eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 مسئله قضا و قدر 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): ⚠️ قَدَر راهی است تاریك، آن را نپیمایید، دریایی است ژرف و عمیق، در آن وارد نشوید، رازی است خدایی، در آن خود را به زحمت نیندازید. 📙 نهج‌البلاغه، حکمت ٢٨٧ 🆔 @farhang_puya
💢 سرمایه اجتماعی میراثی تاریخی 🔘 سرمایه اجتماعی (social capital) مفهومی است که بدلیل تاکید بر ارتباط انسان‌ها و شبکه روابط بین افراد، قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد؛ اما در ادبیات علوم اجتماعی مفهوم نوینی به شمار می‌رود که از علوم اجتماعی وارد عرصه علوم سیاسی گردیده و در کنار سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. ☑️ سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی یک اجتماع، است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع، فائق آید. 🔚 و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را امکان‌پذیر سازد. ✍ مهدی رشید 🆔 @farhang_puya
❓چه زمانی سعادت اجتماعی محقق می‌شود؟ 🖌 مهدی رشید: ✅ مشارکت اجتماعی فرایند سازمان‌‌یافته‌ای است که از سوی افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهداف معین انجام می‌گیرد. وجود شبکه‌های مشارکت به عنوان حوزه‌های تولید کننده سرمایه اجتماعی بیشترین توجه را در ادبیات نوسازی و توسعه سیاسی به خود معطوف کرده است. 💠 جهت بسیاری از آموزه‌های ، بر همیاری اجتماعی و تعاون است و یکی از فلسفه‌های وجود مساجد در اسلام همین است. 🔰 اساسا در نظام ولایی مردم باید بیشترین پیوند و تعامل را با یکدیگر داشته باشند تا محقق شود و جامعه مطلوب شکل بگیرد. 🆔 @farhang_puya
🌀 نقطه شروع چالش‌ها و ناسازگاری‌ها 🖌 محمد لطیفی: 🔹 نقطه برخورد یک دین تازه و فراگیر با یک فرهنگ اجتماعی دیرپا، نقطه شروع چالش‌ها و ناسازگاری‌ها است. این برخورد است که مردم یک جامعه را وا می‌دارد تا بگویند: «انا و جدنا آباءنا علی امه و انا علی آثار هم مقتدون.» 🌐 فرهنگ‌ها از آن‌جا که در کارهای مشترک اجتماعی هستند، زاییده جوامع انسانی و بازتاب خصوصیات جغرافیایی و نژادی‌اند. ✅ حکما و اطبای یونان قدیم به روشنی بر این مطلب پای فشرده‌اند که فصول سال، گرما و سرما، جغرافیا و مکان زندگی و اوضاع آب و هوایی بر طباع چهارگانه انسانی و به تبع آن بر روحیات و حالات وی تاثیر مستقیم دارد. 🆔 @farhang_puya
⚠️ رد خون شیعه بر چهره وهابیت 🔴 پایه‌های سست وهابیت بنا نهاده شده تا بنیادهای استوار اعتقادی اسلام را ریشه‌کن سازد؛ گواه این ادعا آن است که مقتول آن به دست وهابیون تنها مسلمانانی موحد هستند که به یگانگی حق شهادت می‌دهند و محمد_ص را به پیامبر او می‌دانند و فقط به این گناه کشته می‌شوند که به مذهب اختراعی محمد بن عبدالوهاب تن ندادند. 🔻 این شیوه تندروهایی به ظاهر مسلمان است که در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها در فلسطین و لبنان سکوت اختیار کرده‌اند و در عوض مسلمانان را به جرم زیارت قبر پیامبر اسلام_ص و توسل به اهل بیتش سر از تن جدا می‌کنند. ❌ قتل، غارت، هتک حرمت و شرارت‌های این فرقه ضاله سال‌ها سایه به سایه مسلمانان را تعقیب می‌کند و با حمایت آل‌سعود در جهان ریشه می‌دواند. 📝 محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
⭕️ فرهنگ جز با فرهنگ اصلاح نمی‌شود ✍ محمد لطیفی: 🔹 فرهنگ از آن‌جا که زبان مشترک رفتاری میان افراد جامعه به شمار می‌آید، مانند عادت‌ها بسیار ثابت و دیرشکن است. 🔸 گزاف نیست اگر بگوییم فرهنگ جز با فرهنگ تغییر و اصلاح نمی‌یابد و حتی اگر دین بخواهد عناصر غلطی را از یک فرهنگ بزداید باید به صورت فرهنگ و درک مشترک اجتماعی در آید و در غیر این‌صورت فرهنگ دینی شکل نخواهد گرفت. ❎ تا هنگامی که آموزه‌های دینی در حیطه درک اجتماعی قرار نگرفته و بخشی از حالت‌های واقعی افراد آن جامعه نشده باشد، نمی‌توان به اصلاح دینی و الهی آن جامعه امیدوار بود، حتی اگر در ظاهر شعائر مذهبی به خوبی اقامه‌ شوند و پوسته جامعه، دینی به نظر برسد. 🆔 @farhang_puya
⚡️ یأس از جنود ابلیس است 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 🔸 ياد خدا عقل را آرامش مى‌دهد، دل را روشن مى‌كند و رحمت او را فرود مى‌آورد. 📚 تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص ١٨٩ 🆔 @farhang_puya
❌ آتش کشیدن اماکن فرهنگی! 🔥 وهابی‌ها در طول سالهای جنایت خود به تخریب اماکن مقدس مسلمانان اکتفا نکردند بلکه به سبب قرارداد محمد بن عبدالوهاب با انگلستان، به تخریب اماکن فرهنگی نیز دست زدند. 🕌 یکی از کارهای دردناک که وهابیت در این راستا مرتکب شد آتش زدن کتاب‌خانه بزرگ «المکتبه العربیه» بود که بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب گران‌قدر کم‌نظیر و بیش از ۴۰ هزار نسخه خطی منحصر به فرد داشت. ❎ همچنین آثار خطی حضرت علی (علیه‌السلام)، ابوبکر، عمر، خالد بن ولید، طارق بن زیاد و برخی از صحابه پیامبر_ص و قرآن مجید به خط عبدالله بن مسعود در این کتاب‌خانه وجود داشت. ✍ محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
✔️ رسالت و ماموریت پیامبر اکرم 🖌 دکتر مهدی امیدی: 🔹 رسالت پیامبر اکرم_ص از سوی خداوند و ماموریت ایشان برای مبارزه مستمر با شرک و کفر و سنت‌های جاهلی و تاسیس نظام دینی توسط ایشان و تحقق معارف و احکام الهی در جامعه انجامید. 🔸 همچنین با قوت گرفتن اسلام و طرد ملحدان و مشرکان از صحنه سیاسی و اجتماعی آن‌ها هم به ناچار اسلام را پذیرفتند و تلاش کردن اهداف دنیوی و مادی خود را در شکل و قالبی جدیدتر دنبال کنند. 🔹 پیامبر اکرم_ص بر اساس هدایت الهی و فرمان خداوند، تداوم رسالت خود را در پرتو امامت و ولایت اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌دیدند و اصرار داشتند که جامعه تنها با هدایت آنان می‌تواند نظام جامع دینی را تحقق بخشد و از تشتت و تفرقه و دوقطبی شدن رهایی یابد. 🆔 @farhang_puya
💥 فرهنگ ناب محمدی به فراموشی سپرده شد! ⭕️ فرهنگ ناب محمدی_ص پس از رحلت پیامبر اکرم_ص به تدریج به فراموشی سپرده شد. مردم انقلابی تصور کردند وظیفه‌شان به پایان رسیده و دیگر کاری از آن‌ها ساخته نیست و به تدریج پس از ۵۰ سال جاهلیت قدیم در قالب جدید به ظهور رسید. 🔺 انی تارک فیکم الثقلین کتاب‌الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلو ابدا... فرمایشات فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) چگونگی تغییر فرهنگ اسلامی و انقلابی به فرهنگی دیگر را به خوبی ترسیم می‌کند. 🔻 فاطمه زهرا_س در مسجد مدینه پس از ماجرای فدک یاران پیامبر را که از مهاجرین و انصار بودند مورد خطاب قرار می‌دهد که شما در زمان پیامبر چه بودید و الان چه شده‌اید. ✍ دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: به نظر حضرت‌عالی تاریخچه اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه به چه زمانی بر می‌گردد؟ 🎙 دکتر منوچهر محمدی: 💢 تاریخچه این بحث به دوران اول انقلاب به خصوص به دورانی که شهید مطهری_ره و شهید مفتح_ره به عنوان دو شخصیت حوزوی در دانشگاه مشغول فعالیت شدند و تلاش کردن این تفکیک بین دانشگاه و حوزه که بعد از دوره پهلوی اول به وجود آمده بود را مجدداً به آن برگردانند. ✅ لذا روز شهادت مرحوم مفتح را روز وحدت حوزه و دانشگاه شناختند. البته تلاش‌های زیادی هم در این مورد صورت گرفت ولی متاسفانه موفقیت قابل توجهی پیدا نشد. ↙️ اگر چه تفاوت میان حوزه و دانشگاه یک امر سیاسی نبود بلکه یک امر محتوایی و فکری بود. 🆔 @farhang_puya
🚫 مسلمین اسرائیلی! 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 🔆 چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر این‌که واقعه‌ای برایش رخ دهد و او را غمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد. 📚 اصول کافی، ج ٢، ص ٢۵۴ 🆔 @farhang_puya
💢 سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام ✍ دکتر مهدی امیدی: ✅ فاطمه زهرا_س به عنوان سنگربان تیزبین فرهنگ ایمان و اسلام بیان کرد که تغییر رفتار یاران پیامبر_ص از تغییر فرهنگ آنان سرچشمه می‌گیرد و آن‌ها باید علت انحراف به سمت نفاق را در خودشان جست‌و‌جو کنند دو عامل و ، اساس نفوذ نفاق در یاران پیامبر بود. 💠 علی_ع: انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتاب‌الله و یتولی علیها رحال رجالا علی غیر دین‌الله. ♨️ حساسیت نداشتن در برابر تغییرات ارزشی پیامدهایی را نیز برای افراد و جامعه به دنبال دارد: ان الله لم یک مغیرا نعمه انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم. 🆔 @farhang_puya
‼️ نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر غرب‌زده و سکولار ایجاد شد! 📝 دکتر منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران: 🔥 نظام دانشگاهی ما به وسیله عناصر و ایجاد شد و محتوای دروس ما هم به طور عمده به خصوص در علوم انسانی، محتوای غربی بود که هنوز هم هست. 🆔 @farhang_puya
❓برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه چه باید کرد؟ 🖌 دکتر منوچهر محمدی: 💢 برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه می‌بایست یک حرکت بنیادین و فکری به همین شیوه‌ای که در قدیم بود، صورت بگیرد. یعنی هم دروس دینی و هم دروس عرفی با بینش اسلامی در حوزه‌ها مطالعه می‌شد. ⭕️ در این دوره هم می‌بایست ما به طور کلی با اعتقاد به حوزه و دانشگاه و با تکیه بر تجربیات گذشته خودمان چنین کاری را صورت بدهیم؛ کما این‌که انقلاب فرهنگی هم نتوانست تحولات لازم را به وجود بیاورد. 💯 این‌که امروز مقام معظم رهبری از علوم انسانی غرب‌زده ابراز نگرانی می‌کنند ناشی از ناکامی است که در وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شد. 🆔 @farhang_puya
‼️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود! ⭕️ اگر به تغییرات حساس نباشیم نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود. بر این اساس بی‌اعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد: 1⃣ فرهنگ نفاق 🚫 ابتدا فرهنگ نفاق (دنیا گروی همراه با ادعای انقلابی گری) در میان مجموعه‌ای از انقلابیون، جای فرهنگ اسلام ناب محمدی_ص را می‌گیرد و به تدریج به همه سطوح زندگی آن‌ها سرایت می‌کند. 2⃣ عقب رانده شدن حقیقت دین 🔰 سپس حقیقت دین به عقب رانده می‌شود. جریان نفاق، محور دین یعنی ولایت و امامت را هدف قرار می‌دهد و علیه او توطئه می‌کند. 🖌 دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
💢 بی‌اعتنایی نیروهای انقلاب به رخدادهای اجتماعی و سیاسی پیامدهای ذیل را در پی دارد: 🖌 دکتر مهدی امیدی: 3⃣ منزوی شدن دلسوزان نظام اسلامی ✔️ نیروهای انقلابی و دل‌سوز نظام اسلامی، ایثارگران جبهه و جنگ، و رنج کشیدگان انقلاب، منزوی می‌شوند و یا به اتهام‌های واهی کنار زده می‌شوند و اروپا نشینان دیروز و عافیت‌طلبان زمانه جنگ در صدر امور قرار می‌گیرند. 4⃣ ملاک‌های ارزشی کنار زده ‌می‌شوند ❌ به تدریج ملاک‌های ارزشی همچون علم و تقوا و تجربه کنار نهاده می‌شود و سهم‌خواهی از قدرت ارزش می‌یابد. در سقیفه گفتند ما که از قریش هستیم، امیر باشیم و سهم شما انصار هم، وزارت باشد و نگفتند ملاک سهم بندی قدرت است یا معیار علم و تقوا. بعدها گفتند رسالت از بنی هاشم بود، حالا حکومت باید از بنی امیه باشد. 🆔 @farhang_puya
💢 انسان قرآنی ✅ هر كسى وظيفه‌اش اين است كه بايد بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مى‌زند. پاک غذا مى‌خورد پاک، مى‌بيند پاک، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب‌ و‌ كارش، همه قرآنى است. 🔰 چون انسان آن‌چه را مى‌شنود، آن‌چه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». ✍ علامه حسن‌زاده عاملی 📖 گفت‌و‌گو با علامه حسن‌زاده آملی، ص ۶۵ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): 🔹 خداوند میفرماید: ای دنیا، با انواع بلا و گرفتاری بر بنده مؤمن گردش كن، و از نظر معیشت بر او سخت گیر، تا این‌كه بار اقامت به سوی ما بسته و قصد ماندن در دنیا را نكند. 📚 بحارالانوار، ج ۵٢، ص ٧٢ 🆔 @farhang_puya
⭕️ ارزش‌ها و آرمان‌ها تاثیری چشم‌گیر در فرایندهای اجتماعی دارند 🖌 علیرضا دهشیری: 🔹 انسان هر کار اختیاری در انسان، باورها و ارزش‌هایی است که از یک بینش و جهان‌بینی سرچشمه می‌گیرد. کلیه رفتارها و کنش‌های اجتماعی نیز بر اساس نظم و ساختاری صورت می‌گیرد که مبتنی بر باورها و ارزش‌های غالب در آن جامعه است. 🔸 بنابراین ارزش‌ها و آرمان‌ها تأثیری چشم‌گیر بر فرد و جامعه و رفتارهای فردی و فرایندهای اجتماعی دارند. به عبارت دیگر ساختار حاکم در هر جامعه مبتنی بر آرمان‌های قالب آن جامعه است؛ چنان‌که در باورها و ارزش‌های بین افراد خللی وارد و یا ضعیف شود، بایستی در آن جامعه منتظر دگرگونی بود. 🔰 زیرا باورها و ارزش‌های کنونی جامعه با باورها و ارزش‌هایی که مبانی ساختار و نظام حاکم بر جامعه را شکل می‌دهند متفاوت است. 🆔 @farhang_puya
‼️ سیلی در انتظار گدایان امنیت 🔴 کنایه رهبر انقلاب به همسایگان شمال‌ غربی 💠 فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): 👈 این‌که یک کشور بتواند امنیت را با نیروهای قاهر و قادر و مسلط خودش تأمین بکند افتخار بزرگی است و آن کسانی که با توهّم تکیه‌ی به دیگران و با تکیه‌ی به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که این را به زودی خواهند خورد. 📅 ١١ مهر ١۴٠٠ 🆔 @farhang_puya
🔰 روحانیت حافظ منافع ملی و جوامع مسلمان ❇️ روحانیت همواره حافظ و پاسدار استقلال و منافع ملی و جوامع مسلمان بوده است. از طرفی همراهی و دفاع روحانیت از مستضعفان و منافع ملی، روحانیت را به نقطه اتکا و اعتماد مردم تبدیل کرده است. ✔️ تاریخ نشان داده که هیچ نهضت اجتماعی در ایران و جهان اسلام بدون همراهی و پیشگامی روحانیت با اقبال مواجه نشده و به سرانجام نرسیده است. از مقاومت حماسی آیت‌الله کنی_ره در مقابل امتیاز استعماری رویتر تا قیام پیروزمندانه تنباکو به رهبری آیت‌الله شیرازی_ره. 💠 از دفاع حماسی آیت‌الله شهید فضل‌الله نوری_ره از هویت اسلامی نهضت عدالت‌خانه در برابر تهاجم غرب‌زده‌ها تا حماسه سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی_ره و نهایتاً پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی_ره. ✍ هادی مجیدی 🆔 @farhang_puya
⚠️ بیگانگان آهسته برانند، خطر مرگ! 🖌 زهرا رضائیان: ❇️ وقتی شرق و غرب سیاسی، دست در دست هم برای مقابله با نظام «نه شرقی و نه غربی» جمهوری اسلامی جنگ را به ملت ایران تحمیل کردند، میخواستند این کانون نور را که گرمابخش دل‌های محرومان و بود، براندازند. ❎ و به آنان که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران جانی تازه در کالبدشان دمیده شده بود بفهمانند که هر حرکت استقلال طلبانه و آزادی خواهانه در برابر خواست و اراده قدرت‌ها محکوم به شکست است. ✅ اما ملت مقاوم و سربلند ایران با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلام و باور قلبی به آیه شریفه «کم من فئة قلیله غلبت فئة کثیرة باذن‌الله (بقره/۲۴۹)» قدم در عرصه دفاع گذاشت و با مایه گذاشتن از جان در جنگی نابرابر و تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداد و از مستشاران خارجی کمک نگرفت، بلکه مردانه روی پای خود ایستاد و به خودکفایی رسید. 🆔 @farhang_puya