آیت الله امینی (رضوان الله علیه) در خاطرات خود از آیت الله شهید مطهری (رضوان الله علیه) نقل میکند:
"کتب و دروس ادبیاتِ زبانِ عربی را ناقص و نیازمند به تغییر بنیادین میدانست، چون طلّاب پس از سالها درس و تدریسِ کتبِ موجود گر چه با قواعد کلّیِ #صرف و #نحو زبان عربی آشنا میشوند، ولی از مكالمه به زبان عربی و نوشتن و خواندن عربیِ فصیح ناتواناند، و این نقص بزرگی است که باید اصلاح میشد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
⚠️ قدرت بر #متن_خوانی و #متنفهمیِ متون و منابعِ عربی، حداقلِّ یک ابزارِ مهمّ و کاربردی برای #طلبه است.
🔴 این روزها -بر خلاف میل باطنیام- از برخی دوستانِ طلبهام امتحانِ شفاهی گرفتم؛ #متن_خوانی و #متنفهمیِ برخی دوستان طلبهام (البته واقعاً برخی) ابداً خوب نبود، بد بود...
✅ منِ طلبه حاضرم کمکشان کنم...
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🔴 این روزها -بر خلاف میل باطنیام- از برخی دوستانِ طلبهام امتحانِ شفاهی گرفتم؛ #متن_خوانی و #مت
🔴 برخی از دوستانِ بزرگوار از بنده سوال کردند که چگونه میتوان مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی رو کسب کرد.
✅ انشالله در ادامه برخی از نکات کاربردی در مورد مهارت #متنخوانی و مهارت #متنفهمی رو خدمت دوستان عرض خواهم کرد.
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ همهچیدانها الحمدلله خودشان از فتنههای آخر الزماناند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ فتنهی همهچیدانها...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔ شَست حاج عباس...
توضیحات آیتالله شیخ جواد مروی درمورد مضرات تطبیق احادیث.mp3
5.05M
✅ سخنان حضرت استاد آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) دربارهی تطبیق احادیث ظهور و برخی سخنرانان و منبریهای بیسواد.
✅✅ راهکارهای کاربردی برای کسبِ مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#متنفهمی
#متنخوانی
#پژوهش
#تدریس
#تبلیغ
#منبر
✅✅✅ راهکارهای کاربردی برای کسبِ مهارتِ #متنخوانی و #متنفهمی:
🔴 کلمات را ابداً اِعرابگذاری نکنید.
🔵 ترجمهها و شروح فارسی را سهطلاقه کنید؛ بدترین گزینه برای مطالعه، این نوع کتابها هستند.
📌 اگر مطلبی را نفهمید و ندانید بهتر از آن است که با شرح فارسی بفهمید.
🔴 برای فهمِ معانیِ لغاتِ عربی و شناختِ اوزانِ اسماء و افعال به کتاب #المعجم_الوسیط (عربی به عربی) مراجعه کنید.
🔵 با متنِ کتابها کَلَنْجَار بروید تا خود بدانید و بفهمید؛ بايد به #خودفهمی برسید.
🔴 در کنار کتابی که آن را درس میگیرید کتابِ دیگری را انتخاب کرده، خود مطالعه کنید و سعی کنید خود بفهمید؛ #خودفهمی را تمرین کنید.
مانند #الوسیط آیت الله سبحانی در کنارِ #اصول_فقه مرحوم مظفّر، و #تحریر_الوسیلة امامخمینی در کنارِ #شرح_لمعه، و یا برخی حواشیِ #رسائل و #مکاسب.
🔵 مباحثهی ترکیب و تجزیهی قرآن کریم؛ بر محور یک تفسیر یک جلدیِ عربی مباحثهای داشته باشید با مراجعهی مُستمرّ و مُکرَّر به یک کتاب در #نحو و یک کتاب در #صرف.
📌 بهتر است کتابِ مُنتخَبتان کتابی باشد که قبلاً درس گرفته باشید تا مراجعه آسان و سریع انجام شود.
🔴 در مباحثهی #فقه و #اصول یا حتی #فلسفه نیز تا میتوانید بر سرِ خواندنِ متن و تطبیقِ دقیقِ مطلب بر متن دقّت کنید، و عَرقِ رفیقِ همبحث را در بیاورید.
🔵 سعی کنید حدّاقلّ دو ترم کلاس #مکالمه_عربی شرکت کنید.
🔴 بر نفهمیدنِ متون #صبر داشته باشید؛ اگر امروز نفهمیدید فردا خواهید فهمید، اگر فردا نفهمید هفتهی دیگر خواهید فهمید... ؛ پس، #صبر کنید.
🔵 سعی کنید آهنگ و آکسانِ جملاتِ اسمی، فعلی، خبری، استفهامی، تعجّبی و... را در خواندن و تطبیقِ متون رعایت کنید.
⚠️⚠️ مهارت #متنخوانی و #متنفهمی مانند هر مهارتی -نه یکباره- بلکه با مُمارست و اِستمرار پدید میآید؛ دلسرد نشوید... .
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم #وحید_بهبهانی در #الفوائد_الحائریة (ص۱۱۸) مطلبی میفرمایند که نشان از پشتکار و تلاش علمیِ عالمان و اندیشمندان دارد؛ ایشان مینویسد:
"فإنّا کثیراً ما نُلاحِظ الحدیثَ أو کلامَ العلماء أو کلامَ غیرهم، و لا نفْهَمُ منه أمراً، [بل] نفهَمُه بعد الملاحظة الثانیة أو الثالثة و هکذا و بعد دقّة النظر و التعمّق، بل ربما یظهَر لنا فی المرتبة الثانیة أو الثالثة خلافُ ما فهِمْناه و ضدُّه و نقیضُه، و ربما نفهَم فی الثالثة بخلاف ما فهِمْناه فی الثانیة و هکذا.
و نُقِل عن المُحقِّق المُدقِّق مولانا الشّیروانی أنه قال: 'دَرَسْتُ شرحَ الکافیة للجامي عشرین مرّةً، کلَّ مرة فهِمْتُ أن المرّة السابقة ما فهِمْتُه کما هو'."
✴️@fegh_osoul_rafiee