eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
934 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت چهارم) 7⃣ گستردن عدالت بالاترین رقم تقوا: گستردن عدالت،
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم داریم. تقوای جمعی این است که جمع‌ها مراقبه خودشان باشند. جمع به حيث جمع، مراقب خودشان باشند. ⚠️ بی‌مراقبتی جمع‌ها نسبت به مجموعهٔ خودشان، موجب می‌شود که حتی آدم‌هایی هم که در بین آن جمع‌ها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومی آن جمع‌ها بغلتند و به جایی بروند که نمی‌خواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکی از جاهایی که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده. 0⃣1⃣ آرمان‌گرایی، پایبندی به ارزش‌ها: آرمان‌گرایی ؛ یعنی پایبندی به ارزش‌ها و اصول و آرمان‌ها و تأثیرگذاری و تاثیرناپذیری از جهت مخالف و جبههٔ مخالف. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت پنجم) 9⃣ تقوای جمعی؛ مراقبت درون جمعی: یک تقوای جمعی هم
🔰 توصیه‌های رهبری به نیروهای انقلاب (قسمت ششم) 1⃣1⃣ توجه به آرمان‌ها: آرمان‌گرایی را فراموش نکنید. آرمان‌ها چیست؟ رسیدن به جامعهٔ عادل، جامعهٔ آزاد، جامعهٔ پیشرفته، جامعهٔ مؤمن، جامعه متعبده جامعهٔ مرفه، جامعهٔ متحد، جامعهٔ قوی و مستحکم، جامعهٔ مستقل‌. این‌ها آرمان است. ارزش دارد که انسان جانش را در راه این آرمانها، برای خاطر خدا بدهد. 2⃣1⃣ تاکید صریح و شفاف بر آرمان‌ها : آن چیزی که می‌تواند استقلال را تأمین بکند برای انقلاب اسلامی ما، تكیهٔ صریح و شفاف بر مبانی انقلاب است. اصول انقلاب، مبانی انقلاب، ارزش‌های انقلاب، به شکل صریح و شفاف مورد تکيه باید قرار بگیرد. 🆔 @farhang_puya
◾️یهودیت و هویت یهودی ▫️بر خلاف تصور رایج،یهودیت عنوان دین مستقلی نیست؛ بلکه صورت تحریف یافته یکی از «شرایع» دین حنیف ابراهیمی است که به ضمیمه مسیحیت محرّف، به اشتباه رایج، به «ادیان ابراهیمی» مشهور شده اند. بعد از غلبه قبیله یهودا بر سایر قبائل بود که عنوان «یهودی» به کل بنی اسرائیل اطلاق شد؛ لذا بار قومی و قبیله‌ای این کلمه و زیادتر از بار دینی و هویت الهی است. قبيله يهودا بیشترین لجاجت و ماده گرایی را در میان بنی اسرائیل داشتند. ▫️ در روایات اسلامی نیز کسی که دین بنی‌اسرائیل را تبدیل به یهودیت کرد (الّذی هَوَّدَ الیَهُود)، یهودا نامیده شده است و در کنار پولس که « الّذِی نَصَّرَ النّصاری» است، مورد انتقاد قرار گرفته است. اما امروزه یهودیت، پیش از این که هویت دینی تفسیر شود، هویتی قومی که باید در سرزمین موعود استقرار یابند، تعریف می‌شود؛ یعنی نوعی ناسیونالیسم نژادی مخصوص افرادی با مادر یهودی، گرچه اگر پدر هم یهودی باشد، برای تقویت نژاد بهتر است ولی مادر نقش مهم‌تری دارد. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۴۲ و ۴۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 نقطه آغاز استعمار 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : خداوند سبحان کسی را به چیزی مثل این قرآن پند نداده است. 📚 نهج‌البلاغه ، خطبه ۱۷۶ 🆔 @farhang_puya
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در مراسم قرآن به سر این است که قرآن در رأس امور است؛زیرا بسیاری از اختلاف‌ها در مسائل فقهی، به مبانی فقه که در اصول تدوین می‌شود، بر می‌گردد. علم شریف اصول فقه عهده دار کیفیت استنباط فروع فقهی از مبانی و مبادی است. 🔳 اگر اختلافات در علم اصول، ریشه‌یابی و حل شد، کیفیت بهره برداری فقهی هم عوض می‌شود. مادامی که مبانی و مبادی علم شریف اصول سامان صحیح نیافت، استنباط فقهی کامل مقدور نیست؛ این قدم اول. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت اول) 🔶 وظیفه حوزه و دانشگاه در
