🔖منبر کوتاه 🔖
#شهادت سردار سپهبد سلیمانی
بمناسبت آسمانی شدن سردار عالیمقام
♦️سه ویژگی بارز شهید حاج قاسم سلیمانی
🔸رهبر معظم انقلاب درخصوص سردار سلیمانی فرمودند: ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار دادهاند، در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه؛ و مجاهدت کردهاند.
1️⃣ ایثار و فداکاری
رهبر معظم انقلاب درخصوص سردار سلیمانی فرمودند: ایشان بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار دادهاند
یکی از صفت های زیبای اولیای الهی صفت #ایثار است . شهید قاسم سلیمانی همانطور که حضرت آقا فرمودند بارها و بارها جان خودشان را فدا کردند . بالاتر از جان هم داریم؟
♦️اهمیت و ارزش ایثار در جان، فراتر از ایثار در مال است. کمتر کسی است که حاضر شود زندگی دیگری را بر زندگی خود مقدم بدارد. حتی فرشتگانِ برجسته ای، مانند جبرئیل و میکائیل از این نوع ایثار تن می زنند (کراجکی، 1410: 2، 55).
🔻ایثار در جان، مرتبه انسان کامل است. از این رو؛ ایثار امام علی در لیلة المَبیت مورد ستایش خداوند متعال قرار می گیرد و خداوند، این چنین در نزد فرشتگان به آن مباهات می کند:
«و کسانی از مردم، جانشان را برای به دست آوردن رضای خدا، سودا می کنند» (بقره: 207).
ایثارگران به واسطه ایمان راستین، به راحتی در صف مجاهدان راه خدا درآمده و با ایثار جان و مال، دین خدا را یاری می کنند. کسی که جان برکف از اسلام و مرزهای اسلامی دفاع می کند، خود را به آب و آتش می زند و چه بسا خون پاکش در راه پاسداری از اسلام و ارزش های اسلامی ریخته شود، بالاترین درجه ایثار و محبوب ترین مقام را نزد خدا دارد؛ چنانکه رسول خدا درباره ارزش خون پاک شهیدان راه خدا می فرماید: «هیچ قطره ای در پیشگاه خداوند، محبوب تر از قطره خونی نیست که در راه خدا ریخته می شود» (اصول کافی شیخ کلینی ج 5، 53).
2️⃣ اخلاص و رضایت خدا
♦️حضرت آقا در وصف شهید سلیمانی فرمودند :
👈 در راه خدا، برای خدا و مخلصاً لِلّه
🔸امام صادق (علیهالسلام) در مورد نقش امنیتی اخلاص بر روان آدمی میفرماید:
«اگر مؤمن خود را برای خدا خالص گرداند، خداوند هر چیزی را از او خواهد ترساند. حتی حشرات زمین، درندگان[صحرا] و پرندگان هوا را از او میترساند. هر چیزی در برابر مؤمن مخلص رام است و هیبتش بر همه آشکار است».(کنز العمال، ج۳، ص۶۷۴.)
واقعا دشمن از سردار سلیمانی می ترسید و این بخاطر ویژگی شهید سلیمانی بود که به غیر خدا از احدی نترسید . و امروز دشمن با شهادت ایشان جشن و شادی می کنند همانطور که بنی امیه و آل زیاد و آل مروان با شهادت امام حسین علیه السلام به شادی پرداختند .
وَ هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ اَللَّهُمَّ فَضاعِفْ عَلَیْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَالْعَذابَ الْاَلیمَ (زیارت عاشورا )
3️⃣ مجاهدت (جهاد در راه خدا )
امام علی علیه السلام فرمودند :
إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ (نهج البلاغه، الخطبة 27.)
دو نکته از این حدیث 👇
🔷اول 👈إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ جهاد دری از درهای بهشت است.
🔷دوم 👈 «فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ» این در را خدا برای اولیاء خاصش و دوستان خاصش گذاشته است و باز می کند . می فرمایند در جهاد را برای خاص اولیائش باز گذاشته است.
حضرت آقا در پیام امروزشان فرمودند :
او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود.
😭خوشا بحال شهید سلیمانی که اولا اهل جهاد بود و جزء اولیای خاص الهی است و در بهشت به روی او باز شده و بهشت مشتاق اوست . این یعنی عاقبت بخیری .....
♦️گریز به روضه 👇
▪️شهید سلیمانی سلام ما رو به ارباب بی کفن ابا عبدالله الحسین علیه السلام برسان تصاویری از پیکر اربا اربای شهید سلیمانی پخش شده دیدم بدن شهید سلیمانی تکه تکه شده یا الله اما عرض روضه من این باشه ثوابش برسه به روح همه ی شهدا مخصوصا شهید قاسم سلیمانی یه عکسی منتشر شده از دست سردار سلیمانی وقتی نگاه کردم دیدم انگشتر به دست شهید سلیمانی است تا انگشتر رو دیدم یاد انگشتر امام حسین علیه السلام در کربلا افتادم سردار سلیمانی تو شهید شدی اما انگشترت در دستت بود اما ...
