eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 از ادعاهای پوچ‌شان عبرت بگیرید 🖇 نصیحت مشفقانه من به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از راه اشتباه برگردید؛ و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند متحد شوید؛ و برای ایران مستقل و آزاد فعالیت نمایید تا کشور و ملت از شر مخالفین نجات پیدا کند و همه با هم به زندگی شرافتمندانه ادامه دهید. 🖇 تا چه وقت و برای چه گوش به فرمان اشخاصی هستید که جز به نفع شخصی خود فکر نمی‌کنند و در آغوش و پناه ابرقدرت‌ها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فدای مقاصد شوم و قدرت‌طلبی خویش می‌نمایند؟ شما در این سال‌های پیروزی انقلاب دیدید که ادعاهای آنان با رفتار و عملشان مخالف است و ادعاها فقط برای فریب جوانان صاف دل است. 🖇 می‌دانید که شما قدرتی در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهی عمرتان نتیجه‌ای ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما می‌رسد و شائبه قدرت‌طلبی در آن نیست. گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهی نجات دهید خداوند منان شما را هدایت فرماید و صراط مستقیم را به شما بنماید. 📜 فرازی از وصیت‌نامه امام خمینی (ره) 🆔 @farhang_puya
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا 🔘 .. عمروبن قيس .. 📜 عمرو، به همراه پسر عموی خود در منزل بنی‌مقاتل به محضر امام حسین (ع) وارد شد. در ابتدا عموزاده‌اش به امام گفت: «این سیاهی که در محاسن شما می‌بینم از خضاب است یا موی شما بدین رنگ است؟ 🔸 حضرت فرمود: «خضاب است موی ما بنی‌هاشم زود سپید می‌شود... آیا برای یاری من آمده‌اید؟» عمروبن قیس گفت: «عائله زیادی دارم مال بسیاری از مردم نزد من است و نمی‌دانم کار به کجا انجامد. خوش ندارم امانت مردم از بین برود. عمویش نیز همانند او پاسخ داد. امام فرمود: پس از این جا بروید تا فریاد ما را نشنوید و ما را نبینید، همانا هرکس ندای ما را بشنود و یا ما را ببیند و پاسخ نگوید و به یاری‌مان نشتابد سزاوار است که خداوند او را به بینی در آتش افکند. 📎 گردباد دنیاگرایی در پوشش فریبنده عائله‌مندی و امانت‌داری مردم، ابن‌قیس و عموزاده او را در دام خود نهاد و آن دو را از همراهی با کاروان نور و راه‌یابی به بهشت جاودان بازداشت و در کویر نفس سرکش جای داده. «و ما الحيوه الدنيا الامتاع الغرور» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
🛑 امام جواد علیه السلام: صبر را بالش خود قرار بده. 📚 تحفل العقول 🆔 @farhang_puya
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 ..هرثمه‌بن ابی‌مسلم.. 📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین شرکت کرد. در بازگشت سپاه امام در کربلا توقف کرد هرثمه می‌گوید: پس از برپایی نماز صبح، حضرت امیر مشتی از خاک کربلا را برداشت و آن را بویید و فرمود: ای خاک همانا از تو مردمی محشور می‌شوند که بدون حساب‌رسی وارد بهشت می‌شوند. ◀️ ابن ابی‌مسلم یکی از نیروهای اعزامی عبید‌الله‌بن زیاد به کربلا بود. او می‌گوید هنگامی که به سرزمین کربلا رسیدیم به یاد آن حدیث افتادم بر شترم نشستم و به سمت امام حسین رفتم. پس از عرض سلام حدیثی که از پدر والای ایشان شنیده بودم بازگو کردم امام فرمود: «با ما هستی یا بر ضد ما؟» :گفتم نه با شما هستم و نه بر شما. دخترانم را در شهر نهاده‌ام و از ابن‌زیاد برایشان نگرانم. حضرت در پاسخ فرمود: برو تا آن که قربانگاه ما را نبینی و صدای ما را نشنوی! قسم به آن که جان حسین(ع) در دست اوست، اگر کسی امروز صدای ما را بشنود و به یاری‌مان نشتابد هر آینه خداوند او را با صورت در دوزخ می‌افکند. 📎 اگر فقدان توکل و دلبستگی به دنیا قرین زندگی انسان شود، اندیشه و دیدگاهی چون هرثمه خواهد داشت؛ او که خود شاهد همراهی زن و فرزند امام حسین و سایر بنی‌هاشم و حضورشان در صحنه بحرانی کربلاست، از فرزندان خود یاد می‌کند و به بهانه نگرانی حال آنان از همراهی با حجّت خدا روی گردان است. «انما اموالکم و اولادكُم فِتنه و أنّ الله عنده اجر عظيم.» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حال‌بهم‌زن‌ها! 🔻کیا حال مردم رو از دین بهم میزنن؟! اصلی‌ترین ویژگی‌شون چیه؟ 🆔 @farhang_puya
🔲 قيام خدا‌محور (نفی اومانیسم) ◾️ فردگرایی غربی آنگونه که در بستر اومانیسم شکل گرفت و منتهی به سودانگاری مطلق شد، هرگز در اسلام پذیرفته نیست. انسان مدار و محور اخلاق و ارزش‌ها نیست، بلکه اصول و پایه‌های اخلاقی و قضایای ارزشی امور عینی و مستقل از ذهنیت و خواست و میل آدمیان است و به همین دلیل است که مبانی اصیل اخلاقی هیچگاه نسبی نبوده و نیستند. ◽️ اگر عدالت خوب، یا خیانت و جنایت بد است؛ از آن روست که این امور به واقع موجب کمالاتی روحانی و یا خساراتی معنوی در باطن و حقیقت انسان می‌شوند، نه آن که به دلیل کار کرد اجتماعی مثبت این قضایا یا گرایش و ترجیح ذهنی طرفداران آن‌ها مقبول افتاده‌اند. قیام و نهضتی که امام حسین(ع) بر پا کردند، نهضتی خدا‌محورانه و الهی بود، نه فردگرایانه و بر اساس مصلحت فردی. قیام عاشورا چون رنگ خدایی داشت، جاویدان و پیروز شد و به تعبیر امام خمینی (ره): «شکست نبود کشته شدن سید الشهداء، چون قیام الله بود شکست ندارد». ✏️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 ..هرثمه‌بن ابی‌مسلم.. 📜 هرثمه به همراه سپاهیان امام علی در جنگ صفین
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش اول) 📜 ضحاک، به همراه مالک‌بن نضر ارحبی به حضور امام حسین رسیدند. این دیدار ظاهرا در کربلا صورت گرفت. امام پس از خوشامدگویی، سبب حضورشان را جویا شد. آنان در پاسخ گفتند برای عرض سلام، خدمت رسیدیم و از خدا عافیت و سلامت شما را خواستاریم. مردم برای جنگ با شما جمع شده‌اند! نظر شما چیست؟ امام پاسخ داد: خدا مرا کفایت می‌کند و چه نیکو وکیلی است. آن دو برای امام دعا کردند. آن‌گاه حضرت فرمود: چرا ما را یاری نمی‌کنید؟ ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش اول) 📜 ضحاک، به همرا
⚫️ زیانکاران حادثه کربلا... 🔘 مالک‌بن نضر ارحبی و ضحاک‌بن عبدالله مشرقی (بخش دوم) 🔸 مالک بن نضر با بیان این جمله که من مقروض هستم و عیال دارم، دعوت امام را رد کرد و رفت. ضحاک بن عبد الله نیز مشابه سخن ابن‌نضر را گفت و سپس حضور موقت و مشروط خود را در کنار امام پیشنهاد داد و گفت: تا آن جا از شما دفاع خواهم کرد که دفاع من به حال شما مفید باشد، در غیر این صورت در جدایی از شما آزاد خواهم بود، امام نیز پذیرفت. ◀️ او در روز عاشورا، دلیری به خرج داد و امام بارها او را تشویق و دعا فرمود. چون همه یاران امام حسین به شهادت رسیدند، او نزد حضرت آمد و شرط پیشین خود را یادآور شد و از ایشان اجازه بازگشت خواست، امام هم آزادش گذاشت. او که قبلا اسب خود را در یکی از خیمه‌ها پنهان کرده بود، پس از اذن امام سوار بر اسب شد و فرار کرد. تعدادی از سربازان «ابن‌سعد» به تعقیب او پرداختند، ضحاک چون به روستایی به نام «شفیه» رسید، ایستاد، تعقیب‌کنندگان او را شناختند و رهایش کردند. 📎 ماجرای ضحاک‌بن عبدالله در نوع خود بی‌نظیر است، او که تا دقایق پایانی حماسه عاشورا در کنار امام شمشیر زد و شماری از لشکریان خصم را از پای درآورد و از نزدیک شاهد صحنه مظلومیت خاندان رسالت بود، چگونه بر عاقبت نیکوی خود پشت پا زد و خود را از فیض شهادت در رکاب سالار شهیدان محروم ساخت؛ آری او به دنیا دل بسته بود و اسبش نیز وسیلهٔ پیوند مجدد او به این زندگی ناپایدار و گذرا شد. «ذلك بأنهم استحبوا الحيوة الدنيا على الاخره» ✏️ مهین محمدپور 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ باور می‌کنید این مقدس‌نماها حسین(ع) را کشتند؟! امام را به قتل رساندند و رفتند تا نماز عصر بخوانند! 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: دنیا، در حال انتقال از یکی به دیگری است و از کف رفتنی است. گیرم که دنیا برای تو بمانَد، تو برای آن نمی‌مانی! 📚 عیون الحکم والمواعظ 🆔 @farhang_puya
📌 آثار سیاسی و اجتماعی عزاداری 📗 عزاداری برای شهیدان به خصوص سید الشهدا، هم مایه بقای نام و خاطره و آثار آن حماسه جاوید است، هم تأثیر عاطفی و پیوند درونی میان عزاداران و پیشوایان حق ایجاد می‌کند و هم نوعی روح مبارزه با ستم را در مردم احیا می‌کند. می‌توان گفت؛ عزاداری برای سید الشهدا محور برنامه‌های حفظ‌کننده مکتب است. 📗 حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر در سایه زنده نگه‌داشتن فرهنگ اهل بیت بوده و از آنجا که حکام جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی پیدا می‌کند. «بعد سیاسی» در گریه و عزاداری، همان زنده نگه‌داشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشورا است. ✍ جواد محدثی 🆔 @farhang_puya
📌 نقش شعر و مرثیه‌خوانی در انتشار معارف محمدی 📎 پیروان ائمه با زبان و قلم و شعر و مرثیه و اشک و عزاداری در احیای امر ائمه و زنده نگه‌داشتن حماسه‌ها و مظلومیت‌ها و بیان فضایل آنان تلاش می‌کردند. در آن عصر خفقان، طرح خط ائمه خطرهایی را هم در پی داشت و شعر و مرثیه بر شهیدان کربلا و سيد الشهدا عصر نتوانستن‌ها، ابعادی از مسأله زنده نگه‌داشتن مشعل حق و دعوت به نور و ایمان بود. 📎 سروده‌های موضع‌دار شاعران شیعی، در دو محور در آن «مدایح» و «مرائی» که درباره ائمه و فضایلشان بود، همواره به عنوان اهرمی در دفاع از حق و مبارزه با حکومت‌های جور، مورد استفاده قرار می‌گرفت. سنت شعر گفتن و مرثیه سرودن برای خاندان پیامبر نیز از همین رهگذر مورد تأکید اولیای دین بود و مرثیه سرایان مورد تقدیر و حمایت و تشویق امامان شیعه قرار می‌گرفتند. ⬅️ مرثیه سرایان در دل شیعیان هم جای داشتند و در جامعه شیعی نیز از مکانت والایی به عنوان ذکر و یادآور برخوردار بودند. ✍ جواد محدثی 🆔 @farhang_puya
📸 | زمینه‌ شکل‌گیری انحرافات 📌کم کم به نحوی اختلاف سلیقه‌هایی بروز کرد که من بین المحذورین قرار گرفتم و آن، مطرح شدن حرکت‌های التقاطی بود. 🔸کسانی که روی عرق مذهبی یا غرور ملی‌شان ساله هر دلیلی می‌خواستند در فعالیت‌های مبارزاتی شرکت کنند، برای جهت‌گیری سیاسی افکارشان برنامهٔ صحیحی در حوزه وجود نداشت. 🔸مکتبی که آنها را بسازد یا مربیانی که آنها را تربیت کند وجود نداشت. در اثر ضعف‌هایی که در این زمینه وجود داشت، گرایش‌هایی به احزاب سیاسی چپ پیدا شد و برخی گرایش های التقاطی پدید آمد. 📚 ذوالشهادتین امام، صفحه۱۲۸، محمد حسن روزی طلب 🆔 @farhang_puya
🔴 نقطه مقابل تحول 🔘 در مقابل تحول چه هست؟ رکود. نقطه‌ی مقابل تحول رکود است. بعضی این‌ها را غلط می‌فهمند و اشتباه معنا می‌کنند. بعضی رکود را با ثبات اجتماعی اشتباه می‌کنند. رکود بد است؛ ثبات اجتماعی خوب است. بعضی خیال می‌کنند که رکود یعنی ثبات اجتماعی، تحول را هم بعضی با آنارشیسم و هرج و مرج و هر چی به هر چی بودن اشتباه می‌کنند. این اشتباهات موجب شده است که یک عده‌ای که طرفدار ثبات اجتماعی‌اند، با هر تحولی مخالفت کنند. ▪️ به خیال اینکه این تحول ثبات را به هم می‌زند. از طرف دیگر کسانی که خیال می‌کنند هر تحولی به معنای ساختار‌شکنی و شالوده‌شکنی و زیر سؤال بردن همه‌ی اصالت‌هاست، این‌ها هم برای اینکه تحول ایجاد کنند، ثبات اجتماعی را از بین می‌برند و دچار خطر می‌کنند. این دو اشتباه، از دو طرف وجود دارد. ▫️ تحول، یک چیز است، آنارشیسم یک چیز دیگر؛ و هرج و مرج هم یک چیز دیگر است. همچنان که ثبات اجتماعی یک چیز است و رکود اجتماعی و ایستایی اجتماعی هم یک چیز دیگر است؛ این‌ها را نباید با هم اشتباه کرد. آن‌چه خوب و درست است جامعه‌ی با ثبات اما غیر راکد و دارای تحول است؛ جامعه‌ای که حتى تحولات صحیح را سریع در خودش به وجود بیاورد. 📜 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 خطر سنگ شدن! ❗️خبر عجیب قرآن در مورد دل‌های مؤمنین... 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: کسی را که تقوا والا مقامش ساخته، پست و حقیر مشمارید و کسی که دنیا او را بالا برده است، والا مقام ندانید 📚 میزان الحکمه، جلد ۱۳ 🆔 @farhang_puya
📸 | دغدغه‌های فرهنگی که داشتم... 📌از زمانی که انحرافات فکری در جوان‌ها پدید آمد، من برای آیندۀ روحانیت و نهضت بسیار نگران شدم و خوف آن در ذهنم تقویت شد که مبادا اگر انقلاب پیروز بشود، به دست منحرف بیفتد و به صورت دیگری در آید. 🔸تصمیم گرفتم با همان نیروی محدود شخصی خودم و در حدی که برایم ممکن است، با علم و آگاهی به اینکه مطرح کردن این مسائل، حتی از طرف دوستان خودمان نه تنها تأیید نمی‌شود، بلکه محکوم خواهد شد آن مسائل را مطرح کنم. 🔸کاری که می‌توانستم بکنم این بود که آنچه را مربوط به مسائل عقیدتی بود، یکی در خلال درس و در کلاس و دیگر در جلساتی که با مردم و بعضی غیر طلبه‌های مدرسه و سایر طلاب یا قشر‌های دیگر مردم، اعم از بازاری و دانشگاهی و... داشتم، مطرح کنم. 📚ذوالشهادتین امام صفحه ۱۳۱، محمد حسن روزی طلب 🆔 @farhang_puya
📌 عدم زمان‌آگاهی، مشکل کوفیان 🖇 شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. لحظه را باید شناخت نیاز را باید دانست. کسانی در کوفه دل‌هاشان پر از ایمان به امام حسین(ع) بود به اهل بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند. 🖇 عده توابین چند برابر عده شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند نیست به خاطر این که در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند. 🎙 امام خامنه‌ای 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖آتش سنگین نفوذ جمهوری اسلامی؛ گسترش نفوذ ایران در جهان، خاری در چشم شبکه صهیونیستی اینترنشنال! -‌مجری شبکه اینترنشنال به طور ضمنی اعتراف می‌کند که غربی‌ها با شیوه‌های مختلفی از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای، درصدد نفوذ فرهنگی در ایران هستند. 🆔 @farhang_puya
🛑امام علی علیه السلام: مبادا جز حق، با تو اُنس بگیرد 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ۱۳۰ 🆔 @farhang_puya
📌 شهید، فراتر از مفاهیم جغرافیایی ⬅️ آیا در اسلام ارزش شهید فقط به خاطر دفاع از خاک است يا چیز دیگری است که موجب ارزشمندی شهادت است؟ 🖇 متأسفانه فرهنگ غربی و الحادی گاهی چنان بر جامعه تأثیر می‌گذارد که نه فقط مردم عادی بلکه حتّی بعضی از شخصيت‌ها چنین سخنانی را به زبان می‌آورند که شهیدان ما از آن جهت محترم‌اند که از آب و خاک میهن خود دفاع کرده‌اند! اگر ملاک ارزش شهادت این است پس چه تفاوتی بین شهدای ما و یهودیان یا حتی بت‌پرستانی که در راه دفاع از خود کشته شداند؟ 🖇 اگر ارزش شهید فقط به دفاع از خانه و کاشانه است، حیوانات هم غریزه دفاعی دارند. اگر شما به لائه کلاغی تعرّض کنید ده‌ها کلاغ به حمایت از آن کلاغ به شما حمله خواهند کرد. انسان‌های به هنجار هم در برایر تجاوز دشمنان به خانه و کاشانه‌شان از خود دفاع می‌کنند. 🖇 در این زمینه تفاوتی بین مژمن و کافر نیست و این ارزش عام انسانی است و کسانی که تا اين حد بی‌رگ و بی غیرت‌اند که از لانه و کاشانه‌شان دفاع نمی‌کنند از حیوانات هم پست‌ترند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
📌 شهادت‌طلبی سد راه دشمنان 🖇 تکرار داستان عاشورا و جانبازی‌های حسین(ع) و یارانش, ایمان و معرفت دوستان حسین(ع) را زیاد می‌کند و آمادگی‌شان را برای شهادت تقویت می‌کند. چنین آمادگی و استعدادی است که دشمن را می‌ترساند و حتی ممکن است نیازی به استفاده از سلاح و شمشیر نشود. 🖇 مراد از این آیه شریفه که می‌فرماید: «واَعدوا هُم کا اشعطفم من قَوّه وَمن ربّاط الخَیْل» این نیست که هر چه سلاح دارید به کار بگیرید؛ زیرا در ادامه می‌فرماید «تَرْهبَونَ به عدو الله وعدوکم»؛ چنین نیروهای فیزیکی و روانی را داشته باشید تا دشمن از شما بترسد. اگر گفته می‌شود روحیه شهدا و روحیه نوّاب صفوی را در خودتان حفظ کنید به این معنا است که روحیه شهادت‌طلبی را در خود تقویت کنید. 🖇 وجود این روحیه برای ترسیدن دشمن مهم است تا بداند اگر کسی ادعای پیغمبری کند به سرنوشت کسروی مبتلا می‌شود. اما اگر دشمنان تصور کنند در برابر آن‌ها گروهی از مردم بی‌رگ و بی‌غیرت قرار گرفته‌اند و هرکاری انجام می‌دهند، عکس العملی در کار نیست؛ قدم به قدم جلو می‌آیند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
39.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌🎥 | به روزگار سیاه مبتلا شود؛ قومی که حسین را رها کند به عبیدالله مبتلا شود با مدّاحی: حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: در حالی که در واقع، از کمترین مال برخوردار هستید، در ظاهر، بهترین حال را از خود نشان دهید، که خداوند متعال، بندگان باایمانش را[ این گونه ] نیکو ادب کرده است. 📚 بحارالانوار جلد۷۸ 🆔 @farhang_puya