🛑 امام جواد علیه السلام: صبر را بالش خود قرار بده.
📚 تحفل العقول
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا...
🔘 ..هرثمهبن ابیمسلم..
📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین شرکت کرد. در بازگشت سپاه امام در کربلا توقف کرد هرثمه میگوید: پس از برپایی نماز صبح، حضرت امیر مشتی از خاک کربلا را برداشت و آن را بویید و فرمود: ای خاک همانا از تو
مردمی محشور میشوند که بدون حسابرسی وارد بهشت میشوند.
◀️ ابن ابیمسلم یکی از نیروهای اعزامی عبیداللهبن زیاد به کربلا بود. او میگوید هنگامی که به سرزمین کربلا رسیدیم به یاد آن حدیث افتادم بر شترم نشستم و به سمت امام حسین رفتم. پس از عرض سلام حدیثی که از پدر
والای ایشان شنیده بودم بازگو کردم امام فرمود: «با ما هستی یا بر ضد ما؟» :گفتم نه با شما هستم و نه بر شما. دخترانم را در شهر نهادهام و از ابنزیاد برایشان نگرانم. حضرت در پاسخ فرمود: برو تا آن که قربانگاه ما را نبینی و صدای ما را نشنوی! قسم به آن که جان حسین(ع) در دست اوست، اگر کسی امروز صدای ما را بشنود و به یاریمان نشتابد هر آینه خداوند او را با صورت در دوزخ میافکند.
📎 اگر فقدان توکل و دلبستگی به دنیا قرین زندگی انسان شود، اندیشه و دیدگاهی
چون هرثمه خواهد داشت؛ او که خود شاهد همراهی زن و فرزند امام حسین و سایر بنیهاشم و حضورشان در صحنه بحرانی کربلاست، از فرزندان خود یاد میکند و به بهانه نگرانی حال آنان از همراهی با حجّت خدا روی گردان است.
«انما اموالکم و اولادكُم فِتنه و أنّ الله عنده اجر عظيم.»
✏️ مهین محمدپور
#شماره۹
#عاشورا
#معارف
🆔 @farhang_puya
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حالبهمزنها!
🔻کیا حال مردم رو از دین بهم میزنن؟! اصلیترین ویژگیشون چیه؟
#جامعه
#تحجر
🆔 @farhang_puya
🔲 قيام خدامحور (نفی اومانیسم)
◾️ فردگرایی غربی آنگونه که در بستر اومانیسم شکل گرفت و منتهی به سودانگاری مطلق شد، هرگز در اسلام پذیرفته نیست. انسان مدار و محور اخلاق و ارزشها نیست، بلکه اصول و پایههای اخلاقی و قضایای ارزشی امور عینی و مستقل از ذهنیت و خواست و میل آدمیان است و به همین دلیل است که مبانی اصیل اخلاقی هیچگاه
نسبی نبوده و نیستند.
◽️ اگر عدالت خوب، یا خیانت و جنایت بد است؛ از آن روست که این امور به واقع موجب کمالاتی روحانی و یا خساراتی معنوی در باطن و حقیقت انسان میشوند، نه آن که به دلیل کار کرد اجتماعی مثبت این قضایا یا گرایش و ترجیح ذهنی طرفداران آنها مقبول افتادهاند. قیام و نهضتی که امام حسین(ع) بر پا کردند، نهضتی خدامحورانه و الهی بود، نه فردگرایانه و بر اساس مصلحت فردی. قیام عاشورا چون رنگ خدایی داشت، جاویدان و پیروز شد و به تعبیر امام خمینی (ره): «شکست نبود کشته شدن سید الشهداء، چون
قیام الله بود شکست ندارد».
✏️ سجاد کریمانمجد
#شماره۹
#عاشورا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 ..هرثمهبن ابیمسلم.. 📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا...
🔘 مالکبن نضر ارحبی و ضحاکبن عبدالله مشرقی (بخش اول)
📜 ضحاک، به همراه مالکبن نضر ارحبی به حضور امام حسین رسیدند. این دیدار ظاهرا در کربلا صورت گرفت. امام پس از خوشامدگویی، سبب حضورشان را جویا شد. آنان در پاسخ گفتند برای عرض سلام، خدمت رسیدیم و از خدا عافیت و سلامت شما را خواستاریم. مردم برای جنگ با شما جمع شدهاند! نظر شما چیست؟ امام پاسخ داد: خدا مرا کفایت میکند و چه نیکو وکیلی است. آن دو برای امام دعا کردند. آنگاه حضرت فرمود: چرا ما را یاری نمیکنید؟
✏️ مهین محمدپور
#شماره۹
#عاشورا
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالکبن نضر ارحبی و ضحاکبن عبدالله مشرقی (بخش اول) 📜 ضحاک، به همرا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا...
🔘 مالکبن نضر ارحبی و ضحاکبن عبدالله مشرقی (بخش دوم)
🔸 مالک بن نضر با بیان این جمله که من مقروض هستم و عیال دارم، دعوت امام را رد کرد و رفت. ضحاک بن عبد الله نیز مشابه سخن ابننضر را گفت و سپس حضور موقت و مشروط خود را در کنار امام پیشنهاد داد و گفت: تا آن جا از شما دفاع خواهم کرد که دفاع من به حال شما مفید باشد، در غیر این صورت در جدایی از شما آزاد خواهم بود، امام نیز پذیرفت.
◀️ او در روز عاشورا، دلیری به خرج داد و امام بارها او را تشویق و دعا فرمود. چون همه یاران امام حسین به شهادت رسیدند، او نزد حضرت آمد و شرط پیشین خود را یادآور شد و از ایشان اجازه بازگشت خواست، امام هم آزادش
گذاشت.
او که قبلا اسب خود را در یکی از خیمهها پنهان کرده بود، پس از اذن امام سوار بر اسب شد و فرار کرد. تعدادی از سربازان «ابنسعد» به تعقیب او پرداختند، ضحاک چون به روستایی به نام «شفیه» رسید، ایستاد، تعقیبکنندگان او را شناختند و رهایش کردند.
📎 ماجرای ضحاکبن عبدالله در نوع خود بینظیر است، او که تا دقایق پایانی حماسه عاشورا در کنار امام شمشیر زد و شماری از لشکریان خصم را از پای درآورد و از نزدیک شاهد صحنه مظلومیت خاندان رسالت بود، چگونه بر عاقبت نیکوی خود پشت پا زد و خود را از فیض شهادت در رکاب سالار شهیدان محروم ساخت؛
آری او به دنیا دل بسته بود و اسبش نیز وسیلهٔ پیوند مجدد او به این زندگی
ناپایدار و گذرا شد.
«ذلك بأنهم استحبوا الحيوة الدنيا على الاخره»
✏️ مهین محمدپور
#شماره۹
#عاشورا
#معارف
🆔 @farhang_puya
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ باور میکنید این مقدسنماها حسین(ع) را کشتند؟! امام را به قتل رساندند و رفتند تا نماز عصر بخوانند!
#انحطاط_متحجرانه
🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: دنیا، در حال انتقال از یکی به دیگری است و از کف رفتنی است. گیرم که دنیا برای تو بمانَد، تو برای آن نمیمانی!
📚 عیون الحکم والمواعظ
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 آثار سیاسی و اجتماعی عزاداری
📗 عزاداری برای شهیدان به خصوص سید الشهدا، هم مایه بقای نام و خاطره و آثار آن حماسه جاوید است، هم تأثیر عاطفی و پیوند درونی میان عزاداران و پیشوایان حق ایجاد میکند و هم نوعی روح مبارزه با ستم را در مردم احیا میکند. میتوان گفت؛ عزاداری برای سید الشهدا محور برنامههای حفظکننده مکتب است.
📗 حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر در سایه زنده نگهداشتن فرهنگ اهل بیت بوده و از آنجا که حکام جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی پیدا میکند. «بعد سیاسی» در گریه و عزاداری، همان زنده نگهداشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشورا است.
✍ جواد محدثی
#شماره۹
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📌 نقش شعر و مرثیهخوانی در انتشار معارف محمدی
📎 پیروان ائمه با زبان و قلم و شعر و مرثیه و اشک و عزاداری در احیای امر ائمه و زنده نگهداشتن حماسهها و مظلومیتها و بیان فضایل آنان تلاش میکردند. در آن عصر خفقان، طرح خط ائمه خطرهایی را هم در پی داشت و شعر و مرثیه بر شهیدان کربلا و سيد الشهدا عصر نتوانستنها، ابعادی از مسأله زنده نگهداشتن مشعل حق و دعوت به نور و ایمان بود.
📎 سرودههای موضعدار شاعران شیعی، در دو محور در آن
«مدایح» و «مرائی» که درباره ائمه و فضایلشان بود، همواره به عنوان اهرمی در دفاع از حق و مبارزه با حکومتهای جور، مورد استفاده قرار میگرفت. سنت شعر گفتن و مرثیه سرودن برای خاندان پیامبر نیز از همین رهگذر مورد تأکید اولیای دین بود و مرثیه سرایان مورد تقدیر و حمایت و تشویق امامان شیعه قرار میگرفتند.
⬅️ مرثیه سرایان در دل شیعیان هم جای داشتند و در جامعه شیعی نیز از مکانت والایی به عنوان ذکر و یادآور برخوردار بودند.
✍ جواد محدثی
#شماره۹
#معارف
🆔 @farhang_puya
📸 #عکس_نگاشت | زمینه شکلگیری انحرافات
📌کم کم به نحوی اختلاف سلیقههایی بروز کرد که من بین المحذورین قرار گرفتم و آن، مطرح شدن حرکتهای التقاطی بود.
🔸کسانی که روی عرق مذهبی یا غرور ملیشان ساله هر دلیلی میخواستند در فعالیتهای مبارزاتی شرکت کنند، برای جهتگیری سیاسی افکارشان برنامهٔ صحیحی در حوزه وجود نداشت.
🔸مکتبی که آنها را بسازد یا مربیانی که آنها را تربیت کند وجود نداشت. در اثر ضعفهایی که در این زمینه وجود داشت، گرایشهایی به احزاب سیاسی چپ پیدا شد و برخی گرایش های التقاطی پدید آمد.
📚 ذوالشهادتین امام، صفحه۱۲۸، محمد حسن روزی طلب
#پاراکتاب
#عکس_نوشته
🆔 @farhang_puya
🔴 نقطه مقابل تحول
🔘 در مقابل تحول چه هست؟ رکود. نقطهی مقابل تحول رکود است. بعضی
اینها را غلط میفهمند و اشتباه معنا میکنند. بعضی رکود را با ثبات اجتماعی اشتباه میکنند. رکود بد است؛ ثبات اجتماعی خوب است. بعضی خیال میکنند که رکود یعنی ثبات اجتماعی، تحول را هم بعضی با آنارشیسم و هرج و مرج و هر چی به هر چی بودن اشتباه میکنند. این اشتباهات موجب شده است که یک عدهای که طرفدار ثبات اجتماعیاند، با هر تحولی مخالفت کنند.
▪️ به خیال اینکه این تحول ثبات را به هم میزند. از طرف دیگر کسانی که خیال میکنند هر تحولی به معنای ساختارشکنی و شالودهشکنی و زیر سؤال بردن همهی اصالتهاست، اینها هم برای اینکه تحول ایجاد کنند، ثبات اجتماعی را از بین میبرند و دچار خطر میکنند. این دو اشتباه، از دو طرف وجود دارد.
▫️ تحول، یک چیز است، آنارشیسم یک چیز دیگر؛ و هرج و مرج هم یک چیز دیگر است. همچنان که ثبات اجتماعی یک چیز است و رکود اجتماعی و ایستایی اجتماعی هم یک چیز دیگر است؛ اینها را نباید با هم اشتباه کرد. آنچه خوب و درست است جامعهی با ثبات اما غیر راکد و دارای تحول است؛ جامعهای که حتى تحولات صحیح را سریع در خودش به وجود بیاورد.
📜 امام خامنهای
#شماره۴
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya