✅ شرح و تبیین بیانات #شهید_صدر در #الحلقة_الثالثة 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#الحلقة_الثالثة
#شهید_صدر
#الاعتراضات_العامة
#برائت_شرعی
#انحلال_حقیقی
✏️ به تقریر دوست گرامی، آقای محمدحسین سلیمی نجف آبادی (از دوستان بحث #الحلقة_الثالثة)
📚 مرحوم #شهید_صدر در #الحلقة_الثالثة (ج۲/ص۳۳۸/چجامعه) در موردِ اعتراضِ دوم -که نسبت به کارآییِ ادلهی #برائت_شرعی وارد شده است- دو جواب را بیان میکنند:
🔵🔷️🔸️ جواب اول: #انحلال_حقیقی
#انحلال_حقیقی یعنی علم داریم ۲ ظرف از میان ۱۰ ظرف -که ۵ عددِ آن چینی و ۵ عددِ آن شیشهای است- نجس است، سپس از طریقی یقین میکنیم که ۲ ظرفِ چینی نجس است. در این حال، #علم_اجمالی_کبیر -یعنی علم به نجاستِ ۲ تا از ۱۰ ظرف- منحلّ میشود به #علم_اجمالی_صغیر -یعنی علم به نجاستِ ۲ تا از ۵ ظرف چینی- و وجودِ ظرف نجس از میان ۵ ظرف شیشهای تبدیل به #شبههی_بدویه شده و #برائت در این ۵ ظرف شیشهای جاری میشود.
در همین مثال، اگر ما علم به نجاستِ تنها ۱ ظرف از ۵ ظرف چینی داشته باشیم انحلالی صورت نگرفته و علم اجمالی سر جای خود باقی خواهد ماند.
🔸️ از این رو، شرط #انحلال_حقیقی این است:
۱- موارد و اطرافِ #علم_اجمالی_صغیر بخشی از موارد #علم_اجمالی_کبیر باشد.
۲- مقدار معلوم به اجمال در صغیر با مقدار معلوم به اجمال در کبیر یکی باشد، مانند مثال اول، و بر خلاف مثال دوم.
🔷️🔸️ اما اصل بحث این است که مثلاً در #شبهات_حکمیّه_تحریمیه ما علم اجمالی داریم که در میان ۱۰۰ شبهه مثلاً ۲۰ حرام واقعی داریم، اما این علم اجمالیِ ما منحلّ به #علم_اجمالی_صغیر میشود، زیرا ما مثلاً ۵۰ امارهی معتبر و حجّت داریم که آن ۲۰ حرام واقعی را برای ما بیان میکند؛ پس، دایرهی علم اجمالیِ ما قهراً همین ۵۰ عدد حُکمی است که اماراتِ معتبَر بیان میکند؛ در این فرض، ما ۲۰ حرامِ واقعیِمان را با اَمارات معتبر به دست میآوریم و در مثلاً ۷۰ موردِ دیگری که امارهی مُعتبَر وجود ندارد #برائت جاری میشود.
🔸️ هر دو شرطِ انحلالِ #علم_اجمالی_کبیر به #علم_اجمالی_صغیر در اینجا متوفّر است؛ پس، #برائت در #شبهات_حکمیّه کارساز است.
🔹️ مرحوم #شهید_صدر این جواب را نپذیرفته و در ادامه نقد میکند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
تذکرات استاد درایتی.mp3
4.75M
🎤 نصایح شنیدنی و ضروریِ استاد حاج شیخ حمید درایتی (دام ظله) به طلّاب
امام خامنهای (دام ظله) در موردِ اوجِ کارهای تبلیغیِ #علامه_طباطبایی و #شهید_مطهری در قالبِ عمیقترین کارهای علمیِ در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ میفرمایند:
"#تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضعِ دفاعی نیست؛... یک روز در این کشور تودهایها فعّالیّت میکردند... حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاهِ فکری و سیاسیِ گستردهای به نام شوروی... ؛ اینجا دانشمندانِ هوشمندِ آن روزِ ما -مثل مرحوم #علامه_طباطبایی- نرفتند سراغِ این که جواب اینها را بدهند، [بلکه] جوابِ مارکسیسم [را دادند]؛ این روش رئالیسم جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطهی مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند؛ بسیاری از کارهای #شهید_مطهری [هم] از این قبیل است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ عالم و ادیب بزرگ مُعتزلی، ابن أبي الحديد در شرح نهج البلاغة (ج١٦/ص٢٢٨) از كتاب السقيفة و فدك أبوبكر عبدالعزيز جوهرى نقل مىكند:
قال أبوبكر (الجوهري): ... و رَوَى هشام بن محمد، عن أبيه قال: قالتْ فاطمةُ لأبي بكر: إنّ أمّ أيمن تشهد لي أن رسول الله (صلی الله عليه و سلّم) أعطاني فدكَ.
فقال لها: يا ابنة رسول الله!... والله لَأن تفتقر عائشة أحبُّ إليّ من أن تفتقري، أتراني أعطِي الأحمرَ و الأبيضَ حقَّه و أظلِمك حقَّك و أنت بنتُ رسول الله (صلى الله عليه و سلّم)؟! إن هذا المال لم يكن للنبي (صلى الله عليه و سلّم) و إنما كان مالاً من أموال المسلمين يحمل النبي به الرجال و ينفقه في سبيل الله، فلمّا تُوُفِّي رسولُ الله (صلى الله عليه و سلّم) وليتُه كما كان يليه.
قالت: والله لا كلَّمتُك أبداً! قال: و الله لا هَجَرتُكِ أبداً.
قالت: والله لأدعُوَنَّ الله عليك! قال: والله لأدْعُوَنَّ الله لكِ.
فلما حضَرتْها الوفاةُ أوصَتْ ألا يُصلِّيَ عليها، فدُفِنتْ ليلاً.
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۶- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): لا یکاد لا یصحّ بذلک... .
#آخوند_خراسانی در این بخش از کلام خود تصریح میکند که اگر تعدادی از مسائل، همگی دو غرض را حاصل کنند تدوینِ دو علم صحیح نیست، بلکه باید یک علم تدوین و تکوین شود و مسائل نیز با توجّه به هر دو غرض، مورد دقت و دراست قرار گیرند.
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشیة_المشكيني (ج۱/ص۵۲) مینویسد: صحّت یا عدم صحّتِ تدوینِ دو علم منوط به تحسین یا تقبیح عقلایی است؛ اگر -آن چنان که #آخوند_خراسانی فرموده است- صحّتِ تدوینِ دو علم نزد عقلاء قبیح باشد کشف میکنیم که وحْدتِ غرض، علّتِ منحصرهی وحْدتِ علم نیست، بلکه تلازمِ دو غرض (به معنایی که در حاشیهی قبل ذکر شد) میتواند علّتِ برای تدوینِ علم باشد؛ پس اگر غرض از علم، واحد نبود، و همچنین دو غرض، متلازم نبودند میتوان دو علمِ مستقلّ تدوین کرد.
📌 این سخن اخیر منافاتی با این که تمایز علوم به اغراض باشد ندارد.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ بُخاری در صحیح خود در حدیث ۳۰۹۲ و ۳۰۹۳ در "باب فرْض الخُمْس" نقل میکند:
حدّثنا عبدالعزیز بن عبدالله: حدّثنا إبراهيم بن سعد، عن صالح، عن ابن شهاب قال: أخبرني عروةُ بنُ زبير أن عائشة أمّ المؤمنين أخْبَرَتْه: أن فاطمة (عليها السلام) ابنة رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) سألَتْ أبابكر الصّدّيق بعد وفاة رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) أن يَقْسِم لها ميراثَها ما ترك رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) مما أفاء الله عليه.
فقال لها أبوبكر: إن رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) قال: "لا نورث ما تركنا صدقة"؛ فغضبَتْ فاطمة بنت رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) فهجرَتْ أبابكر، فلم تزَلْ مهاجَرَتُه حتى تُوُفِّيتْ و عاشَتْ بعد رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) ستّة أشهر.
قالتْ (عائشة): و كانت فاطمة تسأل أبابكر نصيبَها ممّا تَرَك رسولُ الله (صلى الله عليه و سلّم) من خيبر و فدك و صدقته بالمدينة، فأبى أبوبكر عليها ذلك، و قال: لستُ تاركاً شيئاً كان رسول الله (صلى الله عليه و سلّم) يعمل به إلا عملْتُ به، فإني أخشى إن تركْتُ شيئاً من أمْره أن أزيغ.
فأما صدقته بالمدينة فدفَعَها عُمَر إلى عليّ و عباس، فأما خيبر و فدك فأمسكها عُمَر و قال: هما صدقة رسول الله (صلى الله عليه و سلّم)... .
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
بسْم الله الرّحمن الرّحیم
✅ بعد از پایانیافتنِ #تدریس_فشرده #الحلقة_الأولى که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دورهی #تدریس_فشرده #الحلقتَيْن را در قالبِ تدریسِ مجموعِ #الحلقة_الثانية و #الحلقة_الثالثة با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد.
🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه)
⏰ پنجشنبه (یا جمعه)
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee
۲-تدریسفشردهحلقتین-رفیعی-ازص۱۲تا۱۵-۱۴۰۳۰۸۲۵.mp3
14.37M
🎙 #تدریس_فشرده_حلقَتَیْن
🔸️#الحلقة_الثالثة
🔹️#الحلقة_الثانية
#جلسه_دوم_حلقتین
#الحکم_الشرعی_و_تقسیماته
#شمول_الحکم_للجاهل
📌 تبیین اقسام و اقتضائات احکام تکلیفی و وضعی
📌 تبیین فرآیند شکلگیری و تولید حکم تکلیفی
📌 تبیین جعل استقلالی و غیر استقلالی
📌 تبیین مقام جعل و مجعول از دیدگاه شهید صدر
✅ جلسه ۲
⏰ ۲۵ آبان ۱۴۰۳
✴️@fegh_osoul_rafiee
شهید آیت الله بهشتی (رضوان الله علیه) در کتاب طرح کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام در مورد اهمّیّت #اجتهاد میفرماید:
"تحقیق دربارهی اسلام باید به وسیلهی کسانی صورت گیرد که علومِ اسلامیِ متداول و معمول را -حدّاقل- تا سر حدِّ #اجتهاد تحصیل کرده و به شیوهی تحقیق در این علوم و مآخذِ آن، آشنایی کافی داشته باشند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۶- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): لا یکاد لا یصحّ بذلک... .
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در ادامهی حاشیهی ۶ اشکالی را مطرح و چتند نکته را بیان میکنند:
🔸️ برخی علوم مانند #اصول این گونه است که با یک مساله و دو مساله از آن علم، غرضِ علم (استنباط) به هیچ اندازهای برای شخص حاصل نمیشود، مگر آن که بیشتر مسائل علم فراگرفته شود؛ این جا اشکالی وجود ندارد.
🔹️ اما برخی علوم -مانند #نحو- غرضِ علم به گونهای است که حتی با یک مساله نیز به خودیِ خود و به اندازهی همان یک مساله حاصل میشود؛ یعنی به اندازهی همان یک مساله شخص میتواند از خطای در کلام جلوگیری کند.
🔸️ در این فرض دوم اشکالی به وجود میآید؛ این که اگر معیار را غرض قرار
اگر معیارِ تمایزِ علوم را تمایز در غرضها بدانیم، در علومی -مانند #نحو- شخصی که یک مسالهی نحو را فراگرفته است به اندازهی همان یک مساله میتوان عالِمِ نحوی دانست، زیرا "حفظ لسان از خطای در گفتار" که غرض از علم #نحو است با همان یک مساله نیز حاصل میشود و بنا بر فرض، تمایز علوم نیز به غرض است و غرض نیز با یک مساله حاصل شده است، پس علم #نحو در مورد عالِم به آن یک مساله صادق است و او عالِم نحوی باید تلقّی شود در حالی که این، خلاف عرفی و عقلاست.
🔹️ ایشان در ادامه در پاسخ به این مطلب میفرماید: مساله تماماً به نگاهِ عرف و عقلاء وابسته است؛ عرف و عقلا یک حدّ وسطی را در نظر میگیرند؛ نه عالِم به یک مساله را #عالِم به آن علم میدانند، و نه کسی که همهی مسائل را فراگرفته و تنها یک مساله را فرانگرفته را از عنوانِ #عالِم محروم میکنند، بلکه کسی که بخش قابل توجّهی از مسائل علم را فراگرفته باشد به صورتی که شأنش عنوانِ #عالِم باشد را #عالِم مینامند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee