💸سودآورترین صنعت امریکا
🎮بیشک میبایست یکی از مهمترین اهداف امپریالیسم فرهنگی را ترویج عقاید اباحهگرایانه دانست. جیمز پتراس، استاد جامعهشناسی دانشگاه ایالتی نیویورک، بینگهمتن، معتقد است امریکا صدور کالاهای فرهنگی سرگرم کننده را سودآورترین صنعت خود کرده است، به گونهای که این کالاها، رفتهرفته، جای صدور مصنوعات کارخانهای را میگیرد.
✍فائزه افلاطونی| #شماره_29
#فرهنگ
#بازی
🆔 @farhang_puya
🌐اسلام تکبعدی نیست
⬅️وقتی در باب معرفت وارد میشوید، میبینید اسلام، تک بعدی نیست، نه مکتب حسی است فقط، نه مکتب عقلی است فقط، نه مکتب عرفانی است فقط، بلکه هم حسی است، هم عقلیست و هم عرفانی. تجربی را هم شامل میشود، لذا تجربی نیز هست... و همینطور، ذوقی و کشفی و شهودی است.
✍شهید بهشتی| #شماره_30
#معارف
🆔 @farhang_puya
توصیهای از امام زمان (عج)
🔻امام مهدى عليهالسلام:
فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا
🌥 هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مىسازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند.
📚 بحار الأنوار، ج 53، ص 176
#حدیث
🆔 @farhang_puyq
🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۱)
◾️پس از فروپاشی بلوک شرق، جبهه لیبرالیسم به جنازه کمونیسم هم رحم نکرد و در سالگرد سقوط دیوار برلین، بر خرابههای دیوار کمونیسم و همینطور بعد از فروپاشی شوروی در پایتخت روسیه به میزبانی شهرداری مسکو به رقص و پایکوبی پرداختند.
✍سجاد طاهری| #شماره_24
#تاریخی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۱) ◾️پس از فروپاشی بلوک شرق، جبهه لیبرالیسم به جنازه کمونیسم هم رحم نکرد
🔳تمسخر هویت فرهنگی روسیه (۲)
◾️کنسرتهای موسیقی راک و موسیقیهای الکترونیک و نمایشهایی که میان این برنامهها اجرا میشد، نگاه تحقیرآمیز غرب به شرق را به خوبی نشان میداد.
◾️فضای غالب رسانهای به شکلی رقم خورده بود که به بهانه کمونیسم، حتی هویت فرهنگی هنری روسیه نیز، با این نمایشها به تمسخر گرفته شود.
◾️امریکا توانسته بود بعد از مدتها، رقیب اول ایدئولوژیک خود را از سر راه بردارد و جهان تکقطبی را ترسیم کند. از این رو ضرورتی نمیدید که برای رقیبش احترام قائل باشد و حرمت فرهنگش را حفظ کند. پس به تحقیر آن میپرداخت.
✍سجاد طاهری| #شماره_24
#تاریخی
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◼️اگر دل دلیل است...
▪️سراپا اگر زرد و پژمردهایم
▪️ولی دل به پاییز نسپردهایم
▪️چو گلدان خالی، لب پنجره
▪️پر از خاطرات ترک خوردهایم
▪️اگر داغ دل بود، ما دیدهایم
▪️اگر خون دل بود، ما خوردهایم
▪️اگر دل دلیل است، آوردهایم
▪️اگر داغ شرط است، ما بردهایم
▪️اگر دشنهی دشمنان، گردنیم!
▪️اگر خنجر دوستان، گردهایم!
▪️گواهی بخواهید، اینک گواه:
▪️همین زخمهایی که نشمردهایم!
▪️دلی سربلند و سری سر به زیر
▪️از این دست عمری به سر بردهایم
✍قیصر امینپور| #شماره_5
#شعر
🆔 @farhang_puya
📝راهکارهای فرعونی برای تسلط بر مردم
⚠️فرعون به عنوان یک انسان با ویژگیهای خاص و همت و استعداد فوقالعاده، برای زندگی خودش هدفی را در نظر گرفت و راهبردی را تعیین کرد، و بر اساس آنها برنامههایی متناسب با شرایط متغیر در نظر گرفت.
⚠️إنَّ فِرعَونَ عَلا فِی الأرضِ؛ هدف او این بود که بر همه انسانها تسلط پیدا کند. او میخواست به مقامی برسد که عنوان «أنا ربّکم الاعلی» بر آن صادق باشد.
⚠️وَجَعَلَ أهلَها شِیَعًا؛ استراتژی و راه کلی که فرعون برای رسیدن به هدفش انتخاب کرد این بود که مردم را دستهدسته کند، ایجاد اختلاف کند و نظام طبقاتی به وجود بیاورد. سپس در هر زمانی و در هر مرحلهای متناسب با آن شرایط برنامه خاص اجرایی را به اجرا در آورد.
✍ #علامه_مصباح| #شماره_34
#استراتژی_فرعونی
🆔 @farhang_puya
🏢کارکرد دانشگاه چیست؟
⏪[کار دانشگاه] ناظر به ادارهی امور زندگی مردم، منهای مسائل مربوط به دین است. مردم معاش دارند کسب دارند، ساختمان دارند، راه دارند، جسم دارند؛ شناساییهای گوناگون لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، برای بهتر کردن و راه انداختن زندگی مردم وجود دارد.
⏪این نهاد هم مشغول فراگیری این دانشهاست که اینها را فرا گیرد و در آنها متخصّص و صاحبنظر شود؛ دربارهی آنها تحقیق کند و آنها را برای پیاده شدن در جامعه آماده نماید؛ تحقیقات نو دنیایی را جذب کند و خودش به نوبهی خود، تازههایی در این دانشگاهها بیافریند و به بشریت عرضه کند.
🎙امام خامنهای حفظهالله| #شماره_14
#امامین_انقلاب
#دانشگاه
🆔 @farhang_puya
🗂مطرح کردن چهرههای زاویهدار با انقلاب توسط مستکبران (۱)
🔖یکی از زمینههای فعالیت مستکبران، مطرح کردن چهرهها و افرادی از روحانیت است که با انقلاب اسلامی زاویه داشتهاند، تا به زعم خود از این طریق مشروعیت انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را زیر سوال ببرند.
🔖نمونهای از فعالیت در این زمینه، مطرح کردن چهرهای مانند شریعتمداری است که در سالهای اخیر اتفاق افتاده است. مطرح کننده وی فردی به نام آرش هنرور شجاعی، با نام مستعار محمد صادق است.
✍مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🗂مطرح کردن چهرههای زاویهدار با انقلاب توسط مستکبران (۲)
🔖او در سال ۱۳۶۰ متولد شد و تا ۱۱ سالگی در آلمان بود. پدرش نیز فردی با سابقه افکار چپی است. هیچگونه سابقه ثبت شدهای در حوزه ندارد، اما مدعی تحصیل در حوزه است و به فعالیت علیه انقلاب اشتغال دارد. طبق گفته خودش در مصاحبه با رادیو دویچه وله آلمان، معتقد به «پلورالیسم» و «سکولاریسم» است.
🔖در سالهای اخیر افزون بر عوامل بیگانه، برخی طلاب جوان نیز شاید از روی غفلت به معرفی چهرههای ضد انقلاب روی آوردهاند.
🔖نمونهای از این قضیه، مطرح کردن برخی چهرههای روحانی مانند سید رضا زنجانی ملیگرا و لیبرال است که طبق اعترافهای تیمسار محققی با کودتای نوژه همکاری داشت، اما همین چهره در فضای مجازی و در سایتهایی مانند «تورجان» و «مباحثات» دوباره زنده میشود.
✍️مصطفی اسکندری| #شماره_32
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
توصیهای از امام زمان (عج)
🔻امام مهدى عليهالسلام:
فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهِیَّتِنا وَ سَخَطِنا
🌥 هر یک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مىسازد، عمل کند و از آنچه که خوشایند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزیند.
📚 بحار الأنوار، ج 53، ص 176
#حدیث
🆔 @farhang_puya
▪️ آموزش روزنامهنگاران در دبی برای ساخت شبکه رسانهای
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠چگونه اندلس توسط مسلمانان فتح شد؟
📘این سرزمین در پنجم رجب سال ۹۲ هجری قمری توسط طارق بن زیاد که از بربرها بود، از طرف موسی بن نضیر لخمی، والی تنجه (در مراکش) گشوده شد.
📘استراتژی طارق برای فتح این گونه بود که با ۱۲ هزار نیروی رزمنده به شبه جزیرۀ ایبری قدمنهاد و با سپاهیان مسیحی درگیر شد و سپس خطاب به نیروهای خود گفت:
«در روبهروی شما قوای مسلح با شمشیرهای برهنه قرار گرفتهاند و در پشت سر شما دریایی با امواج خروشان قرار دارد. با اراده و حمیت و استواری و شجاعت میتوانید روبهروی خود را آزاد کرده و به جلو ببرید.»
📘آنها هم با اراده و اهتمامی که نشان دادند، بر قوای مسیحی غلبه یافتند. البته ناگفته نماند که توان پایداری در سپاهیان مسیحی به تحلیل رفته بود و انگیزههای آنچنانی برای مقابله با هجوم مسلمانان نداشتند. در نتیجه عقبنشینی کردند و یک عده متواری شده و حتی پادشاه این قوم که کوتها نام دارد، خود را در آب غرق ساخت. به این صورت، اندلس به دست مسلمانان فتح شد.
🎙گفتگو با غلامرضا گلیزواره| #شماره_7
#تاریخی
#اندلس
🆔 @farhang_puya
✅کارکرد حوزه چیست؟
❇️[کار حوزه] متوجه به کسب علوم مرتبط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همهی شئون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر.
❇️این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را تحقیق کنند؛ ناخالصیها و ناسرهها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعهای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفهی آن نهاد حوزهای است و اسمش «حوزه علمیه» است.
🎙امام خامنهای حفظهالله| #شماره_14
#امامین_انقلاب
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔍 امپریالیسم ماهوارهای
📡نوع دیگر از امپریالیسم فرهنگی، امپریالیسم ماهوارهای است. پیدایش نخستین شبکههای جهانی ماهوارهای در اواسط دهه ۱۹۸۰ و در پی انجام آزمایشهای اولیه در ایالات متحده آمریکا صورت پذیرفت.
📡از آن زمان، استفاده عموم شبکههای ماهوارهای به سرعت در گوشه و کنار جهان رواج یافت. ماهواره به وسیلهای برای اعمال قدرت با هدف ترویج ارزشهای فرهنگی امپریالیسم در میان ملل جهان سوم و خفه کردن فرهنگ این ملتها بدل شد.
📡بخشی از این برنامههای تلوزیونی ماهوارهای بهویژه مستهجنپردازی از جمله مهمترین وسایل دستیابی به اهداف امپریالیسم فرهنگی است.
📡تهاجم فرهنگی از طریق ماهواره به قصد تضعیف باورهای دینی و تعهدات اخلاقی و تشویق بیبندوباری، تضعیف نهاد خانواده و دیگر شئون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دغدغههایی جدید برای اندیشمندان اجتماعی جوامع هدف پدید آورد.
📡غربیها میکوشند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فنآوری، از طریق امواج ماهوارهای، به مبانی اندیشه و رفتار ملتها هجوم برده، با تهدید، تضعیف، تحریف و احیانا نفی و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزشها و رفتارهای مطلوب خود را فراهم آورند.
✍فائزه افلاطونی| #شماره_29
#فرهنگ
#امپریالیسم
🆔 @farhang_puya
🚫اسلام هراسی
❌از اقدامهای مهمی که در سطح بینالمللی و داخلی کشورهای انقلابی، به ویژه با نمایاندن اقدامهای ناصحیح جریانهای افراطی و #تکفیری مسلمان در حال انجام است، ایجاد هراس از قدرتیابی اسلامگرایان و حاکمیت اسلام است.
❌این اسلامهراسی در صدد است تا اصل جریان اسلامی و اجرای شریعت دینی را تحتالشعاع قرار دهد و حداقل اسلامگرایان را منفعل نموده از برداشتن گامهای محکم مبتنی بر دین اصیل منصرف سازد تا گامهایی دیگر را جایگزین سازد.
❌ایجاد هراس در مردمان سایر کشورها برای جلوگیری از الگو شدن اسلامگرایان، هراسافکنی در داخل این کشورها برای اعتماد نکردن مجدد به اسلامگرایان و نیز کشاندن اسلامگرایان به سوی مدلهای التقاطی و سکولار به ظاهر اسلامی، از اهداف این پروژه است.
✍علیرضا کمیلی| #شماره_24
#جامعه
#معارف
🆔 @farhang_puya
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱)
🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ستیز بود؛ با متجدّدانی که میخواستند جهان را و احیاناً قرآن و مفاهیم اسلامی را از دیدگاه غربی تفسیر کنند، مبارزه میکرد؛ توجیه و تأویل مفاهیم ماوراء الطبیعی قرآن و تطبیق آنها را به امور حسی و مادی جایز نمیشمرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۱) 🔰سیدجمال همانگونه که با استعمار فرهنگی نیز در ست
🖇سیدجمالالدین اسدآبادی از دیدگاه شهید مطهری (۲)
📓سیدجمال هنگامی که از مصر به هند رفت و با افکار «سر سیداحمد خان هندی» که زمانی قهرمان اسلامی اصلاح در هند به شمار میرفت، آشنا شد و دید او سعی دارد مسائل ماوراء الطبیعی را به نام و بهانهی علم، توجیه طبیعی کند، غیب و معقول را تعبیر محسوس و مشهود نمیاد، معجزات را کن در قرآن نصّ و صریح است، به شکلی رنگ عادی و طبیعی دهد و مفاهیم آسمانی قرآن را زمینی کند، سخت ایستادگی کرد.
