eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.6هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اسطوره تثلیت #عکس_نگاشت 🆔 @farhang_puya
❇️ حقوق همسایه را اینگونه رعایت کنیم 🔻پیامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: فى حُقوقِ الجارِ إِنِ اسْتَغَاثَكَ أَغَثْتَهُ وَ إِنِ اسْتَقْرَضَكَ أَقْرَضْتَهُ وَ إِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ عَلَيْهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ عَزَّيْتَهُ وَ إِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَ إِنْ مَاتَ تَبِعْتَ جَنَازَتَهُ وَ لَا تَسْتَطِيلُ عَلَيْهِ بِالْبِنَاءِ فَتَحْجُبَ الرِّيحَ عَنْهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ... 🔹درباره حقوق همسايه اینکه ◽️اگر از تو كمك خواست كمكش كنى؛ ◽️اگر از تو قرض خواست به او قرض دهى؛ ◽️اگر نيازمند شد، نيازش را برطرف سازى؛ ◽️اگر مصيبتى ديد او را دلدارى دهى؛ ◽️اگر خيرى به او رسيد به وى تبريك گويى؛ ◽️اگر بيمار شد به عيادتش روى؛ وقتى مُرد، در تشييع جنازه اش شركت كنى؛ ◽️خانه‌ات را بلندتر از خانه او نسازى تا جلوى جريان هوا را بر او بگيرى مگر آن كه خودش اجازه دهد... 📚 مسكّن الفؤاد، ص ۱۱۴ ‌ 🆔 @farhang_puya
📃 شناسنامۀ غربگرایان 🔆 امام راحل برای روشنفکران بیمار و غربگرایان، شناسنامه‌ای ترسیم کرده‌اند که یاران امام و رهبری باید آن را نصب‌العین خویش قرار دهند تا سره از ناسره تمیز داده شود. مفاد این شناسنامه عبارت است از: 🔒مانع استقلال «تا غرب راه به اینجا دارد، شما به استقلال خودتان نمی‌رسید و تا این غربزده‌هایی که در همه جا موجودند از این مملکت نروند و تا اصلاح نشوند، شما به استقلال نخواهید رسید. این‌ها نمی‌گذارند.» ⭕️ میان تهی «هی دم از غرب چقدر می‌زنید! چقدر میان تهی شدید! باید احکام اسلام را با احکام غرب بسنجیم، چه غلطی است؟» 👤 سرباز طاغوت «این‌هایی که توجه‌شان به غرب است، توجه‌شان به اجانب است، قبله‌شان غرب است، رو به غرب توجه دارند،اینها در ظلمات فرو رفته‌اند. اولیاء‌شان هم طاغوت است.» ✍️ حسن ابراهیم‌زاده| 🆔 @farhang_puya
🔰معنویتِ سرنوشت‌ساز ✅معنویت را به داشتن زندگی معنادار تعریف می‌کنند؛ یعنی انسان برای هر رفتار و گفتار ظاهری خود معنا و مقصودی دارد. همان‌گونه که گفتم بینش ما نسبت به جهان و درک از حقیقت هستی، در تعیین هدف، راه‌برد، خط‌مشی و نوع رفتارمان در زندگی اثرگذار است؛ 🔋بنابراین معنای زندگی برای هر شخصی مبتنی بر شناخت او از ماهیت هستی، جایگاه و زندگی انسان در جهان است. 📟معنای یک عمل انسان به هدفی بستگی دارد که شخص، آگاهانه آن را انتخاب کرده است. 📗به این ترتیب، انسان با انتخاب هدف و عملی که برای رسیدن انجام می‌دهد، عملی معنادار انجام داده است و این رفتار او برای رسیدن به آن باطن است. 🎙گفتگو با علی مصباح| 🆔 @farhang_puya
