نشریه فرهنگ پویا
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی (قسمت اول) 📖 پیرو آموزههای قرآنی، اخلاق و معنویت از آموزههای دینی و و
💠 شعور معنوی و وجدان اخلاقی
(قسمت دوم)
📿 از آیه لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط ... [سوره حدید/۲۵] چنین برداشت میشود که تأمین و تنظیم اخلاق و معنویت رسالت پیامبران و اولیاء الهی است، در صورتی که قیام برای قسط و عدالت نقش مهمی است که مردم در جایگاه پیروان صدیق آن بزرگواران باید برعهده بگیرند و پیامبران را در تحقق بخشیدن به آرمانهای مقدس الهیشان یاری رسانند.
❇️ بیانیه گام دوم به موازات سفارش به اموری چون علم آموزی و پژوهش، رونق بخشیدن به اقتصاد، مبارزه با فساد، صیانت از عزت ملی، مرزبندی با دشمن، انتخاب سبک زندگی اسلامی، در اخلاق و معنویت و عدالت تاکید میورزد.
🎙 مقام معظم رهبری در این بیانیه، معنویت را به مفهوم «برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه» و اخلاق را «به معنی رعایت فضیلتهایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو» برشمرده، میفرمایند: «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.»
📇 سید احمد رهنمایی
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
🕋 به فدای اسلام
♦️امام خمینی در ۱۶ شهریور سال ۱۳۵۹ در پیامی به مناسبت سالگرد فاجعه خونین ۱۷ شهریور تاکید کردند که انس ملت با شهادت خنثی کننده توطئه دشمنان است. ایشان بر شهادت طلبی مردم ارج نهادند و خطاب به ملت ایران فرمودند: «ملت بزرگ ایران روزهایی چون ۱۷ شهریور در نهضت خود داشت و بهحمدالله با تمام مشکلات و تقدیم شهدای ارجمند به اسلام عزیز و کشور و با فداکاریهای طاقتفرسا از میدان جهاد سرافراز و پیروزمند بیرون آمد و آن کار، جهانیان را به خود جلب نمود.
🔗 دشمنان ما گمان میکردند با توطئههای فرسایشی میتوانند نهضت اسلامی و انقلاب شکوهمند این ملت شهیدپرور را به سردی و سستی سوق دهند. غافل از آنکه قیامی که برای خداست و نهضتی که بر اساس معنویت و عقیده است، عقبنشینی نخواهد کرد. ملت ما اکنون به شهادت و فداکاری خو گرفته است و از هیچ دشمنی و هیچ قدرتی و هیچ توطئهای هراسی ندارد. هراس آن دارد که شهادت، مکتب او نیست.
📖 صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۸۸
#شماره_13
#انقلاب_اسلامی
#جمعه_سیاه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۲» 🔹با صرف نظر از اینکه شعار اعتدال امروز به صورت یک شعار سیاسی مطرح
اعتدال در کلام علامه مصباح«قسمت۳»
🔸 سوال: برای بحث علمی به نظر میرسد ابتدا باید مفهوم اعتدال را روشن شود چگونه میتوان اعتدال را تعریف کرد و این واژه در چه مواردی کاربرد دارد؟
☑️ همانطور که گفتید طبیعت بحث اقتضا میکند که ما اول مفهوم شناسی کنیم و واژه اعتدال را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم حقیقت معنایش چیست همانگونه که عرض کردم ارائه تعریفی دقیق از واژهها و مفاهیم آن کار آسانی نیست و کسانی که میخواهند در مفهوم شناسی دقت کند تنها به جنس و فصل اکتفا نمیکنند مخصوصاً درباره مفاهیم که انتزاعی است و حاکی از یک امر عینی نیست و به اصطلاح از مفاهیم ماهوی نیست بلکه از معقولات ثانیه است.
🔻 در این موارد برای اینکه حقیقت مفهوم دقیق شناخته شود و معلوم شود که منشأ انتزاع آن چیست و چه چیزهایی لحاظ شده تا این مفهوم ساخته و انتزاع شود و ارتباط آن با معنای لغویاش چیست سعی میکنند ابتدا ریشههای معنای لغوی را از کلمات لغویین و از کاربرد هایی که در زبان هستند به دست بیاورند.
🎙علامه مصباح در مصاحبه با نشریه #فرهنگ_پویا| #شماره_25
🆔 @farhang_puya
💠 توصیههای رهبر انقلاب به روحانیون
✓ خطر را بشناسید و در برابرش مقاوم باشید
🔰 روحانیت در دویست سال اخیر در مرکز اصلی همه تحرکات ضد استعماری و ضد سلطه بیگانه قرار داشته و امروزه نیز مهمترین وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه شناخت نیازهای زمانه، مجهز شدن به سلاح علمی روز و استدلال و برهان قوی، حفظ استقلال خود، تقویت ارتباط رو در رو با آحاد مردم، فهم سیاسی صحیح، شناخت به موقع خطرات و ایستادگی در مقابل انحرافها، بدعدتها و خرافهها است.
(دیدار با علما و فضلا مشهد۱۳۸۶/۲/۲۶)
📚 بر علم خود بیفزایید
💠 تکلیف ما جامعه روحانیت که بنده هم طلبهای در این مجموعه عظیم روحانی هستم این است که هرچه توان داریم بر استحکام معنوی جامعه علمی روحانیت بیفزاییم علمای محترم در این زمینه عملاً و فکراً و مشیاً زیاً وارد شوند؛ زیرا آبروی روحانیت آبروی اسلام و انقلاب به خصوص آبروی امام است.
(مراسم بیعت طلاب ۱۳۶۸/۴/۴)
📋 به نقل از فائزه فلاطونی
#شماره26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
❌ جامعه کثیف مجازی
🎥 رسانهها و تنوع کارکردهایشان در عصر حاضر به لوازم خانگی تبدیل شدهاند و مردم سرتاسر جهان به راحتی میتوانند به این لوازم دسترسی داشته باشند. بزرگترین مشکل رسانهها نیز همین دسترسی آسان به آنهاست. وسایل ارتباط جمعی هیچ محدودیتی در تمام مراحل زندگی انسانها همراه با محدودیت زمانی و مکانی ندارد و میتواند همه را زیر پوشش خود قرار دهند و بدین وسیله بیشتر به کوچک و بزرگ تأثیر میگذارد.
📡 با توجه به این مسائل همین موضوع باعث شد که افرادی سودجو به راحتی به سوء استفاده بپردازند. با وجود گسترش فیلمها و تصاویر پورنوگرافی در رسانهها و گسترش روسپیخانههای الکترونیک و تعاملی بودن این رسانهها تکلیف کودکانی که در هجوم جدی حضوری رسانهها هستند چه خواهد شد؟ آیا کانون خانواده ها در امان خواهد ماند؟
📝 رسول بابازاده
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 وقتی 17 شهریور را خوب ترسیم نکردیم.
💠 اگر به تصویر با دقت نگاه کنید، نه تنها مردم را از روبرو زدند، بلکه طوری آرایش نظامی کردند که همه را سلاخی کنند و کسی نماند.
#مناسبتی
🆔 @farhang_puya
🔰 فوری// پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است.
سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 جوان وظیفه شناس (قسمت اول) 🔸 جوان برای آنکه وظیفهاش را از جهت جوان بودن تشخیص دهد باید فکر کند م
💡 جوان وظیفه شناس
(قسمت دوم)
⭕️ اما مسئله دیگری که پیش میآید این است که من وقتی استعدادهای مختلفی برای کارهای مختلف دارم، کدام اولویت دارد، چون کارهای مختلف با هم تزاحم دارند، مثل این که من بروم در جبهه وطن خودم یا بروم مدافع حرم باشم یا بروم به یک کشور اسلامی دیگری که به من احتیاج دارند در آنجا کمک بکنم. یک معیار این است که ارزش خود کار را فی حد نفسه بسنجم.
📏 معیار دیگر این است که ببینم من کجا بهتر میتوانم کار بکنم. ممکن است فی حد نفسه یکی از کارها متعین باشد، اما آن کار از من برنیاید. فرض بفرمایید اگر یک جای من با زبان اسپانیایی میتوانستم تبلیغ بکنم، خیلی اثر داشت، اما حالا که بلد نیستم اگر بخواهم بروم یاد بگیرم چند سال باید وقت صرف کنم و آخر هم معلوم نیست در این سن بتوانم به مقصود برسم. پس این دو محاسبه است که همیشه باید در کارها داشته باشم.
🔎 اول ارزش خودکار را فی حد نفسه ارزیابی کنم. اگر ارزش آنها متفاوت است، باید آن را که ارزش بیشتری دارد انتخاب کنم. اما اگر ارزش آنها مساوی بود، باید ببینم توان خودم برای کدام یک از آنها بیشتر است و من اگر این کار را انجام بدهم بیشتر در آن پیشرفت میکنم یا آن کار دیگر را. این کلیاتی است که ما برای تعیین اولویتهای نقش جوان در جامعه باید در نظر بگیریم.
🎙 گفتوگو با علامه مصباحیزدی
#شماره_39
#جامعه
🆔 @farhang_puya
❇️ جامعه توحیدی
(قسمت اول)
💠 بازگشت به فطرت
🔻 خداوند به گونهای مقرر کرده که هر کدام از دو جبههی حق و باطل اراده کنند؛ تلاش کنند؛ شرایط را فراهم آورند و جامعهای انسانی را تدبیر کنند نتایجی از تلاششان به دست میآورند و امداد و نصرت خواص الهی نیز برای مؤمنان است.
🔺 اگر غرب مادی میتواند انحرافی بزرگ در گرایش فطری به معنا ایجاد کند و آن را مقدمهی سلطهی بیشتر قرار دهد، ما نیز میتوانیم تاریخ انسان را تغییر دهیم، همچنان که بارها مسیر تاریخ به سوی توحید و عدالت سوق داده شده است.
⭕️ اگر تاریخ نمیخوانیم و تاریخ نمیدانیم، انقلاب اسلامی ایران که هنوز از یاد نبردهایم؛ انقلابی که آغاز انفتاح تاریخی انسان معاصر است. موج جدید معنویتخواهی، به شرط فراهم آمدن مقدمات لازم خواهد توانست به آغوش دین وحیانی بازگردد.نقطهی عطف حرکت معنویت به سوی دین وحیانی، «بازگشت به فطرت» است.
📝 محمد محمدینیا| #شماره_40
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
➕رسانه مربی کودکان
🖥 تلویزیون امروز به عنوان مربی و منبع اطلاعاتی تا حدود زیادی جایگزین والدین و مربیان شده است و مستقیم یا غیرمستقیم الگوسازی میکند. با توجه به بالا بردن قدرت این رسانه در انتقال اطلاعات این خطر وجود دارد که گاه اطلاعات غیرلازم یا مضر مانند خشونت، ترس، پرخاشگری،قانونشکنی و... به کودکان و نوجوانان انتقال یابد و در وجود او ماندگار شود.
◾️تاثیر اینگونه تصاویر بر روی کودکان به حدی است که پسر هشت ساله هندی با دیدن آگهی مربوط به ماشین لباسشویی در تلویزیون که خرسهای سیاه و کثیف اسباببازی را سفید و زیبا میکند برادر یک سال و نیمهاش را که پوست تیره دارد در ماشین لباسشویی میاندازد تا سفید شود و کودک زیر فشار آب و چرخش دستگاه خفه میشود!
📎 نقش موثر مجریان برنامههای کودک را نیز نباید در این زمینه نادیده گرفت. رفتار مجریان محبوب کودکان بر روی ایشان تاثیر میگذارد و میتواند آنها را در مسیر شکلدهی عقاید دینی و باورهای مذهبی یاری کند. از سوی دیگر شخصیتهای کارتونی مانند پینوکیو، پسر شجاع، پلنگ صورتی، تام و جری و دهها شخصیت دیگر به گونهای خاص در ذهن سنینهای مختلف به ویژه کودکان ماندگار شدهاند.
📝محبوبه ابراهیمی
#شماره_8و9
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
♦️سکولاریزه کردن حوزه علمیه، نقشه شیطان
💢 همه ما و همه شما و همه نسلهای آتیه، آنها باید چشم و گوششان را باز کنند که دوباره هی شیطانها نیایند تزریق کنند که آقا، علما را چه به سیاست؟ علما را چه به دخالت در امور مملکتی؟ این یک نقشه شیطانی است که الان هم مشغول پیاده کردن آن هستند و مشغول تبلیغاتش هستند و بنا علیه بر شما ائمه جمعه و جماعت و بر همه ائمه جمعهها و جماعتها در همه قطرهای اسلامی در همه ممالک اسلامی این مطلب لازم است.
🔰 بلکه فرض است که مردم را بیدار کنید و به مردم بفهمانید این معنا را که این نغمه ای که در همه ممالک اسلامی بلند است که علما نباید به دخالت در سیاست بکنند، این یک نقشهی است مال ابرقدرتها مجری اینها هستند که در داخل کشورها هستند. به حرف اینها گوش ندهید و بخوانید به گوش ملت به ملت بفهمد این معنا را که این نغمه، نغمهای است که میخواهم علما را از سیاست کنار بزنند.
📚 صحیفه امام،ج۱۳،ص۴۳۵
#حوزه_علمیه
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❇️ جامعه توحیدی (قسمت اول) 💠 بازگشت به فطرت 🔻 خداوند به گونهای مقرر کرده که هر کدام از دو جبههی
❇️ جامعه توحیدی
(قسمت دوم)
💠 فعال شدن حوزههای علمیه در برابر سیاست دینسازان و معنویت فروشان «دین» و «معنویت» مشترک لفظی میان پدیدههایی است که یک سو آن قلب پاک پیامبر، رسول امین وحی و تعالیم قدس الهی وجود دارد و سوی دیگرش اتاقهای فکر و محافل سیاسی، اطلاعاتی وجود دارند که دین و معنویت «میسازند».
⭕️ حوزهی علمیه موظف است در برابر سیاستهایی که معنویت و عرفان و سلوک را حربهی اهداف دنیوی خود کردهاند، امر معنویت و عرفان را به طور کامل اقامه کند. شخصیت معنوی بزرگان، اسوههای حوزه، مسئولان و مدرسان آن یک ضرورت است. این چهرهی معنوی طبعا ظهور و بروز خواهد داشت و بدون زبان و قلم و درس و بحث، دلها را به سمت خود میکشاند و و به جوانترها چیزهایی میآموزد که گفتنی و خواندنی نیست.
🌐 ما در نبردی که با صورتی از معنویت و عرفان میجنگد، صورتی کامل از معرفت شهودی و معنویت متعهد به دین وحیانی است. با درک درست از شرایط یک مواجههی درست با معنویت نوین جهانی میتوان از زلال را به تشنگان نوشاند تا به توهم سراب آنها را نفریبند.
📝 محمد محمدینیا| #شماره40
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
💢 شما را به خدا لباس پوشیدنتان هم مطلوب باشد
✨ شما را ای روحانیون عزیزی که مسئولیتهای مختلف ولایت فقیه و گوشههایی از اعمال این ولایت فقیه عهده دار شدهاید شما را به خدا سوگند لباس پوشیدنتان، اخلاق و رفتار و معاشرتتان، نشست و برخاست و آمد و شدتان، منزل و ماوایتان همه چیز شما چنان باشد که این مردم ببینند شما کسانی هستید که از علم و معرفت و فقه و عدالت و تقوای اسلامی و آشنایی به مسائل امروز امت اسلام و جهان سهمی مطلوب و مقبول دارید.
🔝 برادران عزیز روحانی در سراسر جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین جمهوری اسلامی آنها که الان همگام و یا پیشگام و پیشتاز نهضتهای انقلابی در کشورهای اسلامی هستید و گاهی به اینجا آمدهاید بدانید وظیفهی ما این است که روی نسل جوان و نوجوان حساسیت همیشگی را داشته باشیم؛ دشمن در صدد شکار کردن این هاست. دشمن میخواهد از دل پاک اینها سوء استفاده کند.
🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی
#حوزه_علمیه
#شماره26و27
🆔 @farhang_puya
📡 رسانه و جامعه هویتی
📺 برخی پژوهشگران میرویتز در سال ۱۹۸۵م اظهار داشتند که نخستین تاثیر اجتماعی تلویزیون چگونگی از میان برداشتن رابطه میان فاصله فیزیکی و فاصله اجتماعی و این رسانه از اهمیت و ارزش موقعیت فیزیکی در روابط اجتماعی ما کاسته است. با کمک تلویزیون میتوان در جایی حضور داشت ولی به واقع در آنجا نبود. میتوانیم صحنههای ورزشی، جلسههای دادگاه و سخنرانیهای سیاسی را مشاهده و حتی بدون خارج شدن از خانه خرید کنیم.
🖥 با پیدایش رسانههای الکترونیکی تلویزیون نقشههای قدیمی و هویت ما در پاسخ به انواع جدید موقعیتهای اجتماعی، دوباره طرحریزی و در مواردی دچار ابهام شده است. طی قرن بیستم اطلاعات محیطی و احساس ما درباره مکان به سرعت تغییر یافته و رشد رسانههای الکترونیکی به وضوح نقشی مهم در این زمینه ایفا کرده است. اما هنوز باید هوشیار باشیم. بسیار آسان است که تلویزیون را علت تمام این تغییرات معرفی کنیم و چندان فرقی نمیکند که نسبت به آن موافق یا مخالف باشیم اما فناوری نمیتواند به این آسانی فرهنگ را ایجاد کند.
📝سید حسین ذوالفنون
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 روحانیون باید در صحنه باشند
✔️ روحانیون باید در صحنه باشند باید همه این حرفهای نامربوطی که زده بودند و شما را میخواستند از دخالت در امور جامعه کنار بگذارند... علمای اعلام نباید بروند کنار بنشینند تا مقدرات آنها در آمریکا تدوین شود و یا در شوروی تدوین شود حتی این آخری میگفتند که با قداست اینها مخالف است؛ با قداست اهل علم وارد شدن به حکومت و سیاست مخالف است.
🔻 این قداست در زمان حضرت رسول نبوده؟ حضرت رسول قداست محفوظ نمیمانده؟ حضرت امیر قداست نداشته؟ حضرت سیدالشهدا و امام حسن قداست نداشتند؟ میخواستند چشم و گوش همه ما را ببندد و میخواهند هم.
📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۴
#حوزه_علمیه
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
(قسمت اول)
1⃣ صبر و پایداری
🔺 یکی از مهمترین وظایف مؤمنین صبر و پایداری است؛ صبر در برابر مشکلات و ناکامیها و پایداری در حفظ و ترویج دین. خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) دستور به صبر میدهد: «فاستقم کما امرت»؛ پس همانگونه که فرمان یافتهای، استقامت کن؛ و «اصبر علی ما یقولون»؛ در برابر آن چه میگویند شکیبا باش - خداوند به مؤمنین نیز در این مورد توصیههای فراوانی میفرماید.
🔆 در یک جا میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلاة ان الله مع الصابرین»؛ ای افرادی که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است. - در جای دیگر نیز تأکید میکند: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر مشکلات (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!
📖 قرآن کریم سوره هود آیه ۱۱۲،سوره بقره آیه ۱۵۳سوره آلعمران آیه ۲۰۰| #شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت اول) 1⃣ صبر و پایداری 🔺 یکی از مهمترین وظایف م
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
(قسمت دوم)
2⃣ انفاق و خدمت به فقرا و مستمندان
⭕️ در مورد لزوم انفاق نیز میتوان به آیات زیر اشاره کرد:
«و ما لکم الا تنفقوا فی سبیلالله و لله میراث السماوات و الارض»؛ چه شده است شما را که در راه خدا انفاق نمیکنید؟ در حالی که میراث آسمان ها و زمین مال خداست.
⚠️ وانفقوا من ما رزقناکم من قبل ان یأتی احدکم الموت فیقول رب لولا اخرتنی الی اجل قریب فاصدق وأکن من الصالحین»؛ از آنچه به شما روزی دادهایم انفاق کنید، پیش از آن که مرگ یکی از شما فرا رسد و بگوید: پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت کمی به تأخیر نینداختی تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟!
🔆 فات ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ذلک خیر للذین یریدون وجه الله و اولئک هم المفلحون»؛ پس، حق خویشاوند و درویش و بینوا و در راه مانده را بده. این بهتر است برای آنان که (خوشنودی) خدای را میخوانند و ایشانند رستگاران.
📖 قرآن کریم سوره حدید/۱۰_ ۱۱، سوره منافقون/۱۰، سوره روم/۳۸| #شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
📖 مراحل اخلاق در قرآن
(قسمت اول)
1⃣ آداب اخلاقی مرتبط با خالق
✳️ رابطه انسان با خداوند دقیقا در همان آغاز آفرینش انسان نمایان شده است که خداوند بر ربوبیت خود از فرزندان آدم گواهی گرفته است: «و اذ اخذ ربک من بنی ءادم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا».
🔺 و [به خاطر بیاور] زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریهی آنها را بر گرفت و آنها را گواه بر خویشتن ساخت [و فرمود:] «آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آری، گواهی میدهیم!» [چنین کرد مبادا] روز رستاخیز بگویید: «ما از این، غافل بودیم؛ [و از پیمان فطری توحید بیخبر ماندیم]»!.
💠 بر همین اساس خداوند دستور به رعایت اخلاقیات داده است. در رابطه با مسائل اخلاقی مرتبط با خالق میتوان به این مسائل اشاره کرد: ۱- تقوای الهی: «... .» ؛ ای کسانی که ایمان آوردید از [مخالفت] خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است.
🗃 منابع: علیاکبر عالمیان. قرآن کریم سوره اعراف آیه ۱۷۲، سوره حشر آیه ۱۸
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 مراحل اخلاق در قرآن (قسمت اول) 1⃣ آداب اخلاقی مرتبط با خالق ✳️ رابطه انسان با خداوند دقیقا در ه
📖 مراحل اخلاق در قرآن
(قسمت دوم)
💠 آداب اخلاقی مرتبط با خالق
📿 [در رابطه با مسائل اخلاقی مرتبط با خالق] ۲- ذکر پیوستهی خداوند: «واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون»؛ خدا را همواره به یاد دارید - خود را پیوسته در محضر او بدانید - باشد تا رستگار شوید و: «ومن اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا ونحشره یوم القیامه اعمی.»؛ هرکه در زندگی، خدا را یادآور نباشد، هر آینه زندگی بر او دشوار خواهد بود و احساس تنگنایی در درون خویش مینماید.
🔖 ۳- توکل: «قل بن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولنا و علیالله فلیتوکل المؤمنون». بگو: «هیچ حادثهای برای ما رخ نمیدهد، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته و مقرر داشته است؛ او مولا (و سرپرست) ماست و مومنان باید تنها بر خدا توکل کنند!» عبادت و تنظیم شعایر دینی: «... .»؛ بگو: «نماز و تمام عبادات من و زندگی من و مرگ من همه برای خداوند پروردگار جهانیان است. و: «... .»؛ و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید)! ...
🗃 منبع: سوره جمعه آیه ۱۰، سوره طه آیه ۱۲۴، سوره توبه آیه ۵۱، سوره انعام آیه ۱۶۲ و سوره بقره آیه ۴۳
#شماره_40 | #اخلاق
🆔 @farhang_puya
🔆 حوزه همچنان انقلابی خواهد ماند
🔎 نگاهی گذرا به احوال بزرگان حوزه، ما را به این نتیجه رهنمون میسازد که از سوی نقطه قوت حوزههایعلمیه، دلبستگی نداشتن به دنیا و وارستگی از مظاهر دنیوی است، و از سوی دیگر توجه به امور زمانه و مقتضیات عصر خویش و به جا واردشدن و تاثیرگذاردن.
🖇 آنچه مخالفان اسلام ناب محمدی (صلیالله علیه و آله) دنبال میکنند، طرح مطالب این چنینی است که آخوند دو نوع است: یکی حکومتی و نوع دیگرش غیرحکومتی، اولی منفی است و ضد ارزش و دومی مثبت است و پاک و منزّه. اما کلمات بزرگان و اولیای دین، خلاف آن را میرساند.
💠 آنجا که نظام بر اساس اسلام و احکام اسلام بنا شده است، همچون حکومت جمهوری اسلامی ایران، نسبت حوزه و روحانیت با نظام، نسبت حمایت و نصیحت است، حمایت در کنار نصیحت و دفاع در کنار اصلاح. و آنجا که خبری از نظام اسلامی و حکومت بر پایه موازین راستین شرع مقدس اسلام نیست، موضع حوزه و روحانیت، حفظ اسلام و معارف اسلامی و جلوگیری از نابودی آن است.
📑 یادداشتی از مهدی اسلامی
#شماره_33 | #حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ پویای اسلامی
⭕️ تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین (علیهالسلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین (علیهالسلام) است. میروند که وارد شهر کربلا به شوند، زیارت بخوانند و سلام بدهند. راهپیمایی نمیکنند که کوهنوردی و یا پیادهروی کرده باشند. انتهای راهپیمایی محلی قُدسی است.
❇️ لذا در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا میدهند برای امام حسین (علیهالسلام) است، هر کاری که میکنند، به خاطر امام حسین (علیهالسلام) است. این قدسیت در همهی آن دیده میشود.
🌐 پس، اینجا دقیقا مقابل تمدن غرب قرار میگیرد، آن، قدسیت زدایی از عالم می کند و این، نه به شکل یک فرهنگ فردی بسته بلکه به شکل یک فرهنگ اجتماعی عظیم در قالب راهپیمایی و تظاهرات - که خودش امر جدیدی است - بروز قُدسی پیدا میکند. این، حرف جدیدی در عالم است.
📝 موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا
#شماره_41
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
Clip-Panahian-DindariAsoone-64k.mp3
2.51M
⁉️ چرا آدمها فکر میکنن دینداری سخته، ولی خدا گفته دینداری آسونه؟
🎙 حجتالاسلام علیرضا پناهیان
#معارف
#پناهیان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت دوم) 2⃣ انفاق و خدمت به فقرا و مستمندان ⭕️ در م
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم
(قسمت سوم)
⚖ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت
⭕️ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت از مهمترین وظایف اجتماعی و فرهنگی مومنین محسوب میشود. آیات فراوانی در این مورد نازل شده است که به چند مورد از آنان اشاره میکنیم: «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل...»؛ خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید!
🚫 در جایی دیگر نیز میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلووا او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا.»؛
🔻 ای کسانی که ایمان آوردهاید، پیوسته به عدل و داد برپا نموده، برای (خشنودی) خداوند گواهان باشید اگرچه (آن گواهی) به زبان خودتان یا پدر و مادر و خویشان باشد، (آن کس که برایش گواهی میدهید) اگر توانگر باشد یا درویش، خداوند به آنها سزاوارتر است، پس (در گواهی دادن) از خواهش و کامل دل پیروی نکنید که از حق به در روید. یا: گواهی به حق ندهید - و اگر زبان بپیچانید - ؛ یعنی به ناحق گواهی دهید - یا (از گواهی دادن) روی بگردانید، خداوند بدان چه میکنید آگاه است.
📖 قرآن کریم سوره نساء آیه ۵۸ و ۱۳۵
#شماره_39
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش دوم» 💢 عدهای از مردم گفتند حالا این حرفها را شنیدیم؛ منتظر میمانیم روز ج
⚠️ اعتدال ابوموسایی «بخش سوم»
➕بعد از دیدن چنین وضعیتی، مردم بیچاره پیش ابوموسی رفتند و گفتند:«جناب ابوموسی شما دیروز اینگونه سخنرانی کردی و ما را برای جهاد حتی با پای پیاده ترغیب مینمودید چه شد که الان خودتان با این کبکبه و دبدبه میآیی؟! ابوموسی با تازیانه و فحش و بد دهانی ردشان کرد. به هرحال ابوموسی به عنوان نماینده حضرت علی و عمروعاص به عنوان نماینده معاویه در جریان حکمیت حاضر شدند. نزدیک شش ماه در یک منطقه مشترکی با همدیگر مذاکره میکردند در این مدت عمروعاص به ظاهر از ابوموسی بسیار تعریف و تمجید میکرد و خیلی برای او احترام قائل بود و همیشه در انظار عمومی ابوموسی را به اسم صحابی رسول خدا(ص) جلو میانداخت تا اینکه بالاخره ابوموسی فریب عمروعاص را خورد.
🔙 در جریان حکمیت ابوموسی به عمروعاص تعارف کرد که شما زودتر صحبت کنید و خطبه را بخوانید؛ عمروعاص گفت خیر، مگر میشود ما بر صحابی رسول خدا متقدم شویم؟ شما بر ما شرف دارید احترام شما بر ما واجب است. عبدالله بن عباس این گفتگو را شنید و به ابوموسی گفت:« فریبشان را نخور. بگذار او اول برود بعد تو برو. ولی او توجهی نکرد و زودتر بالای منبر رفت و در جمع حضار انگشتر از انگشت بیرون کرد و گفت من و عمروعاص در مذاکرات و گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که علی و معاویه را هر از خلافت عزل کنیم و امر خلافت را به شورای جماعت مسلمین بسپاریم و همینطور که این انگشتر و از انگشت بیرون آوردم این دو را عزل کردم.
⁉️ سپس عمروعاص رفت و گفت حرف جناب ابوموسی را شنیدید. بله، من هم موافقم؛ ایشان امام خود را عزل کرد اما من در نقطه مقابل رهبر خودم معاویه را همچنان که انگشتر در انگشت میکنم خلافت تثبیت میکنم.
📝 سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از حجت الاسلام رهنمایی
#شماره_25
#تاریخی
🆔 @farhang_puya