آیت الله شیخ محمدمهدی شبزندهدار (حفظه الله) در مورد سفارش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (رضوان الله علیه) به تمرکز بر #فقه و #اصول بیان میکنند:
"مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی بـه پدر ما فرموده بود که به ایشان (یعنی بنده) بگو الان #فقه و #اصول بخواند؛ نوبت #نهج_البلاغة و ... خواهد رسید.
مقصود ایشان این بود که باید علوم اصلی را عمیق مطالعه کند تا بعد که وارد مطالعه #نهج_البلاغة، #تفسیر و ... میشوید ورود عالِمانهای داشته باشید؛ بنا بر این، نباید کاری کرد کـه دروس اصلی ضعیف شود."
✴️@fegh_osoul_rafiee
#هویّت_طلبگی
#طلبه
#حوزه_علمیّه
✅ اگر #طلبه در کنار #طلبگی به کار مفیدی بپردازد رَوَاست، اما اگر بدنسازی، اسنپ، مدّاحی، فوتبال و... هویّتِ طلبه شود واویلاست...
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
⛔⚠️ #طلبه اگر نه در مسیرِ #تفقّه_در_دین است، و نه بر منبرِ #انذار_قوم چرا در #حوزه_علمیّه مانده است؟؟!!
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
⚠️⚠️ ما طلبهایم تا نیازهای #حوزه_علمیّه را برآوَرده کنیم، نه خواستههایمان را.
#تفقّه_در_دین
#انذار_قوم
✅ ادامهی شرح و تبیین #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانى 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_القصد
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى میفرماید: #حقیقت_عقد وابستهی به دو طرف است؛ یعنی #عقد یک امرِ ربطی بین دو نفر است و حقیقتش به همین ربطِ بین الاثنینی است؛ از این رو، #عقد تنها زمانی تحقّق مییابد که دو طرفِ عقد، توافق و تواطی بر یک چیز داشته باشند؛ اگر یک طرفِ عقد، قصدِ تملیکِ خصوصِ شخصِ مقابلش را داشته باشد، و دیگری عقد را -نه برای خودش- بلکه برای مُوکِّلش یا هر شخصِ دیگری قصد کرده باشد هیچ عقدی بین آن دو واقع نمیشود، و این تبدیل به ایقاعِ یکطرفه از جانب هر کدام از دو نفر میشود.
🔷️🔸️ البته اگر در عقد، یک طرف همان مقصودِ طرفِ دیگر را به صورتِ اجمالی قصد کند و پسندَد آن چه را طرفِ مقابل پسندَد چه بسا عقد صحیح باشد، اگر چه به طور تفصیلی نمیداند طرفِ مقابل، عقد را برای چه کسی قصد کرده است.
🔸️ زیرا دلیلی بر لزوم تعیینِ اثباتیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ در بیع وجود ندارد و همین که تواطی و توافق -اگر چه اجمالاً- در میان باشد کفایت میکند؛ این، مانند #نکاح نیست که زوج و زوجه حتماً باید برای هم تفصیلاً معیَّن باشند، زیرا در #نکاح دلیلِ خاصّ داریم.
🔹️ از سوی دیگر، دلیل #نفی_غرر نیز تنها بر لزومِ معیَّنبودنِ عوض و معوَّض حکم میکند، نه معیَّنبودنِ مالکِ آن دو.
همچنین توافق و تواطیِ اجمالیِ بایع و مشتری نیز در مورد عوض و معوَّض نمیتواند #غرر را از بین ببرد.
از این، قصد اجمالیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ صحیح است، اما در مورد عوض و معوَّض خیر.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله ابراهیم امینی (رضوان الله علیه) در کتاب خاطراتِ خود در مورد عواملِ موفقیّتِ #طلبه مینویسد:
"یکی از عواملِ مهمِّ موفقیتِ یک #طلبه، انتخاب #هدفِ روشن و پیمودنِ بهترین و نزدیکترین راهها در رسیدن به #هدفِ مطلوب است.
... بعد از انتخابِ #هدف لازم است ضمن ادامهی دروس عمومی و پایهای -مانند #فقه و #اصول- بیشترین توجّهِ خود را به سوی #هدفِ موردِ نظر مُتمرکز سازد. ...
برای طلّابِ بدونِ #هدفِ مشخّص، درسخواندن یک آفت بهشمار میرود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت."
✴️@fegh_osoul_radiee
استادِ کلّ، مُجدِّدِ اصول، محمد باقر بهبهانی معروف به #وحید_بهبهانی در کتاب #الفوائد_الحائریة (ص٣٣۶) در اهمّیّت علم #اصول_فقه در #اجتهاد مینویسد:
"و من الشرائط #أصول_الفقه، و الحاجة إلیه من البدیهیّات، کما صرَّح به المُحقِّقون، و کلُّ واحدة واحدة من الفوائد التی ذکرناها تُنادِي بأعلی صوتها بالاحتیاج إلیه من وجوه متعدّدة، و تُنادي أیضاً بخطر الجهل فیه، و ضرر الغفلة، بل شدّة الخطر و عظم الضرر، بل و إنه المیزانُ فی الفقه، و المعیارُ لمعرفة مفاسده، و أعظمُ الشرائط و أهمّها، کما صرَّح به المُحقِّقون الماهِرون الفَطِنون الذین لیسوا بجاهلین و لا غافلین و لا مقلِّدین من حیث لا یشعُرون."
✴️@fegh_osoul_rafiee
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ سفارش آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) به طلّاب و مبلِّغان علوم و معارف دینی...
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ بخاری در صحیح خود در حدیث ۳۷۶۷ در باب "مناقب فاطمة عليها السلام" مىآورد:
و قال النبی (صلی الله علیه و سلّم): "فاطمةُ سيِّدة نساء أهل الجنّة".
حدثنا أبوالوليد... أن رسول الله (صلى الله علىه و سلّم) قال: "فاطمةُ بَضعةٌ منّي، فمَنْ أغْضَبَها أغضَبَني".
✴️@fegh_osoul_rafiee