eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و ششم. ⬅️وجود عین خارجیت است.✅ 💠همانطور كه ناطقيت ذات انسان است و از انسان
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هفتم. ⬅️کثرت وجود! ⬅️اختلاف و تمايزاتی كه ميان موجودات مى‌بينيم گاهى از ماهيات آنها سرچشمه مى گيرند، مثلا يک موجود، انسان است، موجود ديگر، فرس و موجود ديگر بقر و امثال آن، و گاهى از انقساماتى كه بر ذات وجود وارد مى‌شوند گونه هاى مختلف وجود پديد مى‌آيد، مانند وجود ممکن و وجود واجب، وجود بالفعل و وجود بالقوه، وجود واحد و وجود كثير و هکذا. 💠بحث، در قسم دوم است! مى‌خواهيم بگوييم كثرات ناشى از قِسم دوم به ملاكى بيرون از وجود پديد نمى‌آيند. 💠به عبارت ديگر كثرت و تمايز، مقوم خود وجود است، هر وجود از خصوصيتى خاص برخوردار است كه آن عين وجود است و مقوم آن مى باشد، نه جزء و نه خارج از آن، ما اين كثرت را كثرت تشکیکى نام مى‌نهيم. 💠در اصطلاح منطق، كلى مشکک بر آن كلى اى اطلاق مى‌شود كه دلالت آن بر افراد و مصاديق خود به طور يكسان نباشد، بلكه معنى آن در بعضى مصداقها شديد تر و در برخى ضعيف تر يا در برخى مقدم و در برخى موخر باشد. 💠مانند اطلاق نور بر نور شمع، نور چراغ، نور ماه و نور خورشيد، در مقابل كلى مشکک، كلى متواطى قرار دارد كه دلالت معنى آن بر مصاديق، يكسان است. 💠چنانكه اسب و درخت و انسان، بر مصداقهاى خود به طور یک نواخت دلالت دارند، انسانى از انسانى انسان تر يا درختى از درخت ديگر درخت تر يا اسبی از اسب ديگر اسب تر نيست.♥️ 💢 ... . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴تلنگر ⬅️بدون روتوش، نقد هایی مخالفان فلسفه اسلامی دارم، که تصمیم گرفتم بدون پرده به این موارد بپردازم. 💠با یک نفر از مخالفان فلسفه اسلامی برخوردی داشتم، که شدیدا مدافع انقلاب بود ، اما مخالفتش نسبت به فلسفه اسلامی تعصبی برای او ایجاد کرده بود، که او و بسیاری از امثالش، ما پیروان فلسفه اسلامی را خطر جدی و آفتی برای انقلاب می‌دانستند، و در کنار لیبرال ها و تکثر گراها ، ما پیروان فلسفه و عرفان اسلامی را به منافقانی تعبییر کردند که سعی در تغییر جوهر انقلاب اسلامی کشورمان داریم. 💠این نقد، واقعا نقد متعصبانه و مغرضانه ای است، عموم این نقدها از دیدگاه سطحی نسبت به روایات و نداشتن تسلط کامل به فلسفه و عرفان اسلامی است، و فکر می‌کنند ما از پیروان ۱۰۰% ارسطو و افلاطون هستیم، دیدگاه ماشینی و الحادی به عالم داریم، لذا نسبت به اسلام و انقلاب هم دیدگاه پراگماتیک و ابزاری داریم و... . 💠در نقد مخالفان فلسفه ، تا اینجا به موارد خوبی پرداخته ایم و به خصوص تکست های مربوطه به "شرح فلسفه" و "پاسخ به شبهات مخالفان فلسفه اسلامی نسبت به حدوث" به موارد خوبی پرداختیم و نشان دادیم که اشکالات مخالفان فلسفه بر ایدوئولوژی فلسفه اسلامی، از نداشتن تخصص کافی است. 💠فارغ از این موارد، مگر عمده علما و روحانیون مدافع انقلاب، از فلاسفه و عرفا نیستند؟! آیت الله مصباح یزدی، جوادی آملی، مهدوی کنی شهید مطهری علامه طباطبایی و...، این بزرگواران مگر فیلسوف نیستند؟! مگر امام خمینی ، انقلاب جدیدی در عرفان به پا نکرد و به او عارف و بنیانگذار حکمت متعالیه عرفانی نمی‌گویند؟! مگر رهبر از پیروان سر سخت فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی نیست و از آرای فلسفی دفاع نکرده؟! متوجه هستید که با گفتن "منافق" نسبت به فلاسفه و عرفان اسلامی، دارید چه کاری می‌کنید؟! 💠قصد تخریب و زیر سوال بردن روحانیون محترمی که مخالف فلسفه اسلامی هستند را ندارم، اما در امور سیاسی و انقلابی و کشور، روحانیون پیرو فلسفه بیشتر وارد کار زار جنگ علیه لیبرالیسم و تکنورات ها شده اند، یا علمای مخالفان فلسفه؟! آیت الله مصباح یزدی نمونه بارزی از روحانیون مدافع فلسفه است که لرزه به تن اصلاح طلبها انداخته ، چنانکه درباره او شبهات بسیار بسیار زیادی پخش می‌کنند. 💠فارغ از این موارد، چرا عمده اشخاصی که ادعای مسلمان و شیعه بودن و دارند، اما مخالف فلسفه و عرفان اسلامی نیز هستند، مخالف انقلاب اسلامی و ولایت فقیه نیز هستند؟! جریان ضاله بهائیت و فرقه شیعیان شیرازی انگلیس نشین، نمونه بارز این موارد هستند که نه تنها مخالف انقلاب اسلامی نیز هستند، بلکه با فلسفه و عرفان اسلامی نیز به شدت مخالف اند و پیروان فلسفه را کافر می‌دانند! و حکم ما را اعدام تلقی می‌کنند! این کار هیچ توجیهی ندارد. ⬅️قصد ندارم شأنیت آن دسته قلیل از بزرگوارانی که به فلسفه و عرفان اسلامی انتقاد دارند را لکه دار کنم، بلکه خود بنده بحث فلسفه و عرفان را در این مورد تعمیم نمی‌دهم و این بزرگواران را نیز انقلابی می‌دانم، و مِن باب فلسفه و عرفان فقط دچار شبهه شده اند، لذا از این لحاظ قضاوت نمی‌کنم. ⬅️تنها قصد دارم که بگویم که اگر قرار باشد ساده و سطحی قضاوت کنیم، و به راحتی پیروان فلسفه و عرفان اسلامی را به "منافق" تعبییر کنیم، دوستانی که مخالف فلسفه اسلامی هستند اوضاع و شرایط بسیار بسیار بدی دارند، اگر بخواهیم با همین عینک به قضایا نگاه کنیم. 💢 . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هفتم. ⬅️کثرت وجود! ⬅️اختلاف و تمايزاتی كه ميان موجودات مى‌بينيم گاهى از
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هشتم. ⬅️تشکیک وجود! چرا و چگونه؟! 💠فلاسفه مشائی مى‌گويند: 💠هيچ مفهوم(معنوی) جامع و مشتركى ميان موجودات مختلفه نيست، هر يک از آنها با ديگرى در تباین است و اختلاف ميان آنها به ذاتشان بر مى‌گردد، همانطور كه اختلاف ماهيات، اختلاف ذاتى آنهاست. 💠و فلاسفه اشراقی مى‌گويند: وجود، حقيقت واحدى است، اين وجودات مختلفه همه و همه در حوزه وجود، وجود دارند و بيرون از وجود نيستند، زيرا حقيقتى از وجود خارج نيست، و جزء وجود هم نيستند، زيرا وجود، جزء ندارد! لذا وجود دامنه گسترده و مراتب مختلفى دارد، هر مرتبه در عين حال كه با مرتبه ديگر اختلاف دارد اما از حيث وجود با وجود ديگر فرقى ندارد، و اين معناى جمله فوق است كه مى‌گويد همه كثرت ها به حقيقت واحدى كه همان وجود باشد باز مى‌گردد. از اين اختلاف به اختلاف تشكيكى تعبير مى‌كنند. 💠اما اين شدت و ضعف(در وجود) به چه چيز بر مى‌گردد؟ يا يک وجود را كامل، ديگرى را ناقص، یکى را بالفعل ديگرى را بالقوه، يكى را واجب ديگرى را ممكن، مى‌بينيم! این ها همه و همه اختلافاتى است كه در نفس حقيقت وجود، موجود است! 💠و اشتراک ميان این ها به امورى بيرون از وجود بر نمى‌گردد. 💠اگر ما به مفهوم مغاير با به اشتراک بود می‌رسیدیم، لازم مى‌شد كه حقيقت وجود از دو جزء مشترک و مختص تشكيل شده باشد، در حالى كه وجود، بسيط است و جزء ندارد. 💠و اگر ما به مفهوم به واسطه چيزى بيرون از وجود بر وجود عارض شده مى‌بايستى بيرون از حوزه وجود، حقيقتى وجود مى‌داشت كه بتواند ملاک امتياز یک وجود از وجود ديگر شود، و فرض ما اين است كه اين تمايزها تمايزهاى ماهوى نيستند، بلكه تمايز هايى هستند كه به نفس وجود، موجود مى‌شوند.♥️ ⬅️پ.ن: به این دلیل که شبهه پیش نیاید جا دارد اشاره کنیم که، اشراقیون عمدتا وجود را جزء معقولات ثانی، می‌دانستند. 💢 ... . . . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴ماجرای استغفار ملاصدرا از کتاب اسفار؛ از زبان استاد حکیمی ✅وپاسخ به این مطلب از زبان آیه الله رمضانی ادامه در... 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴درباره کتابها، مقالات، سایتها و کانالهای مخالفان عرفان اسلامی @falsafeh_nazari ✳️دو نکته مهم و اساسی را به همه خوانندگان حق جو و حق طلب سفارش می کنیم: 1⃣بیان اشکالات موجود در آنها و توضیح نسبتهایی نادرستی که ایشان به بزرگان داده و برشمردن برداشت‌ های ناصوابی که از عبارات آنها کرده و روشن ساختن تفسیر به رای‌ هایی که کرده اند، مجال بیشتری نیاز دارد. @falsafeh_nazari 2⃣ به همه خوانندگان توصیه می‌ کنیم در جاهایی که ایشان از فلاسفه و عرفا مطالبی نقل قول می‌ کنند و سپس نتیجه ‌ای می ‌گیرند؛ ابتدا به کتاب اصلی آن فیلسوف و یا عارف مراجعه کنند تا ببینند عبارت، درست نقل شده یا نه! به تعبیر دیگر آیا امانت گفتاری و نوشتاری مراعات شده است یا نه؟ ⬅️و اگر صحیح و دقیق نقل شده باشد، سپس تامل کنند که آیا با توجه به متن اصلی، قبل و بعد متن، متون دیگر، دلایل و شواهد دیگر آیا برداشت و نتیجه ‌ای که ایشان از آن متنی که نقل کرده، صحیح است یا نه! @falsafeh_nazari ♦️اگر خودتان متخصص نیستید حتما از متخصص فن، این سوال را بپرسید و بدون طی این مراحل، تحث تاثیر انتقادات و ایرادات قرار نگیرید. 🔻🔻درادامه مقاله به چند نمونه ازاین تحریفات وعدم نقل صحیح مطلب از کتابهای فلاسفه اشاره میکنیم... 🔶ادامه در...⏬ ➖➖➖➖➖ کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴به عنوان نمونه: ✅ماجرای استغفار ملاصدرا از اسفار؛از زبان استاد حکیمی وپاسخ به این مطلب از زبان آیه الله رمضانی @falsafeh_nazari ⬅️آقای محمد رضا حکیمی گفته: «ملاصدرا اواخر عمر کتاب کوچکی دارد به نام «الحکمه العرشیه» که آن را پس از اسفار نوشته است. او در آن از اسفار نام برده و از این اثر فوق‌ العاده و ستودنی خویش استغفار می‌ کند و می‌ گوید: خدایا در کتاب مطالبی است که به دین و سنت پیامبر ضرر می‌ رساند. جمله او خبریه است نه شرطیه. نمی گوید اگر در کتاب مشکلی بود من