نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت دوم) 🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و ح
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت سوم)
📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات صناعیه و تنظیمات ملکیه و سایر هنرمندیهای فرهنگستان تکامل حاصل آمده، صنایع پریشان ایران را چون با آن همه ساز و سامان فرنگستان سنجیدند، نسبت نقص مطلق با کامل مطلق دیدند.»
〽️ چنان که ملاحظه میکنید فرنگی مآبی به معنی تقلید افراطی و غیر منطقی از غرب، زمانی آغاز شد که قشر فرهیختهی ایران، سرمایههای خود را بیش از حد، ناچیز و [در مقابل] کالای بیگانه را بیش از حد، ارزشمند دید و مرغوب بیگانه شد.
❌ این باور، آنها را از هرگونه در مورد ماهیت حقیقی مدنیت جدید و پیامدهای خود کمبینی و محاسن سرمایههای خودی بازداشت؛ از این رو بیدرنگ، حکم به پیشرفت مطلق غرب و عقبماندگی مطلق خویش در همهی امور، حتی در ابعاد فرهنگی علمی صادر کردند یا لااقل علم و فرهنگ بومی و دینی و رهآورد مثبت آن را به فراموشی سپردند.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت سوم) 📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت چهارم)
❌ این افراد به جای تأمل بیشتر در ژرفای تمدن غرب و مقایسهی حساب شده بین تمدن خوبی و بیگانه، در پی کپیبرداری مظاهر تمدن غرب رفتند و تمام مشکلات بعدی [نیز] از همین حکم حتمی و دفعی زود هنگام عجولانه آغاز شد؛ چرا که وقتی شخص دارا خود را فقیر و ندارِ مطلق دیده، برای رسیدن به دارایی، هرچه از او فوت شود، آن را نمیبیند؛ چون احساس میکند چیزی نداشته تا از دست داده باشد.
🚫 بنابراین در یک جمعبندی باید گفت که تماشای رشد و ترقی بهتانگیز فرنگیان موجب نومیدی کامل بزرگان ایران از رقابت با آن تمدن چشمگیر و ساحر گردید و این نومیدی افراطی و غلط، آنان را از هرگونه بازسازی داخلی بنای تمدن مبتنی بر سرمایهی موجود خودی، و بهرهوری حساب شده از دستاوردهای بیگانگان باز داشت؛ از این رو غیر از دو راه پیش روی خود ندیدند: یا تسلیم محض [شدن] و تأسی تمامعیار از فرنگ و فرنگی، یا سر کردن با آن عقبماندگی، کمبودها و کاستیهای داخلی.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام)
1⃣ دنیاطلبی و رفاهطلبی
➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر با تهی ساختن جامعه دینی از درون خویش میکوشند حجت خدا را به پذیرش صلح با طاغوت وادار کنند تا به بهانه یک مطالبه عمومی، خلیفه به حق مسلمانان چه کسی جز او شایستگی چنین ولایتی را ندارد با پای خویش از صحنه حاکمیت سیاسی رود.
↩️ بدون تردید مردم سال چهلم هجری اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند اما تربیتشان متاثر از حدود سه دهه تلاش موثر برای انحراف از صراط مستقیم نبوی بود.
◾️رفتار جامعه شیعیان آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهیشان با قدرت خدا در مصاف با جبهه شیطان و وادار ساختن وی به کنار آمدن با معاویه همه ناشی از تحولی بود که در اندیشههای بنیادین آنها رخ داده بود.
💰 اگر چه همگی عنوان مسلمانی و یا تشیع را یدک می کشیدند اما چنان دلباخته دنیا و اسیر رفاهطلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آن آرمانهای نخستین که به خاطر آن در کنار خاتم رسولان مجاهدت کرده بودن؛ دیگر برایشان تفاوت چندانی نمیکرد که شجره ملعونه بنیامیه بر مسند حکومت نشسته باشد یا خواندن بیبدیل پیامبر.
📚 برگرفته از کتاب چهل سال بعد نوشته حمید سبحانی صدر
#پاراکتاب
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
🆔 @farhang_puya
💎 گوهر شهادت
💠 اهل دنیا و مادیون که بجز حواس پنجگانه هیچ چیزی را ادراک نمیکنند در تعریف شهادت واژهای جز مرگ آگاهانه و جانبازی در راه وطن چیز دیگری نمییابند و اصلاً توان هضم معامله رو در رو با حضرت حق و حظ و لذت عظیم وصال معنوی و عرفانی مخلوق و عبد به بارگاه ابدی و بیکران قرب الهی در آنان راه ندارد.
✓ ادراک بار یافتن به جایگاه «عندربهم» و روزی خوردن از خوان پرفیض و فضیلت پروردگار آن هم با پوشیدن رنگهای حیات جاودان نکتهای نیست که بر اهل مادیات و تن پروران رفاهزده دنیا به آسانی فاش شود.
🕊 کرم فربه از تعفن لجنزار و چهارپایه نجاستخوار کی و کجا توان فهم لذت پرواز پرستوی سبکبال را خواهند یافت؟ این عادت مضمون کجا و آن خصلت ممدوح کجا؟
✍🏻 سید احمد رهنمایی
#شماره_13
#معارف
🆔 @farhang_puya
✴️ احوالات جوانان
(قسمت اول)
🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان میتواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی او اینگونه است. یعنی جوان باید سعی کند سلامتی خود را حفظ کند، بر رشد بدنی خود بیفزاید، ورزش داشته باشد، از چیزهایی که باعث بیماری و ضعف آینده میشود خودداری کند، مثل گناهانی که موجب میشود فرد در سن بزرگسالی ضعیف شود، مغز او درست کار نکند، اعصاب او کار نکند، و از سن جوانی باید مواظب این امور باشد، کارهای مختلفی که به آنها نیاز دارد یاد بگیرد و از بدن خود متناسب با توان جوانی کار بکشد.
⚠️ در میان امور روانی هم، احساسات و عواطف جوان و پیر قابل مقایسه نیست. جوان مثل ماده قابل اشتعالی است که اگر کبریتی به آن نزدیک شود، فوراً آتش میگیرد. جوان دائما آماده برافروختن است؛ حرکت، جنبش، احساس قدرت، احساس شرم، دوست داشتن رشد و تکامل در جوان زیاد است.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت اول) 🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان میتواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی
✴️ احوالات جوانان
(قسمت دوم)
🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» (علم در سنین کودکی مانند نقشی که در سنگ میکنند [باقی میماند])° زود یاد گرفتن و ثابت ماندن معلومات از ویژگیهایی است که در جوان است. پیر زود چیزی را یاد نمیگیرد، و زود هم یادش میرود.
🔅 جوان هم زود یاد میگیرد و هم معلومات او ثبات دارد. اینها از ویژگیهای جوان است. یک بخش هم مربوط به جهان ارزشی،اخلاقی و منش است. تجربه نشان داده که در سن بزرگسالی صفات و گرایشهایی که در افراد پیدا شده کمابیش حالت ثبات پیدا میکند و در آن کم تحول پیدا میشود.
🛡 مثلا اگر کسی بخیل بوده، از چهل سالگی به بعد به سختی ممکن است با سخاوت شود، یا اگر کسی بخواهد پهلوان شود، از چهل سالگی به بعد دیگر وقت پهلوان شدن نیست؛ آنهایی که پهلوان هستند اصلا از چهل سالگی به بعد میروند بازنشسته میشوند.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی • کنزالفوائد، ج۱، ص۳۱۹
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت دوم) 🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی
✴️ احوالات جوانان
(قسمت سوم)
〽️ صفات بدی هم که در اشخاص پیدا میشود، مانند دلسبتگی به دنیا و هوسها در پیری ماندگارتر است. این چیز عجیبی است که هرچه انسان پیرتر میشود، با اینکه میبینید دارد میمیرد، علاقه اون به دنیا بیشتر میشود «یشیب ابن آدم و یشیب فیه خصلتان: الحرس و طول الامل»
🔻 (آدمیزاد پیر میشود درحالی که دو ویژگی در اون جوان میشود: حرص و آرزوی دراز) هرچه پیر میشود علاقه او به دنیا بیشتر میشود. خصلتها این در سن بزرگسالی تقریباً تغییر نمیکند؛ کسی که دنیا پرست شد معمولاً دیگر بعد از سن چهل سالگی زاهد نمیشود. لااقل این یک آفتی است که جوان کمتر در معرض آن است.
🔺 فرد پیر و بزرگسال بیشتر در معرض ثبات عیبها و ارزشهای منفی اخلاقی است، اما جوان کمتر، و به همین جهت، زودتر میتواند خودش را تغییر دهد. جوان باید این فرصت را غنیمت بشمارد و تا جوان است ببیند چه نقصهایی دارد یا در معرض آن است و از آنها پیشگیری کند.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⚖ عدالت در جامعه
(قسمت اول)
✅ شهید مطهری، موضوع عدالتخواهی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از شروط اساسی تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی میداند و در این زمینه میگوید: با وجود ماهیت اسلامی انقلاب، یعنی جامع تمام مفاهیم و ارزشها هدفها در قالب و شکل اسلامی، در این صورت این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد که قطعا و حتما مسیر عدالتخواهی را برای همیشه ادامه بدهد.
🚫 یعنی دولتهای آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعا از میدان بردارند و برای برقراری یک جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی آن، نه با مفهومی که دیگران گفتهاند، تلاش کنند.
🔆 در دولت اسلامی نباید به هیچ وجه ظلم و اجحافی به کسی بشود حتی اگر این فرد یک مجرم واجبالقتل باشد... باز هم حقوقی دارد که آنها باید رعایت شوند. در این زمینهها ما بهترین سرمشقها را از مکتب علی (ع) میآموزیم. شما رفتار حضرت را با قاتلش ببینید، دنیایی از انسانیت، رأفت و محبت است. ...این چنین عدلی، باید برای همه ما سرمشق باشد. (پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹- ۶۰)
📕 شهید مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹ - ۶۰
#شماره_41
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام) 1⃣ دنیاطلبی و رفاهطلبی ➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر
🔻 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام)
2️⃣ تبلیغات علیه جبهه حق
📢 دستگاه تبلیغی خلفا توانسته بود ارزشها را کاملاً وارونه کند و صالحان را از معیار ارزش گذاری دور کنند. ناصالحان در میان هلهله و شادمانی این جماعت مسخ شده کرسی حکمرانی اسلام را تصاحب نموده و اندک اندک با کنار نهادن قوانین اسلام از عرصه حاکمیت زمینه سکولاریزه کردن حکومت را فراهم ساختند.
👈 امام حسن(ع) نیز در اشاره به این وارونگی میفرمایند:«به خدا سوگند ما هرگز در مبارزه با مردم شام پشیمانی و تردیدی نداریم. شما آن روز که در جنگ صفین همراه ما بودید دینتان پیشاپیش دنیایتان بود ولی امروز دنیایتان دین شما را به پشت سر افکنده است. ما امروز برای شماییم؛ همانگونه که در گذشته بودیم. اما شما مثل گذشته برای ما نیستید.»
✔️ طبیعی است حجت خدا که ارزش حکومت اسلامی را به پشتوانه حمایت مردم میداند در این موقعیت غربت تنهایی چارهای جز صلح نبیند. اما حُسن این نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) نباید ما را از عملکرد شیطانی زمینه سازان صلح غافل سازد. چرا که پذیرش حاکمیت طاغوت چون معاویه نتیجه سالها فعالیت دستگاه تبلیغاتی جنود شیطان است.
📚 برگرفته از کتاب پس از ۴۰ سال نوشته حمید سبحانی صدر
#پاراکتاب
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚖ عدالت در جامعه (قسمت اول) ✅ شهید مطهری، موضوع عدالتخواهی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از
⚖️ عدالت در جامعه
(قسمت دوم)
💡 شهید مطهری به یک نکته ظریف تاریخی از اوایل حکومت حضرت علی (ع) اشاره کرده و میگوید: حضرت به مردمی که برای بیعت با او آمده بودند، فرمودند: «اگر خلافت را بپذیرم... تمام ثروتهایی که از زمان عثمان از مردم به نا حق گرفته شده است همه را مصادره خواهم کرد. اگر چه با آن ثروتها زن گرفته باشید و آنها را مهر زنان خود قرار داده باشید...»
🔰 آنگاه حضرت به نکته بسیار عجیبی اشاره میکند میفرماید: «ان فی العدل سعه؛ در عدالت ظرفیت و گنجایشی است که در چیز دیگری نیست...» اگر ظرفی باشد که همه گروهها و همه افراد را در خود بگنجاند و رضایت همه را بدست آورد، ظرف عدالت است. (پیرامون انقلاب اسلامی، ۴۶ - ۱۴۷)
⚠️ «استاد»، احساس خطر خود را از آینده انقلاب اسلامی چنین بیان میکنند: من تأکید میکنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جان آن را بگیرد.
📕 پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری
#شماره_41
#جامعه
🆔 @farhang_puya