لا یوم کیومک یا ابا عبدالله اومد تو گودی قتلگاه یه چیزی ببره چشمش افتاد به انگشتر چه کرد ؟ بمیرم برات حسین جان ....
حسین جان سلیمان زمانی
چرا انگشت و انگشتر نداری
هر جا نشستی صدا بزن یا حسین یا حسین ...
#منبرک
@fatemi5
@fishemenbar
فتح الفتوح خون شهید .pdf
228.4K
🏴مناسبت: مراسم شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی
🚩عنوان: «#فتح_الفتوح_خون_شهید»
📌موضوع: «آثار اجتماعی سیاسی خون شهید»
⏰ زمان منبر: حدود30دقیقه
#انتقام_سخت
#مرگ_بر_آمریکا
#شهادت_سردار_سلیمانی
@fatemi5
https://eitaa.com/moballeghan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم بزرگداشت سردارسلیماتی وابومهدی در روشناوند گناباد ۱۴ دی ۹۸ با سخنرانی حجت الاسلام فاطمی
✅شهادت هدیه الهی هست
تلاش و اخلاص باعث جذب این هدیه میشود
✅بعد اینکه نتوانستندساختار و رفتار انقلاب راعوض کنند دنبال مهار انقلاب هستند.
سردار سلیمانی: طرح خاورمیانه بزرگ را بهم زد.
✅امریکا در عراق و افغانستان و لبنان و سوریه ناکام ماند.
✅شکست اسرائیل،داعش و تشکیل جبهه مقاومت سه اقدام اساسی سردار سلیمانی بود.
✅ثمره خون این شهدا خروج امریکا از منطقه و سقوط اسرائیل قطعاخواهد بود
@fatemi5
#حضرت_فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
#فاطمیه
#مثنوی
#مرثیه
ای دختر نبیِّ خدا ، فاطمه سلام
ای همسر ولیِّ خدا ، فاطمه سلام
آتش گرفته سینه ی من با نوای تو
مادر دلم گرفته دوباره برای تو
بر روضه های پُر غم تو گریه می کنم
بر ناله ها و ماتم تو گریه می کنم
مقتل نوشته تا زِ ولایت بُریده اند
آتش به درب خانه ی طاها کشیده اند
مقتل نوشته است لگدها به در زدند
بر قلب بی قرار علی هم شرر زدند
مقتل نوشته تا که شما را کتک زدند
بر زخمهای سینه ی حیدر نمک زدند
مقتل نوشته دست علی را که بسته اند
با تازیانه بازویتان را شکسته اند
مقتل نوشته تا که شما خورده ای زمین
شد کشته محسن تو زِ بیدادِ ظلم و کین
مقتل نوشته کوچه و سیلی و مجتبی
دستی پلید و صورت نیلی و مجتبی
مقتل نوشته دومیِّ پست ، بی هوا
سیلیِ محکمی زده بر صورت شما
مقتل نوشته که زِ علی رو گرفته ای
بانو همیشه دست به پهلو گرفته ای
مقتل نوشته بعدِ پدر قد خمیده ای
در آن سه ماه روی خوشی را ندیده ای
#مرتضی_شاهمندی
#صلوات 👉
🔹 #اشعار_ناب_آیینی 🔹
#صله_رحم!
❓ آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
✍ آیت الله خامنهای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1)
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2)
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3)
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4)
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مىتوانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمتهایى بنشینید که گناهى صورت نمىگیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). (5)
📚 منابع:
(1) استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش:aYLgfOvLUxQ (2)سیستانی، ش: 701371 . (3)شبیری زنجانی، ش: 50008. (4) پايگاه اطلاع رسانی آيت الله وحید. (5) پایگاه اطلاع رسانی معظم له و استفتاء تلفنی از دفتر ایشان در قم.
@tasvir12
#صله_رحم!
❓ آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد؟
✍ آیت الله خامنهای:
اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. (1)
✍ آیت الله سیستانی:
حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.(2)
✍آیت الله شبیری زنجانی:
گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی.(3)
✍ آیت الله وحید:
شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. (4)
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
شرکت در مجالس گناه حرام است؛ در صورت ضرورت، مراتب زیر باید رعایت شود: اول: اگر میتوانید بعد از جمع شدن بساط رقص و موسیقی حرام شرکت کنید. دوم: چنانچه ضرورت داشته باشد مىتوانید به مقدار ضرورت شرکت کنید، یا در قسمتهایى بنشینید که گناهى صورت نمىگیرد و مجلس گناه صدق نمی کند (مثلا خود را مشغول پذیرایی، تدارکات و... بکنید). (5)
📚 منابع:
(1) استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش:aYLgfOvLUxQ (2)سیستانی، ش: 701371 . (3)شبیری زنجانی، ش: 50008. (4) پايگاه اطلاع رسانی آيت الله وحید. (5) پایگاه اطلاع رسانی معظم له و استفتاء تلفنی از دفتر ایشان در قم.
@tasvir12
#امام_زمان_علیه_السلام
#فاطمیه
#غزل_مرثیه
فتنهها بر پاست برگرد ای عزیز فاطمه
مادرت تنهاست برگرد ای عزیز فاطمه
پشت در جمعند اصحاب سقیفه وای من
شعلهها بر پاست برگرد ای عزیز فاطمه
یک لگد بر در گرفته ثلثی از سادات را
پشت در غوغاست برگرد ای عزیز فاطمه
نالهی حیدر بیا شد نالهی فضه بیا
اوج غم اینجاست برگرد ای عزیز فاطمه
پشت در زهرا صدایت کرد مهدیجان بیا
منتظر زهراست برگرد ای عزیز فاطمه
مرتضی آمد عبا را روی بانویش کشید
شرمسار آقاست برگرد ای عزیز فاطمه
روی دیوار و در و مسمارِ بیت مرتضی
رد خون پیداست برگرد ای عزیز فاطمه
@fatemi5
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع سخنرانی:نصرت الهی
زمان:17دیماه98 در دلویی گناباد/
حجت الاسلام فاطمی
نصرت الهی در قران
نصرت الهی:
نصرت دین خدا
نصرت ارزشهای الهی
نصرت ولی خدا
نصرت با همفکری
نصرت با مال و آبرو
نصرت با جان
https://eitaa.com/fatemi5/680
موضوع: #علت_سکوت_امام_علی_در_برابر_حمله_به_بیت_وحی
- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه #شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟
🌹اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج32، ص61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند.
🌹ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود.
علت در خطر بودن اسلام این بود که:
1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584)
2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف،)
3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642)
4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
#منبرک
@fatemi5
هدایت شده از beyat
حاج عظیم - دی 98 مصلای گناباد - شهادت حاج قاسم.mp3
27.92M
صوت سخنرانی حاج عظیم ابراهیم پور
در همایش گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مصلی گناباد
@beyat_gonabad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
عوامل ایجاد استقامت(جوانان دلویی19 دی 98فاطمی)
https://eitaa.com/fatemi5/683
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت:
نتیجه نصرت الهی(جوانان دلویی18 دی 98فاطمی)
https://eitaa.com/fatemi5/684
⬅️همراه با قرآن
✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ«20 لقمان »
✅آیا ندیدید که خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است برای شما مسخّر کرده،و نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده است،ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری،درباره ی خداوند به جدال و ستیز می پردازند.
💢نکته ها:
♦️ در این آیه به دو گونه نعمت اشاره شده است،#نعمت ظاهری مانند: سلامتی، روزی، زیبایی و امثال اینها
♦️و نعمت #باطنی مانند:ایمان،معرفت،اطمینان،حسن خلق،امداد غیبی، علم، فطرت،ولایت و....
🔷پیام ها:
1- #بی توجّهی به آفریده ها و نقش آنها در زندگی بشر،سبب #سرزنش و توبیخ است. «أَ لَمْ تَرَوْا» سعدی می گوید:
🔸این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
🔸هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
2- تمام آفریده ها #هدفدار و به خاطر بهره گیری انسان است. «سَخَّرَ لَکُمْ»
3- انسان #قادر است آنچه را در آسمان و زمین است،به #تسخیر خود درآورد. «سَخَّرَ لَکُمْ»
4- نعمت های الهی،هم #گسترده و #فراوان است، «أَسْبَغَ» هم در دسترس بندگان، «عَلَیْکُمْ» و هم متنّوع. «ظاهِرَهً وَ باطِنَهً»
5-نباید از نعمت های #باطنی خداوند #غفلت کنیم و به آنها بی توجّه باشیم. أَ لَمْ تَرَوْا ... باطِنَهً
6- علی رغم گستردکی و فراوانی نعمت ها،#انسان درباره ی خدا #مجادله می کند و این نوعی #کفران نعمت است. أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ... یُجادِلُ فِی اللّهِ
7- جدالِ #منطقی نیکوست، «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» [نحل،125]ولی جدالی که بدون پشتوانه ی علمی و به دور از هدایت الهی و مخالف با کتاب خدا باشد، بی ارزش است. «یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدیً وَ لا کِتابٍ مُنِیرٍ»
8-در جهان بینی الهی،#عقل،#فطرت و #وحی،منابع #معتبر شناخت هستند،نه غیر آن. «عِلْمٍ ، هُدیً ، کِتابٍ مُنِیرٍ»
https://eitaa.com/fatemi5/685
حکمت 477 نهج البلاغه: نکوهش کوچک شمردن گناه
وَ قَالَ (عليه السلام): أَشَدُّ الذُّنُوبِ، مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ.
✅همه گناهان نسبت به #مقام شامخ الهى كبيره است زيرا هرقدر شخصى كه معصيتش مى شود بزرگ تر باشد معصيت، بزرگ تر خواهد بود و چون خداوند از هرچيز برتر و بالاتر است هر معصيتى در پيشگاهش عظيم است.
♦️البته اين سخن از يك نظر صحيح است ولى از يك نظر مى توان #ميان گناهان تفاوت گذاشت. گاهى ذات گناهان با هم متفاوت است;
تفاوتى كه مثلاً در ميان #سيلى زدن به يك شخص بى گناه يا #كشتن او مى باشد و تفاوتى كه ميان زناى با غير محارم و زناى با محارم است.
♦️و گاه تفاوت به سبب اصرار يا ندامت و استغفار است. ممكن است كسى گناه #كبيره اى انجام دهد ولى #فوراً پشيمان شود و به درگاه خدا توبه كند اين گناه نسبت به گناه كسى كه صغيره اى را انجام مى دهد و اصرار بر آن دارد كوچك تر محسوب مى شود و گاهى اين تفاوت به سبب #نيت گناهكار است گاهى گناهكار گناه را با #ترس و وحشت و اضطراب انجام مى دهد و گاه با بى اعتنايى و كوچك شمردن گناه. به يقين دومى از اولى بزرگ تر است هرچند خودِ گناه هيچ تفاوتى نكند.
🔺امام عسکری(ع):
کوچک شمردن گناهان خطرناک است. بعضی می گویند: گناه ما چیزی نیست. مثلاً یک حرفی می زند، می گویند: این حرف درست نیست. می گوید: شوخی کردم. حالا شوخی کردی یا جدی کردی، این حرف درست نبود. آقا من یک میخ طلایی بردارم در چشم کسی بزنم و کور شود. می گوید: کورم کردی. می گویم: طلا بود. حالا یا طلا بود یا میخ بود. من کور شدم. یا شوخی یا جدی نمی شود گفت: شوخی کردم.
🔻مقایسه گناهان بزرگ و گناهان کوچک
مثلاً دخترخانمی حجابش خوب نیست، شرعی نیست. می گوییم: دخترخانم تو حجاب داری، یک کمی بهتر کن. می گوید: اینکه چیزی نیست. این خیلی مهم است، آدم می گوید: چیزی نیست این خیلی مهم است. یکوقت من یک سنگ یک کیلویی از دستم پرت می شود و روی پای شما می خورد. می گویم: معذرت می خواهم، ببخشید. با اینکه یک کیلو سنگ به پای شما خورد، اگر بگویم ببخشید، شما می بخشید. اما اگر یک شن از این شن هایی که به نان سنگک چسبیده به سر شما بزنم، برو بابا اینکه چیزی نیست! این را شما نمی بخشی. یک کیلو را می بخشی اما ...
♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند.
♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد».
♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند».
♦️اين از يك نظر، ازنظر ديگر گناهى كه انسان درباره آن بى اعتناست به آسانى دامن او را مى گيرد و به او ضربه مى زند ولى گناهى كه در نظر او عظيم و خطرناك است كمتر به آن گرفتار مى شود. درست مثل اين كه انسان، دشمنى را كوچك بشمرد، از چنين دشمنى ممكن است به آسانى غافل شود و ضربه بخورد ولى از دشمنى كه او را بزرگ و خطرناك مى شمرد در امان بماند.
♦️در روايات اسلامى اين مسأله نيز به صورت گسترده آمده است. مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه در ابواب جهاد نفس، بابى تحت عنوان «وجوب اجتناب المحقرات من الذنوب» ذكر كرده و در آن باب، چهارده روايت از معصومين(عليهم السلام) در همين زمينه آورده است. ازجمله در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه فرمود: «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد».
♦️از سويى ديگر هنگامى كه انسان درباره گناهى بى اعتنا باشد، آن گناه تكرار مى شود و روى هم انباشته مى گردد و تبديل به گناهى بسيار عظيم مى شود. همان گونه كه در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِيَّاكُمْ وَ مُحَقَّرَاتِ الذُّنُوبِ فَإِنَّ لَهَا مِنَ اللَّهِ طَالِباً وَ إِنَّهَا لَتَجْتَمِعُ عَلَى الْمَرْءِ حَتَّى تُهْلِكَهُ; از گناهان كوچك برحذر باشيد زيرا از سوى خدا درباره آن مطالبه مى شود و آن ها روى هم انباشته مى گردد تا انسان را هلاك كند».
♦️در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «وَمِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى لا تُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ لَيْتَنِى لا أُؤَاخَذُ إِلاَّ بِهَذَا; ازجمله گناهانى كه هرگز بخشوده نمى شود گناهى است كه كسى كه آن را انجام مى دهد (هنگامى كه به او بگويند: چرا چنين مى كنى؟) بگويد: (اين كه گناه مهمى نيست) كاش من با همين يك گناه مؤاخذه مى شدم».
♦️در روايتى از حضرت مسيح(عليه السلام) مى خوانيم: «بِحَقّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ صِغَارَ الْخَطَايَا وَمُحَقَّرَاتِهَا لَمِنْ مَكَايِدِ إِبْلِيسَ يُحَقِّرُهَا لَكُمْ وَيُصَغِّرُهَا فِى أَعْيُنِكُمْ فَتَجْتَمِعُ فَتَكْثُرُ فَتُحِيطُ بِكُمْ; حق را به شما مى گويم كه گناهان كوچك و حقير از دام هاى شيطان است. آن را در نظر شما حقير مى شمرد و در چشم شما كوچك مى نمايد تا روى هم انباشته شود و وجود شما را احاطه كند (بر حذر باشيد)»
منبرک فاطمی
⬅️همراه با قرآن ✅أ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض
⬅️همراه با قرآن
✅و إِذا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ کانَ الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ«21 لقمان»
و هرگاه به آنان گفته شود:آنچه را خدا نازل کرده پیروی کنید.گویند:
بلکه ما آنچه را پدرانمان را بر آن یافته ایم پیروی خواهیم کرد.آیا اگر شیطان آنان را به عذاب فروزان فرا خواند(باز هم باید از او تبعیّت کنند)؟!
🌹پیام ها:
1- نمونه ی جدال ناروا،#تعصّب بر افکار باطل نیاکان است. یُجادِلُ فِی اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ ... قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا
2- پیروی از #وحی و آنچه از جانب خداوند است،لازم است. «اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللّهُ»
3- با دعوت منحرفان به حقّ،با آنان اتمام #حجّت کنیم. «قِیلَ لَهُمُ»
4- برای انسان دو #راه وجود دارد:الف:راه خدا، «ما أَنْزَلَ اللّهُ» ب:راه شیطان.
«الشَّیْطانُ یَدْعُوهُمْ إِلی عَذابِ السَّعِیرِ»
5-عقاید نیاکان،در #سرنوشت نسل آینده مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا»
6- تقلید و تعصّبِ کورکورانه #ممنوع. وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا ... أَ وَ لَوْ کانَ (تعصّب ناروای خویشاوندی،از موانع حقّ پذیری و رشد اندیشه است)
7- محیط،جامعه و تاریخ،در انتخاب راه #مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا»
https://eitaa.com/fatemi5/689
✅و مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ«22 لقمان»
🔸و هر کس روی خود را(به حقیقت)به سوی خدا کند،در حالی که نیکوکار باشد،پس بی تردید به دستگیره(و رشته ی)محکمی چنگ زده،و پایان همه ی کارها به سوی اوست.
⭕️نکته ها:
🔹 در قرآن یکصد و چهل مرتبه،کلماتی از ریشه ی«سلم»بکار رفته و واژه هایی همچون سلام،اسلام و مسلم از این مادّه است.
🔹 در آیه قبل خواندیم که گروهی از مردم به نیاکان منحرف خود دل بسته وبه آنان رومی کنند؛ در این آیه می خوانیم:نیکان و پاکان،به خدای متعال دل می بندند و به سوی او رو می کنند.
🔹 در آیه قبل،دعوت #شیطان از مردم و کشاندن آنان به سوی دوزخ مطرح شد؛این آیه راه نجات از وسوسه های شیطان را تسلیم خدا شدن و انجام کار نیک می داند.
🔹 تسلیم غیر خدا بودن،بردگی و اسارت است،ولی تسلیم خدا بودن،آزادی و رشد است.
🔹 چنانکه قرآن می فرماید: «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِکَ تَحَرَّوْا رَشَداً»[جنّ،14]راستی اگر تمام هستی تسلیم خدایند،چرا ما نباید تسلیم او باشیم؟! قرآن می فرماید: «أَ فَغَیْرَ دِینِ اللّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آل عمران،83. آیا به سراغ غیر خدا می روید در حالی که هر کس در آسمان ها و زمین است،تسلیم اوست.
🔹 خداوند،فرمانِ تسلیمِ بشر را صادر فرموده است، «فَلَهُ أَسْلِمُوا»[حج،34]پیامبر نیز باید تسلیم خدا باشد، «أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ»[انعام،14
]در این آیه نیز می فرماید: «وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَی اللّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقی» هر نیکوکاری که خالصانه جهت گیری الهی داشته باشد،به ریسمان محکمی چنگ زده است.در آیه ای دیگر می خوانیم: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ» [بقره،112]نیکوکاری که خالصانه،تسلیم خدا باشد، پاداشی تضمین شده دارد.یا می خوانیم: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ»نساء،125چه کسی بهتر است از آنکه خود را تسلیم خدا کرده است.
🔹 انسان برای نجات و پیروزی خود،تکیه گاه های متعدّدی انتخاب می کند و به ریسمان های گوناگونی چنگ می زند،مانند:قدرت،ثروت،مقام،فامیل،دوست،نَسَب و...ولی همه ی این طناب ها روزی پاره می شوند و این تکیه گاه ها کارایی خود را از دست می دهند.تنها چیزی
🔹 که پایدار،ماندگار و عامل نجات است،چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و تسلیم بودن در برابر او و انجام اعمال صالح است.
* در روایات می خوانیم:رهبران معصوم و اهل بیت پیامبر علیهم السلام و علاقه و مودّت آنان، ریسمان محکم الهی و عروهالوثقی می باشند.«نحن العروه الوثقی»،«العروه الوثقی الموده لآل محمد»
🔸پیام ها:
1- تسلیم خدا شدن،یک امر اختیاری است و اکراه و #اجباری وجود ندارد. «مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ»
2- تسلیم خدا بودن،باید با #عمل همراه باشد. یُسْلِمْ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ
3- نیکوکار بودن،به تنهایی کافی نیست،#اخلاص در عمل هم لازم است. یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ هُوَ مُحْسِنٌ
4- معنویات را با تمثیل و #تشبیه به محسوسات و مادیّات بیان کنیم.(عملِ خالصانه،به ریسمانی محکم تشبیه شده است).«عروه الوثقی»
5-با توجّه به معاد و تفّکر درباره ی آینده،راه خود را #انتخاب کنیم. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»
6- آفرینش،همه به یک سوی و یک #هدف روانه است. «وَ إِلَی اللّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ»
@fatemi5
✅و مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ« لقمان 23»
🔸(ای پیامبر!)هر کس کفر ورزید،کفرش تو را محزون نکند،بازگشت آنان تنها به سوی ماست،پس ما آنان را به عملکردشان آگاه خواهیم کرد، قطعاً خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است.
✅نمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ«24»
آنان را(در دنیا)اندکی بهره مند می سازیم،سپس به عذاب سختی گرفتارشان خواهیم ساخت.
⭕️نکته ها:
🔹در آیه ی 23،از #محزون شدن پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر کفر گروهی از مردم نهی شده است و این می تواند به چند دلیل باشد:
الف:آنان آنقدر #ارزش ندارند که تو برای آنان محزون شوی.
ب:اندوه برای کفر آنان،تو را از کارهای #دیگر باز می دارد.
ج:کفر آنان به تو #آسیبی نمی رساند.
د:تو در تبلیغ و موعظه ی آنان #کوتاهی نکردی تا نگران باشی.
ه:چون کفّار به سوی ما باز می گردند و راهی برای #فرار ندارند،جای حزن و اندوه نیست.
🔹 از مقدّم شدن کلمه ی «إِلَیْنا» بر کلمه ی «مَرْجِعُهُمْ» ،استفاده می شود تنها مرجع اوست و از کلمه ی«مرجع»نیز استفاده می شود که مبدأ هم اوست،زیرا«مَرجع»،یعنی رجوع به آن چیزی که در آغاز بوده است.به علاوه «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» جمله ی اسمیّه و نشانه ی قطعی و حتمی بودن معاد است.
🔸پیام ها:
1- #مقایسه میان افراد نیک و بد،یکی از راه های شناخت و انتخاب است. مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ مَنْ کَفَرَ متاع کفر و دین بی مشتری نیست گروهی این،گروهی آن پسندند
2- پیامبر،دلسوز همه بود و حتّی از انحراف و کفر #مخالفان نیز رنج می برد.«فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
3- انبیا،به تسلّی و #دلداری الهی نیاز دارند. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
4- مسئولیّت رهبران دینی،#ارشاد مردم است،نه وصول نتیجه. «وَ مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ»
5-کفر مردم،در #سرنوشت خودشان مؤثّر است. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
6- کفّار شاد نباشند،زیرا سرانجام گذر پوست به #دبّاغ خانه می افتد. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
7- مرجع و مبدأ انسان ها،#تنها خداوند است. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ»
8-دو چیز باعث سعه ی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران می شود:
🔸یکی توجّه به علم خداوند و دیگری توجّه به #معاد. فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ... عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (حال که دانستیم خداوند همه چیز را می داند و بازگشت همه به سوی اوست،پس جای هیچ نگرانی نیست.)
9- در قیامت،انسان با گزارش #عملکردِ خود روبروست. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا»
10- نیّت ها و انگیزه هایی را که در دل داشتیم،خداوند می داند و در قیامت #ظاهر می کند. فَنُنَبِّئُهُمْ ... إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ
11- توجّه به رسوایی روز قیامت،می تواند مانع #لجاجت و پافشاری بر کفر باشد.«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا»
12- نعمت های دنیوی،ما را نفریبد که در برابر نعمت های #اخروی اندک و ناچیز است. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً»
13- ارزش کارها را با توجّه به #عاقبت آنها محاسبه کنیم. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ»
14- کفرِ امروز کافران،انتخابی است، «وَ مَنْ کَفَرَ» ولی به دوزخ رفتن فردای آنان اجباری است. «نَضْطَرُّهُمْ»
15- رفاه مادّی،نشانه ی #سعادت نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ»
@fatemi5
📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✋ پنج نکته درباره #نماز 🤲 #قضا
1️⃣👈 مکلف 🧔 باید نمازهای خود را در وقت ⏰ بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود گنهکار ⛔️ است و باید توبه کند و قضای آن را هم به جا آورد.
2️⃣👈 کسی که #نماز_قضا دارد، نباید در خواندن آن کوتاهی کند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد.
3️⃣👈 قضای نماز های #یومیه لازم نیست به #ترتیب خوانده شود
4️⃣👈 نماز قضا را می توان به #جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا ولازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند.
5️⃣👈 قضای نماز باید به همان #شکل که قضا شده است (شکسته یا تمام) به جا آورده شود.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۹۰
@fatemi5
@AhkameMazhabi
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ« لقمان 25»
و اگر از آنان سؤال کنی:چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ حتماً خواهند گفت:خدا.بگو:ستایش از آنِ خداست،ولی بیشتر مردم نمی دانند.
⭕️نکته ها:
🔹شبیه این تعبیر،در موارد دیگر قرآن نیز آمده است،از جمله آیات:61 و 63 عنکبوت،38 زمر و 9 زخرف که نشان می دهد مشرکان،منکر خالقیّت خدا نبودند و انحرافشان در شریک قراردادن بت ها به هنگام عبادت و آرزوی شفاعت از آنان بود،و «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللّهِ زُلْفی» [139]در حالی که خود،آنها را از سنگ و چوب تراشیده بودند.
🔹امام باقر علیه السلام،پاسخ مشرکان در این آیه را نشان فطری بودن توحید دانستند. [140]
⭕️پیام ها:
1- خالق بودنِ خداوند،بر #مشرکان نیز پوشیده نیست. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ ...
لَیَقُولُنَّ اللّهُ
2- مشرکان به انحراف خود #اقرار ضمنی دارند. لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ
3- همه ی آفریده ها از آنِ اوست،پس #تنها او را ستایش کنیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
4- سپاس خداوند را به زبان آوریم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ»
5-انحراف مشرکان معمولاً برخاسته از #جهل آنان است. «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ»
✅لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ«26»
آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خداست،همانا خداوند بی نیاز و ستوده است.
⭕️پیام ها:
1- خداوند،نه در آفریدن و نه در اداره عالم،#نیازمند کسی نیست. خَلَقَ السَّماواتِ ...
لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْغَنِیُّ
2- تنها خداوند،خالق و #مالکِ آفریده هاست، «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و تنها اوست که بی نیاز و سزاوار ستایش است. «إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
3- سفارش به حمد و ستایش خداوند در آیه ی قبل،به خاطر نیاز او نیست. قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ ... هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ
@fatemi5
هدایت شده از مهدوی ارفع
-ostad mahdavi-98-09-09.lite.mp3
17M
🔈سلسه جلسات #نهج_البلاغه خوانی
بامحوریت جهاد و شهادت(جلسه چهارم)
✅ راهبردی که قشر خاکستری با آن، هم گفتمان انقلاب اسلامی را میفهمد و هم می بپذیرد!
✅ آیا ادعای انقلابیگری ما درست است؟
✅دغدغه ۳۰ ساله رهبر انقلاب چیست؟!
✅ چرا امیرالمومنین قاتلین عثمان را محاکمه نکرد؟!
✅ نسبت شیعه با ولی، نسبت اطاعت است، نه تطبیق!!
🔷حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🗓۱۶/ آذر/ ۹۸ موسسه روایت سیره شهدا
🆔 @mahdavi_arfae
اينگونه فرج مي آيد.mp3
15.89M
🚨وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور..
🔊 سخنان بسیار مهم حجت الاسلام امینی خواه درباره وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور..
▪️نقل فتنه های پیش رو...
▪️وعده های بزرگان در مورد آینده انقلاب
▪️اهمیت رهبری مقام معظم رهبری
▪️امتحاناتی که امام از آیت الله خامنه ای میگرفتند!
▪️پیش گویی های منتشر نشده بزرگان از وقوع انقلاب اسلامی و #ظهور
📅 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
🔺 امینی خواه مدیا
منبرک فاطمی
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّ
✅و لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَهٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَهُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ« لقمان 27»
⭕️و اگر آنچه درخت در زمین است،قلم شوند،و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند،(و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،)کلمات خدا به پایان نرسد،همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است.
⭕️نکته ها:
🔹 در آیه 109 سوره ی کهف نیز می خوانیم: «قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» بگو:اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکّب شود،دریا پایان می گیرد،پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود،هر چند همانند آن(دریای اوّل)را کمک قرار دهیم.
🔹شاید مراد از «سَبْعَهُ أَبْحُرٍ» ،کثرت باشد و عدد خصوصیّتی نداشته باشد.یعنی اگر آب همه ی دریاها هم مرکّب شود،باز هم نمی توانند همه ی نعمت های الهی را بنویسند.
⭕️پیام ها:
1- مکتب انبیا،انسان را از ساده نگری و محدود بینی بریده و به #بی نهایت مرتبط می کند. وَ لَوْ أَنَّ ما ... ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ
2- کلمات الهی،قابل #شمارش نیستند. «ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ»
🔹کلمه اللّه چیست؟
1.نعمت های خداوند. قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ ...
2.سنّت های الهی. «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» و «وَ لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ»
3.آفریده های ویژه ی #خداوند. «إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ»
4.حوادثی که انسان با آنها #آزمایش می شود. «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ»
5.آیات الهی.درباره ی حضرت #مریم می خوانیم: «وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها»
6.اسباب پیروزی حقّ بر #باطل. «وَ یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» «وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ»
🔹از جمع مطالب گذشته به دست می آید که مراد از«کلمه»تنها لفظ نیست،بلکه مراد #سنّت ها،مخلوقات،اراده و الطاف الهی است که در آفرینش جلوه می کند.
🔹بنابراین،اگر همه ی درختان قلم و همه ی دریاها مرکّب شوند،نمی توانند #کلمات الهی را بنویسند،یعنی نمی توانند آفریده های خدا،الطاف الهی و سنّت هایی را که در طول تاریخ برای انسان ها و همه ی موجودات وجود داشته است بنویسند.«واللّه العالم»
🔹در روایت می خوانیم:امام کاظم علیه السلام فرمود:«مصداق کلمات اللّه #ما هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست»[
🔹آری،اولیای خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ی فیض هستند و هر لطف و کمالی،از طریق آن بزرگواران به دیگران می رسد.
https://eitaa.com/fatemi5/696
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ》🔷🔹
✅امام صادق(ع) در فرازی از روایتی، ظلم وارده بر حضرت فاطمه(س) را اینگونه بیان می فرماید :
📋《فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》
♦️از فاطمه(س) فدك را گرفتند و او را از ميراثش منع كردند.
حق او و شوهرش را غصب كردند.
به سوزاندن خانه اش همت گماشتند و اساس ظلم را بنيانگذاری كردند و سنت حضرت رسول خدا(ص) را تغییر دادند.(۱)
در روایتی سلمان فارسی می گوید :
📋《خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي يَوْماً بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّه(ص) بِعَشَرَةِ أَيَّامٍ فَلَقِيَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ(ص) فَقَالَ لِي :
يَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》
♦️ده روز پس از رحلت رسول الله(ص) از منزل خود خارج شدم و على بن ابی طالب(ع) پسر عموی پیامبر اکرم(ص) مرا دید و به من فرمود :
اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا(ص) بر ما جفا كردى!
من عرض کردم :
📋《حَبِيبِي! أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُمْ!》
♦️حبيب من اى ابالحسن! به مثل شمایی کسی جفا نمیکند الا این که حزن و اندوه من بر رسول الله(ص) شديد بود و آن مانع زيارت شما شد.(۲)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
خواستم خنده کنم ماتم طاها نگذاشت
خواستم گریه کنم طعنه ی اعدا نگذاشت
خواستم داد دل فاطمه گیرم ز عدو
حکمت و مصلحت خالق یکتا نگذاشت
آن زمانی که در خانه عدو آتش زد
خواستم من بروم ام ابیها نگذاشت
آن زمانی که گل و غنچه ی من پرپر شد
خواستم داد زنم ناله ی اسما نگذاشت
دیدن میخ در خانه مرا آتش زد
خواستم جان بدهم زینب کبری نگذاشت
دست از غسل کشیدم که به من فرصت آه
صورت نیلی و آن سینه ی سینا نگذاشت
خصم می خواست مرا جانب مسجد ببرد
تا نفس داشت درآن معرکه زهرا نگذاشت
آن زمانی که عدو فاطمه ام را می زد
چاره ای صبربه من غیر تماشا نگذاشت
خواستم قصه ی آن کوچه بپرسم ز حسن
ترس جان دادن آن شاهد تنها نگذاشت
👤ژولیده نیشابوری
📚منابع :
۱)الخصال شیخ صدوق، ص۶۰۳
۲)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۷