ابدی و غیر قابل تغییری که، فقط به (جلوهشان)وجود میآیند و باید به طور معمول(اصل) پذیرفته شوند.
💠به همین ترتیب، مِتا قوانین، دارای یک وضعیت مشابه، به یک خداوند متعال، غیر متعارف است.
💠http://www.sciencemeetsreligion.org/philosophy/hawking.php
⬅️و پروفسور دیویس ،در سخنرانی و نقد بر استیون هاوکینگ، در حول نظریه M ، میگوید:
هاوکینگ از وجود خدای متعال، پرهیز میکند، اما وجود متعال ازلی و ابدی، و واجب الوجود بالذات(منظور همان خداوند است) دیگری را جای او قرار میهد.
♻️ #ادامه_دارد...
#هاوکینگ.
#پل_دیویس.
#جهانهای_موازی.
#متا_قوانین.
#نظریه_M.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_پنجم. 💢در نهایت، پروفسور پُل دِیویس، این گونه در نقد جهانهای موازی
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_ششم.
💠یکی از استدلال های علمی که موافقان جهانهای موازی، آن را دال بر وجود جهانهای موازی میگیرند، ذره هیگز و LHC است، آنها میگویند:
"کمیت وجود جهانهای موازی، به عنوان مثال اگر۱۲ در پایان باشد، و ۰ آخرین عدد، اگر کمیت بالاتر از ۶ باشد جهانهای موازی وجود دارند."
⬅️و از بخت بد طرفداران جهانهای موازی، عدد بر روی خود ۶ است، یعنی تماما خنثی! اما ملاحد اوضاع را به جایی کشاندند که میگویند اینهم باز دلیلی بر موجود نبودن جهانهای موازی نیست(!) و اینگونه شد که پروفسور سابین هِسِن فِلدِر در پاسخ به طرفداران جهانهای موازی گفته است:
💠این استدلال جالبیست، اما منطقا متناقض است.
این به انتظاراتمان در مورد آنچه که ما به معنای یک "عدد تصادفی" یا توزیع احتمالی آن میباشد، متکی است.
توزیع های بی حد و حصر زیادی وجود دارد.
لازم است که اعداد در مدل استاندارد باید از یک توزیع مشخص پیروی کنند، این صرفا یک فرضیه است که با مشاهدات ناسازگار است.
💠 همه ما میتوانیم از داده ها اینگونه نتیجه گیری کنیم و بگوییم:
فیزیکدانان(طرفدار جهانهای موازی) فرضیه ای برای آنچه که میگویند "طبیعی" است، به راحتی معلوم میشود اشتباه است.
⬅️این ،بدان معنا نیست که چند(توزیع) نوعی وجود دارد. ممکن است یک توزیع باشد یا ممکن است باز نیز احتمال باشد. فقط به این معنی است که نتایج LHC هیچ چیزی در مورد آنچه که شما مدعی آن (که به صورت شبه علمی است)هستید، نتیجه ای به بار نمیآورد.
💢به نقل از مجله فوربس:
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/startswithabang/2016/10/25/no-the-lhc-hasnt-shown-that-we-live-in-a-multiverse/amp/
♻️ #ادامه_دارد...
#جهانهای_موازی.
#ذره_هیگز.
#شبه_علم.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴نقدی بر جهانهای موازی ♨️ #قسمت_ششم. 💠یکی از استدلال های علمی که موافقان جهانهای موازی، آن را دال
🔴نقدی بر جهانهای موازی
♨️ #قسمت_پایانی.
💠یکی از مواردی که بنیان جهانهای موازی را در علم به لرزه در میآورد، قابل آزمایش، پیش بینی و شواهد مستقیم، ابطال هستند، جهانهای موازی حتی شواهد غیر مستقیم هم ندارند! این بدیهی است که جهانهای موازی با علم در تضاد است.
⬅️از همین جهت، نوشتاری از مجله استرونومی را نقل میکنیم که جهانهای موازی را غیر علمی میداند و یک مورد خطرناک با مشیء خطرناک و غیر علمی در فیزیک.
⬅️مجله استرونومی میگوید:
⬅️آیا این نظریه تا حدود زیادی غیر علمی است؟
⬅️دانشمندان جورج الیس، و جو سیلک در یک مقاله شناخته شده در سال 2014 در مورد این موضوع در طبیعت ، هشدار دادند که آنها را به عنوان یک مشیء جدید نگران کننده در فیزیک نظری هشدار دادند:
💠پذیرش بعضی از آنها(جهانهای موازی) در زمینه یک نظریه، اگر آن را زیبا و توضیحی به اندازه کافیست، نیازی به تجربه و آزمایش نمیباشد.
💠آن(نظریه ها) به جای این که علمی باشند، استدلال میکنند که یک نظریه باید فریبکار باشد، ایده ایست که بر اساس قرن سنت است.
⬅️الیس و ابریشم به این نتیجه رسیدند که فیزیک نظری در حال تبدیل شدن به سرزمین بدون مشیء خاصی بین ریاضیات، فیزیک و فلسفه است که واقعا نیازهای هر یک از اینها را برآورده نمیکند.
💠مهم تر از همه، آنها گفتند که اعتبار علم در خطر است. اگر فیزیکدانان نظر سنجی شروع به دور شدن از ایده هایی درباره آنچه که تئوری علمی قانونی را تشکیل میدهند انجام دهند، ممکن است به اعتبار عمومی علم آسیب برساند، که میتواند پیامدی فاجعه بار را در زمانی که بحث درباره تغییرات اقلیمی و تحولی که در حال انجام است، داشته باشد.
💠بعضی از نظریات مربوط به نظریه چند بُعدی است، آنها میگویند که فاقد فریب پذیری لازم است و برای ارائه نظریه های علمی ،قانونی نیستند. به عنوان مثال، توضیحات چندگانه که بر تئوری رشته های خاص تکیه میکنند که خودشان هنوز تایید نشده اند ، قابل آزمایش نیستند و اساسا حدس و گمان هستند.
💠"به نظر ما، کیهان شناسان باید هشدار ریاضیدان دیوید هیلبرت را رعایت کنند:
اگرچه برای تکمیل ، بی نهایت ریاضیات مورد نیاز است، اما در فضای فیزیکی چنین چیزی(بینهایت) وجود ندارد"، چیزی است آنها نتیجه گرفتند.
💠به نظر میرسد ابریشمی و الیس با موضوعات چندگانه موافق اند، اما با نظریه های علمی که نمیتوانند از طریق اطلاعات و شواهد تأیید شوند، موضوع را بررسی کنند. الیس به ستاره شناسی گفت که هیچ مشکلی برای پیش بینی کردن مفاهیم مانند جهانهای موازی وجود ندارد تا ببینند کجا هستند. با این حال، "اشکالاتی به وجود میآید و یکی از آنها ادعا کند که چنین نظریاتی نظریه های علمی را آزمایش میکنند".
💢خود مقاله در مجله استرونومی:
http://astronomy.com/news/2017/01/what-is-the-multiverse
#جهانهای_موازی.
#جهانهای_چندگانه.
#جورج_الیس.
#استرونومی.
#آزمون_پذیری.
#نظریه_علمی.
#خلقت.
#خدا.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari