eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آزادی معنوی 🆔 @farhang_puya
شماره «» هفته‌نامه پرتو منتشر شد👆 💢 شماره 💢 📜 و این گونه فتنه کرونایی علیه مذهب خنثی شد 📒 🔻پاسخ امام خمینی)ره (به همفکران آقای علوی بروجردی 🌐 🔻وضعیت زنان در آمریکا 💰 🔻متاسفانه بانک مرکزی مبنای کشف نرخ ارز را بازار آزاد قرارداده است 👥 اجتماعی 🔻چرا یاد امام حسین علیه السلام هرگز کهنه نمی‌شود؟ 🔻من با مطالعات بسیار به ا ین نتیجه رسیدم که اسلام دینی کامل است 🔻ویژگی‌های یک بانوی نمونه چیست؟ 🗂 🔻 مطالبه‌گر حقیقی انقلاب، دیدبان بصیر کستی انقلاب ⏳ و دانشگاه 🔻پارادایم حاکم بر توسعه دانش در آینده،جهان‌بینی اسلام ناب خواهد بود 🗃 🔻ارزش فرزندآوری در قرآن 👈🏽 نشریه پرتو، صبح چهارشنبه "23مهر" روی دکه مطبوعات ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🔹 http://dpfqom.ir/node/1180 🆔 @difqom
✳️ امام یک امت ✅ امام خمینی شخصی کاملاً متعهد، متدین، شجاع، باتقوا و فهیم بودند. ایشان در هر حال فقط رضای خدا را در نظر می‌گرفتند و پایبند دنیا و امور دنیایی نبودند همین ویژگی‌ها ایشان را متمایز ساخته بود به گونه‌ای که آن دست از مردم که ایشان را ندیده بودند نسبت به امام ارادت و محبت بسیار داشتند. ✨ این محبوبیت تنها ایرانیان را در برنمی‌گرفت و فراتر از مرزهایش می‌رفت همه اقشار از هر گروه سنی حرف امام را می‌فهمیدند و با گوش جان به آن عمل می‌کردند. مصداق این حرف چنین جمله‌ای است که آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند. 📼 غیر از این هم نیست در فراسوی مرزها می‌دیدیم یک نوار یا فیلم امام خمینی بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت و همه به حقایق سخنان امام پی می‌بردند و حرف‌هایش را می‌فهمیدند. ✂️ برشی از سخنان حجت‌الاسلام دکتر آقاتهرانی در نشریه فرهنگ پویا‌‌ 🆔 @farhang_puya
👨‍💻اختراعی به نام انسان مدرن (قسمت۱) 👤 فلاسفه ماهیت انسان را به حیوان ناطق تعریف می‌کنند اما آیا می‌توان ماهیت انسان تمدن جدید را نیز در حیوان ناطق خلاصه کرد یا باید صفت‌های جدیدی چون لذت‌گرایِ عقل پرستِ خود مختارِ قدرت‌ طلبِ رفاه زدهِ را به آن اضافه کرد؟ در این صورت آیا می‌توان او را انسان نامید؟ 💢 تمدن جدید دنیای غرب تعریف جدید و به مقتضیات شرایط فکری و فرهنگی خود از انسان ارائه کرده است تا آغاز دوران جدید انسان شناخته شده مطلق گرا نبود. یعنی در لذت، عقل، قدرت و اعتقاد به غیب جوانب اعتدال را نگه داشته و آنها را با قید هایی در زندگی خویش می‌شناخت اما انسان جدید مطلق‌گرا است. ❌ فلسفه‌ای که بشر را معیار ارزش هر امری می‌دانند در واقع منظور از واژه امانیسم این بود که همه چیز را محدود به موازین و مقادیر بشری سازد و در اصل و تقلبی را که شخصیت معنوی و بر این داشت به صورت انتزاعی و مجرد در آورند.مقصود این بود که به بهانه تسلط بر زمین از آسمان روی گردانند. 📝امین بابازاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیب‌های غرب بر ایرانیان (قسمت دوم) 🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و ح
⚠️ آسیب‌های غرب بر ایرانیان (قسمت سوم) 📜 مرحوم کربلایی می‌نویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات صناعیه و تنظیمات ملکیه و سایر هنرمندی‌های فرهنگستان تکامل حاصل آمده، صنایع پریشان ایران را چون با آن همه ساز و سامان فرنگستان سنجیدند، نسبت نقص مطلق با کامل مطلق دیدند.» 〽️ چنان که ملاحظه می‌کنید فرنگی مآبی به معنی تقلید افراطی و غیر منطقی از غرب، زمانی آغاز شد که قشر فرهیخته‌ی ایران، سرمایه‌های خود را بیش از حد، ناچیز و [در مقابل] کالای بیگانه را بیش از حد، ارزشمند دید و مرغوب بیگانه شد. ❌ این باور، آن‌ها را از هرگونه در مورد ماهیت حقیقی مدنیت جدید و پیامدهای خود کم‌بینی و محاسن سرمایه‌های خودی بازداشت؛ از این رو بی‌درنگ، حکم به پیشرفت مطلق غرب و عقب‌ماندگی مطلق خویش در همه‌ی امور، حتی در ابعاد فرهنگی علمی صادر کردند یا لااقل علم و فرهنگ بومی و دینی و ره‌آورد مثبت آن را به فراموشی سپردند. 📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجت‌الاسلام جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیب‌های غرب بر ایرانیان (قسمت سوم) 📜 مرحوم کربلایی می‌نویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات
⚠️ آسیب‌های غرب بر ایرانیان (قسمت چهارم) ❌ این افراد به جای تأمل بیشتر در ژرفای تمدن غرب و مقایسه‌ی حساب شده بین تمدن خوبی و بیگانه، در پی کپی‌برداری مظاهر تمدن غرب رفتند و تمام مشکلات بعدی [نیز] از همین حکم حتمی و دفعی زود هنگام عجولانه آغاز شد؛ چرا که وقتی شخص دارا خود را فقیر و ندارِ مطلق دیده، برای رسیدن به دارایی، هرچه از او فوت شود، آن را نمی‌بیند؛ چون احساس می‌کند چیزی نداشته تا از دست داده باشد. 🚫 بنابراین در یک جمع‌بندی باید گفت که تماشای رشد و ترقی بهت‌انگیز فرنگیان موجب نومیدی کامل بزرگان ایران از رقابت با آن تمدن چشم‌گیر و ساحر گردید و این نومیدی افراطی و غلط، آنان را از هرگونه بازسازی داخلی بنای تمدن مبتنی بر سرمایه‌ی موجود خودی، و بهره‌وری حساب شده از دستاوردهای بیگانگان باز داشت؛ از این رو غیر از دو راه پیش روی خود ندیدند: یا تسلیم محض [شدن] و تأسی تمام‌عیار از فرنگ و فرنگی، یا سر کردن با آن عقب‌ماندگی، کمبودها و کاستی‌های داخلی. 📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجت‌الاسلام جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
💢 زمینه‌های صلح امام حسن (علیه‌السلام) 1⃣ دنیا‌طلبی و رفاه‌طلبی ➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر با تهی ساختن جامعه دینی از درون خویش می‌کوشند حجت خدا را به پذیرش صلح با طاغوت وادار کنند تا به بهانه یک مطالبه عمومی، خلیفه به حق مسلمانان چه کسی جز او شایستگی چنین ولایتی را ندارد با پای خویش از صحنه حاکمیت سیاسی رود. ↩️ بدون تردید مردم سال چهلم هجری اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند اما تربیتشان متاثر از حدود سه دهه تلاش موثر برای انحراف از صراط مستقیم نبوی بود. ◾️رفتار جامعه شیعیان آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهی‌شان با قدرت خدا در مصاف با جبهه شیطان و وادار ساختن وی به کنار آمدن با معاویه همه ناشی از تحولی بود که در اندیشه‌های بنیادین آن‌ها رخ داده بود. 💰 اگر چه همگی عنوان مسلمانی و یا تشیع را یدک می کشیدند اما چنان دلباخته دنیا و اسیر رفاه‌طلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آن آرمان‌های نخستین که به خاطر آن در کنار خاتم رسولان مجاهدت کرده بودن؛ دیگر برایشان تفاوت چندانی نمی‌کرد که شجره ملعونه بنی‌امیه بر مسند حکومت نشسته باشد یا خواندن بی‌بدیل پیامبر. 📚 برگرفته از کتاب چهل سال بعد نوشته حمید سبحانی صدر 🆔 @farhang_puya
