📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقالهای با عنوان «جنگروانی و فریبکاری رسانهها» مینویسد:
📄این شعار که مطبوعات، رکن چهارم مشروطیت و دموکراسی در جامعه است، اسطورهای بیش نیست. کارکرد، کاربرد، و کارنامه مطبوعات و رسانه ها، با الگو، روش و اهداف آنها و با نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در چارچوب آن عمل میکنند، رابطه دارد.
📃برای مثال، در یک قرن اخیر، به طور کلی مطبوعات و رسانههای دنیا، جز در چندین مورد استثنایی، همواره در خدمت سلطهگران ملی و بینالمللی بودهاند.
📝برشی از یادداشت فائزه اسکندری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
📗اگر انقلاب انفسی نبود، انقلابی نبود...
#پاراکتاب
📕پیشوای نهضت بیشتر هشدار میدهد: «با مردمان پراکندهجان، پریشانچشم و خشکیدهذوق، تاریخ به پیش نمیرود. انقلابی که آفاق را دیگرگون کند، عزیمتگاهش اعماق قلب منقلب شدۀ انسانهاست. انقلاب در آفاق، میوۀ انقلاب در انفس است.»
📘من مطمئنم که حادثههای بزرگ، مقدمههای بزرگی هم دارند. من عمیقاً نگران «بلا» هستم. خدا در کمین مینشیند و گاه با یک عصیان، شکل حادثه را عوض میکند. چیزهایی هست که میتواند چشمۀ انقلاب انفسی را بخشکاند و هر ارادۀ معطوف به دیگرگونخواهی عمیقی را عقیم کند.
📚ارتداد، صفحه ۲۴
🆔 @farhang_puya
💉نژادپرستی به رنگ خون
🌡حتی باور آن هم مشکل مینمود. او یک زن سرخپوست بود که به تازگی توانسته بود با مسئله عدم تواناییاش برای مادر شدن کنار بیاید. چندی پیش که برای درمان بیماری به خانه یک پزشک همنژادش رفت، با بیان شرحی از احوال و سوابق بیماریاش، یادآوری کرد که پیشتر تحت عمل جراحی قرار گرفته و عقیم شده است.
🔬پزشک پس از معاینهی وی، با تعجب گفته بود که بیماریاش ربطی به عقیم کردن وی ندارند!
💊این ماجرا پزشک را حساس کرد. وی با مراجعه به سوابق و پرونده پزشکی بیماریاش، عمدی بودن این عمل جراحی را کشف کرده بود.
📋پس از مدتی که از مطالعه پرونده پزشکی بیماران دیگر گذشته بود، زن را هم از نتیجه تحقیقاتش مطلع کرد.
🔍مطالعات و تحقیقات وی از یک پروژه بزرگ و پنهان در سطح ایالات متحده حکایت میکرد که زیر نظر #سازمان_جاسوسی این کشور (سیا) در حال انجام است و آن تلاش برای قطع نسل بازماندگان سرخپوستهاست.
🚐مراکز درمانی و بهداشتی طبق یک برنامه دقیق به سرپرستی سیاه، دهها هزار نفر از زنان سرخپوست را عقیم کرده بودند. این زنان که ممکن بود به بهانه کوچکترین بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، از سوی پزشکان خود به یک عمل جراحی غیر ضروری تن میدادند، چرا که درمان آنها منوط به عقیم شدنشان توصیف میشده است.[۱]
[۱]. www.mellatmajlis.ir
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقالهای با عنوا
📲فریبکاری رسانهها
👈رسانه، بیطرف نیست...
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🌟دعا زمینهی رشد در انسان را فراهم میسازد
☀️یکی از عوامل پیشرفت فرد و جامعه که زمینههای رشد را فراهم میسازد، #دعا به درگاه خداوند است: «وَ إذا سألکَ عبادی عنّی فإنی قریبٌ أُجیبُ دعْوة الدّاع أذا دعانِ فَلْیَسْتَجیبوا لی و لْیُؤمِنوا بی لعلهم یرشدون»؛
⛅️و هنگامی که بندگان من، از تو دربارهی من سؤال کنند، (بگو) من نزدیکم! دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا میخواند، پاسخ میگویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند.)
#شماره_38
#معارف
🆔 @farhang_puya
👨🏿مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهان آمریکا:
👁نه من آمریکایی نیستم، من یکی از ۲۲ میلیون سیاهپوستی هستم که قربانی توسعهطلبی آمریکا شده است. من آمریکا را از چشمان یک قربانی مینگرم و نمیدانم که رؤیای آمریکایی کدام است، اما کابوس آمریکایی را خوب میشناسم.
#شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔸عدالت چه اهمیتی دارد؟
👈عدالت از مطالبات فطری بشر است؛ لذا پایداری حکومتها و تمدنها در گروی میزان موفقیت آنها در اقامهی عدل در ابعاد مختلف جامعه است. نیاز بشر به توسعه و امنیت قابل انکار نیست؛ ولی اگر در جامعهای توسعه و امنیت تحقق یابد؛ ولی قرین تبعیض و ظلم و جور باشد فرو میپاشد؛ ولی اگر عدالت در جامعه فراگیر شود جلوی هر متجاوزی سد خواهد شد.
⚡️چنان که امروزه به عیان پیداست ضامن تحقق حقوق بشر و اجرای تعهدات بینالمللی کشورها میزان عدالتمحوری آنها است.
✨لذا یکی از دلایل اساسی وجود حکومت و فلسفهی شکلگیری آن اجرای عدالت و تأمین آن و مبارزه با تبعیض، فقر و فساد است و تأثیر عدالت در رفتارهای ارادی از آن جمله فرو کاستن فقر و ریشهکنی آن امری غیرقابل انکار است؛ یعنی عدالت ضامن رشد مادی جامعه است؛ به طوری که فرصتسازی برای برای بروز استعداد و شناخت استحقاق افراد رهین وجود #عدالت است.
✂️برشی از یادداشت جواد سلیمانی امیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_38
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟
📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکار عمومی به دروغ مدعی شد اینجا سواحل شرقی هندوستان است؛ به همین خاطر بومیان آنجا را «ایندینز» یعنی هندیها نامید. هنوز هم این عنوان برای بومیان آمریکا استفاده میشود.
⏳این به عمد و از روی نقشه و نیرنگ اینگونه القا شد که ساکنان آنجا در اصل سرخپوستان بومی نیستند، بلکه مهاجران هندی بودهاند!
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟
📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱۴۹۸ با انتخاب مسیری متفاوت و دور زدن قارهی آفریقا از سمت پایین؛ یعنی «دماغهی امید نیک» به سواحل غربی هند برسد.
⌛️به علت بُعدِ مسافت زیاد میان هند و عقبهی لُجستیک آنان در اروپا، درگیری با حکومت مرکزی مغولان مسلمان در هند، راه به جایی نبرد و پرتغالیها غیر از غارتهایی که هر از چند گاه، به کشتیها داشتند و حتی بعضا به کشتی حجاج مسلمان هم رحم نمیکردند، توفیق چندانی نداشتند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💬وظایف اخلاقی (۱)
◽️منظور از وظایف اخلاقی، رعایت یک سلسله ضروریاتی است که اخلاق دینی ایجاب میکند تا یک مومن آنها را به کار بندد؛ مانند:
۱- پرهیز از بدگمانی، غیبت و تجسس در امور دیگران: «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید دوری گزینید از بعضی گمانهای (بد)، که آن گمانها گناه است و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یکدیگر نکنید.
۲- برخورد کریمانه: «واذا مروا باللغو مروا کراما» (سوره مبارکه فرقان آیه ۷۲)؛ و چون با لغو مواجه شوند بزرگوارانه از آن میگذرند.
۳- اصلاح بین مردم: «انما المومنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۰)؛ مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برابر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!
📝تهیه و تنظیم: علیاکبر عالمیان
#شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
💬وظایف اخلاقی (۲)
۴- حفظ حرمت و کرامت مردم: «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ولا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۱)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنان دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!
۵- آرامش و ادب: «واقصد فی مشیک واغضض من صوتک» (سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹)؛ در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) .
۶- عدم تجاوز از حدود: «یا أیها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» (سوره مبارکه مائده آیه ۸۷)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حد، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمیدارد.
📝تهیه و تنظیم: علیاکبر عالمیان
#شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
❗️جوانان مظلوم ایران بِهوش باشید
💢 کلام پایانی
🔷در حفظ دین خود بکوشید و خسته و بیتاب و بیحوصله نشوید و ضعف نشان ندهید؛ که گفتهاند «حفظ دین در آخرالزمان از نگاه داشتن آتش شعله ور در کف دست سختتر است.» درباره دین اطلاعات درست به دست آورید؛ و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید، «مقداری از کتابهای سالم دینی را بخوانید»، اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس " ملاک" دینشناسی نشناسید. شما جوانان مظلوم ایران امروز میان دو هیولای مهیب و حملهور گرفتار شدهاید:
🔹 مسلماننماها 🔸 متفکرنماها
🔶برخی مسلماننما در آن طرف داریم و برخی متفکرنما در این طرف و شما هنگامی که از «اسلام و منابع اصیل اسلام» اطلاعاتی مستند و درست فهم شده و کافی نداشته باشید؛ اسلامی و غیر اسلامی عملکردها را از هم تمیز نمیدهید و همه را به پای اسلام میگذارید و از چشم اسلام میبینید؛ پس باید خطر را جدی گرفت، باید (خامی جوانی) و احساسات (بی مبانی) را از خود دور کرد ... بِهوش باشید؛ بِهوش باشید.
📚 ۱۵۰ سال تلاش خونین، محمدرضا حکیمی، ص ۱۴۲ الی ۱۴۸
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya