eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 مؤلفه‌های عملکرد انقلابی از دیدگاه امامین انقلاب (قسمت اول) 🚫 نفی هرج و مرج طلبی 🔴 شما خیال نکنید حالایی که انقلاب شده پس ما هر کاری دلمان می‌خواهد بکنیم. ضد انقلابی‌ها جزء شماها می‌شوند، شما هم نمی‌شناسید آن‌ها را، تحریک هم می‌کنند، می‌ریزید می‌شکنید و یک مملکت را اینطوری نمایش می‌دهید که اینجا هرج و مرج است، یک مملکت هرج و مرجی است... ❎ آداب اسلامی این است که هر کسی موظف بداند خودش را به اینکه حفظ حدود و ثغور را بکند، نه اینکه هر کس هر کاری، هر کمیته‌ای دلش می‌خواهد هر کاری بکند، از او بپرسند چرا، می‌گوید انقلاب است. هر جوانی هر کاری می‌خواهد بکند، بگوید انقلاب است، معنایش این است که اصلاً انقلاب آن هم انقلاب اسلامی هرج و مرج است، انقلاب اسلامی حکومت جنگل است. این غلط است باید موازین داشته باشد.» 📒 صحیفه نور ج۱۰ ص۱۳۷| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔖 مؤلفه‌های عملکرد انقلابی از دیدگاه امامین انقلاب (قسمت اول) 🚫 نفی هرج و مرج طلبی 🔴 شما خیال نکن
🔖 مؤلفه‌های عملکرد انقلابی از دیدگاه امامین انقلاب (قسمت دوم) 🖇 منحرف شدن از خط اخلاق امام ⚠️ اگر به نام عدالت‌خواهی و به نام انقلابی‌گری اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابی‌گری، به نام عدالت‌خواهی، به برادران خودمان، به مردم مومن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما می‌دانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آن‌ها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. ❎ اگر بخواهیم به نام انقلابی‌گری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد. اگر چنانچه یک عنوان مجرمانه‌ای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمان البته قابل تعقیب است؛ دستگاه‌های موظف باید تعقیب کنند و می‌کنند ❌ اما اگر عنوان مجرمانه‌ای نباشد، کسی است که نمی‌خواهد براندازی کند، نمی‌خواهد خیانت کند، دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقه‌ی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمی‌توانیم امنیت را از او دریغ به داریم، عدالت را از او دریغ به داریم... 📆 بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری (مدظله) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
⚠️ خودپرستی ریشه تغییر و انحراف ◾️ریشه همه کفر‌ها خودپرستی است. از این‌ [خودپرستان] کسانی هستند که چند سال در حوزه علمیه تحصیل کردند و با قرآن، حدیث، فلسفه و کلام آشنا هستند. افرادی که وقتی به آخر می‌رسند ظرفیت علم‌شان هم به آخر می‌رسد و کشکول علم‌شان تهی می‌گردد. نه فقط علم‌شان تمام می‌شود بلکه در حال شک و تردید به سر می‌برند و بلکه بالاتر اصلاً نسبت به این حقیقت[خودپرستی] کورند و توان دیدن آن را ندارند. 🔚 هرکس خود را به جای خدا گذاشت و خواسته دل را به جای خواست خدا نشاند و تابع هوا و هوس خود شد؛ خداوند با وجود علم او را گمراه می‌کند. ✨ البته خدا با کسی دشمنی ندارد؛ منظور این است که خداوند اثر طبیعی و ذاتی پیروی از هوا و هوس را چنین قرار داده است. خدا و پیامبران به انسان هشدار لازم را داده و او را از طغیان و سرکشی برحذر داشته اند آنان او را آگاه کردند که در این سراشیبی‌ها اگر جوانب احتیاط را رعایت نکند و سرعت بگیرد کنترل نفس از دستش خارج شده و اسب چموش نفت او را بر زمین خواهد زد. 📝‌|‌‌ 🆔 @farhang_puya
✅ جوشش خون سیدالشهدا(ع) 💠 این خون سیدالشهداست که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد و این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‌آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‌کند. در این امر، سستی نباید کرد. البته باید مسائل روز گفته بشود. 📖 صحیفه امام؛ ج15؛ ص331 / جماران؛ 4 آبان 1360 🆔 @farhang_puya
🕯روشنفکر نوازی(قسمت۱) 📽 فیلم‌سازان متهد وطنی و انقلابی که سابقه رفتار و عملکرد‌شان بر سلامت درون‌شان گواهی می‌دهد مورد بی‌مهری سازمان سینمایی و رسانه‌های داخلی قرار می‌گیرند اما عده‌ای از روشنفکران یا کسانی ژشت روشنفکری می‌گیرند؛ مورد توجه لطف مدیران سینمایی کشور واقع می‌شوند. 🎞 برای مثال اگر یک فیلم‌ساز اجتماعی روشنفکرمآب بخواهد فیلمی درباره دفاع مقدس بسازد همه آقایان مدیر به صف می‌شوند تا این فرد هیچ نیاز برآورده نشده‌ای نداشته باشد و سرانجام فیلمی همچون دوئل، طبل بزرگ، زیر پای چپ، خانواده محترم و... تولید می‌شود. 🖋سجاد طاهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🕯روشنفکر نوازی(قسمت۱) 📽 فیلم‌سازان متهد وطنی و انقلابی که سابقه رفتار و عملکرد‌شان بر سلامت درون‌شا
🕯 روشنفکر نوازی(قسمت۲) 🎦 دست جماعت روشنفکر باز است تا هر فیلمی با هر ایده‌ای را با حمایت‌های بی‌دریغ نهادهای دولتی بسازند. آنگاه در جشنواره‌های داخلی جایزه‌باران و سپس به عنوان نمادی از ایران به دنیا معرفی شود‌. فیلم‌های مانند سگ‌کشی، من ترانه ۱۵ سال دارم، شهر زیبا، سوت پایان، جدایی نادر از سیمین از آن جمله‌اند. مدیران باید در قبال فیلم «جدایی نادر از سیمین» از مردم عذرخواهی کنند یا با افتخار از تلاش برای لابی به اسکار سخن بگویند. 🎥 البته کارهای تولیدی که ایران اسلامی می‌تواند در خارج از مرزهای خود آنها را معرفی کند بسیاراند. برای نمونه خسته نباشید، سر به مهر، تنهای تنهای تنها، دهلیز و... جزء کارهای اول کارگردان‌های جوان ایرانی است که ایرانی مسلمان می‌تواند با افتخار آن‌ها را معرفی کند. این چهار فیلم ثابت کردند که می‌توان فیلم فاخر و ایرانی ساخت بدون این که میلیاردها تومان هزینه کرد. 🖋سجاد طاهری 🆔 @farhang_puya
💡 فریادگر حقانیت تا شهادت 🔦 آنگاه که فضا روشن و جهت‌گیری‌ها مشخص باشد، فهم درست چندان دشوار نیست؛ اما هنگامی که غبار فضا را می‌گیرد و تمیز حق از باطل سخت می‌نماید، اهل بصیرت آنقدر کمیاب می‌شود که شخصیتی چون امیرالمومنین نیز از یافتن آن عاجز می‌ماند و در هفته پایانی عمر مبارک خویش با حضرت می‌فرماید:...، کجاست عمار، کجاست ابن‌تیهان، کجاست ذوشهادتین و کجایند امثال آنان از برادرانشان که به مرگ پیوسته بودند و سرهای آنان به ارمغان نزد فاجران برده شد. تبیین عملکرد این افراد می‌تواند نشان دهد که چرا امیرالمومنین این‌گونه از آنان یاد کردند. 💢 ما در اینجا به گوشه‌ای از ب‍ُعد شخصیتی عمار می‌پردازیم، عمار می‌دانست تمام کسانی که در برابر امیر‌المومنین ایستاده‌اند، باطلند. راز این مطلب به جایگاه بنی‌امیه در جامعه اسلامی بر می‌گردد. پیامبر (صلی‌الله) پس از آنکه مکه را فتح نمودند، برای آنکه مانع از اقدامات ایذایی آنان شوند، مسئولیت‌هایی را به آنان می‌سپردند. این مسئولیت‌ها هر چند کم‌اهمیت بود، اما توانست جلوی اقدامات تخریبی آنان را بگیرد؛ هر چند اقتدار پیامبر (ص) نیز سدی بود که نمی‌گذاشت آنان دست از پا خطا کنند. 📑 یادداشتی از حجت‌الاسلام سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💡 مکتب عاشورا؛ نه ستمگر، نه ستم‌پذیر (قسمت اول) ❇️ اگر ما بدانیم بعد از مرگ چه خبر است و حسین چه کرد، آنگاه می‌فهمیم که چرا باید در مراسم سوگ او عاجزانه و خاضعانه عرض ارادت کنیم. دنیایی که این مکتب را ندارد، همه چیز را دارد و محصولش جز درندگی چیز دیگری نیست و ایران اسلامی گرچه آن صنعت‌های پیشرفت شده را ندارد، اما این مکتب را دارد و یک سر و گردن از دنیای کنونی بلندتر است. ✴️ زیرا هم به ابرقدرت شرق و غرب آن روز گفت نه، هم به ابرقدرت نظم نوین جهانی امروز می‌گوید نه و نه آن روزی که اهل قدرت بود از قدرت مرکزی نظام سوء‌استفاده کرد نه سلطه‌پذیر است نه سلطه‌گر. الان ایران به عنوان یک قدرت جهانی مطرح است. ♨️ آن‌ها درباره مکتب دارند می‌اندیشند که چطور ۸ سال جنگ را به وسیله همین همسایه درنده بر ایران تحمیل کردند و از هر سوی او را کمک کردند و نشد. من خودم از نزدیک به زیارت این قبور رفتم. 📝 حامد عبد‌اللهی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 مکتب عاشورا؛ نه ستمگر، نه ستم‌پذیر (قسمت اول) ❇️ اگر ما بدانیم بعد از مرگ چه خبر است و حسین چه کر
💡 مکتب عاشورا؛ نه ستمگر، نه ستم‌پذیر (قسمت دوم) 🔆 دیدم ۱۱ شهید از یک خانواده. این‌ها نه برای گاز و نفت فدا شدند، نه برای آب و خاک. این‌ها فقط برای قرآن و عترت به لقای حسینی و سالار شهیدان عشق ورزیدند. همه این خانواده فدای دین شدند. بعد از پذیرش قطعنامه، جنگ خلیج فارس شروع شد. ⭕️ همه شیوخ خلیج نشین درگیر بودند. تنها منطقه آرام در خلیج‌فارس ایران بود. حتی پیشنهاد هم دادند، پیام هم دادند، از ایران خواستند که ما از طرف غرب عراق را سرکوب کردیم شما هم بیایید از سوی شرق عراق را سرکوب کنید. ایران گفت نه! من اگر می‌جنگم برای رضای خدا و اگر صلح می‌کنم برای رضای خدا. 🛢 جنگ خلیج فارس، جنگ نفت است. متحدین اروپا جنگ نفت به راه انداخته‌اند. ایران روزی که مظلوم بود، ستم‌پذیر نبود؛ روزی که مقتدر شد ستم نکرد؛ لذا برای جهان تصویب شد که ایران روی مکتب حرکت می‌کند و این مکتب هم از سالار شهیدان گرفته شد. 🔰 ما باید بکوشیم این هنر بندگی خدا را روز افزون کنیم. از یک سو، به زیر آوریم چرخ نیلوفری را، از سوی دیگر تا اگر خدای نکرده بیگانه حمله کرد، سرنوشت ایران اسلامی سرنوشت بوسنی و هرزگوین نشود و گرنه این سوگ و ماتم برای آن‌ها سودی ندارد. 📝 حامد عبد‌اللهی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 راه‌های رسیدن به جامعه‌ی نمونه از دیدگاه نهج‌البلاغه (قسمت اول) ⭕️ ضرورت خود‌سازی و تهذیب نفس 🔹
🔆 راه‌های رسیدن به جامعه‌ی نمونه از دیدگاه نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 🔹 رعایت آداب و اخلاق اجتماعی 💡 به نیکی‌ها امر کن و خود نیکوکار باش، و با دست و زبان بدی‌ها را انکار کن، بکوش تا از بدکاران دور باشی، و در راه خدا را آن‌گونه که شایسته است تلاش کن، و هرگز سرزنش ملامت‌گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 💢 برای حق در مشکلات و سختی‌ها شنا کن، شناخت خود را در دین به کمال رسان، خود را برای استقامت برابر مشکلات عادت ده، که شکیبایی در راه حق عادتی پسندیده است، در تمام کارها خود را به خدا واگذار، که به پناهگاه مطمئن و نیرومندی رسیده‌ای، در دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان، که بخشیدن و محروم کردن به دست اوست، و فراوان از خدا درخواست خیر و نیکی داشته باش. 🔴 وصیت مرا به درستی دریاب، و به سادگی از آن نگذر، زیرا بهترین سخن آن است که سودمند باشد، بدان علمی که سودمند نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت، و دانشی که سزاوار یادگیری نیست سودی ندارد. 📔 نهج‌البلاغه نامه ۳۱| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 راه‌های رسیدن به جامعه‌ی نمونه از دیدگاه نهج‌البلاغه (قسمت دوم) 🔹 رعایت آداب و اخلاق اجتماعی 💡 ب
🔆 راه‌های رسیدن به جامعه‌ی نمونه از دیدگاه نهج‌البلاغه (قسمت سوم) 📿 معادگرایی و توجه به آخرت 💡 ای پسرم من تو را از دنیا و تحولات گوناگونش، و نابودی و دست به دست گردیدنش آگاه کردم، و از آخرت و آن‌چه برای انسان‌ها در آنجا فراهم است اطلاع دادم، و برای هر دو مثال‌ها زدم، تا پندپذیری، و راه رسم زندگی بیاموزی، همانا داستان آن‌کس که دنیا را آزمود، چونان مسافرانی است که در سر منزلی بی‌آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینی را دارند که در آن جا و آسایش و رفاه فراهم است. 💠 پس مشکلات راه را تحمل می‌کنند، و جدایی دوستان را می‌پذیرند، و سختی سفر، ناگواری غذا را با جان و دل قبول می‌کنند تا به جایگاه وسیع، و منزلگاه امن، با آرامش قدم بگذارند، و از تمام سختی‌های طول سفر احساس ناراحتی ندارند، و هزینه‌های مصرف شده را غرامت نمی‌شمارند، و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست جز آنکه به منزل امن، و محل آرامش برسند. ✳️ اما داستان دنیا‌پرستان همانند گروهی است که از جایگاهی پر از نعمت‌ها می‌خواهند به سرزمین خشک و بی‌آب و علف کوچ کنند، پس در نظر آنان چیزی ناراحت کننده‌تر از این نیست که از جایگاه خود جدا می‌شوند، و ناراحتی‌ها را باید تحمل کنند. 📚 نهج‌البلاغه نامه ۳۱| 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تربیت حسینی 🔰 علامه شهید مطهری: مجالس حسینی باید بیدار کننده باشد نه بی حس کننده! 🆔 @farhang_puya
Salahshoor-Ta Mashketo Tu Ab Zadi-navadiha.ir.mp3
1.42M
تا مشکتو تو آب زدی ... 🔹 روضه حضرت اباالفضل العباس (علیه‌السلام) 🎙 حاج مهدی سلحشور 🆔 @farhang_puya
✳️ زیارت همراه با معرفت 💠 حضرت آ‌یت‌ الله مصباح یزدی: 🔹 تفاوت در نیت‌ها مبتنی است بر تفاوت در معرفت و محبت؛ پس مهم‌ترین پایه اختلاف ارزش دو زیارت، اختلاف معرفت ظاهر و محبت ظاهر است. 🔸 بنابراین برای اینکه در این جهت پیش برویم و زیارت ما ارزش پیدا کند، باید سعی کنیم معرفتمان را به اهل بیت (ع) زیاد کنیم که به دنبال آن محبت می‌آید. 🔹 هرقدر نیت ما خالص‌تر و اخلاص ما زیادتر باشد، ارزش زیارت ما بیشتر خواهد بود. شاید به همین مناسبت است که در فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) این به عبارت «مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ» (هرکس او را با معرفت به حقش زیارت کند) تأکید شده است. 📆 ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🆔 @farhang_puya
🔘 تاسوعای حسینی را به همه ارادتمندان حضرت ابی عبدالله و ابالفضل العباس تسلیت عرض می‌کنیم 🆔 @farhang_puya
🔍 شهادت‌طلبی در دیدگاه حضرت امام(ره) ✳️ انقلاب اسلامی ما به رهبری امام خمینی (ره) پدیده‌ای بی‌نظیر در میان انقلاب‌های بزرگ دنیاست که محصول ایثار و شهادت طلبی جوانان و مردان مخلص است. تلاش آنان در کلام امام راحل این گونه آمده است: «فداکاری‌ها و مجاهدات‌های جوانان بر‌ومند کشور اسلامی پایه‌گذار خروج از ظلمت به سوی نور و از حقارت به سوی سرافرازی و از اسارت به سوی استقلال بود.» 🔶 امام خمینی (ره) از روحیه شهادت‌ طلبی مسلمانان صدر اسلام به عنوان مهم‌ترین رمز پیشرفت و حفظ اسلام و مسلمانان یاد شده کرده است. آن حضرت در مورد تاثیر قابل توجه این رویه بر مردم ایران و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «در ملت ما تحولی حاصل شد که آن تحول سابقه نداشت. آن تحول این بود که شهادت را برای خودشان فوز عظیم می‌دانستند.» ✒️ سید صمد موسوی 🆔 @farhang_puyaش
🔆 عاشورا عقبه فکری انقلاب‌های دنیا ☑️ ترویج روحیه "شهادت طلبی عاشورایی" و بازتاب آن در جبهه‌های جنگ علیه تجاوزگران خارجی همزمان با طرح گفتمان جهادی انقلاب امام روح الله در براندازی سلطه مطلق‌العنان نظام‌های ظلم محور به بازتولید انقلابی حماسی انجامید که با درهم کوبیدن قوانین از پیش تعیین شده جهان قدرت رشته فزون‌خواهی نامشروع سردمداران غرب و شرق را در ملل جهان سوم از هم گسیخت. 📌 تحت تاثیر همین رهیافت‌های "انقلاب عاشورایی" بود که مهاتما گاندی رهبر استقلال طلب هند به این حقیقت رهنمون شد که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند (فرهنگ‌ عاشورا،ص۲۷۹) تاریخ به یاد دارد این سخن گاندی را خطاب به یارانش که ای‌ ملت هند، من هیچگونه الگو و روشی از هیچ کس در دنیا برای شکست استعمار پیر در نگزیدم؛ مگر از حسین شیعه. 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
💠 ای شمشیرها مرا در یابید ✨ قیام امام حسین(ع) و یارانش نمونه روشن و آشکاری از ایثارگری است. امام حسین(ع) در دفاع از دین خدا و پایداری اسلام عزیز می‌فرماید:«اگر دین جدم محمد(ص) جز با شهادت من پایدار نمی‌ماند، ای شمشیرها مرا در یابید.»‍‌۱ هنگامی که امام حسین با اهل بیت خویش از مدینه به سوی کوفه هجرت کردند در مسیر کوفه علت قیام خود را حاکمیت ارزش‌ها و نابودی ضد ارزش‌ها اعلام فرمودند و روشی را که برای احیای ارزش‌ها انتخاب کردند؛شهادت بود. 💢 آیا نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و از باطل روی‌گردان نیستند؟ این جاست که مومن برای لقا و شهادت الهی باید از خود تمایل نشان دهد و به همین سبب من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز فلاکت نمی‌بینم.۲ از زمان ظهور اسلام و بعد قیام امام حسین(ع) و هفتاد و دو تن از یارانش و خانواده حضرت، همواره تمایل به شهادت با روح و ذات ناب زندگی گره خورده است. پاورقی: ۱.قرآن،حسین،شهادت،محمدجواد مغنیه،ترجمه محمد رسول دریایی،ص۹ ۲‌.چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه،روح‌الله‌ حسینیان،ص۴۷و۴۸ 📝 فائزه اسکندری|‌ 🆔 @farhang_puya
2348993.mp3
48.72M
السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یا شهیدالشهدا السلام علی الشیب الخضیب السلام علی خط الطریق 🔹 روضه حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) 🎙 حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
🔰انقلاب حسینی 💢 انقلاب اسلامی ایران با کارآمد کردن جنبه‌های بالقوه سیاسی حماسه بی‌بدیل عاشورا و انسجام ساختار مبارزاتی شیعه، توجه نهضت‌های رهایی بخش و به ویژه جنبش‌های حق‌طلب مناطق آسیا و آفریقا را به ایدئولوژی اسلامی انقلاب ایران معطوف ساخت و با صدور انقلاب حسینی، توان و ثبات امنیتی زنجیره متحدین غربی را نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان دچار تزلزل کرد. 🔆 پس چه جای تعجب که «جرج شوستر» وزیر خارجه وقت آمریکا انقلاب اسلامی ایران را خطرناک ترین دشمن مشترک تمدن غرب در سراسر تاریخ آن معرفی کند و «موشه دایان» همتای اسرائیلی‌اش، وقوع انقلاب ایران را زلزله در منطقه بداند و به «بگین» گوش زد نماید که مسئله‌ای مهم‌تر از کمپ دیوید رخ داده است که باید به آن پرداخت. 📝 فائزه اسکندری|‌‌ 🆔 @farhang_puya
❇️ اسلام الگوی سیاسی و مبارزاتی ایران ↘️ نخبگان سیاسی و اندیشمندان بر محوریت نقش مذهب در شکل گیری انقلاب ایران تاکید داشتند. «میشل فوکو» فیلسوف مشهور فرانسوی و صاحب‌نظر پست مدرنیسم در کتاب «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» بازگشت انقلاب ایران به مذهب و معنویت گرایی سیاسی را از عناصر اصلی این انقلاب برمی شمارد. 💠 گزینش اسلام به عنوان ایدئولوژیک انقلاب از سوی مردم ایران در حالی که اکثر انقلاب‌های معاصر و گروه‌های سیاسی ایدئولوژی خود را از کمونیسم، مارکسیسم و ناسیونالیسم وام گرفته و با کپی برداری از استراتژی مبارزاتی فیدل، مائو، لنین و چه‌گوارا به مبارزه می‌پرداختند؛ گواه این واقعیت است که مذهب در فرهنگ سیاسی ایرانیان الگوی رفتار سیاسی و مبارزاتی توده‌های مردم است.‌ ✂️ برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا‌ 🆔 @farhang_puya
🛡 شهادت سد راه دشمن 🔆 تکرار داستان عاشورا و جانبازی‌های حسین (ع) و یارانش ایمان و معرفت دوستان حسین(ع) را زیاد می‌کند و آمادگی‌شان را برای شهادت تقویت می‌کند. چنین آمادگی و استعدادی است که دشمن را می‌ترساند و حتی ممکن است نیازی به استفاده از سلاح و شمشیر نشود. مراد از آیه۶۱ سوره انفال این نیست که هر چه سلاح دارید به کار بگیرید؛ زیرا در ادامه می‌فرماید «تُرهُبونَ به عَدوَالله و عَدُوَکم»چنین نیروهای فیزیکی و روانی را داشته باشید تا دشمن از شما بترسد. 🔰وجود روحیه شهادت طلبی برای ترسیدن دشمن مهم است تا بدانند اگر کسی ادعای پیغمبری کند به سرنوشت کسری مبتلا می‌شود. اگر دشمنان تصور کند در برابر آن‌ها گروهی از مردم بی‌رنگ و بی‌غیرت قرار گرفتند و هر کاری انجام دهد عکس‌العملی نیست قدم به قدم جلو می‌آیند. خدا را انکار می‌کنند، امام حسین(ع) را انکار می‌کنند و می‌گویند کشته شدن او نتیجه خشونت جدش در جنگ بدر بود. 📝| 🆔 @farhang_puya
✅ خمینی(ره) عالم زمان 🔆 انقلاب اسلامی با تکیه بر سیزده قرن و پشتوانه فکری و فرهنگی اسلام و تشیع و پیوند امام(ره) شرایطی را پدید آورده است که امروزه بسیاری از تحلیل‌گران جهانی به شدت در تب و تاب دستیابی به تحلیلی جامع از واقعیت عظیم انقلاب اسلامی و نظریه عمیق ولایت فقیه و وقوف بر رمز و راز پیام‌های معنوی سیاسی اجتماعی امام خمینی می‌باشند. ✔️ چرا که بسیاری از تحلیل‌ها و نظریات و پیشگویی‌های سیاسی امام واقعاً و بدون اغراق از معجزات سیاسی این قرن می‌باشد و از لحاظ علمی به حد کافی مسئله جدی است تا پیشگویی‌های امام در مورد تمام بشریت و حرکت مستضعفان جدی گرفته شود. برای دستیابی به درکی روشن از واقعیت مذکور می‌توان به عنوان نمونه از بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی و حضرت امام در رخداد بزرگترین تحول امروز جهان یعنی ظهور پدیده جدید و نیرو و قدرتی ماورای دولت‌های رجوع نمود. 📝محمد رضا حاجتی 🆔 @farhang_puya