📓دردهایی که سیدجمال در جامعهی اسلامی تشخیص داد عبارت بود از:
1⃣استبداد حُکّام
2⃣جهالت و بیخبری تودهی مسلمان و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن
3⃣نفوذ عقاید خرافی در اندیشهی مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین
4⃣جدایی و تفرقه میان مسلمانان، به عناوین مذهبی و غیر مذهبی
5⃣نفوذ استعمار غربی
📓سید برای چارهی این دردها و بدبختیها از همهی وسایل ممکن [اعم از] مسافرتها، تماسها، سخنرانیها، نشر کتاب و مجله، تشکیل حزب و جمعیت، حتی ورود و خدمت در ارتش بهره جست.
📓در عمر شصت ساله خود ازدواج نکرد و تشکیل عائله نداد. زیرا که هر چندی در کشوری به سر میبرد و گاهی در تحصن یا تبعید یا تحت نظر بود، نمیتوانست مسئولیت تشکیل خانواده را بر عهده بگیرد.
✍شهید مطهری| #شماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
#سیدجمالالدین_اسدآبادی
🆔 @farhang_puya
⚔فعالیت دشمن در برابر #حوزه_انقلابی
📄بی شک پارسایی و زهد و از خودگذشتگی و مردمداری روحانیت شیعه مانع گسست این نهاد از مردم میشود؛ از این رو دشمن از گذشته تا کنون بر آن بوده است که شبههای را مطرح کند و تکتک طلاب و فضای حوزه را نشانه میرود.
📄که «اگر حوزه علمیه راه خود را برود و کاری به نظام و مسائل سیاسی و جهانی نداشته باشد، به سرنوشت کلیسای قرون وسطی دچار نخواهد شد و استقلال خود را از دست نخواهد داد و در نهایت این همه دشمن برای خود نخواهد تراشید.»
📄غافل از اینکه در پاسخ به این شبهه، باید گفت: اولاً، این شبهه مغالطهای بیش نیست. ثانیاً، قوت حوزه علمیه به بهروز بودن و انقلاب ماندن اوست و ثالثاً، آنچه موجب سقوط عالمان مسیحی شد، دنیا پرستی آنها بود.
✍مهدی اسلامی| #شماره_33
#حوزه_علمیه
#دشمن_شناسی
🆔 @farhang_puya
💎 اینگونه آسایش دل داشته باشیم
🔻امام صادق علیه السلام:
طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ
🔸آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم.
📚مستدرك الوسائل: ج ۱۲، ص ۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔹 احسان نراقی در دربار پهلوی به دنبال وابسته کردن روشنفکران به حکومت بود
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱)
🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه، اولاً باید روشن کرد که ملاک کارآمدی چیست. برخی میگویند نظام هنگامی کارآمد است که هر کس هرگونه دلش خواست رفتار کند.
🔘اگر این آزادی را برای همۀ مردم تأمین نکرد، این نظام کارآمد نیست! پس ابتدا باید بگوییم ملاک درست کارآمدی چیست. ثانیا این مغالطه را که اگر قانون کامل باشد، حتما دستاورد و نتایج آن مطلوب خواهد بود، باید جواب دهیم.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۱) 🔘برای اینکه بفهمیم نظام ما کارآمد است یا نه،
☑️قانون، مجری قانون و فرهنگ جامعه، سه شرط کارآمدی (۲)
🔘تنها قانون علت صددرصد برای تحقق اهداف نیست؛ قانون فکری در اذهان یا نوشتهای روی کاغذ است؛ مهمترین عامل کنار خود قانون، مجری قانون است که باید آن را درست اجرا کند؛ نه مسامحه کند نه به نفع شخص و گروهی اجرا کند.
🔘افزون بر این باید شرایطی برای پذیرش اعمال قانون در جامعه فراهم شود که لااقل متوسط قابل قبول افراد جامعه، این ارزشها را بخواهند و بپذیرند و دنبال آن باشند.
🔘نه اینکه با مغالطه، تعلیمات غلط و آموزههایی که متأسفانه الان در آموزش و پرورش ما هست، فرزندان ما دوباره با گرایشهای لیبرالیستی، سکولاریستی و ارزشهای غربی و الحادی پرورش یابند و ارزشهای اسلامی را به بهانهی تحجر، عقب ماندگی و چیزهایی از این قبیل فراموش کنند.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#کارآمدی_نظام
#جامعه
🆔 @farhang_puya