eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
931 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ورود استعمار غرب به ایران 🔍 یکی از پدیده‌هایی که پرداختن به آن در شناسایی ریشه‌های رویش نهضت مشروطه ضروری به نظر می‌رسد، مسئله‌ نفوذ استعمار و دول غربی در ایران است. از دوران صفویه، اروپاییان در تکاپوی نفوذ در ایران بوده‌اند و این تلاش در دوران قاجاریه به بار نشست. 🖇 ایران از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی در ابعاد نظامی به مرور، تحت تأثیر استعمار قرار گرفت؛ به گونه‌ای که پادشاهان قاجار، به خصوص ناصرالدین شاه، در تصمیم گیری‌ها اعم از تصمیم گیری‌های مربوط به روابط خارجی یا داخلی خود، مجبور به رعایت منافع روس و انگلیس بودند. ◼️ به طوری که در آستانه نهضت مشروطه، سه نیروی مهم در عرصه سیاسی ایران اعمال قدرت می‌کنند: یکی دربار، دیگری نیروی مذهبی به رهبری علما و پشتیبانی مردم مؤمن و نیروی سوم، جریان استعمار به سرکردگی روس و انگلیس. 📗 برگرفته از کتاب استحاله نهضت مشروطه جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
◾️نکاتی درباره بنی اسرائیل ▫️به فرزندان حضرت یعقوب نبی ( علیه السلام) که به لقب اسرائيل مفتخر شد، «بنی اسرائیل» گفته می‌شود. « اسرائیل» به معنای عبدالله بوده است که در تحریف تورات، معنایش عوض شده است و در تورات‌های معاصر، به معنای « کسی که نزد خدا مقاوم است» ترجمه کرده‌اند و به افسانه مبتذل «کشتی گرفتن یعقوب در فنی ئیل با خدا و غلبه بر او» برمی‌گردد که در بند ۲۲-۳۱ باب ۳۲ سفر پیدایش عهد عتیق آمده است! ▫️در قرآن کریم، این کلمه در کنار کلمه «یهود» و «قوم موسی» برای اشاره مثبت‌تری به تبار یهودیان به کار رفته است. اما نکته‌ای که در کتب برخی محققان یهودی و مسیحی مانند «آرتور گستلر» آمده است، این است که بسیاری از یهودیان فعلی، از بنی اسرائیل و نسل حضرت یعقوب (عليه السلام) نیستند و یهودیت فعلی، به هیچ وجه نمی‌تواند ادعای خلوص نژادی داشته باشد و خصوصا نسب یهودیت اروپایی و آمریکایی امروز، به ترکیبی از نژادهای ترک کناره دریای خزر و غرب اروپا و آسیای مرکزی و یهودیان آسیای غربی می‌رسد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی)، صفحه ۴۰، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 عاملی مهم در غفلت 🆔 @farhang_puya
💠 از رسول خدا ( صل الله علیه و آله) سوال شد : شیرینی عبادت چیست؟ ایشان فرمودند: فروتنی 📚تنبیه الخواطر، ج 1، ص 201 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت سوم) 5⃣ یاداشت تقوا در عمل فردی و جمعی، نزول خیرات و الط
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 7⃣ گستردن عدالت بالاترین رقم تقوا: گستردن عدالت، عدالت قضایی، عدالت اقتصادی، عدالت در گزینش‌های عدالت در تقسیم منابع و فرصت‌های کشور بین گروه‌ها، عدالت جغرافیایی، این‌ها مسائل خیلی مهمی است. 🌱 این‌ها همه نیازهای ماست، گستردن عدالت، بالاترین رقم‌های تقواست؛ این از یک نماز خوب، از یک روزهٔ روز گرم تابستان بالاتر است. 8⃣ پیروی از اسلام کامل در همهٔ کارهایی که ما داریم، در همهٔ تلاش‌هایی که می‌کنیم، چه تصمیم‌هایی که در مسائل اقتصادی می‌گیریم، چه در مسائل فرهنگی ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه ما تحقق بخشیدن به اسلام کامل است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 7⃣ گستردن عدالت بالاترین رقم تقوا: گستردن عدالت،