استغفار می‌ کنم، می‌گوید چنین چیزی هست و استغفار می‌ کنم!!» ⬅️بعد از انتشار این مطلب در سایت فردا و دیگر سایت ‌ها، هیچگونه تکذیبیه ‌ای از جانب ایشان نسبت به آن صورت نگرفته و یا لااقل ما مشاهده نکرده ‌ایم و تا وقتی که این مطلب رسما از جانب ایشان تکذیب نشود ما به آن استناد کرده و آن را نقد می ‌کنیم. @falsafeh_nazari 💠استاد رمضانی : حقیر به محض مشاهده این خبر، متعجب شده و در بهت فرو رفتم و با خود گفتم آخوند ملا صدرا و این سخن⁉️ با توجه به شناختی که از ایشان و مکتب ایشان داشتم دیدم این مطلب اصلا به دهن و قلم آخوند نمی‌ خورد. ولی با خود گفتم ما خیلی چیزها را نمی‌ دانیم، شاید این مورد هم یکی از آن موارد باشد، لذا به این کتاب مراجعه کرده و از اول تا آخر آن، ورق به ورق پیش رفتم اما به عبارتی که گویای این مطلب باشد که آخوند از کتاب اسفار خود استغفار کرده چون در آن کتاب، مطالبی آورده که به دین و سنت پیامبر ضرر می‌ رساند، آنهم بصورت خبریه باشد نه شرطیه، برنخوردم. @falsafeh_nazari ⬅️فقط و فقط یک عبارت به چشمم خورد و نود و نه درصد احتمال می ‌دهم که آن عبارت، ایجاب کرده که آقای حکیمی مطلب مزبور را به جناب آخوند نسبت دهد.(این یک درصد باقی را هم به خاطر اینکه نمی ‌خواهم به کسی ظلم شود جای احتمال آن را باز می ‌گذارم) آن عبارت این است: 🔸«يقول هذا العبد الذليل إني أستعيذ بالله ربي الجليل في جميع أقوالي و أفعالي و معتقداتي و مصنفاتي من كل ما يقدح في صحة متابعة الشريعة التي أتانا بها سيد المرسلين و خاتم النبيين عليه و آله أفضل صلوات المصلين أو يشعر بوهن بالعزيمة و الدين أو ضعف في التمسك بحبل المتين لأني أعلم يقينا أنه لا يمكن لأحد أن يعبد الله كما هو أهله و مستحقه إلا بتوسط من له الاسم الأعظم و هو الإنسان الكامل المكمل خليفة الله بالخلافة الكبرى في عالمي الملك و الملكوت الأسفل و الأعلى و نشأتي الأخرى و الأولى» @falsafeh_nazari 🔹حاصل معنی آنکه: من به خداوند پناه می ‌برم از اینکه در همه گفتارها، کردارها، پندارها و نوشتارهایم چیزی وجود داشته باشد که در صحت پیروی شریعت ختم المرسلین اشکال و ایرادی وارد کند یا حتی به صورت ضمنی بخواهد احکام قطعی الهی و در یک کلام دین خد را سست نموده و در تمسک به حبل المتین ( ولایت انسان کامل) ایجاد ضعف کند؛ چون به طور قطعی و یقینی می ‌دانم: عبادت خداوند آن گونه که او سزاوار آن است برای احدی ممکن نیست مگر به واسطه صاحب اسم اعظم که همان انسان کامل مکمل و خلیفه الله در دو عالم ملک وملکوت و دو نشأه دنیا وآخرت است. ⬅️این سخن ملا صدرا (که درحقیقت معرفی شخصیت خود و زدودن هرگونه اتهام بی ‌اعتنایی به دین و ولایت انسان کامل معصوم ازخود است)کجا و آن مطلب آقای حکیمی(که در حقیقت، توبه نامه و استغفار آخوند است از آنچه کرده و نوشته و تالیف کرده) کجا⁉️‼️ @falsafeh_nazari 💢نمی ‌دانم چطور شده آقای حکیمی به سراغ این عبارت رفته که «استعیذ» را «استغفر» خوانده است⁉️ یا در اثر ذهنیتی که نسبت به فلسفه و عرفان داشته و دارد اینگونه عبارتهای صریح و روشن را آن‌ طور که خود می‌ خواهد معنا کرده و منتشر می‌ کند و به یک حکیم مسلمان و شیعه دوازده امامی (که چیزی جز درد دین، اسلام، اهل بیت، قرآن و روایات، در وجود او نیست)چنان نسبتی را داده و می‌ گوید: ایشان از کتاب اسفار خود استغفار کرده و اقرار نموده که مطالبی که در آن آورده بر خلاف دین خداست⁉️ ⛔️ آقای حکیمی! حتی یک نویسنده متعهد معمولی هم این کار را نمی‌‌ کند چه برسد به یک انسان حکیم با آن سابقه و ریاضت‌ های شرعی و با آن تقدس و دیانت که یک عمر بیراهه برود و کج بنویسد و همه را سر کار بگذارد و بعد هم خودش برگردد و بگوید: ما اشتباه کردیم، اینها صحیح نیست و اصلاح هم نکند. ✳️توصیه من به جناب آقای حکیمی این است که دوباره به عبارت آخوند مراجعه کنند و عبارت را آنطور که آخوند نوشته بفهمند نه آنطور که خود می ‌خواهند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت بیست و هشتم. ⬅️تشکیک وجود! چرا و چگونه؟! 💠فلاسفه مشائی مى‌گويند: 💠هيچ مفهوم(م
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت پایانی. ⬅️مراتب وجود! و چرا مراتب وجود؟! 💠در ميان مراتب وجود، در مقايسه يكى با ديگرى اختلافى به شدت و ضعف وجود دارد، اگر دو شخص از وجود را مثلا علت و معلول مقایسه و لحاظ بكنيم. 💠 وجود علت از معلول شديدتر است و اگر عِلَتِ علت را به علت بعدى مقايسه كنيم او شديدتر است ، و تا اینکه برسد به ذات اقدس الهى كه علت العلل است. 💠 پس فوق هر مرتبه شديد مرتبه شديدترى وجود دارد تا به ذات حق تعالى كه شديد که غير متناهى است مى‌رسيم. 💠هر مرتبه ضعيف نسبت به مرتبه شديد محدود است، محدود به فقدان كمالاتش ! و هر مرتبه شديد نسبت به ضعيف مطلق است يعنى فقط مقيد به كمالات او نيست بلكه علاوه بر كمالات ضعيف دیگر هم نيز دارد. 💠پس مطلق و رها از تقید به مرتبه اوست، همانطور كه ضعيف نسبت به قوى مقید است يعنى مرتبه معینى از كمال را دارد و بيش از آن ندارد و به همان حد مقيد مى‌ماند. 💠هنگامى كه در سير نزولى از ضعیفى به ضعیف تر از او منتقل مى‌شويم در اين سير به مراتب ضعیف وجود كه هيولى است، مى‌رسيم. 💠براى هيولى هيچ فعلیت و تعیینى جز بى فعليتى و قوه محض بودن نيست‌، لذا فعليت او در بى فعليتى(یعنی هیولی فاقد علائم هستی، و عاری از آن است) است همانطور كه حد خداوند در بى حدى و اطلاق او مى‌باشد. 💠پس عالم هستى در دو قوس صعود و نزول از ذات اقدس الهى شروع و به پایین ترین مراتب وجود كه هيولى است ختم مى‌شود. 💠و اگر یک موجود، انسان شد ديگر درخت و بقر و جماد نخواهد بود، پس حد وجودى انسان ملازم با نبود چيزهاى فراوان ديگر است همراه با وجود انسان! 💠 به عدد ماهيات بى شمار ديگر سلبها و عدمها وجود دارند، اما آمیختگى وجود انسان با عدم چيزهاى ديگر، تركيبى است غير از تركيب اصطلاحى كه ميان اجزاى خارجى، مانند ماده و صورت، يا اجزاى عقلى، مانند جنس و فصل يا اجزاى وهمى، مانند آن كه وهم براى خط متصل كه اجزاى بالفعل ندارد در قوه واهمه اجزاى كم يا زياد فرض مى‌نمايد، وجود دارد. 💠 عدم، ناقض وجود است و محال است كه یک چيز با نقيض خودش در آميزد. 💠تعبير به تركيب ميان وجود یک شئی و عدمهایى كه ملازم با آن است، یک تعبير مسامحى‌ست. 💠 اصطلاحا ،تركيب ميان دو شئی كه هر يک با هم از جهتى مغايرت دارند، صورت مى‌گيرد، مثلا در خارج، آب و شكر با هم تركيب مى‌شوند، يا ماده و صورت به عنوان اجزاى خارجى جسم مادى با هم تركيب مى‌شوند، يا در ذهن، اجزاى تحليلى ماهيت چون جنس و فصل با هم ترکیب مى‌شوند و ماهيت را پديد مى‌آورند. 💠اما بين وجود و عدم كه هر یک ديگرى را طرد مى‌كند ،تركيب، معنا ندارد، و مراد از تركيب در اينجا ملازمت و معیت است.♥️ . . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴 نمونه دوم از تحریف سخنان فلاسفه توسط منتقدان ✅علامه حسن زاده، خانقاه را به زمان پیامبر منسوب دانسته !! @falsafeh_nazari ⬅️اشکال کننده ای نوشته: علامه حسن زاده، خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید: ((چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام و مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و خانقاه و مرشد و حلقه ای در کار نبوده است ، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجهی کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما بجهت غلبه کفار و نصاری بیشتر هم شده اند.)) 💠پاسخ: برای توضیح لازم است ابتدا عین عبارت آورده شود تا معلوم گردد که چه تحریفی در آن صورت گرفته است . ✳️حضرت علامه به نقل از استاد خود در آسمان معرفت مرقوم فرموده اند: @falsafeh_nazari «چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام، مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و خانقاه و مرشد و ذکر و حلقه ای در کار نبوده است، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجه کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما(به جهت غلبه کفار و نصاری) بیشتر هم شده اند. اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنهاواجازه روایت (چنانکه میان اهل حدیث متداول است)نیزبایدحرام باشد.[در صورتی که چنین نیست] گمان خود را نسبت به مردم و خداوند متعال نیکو گردان. و آخرین سفارش من ورع و تقوی است. خداوند ما و شما را در راه خشنودی خود موفق بدارد.» @falsafeh_nazari ⬅️هر کس مختصر بهره ای از دقت و بصیرت داشته باشد می فهمد که این عبارت نمی گوید که در صدر اسلام مدرسه و خانقاه و اصول و نحو و مجتهد و مقلد وجود داشته است تا اشکال کننده محترم خود را به زحمت بیاندازد و ادعا کند که از جهت تاریخی خانقاه در قرن های اول هجری وجود نداشته و مثلاً در قرن چهارم ساخته شده است و به علامه اعتراض کند: 💢 «حضرتعالی خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید:» ⬅️بلکه عبارت در مقام بیان این امر است که نبودن چیزی در صدر اسلام دلیل بر باطل بودن آن نیست و نباید همچون اخباریه و ظاهریه پنداشت که چون اصول یا اجتهاد یا خانقاه در صدر اسلام نبوده پس بدعت است؛ چنانکه فرمود: ⬅️«اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنها و اجازه روایت ( چنانکه میان اهل حدیث متداول است) نیز باید حرام باشد. (در صورتی که چنین نیست)» @falsafeh_nazari 🔶پس اشکال مزبور فقط ناشی از اشتباه فهمیدن فرمایش علامه شعرانی است. 💠گذشته از آنکه خانقاه گر چه امروزه یکی از مراکز فعالیت های استعماری شده و ترویج آن خطا است ولی در جوهره خود مقابل مسجد نبوده و در عصر سید تاج الدین این معیه و فخر المحققین و شهید اول در عراق جریان تصوف شیعی و خانقاه های شیعی بسیار فعال بوده و بزرگان عالمان آن عصر رسماً مدیریت آن را به عهده گرفته و به افراد لایق خرقه عطا می کردند که می توانید جهت اطلاع به تاریخ مراجعه نمایید. ✳️توهم مخالفت بزرگان شیعه با تصوف ناشی از ناآشنایی با تاریخ است و گرنه غالب بزرگان قرن هفتم تا یازدهم یا رسماً صوفی بوده اند و یا انتقادی از تصوف ننموده اند (البته تصوف در آن دوره به معنای عرفان امروزی بوده است. ) ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴تذکره الاولیاء دل که بیمار حق بُود خوش بُود، زیرا که شفاش جز حق هیچ نبُود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴مولوی 📖 مجالس سبعه کسی را که در اندرون اندکی روشنایی نبود، پندِ بیرونش سود ندارد. و هر که را در اندرون اندکی روشنایی بود، روشنایی کلام عارفان از گوش او در‌آید تا اندر وی پیوندد، نور سوی نور دَوَد. اگر خواهی که در زیرِ خاک نروی، در نور گریز، که نور زیر خاک نرود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴 فقهای شر ّ @falsafeh_nazari ✅ قال امیر المومنین علیه السلام : قال رسول الله صلی الله علیه و آله: سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ يُسَمَّوْنَ بِهِ وَ هُمْ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنْهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَ هِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى فُقَهَاءُ ذَلِكَ‏ الزَّمَانِ شَرُّ فُقَهَاء تَحْتَ ظِلِّ السَّمَاءِ مِنْهُمْ خَرَجَتِ الْفِتْنَةُ وَ إِلَيْهِمْ تَعُودُ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص 308) رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: زمانی بر مردم می آید که از قرآن جز رسمش و از اسلام جز اسمش باقی نمی ماند. مردم مسلمان نامیده می شوند در حالی که دورترین مردمند از اسلام..... فقهای آن زمان، بدترین فقها زیر سایه آسمانند. فتنه از آنها خارج می شود و به آنها بر می گردد. @falsafeh_nazari ⬅️سوال: اگر کسی با توجه به این نوع روایات چنین استدلال کند که «فقها مورد مذمت هستند پس فقه، فقاهت و فقیه، مورد تایید اسلام نیست.» به نظرتان پاسخ چیست⁉️‼️ 🔶حال اگر کسی روایاتی در مذمت فلسفه و عرفان و تصوف یا فلاسفه و عرفا نقل کند و چنین استدلال کند که «فلسفه و عرفان و تصوف مورد مذمت اسلام است و مورد تایید نیست» پاسختان چه خواهد بود؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴پاسخ به شبهات مخالفان عرفان ✅ مسأله وحدت وجود و عبادت تکوینی ⬅️ پاسخی به اتهام تجویز گوساله پرستی به محیی الدین عربی و علامه حسن زاده آملی دامت برکاته ⬇️⬇️⬇️⬇️ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari