نشریه فرهنگ پویا
✅سه حکیم مسلمان(قسمت۱) 💢بیش از چهار دهه از نهضت روح الله میگذرد و در این مدت بیش از هر عامل توانست
✅سه حکیم مسلمان (قسمت۲)
💠 تلمذ در محضر امام
➕روحیه اجتماعی امام خمینی و غافل نبودن از اوضاع زمانه، اثر سترگ بر روی شاگردان نهاد و بسیاری از آنان را در سالهای بعد با حوادث اجتماعی درگیر نمود. گذشته از قوت علمی درسهای امام زنده بودن درسهای ایشان این سه طلبه را شاگردان درس امام در مسجد سلماسی و مسجد اعظم قرار داد و از همان روزگار آنان را وارد عرصه اجتماع و مسائل کلان کرد.
☑️بیرون نگری
🔹گفتگو با صاحبان دیگر اندیشهها از نمود های علمی این سه بزرگوار است. حضور در مجامع دانشگاهی و علمی در داخل و خارج از کشور که به طور کلی این تعامل علمی را نباید نوعی سازش کاری علمی قلمداد کرد. بلکه گامی است که این بزرگان برای دستیابی به اهداف مشترک ادیان آسمانی برداشتند.
⚫️ التقاط گریزی
✖️از نقاط مشترک در حیات علمی این یه عالم که در زندگی اجتماعی آنان نیز بازتاب داشت مبارزه با التقاطات است. ایشان با نگرش سازمانمند به مجموعه آموزشهای عقلی و نقلی اسلام ،تصویر واقع گرایانه از ابعاد گوناگون این دین الهی و رابطه ساعتهای فردی و اجتماعی حیات انسان عرضه میکنند. در این چشمانداز همه چیز از خداوند آغاز می شود و به او پایان می یابد او محور همه هستی است.
📝 محمدرضا فلاح
#شماره_11
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
🔸 حوزههای علمیه باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند!
💠 علامه شهید مطهری:
💢 حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند. باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگویی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 گردآوری: رضا محمدی فیروزجایی
#حوزه_علمیه
#شماره_31
🆔 @farhang_puya
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت اول)
📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه السلام) در اداره حکومت، از بارزترین مصادیق سیرهٔ سیاسی آن بزرگوار به شمار میرود. در واقع امیرالمومنین علیه السلام با پیروزی روش کاری اصولی و منطبق بر اصول الهی و انسانی، نه تنها در پیریزی حکومتی آرمانی و سیاستی پیراسته از پلیدیها سهم اساسی داشتند، بلکه نمونهای عالی از حکومت کارآمد، کامل و اخلاقی را به همگان نشان دادند. روشهای کار کلان ایشان در سیرهی حکومتی و سیاسی بر پایهی چند عامل اساسی بود که به اختصار بیان میگردد.
1⃣ خدامحوری
💠 خدا محوری و تمام امور را بر پایه رضایت الهی و منطبق با شرع مقدس دانستن از بارزترین ابعاد حکومتی امام (علیه السلام) به شمار میآید. ایشان خدامحوری را مایع توجه به مسئولیتهای انسان میدانند. در ضمن رمز اخلاص و فداکاری، جوناپذیری، عامل متانت در فراز و نشیب زندگی، انگیزهی ادب و تقوا، زهد و آزادگی، مقاومت و آسایش و... را در اجرای اصل «خدامحوری» قلمداد میکنند.
❇️ بر همین اساس بود که حضرت (علیه السلام) حکومت را امانت میپنداشتند و نه غنیمت؛ چراکه خدامحوران، حکومت را وسیلهای برای خدمت به دین و خلق خدا میداند نه لقمههای چربی که در پس آن مانند درندگان در پی دریدن مردم باشند؛ بنابراین بیدلیل نیست که در نامه مشهور خویش به مالک اشتر نخعی، وی را ملتزم به کتاب و سنت پیامبر و سنتهای خوب پیشینیان مینماید. این دستورالعمل، ریشه در اندیشه ناب حضرت (علیه السلام) پیرامون بنیانگذاری تمام امور حکومتی و سیاسی و رضایت خدا دارد و در جایجای نظام سیاسی و حکومتی تحت رهبری ایشان عینا دیده شده است.
🗃 منابع: نهجالبلاغه خطبه ۱۹۰، ۱۳۱، ۱۳۰، خطبه ۲۱۶، ۱۹۷، ۷۳، نامه ۵ و ۵۳، خطبه ۳۳، ۱۳۷، ۱۷۳، ۱۷۰، ۲۰۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت اول) 📏 روش کار کلان آن حضرت (علیه
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت دوم)
2⃣ مردم محوری
🔻 همچنان که پیشتر به آن اشاره شد، یکی از اهداف حکومت امام علی (علیه السلام) اصل «تربیت» است. در تربیت، انسان، محور اساسی است؛ بنابراین در حکومتهای الهی؛ مانند حکومت امیرالمومنین (علیه السلام) مردم نقش اساسی را ایفا میکنند و حکومت، ابزاری برای رشد و تعالی مردم است.
🔸 حضرت (علیه السلام) در فرازهای مختلف از بیانات گهربار خود بر اصل «مردممحوری» تاکید مینمایند. ایشان کارگزاران حکومتی را خزانهداران مردم دانسته و آن را به انصاف با مردم و جلب رضایت آنان فرا میخوانند. ایشان حقوق بین حکومت و مردم را از بزرگترین حقوق الهی دانسته و کارگزاران را به رعایت حقوق بردم امر میکنند.
🔹 ایشان همچنین در نامهای خطاب به کارگزاران زکات و صدقات (وجوهات شرعی) زمان سفارش آنان به تقوای الهی و رعایت حقوق و حال مردم، اعتماد به مردم و تلاش برای جلب اعتماد آنان را شرطی اساسی در انجام ماموریتهایشان به شمار میآورند.
🗃 منابع: نامههای ۱، ۳۱، ۵۴، ۵۱، ۵۳، خطبه ۲۰۷، نامه ۲۵
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت دوم) 2⃣ مردم محوری 🔻 همچنان که
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت سوم)
2⃣ مردممحوری
✳️ امام علی (علیه السلام) ضمن تاکید بر مسائلی از قبیل: اطلاع رسانی شفاف به مردم و تامین رفاه عمومی آنان بر لزوم دستیابی به لوازم مردم محوری توسط حاکمان؛ مانند: هماهنگی معیشتی با مردم، جایگاه مردمی و ضداشرافی، گذشت و مدارا با مردم تأکید مینمایند.
🔸 ایشان کارگزاران را به پیوند هر چه بیشتر با مردان فرا میخوانند و بر رعایت حقوق عامهی مردم از قبیل: حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی مردم تاکید مینمایند و در عین حال حتی با رعایت حقوق دشمنان و اقلیتها را ضروری میشمارند.
🔹 نکته قابل توجه آنکه حضرت بر مقبولیت مردمی حکومت خویش اشاره کرده و آن را شرط لازم برای مشروعیتبخشی سیاسی حکومت میدانند. «من قصد مردم نکردم تا اینکه مردم قصد من کردند (و به سویم آمدند) و برای بیعت، دست به سوی آنان دراز نکردم تا اینکه ایشان دست دراز کردند و با من بیعت کردند.
🗃 منابع: نهجالبلاغه نامه ۶۷، ۶۹، خطبه ۲۰۰ و نامه ۴۵ (خطاب به عثمانبن حنیف انصاری) نامه ۴۵، نامه ۵۳ و خطبه ۴۴، نامه ۶۷، ۵۳، خطبه ۴۰، ۳۴، ۲۲۳، ۱۰۴، خطبه ۱۱۷ و نامههای ۱۴ و ۲۹، ۴۹ خطبه۲۷، نامههای ۵۱، ۵۳، ۱۹. نامه ۵۴
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 روحانیت مردمی
🔺 روحانیت در کشور ما متکی به مردم است و هیچ وابستگی به قدرتها نبوده است. امروز هم روحانیون به هیچ قدرتی وابسته نیستند. مردم همیشه قداستی برای روحانیت قائل بودند و به حمدالله امروز هم قائلاند. مردم روحانیت را مجموعه پاک و سالم و قابل اعتماد میدانند.
🔻 میبینیم دشمن از تجربههای خود در این زمینه استفاده میکند و میفهمد که باید روحانیت را در چشم مردم از حیثیت و اعتبار انداخت. همه تلاششان این است. تبلیغات می کنند، دروغ میگویند، اگر مسئله کوچکی را در جایی پیدا کند چندین برابر بزرگ میکنند برای اینکه روحانیت را از چشم مردم بیندازند. خوبیها و گذشت و فداکاری آنان را نمیگویند، علم و دانش روحانیت را انکار میکنند و تقوای آنها را منکر میشوند.
📆 بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۱/۱۱/۱۸
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
💢 فقیه سیاسی
❇️ کوشش آقایان در تهذیب نفس، در تحکیم مبادی اسلام در تحکیم فقه اسلام، این فقه غنی. در عالم مثل فقه شما چیزی نیست این فقه غنی را بسطش دهید. در عین حالی که فقیه هستید جناح سیاست را رها نکنید. تفکر کنید در امور وارد بشوید، در امور دخالت کنید. من فقیهم و دیگر کاری ندارم به چیزی نمیشود. شما فقیه هستید ولی باید در امور دخالت کنید در مقدرات مردم دخالت کنید. شما پاسداران اسلام هستید باید پاسداری کنید.
📖 صحیفه امام، ج ۶، ص ۲۹۰
#شماره_26و27
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام) (قسمت سوم) 2⃣ مردممحوری ✳️ امام علی (
💠 روشهای کار در حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (علیهالسلام)
(قسمت چهارم)
3⃣ عدالتمحوری
🕌 در بحث اهداف حکومت بیان گردید که از محوریترین اصول در دیدگاه امام علی (ع) تحقق عدالت در همه ابعاد آن است. حضرت (ع) بر اساس اصل حقمداری و در راه اجرای عدالت، هیچ ملاحظهای جز انجام وظیفه و کسب رضای الهی در نظر نداشتند. با ذکر چند نمونه از نمودهای این اصل که در دوران حکومت ایشان، ادعای فوق ثابت خواهد شد:
1⃣ در مورد زمینهای واگذار شده در زمان قبل از خلافت حضرت علی (ع) که به افرادی بخشیده شده بود، ایشان با شدت سوگند یاد کردند که اگر آنها را بیابم به بیت المال بازخواهم گرداند حتی اگر مهریه زنان قرار گرفته باشند.
2⃣ سخنرانی حضرت، پس از فرو نشاندن شورش نهروان در سال (۳۸ هجری) که در کوفه ایراد شد و در آن به سابقهی خود اشاره میکنند که در هیچ جا درباره حق، کوتاه نیامدهاند.
3⃣ هنگامی که به علت رعایت مساوات در تقسیم بیت المال، مورد انتقاد قرار گرفتن و به ایشان گفتند که مردم به دنیا دل بستهاند، معاویه با هدایا و پولهای فراوان، آنان را جذب میکند، شما هم از اموال عمومی به اشراف عرب و بزرگان قریش ببخش و از تقسیم مساوی بیتالمال دست بردارد تا به تو گرایش پیدا کنند، امام (ع) اظهار داشتند که اگر این اموال از خودم بود، آنها را به طور مساوی در میان مردم تقسیم میکردم، چه رسد که جزو اموال خداست.
🗃 منابع: نهجالبلاغه، خطبه ۱۵، خطبه ۳۷، خطبه ۱۲۶
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 جامعهای بدون تبعیض
🚫 حضرت (علیه السلام) با توجه اساسی به اجرای اصل به رفع تبعیض در حدتوان خویش پرداختند؛ زیرا به خوبی میدانستند آنچه بیش از هر چیز، بنیانهای اعتقاد و باورهای مردم را به حکومت و به ویژه حکومت دینی متزلزل میکند، وجود تبعیض در ساختار حکومتی و به دنبال آن در جامعه است. وقتی که در تقسیم مسئولیتها به جای شایستهسالاری، رابطه سالاری حاکم شود و در تقسیم منابع و ثروتها و حتی خدمات، بزرگان مانع رسیدن این امکانات به عوام و تؤده مردم شوند، باوری برای مردم جامعه به حکومت باقی نمیماند.
🔻 امام (علیه السلام) وارث حکومتی بودند که این پدیده زشت را آنقدر در جامعه رواج داده بود که همه به ستوه آمده بودند و همان مردمی که باعث ۲۵ سال انزوای سیاسی حضرت (علیه السلام) شده بودند برای بیعت با ایشان هجوم آورده و از آن امام رفع تبعیضها و برچیده شدن بساط ظلم و اجرای عدالت را طلب کردند؛ بنابراین در موارد بسیاری حضرت (علیه السلام) شیوه و مرام خود را مبارزه با هرگونه تبعیض دانسته و به کارگزاران حکومتی خود توصیه میفرمایند تا در رفع تبعیض و اجرای عدالت، نهایت سعی خویش را به کار گیرند.
📔 نهجالبلاغه، خطبههای ۳۷، ۲۱۵
#شماره_37
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚠️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت
🌐 مشروعیت همهی ما بسته به انجام وظیفه و کارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کاراییها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود.
‼️ هر جا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. این که ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس جمهور، نمایندهی مجلس و برای وزیر شرایطی قائل شدهایم با این شرایط گفتهایم این وظیفه را میتواند انجام بدهد، این شرایط، ملاک مشروعیتِ بر عهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است که قانون و ملت به ما عطا میکند؛ یعنی این حکم ولایت، با همهی شعب و شاخههایی که از آن منشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص.
🔘 تا وقتی که این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیه مسئولان در بخشهای مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد. ما باید به دنبال کارآمدی باشیم.
☑️ باید هر یک از کسانی که متصدی این مسئولیتها از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را که بر عهدهی آنهاست به قدر معمول انجام دهند. انتظار معجزه و کار خارقالعاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایستی انتظارِ تلاش موفق را که در آن نشانههای توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.
🎙 بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در دیدار مجلس خبرگان رهبری ۳۱/ ۶/ ۱۳۸۳
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💠 معنویت اسلام پشتیبان ملتها و دولتهای اسلامی
🎙 اگر همه ملتها و دولتهای اسلامی اغراض شخصیه را کنار بگذارند و همه با هم به اسلام رو بیاورند و تحت لوای «لا اله الا الله» باشند، قدرت اول را در دنیا احراز میکنند؛ برای این که معنویت اسلام کمک آنهاست و خدای تبارک و تعالی پشتیبان. و ما با این قدرت ایمان، که همه اقشار ملت ما با هم فریاد اسلام را زدند، پیروز شدیم نه با عدد و عُده ما هیچ نداشتیم و آنها همه سلاحها را [داشتند] لکن ما مسلح به سلاح ایمان بودیم و ملت ما آرزوی شهادت میکردند.
🔆 مثل اصحاب رسولالله در صدر اسلام، همانها که با عده کم امپراتوریهای بزرگ را شکست دادند، ما هم با یک عده کم و با نداشتن سازوبرگ جنگی یک امپراتوری ۲۵۰۰ ساله جبار را - با پشتیبانی ابرقدرتها از او شکستیم و شکست دادیم و این سد بزرگ را از پیش پای ملت خود برداشتیم. و البته مشکلات زیادی برای ما به جا گذاشتند؛ نقیصههای زیادی، خرابیهای زیادی، به جای خود گذاشتند؛ و ما وارث این خرابیها هستیم لکن با قدرت ایمان و پشتیبانی اسلام مشکلات را حل خواهیم کرد.
📆 بیانات امام خمینی (ره) ۲/ ۵/ ۱۳۵۸
#شماره_40
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیهالسلام:
🔸 در آسمان دو فرشته است که موکل بندگانند
🔻 اگر کسی تواضع کند، بلندش میکنند (و مقامش را بالا میبرند) و اگر تکبر کند پائینش میآورند (و در نزد مردم پست میکنند).
📚 وسائلالشیعه، ج۱۵، ص۲۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚔ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست
(قسمت اول)
📑 به لحاظ ایدئولوژیک غرب ضد توحید است. حالا در روانشناسی، در جامعه شناسی، در اقتصاد، در هر چیزی کارآمدی نظام درسته ایدئولوژیک خودش را نشان میدهد نه در سطح استراتژیک چون در سطح استراتژیک که خیلی از این مصادیق میتواند در حکومت غیر دینی هم شکل بگیرد.
🖇 دعوای ما این است تلاش اصلی که دشمن میکند توسط دولت آقای هاشمی، آقای خاتمی، آقای احمدینژاد، الان آقای روحانی این است که دعوا را توسط روسای دولتها بیاورند در سطح استراتژیک اما تلاش حضرت آقا این بوده که بازی را در سطح ایدئولوژیک نگه دارد.
☑️ اینها بحثهای کارآمدی نظام در سطح ایدئولوژیک است که خود شما میدانید کجاها ما اگر کوتاه بیاییم سر قضیه مثلاً ربا که اساس بانک بر ربوی بودن آن است، آنگاه ناکارآمدی ما مشخص میشود. ما ۱۴۰ زیر نظام در جمهوری اسلامی داریم یکی از آنها نظام مالی است که ربوی است.
🎙 سخنرانی حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مومنی
#شماره_37
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ پاسخ پرسشهایی پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اسلامی (قسمت اول) ⭕️ علاج تهاجم به ناکارآمدی ن
⁉️ پاسخ پرسشهایی پیرامون کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اسلامی
(قسمت دوم)
⭕️ آیا ناکارآمدی یک بخشی از نظام به معنای ناکارآمدی کل نظام نیست؟
1️⃣ پاسخ اول: «اگر خدای نکرده در بخشهای مختلف - چه اقتصادی و چه غیر اقتصادی - یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بیانصافی است؛ نظام کارآمد است؛ بخشهای مختلف باید بتوانند خودشان را پا بهپای نظام پیش ببرند.»
2️⃣ پاسخ دوم: «بنده بارها به مسئولین مختلف کشور، در جاهای مختلف، عرض کردهام: «مردم فلان شهر یا فلان روستای دور افتاده ی کشور، نظام را در چهرهی همان بخشدار یا رئیس پاسگاه نیروی انتظامی یا آن مسئول مربوطه مشاهده میکنند. برای آنان رئیسجمهور و وزیر و رئیس و معاون و همه، همین است که با آن مواجه است. اگر او سالم باشد، امین باشد، مردم دار و دلسوز باشد، نشان این است که کل تشکیلات دولت اینگونه است. و اگر خدای ناکرده قدم را کج بردارد، مقایسه میکند و نمیشود جلوی مقایسهاش را گرفت.
🗃 منابع: بیانات مقاممعظمرهبری (مدظله) در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۶
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست (قسمت اول) 📑 به لحاظ ایدئولوژیک غرب ضد توحید است. حالا در روا
⚔️ دعوای مبنایی با غرب، تمام شدنی نیست
(قسمت دوم)
🚫 زیرنظام دوم دانشگاه است که اساس آن تثلیث است. زیرنظام سوم تعلیم و تربیت است که اساس آن تربیت پیاژهای و فرویدی است. نظام ما یک دوره طولانی آزمون و خطا جلو رفته تا مشخص شود بانک آن ربوی است، سیستمدانشگاه آن تثلیثی است، نظام کشاورزی آن این است، نظام قضایی آن این است، از همه بدتر قوای سه گانه حکومت، تثلیثی است.
❌ این تقسیمبندی قوا به مقننه، مجریه و قضایی را منتسکیو از پدر، پسر، روحالقدس گرفته یعنی در واقع یکی از دلایلی که در جمهوری اسلامی هرکس میشود رئیس دستگاه اجرایی کشور، روبروی شخص ولی فقیه میایستد از بازرگان و بنی صدر تا امروزه آقای هاشمی و خاتمی و احمدینژاد و آقای روحانی یک مشکل این سیستم این است که مبنای نظامسازی آن، قرآنی نیست.
🛠 همانطور که در دیدار طلاب که تابستان امسال خدمت حضرت آقا رفته بودند ایشان فرمود؛ ما هنوز دولت اسلامی تشکیل ندادیم، این ناکارآمدی در بخش ایدئولوژیک یکی از مسائل کلیدی است که به یک شکل جدی ما میتوانیم آن را حل کنیم.