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم شریف اصول مرهون مبانی و مبادی کلام است؛ تا کلام سامان نیابد، ملاکات کلامی مشخص نشود، مصالح و مفاسد مشخص نشود، کیفیت هدایت انبیاء تبیین نشود، نحوه بهره برداری جامعه از رهنمود وحی مشخص نشود، علم شریف اصول سامان نمی‌یابد؛ این قدم دوم. 📖 از آنجا که مهم‌ترین مسائل کلام اسلامی را قرآن به عهده دارد؛ تا تفسیر قرآن سامان نپذیرد، معنای قرآن و نزول قرآن روشن نشود؛ کیفیت وحی، تلقی وحی، حفظ وحی، املاء و ابلاغ و نشر وحی سامان نپذیرد، علم شریف کلام سامان نمی‌یابد. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت دوم) ♻️ چون مبانی و مبادی علم ش
🔰 ضرورت قرار گرفتن علوم «تفسیر» و «حديث» در رأس دیگر دانش‌ها (قسمت سوم) ↙️ بنابراین حرف اول را در تدوین دروس حوزوی، تفسیر به عهده دارد. از طرفی چون قرآن همتای عترت است و عترت همتای قرآن و بدون فن شریف علم حدیث، قرآن فهمیده نمی‌شود، معنای قرآن به سر گذاشتن؛ همان قرآن و عترت را در راس امور قرار دادن است. 🔺 اگر علم حدیث در مصاحبت تفسیر و علم تفسیر در راس امور قرار گرفت؛ هم کلام سامان می‌یابد، هم علم اصول سامان می‌پذیرد، هم اختلافات فقهی، رخت بر می‌بندد. وقتی دروس حوزوی با این متون سامان پذیرفت، آثار فکری و فرهنگی حوزه هم به دانشگاه منتقل می‌شود. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
🏢 اسلامی شدن دانشگاه به این‌ها نیست 📿 کیفیت اسلامی شدن دانشگاه به این نیست که در هر دانشکده‌ای نمازخانه باشد، یا شب‌های چهارشنبه دعای توسل و شب‌های جمعه، دعای کمیل، یا کلاس‌ها از هم جدا! همه اینها لازم است، ولی اینها زیر مجموعه اسلامی شدن دانشگاه است. 📚 وقتی دانشگاه، اسلامی می‌شود که متون درسی‌اش اسلامی باشد و معنای اسلامی بودن متون درسی هم این نیست که چند واحد معارف اسلامی تدریس بشود، یا اول کتاب «بسم الله» باشد، آخر کتاب، دعا به ولی عصر! هیچ کدام از این‌ها عنصر محوری اسلامی شدن دانشگاه نیست. همه این‌ها لازم است، ولی هیچ کدام کافی نیست. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
📍 چگونگی اسلامی شدن متون درسی دانشگاه‌ها 🔳 متون دانشگاهی وقتی اسلامی است که محتوا، براهین و شواهد آن از متون اسلامی برگرفته و تدوین بشود و این دانش‌های افقی به عمودی تبدیل گردد. در زمین‌شناسی، دریاشناسی یا آسمان‌شناسی به این بسنده نشود که فلان حادثه در فلان عصر چنین بوده است، اکنون چنین است و پیش‌بینی می‌شود که چنان بشود! ☑️ اما چه کسی انجام داد و چرا انجام داد، اصلا در متون درسی دانشگاه نیست. زمین را چه کسی آفرید، برای چه آفرید؛ دریا و آبزیان با چه هدفی آفریده شد؛ اختران سپهر را چه کسی خلق کرد و به چه هدفی؟ گیاهان روی زمین و معادن دل زمین را چه کسی آفرید و برای چه؟ 🔆 این دو بال «هو الاول و الاخر» که سیر افقی نیست، بلکه سیر عمودی علوم است، اصلا در فضای دانشگاه مطرح نیست! وقتی در متن درسی سخن از خدا نباشد، آن نماز خانه ای که در کنار کلاس درس ساخته شد، کارایی ندارد. 🎙 سخنرانی آیت الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
❇️ وحدت حوزه و دانشگاه از لحاظ ایدئولوژیک در معرفت بشري (قسمت اول) ◼️ به اعتقاد برخی، دلیل جدا شدن دانشگاه از حوزه، این است که علوم دانشگاهی از ابتدا بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نگشته، درحالی که علوم حوزوی مبنی بر تفکر و ایدئولوژی اسلامی است. ◾️ این نگرش، مبنای معرفت شناسی برخی از غربیان را ناخوداگاه می‌پذیرد که علم، هویتی آمیخته با تمام شئون عالم دارد و نمی‌توان آن را از خاستگاهش جدا کرد. 🔸 هیچ علمی را نمی‌توان یافت که از ریزش خصلت‌های عالمان خود در مقام نظریه و آزمون و واقع نمایی مصون باشد و چون علوم دانشگاهی همه تحت سیطره ایدئولوژی الحادی غرب رشد کرده و بر بنیان ایدئولوژی اسلامی استوار نشده، از علوم حوزوی که آیینه علوم اسلامی‌اند، تباعد کامل دارد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 وظیفه ما در قبال کربلا چیست 🆔 @farhang_puya