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم داریم. تقوای جمعی این است که جمع‌ها مراقبه خودشان باشند. جمع به حيث جمع، مراقب خودشان باشند. ⚠️ بی‌مراقبتی جمع‌ها نسبت به مجموعهٔ خودشان، موجب می‌شود که حتی آدم‌هایی هم که در بین آن جمع‌ها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومی آن جمع‌ها بغلتند و به جایی بروند که نمی‌خواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکی از جاهایی که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده. 0⃣1⃣ آرمان‌گرایی، پایبندی به ارزش‌ها: آرمان‌گرایی ؛ یعنی پایبندی به ارزش‌ها و اصول و آرمان‌ها و تأثیرگذاری و تاثیرناپذیری از جهت مخالف و جبههٔ مخالف. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت ششم) 1⃣1⃣ توجه به آرمان‌ها: آرمان‌گرایی را فراموش نکنید. آرمان‌ها چیست؟ رسیدن به جامعهٔ عادل، جامعهٔ آزاد، جامعهٔ پیشرفته، جامعهٔ مؤمن، جامعه متعبده جامعهٔ مرفه، جامعهٔ متحد، جامعهٔ قوی و مستحکم، جامعهٔ مستقل‌. این‌ها آرمان است. ارزش دارد که انسان جانش را در راه این آرمانها، برای خاطر خدا بدهد. 2⃣1⃣ تاکید صریح و شفاف بر آرمان‌ها : آن چیزی که می‌تواند استقلال را تأمین بکند برای انقلاب اسلامی ما، تكیهٔ صریح و شفاف بر مبانی انقلاب است. اصول انقلاب، مبانی انقلاب، ارزش‌های انقلاب، به شکل صریح و شفاف مورد تکيه باید قرار بگیرد. 🆔 @farhang_puya
◾️یهودیت و هویت یهودی ▫️بر خلاف تصور رایج،یهودیت عنوان دین مستقلی نیست؛ بلکه صورت تحریف یافته یکی از «شرایع» دین حنیف ابراهیمی است که به ضمیمه مسیحیت محرّف، به اشتباه رایج، به «ادیان ابراهیمی» مشهور شده اند. بعد از غلبه قبیله یهودا بر سایر قبائل بود که عنوان «یهودی» به کل بنی اسرائیل اطلاق شد؛ لذا بار قومی و قبیله‌ای این کلمه و زیادتر از بار دینی و هویت الهی است. قبيله يهودا بیشترین لجاجت و ماده گرایی را در میان بنی اسرائیل داشتند. ▫️ در روایات اسلامی نیز کسی که دین بنی‌اسرائیل را تبدیل به یهودیت کرد (الّذی هَوَّدَ الیَهُود)، یهودا نامیده شده است و در کنار پولس که « الّذِی نَصَّرَ النّصاری» است، مورد انتقاد قرار گرفته است. اما امروزه یهودیت، پیش از این که هویت دینی تفسیر شود، هویتی قومی که باید در سرزمین موعود استقرار یابند، تعریف می‌شود؛ یعنی نوعی ناسیونالیسم نژادی مخصوص افرادی با مادر یهودی، گرچه اگر پدر هم یهودی باشد، برای تقویت نژاد بهتر است ولی مادر نقش مهم‌تری دارد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۴۲ و ۴۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 نقطه آغاز استعمار 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : خداوند سبحان کسی را به چیزی مثل این قرآن پند نداده است. 📚 نهج‌البلاغه ، خطبه ۱۷۶ 🆔 @farhang_puya
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در مراسم قرآن به سر این است که قرآن در رأس امور است؛زیرا بسیاری از اختلاف‌ها در مسائل فقهی، به مبانی فقه که در اصول تدوین می‌شود، بر می‌گردد. علم شریف اصول فقه عهده دار کیفیت استنباط فروع فقهی از مبانی و مبادی است. 🔳 اگر اختلافات در علم اصول، ریشه‌یابی و حل شد، کیفیت بهره برداری فقهی هم عوض می‌شود. مادامی که مبانی و مبادی علم شریف اصول سامان صحیح نیافت، استنباط فقهی کامل مقدور نیست؛ این قدم اول. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم شریف اصول مرهون مبانی و مبادی کلام است؛ تا کلام سامان نیابد، ملاکات کلامی مشخص نشود، مصالح و مفاسد مشخص نشود، کیفیت هدایت انبیاء تبیین نشود، نحوه بهره برداری جامعه از رهنمود وحی مشخص نشود، علم شریف اصول سامان نمی‌یابد؛ این قدم دوم. 📖 از آنجا که مهم‌ترین مسائل کلام اسلامی را قرآن به عهده دارد؛ تا تفسیر قرآن سامان نپذیرد، معنای قرآن و نزول قرآن روشن نشود؛ کیفیت وحی، تلقی وحی، حفظ وحی، املاء و ابلاغ و نشر وحی سامان نپذیرد، علم شریف کلام سامان نمی‌یابد. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya