eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی : آقا به کسانی سب می نمود که آن ها را می شناختم که شب ها در هنگام خواب آن قدر از عشق و خوف خدا اشک می ریختند که بالش ایشان خیس می شد. ولی شنیدم که ایشان آخر عمر توبه نموده است و چون شنیدم که توبه نموده است گاهی مشهد سر قبر او می روم. 📙 صراط مستقیم، محمدحسن وکیلی، ص۳۲۹ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 دیدگاه آیت الله العظمی (رحمه الله) راجع به فلسفه آموزی (برگرفته از سایت رسمی ایشان - بخش - ) ⭕️ سؤال:  در بعضی نشریات و سایت‌های اینترنتی، منتشر شده که حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت رحمه‌الله با خواندن فلسفه مخالف بوده‌اند، درست است یاخیر؟ 🔴 پاسخ:  بسمه تعالی. 🔶 حضرت آقا از استاد خود مرحوم آیت‌الله غروی قدس‌سره نقل می‌فرمودند که بدون خواندن فلسفه، کتاب «کفایةالاصول» فهمیده نمی‌شود. و همچنین معظم‌له می‌فرمودند: یک روز استاد (ره) درس اصول را خیلی عمیق و دقیق بیان فرمودند، به‌حدی که موجب اعتراض شاگردها گردید که متوجه نشده‌اند؛ بعد از درس درحالی‌که همراهشان بودم به بنده فرمودند: عمداً دقیق وارد بحث شدم تا لااقل «منظومه» را خوب بخوانند! 🔶 البته حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره می‌فرمودند: «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلم علم و بررسی روایات، سپس اشتغال به فلسفه نمایند؛ خصوصاً آنان که استعداد بیشتری برای تعلّم فلسفه دارند. ولی کسانی که استعداد و ذوق تحصیل آن را ندارند، ادامه آن برای ایشان مفید نیست». 👈 لذا با توجه به مطالب مذکور، شایعات پیرامون مخالفت معظم‌له با یادگیری فلسفه صحیح نمی‌باشد. 🍀 منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره - بخش شایعات (سایت رسمی ایشان) bahjat.ir ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 💎 بیان ابن عربی درباره علیه السلام شیخ اکبر محیی الدین : فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل و اَقربُ الناسِ اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امامُ العالَم و سرُّ الانبياء اجمعين. 📚 فتوحات مکیه، باب۶، بحث هباء ✅ @feghheakbar ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
آیت الله سید عبدالکریم کشمیری قدس سره مي فرمودند هزار مرتبه لعن بر معاويه برای برآورده شدن حاجات خيلي مجرب است. 🔸با این عبارت که «اللهم العن معاويه بن ابي سفيان» می فرمودند: این کار دل اميرالمؤمنين علیه السلام را شاد مي شود. چون که خيلي خيلي اميرالمؤمنين عليه السلام را در جامعه آن روز اذيت كرد ... _ حاج شیخ جعفر ناصری 🔴 کانال سوخته حق: ✅ @sukhtehag‌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| رهبرانقلاب، امروز در حرم امام خمینی: ⛔دشمن بداند اگر یکی بزند، ده تا میخورد. ۹۷/۳/۱۴ @khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢هم‌اکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir 🔰امروز، دستور رهبر انقلاب به سازمان انرژی اتمی: ⚠️از همین فردا 👈مقدمات فعالیت هسته‌ای را آغاز کنید ❌تحمیل یک شکل معیوب از برجام را تحمل نمی‌کنیم @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویژه 📹نماهنگ| 🔺️بیانات روز گذشته رهبرانقلاب درباره دستور به سازمان انرژی هسته‌ای. ۹۷/۳/۱۴ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⛔سخن‌نگاشت| رهبرانقلاب، روز گذشته: امام خمینی یک لحظه هم به دشمن اعتماد نکرد. 🖨 نسخه قابل چاپ مجموعه سخن‌نگاشت‌های مربوط به بیانات روز گذشته رهبرانقلاب منتشر شد👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=39795
صلوات خاصه امام علی علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ 🆔 @Arefane
⭕️ فرازی از نامه #امام_خمینی به گورباچف 🍃 این نامه توسط آیت الله #جوادی_آملی آملی شرح داده شده و در کتاب سرچشمه اندیشه جلد ۳ توسط انتشارات اسراء چاپ شده ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
🔴 تفاوت های جوهری و بنیادین با دیگر علما و مراجع در بیان آیت الله 👇👇👇👇👇
💎 تفاوت جوهری امام خمینی با دیگر علماء و مراجع علامه : این سخن خواجه نصیرطوسی در وصف عبارات مرحوم بو علی است . او در مقامات العارفین اشارات در مورد عارف می گوید : حشٌ بشٌ بسّامٌ وَ هُوَ شُجاع وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزلِ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . عارف از موت تقیّه ای ندارد . خصوصیّت بارز امام (رضوان الله علیه) این بود که از مرگ نمی ترسید ؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود . وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود ، وقتی که ترس از مرگ نباشد ، انسان چیزی کم نمی آورد و بقیه مسائل برای او حلّ است . از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد می فرمودند : این ها می ترسیدند ، من نمی ترسیدم . هم چنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند : وقت تقیّه است و ساکت شدند ، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند : شما روی مُغول را سفید کردید ! کسی که از مرگ نترسد ، چنین آثاری دارد : اَلْعارِفُ شُجاعٌ‌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت . و کسی از مرگ طبیعی نمی ترسد ، که بالاتر اش را تجربه کرده باشد ، و آن مرگ ارادی است . انسان وقتی امیال اش را اِماته کند ، متحرّک بِالهَواء نباشد ، متحرّک بِالهَوس نباشد ، متحرّک بِالمِیل نباشد ، بلکه متحرّک بِالولایه باشد ، از مرگ هراسی ندارد . وقتی که از مرگ هراسی نداشت ، چنین می شود . در انجام وظیفه آن چه که جلوی دیگران را می گرفت و می گیرد ، همان ترس از مرگ است . 👈⭕️ بنده در همان بحبوحه قیام ایشان رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کرده اند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند . او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند ، ولی حرف جهاد را می زد و فکر تقیّه در ذهنش بود . امّا امام حرف جهاد را می زد ، فکر جهاد را می کرد ، و قلبش برای جهاد می تپید. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
استاد #خسروپناه: آیات قرآن مملو از حکمت است ولی چون نقل قرآنی هست، می گوییم خب ربطی به حکمت فلسفی ندارد که این غلط است و همین باعث شده که ما در #تمدن_سازی محروم بشویم ♦️فلسفه اسلامی ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوزه فقه ... ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم : این، حقیقتا فاجعه است ... حوزه علمیه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام بود و بعد حوز
💎 این حقیقتاً فاجعه است. انقلاب: ... عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است. حوزه‌ی اسلام و حوزه‌ی علمیه‌ی اهل بیت، در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی کلام و بعد حوزه‌ی بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزه‌های ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.   همان‌طور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی می گفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزه‌ی علمیه از آنها مطّلع نیست. می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و ، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از آقا تنها نیست
علامه حسن زاده آملی.mp3
444.5K
حتماً گوش دهید👆 ⚡️نظر علامه حسن‌زاده آملی درباره‌ی امام خامنه‌ای⚡️ 🔸ایشان رهبر الهی‌اند. گوشِ شما باید به فرمان رهبر باشد،چون گوشِ ایشان به فرمان حضرت خاتم انبیاست. 🆔👇👇👇 @agha_tanha_nist
✅ @feghheakbar
✅ @feghheakbar
🔴 بدون شرح ...
💎 نقد نظرات فلسفه‌ستیز استاد «محمدرضا » از سوی استاد حوزه علمیه آیت الله حسن ⭕️ ۱۰ نقد حجت‌الاسلام رمضانی از اساتید و حکمت قم، ضمن انتقاد از قَلب و تغییر برخی کلمات توسط «محمدرضا حکیمی»، نسبت‌هایی که این استاد مکتب به ، نصیر طوسی ، ، علامه و داده است را 《 ناصواب و دور از ‌انصاف 》  دانست. ایشان در گفت‌وگوی ۳ ساعته با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، برخی مطالب منتشر شده در آثار استاد محمدرضا حکیمی را نقد کرد که مشروح آن تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود: 👇👇👇👇👇 http://www.598.ir/fa/news/44790/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87 ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید این گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید. (س) : قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است،  و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید این گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛  لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ و شاگرد عالیمقدار آن، ، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند.  آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📙 کشف الاسرار، ص۳۲۳ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 آیا فلسفه و عرفان کشک است؟ ⭕️ در پاسخ به سخن معروف یکی از مراجع 👇👇👇
💎 آیا و ، کشک است؟ ⭕️ جملات معروف یکی از این است: «عرفان پیش من است، همه را می‌ خواهی پیش من است، هر جا را می ‌خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....» 🔴 نقد و نظر ۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟ توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ‌ها از قرآن و روایات محسوب می ‌شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل ‌بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می‌ ‌‌گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است. درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل ‌بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ‌ها، راه حقّ را پیموده ‌‌‌اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده ‌‌‌اند؟! همه شیعیان با گرایش ‌‌‌های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل ‌بیت تمسک می‌ کنند. آیا همه، در هر مساله ‌ای واقع را ادراک کرده‌ اند؟ هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می ‌‌کند. از این ‌رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند. ۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین. هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است. ۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است. مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم. اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است. ۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟ اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است! اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است. ۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد. 🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان @vahedjavan ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
آیت الله صفایی بوشهری 💎 طلبه، چهارده سال (دو دوره ی دکترا) اصول می خواند ولی ... این نشان دهنده ی آن است که نظام آموزشی ما در علم اصول یا علوم دیگر، دچار مشکل است. ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: تدریس اسفار و عمق کفایه ، تازه اول طلبگی است‌ . ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar