eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
طلبه‌ای که دست به قلم نَبَرَد و اهلِ و و نوشتن نباشد، بدون تعارف حتماً به هیچ جایی نخواهد رسید...
آیت الله شیخ محمدمهدی شب‌زنده‌دار (حفظه الله) در مورد سفارش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (رضوان الله علیه) به تمرکز بر و بیان می‌کنند: "مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی بـه پدر ما فرموده بود که به ایشان (یعنی بنده) بگو الان و بخواند؛ نوبت و ... خواهد رسید. مقصود ایشان این بود که باید علوم اصلی را عمیق مطالعه کند تا بعد که وارد مطالعه ، و ... می‌شوید ورود عالِمانه‌ای داشته باشید؛ بنا بر این، نباید کاری کرد کـه دروس اصلی ضعیف شود." ✴️@fegh_osoul_rafiee
اگر در کنار به کار مفیدی بپردازد رَوَاست، اما اگر بدنسازی، اسنپ، مدّاحی، فوتبال و... هویّتِ طلبه شود واویلاست...
⚠️ اگر نه در مسیرِ است، و نه بر منبرِ چرا در مانده است؟؟!!
⚠️⚠️ ما طلبه‌ایم تا نیاز‌های را برآوَرده کنیم، نه خواسته‌هایمان را.
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... . ✅ مرحوم می‌فرماید: وابسته‌ی به دو طرف است؛ یعنی یک امرِ ربطی بین دو‌ نفر است و حقیقتش به همین ربطِ بین الاثنینی است؛ از این رو، تنها زمانی تحقّق می‌یابد که دو طرفِ عقد، توافق و تواطی بر یک چیز داشته باشند؛ اگر یک طرفِ عقد، قصدِ تملیکِ خصوصِ شخصِ مقابلش را داشته باشد، و دیگری عقد را -نه برای خودش- بلکه برای مُوکِّلش یا هر شخصِ دیگری قصد کرده باشد هیچ عقدی بین آن دو واقع نمی‌شود، و این تبدیل به ایقاعِ یک‌طرفه از جانب هر کدام از دو نفر می‌شود. 🔷️🔸️ البته اگر در عقد، یک‌ طرف همان مقصودِ طرفِ دیگر را به صورتِ اجمالی قصد کند و پسندَد آن چه را طرفِ مقابل پسندَد چه بسا عقد صحیح باشد، اگر چه به طور تفصیلی نمی‌داند طرفِ مقابل، عقد را برای چه کسی قصد کرده است. 🔸️ زیرا دلیلی بر لزوم تعیینِ اثباتیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ در بیع وجود ندارد و همین که تواطی و توافق -اگر چه اجمالاً- در میان باشد کفایت می‌کند؛ این، مانند نیست که زوج و زوجه حتماً باید برای هم تفصیلاً معیَّن باشند، زیرا در دلیلِ خاصّ داریم. 🔹️ از سوی دیگر، دلیل نیز تنها بر لزومِ معیَّن‌بودنِ عوض و معوَّض حکم می‌کند، نه معیَّن‌بودنِ مالکِ آن دو. همچنین توافق و تواطیِ اجمالیِ بایع و مشتری نیز در مورد عوض و معوَّض نمی‌تواند را از بین ببرد. از این، قصد اجمالیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ صحیح است، اما در مورد عوض و معوَّض خیر. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
آیت الله ابراهیم امینی (رضوان الله علیه) در کتاب خاطراتِ خود در مورد عواملِ موفقیّتِ می‌نویسد: "یکی از عواملِ مهمِّ موفقیتِ یک ، انتخاب روشن و پیمودنِ بهترین و نزدیک‏ترین راه‏ها در رسیدن به مطلوب است. ... بعد از انتخابِ لازم است ضمن ادامه‌ی دروس عمومی و پایه‌ای -مانند و - بیشترین توجّهِ خود را به سوی موردِ نظر مُتمرکز سازد. ..‌. برای طلّابِ بدونِ مشخّص، درس­‌خواندن یک آفت به‌شمار می‏رود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت." ✴️@fegh_osoul_radiee
سخت به ذهن می‌آید، و سخت‌تر و دیرتر به دست...
استادِ کلّ، مُجدِّدِ اصول، محمد باقر بهبهانی معروف به در کتاب (ص٣٣۶) در اهمّیّت علم در می‌نویسد: "و من الشرائط ، و الحاجة إلیه من البدیهیّات، کما صرَّح به المُحقِّقون، و کلُّ واحدة واحدة من الفوائد التی ذکرناها تُنادِي بأعلی صوتها بالاحتیاج إلیه من وجوه متعدّدة، و تُنادي أیضاً بخطر الجهل فیه، و ضرر الغفلة، بل شدّة الخطر و عظم الضرر، بل و إنه المیزانُ فی الفقه، و المعیارُ لمعرفة مفاسده، و أعظمُ الشرائط و أهمّها، کما صرَّح به المُحقِّقون الماهِرون الفَطِنون الذین لیسوا بجاهلین و لا غافلین و لا مقلِّدین من حیث لا یشعُرون." ✴️@fegh_osoul_rafiee
6.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) به طلّاب و مبلِّغان علوم و معارف دینی... ✴️@fegh_osoul_rafiee
⚫ بخاری در صحیح خود در حدیث ۳۷۶۷ در باب "مناقب فاطمة عليها السلام" مى‌آورد: و قال النبی (صلی الله علیه و سلّم): "فاطمةُ سيِّدة نساء أهل الجنّة". حدثنا أبوالوليد... أن رسول الله (صلى الله علىه و سلّم) قال: "فاطمةُ بَضعةٌ منّي، فمَنْ أغْضَبَها أغضَبَني". ✴️@fegh_osoul_rafiee