✳️ ویژگی‌های ولی فقیه 🆔 @farhang_puya
💎 گوهر شهادت 💠 اهل دنیا و مادیون که بجز حواس پنجگانه هیچ چیزی را ادراک نمی‌کنند در تعریف شهادت واژه‌ای جز مرگ آگاهانه و جانبازی در راه وطن چیز دیگری نمی‌یابند و اصلاً توان هضم معامله رو در رو با حضرت حق و حظ و لذت عظیم وصال معنوی و عرفانی مخلوق و عبد به بارگاه ابدی و بیکران قرب الهی در آنان راه ندارد. ✓ ادراک بار یافتن به جایگاه «عند‌ربهم» و روزی خوردن از خوان پرفیض و فضیلت پروردگار آن هم با پوشیدن رنگ‌های حیات جاودان نکته‌ای نیست که بر اهل مادیات و تن پروران رفاه‌زده دنیا به آسانی فاش شود. 🕊 کرم فربه از تعفن لجن‌زار و چهارپایه نجاست‌خوار کی و کجا توان فهم لذت پرواز پرستوی سبک‌بال را خواهند یافت؟ این عادت مضمون کجا و آن خصلت ممدوح کجا؟ ✍🏻 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
✴️ احوالات جوانان (قسمت اول) 🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان می‌تواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی او اینگونه است. یعنی جوان باید سعی کند سلامتی خود را حفظ کند، بر رشد بدنی خود بیفزاید، ورزش داشته باشد، از چیزهایی که باعث بیماری و ضعف آینده می‌شود خودداری کند، مثل گناهانی که موجب می‌شود فرد در سن بزرگ‌سالی ضعیف شود، مغز او درست کار نکند، اعصاب او کار نکند، و از سن جوانی باید مواظب این امور باشد، کارهای مختلفی که به آن‌ها نیاز دارد یاد بگیرد و از بدن خود متناسب با توان جوانی کار بکشد. ⚠️ در میان امور روانی هم، احساسات و عواطف جوان و پیر قابل مقایسه نیست. جوان مثل ماده قابل اشتعالی است که اگر کبریتی به آن نزدیک شود، فوراً آتش می‌گیرد. جوان دائما آماده برافروختن است؛ حرکت، جنبش، احساس قدرت، احساس شرم، دوست داشتن رشد و تکامل در جوان زیاد است. 🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت اول) 🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان می‌تواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی
✴️ احوالات جوانان (قسمت دوم) 🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» (علم در سنین کودکی مانند نقشی که در سنگ می‌کنند [باقی می‌ماند])° زود یاد گرفتن و ثابت ماندن معلومات از ویژگی‌هایی است که در جوان است. پیر زود چیزی را یاد نمی‌گیرد، و زود هم یادش می‌رود. 🔅 جوان هم زود یاد می‌گیرد و هم معلومات او ثبات دارد. این‌ها از ویژگی‌های جوان است. یک بخش هم مربوط به جهان ارزشی،اخلاقی و منش است. تجربه نشان داده که در سن بزرگ‌سالی صفات و گرایش‌هایی که در افراد پیدا شده کمابیش حالت ثبات پیدا می‌کند و در آن کم تحول پیدا می‌شود. 🛡 مثلا اگر کسی بخیل بوده، از چهل سالگی به بعد به سختی ممکن است با سخاوت شود، یا اگر کسی بخواهد پهلوان شود، از چهل سالگی به بعد دیگر وقت پهلوان شدن نیست؛ آن‌هایی که پهلوان هستند اصلا از چهل سالگی به بعد می‌روند بازنشسته می‌شوند. 🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح یزدی • کنز‌الفوائد، ج۱، ص۳۱۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت دوم) 🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی
✴️ احوالات جوانان (قسمت سوم) 〽️ صفات بدی هم که در اشخاص پیدا می‌شود، مانند دلسبتگی به دنیا و هوس‌ها در پیری ماندگار‌تر است. این چیز عجیبی است که هرچه انسان پیرتر می‌شود، با اینکه می‌بینید دارد می‌میرد، علاقه اون به دنیا بیشتر می‌شود «یشیب ابن آدم و یشیب فیه خصلتان: الحرس و طول الامل» 🔻 (آدمیزاد پیر می‌شود درحالی که دو ویژگی در اون جوان می‌شود: حرص و آرزوی دراز) هرچه پیر می‌شود علاقه او به دنیا بیشتر می‌شود. خصلت‌ها این در سن بزرگ‌سالی تقریباً تغییر نمی‌کند؛ کسی که دنیا پرست شد معمولاً دیگر بعد از سن چهل سالگی زاهد نمی‌شود. لااقل این یک آفتی است که جوان کمتر در معرض آن است. 🔺 فرد پیر و بزرگسال بیشتر در معرض ثبات عیب‌ها و ارزش‌های منفی اخلاقی است، اما جوان کمتر، و به همین جهت، زودتر می‌تواند خودش را تغییر دهد. جوان باید این فرصت را غنیمت بشمارد و تا جوان است ببیند چه نقص‌هایی دارد یا در معرض آن است و از آن‌ها پیشگیری کند. 🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح یزدی 🆔 @farhang_puya
⚖ عدالت در جامعه (قسمت اول) ✅ شهید مطهری، موضوع عدالت‌خواهی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از شروط اساسی تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: با وجود ماهیت اسلامی انقلاب، یعنی جامع تمام مفاهیم و ارزش‌ها هدف‌ها در قالب و شکل اسلامی، در این صورت این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد که قطعا و حتما مسیر عدالت‌خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. 🚫 یعنی دولت‌های آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند، تبعیض‌ها را واقعا از میدان بردارند و برای برقراری یک جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی آن، نه با مفهومی که دیگران گفته‌اند، تلاش کنند. 🔆 در دولت اسلامی نباید به هیچ وجه ظلم و اجحافی به کسی بشود حتی اگر این فرد یک مجرم واجب‌القتل باشد... باز هم حقوقی دارد که آن‌ها باید رعایت شوند. در این زمینه‌ها ما بهترین سرمشق‌ها را از مکتب علی (ع) می‌آموزیم. شما رفتار حضرت را با قاتلش ببینید، دنیایی از انسانیت، رأفت و محبت است. ...این چنین عدلی، باید برای همه ما سرمشق باشد. (پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹- ۶۰) 📕 شهید مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹ - ۶۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 زمینه‌های صلح امام حسن (علیه‌السلام) 1⃣ دنیا‌طلبی و رفاه‌طلبی ➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر
🔻 زمینه‌های صلح امام حسن (علیه‌السلام) 2️⃣ تبلیغات علیه جبهه حق 📢 دستگاه تبلیغی خلفا توانسته بود ارزش‌ها را کاملاً وارونه کند و صالحان را از معیار ارزش گذاری دور کنند. ناصالحان در میان هلهله و شادمانی این جماعت مسخ شده کرسی حکمرانی اسلام را تصاحب نموده و اندک اندک با کنار نهادن قوانین اسلام از عرصه حاکمیت زمینه سکولاریزه کردن حکومت را فراهم ساختند. 👈 امام حسن(ع) نیز در اشاره به این وارونگی می‌فرمایند:«به خدا سوگند ما هرگز در مبارزه با مردم شام پشیمانی و تردیدی نداریم. شما آن روز که در جنگ صفین همراه ما بودید دینتان پیشاپیش دنیایتان بود ولی امروز دنیایتان دین شما را به پشت سر افکنده است. ما امروز برای شماییم؛ همانگونه که در گذشته بودیم. اما شما مثل گذشته برای ما نیستید.» ✔️ طبیعی است حجت خدا که ارزش حکومت اسلامی را به پشتوانه حمایت مردم می‌داند در این موقعیت غربت تنهایی چاره‌ای جز صلح نبیند. اما حُسن این نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) نباید ما را از عملکرد شیطانی زمینه سازان صلح غافل سازد. چرا که پذیرش حاکمیت طاغوت چون معاویه نتیجه سال‌ها فعالیت دستگاه تبلیغاتی جنود شیطان است. 📚 برگرفته از کتاب پس از ۴۰ سال نوشته حمید سبحانی صدر 🆔 @farhang_puya
💠 لذت عظیم وصال ❤️ شهادتت مبارک محمد جان! 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚖ عدالت در جامعه (قسمت اول) ✅ شهید مطهری، موضوع عدالت‌خواهی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از
⚖️ عدالت در جامعه (قسمت دوم) 💡 شهید مطهری به یک نکته ظریف تاریخی از اوایل حکومت حضرت علی (ع) اشاره کرده و می‌گوید: حضرت به مردمی که برای بیعت با او آمده بودند، فرمودند: «اگر خلافت را بپذیرم... تمام ثروت‌هایی که از زمان عثمان از مردم به نا حق گرفته شده است همه را مصادره خواهم کرد. اگر چه با آن ثروت‌ها زن‌ گرفته باشید و آن‌ها را مهر زنان خود قرار داده باشید...» 🔰 آنگاه حضرت به نکته بسیار عجیبی اشاره می‌کند می‌فرماید: «ان فی العدل سعه؛ در عدالت ظرفیت و گنجایشی است که در چیز دیگری نیست...» اگر ظرفی باشد که همه گروه‌ها و همه افراد را در خود بگنجاند و رضایت همه را بدست آورد، ظرف عدالت است. (پیرامون انقلاب اسلامی، ۴۶ - ۱۴۷) ⚠️ «استاد»، احساس خطر خود را از آینده انقلاب‌ اسلامی چنین بیان می‌کنند: من تأکید می‌کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جان آن را بگیرد. 📕 پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت سوم) ❎ شکی نیست اظهار علاقه محبت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت از ویژگی‌های
◼️ انجمن حجتیه نوین (قسمت چهارم) 💢 تفکیک رهبری دینی از رهبری سیاسی تزی بود که توسط انجمن حجتیه پس از انقلاب مطرح شد انجمن که تا قبل از انقلاب هیچ اعتقادی به رهبری مذهبی در عرصه سیاست پس از پیروزی انقلاب و بندی در اساسنامه خود مبنی بر حمایت از نظام و امام خمینی گنجاند و سعی داشت با عقب‌نشینی تاکتیک سیاست نفوذ در دستگاه دولتی را دنبال کند. 🔻به همین جهت در برابر پرسش عامه مردم و نیز مریدان فکری خود در مسئله تقلید، تقلید در احکام عبادی و فردی را از یک مرجع و تقلید احکام سیاسی از امام خمینی را شعار خود قرار داد. در حقیقت انجمن حجتیه با این شعار تفکر جدایی دین از سیاست خود را نیز به اثبات رساند. هر چند که در عمل هم ثابت کرد هیچ اعتقادی به رهبری سیاسی نداشته و ندارد. 📎 در آن برهه از زمان یاران امام خصوصاً شهید هاشمی نژاد به شدت در مقابل رویکرد انجمن حجتیه به ولی‌فقیه موضع گرفتند و چنین رویکردی را ناشی از عدم درک اسلام واقعی و جایگاه ولی‌فقیه بر خواندن چنین تفکیکی از سوی انجمن هم در حوزه نظری و هم در عرصه عملی راه را برای انتخاب رهبری که معمم نبود باز می‌گذاشت چرا که آنان تنها برای رهبری دینی جایگاه حوزوی قائل بوده و هستند. 📝حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️ انجمن حجتیه نوین (قسمت چهارم) 💢 تفکیک رهبری دینی از رهبری سیاسی تزی بود که توسط انجمن حجتیه پس ا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت آخر) ⁉️ انجمن حجتیه باور دارد با زیاد شدن معصیت و گناه بستر ظهور امام زمان(ع) مهیا می‌شود. این باور تفکری بود که راه را برای تبدیل شدن ایران شیعی به محل خوشگذرانی و عیاشی یهود و نصاری و سرمایه‌گذاری سرمایه داران جهانی که بهره اقتصادی خود را در قاچاق انسان و ایجاد هتل‌ها و پلاژها و قمارخانه‌ها و... جستجو می‌کردند مهیا سازد. 🔻خدا می‌داند اگر امام راحل در برابر این تفکر قد علم نکرده بودند امروز وضعیت ایران امام زمان(ع) با وضعیت برخی کشورهای فاسد چه تفاوتی داشت؟ امام راحل که پیش از آغاز نهضت این تفکر را تفکر استعماری خوانده بودند؛ در طول سال‌های نهضت به شدت از سوی این گروه مورد اذیت و آزار قرار گرفت و سرانجام طومار این تفکر را در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۶۲ مصادف با عید فطر در هم پیچیدند. 📝 حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح (قسمت اول) 1⃣ کلان بودن و کلان‌نگری 🇮🇷 مفهوم تمدن از دیدگاه علامه مصباح، «از ویژگی‌های کلان زندگی انسان‌ها حمایت می‌کند»؛ و این به دو معناست: معنای اول، به خود مفهوم تمدن برمی‌گردد که به امری کلان و ویژگی‌های این امر کلان اشاره دارد؛ چرا که تمدن، کلان‌ترین صورت یک واحد اجتماعی - فرهنگی است. به تعبیر هانتینگتون، «تمدن، گسترده‌ترین واحد مستقل فرهنگی است؛ بالاترین سطح گروه‌بندی فرهنگی انسان‌ها، و گسترده‌ترین سطح هویت فرهنگی افراد است» (هانتینگتون، برخورد تمدن‌ها و بازسازی جهانی۱۳۷۸؛ ص ۶۴). ‼️ بنابراین، آنچه از ویژگی‌های جزئی و خرد انسان‌ها حکایت کند، ربطی به تمدن ندارد. این نکته ما را به معنای دوم این فرار رهنمون می‌کند که به صورت غیرمستقیم به بینش و رویکرد نظری این حوزه‌ی مطالعاتی اشاره دارد که بینش تمدنی، بینشی کلان و کلان‌نگر، فرارشته‌ای، فرابخشی و سیستمی است 🌐 نه اینکه جزئیات و امور خرد نمی‌توانند متعلق بینش تمدنی قرار بگیرند، بلکه بینش تمدنی به همه‌ی امور جزئی یا کلی با رویکرد تمدنی و کلان می‌نگرد. حتی می‌توان گفت در بینش تمدنی، بیشترین جزئیات و امور خرد مورد توجه قرار می‌گیرد؛ منتهی به وجه ارتباطی و به جایگاه درون‌شبکه‌ای و درون‌سیستمی آن‌ها توجه می‌شود. 📻 بیانات آیت‌الله مصباح، ۲۱/ ۱/ ۱۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 ویژگی‌های تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح (قسمت اول) 1⃣ کلان بودن و کلان‌نگری 🇮🇷 مفهوم تمدن از
💠 ویژگی‌های تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح (قسمت دوم) 🔸 از آنجا که در اندیشه‌ی علامه مصباح، توجه به امور کلان بیش از توجه به امور اهمیت دارد، تأمل و تفکر در مسیر تمدن اسلامی و تمدن سازی نوین، از درجه‌ی اهمیت بیشتری برخوردار است. ایشان با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر کلان‌نگری بیان می‌دارد: اینکه رهبری می‌فرمایند: «نظر کلان داشته باشید 🔹 افق باز را ببینید و مصالح کلان اسلام را در نظر داشته باشید»، به این معناست که «ما باید در دو جهت، یعنی طرح کلان اسلام برای جامعه، و ارتباط درونی بخش‌های مختلف اسلام، فعالیت کنیم» و این کلان‌نگری در جهت کشف تمدن اسلام. در واقع، نگرش تمدنی و تولید نظریه‌ی تمدنی اسلام، کلان‌ترین نظریه در موضوع رابطه دین و زندگی به شما می‌آید 🔸 زیرا وقتی از تمدن اسلامی سخن می‌گوییم، یعنی گسترده‌ترین و مؤثر‌ترین سطح حضور دین و اسلام در قلمرو اجتماعی و تاریخ بشریت. به تعبیر، دیگر اسلام اگر بخواهد کارآمد‌ترین مقاومت را در برابر تمدن غربی به وجود بیاورد و به بهترین شکل از هویت اسلامی مسلمانان در برابر این تمدن محافظت کند، نیازمند حضور در سطح تمدنی و نگرش با افق تمدنی است. 📻 گفت‌وگو با علامه مصباح، ۲۱/ ۱/ ۱۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
دوستان با معرف بسیجی‌ام! همرزمان بسیجی‌ام! چند نکته به حسب وظیفه به شما سفارش می‌کنم ... 🔺 به مناسبت سالگرد شهادت شهید مصطفی صدرزاده، بخش‌هایی از وصیت‌نامه ایشان را می‌خوانیم. 🆔 @farhang_puya
⁉️ دلایل ورود مد به جامعه قسمت (اول) ⭕️ جامعه‌شناسان و روانشناسان دلایل مختلفی برای گرایش جوامع به مد ذکر کرده‌اند. به نظر بنده مدگرایی به شکل فعلی آن محصول زندگی غربی است و وابسته به نظام سرمایه‌داری و اقتصاد بازار آزاد است که هیچ حد و مرزی برای خود قایل نیست و فقط به دنبال کسب سرمایه و چپاول جامعه و انسان‌ها است‌. 🚫 اگر چه این کسب درآمد به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق و انسانیت باشد. مسأله‌ی مد و مدگرایی، یک مسئله طبیعی و انسانی نیست. بلکه مسئله‌ای است که سرمایه‌داران و سودجویان با علم به غیر اخلاقی بودنش، به آن دامن می‌زنند. 💡 اساس مدگرایی به فطرت بشر باز می‌گردد. انسان در درون خود غرایزی دارد که باعث می‌شود سرمایه‌داران و مد‌سازان از آن سوء استفاده کنند. یکی از آن غرایز، غریزه‌ی زیبا زیبایی‌خواهی است. انسان برخلاف حیوانات زیبایی‌خواه است. 📑 خلاصه‌ای از مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد‌حسین شریفی، 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ دلایل ورود مد به جامعه قسمت (اول) ⭕️ جامعه‌شناسان و روانشناسان دلایل مختلفی برای گرایش جوامع به
⁉️ دلایل ورود مد به جامعه قسمت (دوم) 🔰 به تعبیر شهید مطهری برای حیوانات محتوای آخور مهم است؛ اما این که محتوا به صورت منظم و زیبا چیده شده باشد، اهمیتی ندارد! برای آن‌ها اصل داشتن یک سرپناه و طویله مهم است؛ اما این که چیدمان طویله به چه شکل باشد، هیچ اهمیتی ندارد؛ اما برای انسان در پوشاک و نوشاک و مسکن، نه تنها محتوا، بلکه نهوه‌ی چینش، نظم و زیبایی آن‌ها نیز بسیار مهم است. ⚜️ دو غریزه نوگرایی و تنوع‌طلبی نیز در انسان‌ها وجود دارد که به طور فطری آن‌ها را نو‌گرا و تنوع‌طلب می‌کند. جالب آنکه دین هیچ‌گاه نوگرایی، تنوع‌طلبی و و زیبایی‌گرایی را محکوم نکرده است؛ چون دین درپی سرکوب و نابودی غرایز نیست، بلکه در صدد هدایت و مدیریت آن‌ها است. 📑 خلاصه‌ای از مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد‌حسین شریفی، 🆔 @farhang_puya
🔴 هراس از سرنوشت رهبری امت 💠 مردی ظهور می‌کند در میان جماعت هزار رنگ که ۳۶۰ پروردگار برای خویش ساخته و آراستند. همه را به سوی خدا می‌خواند. بنیادهای جامعه را که بر جهل و ستم و تجاوز استوار گشته است در هم می‌شکند و ساختاری نوین بر اساس آگاهی و ایمان و عدالت به آنان می‌دهند. 🔰 در کشاکش ۲۳سال تلاش و سختی سرانجام حکومت دینی را پایه گذاری می‌کند این در حالی است که این قافله تا کمال راهی دراز پیشروی دارد و عجب آنکه عده‌ای می‌پندارد پروردگار و پیامبرش را تدبیری برای تداوم حرکت و هراسی از توقف در میان راه نیست و شگفت انگیزتر آنکه پیشوای روشن بین امت با شناخت ریشه‌های بازمانده جاهلیت در فکر و دل این جماعت بارها پرده از این جنایت بزرگ تاریخی کنار زده که «اِنما اَخاف علی اُمَتی الاَئِمة المُضَلین. بر امت خویش از زمامداران گمراه‌کننده بیمناکم.»(1) ➕ باز در حدیثی دیگر می‌فرماید:«بر شما از آن بیم دارم که دین سبک شمرده شود، حکم و داوری خرید و فروش شود پیوندهای خانوادگی از هم بگسلد، قرآن را وسیله ساز آواز قرار دهید و کسانی را جلو بیندازید که برترین شما نیستند.»(2) در حدیثی دیگر صریح‌تر می‌فرماید:«آنچه نسبت به آن بیم دارم آن است که قریش پس از من با او [علی علیه‌السلام] از در نیرنگ و فریب درآید.»(3) ☑️ به هرحال باید رخت از دنیا بر کشید پیامبر و غیره پیامبر ندارد. رسول خدا اما سخت نگران آینده است و نمی‌تواند دل‌مشغولی خویش را پنهان کند این دلهره در واپسین ساعات نیز حضرتش را رها نمی‌سازد تا آنجا که در لحظات سخت انتظار که تب شدید بر وجود مبارکش مستولی گشته بود. اطرافیانشان را مورد خطاب قرار داده کاغذ و قلم می‌طلبد و می‌فرماید:«بیایید برای شما نوشته بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.»(4) 📝1 بحارالانوار ۳۲/۲۸ 2 همان ۲۲۷/۶۹، ۲۴۳/۷۶ 3 همان ۲۹/۴۰ 4 طبقات الکبری ۲۳۷/۲ 🗃 گردآوری احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
🔴 هراس از سرنوشت رهبری امت 📝 هنگامی که پیامبر درخواست قلم و کاغذ کرد برای اینکه دستخطی بنویسد تا امت گمراه نشود؛ جبهه نفاق که بنای شوم آرزوهای خویش را در آستانه فروپاشی دید با اهانت شرم‌آور به محضر قدسی پیامبر دست به غوغاسالاری زد. 📎 عمر بن خطاب گفت:« همانا بیماری بر پیامبر غلبه کرده است و در نزد شما قرآن است. ما را کتاب خدا را بس است.» اهل خانه اختلاف کردند و کار به منازعه کشید بعضی از آنان گفتند نزدیک بیاورید تا پیامبر برای شما نوشته بنویسد که پس از آن گمراه نشوید و بعضی از آنها گفتند آنچه را که عمر گفت بپذیرید تا آنجا که سخنان بیهوده و نزاع در نزد پیامبر بالا گرفت و رسول خدا به آنان فرمود برخیزید [و اینجا را ترک کنید]. ♦️ بشریت روزی را به نظاره نشسته است که نگرانی پیامبر جامعه عمل به خود پوشیده امت روی برتافت از امام یله و رها قدم در کوره راه گمراهی و سرگشتگی نهاد و خود را از درک نعمت امامت که برای استمرار حرکت رسالت پیش‌بینی شده بود محروم ساخت. در روزگار ما نیز اگر نبود رهبری فرزانه شاید خواب‌های پریشان دشمنان بیرونی و اندرونی تعبیر می‌شد. ⬛️ جبهه یکپارچه احزاب شرق و غرب که با راهبری نفس مطمئنه روح خدا و ایثار و پایداری امت در خندق کفر و نخوت خویش گرفتار آمده بود دست در دست منافقانی داد که از سالها پیش رهبری امت و انقلاب را از آن خود می‌دیدند و روزهای پس از امام را انتظار می‌کشیدند. 🔶 امام فرزانه ما اما با سر انگشتان تدبیر و حکمت پیامبرگونه است آخرین گره‌ها را گشود و برکشیدن نقاب از چهره پلید نفاق و فراهم آوردن بستر قانونی ولایت و رهبری خلف صالح خویش مانع تکرار بزرگترین تراژدی تاریخی شد. ✍🏻 احمد یادگار 🆔 @farhang_puya