eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
836 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎 هدف گروه‌های تکفیری 🇱🇷 هدف آن‌ها طبیعتاً (جریان مقاومت) است. قرار است این جریان دولت حاکم بر عراق را که به پشتوانه جبهه مقاومت باعث شکست آمریکا شده را تضعیف کنند و آمریکایی‌ها مجدداً بتوانند به عراق برگردند، که بیداری اسلامی رخ می‌دهد. آمریکایی‌ها وقتی در قیافه داعش در سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شدند هدفی که دنبال می‌کردند این بود که اگر ما دولت سوریه را ساقط کنیم حاشیه امنیتی خوبی برای رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کرده‌ایم مضاف بر اینکه پیوند مقاومت بین ایران و لبنان را بریده‌ایم. ⚔ یادتان باشد پیش از ۲۰۱۱، در جنگ ۳۳ روزه و یا به اصطلاح آن‌ها جنگ تموز، هنگامی که خانم رایس به بیروت می‌رود و می‌گوید این خرابی‌ها و ویرانی‌های لبنان، مقدمه زایمان خاورمیانه جدید است یعنی چه؟ یعنی بحث آن‌ها این بود که قصد مبارزه با ایران را دارند و می‌بایست در ابتدا سنگرهای پراکنده ایران مانند حزب‌الله را از بین ببرند که خطری اسرائیل را تهدید نکند. سپس سوریه هم که سقوط کند ایران دیگر تنها می‌ماند. پس از آن می‌تواند با ایران برخورد مورد نظر را داشته باشند. 📝 یادداشتی از مهدی پیش‌بین در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❌ فراموش کردن آرمان‌های امام توسط تکنوکرات‌ها ‼️ تکنوکرات‌هایی که با بر تن کردن‌ لباس ارتجاع بی‌توجه به (وصیت‌های امام خمینی) و (هشدارهای امام خامنه‌ای) آن‌چنان با به فراموشی سپردن شاخص‌های اصلی و محوری کارآمدی نظام، کارآمدی را با معیارهای ملاک‌های نظام سلطه تعریف و بر اساس آن تعریف‌ها آمارها و ارقام‌هایی را اعلام می‌کنند؛ ملاک‌هایی که نه تنها در تقابل با (بینش توحیدی) و (عدالت اجتماعی) است، بلکه در عرصه‌ی اقتصادی، نظام سرمایه‌داری را فربه‌تر قشر مستضعف را لاغر نموده است. 🔻 تکنوکرات‌هایی که با چراغ سبز نشان دادن‌هایشان در حوزه سیاست و فرهنگ، معاندان و مخالفان اسلام و انقلاب را هتاک‌تر و جری‌تر از گذشته به میدان آورده است و زمینه فشارهای بیشتر نظام سلطه به سرکردگی آمریکا را افزون‌تر ساخته است. 📑 یادداشتی از حسین ابراهیم‌زاده درنشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💡نشانه‌ها و ویژگی‌های حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت اول) 1⃣ خدامحوری 📿 مهم‌ترین نشانه کارآمدی یک حکومت، خدا محوری حاکمان آن و محوریت قوانین آن بر مبنای شرع مقدس است. حکمت ارسال پیامبران نیز بر همین اساس بوده است: «و‌لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت فمنهم من هدی الله ومنهم من حقت علیه الضلاله فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین»؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» 🔎 خداوند گروهی را هدایت کرد و گروهی را ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود. سر‌پیجی از دستورات شرع و خروج از ولایت‌الهی عواقب خوبی برای نظام و جامعه نخواهد داشت؛ و خداوند مثل شهری را نمونه آورد که در آن امنیت اطمینان‌بخش حکم فرما بود و از هر جانب روزی فراوان به آن‌ها می‌رسید تا آن‌که اهل آن شهر نعمت خدا را کفر ورزیدند و خدا هم به دلیل کاری که انجام می‌دادند لباس گرسنگی و بیمناکی را به آنها پوشانید. 📖 قرآن کریم سوره نحل آیه۳۶، ۱۱۲ 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین(علیه‌السلام): 🔻 شما را به پنج چیز سفارش می‌کنم که اگر برای آن‌ها شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید سزاوار است: ✳️ کسی از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از یکی سوال کردند و نمی‌داند، شرم نکند و بگوید نمی‌دانم، و کسی در آموختن آن‌چه نمی‌داند شرم نکند، و بر شما باد به شکیبایی، که شکیبایی، ایمان را چون سر است بر بدن و ایمان بدون شکیبایی چونان بدون بی‌سر، ارزشی ندارد. 📙 نهج‌البلاغه، حکمت ۸۲ 🆔 @farhang_puya
⭕️ غفلت، چرک جان 🔆 غفلت یکی از موانع سیر انسان به سوی خداست، از نظر فرهنگ دینی، رجس و چرک است. امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرماید: «الغفله ضلال النفوس»؛ غفلت، گمراهی جان است. (از مناجات شعبانیه) نیز استفاده می‌شود که غفلت، چرک جان آدمی است. امامان معصوم (علیهم السلام) در مناجات مزبور به خدا عرض می‌کردند: «خدایا! ما از تو شاکریم که دل‌هایمان را از چرک غفلت پاک کردی: «فشکرتک بادخالی فی کرمک ولتطهیر قلبی من اوساخ الغفله عنک» البته این تعبیر‌ها (کنایه) نیست. 💡بعضی می‌پندارند که تعبیر از فضیلت و رذیلت اخلاقی به (طهارت) و (وسخ)، کنایه و مَجاز است؛ اما این پنداری باطل است؛ زیرا انسان، گذشته از اینکه ظاهری دارد، باطنی هم دارد، و باطن‌ها در قیامت ظهور می‌کند. در قیامت، برخی نورانی، سفیدرو و رو سفید و برخی دیگر، سیه‌رو، روسیاه و چرکی هستند و غسلین (چرکابه) که طعام تبهکاران است: (فلیس له الیوم هاهنا حمیم و لا طعام الا من غسلین یاکله الا الخاطئون) از غفلت‌ها نشئت می‌گیرد. 📹 حضرت آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
⚰ جهان غرب فرو می‌ریزد 🔚 بیش از یک قرن است که قواعد و اصول جهانی شدن آمریکایی در سراسر زمین حکم‌فرما است و کمتر جایی را به برکت ماهواره می‌توان یافت که از دستاورد و فناوری غربی در امان مانده باشد. هیچ‌کدام از ملت‌ها نتوانسته است در زبان، فرهنگ، معماری، هنر، حیات اجتماعی و فردی خویش، خود را از تاثیرات تمدن غربی مصون نگه دارد. ◾️ درست در اوایل دهه هشتاد میلادی، زمانی که روبوت‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند و تلویزیون‌ها به کودکان آموزش سکس می‌دهند و گوسفندهایی با سر انسان و انسان‌های با سر خوک به دنیا می‌آیند و روبوت‌های مطیع دست بشر برای ترور ساخته می‌شوند و اتفاقاتی از این قبیل، مردم چه می‌خواستند جز آن‌چه بر عقل حاکم بر دنیا سازگار نبود؟ 📝 هادی قطبی 🆔 @farhang_puya
🔰 هویت به سبک دین ◽️ یکی از مهم‌ترین جریان فکری که به فکر هویت ملی-ایرانی بود و از یک سو فرهنگ اسلامی و شاکله هویت دینی ایران را به درستی فهم کرده بود و از سوی دیگر با بدنه اجتماعی و اقشار گوناگون ملت ارتباط دیرینه و عمیق داشت.اندیشه امام و حوزه‌های علمیه بود. اوج این اقبال و القا را می‌توان در کشاکش ۱۵ سال مبارزه امام(ره) و یک دهه رهبری امت مشاهده کرد. 🔹 امام که فهمی عمیق و دقیق از رسانه و کارکرد آن داشت به خوبی در دوران پرفراز و نشیب پیشوایی ملت با صدور اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها و انجام گفت و شنودها و مصاحبه‌های رادیویی-تلویزیونی اندیشه و آرمان هویت بخش خود را که از مبرم‌ترین نیازهای ملت بود فرهنگ‌سازی کرد. 🔻پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت نظام مردم‌سالاری دینی، فصل نوین و بی‌بدیل از بازتولید هویت ملی-ایرانی را پیش روی جهان گشود؛ که می‌کوشد با نفی نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها و عمق بخشیدن به پیوند دو عنصر مذهب و ملیت نقش پیشرفته اسلامی ایرانی را ترسیم کند. 🖋 فاطمه سادات حسنی 🆔 @farhang_puya