🎙 سخنرانی حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مومنی
#شماره_37
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 حجتالاسلام حامد کاشانی:
🔸 اینکه مثلا بگوئیم چون برای تورّم روایت نداریم پس اقتصاد اسلامی نداریم، مشکل حل نمیشود.
🔻 مگر درباره تربیت و اخلاق کم روایت داریم؟
اما آیا الگوی جامع آموزش و پرورش داریم؟
الگوی روش تربیت داریم؟ بهترین مدادسمان بر اساس روشهای فنلاندی و ... اداره نمیشود؟
مساله تک خطی و ساده نیست!
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
#علوی_بروجردی
🆔 @farhang_puya
⭕️ رانت در اقتصاد اسلامی
(قسمت اول)
🔸 به نظر من، ما در نظریهی بحث رانت در اقتصاد اسلامی هنوز مقداری دچار ابهام هستیم. این را این گونه مثال بزنم شما اکنون فرض کنید که یک کشاورزی هستید اطراف قم یک زمین کشاورزی دارید، شهر قم دارد گسترش پیدا میکند، زمین کشاورزی شما را شاید متری صدهزار تومان هم از شما نمیخریدند؛ اما شهر دارد گسترش پیدا میکند، یکدفعه زمین شما داخل محدوده شهر میافتد، ناگهان شما صاحب پول زیادی میشوید.
🔹 اینجا رانت یعنی موقعیت انحصاری (که شما هم در آن اصلاً دخیل نبودی) محقق میشود. نکتهای که در تعریف رانت بیان میکنند، این است که بعضیها میگویند رانت درآمدی است که بدون تلاش به دست آمده؛ یعنی شما هیچ کاری نکردی ولی دارای سرمایه فراوان شدی. حالا سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا این درآمدی که قطعاً حاصل تلاش و زحمت این فرد نیست، حلال است؟ تکلیف آن چه میشود؟ «شهید صدر (ره)» نظریهای دارد به نام «نظریهی عدالت» که در آنجا میفرماید:
🔸 «منشا استحقاق یا کار است یا نیاز است.»؛ یعنی یا شما کار کردی و داری نان کار خودت را میخوری یا یک آدم معمولی هستی که توان نداری و جامعهی اسلامی برای حفظ کرامت خود به شما کمک میکند. اگر اتفاقی افتاد و زمین کشاورز در وسط شهر افتاد، قیمت هر متر زمین او یک دفعه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون تومان رسید؛ حال طبق نظریه عدالت در اقتصاد اسلامی چقدر از این پول حق اوست؟... .
🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با جواد توکلی
#شماره_37
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
🔶 به اسم دین به کام دشمن
🔰حضرت امام در یک جای فرمودند عالم متهتک و جاهل متمسک. این فصل مشترک این {جماعت منحرف متنسک} هست. حضرت آقا از این تحت عنوان فقدان بصیرت یاد کردند حضرت امام اسلام آنها را اسلام آمریکایی نامیدهاند. اینها یا جاهلند یا عالم متهتکند، متحجرند. متاسفانه عدهای در جریان مذهبی به دام سلفیگری و اندیشههای ابنتیمیه افتادند.
❌ شما فکر میکنید کاری که جریانی مثل فرقان میکند صرفاً با دستور پایگاه خارجی صورت میگیرد؟ سطحینگری است اگر بگوییم جریانی مثل فرقان از بیرون دستور گرفته یا اینکه بگوییم انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت صرفاً از فراماسونیها دستور گرفته است؛ اینها پایگاه دینی داشتند.
🔘 به نظر میرسد فصل مشترک اینها همان تحجری است که در مقابل اندیشه ناب ایستاد. آشکار و پیداست از خارج این جریانها را با هم پیوند میدهند. همان جریان کم و بیش بعد از انقلاب نیز فعال میماند و هر زمان در لباس حزب یا گروهی پنهان میشود و پدرخوانده آن گروه میشود.
📝 سید عبدالله متولیان
#شماره_11
#جامعه
🆔 @farhang_puya