💰تفکر سرمایهداری تفکر قارونی است
⚖️تفکر سرمایهداری تفکر عدالت محور نیست؛ تفکری قارونی است که میگویند: «قالَ إنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلم عِنْدی»؛ (قصص، ۷۸) و این را با دانش و بازوی خودم به دست آوردم، پس مال خودم است و میتوانم آن قدر گنجینههای طلا و نقره داشته باشم که فقط کلیدهای آنها را بار استرها بکنم و در خیابانهای مصر مانور بدهم و فخر بفروشم.
⚖️این حق من است! من میتوانم پورشه و بوگاتی هفت هشت میلیاردی را بخرم و با آن در خیابانها فخرفروشی کنم! گاهی متأسفانه وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران میگوید من با فلان اتومبیل لوکس گرانقیمت میچرخیدم، الان هم این اتومبیل لوکس و آنچنانی را سوار میشوم.
⚖️این تفکر، تفکر قارونی یعنی تفکر نظام سرمایهداری است. مشکل ما این است که دولتمردان ما با تفکر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فاصله دارند که میفرمود: «من به نان خشک و لباس خشن اکتفاء میکنم»؛ چرا که «کَیلا یتَبَیغَ بِالفقیرِ فَقرُه»؛ (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه۲۰۹) تا اینکه لباس و غذای من برای فقیر بغض گلوگیر نشود.
🎙گفتگو با دکتر سید محمد کاظم رجایی| #شماره_38
#اقتصاد
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🏢چگونگی امکانپذیری گسترش حجاب بواسطه وزارت آموزش و پرورش
📃آموزش، سازماندهی، توجیه و بهکارگیری مدیران، معلمان و کلیه پرسنل جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانشآموزان و سازمانهای مربوط نظیر بسیج، انجمنهای اسلامی و...
📃انجام تحقیقات لازم در مورد بسط حیا و عفاف در مدارس به منظور اجرای برنامههای فرهنگی، تربیتی و پرورشی در آن.
📃گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه آیات و روایات همراه با تبیین ضرورت و فلسفهی آن برای دانشآموزان در کتب درسی کلیه مقاطع تحصیلی.
📃اهتمام به مثبتنگری و زیبااندیشی در مورد فرهنگ عفاف و حجاب در تألیف کتب درسی.
📃اجرای مسابقات فرهنگی و هنری و علمی با هدف جهتدهی به افکار نسل جوان با موضوع حجاب و عفاف و نظرسنجی از جوانان در تهیهی طرحها و برنامههای مناسب در زمینهی حجاب.
✍️نشریه فرهنگ پویا| #شماره_18
#فرهنگ
#حجاب_و_عفاف
#آموزش_و_پرورش
🆔 @farhang_puya
📲مدیریت محتوا مجازی توسط والدین
🗃بهتر است والدین قبل از خرید ابزارهای نوین ارتباطی بازیها، نرمافزارها و به طور کلی محتواهای خوبی را برای آن، رصد و تهیه کنند. سپس ضمن معرفی آن به فرزند خود، به مرور زمان بخشی از محتوای تهیه شده را در اختیار آنان قرار دهند.
🗃به منظور تهیه محتوای خوب برای رسانههای دیجیتال میتوانید به این منابع مراجعه کنید:
🔸تارنمای (www.peyvandha.ir) برای آشنایی با تارنماهای اینترنتی مناسب برای گروههای سنی مختلف
🔸تارنمای (www.ircg.ir) بهمنظور آشنایی با بازیهای مناسب برای گروههای سنی مختلف
🔸تارنماهای (www.rasekhoon.net) و(www.tebyan.net) برای تهیه فیلمها و پویانماییهای مناسب
🔸تارنمای فروشگاه اینترنتی ایفه به آدرس (www.efeh.ir) جهت آشنایی با اسباببازیهای مناسب برای کودکان
✍️عبدالله خاکپور| #شماره_29
#فرهنگ
#تربیت
#فضای_مجازی
🆔 @farhang_puya
◾️کارهای خلاف مکتب مارا بد جلوه میدهند
✖️کارهای خلاف ما اسلام را بد جلوه میدهد؛ اسلام را دفن میکند که تا آخر به آن توجه نشود. قلمهای ناپاک، چشمهای ناپاک در صددند که از شما خردهگیری کنند و مکتب شما را بد جلوه دهند و بگویند این هم جمهوری اسلامی. (صحیفه امام، ج۷، ص۴۸۰)
🎙امام خمینی(ره)| #شماره_32
#امامین_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📌مهمترین وظیفه، ترویج فرهنگ اسلامی
📍مهمترین وظیفهای که بدون استثنا روی دوش همهی ما هست، این است که برای شناساندن و ترویج فرهنگ اسلام در سطوح مختلف تلاش کنیم تا اصل ارزشها شناخته شوند؛ ملاک ارزشیابی برای کارآمدی نظام درست شناخته شود؛ تحت تأثیر مغالطات واقع نشویم که ناخودآگاه ما را به غربستان بفرستند.
📍ما باید راه اسلامستان را پیدا کنیم و ارزشهای اسلام باید در بین مردم در سطوح مختلف از دبستان و پیشدبستانی تا دانشگاه و پس از تحصیلات عالیه، ترویج و برتری آن بر سایر ارزشها اثبات، و زمینههایی برای اجرای آن فراهم شود.
🎙 #علامه_مصباح| #شماره_37
#فرهنگ_اسلامی
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🌷پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🔵باد بهار را غنيمت شماريد،پس همان كاري كه با درختان مي كند، با بدن هاي شما نيز همان كار را مي نمايد. و از باد پاييز بپرهيزيد، پس همان كاري كه با درختان مي كند بر بدن هاي شما نيز همان تأثير را دارد.
📚بحار الانوار،ﺟﻠﺪ 59
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💻تکلیف نسل سوم با رسانهها 📀تکلیف نسل سوم و هویت و ذوب نشدن او در عصر رسانهها و جهانی سازی چیست؟
💻تکلیف نسل سوم با رسانهها
📀تکلیف نسل سوم و هویت و ذوب نشدن او در عصر رسانهها و جهانی سازی چیست؟ نسل کنونی امتیازی دارد و مشکلاتی. بزرگترین امتیاز برای او این است که دشمنان انقلاب مشخص شدهاند.
💿بسیاری از موضوعات مثل اسلام آمریکایی را حضرت امام(ره) مطرح کرد. هرگاه میخواستیم این اسلام را تبیین کنیم مشکل بود؛ ولی امروزه در ابعاد مختلف نظامی، کمک اقتصادی به دشمن، نفوذ در رسانه، گوش فرا دادن به صهیونیستم و اجرا کردن برنامههای فرهنگی دشمنان میبینیم.
📀از این جهت کار برای نسل جوان آسانتر شده است. از طرف دیگر دشوارتر است؛ چون شما بین دو زمان قرار گرفتهاید. دفاع مقدس، وضعی را ایجاد کرده بود تا معارفی که در ایران وجود داشت نهادینه شود.
💿این، فرصتی بسیار ناب برای نسلی بود که میخواست خود را در کوره حوادث، آبدیده و امتحان کند. آن جنگ تمام شد و ما در یک دوره بازسازی و اصلاح قرار گرفتیم.
✍️نادر طالبزاده| #شماره_8و9
#هنر
#رسانه
#جوانان
🆔 @farhang_puya
🔸 شماره جدید نشریه فرهنگ پویا در راه است
🔹 فرهنگ پويا با تحليلها و راهكارهاى دقيق از جريانهاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهرهگيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا میسازد.
◾️ اگر علاقه به تهیه نشریه مکتوب دارید یا به موضوع علوم انسانی و جریان شناسی سیاسی-فرهنگی توجه علمی دارید، حتما با ما ارتباط بگیرید. برای تهیه نشریه با شماره 09907644439 تماس بگیرید.
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
🗺جنگ جهانی دوم (۱)
🔹سردمداران بلامنازع امپریالیسم، نژادپرستی و نظامیگری با شعار ضربهی کاری به امپریالیسم، نژاد پرستی و نظامیگری آلمان هیتلری و فاشیسم، جنگ دوم را به راه انداخت تا مردم دنیا خاطرات فجایع بیست سال پیش [جنگ اول] را فراموش نکنند.
🔹در میان جنایات جنگ دوم بین الملل، با همه پیامدهای چند جانبهای که از خود باقی گذاشت، جرمی آشکارتر از بمباران اتمی ژاپن نمیتوان یافت.
✍محمد محمدینیا| #شماره_30
#تاریخی
#جنگ_جهانی_دوم
#ژاپن
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🗺جنگ جهانی دوم (۱) 🔹سردمداران بلامنازع امپریالیسم، نژادپرستی و نظامیگری با شعار ضربهی کاری به امپ
🗺جنگ جهانی دوم (۲)
🔹بررسیهای دقیق پس از جنگ، حتی در گزارش هیئت ارزیابی بمباران استراتژیک آمریکا، نشان میدهد که مطمئنا ژاپن تسلیم میشد، حتی اگر روسیه وارد جنگ نمیشد و حتی اگر هیچ طرحی برای حمله و اشغال ژاپن برنامهریزی نمیشد.
🔹رهبران ژاپن از یک سال قبل از ۱۹۴۵ [سال بمباران] سخن از تسلیم را آغاز کرده بودند، با این همه، رهبران آمریکا با وجود اطلاع حتمی از این تسلیم، با سلاح علم و فناوری مدرن، افزون بر قتلعام صدها هزار زن، کودک و غیر نظامی ژاپنی، تبعات جبران ناپذیری را تا دههها برجای گذاشتند.
✍️محمد محمدینیا| #شماره_30
#تاریخی
#جنگ_جهانی_دوم
#ژاپن
🆔 @farhang_puya
📒شبهای بیشام
📝من شبهایی را از کودکی به یاد میآورم که در منزل شام نداشتیم و مادر با پول خردی که بعضی از وقتها مادرِ پدربزرگم به من یا یکی از برادران و خواهرانم میداد، قدری کشمش یا شیر میخرید تا با نان بخوریم.
📝گاهی اتفاق میافتاد که نفری دو لقمه میرسید، خیلی وقتها اتفاق میافتاد که ما شام شب نداشتیم.
📖شرح اسم(زندگینامه آیت الله سید علی حسینی خامنهای) صفحه ۴۶ و ۴۷
✍️محسن مؤمنی| #شماره_26و27
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
✅من تا فرق سر غرق در سیاستم
❇️آیت الله کاشفالغطا همواره در مسائل سیاسی دخالت میکرد. برخی کجاندیشان که دین را از سیاست جدا میدانستند، از او میپرسیدند چرا در سیاست دخالت میکند. ایشان در پاسخ میفرمود: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است، من اهل سیاستم.
❇️آری! من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. در زیارت جامعه، دربارهی ائمه معصوم آمده است: أنتم ساسۀ العباد: شما سیاستمداران مردم هستید. سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است.
📗گلشن ابرار، جلد ۲، صفحه ۶۴۰
✍حامد کاشانی| #شماره_26و27
#حوزه_علمیه
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💎 نظر امام اول شیعیان درباره جهاد در راه خدا
🔻امام علي عليهالسلام:
إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّةِ أوليائِهِ
● جهاد دري از درهاي بهشت است كه خداوند آن را بر روي اولياي خاص خود گشوده است.
📚 نهجالبلاغه، خطبه ۲۷
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📘چهار قاعده فقهی در روابط با بیگانگان (۱)
1️⃣بر مبنای قاعده دارالاسلام:
🗒اصل بر احکام شریعت اسلامی است و اگر بر مبنای شریعت اسلامی قراردادی اجرا شود اشکالی به وجود نمیآید. بر مبنای همین قاعده، قاعده "بازار مسلمین" نیز به وجود میآید که نوع قراردادها با کفار ذمی در آنها هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
🗒همچنین بر مبنای این قاعده کلان قاعدههای خاص و خرد تشکیل میشود. همچون قاعده حفظ و گسترش قدرت در دارالاسلام و همچنین قواعد دیگری که همه در راستای دارالاسلام هستند.
2️⃣بر مبنای قاعده دارالکفر:
🗒خرید و فروش و معاهده در دارالحرب یا دارالکفر اگر موجبات ضرر به مسلمانان شود اشکال دارد و باید مسلمین به جامعه دارالاسلام کوچ (مهاجرت) کنند.
✍️محمد حسین علیجانزاده روشن| #شماره_36
#معارف
#قاعده_فقهی_ارتباط_با_بیگانگان
🆔 @farhang_puya
📘چهار قاعده فقهی در روابط با بیگانگان (۲)
3️⃣بر مبنای قاعده نفیسبیل:
🗒رابطه با کفار و قرارداد با آنها مبنی بر استیلا نیافتن آنها و مسلط نشدنشان و رعایت منافع جامعه اسلامی اشکالی ندارد.
4️⃣بر مبنای قاعده اختلال نظام:
🗒بر مبنای حفظ نظام و عدماخلال در بازار مسلمین و دیگر عرصهها هنگام احتیاج مسلمین میتوان با کفار قرارداد بست.
🗒به این شرط که مهیا کردن آن احتیاج در بلاد اسلامی مقدور نبوده باشد اما بر فرض مقدور شدن این قرارداد شاید خودش موجبات اختلال در نظام باشد.
✍️محمد حسین علیجانزاده روشن| #شماره_36
#معارف
#قاعده_فقهی_ارتباط_با_بیگانگان
🆔 @farhang_puya
🌐نقش رسانه در ترویج هژمونی
🔵سینما به دلیل شفافیتی که درباره منافع طبقاتی گروه مسلط دارد، آنها را به عنوان {پدیدههای} "طبیعی" و در نتیجه غیر قابل پرسش، و خواستنی، نشان میدهد.
🔵با مروری بر تاریخ غرب چه در دوران باستان، چه در قرون وسطی و چه در عصر رنسانس و حتی در قرن کنونی خواهیم فهمید غرب به دنبال حقنه کردن همه آنچه غربی نامیده میشود بر ملل شرقی و یا به عبارت رایج جهان سومی است.
🔵تحقق این بردگی و بندگی زمانی با زور اسلحه وتجاوز امکانپذیر بود اما در حال حاضر غرب به روشهای کمهزینهتر و مؤثرتر دست یافته است تا بتواند دیگر ملتها را به تسلیم و بردگی و بندگی در همه ابعاد انسانی آن راضی کند و انسان ناهمگون و نامتجانس با سلطه جهانی هژمونی غربی با میل و اراده خود، قوانین دنیای جدید و حاکمان جدید و آیین و فرهنگ جدید را بپذیرد.
✍️مهدی ابراهیمی| #شماره_34
#هنر
#رسانه
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
📍 اولین شماره از نشریه فرهنگ پویا که منتشر شد
#پیش_شماره_1
📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا حالا در راه است ...
◾️ علاقمندان به گرفتن اشتراک با شماره 09907644439 تماس بگیرند
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
◾️ اولین تجربه در ساواک
🔹 در اتاق کنار، بازجومرا به سوال گرفت: بالای منبر چه گفتی؟ چرا چنین گفتی؟ مقصودت از فلان مطلب چه بود؟این ها نشان میداد همه ی آنچه در بالای منبر گفتهام، به آنها رسیده. وقتی بازجویی پایان یافت، مرا به جای دیگری بردند.
🔹 درآنجا با چهره عبوسی روبه رو شدم وفهمیدم اینجا ساواک است. رئیس ساواک زاهدان درآن زمان از اشراف معروف بود. او قبلا همین مقام را در مشهد داشت وبعد به زاهدان منتقل شد؛ از آنجا هم به کرمان رفت وجنایات وحشتناکی مرتکب شد. او پس از شعله ور شدن انقلاب از کرمان گریخت.
📝 خون دلی که لعل شد (4)، صفحه 109 و 110
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
✳️ امام صادق(ع) دوست دارد جوان را اینگونه ببیند
🔻امام صادق علیهالسلام:
لَستُ اُحِبُّ أن أری الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادیا فی حالَینِ : إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما، فإن لَم یَفعَلْ فَرَّطَ، فإن فَرَّطَ ضَیَّعَ، و إنْ ضَیَّعَ أثِمَ، و إن أثِمَ سَکَنَ النارَ و الذی بَعَثَ مُحمّدا بِالحَقِّ.
🔻دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم:
🔹دانشمند یا دانش آموز؛
زیرا اگر چنین نباشد کوتاهی کرده و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمّد را بحقّ برانگیخت، در آتش جای گیرد.
📚 الأمالی للطوسی، ۳۰۳/۶۰۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰انقلاب اسلامی و تحقق آرمان پیامبران
💠به جرأت میتوان گفت که در هیچ برهه و مقطع زمانی، حقیقت تفکر ولایت الهی و دینی و حاکمیت فقه و فقاهت در گستره اجتماع، به اندازه دوران انقلاب اسلامی گسترش و ظهور و بروز پیدا نکرده است.
💠در پیدایش حکومت اسلامی نگاه هر یک از یاران راستین امام(ره) مبتنی بر همان خطمشی اصولی و بنیادین بود که عالمان دین، اعم از شیعه و سنی بر آن تأکید داشتهاند.
💠مجموعه این خطوط و اصول عقلی و دینی، برخواسته از نگاه توحیدی صاحبان این تفکر به زندگی بشر است.
💠حضرت امام(ره) به عنوان بهترین و صلاحیتدار ترین مرجع روزگار، توانست اصل ولایت فقیه را علاوه بر اثبات و تبیین به بهترین شکل در برابر دید همه دیدگان بشر قرار دهد.
💠قدرت عمل و رهبری ویژه و فوق العاده حضرت ایشان در این زمینه تا آنجا درخشید، شیوه حاکمیت فقهی امام(ره) در میان همه معتقدان به ادیان توحیدی و اندیشههای سیاسی، به عنوان یکی از برجستهترین انواع حکومتهای دینی پذیرفته شد و در زمان سیطره حکومتهای غیر الهی و مادی، حاکمیت دین در جامعه، زنده و احیا گشت.
✍️حسن طاهری| #شماره_2
#انقلاب_اسلامی
#تمدن_اسلامی
🆔 @farhang_puya