نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۴)
۱۲- مسئولان و دولتمردان باورشان شود که مدیون خون شهدا هستند.
۱۳- برای مسئولان تبیین شود که امنیت امروز جامعه، مرهون فداکاریها، رشادتها، خون دادنها و از جان گذشتگی شهدای دیروز است.
۱۴- تهیه زندگینامه و شرح عملیات مربوط به شهدا.
۱۵- مصاحبه با خانواده شهدا و ثبت و ضبط ویژگیهای اخلاقی و دینی شهیدان.
۱۶- بسط و گسترش اهداف انقلاب و نهضت عاشورا؛ نظیر عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و ارزش نهادن به جایگاه مردم.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️بگویش که در جنگ مردن به نام
◾️به از زنده، دشمن بدو شاد کام
✔️فروع دین محلی است که بستر شهادتطلبی در آن قرار میگیرد و دین اسلام یکی از انگیزههای جهاد را شهادت قرار میدهد. تاریخ گذشته ما سرشار از مردان و زنانی است که حتی قبل از اسلام، با تقویت این روحیه، دل به دریای فرامین الهی میزدند.
✖️اسلام از شهادتطلبی ابراهیم سخن میگوید که از آتش افروزی دشمن ترسید و آتش بر او گلستان شد. از شهادتطلبی اسماعیل در برابر فرمان خدا و شهادتطلبی موسی و زکریا و یحیی، از شهادتطلبی و ایثار اصحاب کهف و دیگر آزادمردان تاریخ و زنانی چون سمیّه که سنگ داغ را برای عقیده تحمّل نمودند.
✂️برشی از یادداشت فاطمه حیدری در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔰چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
✅رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است.
📗همرزمان حسین علیهالسلام
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🔘 شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد
⬅️ علاقمندان #فایل شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمتها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخهی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید.
🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانیستیزی
✨همان طور كه از گفتهی مرحوم ميرزاي شيرازی بر ميآيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست.
⚡️بنابراين، روحانيستيزي نيز جلوهاي ديگر از ستيزهجوييهاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، ميدانيم كه آنچه ميگويند تو را سخت غمگين ميكند. در واقع آنان تو را تكذيب نميكنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار ميكنند.
📙عبرتهای خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟ 📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مق
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل وجود نداشت؟
📙حجت الاسلام حسین عرب: خیر. تا پیش از آن سنتهای پراکندهای که به آن «سنتنه درمه» میگفتند، در میان هندوان رواج داشت. «سنتنه درمه» همان سنت باستانی هندوان است. در آن زمان به هیچ عنوان سخن از دین هندوئیسم نبود. این حرف بنده نیست، «هانس کونگ»، الهیدان معروف غربی، در کتاب «ساحتهای معنوی ادیان جهان» صراحتاً میگوید: «ما غربیها بودیم که هندوئیسم را ابداع کردیم.» سامان دادن به این سنتهای پراکنده در قالب آئینی منسجم که کم کم با عنوان هندوئیسم شهرت یافت، اقدامی کاملاً هوشیارانه بوده است.
📔نتیجهی عملی فعالیت مراکز مطالعاتی استعماری؛ چون «انجمن آسیایی» را در اوایل قرن نوزدهم و با به راه افتادن نهضتهای اصلاح دینی در هندوئیسم میتوانید ببینید. از این جریان با عنوان «رنسانس هندویی» و «هندوئیسم مدرن» یاد میکنند که نقطهی آغاز آن در تأسیس فرقهای به نام «برهموساماج» در ۱۸۲۸ شکل میگیرد. «رام موهان روی»، بنیانگذار این فرقه از خاندانهایی است که ارتباط وثیقی با استعمارگران بریتانیایی داشتند و از این طریق به ثروتهای بادآوردهای دست پیدا کردند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل و
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟
🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را در این اقدام پیگیری میکردند. هدف کوتاه مدت آنها که شروع کارشان با همین بود، جبران نقاط ضعف هندوئیسم در مقابل اسلام و در نتیجه احساس هویت هندوان در مقابل مسلمانان بود؛ تا بتوانند از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف استعماری خود در کشور اسلامی هند استفاده کنند.
🎯وقتی شما به رئوس برنامههای این گروههای به ظاهر اصلاحطلب هندویی نگاه میکنید، میبینید عمده اصلاحات آنان بر سه نقطه متمرکز است: یک: مبارزه با نظام کاستی (نظام طبقاتی میان هندوان)، دو: احیای حقوق زنان که عمدتاً در مبارزه با رسم ستی مشهود بود، سه: مبارزه با بتپرستی.
🎳این سه نقطه، از عمده بسترهایی است که اسلام بر اساس آنان در قلوب مردم هند نفوذ کرده و مسیر خود را گسترش میداد. شعار عدالت و برابری تمامی انسانها، احیای حقوق زنان، شعار توحید و نفی هرگونه شرک و بت پرستی بود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟ 🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران
🎙فرهنگ پویا: پیدایش این نهضت اصلاحی هندوی یا همان رنسانس هندویی چه ارتباطی با موضوع اصلی بحث ما؛ یعنی نسبت نظام سلطه و معنویتگرایی جدید دارد؟
🎛حجت الاسلام حسین عرب: همانطور که عرض کردم هدف از ایجاد جریان هندوئیسم مدرن در کوتاه مدت هویت بخشی به هندوان بود؛ اما هدف بلندمدت از این اقدامات آن چیزی است که به بحث ما بیشتر مربوط میشود. عناصر موجود در ساختار و محتوای هندوئیسم، ظرفیت مناسبی را برای تسهیلگری آن در خدمت اهداف استعماری فراهم مینمود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱
🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن هستیم که نظام سرمایهداری در حالی وارد قرن بیستم شد که ایدئولوژی اصلی آن لیبرالیسم کلاسیک بود. اوج قدرت لیبرالیسم کلاسیک به خصوص در حوزه سرمایهگذاری صنعتی - که از اواخر قرن نوزدهم شروع شده بود - نتایجی به بار آورد که عبارت بود از: فقر شدید، فاصلهی طبقاتی، پایین آمدن میانگین عمر کارگران از حدود ۴۰ سال به ۳۵ سال، محرومیت اکثر فرزندان کارگران از تحصیل، دوقطبی شدن جامعه و آمادگی هرگونه التهاب و اعتراض.
🌋لیبرالیسم کلاسیک بر خلاف وعدههایی که درباره ایجاد صلح دائمی و رفاه داده بود، فقر و جنگ را برای مردم به ارمغان آورد. قطعاً جنگ بزرگ جهانی اول و دوم ریشه در رقابتهای امپریالیستی دارد. پس از جنگ جهانی اول و پیروزی بریتانیا، شاهد رشد و شکلگیری اقتصاد لیبرالیستی در غرب هستیم. آمریکا که در حاشیهی امن و به دور از جنگ قرار داشت، سلاحهای خود را به طرفین درگیر جنگ میفروخت و از پول حاصل از فروش سلاح، توانست اقتصاد خود را سر و سامان دهد.
🏦از طرفی دیگر کشورهای در حال جنگ ذخایر طلای خود را جهت مصون ماندن از جنگ به آمریکا فرستادند که موجب دستیابی آمریکا به حجم عظیمی از ثروت شد. همین امر سبب شد تا آمریکا با الگو قرار دادن «اقتصاد لیبرالیستی» یا به تعبیری «لیبرالیسم کلاسیک» که مهمترین شاخصهی آن بازار آزاد و بخش خصوصی است، بتواند خود را به یکی از قطبهای اقتصادی دنیا تبدیل کند.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱ 🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲
💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طوری که در سال ۱۹۲۹ ناگهان آمریکا با اولین بحران اقتصادی خود مواجه شد. سقوط وال استریت در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ موسوم به سه شنبه سیاه، رکود ده ساله اقتصادی را برای آمریکا و تمامی کشورهای صنعتی غربی به همراه داشت. به موازات تحولات آمریکا و حوادث پس از جنگ جهانی اول خصوصاً رشد دولتهای توتالیتر و اقتدارگرا مانند آلمان نازیسم، ایتالیای فاشیسم و شوروی کمونیسم، غرب به این نتیجه رسید که نیاز به ترمیم نسخه اقتصادی خود دارد؛ بنابراین الگوهای اقتصادی «سوسیال دموکرات» را در دستور کار خود قرار داد. اقتصادی که شاخصهی عمدهی آن دخالت بیشتر دولت در اقتصاد بود تا از این طریق بتوانند جلوی رشد سرمایهداری را بگیرند.
🌪آمریکا برای اینکه بتواند بر این بحران غلبه کند از نظریههای کینز استفاده کرد که نوعی اقتصاد ارشادی است. این نکته مهمی است که آمریکا هیچگاه به طور کامل سوسیال دموکرات نشد؛ اما با کمک نظریهی اشتغال کینز و ورود و مداخله حداقلی دولت توانست مقداری از مشکلات خود را حل کند؛ اما بحران اقتصادی همچنان باقی ماند، چراکه نسخه کاملی برای حل بحران نداشتند. البته قبل از این نیز در بریتانیا برای مدتی این جریان بر سر کار آمده بود.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲ 💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طور
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۳
⚙از سال ۱۹۴۵ دولتهای سوسیال دموکرات به قدرت میرسند که هدفشان این است که مقداری از روند میزان سود به سرمایهدارها را کم کنند و بعد این میزان سود کم را به اقشار فرودست و مستضعف جامعه تزریق کنند. البته که این کار عدالت اجتماعی نیست، در واقع تلاشی است برای اینکه مردم نمیرند و به نقطهای نرسند که انقلاب کنند! به یقین میتوان گفت که هدف استراتژیستهای نظام سلطه و نظام سرمایهداری، رسیدگی به تودههای فقیر نیست بلکه هدف آنها این است که مانع انقلاب تودهها شوند.
🗝پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا که خود را وارث بریتانیای کبیر تلقی میکرد، با قرار دادن دلار به عنوان شاخص پول جهانی، تمام سعی خود را کرد تا به لحاظ اقتصادی با رقبای اروپایی خود مبارزه کند و آنها را مطیع خود کند که در این زمینه نیز موفق بود. خصوصاً که پس از آن در دوران جنگ سرد به سر میبرد و به این اقتدار نیاز داشت. از همین جاست که غرب دومین بحران و تکانهی اقتصادی خود را تجربه میکند؛ لذا در دههی ۸۰ میلادی از سیاستهای اقتصادی سوسیال دموکرات به سمت اقتصاد نئولیبرال شیفت کردند.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya