نشریه فرهنگ پویا
⁉️ خواسته ما از نظام چیست؟ (قسمت اول) 💡 خواسته ما از این نظام چیست؟ کارآمدی را با چه بسنجیم؟ شاید
⁉️ خواسته ما از نظام چیست (قسمت دوم)
✅ یک نظام عینی باید به گونهای باشد که متوسط مردم بتوانند بدان نائل شوند. پس معیار چیست؟ با چه شاخصی بسنجیم که آیا این نظام کارآمد است یا خیر؟
⏹ حداقل این است که تأثیر برنامههای آن در سعادت ابدی لحاظ شود. اگر کارها صرفا به خاطر آخرت نیست، اما تأثیر آن در آخرت فراموش نشود.
🎥بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جمهوری_اسلامی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
🎥 انیمیشنهای غرب و مفاهیم دینی (قسمت اول )
🔘 در بسیاری از انیمیشنها به وضوح اعتقاد به خداوند و پیامبران به تمسخر گرفته میشود. در انیمشن موفق و پرفروش «کرودز»، شاهد تاریخچه زندگی انسان ماقبل تاریخ هستیم.
⭕️خانوادهای غارنشین که به نظر میرسد نسل تکامل یافته میمونها هستند و به سوی سرزمین موعود حرکت میکنند و در این راه برای رسیدن به سرزمین امن ناچارند از سنتها عبور کرده و به باورهای زندگی مدرن دست یابند.
🔴 در این انیمیشن، سنت مانند غار تاریکی است و برای برونرفت از ناامنی و تاریکی از آن چارهای جز دور ریختن اعتقادات گذشته ندارند.
✍ زینب ابوذری
#هنر
#معارف
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 انیمیشنهای غرب و مفاهیم دینی (قسمت اول ) 🔘 در بسیاری از انیمیشنها به وضوح اعتقاد به خداوند و پ
🎥انیمیشنهای غرب و مفاهیم دینی (قسمت دوم)
💢 آنها (خانواده غارنشین) در این مسیر با شخص راهنمایی آشنا میشوند که به جای پیام از خداوند برای آنها حامل دانش است و این نشان دهنده پیامبر عصر جدید است. در این انیمیشن ارجاعات بسیاری به معجزات پیامبرانی همچون موسی و نوح وجود دارد.
☑️ عمده پیام کارتونها به کودکان این است که مهمترین سرمایه، شما هستید و تنها خودتان با نیروی عقل و دانش میتوانید از پس مشکلات بربیایید.
🔲 تأکید بر اومانیسم و نفی هرگونه خداباوری یکی از اصلی ترین پروتکلهای انیمیشن سازی است که موجب هدایت همه جانبه اندیشه کودکان به سمت خود محوری میشود.
✍ زینب ابوذری
#هنر
#معارف
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
⚠️ مواظب مغالطات مغرضان باشیم
🔻 برخی چنین وانمود میکنند که اگر قانونی قانون درستی باشد، نتیجه آن صد درصد درست خواهد بود؛ پس اگر به آن نتیجه مطلوب نرسیدید، قانون غلط است. این یک مغالطه است.
📖 قانون به تنهایی خودش نمیتواند جامعه را اداره کند. مجری قانون هم باید صالح باشد. مهمتر از این، اگر فرهنگی که در جامعه حاکم است، این قانون را نپذیرد، مانند گربهای است که آن را به هوا بیندازید و چهار دست و پا پایین میآید.
🖇 این راهی برای خواستههای خودش پیدا میکند؛ اگر مردمی که این قانون میخواهد درباره آنها اجرا شود، آن را نخواهند، چه میشود؟ اگر شما بگویید قانون اینگونه میگوید، اسلام چنین گفته است که خلوت مرد با نامحرم حرام است، جواب میدهد آزادی است.
🎥بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جمهوری_اسلامی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
💠امام على (عليه السلام):
موعظهها، مايه حيات دل هاست.
📚غررالحكم، حدیث321
#حدیث
🆔 @farhang_puya
مراسم وداع با پيكر مجاهد مدافع حرم شهيد محمد امين كريميان
از دانشپژوهان موسسه كه بهار 95 در نبرد با تكفيريها به معراج رفت.
جمعه 14 مردادماه، ساعت 10 صبح، نمازخانه ساختمان مركزي (خانوادگي)
حضور شما خوبان در اين محفل معطر از وجود شهيد، پاسداشت شهدا و تكريم نام و ياد
📺 پخش زنده برنامه
📽 https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @farhang_puya
🔍 علوم انسانی در فرهنگ غربی (قسمت اول)
🔶 علوم انسانی در غرب یعنی همه آن چیزهایی که هم توصیف انسان است و هم برای انسان تعیین تکلیف میکند.
◻️ در غرب همه مطالب مربوط به انسان را از دانشمندان علوم انسانی میپرسند.
🔚دیگر وحی درباره انسان حکم نمیکند. انسان غربی امروز وقتی میخواهد بداند که تکلیفش چیست و سرنوشت و سعادتش کدام است، به سراغ مکاتب فلسفی و حوزههای علوم انسانی میرود و از مجموعه این علوم انسانی است که میپرسد من چه باید بکنم.
🎙 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#غرب
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
🔘 سیاست امروز دشمن اندلسی کردن ایران است (قسمت اول )
▫️با پیروزی انقلاب، دشمنان نظام اسلامی جنگی طولانی و خانمان سوز را علیه ملت مسلمان ایران تحمیل کردند و هشت سال تمام گرزهای فولادین خود را بر پیکر نحیف نظام برآمده از اسلام کوفتند.
🔚اما نه تنها نتوانستند گردی بر گوشه ردای آن بیندازند،
بلکه ندانسته زمینه شکوفایی و بالندگی اخلاقی و ایمانی جوانان این مرز و بوم را فراهم کردند و بدین وسیله ناچار به تغییر استراتژی خود شدند.
✍ اکبر مظفری
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘 سیاست امروز دشمن اندلسی کردن ایران است (قسمت اول ) ▫️با پیروزی انقلاب، دشمنان نظام اسلامی جنگی ط
🔘 سیاست امروز دشمن اندلسی کردن ایران است (قسمت دوم)
▫️بازسازی طرح اجرا شده اندلس در ایران رویکرد جدیدی بود که طی آن، دشمن همه تلاش خود را به کار گرفت تا شهوترانی و اباحهگری را در بستر فلسفه لذت جویی غرب، در بین ملت ایران و بهخصوص جوانان آن نهادینه سازد و از این رهگذر، ایران اسلامی را چون اندلس از درون به نابودی و اضمحلال بکشاند.
▫️رهبر
معظم انقلاب اسلامی با شناخت بهموقع استراتژی دشمن، درباره آن فرمودند: ((سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است.))
✍ اکبر مظفری
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
📃 تاریخ نابودی دولت اسلامی در اندلس (قسمت اول)
🔆 با شکوفایی و پیشرفت اندلس، مرزهای قدرت مسلمین فراختر شد و به همان اندازه، مسیحیت در تنگنا و تهدید قرار گرفت. از این رو دشمنان اسلام، برای بیرون راندن مسلمین از قاره اروپا، طبلهای جنگ را به صدا در آوردند و هر از چندی نبردی خونین را بر آنان تحمیل کردند.
🔝 اما سینههای ستبر مسلمین که در آن آرزویی جز شهادت موج نمیزد، دیوارهای بلند دژی بود که هر تیغ و تیری را در مغاک شجاعت خود خرد میکرد و بر سر دشمنان اسلام آوار میشد.
🔚 از این رو پیروزی در میدان جنگ، برای دشمن آرزویی دست نیافتنی و غیر ممکن شد.
✍ اکبر مظفری
#تاریخی
#سیاست
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📃 تاریخ نابودی دولت اسلامی در اندلس (قسمت اول) 🔆 با شکوفایی و پیشرفت اندلس، مرزهای قدرت مسلمین فرا
📃 تاریخ نابودی دولت اسلامی در اندلس (قسمت دوم)
🔴 لذا طرحی نو در انداخت و این بار با سلاح فساد، قلب مجاهدان اسلام را هدف قرار داد.
▫️ شرابهای سرخ پدران مسیحی به رایگان در میان مردم توزیع شد. سربازان برهنه دشمن با چشمان جادویی خود، به افسون مسلمانان پرداختند و با عشوهگریهای خویش، جوانان آنان را به اسارت بردند و این چنین شد که آندلس، تنها پایگاه اسلام در اروپا، به یغما رفت و در روز روشن از مسلمانان دزدیده شد.
▫️ البته اختلافهای داخلی، بیمبالاتی و ناکارآمدی
کارگزاران اسلامی، پیمانهای استعماری و... نیز در از دست دادن اندلس مؤثر بوده است.
✍ اکبر مظفری
#تاریخی
#سیاست
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
💠حضرت محمد ( صل الله علیه و آله) :
کسی که حسین (ع) را زیارت کند مانند کسی است که خدا را زیارت کرده و همانا نزد قبر او دعا مستجاب است و در تربت او شفای هر دردی است.
📚بحار، ج36، ص285
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📃 تاریخ نابودی دولت اسلامی در اندلس (قسمت دوم) 🔴 لذا طرحی نو در انداخت و این بار با سلاح فساد، قلب
📃 تاریخ نابودی دولت اسلامی در اندلس (قسمت سوم)
↕️ اما استراتژی ترویج فساد، جدیترین عاملی بود که موجبات سقوط این پایگاه را فراهم کرد.
🔻 در اندلس، دشمن به جای قهرمانان پیل پیکر، دخترکان ظریف اندام خود را به آوردگاه مسلمانان فرستاد و به جای تیرهای آتشین، غمزه چشمان جادویی زیبارویان مسیحی را حواله مجاهدان اسلام کرد.
🔚 به جای چکاچک شمشیرهای خونریزی، ترنم آوازه خوانان ماهرخ را به محفل گرم مسلمانان هدیه داد و به همراه این همه، شراب سرخین شیرافکن بود که بر
حلق مسلمين ريخت. بدینسان با تعبیه طرحی موفق، قاره اروپا را، قرنها از وجود منجی خود محروم کرد.
✍ اکبر مظفری
#تاریخی
#سیاست
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
👁🗨 نگاه اجمالی به تهاجم فرهنگی در جمهوری اسلامی
🔳 وقتی تهاجم فرهنگی در دستور کار دشمنان انقلاب قرار گرفت، دیری نپایید که همه حوزههای فرهنگی و اجتماعی، جولانگاه سربازان ضدفرهنگی دشمن شد و بدین وسیله نظام اسلامی با جدیدترین چالش زمان خود روبرو گشت.
🔶 افزایش تعداد شبکههای تلویزیونی فارسی زبان ضد انقلاب، به راه افتادن قطار کاروانهای مواد مخدر، ترانزیت مشروبات الکلی، ایجاد سایتهای مبتذل، هجمه به باورها، اعتقادات و ارزشهای اسلامی در ابعاد گوناگون، تنها بخشی از این رویکرد مخربانه را تشکیل میدهد.
☑️ اما آنچه بیشتر مشهود، ملموس و دارای مشابهت تنگاتنگ و پیوند بنیادین با ماجرای تلخ اندلس است، شاخههای جنسی و ضد اخلاقی تهاجم فرهنگی است که به همراه تضعیف ایمان عمومی و قبح شکنی از گناهان اخلاقی، در ابعاد گوناگون و با ابزارهای متفاوت ترویج شد.
✍ اکبر مظفری
#انقلاب_اسلامی
#سیاست
#شماره_7
🆔 @farhang_puya
✴️ تفاوت سکولاریزم با فرهنگ دینی
✳️ در دولتهای لائیک و غیر دینی و غير ملتزم به شرایع آسمانی کارها و امور دنیوی مربوط به سیاست و دولتمردان است و امور معنوی به دولت مربوط نمیشود.
💠 اگر کسانی خواستند به امور معنوی و دینی بپردازند، باید از وقت و امکانات شخصی خود برای آن هدف هزینه کنند و نباید امکانات دولتی در آن مسیر هزینه شود؛ چون دولت وظیفهای در قبال دین مردم ندارد.
✅ برعکس در فرهنگ اسلامی مهمترین وظیفه دولت اسلامی حفظ اسلام و ترویج شعائر اسلامی در جامعه و جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن آنها و نیز جلوگیری از بیمهری و خدای ناکرده، اهانت به شعائر و مقدسات اسلامی است.
🎙 بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جمهوری_اسلامی
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روضه حضرت عباس
🎙حجتالاسلام میرزامحمدی
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🚫 خودمان را دست کم نگیریم (قسمت اول)
🌱 این مباحثههای فکری، حلقههای مطالعاتی و این قبیل جلسات را جدی بگیرید. درگیر این شبهه نشوید که اگر ما دور یکدیگر جمع شویم، کجای دنیا را آباد میکند. چه تحول و تغییری ایجاد میکند.
💡 تمام تحولات شگرف و نقاط عطف در تاریخ علم و معرفت از همین جلساتی شروع شده است که در نظر گرفته نمیشدند و بعضا ناچیز به حساب میآمدند.
▫️قبل از انقلاب تعداد خانمهایی که اهل تحقیق و پژوهش باشند، به ویژه اعتقادات و تقیدات دینی داشته باشند و از منظر دین در این عرصهها فعالیت کنند، کمتر از انگشتان دو دست بود.
🎙 سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی
#معارف
#جامعه
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 خودمان را دست کم نگیریم (قسمت اول) 🌱 این مباحثههای فکری، حلقههای مطالعاتی و این قبیل جلسات را
🚫 خودمان را دست کم نگیریم (قسمت دوم)
▫️زنانی که شناخته شده باشند و در رابطه با فلان موضوع یا بهمان رشته میخواستیم چند نفر خانم نام ببریم، نمیتوانستیم ولی الآن قضیه فرق کرده است.
▫️ در این بیست و هفت سال پس از انقلاب، ضریب رشد زنان ما در عرصههای علمی و معرفتی و صیانت روشنگرانه و متکی به معرفت از دین فوق العاده زیاد بوده است.
🎙 سخنرانی استاد رحیم پورازغدی
#معارف
#جامعه
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 خودمان را دست کم نگیریم (قسمت دوم) ▫️زنانی که شناخته شده باشند و در رابطه با فلان موضوع یا بهما
🚫 خودمان را دست کم نگیریم (قسمت سوم)
📉 نرخ رشد معرفتی در زنان خیلی بیشتر نسبت به مردان بوده است. آهنگ رشد در زنان ایرانی در قیاس با زنان و دختران دیگر کشورها فوق العاده بینظیر بوده و به نظر من هیچ جایی با ایران قابل مقایسه نیست.
📙 بنده در جلسات مختلف گاهی مقالاتی را از خانمها میبینم که قابل عرضه در سطح جهانی است منتها ما خودمان را دست کم میگیریم و به خودمان احترام نمیگذاریم.
🎙 سخنرانی استاد رحیم پورازغدی
#معارف
#جامعه
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
💠حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) :
به خدا سوگند! حتی اگر دست راستم را هم قطع کنید، تا ابد از دین و امامم دفاع میکنم.
📚بحار، ج۴۵، ص۶۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🛐 علوم انسانی در فرهنگ اسلامی (قسمت اول)
👤 در اندیشه اسلامی تعریفی که از انسان شده با تعریف انسان در غرب متفاوت است. آنچه در قرآن مطرح شده است وصف آفرینش انسان را بیان میکند که: ((آیا پنداشتهاید که شما را بیهوده آفریدهایم و به راستی شما به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟))
🔶 این نکته را یادآور میشود که انسان عبث نیامده و به سوی خدا بازگردانده میشود و مرگ نه پایان هستی، بلکه شروع حیاتی وسیعتر و غنیتر است و این دو نوع تفکر و شناخت از انسان و دو نوع انسانشناسی، دو تصور متفاوت از سعادت را به دنبال دارد.
