نشریه فرهنگ پویا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت اول) 🔳 آنان (جریان زرسالار برانداز)
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت دوم)
↙️ رسول خدا (ص) اهداف شوم و پیامد سلطه آنان بر جامعه اسلامی را به خوبی درک میکرد. بر این اساس در میان قبایلی که به نوعی از اسلام سیلی خورده و از رشد آن دل چرکین بودند، روی بنی امیه انگشت نهاد و فرمود:
📝 إِذَا بَلَغَ بَنُو أَبِي الْعَاصِ ثَلَاثِينَ رَجُلًا اتَّخَذُوا دَيْنَ اللَّهِ دَغَلًا، وَعِبَادَ اللَّهِ خَوَلًا، وَمَالَ اللَّهِ دُوَلًا؛ هرگاه پسران عاص (یعنی بنی امیه به سی تن برسند، دین خدا را تباہ و معیوب میکنند؛ بندگان خدا را بنده خود قرار میدهند و مال خدا را میان خود دست به دست میکنند.»
✍ جواد سلیمانی
#تاریخ
#جریان_شناسی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت دوم) ↙️ رسول خدا (ص) اهداف شوم و پیا
☑️ سیره رسول خدا (ص) در برخورد با جریان زرسالار برانداز (قسمت سوم)
◼️ با رحلت رسول خدا (ص) و بروز اختلاف میان اصحاب آن حضرت در مسأله خلافت، بنی امیه فرصت را مغتنم شمرده، تلاش کردند با نفوذ در دستگاه خلافت، موقعیت از دست رفته خویش را بار دیگر به دست آورند.
🔳 از این رو، پس از ماجرای سقيفه، وقتی ابوسفیان وارد مدینه شد، سعی کرد با تشدید اختلاف میان سران اصحاب از یک سو، از قدرت جبهه اسلام بكاهد و از سوی دیگر، خود نیز با حمایت یکی از طرفین درگیرن در پیروزی آنها سهیم شود و امتیازهایی در دستگاه خلافت کسب کند.
✍ جواد سلیمانی
#تاریخ
#جریان_شناسی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
قلبها سخت و قسی نمیشود مگر بهخاطر کثرت گناه.
📚 بحارالانوار، ج۶، ص۷۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزشهاست (قسمت اول)
🔍 بر فرض هم که ما از این آیه این قاعده کلی را استنباط و استخراج کنیم که «در هر امری که دو طرف افراط و تفریط دارد، حد وسطش مطلوب است»، اما نباید تصور کنیم این حد وسط، كمّی است و آنگاه درصدد برآییم در کسب مال، علم، در معاشرت و مسائل دیگر بر اساس این ملاک رفتار کنیم.
🔶 قطعا این مطلب به شوخی و خنده شبیهتر است تا حقیقت که برای مثال، بگوییم در اسلام اختیار چهار همسر دائمی اجازه داده شده، اکنون ما برای رعایت حد وسط خوب است دو زن داشته باشیم! هرگز چنین نیست.
#اعتدال
#علامه_مصباح
#معارف
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزشهاست (قسمت اول) 🔍 بر فرض هم که ما از این آیه این قاعده ک
❇️ مرز اعتدال، عدم تزاحم با تکالیف و ارزشهاست (قسمت دوم)
↕️ فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة؛ پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، پس یک ازن دائمی کافی است.
از این رو رعایت حد وسط کمّی، کاملا گمراه کننده است. آنچه مسلم است این است که به هر کاری باید در حدی پرداخت که با سایر تکالیف و ارزشها تزاحم پیدا نکند.
🖇 اگر واجب است با سایر واجبات، و اگر مستحب است با واجبات و سایر مستحبات مزاحمت نداشته باشد. به طور کلی، تدبیر عقلایی و حکیمانه آن است که انسان به گونهای زندگی کند که بتواند همه شؤون زندگی را پوشش دهد و به نحو مقتضی نسبت به پاسخگویی به نیازهای متزاحم و
گوناگون اقدام نماید.
#اعتدال
#علامه_مصباح
#معارف
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت اول)
1⃣ اصل فراموش نکردن سابقه دشمنيها: ما معتقد به تعامل با دنیا هستیم. در تعامل با دنیا، باید طرف مقابل را شناخت؛ اگر نشناسیم، پشت پا خواهیم خورد. پرونده خصوم خودمان را فراموش نکنیم. تعامل با دنیا هیچ ایرادی ندارد، ما از اول هم اهل تعامل با دنیا بودیم؛ منتها در تعامل، طرف مقابل را باید شناخت؛ شگردهای او را باید دانست؛ هدفهای اساسی و کلان را باید مدنظر داشت.
🔗 ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از این جا نباید جلو بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید؛ هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید، او هم مانع کار شما نشود؛ و الا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید، شما هم بگویید خیلی خوب، این که خسارت است. توجه به این جهات باید از سوی مسؤولین و دولتمردان وجود داشته باشد.
🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب
#امامین_انقلاب
#استکبار_ستیزی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
امام صادق (علیه السلام):
سه چیز برای فرزند بر عهدهی پدر است: مادر خوب برای او برگزیدن ،نام نیک برای او نهادن و تلاش فراوان در تربیت او نموندن.
📚تحف العقول، ص۳۲۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت اول) 1⃣ اصل فراموش نکردن سابقه دشمنيها: ما معتقد به
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت دوم)
2⃣ اصل رعايت منطق و استدلال: عکس آنها، منطقی هستیم. مسؤولین ما منطقیاند، ملت ما منطقیاند حرف، منطقی و کار منطقی را ما قبول داریم، آمریکاییها نشان بدهند که زور نمیگویند.
❗️ (آنها) نشان بدهند که شرارت نمیکنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیر منطقی حرف نمیزنند و عمل نمیکنند، نشان بدهند که به
حقوق ملت ایران احترام میگزارند، نشان بدهند که در منطقه آتش افروزی نمیکنند، نشان بدهند که در مسائل ملت ایران دخالت نمیکنند. این کارها را نکنند، خواهند دید جمهوری اسلامی یک نظام خیرخواه است؛ مردم، مردم منطقیای هستند.
🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب
#امامین_انقلاب
#استکبار_ستیزی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
◾️تقسیم بندی انسان از منظر قرآن کریم
▫️انسان از نظر قرآن کریم به دو قسمت تقسیم میشود: یا زندگی او بر اساس عقل است یا زندگی او بر اساس خیال، آن انسانی که همه پدیدهها را آزمایش میداند و در هر آزمونی هم به خوبی از عهده بر میآید، او عاقل است.
▫️آن انسانی که در حوادث نشاطآور خود را گم میکند و در حوادث دردناک گرفتار بیصبری و جزع هست، او انسانی است که در خیال زندگی میکند. از اول قرآن کریم بهعنوان عاقل و مؤمن نام میبرد و از دوم بهعنوان مختال نام میبرد.
🎙بیانات آیتالله جوادی آملی
#شماره_43
#معارف
#قرآن_کریم
🆔 @farhang_puya
◾️ابتلائات و آزمونهای الهی (قسمت اول)
▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گاهی مبتلا به سلامت هستیم، گاهی مبتلا به مرض هستیم، آنکه در بیمارستان است مبتلاست، آنکه در دبستان و دبیرستان است مبتلاست، این یکی به سلامت مبتلاست، آن یکی به مرض مبتلاست. «ابتلاء»؛ یعنی آزمون.
▫️اگر ما غافل باشیم، خیال میکنیم این نعمتی است، برای خود ماست. مــا تلاش و کوشش کردیم. همان اسلامی حرف زدیم و ـ معـاذ الله ـ قارونی فکر کردیم گفتیم: «إنَّما أُوتیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِنْدی» و اما اگر موحدانه و اهل قرآن باشیم و موحدانه فکر کنیم این سلامت را امتحان الهی میدانیم در کلاس امتحان نشستیم، از آن حداکثر بهره را میبریم و اگر ـ خدای ناکرده ـ آسیبی به ما برسد آن هم بلواست.
🎙بیانات آیتالله جوادی آملی
#شماره_43
#معارف
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ابتلائات و آزمونهای الهی (قسمت اول) ▫️ما گاهی ممتَحن به نعمت هستیم، گاهی ممتحن به نقمت هستیم، گا
◾️ ابتلائات و آزمونهای الهی (قسمت دوم)
▫️ما این دو اشتباه را باید از خود بزداییم: یکی اینکه نعمت هم ابتلاست، نقمت هم ابتلاست، دوم اینکه هر دو حال آن مُبلی و مُمتَحِن را باید ببینیم. منتقم و منعم را باید ببینیم. اینکه فرمود: « اذْکُروا نِعْمَتِی الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُم» را باید ببینیم.
▫️اگر نعمت را دیدیم و منعم را ندیدیم، در صَرف نعمت بیراهه میرویم و اگر بلا را دیدیم و مُبلی را ندیدیم، به غیر او پناهنده میشویم. انسان موحد، کسی است که هـر دو را آزمون الهی بداند، یک؛ در نعمت، منعم را ببیند، دو؛ در نقمت مبلی و منتقم را ببیند، سه؛ این موحدانه زندگی میکند، چهار؛ همیشه راحت است.
🎙بیانات آیتالله جوادی آملی
#شماره_43
#معارف
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت دوم) 2⃣ اصل رعايت منطق و استدلال: عکس آنها، منطقی هس
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت سوم)
3⃣ اصل مد نظر قرار گرفتن تنظیم روابط: در تعامل و مناسبات دوجانبه همواره باید تنظیم روابط مد نظر باشد و به گونهای عمل شود که طرف مقابل احساس کند هرگونه رفتار مثبت و یا منفی، دارای واکنش و نتیجه متناسب با آن خواهد بود.
4⃣ اصل لزوم توزیع توان دیپلماسی توان دیپلماسی خودمان را در سطح دنیا درست توزیع کنیم؛ یعنی سهم آسیا به تناسب وسعت و توانایی آسیا باید به آسیا داده بشود، سهم آفریقا همین جور، سهم آمریکای لاتین همین جور.
5⃣ اصل احترام متقابل: راه تعامل با جمهوری اسلامی فقط این چیزی است که گفتیم و لاغیر؛ از این راه میتوانند با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند. آمریکاییها باید حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگویی نیستند. اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد. شرارت نباشد، دخالت نباشد، زورگویی نباشد، شناختن حقوق ملت ایران باشد، آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد.
🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب
#امامین_انقلاب
#استکبار_ستیزی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت سوم) 3⃣ اصل مد نظر قرار گرفتن تنظیم روابط: در تعامل و
📍 برخی اصول و بایستههای تعامل با دنیا (قسمت چهارم)
6⃣ اصل اقدام متقابل: سیاست خارجی ایران به طور کلی بر این مبناست که ما با کشورها بر اساس قانون اساسی و بر اساس اصول اسلامی با کشورهایی که سر تعرض با ما ندارند، رابطه خصمانه نداریم، کسانی که با ما سر تعرض دارند و شیوه خصومت در پیش میگیرند، ما هم در مقابل با آنها خصومت آمیز برخورد میکنیم.
🖇 اگر خصومت آنها نظامی بود، ما هم متقابلا خصومت نظامی خواهیم داشت. اما کشورهایی که با ما سرخصومت ندارند و مایلند با ما ارتباطات دوستانه یا برادرانه داشته باشند، ما نسبت به آنها روی خوش نشان میدهیم و دست دوستی به سوی آنها دراز میکنیم.
🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب
#امامین_انقلاب
#استکبار_ستیزی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
🔍 معنای ارتباط و تعامل
♻️ ارتباط اعم از ولایت و سبیل است، ارتباط اعم از مودت و محبت است بسیاری از روابط است که روابط فرهنگی، اجتماعی است؛ کاری به اخلاقی و عاطفی ندارد.
🔰 رابطه سیاسی ما، رابطه اقتصادی ما، رابطه اجتماعی ما، رابطههای فرهنگی و مانند آن میتواند بدون مودت، بدون محبت، بدون عاطفه، بدون اتخاذ ولی، بدون اتخاذ سبیل باشد؛ هیچ تلازمی بین ترابط و تعامل متقابل با مسائل عاطفی و اتخاذ مودت و محبت و اتخاذ ولی و سبیل و امثال ذلک نیست.
🎙 بیانات آیتالله جوادی آملی
#معارف
#سیاست
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
◻️ رابطه با ملتهای توحیدی
🔵 پیامبر وقتی توانست مکتب خود را منسجم کرده و رهبری خود را به صورت منسجم ارائه نماید، روابط بین مسلمانان را تنظیم نمود، آنگاه نوبت به تنظیم روابط حسنه بین مسلمین و دیگران رسید.
📖 قرآن کریم در سوره انبیا بعد از بیان سیره انبیا(ع) میفرماید: «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» یعنی نه تنها مسلمانان امت واحدند، بلکه مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و همه پیروان انبیای الاهی یک امتند؛ زیرا اعتقاد به یک مرجع و معاد دارند و معتقد به اصل رسالتند. نظام اسلامی میخواهد زندگی مسالمت آمیزی را با پیروان انبیای الاهی داشته باشد.
🎙 بیانات آیتالله جوادی آملی
#معارف
#سیاست
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
⭕️ در مذاکره با دشمن باید باهوش بود!
⚠️ در بخشی از سخنان نورانی امیربیان علیبنابیطالب (ع) دارد که فلان شخص اگر بیعت کند، به بیعت او، به امضای او، به تعهّد او هیچ اعتبار نیست «إنّها کَف یهودیّه» دستش، دست یهودی است این یعنی اگر با دست راست بیعت کند با دست چپ نقض می کند، با دست بیعت کند با پا نقض می کند، باچشم تعّهد کند با گوش نقض میکند؛ چنین کسی است.
‼️ مذاکره با اینها در حدّ عالی سواد بین الملل، فرهنگ بین الملل، ادب بین الملل، هوش بین الملل، گوش بین الملل، عقل بین الملل، قلب بین الملل لازم است که انسان مصافحه کند بعد انگشتانش را بشمرد و چیزی کم نیاید. در توافق هایی این چنین است.«لاتَظِلمونَ و لاتُظلَمون» این هوشیاری دقیق و عمیق مسئولان محترم ما را میطلبد.
🗃 بازخوانی دیدگاههای آیتالله جوادی آملی، علیاکبر بابلی
#سیاست
#تعامل_جهانی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
🔘 لیبرالیسم از منظر علامه مصباح
🔺 اگر بپرسند لیبرالیسم مطلوب است یا نه؟ با توجه به این که لیبرالیسم اخلاقی میگوید: ما خوب و بد نداریم؛ هرچه مردم میخواهند خوب است، پاسخ این است که این صحیح نیست.
🔷 خوب آن است که به کمال شما کمک بکند. پس لیبرالیسم به این معنا صحیح نیست. لیبرالیسم سیاسی چطور؟ آیا در امور سیاسی اجازه میدهید جامعه هر طوری خواست خودش را اداره کند؟
🔴 نه؛ برای این که شما را نیافریدهاند که هرکاری خواستید بکنید؛ آفریدهاند تا شما را راهنمایی کنند که راه را خوب بروید. ممکن است کسی هم سوءاستفاده کند؛ اما هدف آنها هستند که میخواهند راه را درست بروند. اما اگر کسانی بخواهند آن راه درست را مسدود کنند، دیگر به آنها اجازه نمیدهند.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی (ره)
#علوم_انسانی
#علامه_مصباح
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💠پیامبر (صل الله علیه وآله و سلم) :
مردم را درحقیقت شتاب زدگی به نابودی کشانده است، و اگرمردم درنگ میورزیدند، هیچ کس نابود نمیشد.
📚المحاسن، ج ۱، ص۳۴۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 تجمل گرایی؛ عامل نابودی ثروت و یقین
⚖ ابن خلدون درباره تاثیر تجملگرایی در اجتماع میگوید: «جوامع هر اندازه بیشتر در تجملخواهی و اعیان منشی فرو روند، به همان اندازه به مرز سقوط نزدیکتر میشوند. به این صورت که هرقدر تجمل و اسراف زیاد شود، به همان اندازه تهیدستی نیز افزایش مییابد تا جایی که دیگر ثروت موجود جوابگوی اسراف و تجمل نخواهد بود.»
🔸 امام صادق(ع) در باب حرص و پیامدهای آن میفرمایند: «شخص حریص از دو خصلت محروم است و به دو خصلت پایبند: چون از قناعت محروم است، راحتی را از دست داده و چون از رضا محروم است، دارای یقین نیست.»
☑️ یقین، اصلی مهم در تعمیق ایمان به باورهای دینی است؛ مانند یقین به احدیت خداوند. یک مسلمان تنها با یقین و اعتماد به خدا، خانواده را رها میکند و راهی کربلا میشود و با یقین در زمان انتظار ثابت قدم میماند.
✍ فاطمه سجادی
#جامعه
#تجملگرایی
#یقین
🆔 @farhang_puya
⚠️ اثر مخرب تجمل گرایی بر امید و قناعت مردم
📱 در شبکههای اجتماعی صفحاتی با نام «بچه پولدارها» ایجاد شده است که در آن افراد، داراییهای خود را به دیگر اعضا نشان میدهند. ایجاد صفحاتی اینچنینی بر گذار جامعه از ارزشهای معنوی به ارزشهای مادی دلالت میکند.
💰 افراد ثروتمند با برشمردن داراییهای خود، ناامیدی را برای مردم به بار میآورند و ناامیدی باعث گسترش حرص و طمع میان مردم برای رسیدن به آن زندگی اشرافی میشود.
⚜ تجملگرایی علاوه بر این که فرد مبتلا به این خصیصه را دچار حرص و طمع میکند، مانند یک بیماری واگیر حرص و طمع را به دیگر افراد جامعه سرایت میدهد و به یک بیماری همهگیر تبدیل میشود. این ویژگی خود به تنهایی میتواند جامعه اسلامی را از پا درآورد.
✍ فاطمه سجادی
#جامعه
#اخلاق_مداری
#تجملگرایی
🆔 @farhang_puya
⭕️ جدایی بحرین از ایران؛ ننگی یادگار از پهلویها
⚠️ یکی دیگر از معاهدات ننگین عصر محمدرضا شاه، جدا شدن بحرین از ایران بود که در نوع خود خیانت بسیار بزرگی به شمار میآمد. کشور بحرین از سی و سه جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و در گذشته بخشی از امپراتوری ایران پیش از اسلام بوده است.
❌ محمدرضا شاه در ۱۴ دی ۱۳۴۷ به یکباره اعلام کرد که اگر اهالی بحرین نمیخواهند به کشور من ملحق شوند، ایران ادعای ارضی خود را در مورد این مجمعالجزایر پس میگیرد و خواسته اهالی بحرین را اگر از نظر بینالملل مورد قبول قرار گیرد میپذیرد.¹
📝 رضا محمدی فیروزجایی؛ عبدالرضا مهدوی، روابط خارجی در دوره پهلوی، ص۳۶۲
#تاریخی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
‼️ آمریکاییها غیرقابل اعتمادند
⚠️ آمریکاییها میگویند ما میخواهیم با ایران مذاکره کنیم. خب، سالها است که میگویند میخواهیم مذاکره کنیم؛ این یک فرصتی نیست که برای ما به وجود آوردند. من از اول سال گفتم که خوشبین نیستم.
🔻 در مسائل خاص، مذاکره را منع نمیکنم _ مثل مسئله خاصی که در قضیه عراق داشتیم، و بعضی از قضایای دیگر _ لیکن من خوشبین نیستم؛ چون تجربه من این را نشان میدهد.
🔺 آمریکاییها، هم غیرقابل اعتمادند، هم غیرمنطقیاند، هم در برخوردشان صادق نیستند. این چهار ماهی هم که از آن صحبت گذشت، همین را تایید کرد؛ موضعگیریهای مسئولان و دولتمردان آمریکا نشان داد که همین مطلبی که ما گفتیم _ که گفتیم خوشبین نیستیم _ درست است؛ خود آنها عملاً این را تایید کردند.
📆 سخنرانی مقام معظم رهبری (حفظهالله) ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
#امامین_انقلاب
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
⭕️ برای رفع مشکلات باید اول نگاهمان به درون باشد!
🔶 در مقابل این ضعفهایی که ممکن است در ساختارها پیدا شود، ما باید راهبرد مشخصی داشته باشیم. یک اصل راهبردی حاکم بر همه این موارد میتواند اصل استقلال باشد؛ یعنی ما برای حفاظت از همه این ساختارها و مقابله با همه این تهدیدها باید نگاه درونی داشته باشیم و به عناصر خود تکیه کنیم و به بیرون اتکا نداشته باشیم. این ادعای ماست.
🔷 اما چرا برای حفاظت از نظام، نباید نگاه بیرونی داشته باشیم؟ چه اشکالی دارد که ما برای تقویت نظام خودمان سراغ دیگران هم برویم و با آنها هم دست دوستی بدهیم؟ تا کی باید با دنیا قهر باشیم؟ چه سودی از این قضیه میبریم؟ مگر در تنهایی و انزوا میشود به جایی رسید؟
📆 برگرفته از سخنرانی حجتالاسلام دکتر مجتبی مصباح، ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
#انقلاب_اسلامی
#شماره_36
🆔 @farhang_puya