‼️ هویت در محاق ⚠️ نفوذ مدرنیته و مظاهر آن زودتر از آن‌چه تصور می‌شد مشخصه‌های هویتی ایران را دچار اختلال کرد این اختلال نخست از ناحیه منورالفکران صدر مشروطه بر هویت ملی تحمیل شد. شتاب‌زدگی و خودباختگی جریان روشنفکری از یک‌سو و وجود ضعف و انحطاط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قاجار از سوی دیگر انگیزه و توان باز تحریف مفاهیم نو را سلب کرد. 💢 بحران هویتی که ریشه‌های فکری و فلسفی آن در دوران پرفراز و نشیب مشروطه شکل گرفت و در دوران سیاه پهلوی به اوج خود رسید؛ گناه اصلی اما برعهده کسانی بود که با سطحی‌ترین و مبتذل‌ترین برداشت از مدرنیته تنها ظواهر مادی آن را فهم کردند و سالیان درازی رسانه‌های نوظهور را به استخدام این دریافت کودکانه خویش در آوردند. دیدگاهی که رمز پیشرفت ایران و ایرانی را در فرنگی شدن از فرق سر تا ناخن پا می‌دانست. 🖋 فاطمه سادات حسنی| 🆔 @farhang_puya
❌ حقیقت انسان، مغلوب مَجاز 🆔‌ @farhang_puya
💠 امام‌ کاظم علیه‌السلام : 🔻 علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم: 1⃣ اول اینکه خدای خودت را بشناسی. 2⃣ بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است. 3⃣ بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می‌خواهد 4⃣ و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می‌کند. 📙 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۸ 🆔 @farhang_puya
🌸🌺 میلاد باسعادت هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام موسی کاظم (علیه‌السلام) را خدمت تمامی شیعیان تبریک‌ عرض می‌کنیم. 🆔‌ @farhang_puya
⁉️ من کدامم 📺 انسانی که مخاطب فیلم‌ها، رمان‌ها مجلات و شبکه‌هایی باشد که به دنبال ترویج خشونت، سکس، لاابالی‌گری، شیطان‌پرستی و... هستند به ناچار او نیز چنان شخصیت پیدا می‌کند. امروز به دنبال شهوت جنسی است؛ صبح فردا به دنبال شهوت شکم، یک‌روز مشغول خوردن مشروبات الکلی و روز دیگر به دنبال مصرف مواد مخدر یک روز در مسجد است و روز دیگر.... این انسان توازن شخصیتی ندارد و هنرپیشه است که در سکانس‌های مختلف زندگی نقش‌های متعددی بازی می‌کند. در خانه یک نقش، در دانشگاه یک نقش، در مسجد و حسینیه نقش دیگر را اجرا می‌کند. 🎙حضرت آیت الله مصباح یزدی در تبیین این مسئله می‌فرمایند: بین خواسته‌های ما گاهی آن‌چنان اختلاف و تزاحم واقع می‌شود که آدم مردد می‌ماند. این تعدد‌ها گاهی آنقدر درون انسان زیاد می‌شود کِاَنهُ یک انسان، ده انسان است؛ ده شخصیت دارد. 🎭 این بازیگر‌های نمایش و سینما را ملاحظه بفرمایید که نقش‌های مختلفی بازی می‌کنند امروز یک هنرپیشه در یک فیلم نقشی را بازی می‌کند و فردا در فیلم دیگر نقش دیگر را بازی می‌کند. در این فیلم یک شخصیت است و در یک فیلم دیگر شخصیت دیگری است؛ گاهی بین این دو شخصیت از زمین تا آسمان فاصله است. ما گاهی در شرایط اجتماعی طوری قرار می‌گیریم که در یک محیطی در شرایطی یک نقشی بازی می‌کنیم؛ و یک شرایط دیگری نقش دیگر را باید بازی کنیم. وقتی انسان چنین تعداد شخصیت پیدا کرد وقتی تنها می‌شود می‌گوید حالا من کدام هستم!؟(۱۳۸۳/۵/۵) 🖋 حسین مرکزی 🆔 @farhang_puya
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت اول) 📏 شاخص حوزه انقلابی 1⃣ مبارزه با التقاط 🖇 انقلابی بودن حوزه با التقاط‌گرایی آن سازگار نیست؛ از این رو امام راحل در منشور روحانیت می‌فرماید: نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی ایران دارد از مواضع اصولی‌‌اش عدول می‌کند. 🔊 تاخیر در رسیدن به همه اهداف، دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول کنیم؛ همه‌ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مامور به نتیجه... . ایشان تأکید می‌فرمایند: صریحاً اعلام می‌کنم تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام، این مردم بی‌پناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی، نه غربی عدول نخواهم کرد... . 📝 محمدرضا باقرزاده| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت اول) 📏 شاخص حوزه انقلابی 1⃣ مبارزه با التقاط 🖇 انقلابی بودن حوزه
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت دوم) 📏 شاخص حوزه انقلابی 2⃣ اقدام‌گری و قیام 💠 انقلابی ماندن و بودن با روحیه اقدام‌گری عجین است. خدای متعال می‌فرماید:«قل انما اعظکم بواحده آن تقوموا لله مثنی و فردی... بنا بر این آیه شریفه، عنصر محوری دعوت انبیای الهی دعوت به قیام برای خدا است. این قیام حتی فردی و بدون همراهی جمع هم ارزشمند است، چنان که دعوت همه پیامبران با قیام فردی آغاز شده است. ♨️ انقلابی‌گری با ترس از حرف مردم و قضاوت اکثریت و مانند این‌ها سازگار نیست. خدای متعال کسانی را که اهل قیام و اقدام نیستند مذمت کرده می‌فرماید:«یا اینا الذین آمنوا ما لکم اذا قیل لکم انفروا فی سبیل الله اثاقلتم الی الارض ارضیتم بالحیاة الدنیا من الاخره فما متاع الحیاة دنیا فی الاخره الا قلیل» امام حسین علیه‌السلام انگیزه قیام خود را اقدام برای عمل به حق و مقابله با باطل معرفی می‌کند و می‌فرماید:«... الا تزرون الی الحق لایعمل به والی الباطل را یتناهی عنه لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» 🎙 امام خمینی (ره) هم در این راستا می‌فرماید: سیره انبیا همین بوده است که اگر چنان‌چه یک سلطانی جائر بر مردم حکومت می‌خواهد بکند، بایستید در مقابلش، به هر چه، به هرجا می‌خواهد منتهی بشود، باید برویم سراغش و نهی از منکرش و امر به معروفش کنیم و بکشیم او را پایین از این تخت باطل... . 📝 محمدرضا باقرزاده| 🆔 @farhang_puya
💢 تضعیف نهاد‌های انقلابی 🎙 شهید رجایی: نهادهای انقلابی را به انواع مختلف تضعیف می‌کنند. خودشان در کار، صدها عیب دارند، صدها نقطه ضعف دارند؛ اما چون لب به سخن باز می‌کنند، اولین حرفشان شکایت از کمیته هاست، یعنی شکایت از عالی‌ترین نهاد‌هایی که زمانی که آن‌ها در منزل خوابیده بودند، این‌ها نیم‌های شب در خیابان‌ها قدم زدند، آماج گلوله‌های ضد انقلاب بودند؛ کجایند آن‌هایی که به کمیته‌ها انتقاد می‌کنند؟ مگر فراموش کرده‌اند که هر شب ۲ نفر، ۵ نفر، ده نفر در خیابان‌های تهران به دست مزدوران و ضد انقلابیون ترور می‌شدند. 💡 چرا فراموش کردند؟ کجایند آن‌هایی که از پاسداران، کجایند آن‌هایی که از جهاد، آن‌هایی که از بسیج، از بنیاد، از انواع نهادهای انقلابی انتقاد می‌کنند؟ اگر این‌ها نبودند، اگر این‌ها پاسداری از انقلاب نمی‌کردند، ما همان یک ماه اول، ارتجاع به سمت نیستی و نابودی انقلاب کشیده شده بوده‌مان و اینک نه خبری از انقلاب بود، نه امام؛ زیرا به قول این‌ها ما مرتجعیم و این حرکت ارتجاعی است، (و می‌گویند) باید به عقب برگردیم، باید رژیم شاه را بدون شاه، در این جامعه حاکم کنیم؛ این آرزو را به گور ببرند و خواهند برد. 📇 نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 فرهنگ اسلامی_ایرانی ⭕️ بهترین جایگزین برای ابزارهای نوین ارتباطی به منظور کاهش آسیب‌ها و معضلات آن، آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی_ایرانی است. تفکری که می‌گوید راه حل مشکلات فضای مجازی منحصر در فضای مجازی است بسیار دور از واقعیت بوده، راهکارهایش کاربر را به ترکستان می‌برد! 📝 عبدالله خاکپور| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت دوم) 📏 شاخص حوزه انقلابی 2⃣ اقدام‌گری و قیام 💠 انقلابی ماندن و ب
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت سوم) 📏 شاخص حوزه اتقلابی 3⃣ معنویت و شهادت‌طلبی ✅ معنویت و شهادت‌طلبی و جان برکَف بودن در راه اسلام و آرمان‌های آن روح اسلام انقلابی و حوزه انقلابی را تشکیل می‌دهد. حضرت امام(ره)در منشور روحانیت اوج این ویژگی در حوزه‌های علمیه شیعی افتخار می‌کند و می‌فرماید: سلام بر حماسه‌سازان همیشه جاوید روحانیت که رسالت علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند. ❇️ افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگام نبرد، رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم بر‌گرفتند و سبک‌بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملکوتیان شعر حضور سروده‌اند. سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بند بند حدیث صداقت‌شان را قطرات خون و قطعات پاره‌پاره پیکرشان گواهی کرده است 🔆 و حق او از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمی‌رود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم خود، اولین قربانی‌ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد. آنان‌که حلقه ذکر عارفان دعای سحر مناجاتیان حوزه‌ها و روحانیت را درک کرده‌اند در خلسه حضورشان آرزویی جز شهادت ندیده‌اند و آنان از عطایای حضرت حق در میهمانی خلوص و تقرب جز عطیه شهادت نخواستند ... . ✍ محمدرضا باقرزاده| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت سوم) 📏 شاخص حوزه اتقلابی 3⃣ معنویت و شهادت‌طلبی ✅ معنویت و شهاد
⚠️ حوزه انقلابی را بشناسیم (قسمت چهارم) 📏 شاخص حوزه انقلابی 4⃣ عزت نفس، زهد و ساده‌زیستی ⭕️ انقلابی‌بودن حوزه بدون عزت‌نفس ناشی از زهد و ساده‌زیستی، امکان پذیر نیست. چنانکه امام (ره) در منشور روحانیت اتهام تاثیرپذیری علمای دین از اهل دنیا و مال و منال را به شدت رد کرده و می‌فرماید: علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه‌داران و پول‌پرستان و خوانین رفته‌اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است. 🔻 روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر‌آشتی نداشته و نخواهد داشت آن‌ها بازه و تقوا و ریاضت درس خوانده‌اند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و با فقر و تهی‌دستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کرده‌اند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفته‌اند. دقت و مطالعه در زندگی علمای سلف، حکایت از فقر و نهایتاً روح پرفتوّت آنان برای کسب معارف می‌کند که چگونه در پرتو نور شمع و شعاع قمر تحصیل کرده‌اند و با قناعت و بزرگواری زیستند. 📝 محمدرضا باقرزاده| 🆔 @farhang_puya
💡نشانه‌ها و ویژگی‌های حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت اول) 1⃣ خدامحوری 📿 مهم‌ترین نشانه کارآمدی یک حکومت، خدا محوری حاکمان آن و محوریت قوانین آن بر مبنای شرع مقدس است. حکمت ارسال پیامبران نیز بر همین اساس بوده است: «و‌لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت فمنهم من هدی الله ومنهم من حقت علیه الضلاله فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین»؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» 🔎 خداوند گروهی را هدایت کرد و گروهی را ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود. سر‌پیجی از دستورات شرع و خروج از ولایت‌الهی عواقب خوبی برای نظام و جامعه نخواهد داشت؛ و خداوند مثل شهری را نمونه آورد که در آن امنیت اطمینان‌بخش حکم فرما بود و از هر جانب روزی فراوان به آن‌ها می‌رسید تا آن‌که اهل آن شهر نعمت خدا را کفر ورزیدند و خدا هم به دلیل کاری که انجام می‌دادند لباس گرسنگی و بیمناکی را به آنها پوشانید. 📖 قرآن کریم سوره نحل آیه۳۶، ۱۱۲ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نشانه‌ها و ویژگی‌های حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت اول) 1⃣ خدامحوری 📿 مهم‌ترین نشانه کارآمدی
💡 نشانه‌ها و ویژگی‌های حاکم کارآمد از دیدگاه قرآن (قسمت دوم) 2⃣ تقوا ❇️ نظام و حکومت در صورتی کارآمد خواهد بود که حاکمانی لایق داشته باشد و تقوا و پرهیزگاری یک مدیر یکی از مهم‌ترین عوامل کارآمدی نظام به شمار می‌آید. بیش از ۲۰۰ آیه در قرآن بر مسئله‌ی «تقوا» تاکید دارند. خداوند به همگان دستور می‌دهد که تقوا داشته باشند: «یا ایها الناس اتقوا ربکم...»؛ ای مردم، از پروردگار خود پروا کنید،...چرا که تقوا موجب رستگاری شخص است: «واتقوا الله لعلکم تفلحون»؛ از خدا پروا کنید شاید رستگار شوید. 🔆 و تنها عامل تکریم انسان نزد خداوند به شمار می‌رود: «... ان اکرمکم عند الله اتقاکم...»؛ مسلما گرامی‌ترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست. و تنها توشه انسان در سفر آخرت به شمار می‌آید: «... فان خیر الزاد التقوی...»؛ بهترین توشه تقواست. تقوای یک حاکم موجب دقت نظر او در امر حکومتی و پرهیز از وسوسه‌های شیطانی است: «ان‌الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»؛ بی‌تردید کسانی که تقوا ورزند، هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به آنان رسد یا شیطانی دورزننده (بر‌دل‌ها) به فکرشان آسیب رساند (بی‌درنگ) متذکر شوند و در آن گاه بینا باشند. 📖 قرآن کریم سوره حج‌۱، بقره۱۸۹ و ۱۹۷، حجرات۱۳ و اعراف۲۰۱ 🆔 @farhang_puya
🎬 هویت رسانه ⏱ عصری را که ما در آن قرار داریم می‌توان عصر هویت رسانه‌ای نام نهاد. برای رسیدن به این مطلب فقط کافی است که لحظه‌ای با دقت و نگرش صحیح خود نگاهی بیندازیم. کارهایی که ما انجام می‌دهیم مبتنی بر یک‌سری افکار و اندیشه‌ها است و این حالت‌ها درونی هستند که ما را وادار به انجام کارهایی می‌کنند به همین سبب می‌بینیم کارهایی که مثلاً از یک انسان مذهبی یا در یک حالت زمانی و مکانی سر می‌زنند در اغلب اوقات بسیار متفاوت با عملکرد یک انسان غیر مذهبی در همان شرایط است. 👁‍🗨 افکار و عقاید ما نیز دست‌خوش ی‌کسری عوامل بیرونی است و در واقع معلول یک‌سری علت‌ها است. همانطور که فکر کانال عمل است؛ دیده‌ها و شنیده‌های ما نیز کانال افکار ما هستند. به بیان دیگر سیستم فکری ما دو ورودی دارد ۱.دیدن ۲.شنیدن. امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مورد اثرگذاری دیدن بر قلب و روح انسان که مرکز فکر و اندیشه است می‌فرماید:« چشم پیک دل است و در جای دیگر چشم را قلمی می‌داند که قلب مصحف و کتاب آن است.» امام جواد (علیه السلام) نیز در توضیح اهمیت شنیده‌های انسان و اثرگذاری آن بر جهت‌گیری فکری و عقیدتی انسان می‌فرماید:« هر کس به سخنان گوینده گوش فرا دهد هر آینه او را عبادت کرده و پیرو او شده است. به همین دلیل اگر گوینده درمورد خدا سخن بگوید شنونده هم خدا را عبادت کرده است و اگر از زبان شیطان سخن بگوید عبادت و اطاعت شیطان را کرده است.» ✒️حسین مرکزی 🆔 @farhang_puya
📡 امپراطوری رسانه 🎭 امروزه کمتر انسانی را می‌توان یافت که در روز چندین ساعت خود را صرف مطالعه کتاب‌ها، مجلات، روزنامه ها و یا مشاهده تلویزیون، ماهواره و غیره نکند و دیده‌ها و شنیده‌ها و افکار و افعال تحت تاثیر غول رسانه قرار نگیرد. اگر کسی به طور مستقیم با رسانه‌ها ارتباط نداشته باشد به سبب ضرورت تعاملات اجتماعی در روز با مردم سر و کار دارد که آن‌ها تحت سلطه مستقیم رسانه‌ها هستند. ✖️ پس چه بخواهیم و چه نخواهیم تقریباً تمامی ما تحت تاثیر رسانه هستیم و این رسانه است که زندگی فردی و اجتماعی ما جهت می‌دهد. از مدل لباس و آرایش سر و صورت گرفت تا نحوه نگرش به خدا و قیامت همه را ابرقدرت رسانه برای ما می‌سازد. 💡 رهبر کبیر انقلاب با درایت پی به این موضوع برده و فرمودند:« تمام برنامه‌هایی که این‌ها درست کردن برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های هنری هرچه درست کرده‌اند استعماری است می‌خواهند این‌ها جوان‌های ما را یک جوان‌هایی بار بیاورد که به درد آن‌ها بخورند؛ نه به درد مملکت خودشان بخورند می‌خواهند این جوان‌ها به طرق مختلف بیکار و بیعار بار بیایند که دیگر در مقابل این استفاده‌جوهای خارجی نتوانند کاری بکنند.(تبیان،دفتر۲۶،ص۳۶) 🖋حسین مرکزی 🆔 @farhang_puya
🌐 پمپاژ تفرد مدرن به درون رگ‌های جامعه 〽️ پیامد دیگری که ترویج معنویت دئیستی به بار خواهد آورد تفرد یا اصالت فرد است. تفرد مدرن عامل گسیختگی فرد و جامعه است؛ تمام پیوندهایی که خدا برای فرد و جامعه قرار داده تا (ولایت الهی) در دنیا جریان پیدا کند از هم گسیخته و منقطع می‌شود. تحقق اجتماعی ولایت خدا بر این پیوندها استوار شده است. به نوشته نویسندگان فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، (ایده تفرج یا اصالت فرد مشتمل بر اندیشه‌ها، آموزه‌ها و نگرش‌هایی است که وجه مشترک آن‌ها پذیرش اصالت و مرکزیت دادن به (فرد) است.) 🔴 اصالت فرد، دال بر محو پیوندهای اجتماعی و دست کشیدن افراد از تعهدات و تکالیف‌شان در اجتماع است. در فرهنگ آنگلو آمریکن، اصالت فرد به لیبرالیسم در اقتصاد و سیاست ارتباط پیدا می‌کند. بنا به تعریف (الکسی دو توکویل) اصالت فرد در حالی که جامعه بزرگ‌تر را با میگذارد، ابتدا فضیلت‌های زندگی عمومی را به تحلیل می‌برد و سپس با یورش و نابود کردن همه فضیلت‌های دیگر، سرانجام به (فرو رفتن در خودخواهی محض) می‌رسد. 📝 یادداشت محمد محمدی‌نیا در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔹 نفوذِ مجازی 🔹 بسیار سطحی نگری و ساده اندیشی است که بپنداریم موبایل و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تنها ابزاری برای ایجاد ارتباط است و بس! اسب تراوا نه جلوی درب منزل ما بلکه درون منزل ما زانو زده البته تفاوتش با اسب یونانی آن است که یونانیان اسب تراوا را با هزینه خود ساخته و به آن دیار فرستادند اما دشمنان قسم خورده پول ساخت آن را نیز از جیب مبارک من و شما بر می‌دارند! 📝 مهدی میرزایی‌| 🆔 @farhang_puya
☑️ اعتماد به درون‌زایی و بی‌اعتمادی به نسخه غربی 📣 یکی از موانعی که موجب شده از ظرفیت‌های کم‌نظیر کشور استفاده نشود، اعتماد کردن به نسخه بیگانگان بوده است. بعضی از مسئولین در گوشه و کنار کشور به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه داخلی. نمونه‌های آشکار این امر، عمل به سیاست غربی منع از تولید نسل، سیاست‌های بانک جهانی، سیاست تعدیل و بعضی از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. 🔴 باید اعتماد مدیران به توانایی درونی کشور بازگردد. ذهن و دل مسئولان و نخبگان علمی، باید به این واقعیت متوجه شود که جمهوری اسلامی توانست نظام‌های تازه‌ای از درون فرهنگ اسلامی ایرانی خود تاسیس کند. اقیانوس متلاطم سرمایه‌داری جهانی، با برنامه‌ریزی چند ضلعی، هر‌ کشتی مستقلی را خورد میکند تا آن را درون هاضمه سیری‌ناپذیر خود جای دهد. 📝یادداشتی از محمد محمدی‌نیا، بیانات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ۱/۱/ ۱۳۹۷ 🆔 @farhang_puya