🎙 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#فرهنگ
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔍 علوم انسانی در فرهنگ غربی (قسمت اول) 🔶 علوم انسانی در غرب یعنی همه آن چیزهایی که هم توصیف انسان
🔍 علوم انسانی در فرهنگ غربی (قسمت دوم)
▫️ جریان پرقدرتی که در دانشگاههای غربی به علوم انسانی شکل و جهت میدهد، به این تعریف که «انسان از جمله حیوانات مادی است» معتقد است و به هیچوجه در وجود انسان جنبه متعالی و مقدسی که اصالت داشته باشد، در نظر نگرفته است.
🔚 در تعیین سرنوشت انسان در فرهنگ جدید غرب، مسئله غیبت و آخرت و معاد و جهان دیگر تعیین کننده نیست.
🎙 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#غرب
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛐 علوم انسانی در فرهنگ اسلامی (قسمت اول) 👤 در اندیشه اسلامی تعریفی که از انسان شده با تعریف انسان
⭕️ علوم انسانی در فرهنگ اسلامی (قسمت دوم)
🔹 در اندیشه اسلامی، توجه به این مسئله که انسان در این دنیا موقت خواهد بود و حيات دائمی در آخرت است، به این معنی نیست که زندگی دنیایی را رها کند و بیتوجه به آن باشد، بلکه در احادیث آمده است که انسان در عین توجه به جهان آخرت، بایستی طوری زندگی کند که گویی همیشه در این جهان خواهد بود.
🔘 در تفکر اسلامی، انسان تنها یک موجودی مادی نیست بلکه برخوردار از یک روح الهی است، آنجا که در قرآن درباره آدم خطاب به فرشتگان میگوید: «چون او را موزون بر آوردم و در آن از روح خویش دمیدم، پس به پیشگاه او به سجده درافتید.»
🎙 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#فرهنگ
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ علوم انسانی در فرهنگ اسلامی (قسمت دوم) 🔹 در اندیشه اسلامی، توجه به این مسئله که انسان در این دن
⭕️ علوم انسانی در فرهنگ اسلامی (قسمت سوم)
▫️ هیچ انسانشناسی بدون توجه به این معنا (که انسان دارای یک روح الاهی است) نمیتواند در فرهنگ اسلامی، به عنوان انسانشناسی اسلامی مطرح شود. از دو طریق ما میتوانیم این مطلب را ثابت کنیم که انسان تمام ماده و مادی
نیست.
▫️ یکی از طریق وحی و آنچه در قرآن در مورد انسان و نقش و جایگاه و مقام او آورده شده و دوم از طریق عقل زمانی که از علوم انسانی اسلامی سخن میگوییم، منظورمان شناخت انسان است، به نحوی که هم ماهیت الهی و هم ماهیت مادی او ملحوظ شد باشد.
🎙 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#فرهنگ
#شماره_16
🆔 @farhang_puya
📍 تفاوت بنیادی علوم انسانی غربی و اسلامی
🔻 علوم و فنون، ابزارهایی برای رسیدن به کمال و سعادتند و با تفاوت کمالها و انسانشناسی غربی، میان علوم انسانی غربی و میان علوم انسانی در فرهنگ اسلامی، تفاوتی بنیادی وجود خواهد داشت.
🔚 در ضمن به این نکته نیز باید توجه داشت که انسانشناسی دریچه مناسبی برای شناخت فرهنگها و تمدنهاست.
◼️ البته این مسئله متفاوت از این مطلب است که آیا انسانشناسی تنها دریچه یا مناسبترین نظرگاه برای شناخت فرهنگها و تمدنهاست یا خیر.
💬 سخنان دکتر حداد عادل
#علوم_انسانی
#جامعه
#شماره_16
🆔 @farhang_puya