⛪️ خداشناسی طبیعی در قرون وسطی فصل اول... 📍دئیسم بر حسب ریشۀ یونانی کلمه، بر ضد الحاد و مترادف با تئیسم تعریف می‌شود؛ اما از حیث تاریخی به تدریج از معنای خداباوری راست کیش مسیحی فاصله گرفت. 📍در فهم الهی‌دانان طبیعی قرون وسطی، مانند توماس بسیاری از پرسش‌ها با وثاقت دین پاسخ داده می‌شود. عقل، خادم متن مقدس و تأیید آن است؛ حتی آنجایی که عقل به طور مستقل لحاظ می‌شود، باز هدفش پی‌ریزی مبنایی برای وحی است. 📍خداشناسی طبیعی توماسی از دین و وحی عبور نمی‌کند و به حجیت و نفوذ دین وحیانی در همۀ شئون انسانی و اجتماعی وفادار است. دئیسم نقطۀ مقابل این موضع است. 👈بنابراین، خداشناسی طبیعی قرون وسطی ... به رغم شباهت با دئیسم، تفاوت‌های قابل توجهی با آن دارد. 🖋محمد محمدی‌نیا| #شماره_40 #فرهنگ #معنویت_بدون_دین #مدرنیته 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⛪️ خداشناسی طبیعی در قرون وسطی فصل اول... 📍دئیسم بر حسب ریشۀ یونانی کلمه، بر ضد الحاد و مترادف با
⛪️ اصالت عقل بریده از ایمان فصل دوم 📍ارائۀ یک تعریف جامع و مانع برای دئیسم، تا اندازه‌ای ناممکن است. دئیسم از ابتدا جنبشی فکری - الهیاتی درون مسیحیت در دورۀ اوایل مدرن بود و از مسیحیت به ادیان وحیانی دیگر انتقال یافت. 📍با ظهور جنبش رفرمیسم در اروپای غربی، مسیحیت به جنوب کاملا کاتولیک رومی و شمال عمدتا پروتستان تقسیم شد که شاخه‌هایی، مانند لوتری، اصلاح‌گرا، انگلیکن، باپتیست‌ را در خود جای می‌داد. شرق اروپا، تا مدت‌ها از این تحولات دور ماند. 📍ظهور و بروز مبانی دئیسم در اوایل دورۀ مدرن، از نشانه‌های طلوع عصر روشنگری و طلیعۀ مدرنیته است. 📍آنگاه که اصالت عقل بریده از ایمان، شکلی افراطی الحاد به خود گرفت، دئیسم نیز به عنوان یک مکتب خداباور پرطرفدار رو به افول نهاد. با این همه، برخی ریشه‌های الحاد بعدی را در دئیسم و سکولاریسم اوایل مدرن می‌توان جست. 👈دئیسم عقل آدمی را آن قدر توانا می‌داند که بدون وحی و ایمان به دین بتواند آنچه را نیاز دارد، بشناسد. 🖋محمد محمدی‌نیا| 🔰 علاقمندان جهت خریداری نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنوین در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند. 🆔 @farhang_puya
‼️مهم‌ترین مضرات اقتصاد خام‌فروشی 1️⃣ استخراج بی‌رویۀ منابع پایان‌ناپذیر و تعارض با توسعۀ پایدار و به نوعی مالیات گرفتن از نسل‌های آینده؛ 2️⃣ از دست رفتن سالانۀ میلیاردها تومان ارزش افزوده، از بین رفتن زمینه‌های فراوان اشتغال، هدر رفتن تسهیلات بانکی و یارانه‌هایی که به معادن و کشاورزی پرداخت می‌شود؛ 3️⃣ رکود صنایع داخلی، شکل نگرفتن تولیدات دانش‌بنیان، پایین ماندن سطح صنعت و فناوری. ✍🏻نصرالله انصاری| #شماره_39 #اقتصاد #اقتصاد_مقاومتی 🆔 @farhang_puya
✳️ سه توصیه کاربردی از رسول خوبی‌ها 🔻پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: إِن أَحبَبتُم أَن يُحِبَّكُمُ اللّه وَ رَسولُهُ فَأَدّوا إِذَا ائتُمِنتُم و َاصدُقوا إِذا حَدَّثتُم و َأَحسِنوا جِوارَ مَن جاوَرَكُم 🔹اگر مى‌خواهيد كه خدا و پيغمبر شما را دوست بدارند وقتى امانتى به شما سپردند، برگردانید و چون سخن گوييد راست گوييد و با همسايگان خود به نيكى رفتار نماييد. 📚 نهج‌الفصاحه، صفحه ۲۶۴، حدیث ۵۵۴ 🆔 @farhang_puya
✴️ خداشناسی، گام اول سلوک است 🔅 برای برخورداری از معنویت و زندگی معنادار، اولین شرط، آن است که فرد همۀ اعمالش را در زندگی در راستای هدفی واحد که مطلوبیت ذاتی دارد تنظیم کند. 🔆 در اسلام، خداوند متعال به مثابۀ منبع و سرچشمۀ وجود و همۀ کمالات معرفی شده است و نزدیک شدن به او هدف اصلی آفرینش انسان شمرده شده است. 🔰 به همین دلیل هدف غایی از فعالیت و سلوک انسانی و عالی ترین کمال انسانی، بالا ترین نقطۀ ممکن در مراتب قرب اوست؛ بنابراین شناخت خدا اولین گام در چنین زندگی معنادار و نخستین حرکت در جهت حیات معنوی است. 🖋 علی مصباح| 👈 علاقمندان جهت خریداری نشریه فرهنگ پویا با رویکرد اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند. 🆔@farhang_puay
🔰 اسلام و اعتدال در اقتصاد 1⃣ 💠 از منظر اقتصادی، آیات قرآن به دو نوع اعتدال اشاره می‌کند: محور اول بحث مصرف است. در این نوع اعتدال مواردی را خداوند ذکر می‌فرماید که همگی بر لزوم رعایت اعتدال در مصرف تأکید دارد. ⚙ ۱) اولین مورد بحث اعتدال در مخارج زندگی است. خداوند متعال استفاده از روزی و به مصرف رساندن مال پاکیزه را حق طبیعی همۀ افراد می‌داند ولی در عین حال برای آن حدی قائل شده و می‌فرماید:«از آنچه روزی شما از پاکیزه‌ها شده، بخورید و در آن طغیان نکنید». ✍🏻 علی‌اکبر عالمیان| #شماره_25 #اقتصاد 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اسلام و اعتدال در اقتصاد 1⃣ 💠 از منظر اقتصادی، آیات قرآن به دو نوع اعتدال اشاره می‌کند: محور اول
🔰 اسلام و اعتدال در اقتصاد 2️⃣ ⚙️ ۲) مورد بعدی بحث اسراف است. خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:«بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید». اسراف، نقطه مقابل تنگ گرفتن و سختگیری است آنجا که می‌فرماید:«کسانی که به هنگام انفاق، نه اسراف می‌کنند و نه سخت‌گیری و بخل می‌ورزند، بلکه در میان این دو، حد اعتدال و میانه را می‌گیرند». ⚙️ ۳) مورد سوم بحث لزوم پرهیز از افراط و تفریط در مصرف و هزینه است. قرآن مجید در این زمینه چنین سفارش می‌کند:«و دست خویش را بر گردن مبند و بسیار هم آن را مگشا که هرچه داری ببخشی و در نتیجه نکوهیده و برهنه بر جای بنشینی». ✍🏻 علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 اسلام و اعتدال در اقتصاد 2️⃣ ⚙️ ۲) مورد بعدی بحث اسراف است. خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:«بخور
🔰 اسلام و اعتدال در اقتصاد 3️⃣ ⚙️ ۴) چهارمین مورد نیز تأکید قرآن در انفاق است. ار آنجا که رعایت اعتدال در همه چیز حتی در انفاق و کمک به دیگران، شرط است، خداوند در قرآن بر این نکته تأکید فراوان می‌نمایند. ⚙️ ۵) مورد آخر نیز بحث بخل است که قرآن نیز این مسئله را موجب خروج از اعتدال می‌داند. ✍🏻 علی‌اکبر عالمیان| 🆔 @farhang_puya