حوزه علمیه تمدن ساز
💢 آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود معرفی کتاب آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود (گذار
💢 آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود
#معرفی_کتاب آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)
_ اثر کمنظیر استاد اصغر #طاهرزاده
آنچه در پیش رو دارید سلسله بحث هایی است که استاد طاهرزاده تحت عنوان «آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود» مطرح کرده اند.
ایشان به عنوان معلمی که در سطوح مختلف آموزشی سال های متمادی تدریس کرده و در چندین مسئولیت فرهنگی، در رابطه با چگونگی فعالیتهای فرهنگی سالهای سال اندیشیده و قبل از انقلاب اسلامی تاکنون همواره دغدغه رشد سطح فرهنگ دینی جامعه را داشتهاند، در یک جمع بندی نهایی حرفهای خود را در این نوشتار خدمت عزیزان ارائه داده تا عزیزانی که در امور فرهنگی و دینی برنامه ریزی می کنند و فعالیت مینمایند، قبل از آن که با بی ثمری نتایجِ کار خود روبه رو شوند، به موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده است بیندیشند.
مباحث این کتاب، همان طور که از عنوان آن پیداست بیشتر به آسیب شناسی فعالیتهای فرهنگی می پردازد و لذا هوشیاری عزیزانی را که دست اندرکار فعالیتهای فرهنگی هستند برمی انگیزاند. از این رو ممکن است سبک و سیاق مطالب عدهای را به این سوءتفاهم بکشاند که نباید هیچ فعالیتی انجام داد. در حالی که این نوع مباحث نه برای تعطیل کردن جریان فعالیتهای فرهنگی و نه محکوم کردن فعالان فرهنگی است، بلکه به بازنگری و بررسی عوامل آسیبزای فعالیتهای فرهنگی می پردازد تا مسیر رشد حقیقی گم نشود. بدیهی است که در جای جای کتاب به آسیب های فعالیتهای فرهنگی آن گاه که از مسیر صحیح منحرف می شود اشاره شده است.
باید پذیرفت شرایط فکری دنیای جدید، راه فعالیت های فرهنگی را سخت تیره و دشوار کرده است و هرگز با سهل انگاشتن آنچه دشوار است به جایی نخواهیم رسید و مسلّم حاصل بی فکری، ظلماتی است اضافه شده بر ظلمات و پنهان داشتن آن چیزی است که به جای پنهان داشتن، باید آن را از میان برداشت.
⭕️ معرفی بیشتر (فهرست و مقدمه کتاب): 👇
http://lobolmizan.ir/book/1194
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔲 لینک مطالب مهم
💢 سیرهای مطالعاتی فلسفه و علوم عقلی:
https://eitaa.com/feghheakbar/4784
https://eitaa.com/feghheakbar/5051
https://eitaa.com/feghheakbar/4436
https://eitaa.com/feghheakbar/3238
https://eitaa.com/feghheakbar/2993
https://eitaa.com/feghheakbar/3586
💢 نکاتی برای موفقیت:
https://eitaa.com/feghheakbar/4765
https://eitaa.com/feghheakbar/4011
https://eitaa.com/feghheakbar/4954
💢 طهارت و سلوک:
https://eitaa.com/feghheakbar/4723
https://eitaa.com/feghheakbar/3772
https://eitaa.com/feghheakbar/5087
💢 فلسفه غرب (کی و چگونه؟!)
https://eitaa.com/feghheakbar/4739
https://eitaa.com/feghheakbar/4692
https://eitaa.com/feghheakbar/4977
https://eitaa.com/feghheakbar/3984
https://eitaa.com/feghheakbar/976
💢 نقد التقاط؛ نقدهایی بر سروش، شبستری، ملکیان و ...:
https://eitaa.com/feghheakbar/4728
https://eitaa.com/feghheakbar/4109
https://eitaa.com/feghheakbar/3407
https://eitaa.com/feghheakbar/5045
https://eitaa.com/feghheakbar/4830
https://eitaa.com/feghheakbar/5100
💢 ضرورت درس رسمی شدن و گسترش فلسفه در حوزهها:
https://eitaa.com/feghheakbar/4985
https://eitaa.com/feghheakbar/4952
https://eitaa.com/feghheakbar/4263
https://eitaa.com/feghheakbar/4857
https://eitaa.com/feghheakbar/4862
https://eitaa.com/feghheakbar/4922
⭕️ در صورت امکان، این پست را برای دوستان حوزوی خود ارسال فرمایید.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
امام خمینی، #انقلابیترین بود و در عین حال #عاقلترین، #پختهترین و #سنجیدهترین.
_ #رهبرمعظم انقلاب، ۶خرداد۱۴۰۰
💢 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم آیت الله العظمی #جوادی_آملی، در رشته تفسیر (با گرایش تفسیر اعتقادی) در سطح۴ و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در مقطع سطح ۳ (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از بین طلاب مستعد #دانش_پژوه می پذیرد.
▫️ علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت #معاونت_آموزش حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 سرّ موفقیت #امام_خمینی و تفاوت جوهری او و انبیاء با دیگر علما
علامه #جوادی_آملی:
ما دو دعوت داریم؛
۱. یک دعوت این است که کسی یک جا مینشیند و به مردم میگوید بروید.
این صدا با فطرت مردم سازگار نیست به همین خاطر مردم آن را قبول نمیکنند.
۲. یک دعوت این است که به مردم گفته شود «مردم من رفتم شما هم بیایید».
این صداست که با فطرت مردم آشنا و مردم به دنبالش راه میافتند.
فرق امام خمینی(ره) و دیگران نیز همین بود.
امام قائد بود دیگران سائق بودند.
دیگران میگفتند بروید امام میگفت بیایید.
سر موفقیت امام این بود که قائد و پیشرو بود نه سائق.
انبیاء نیز اینطورند.
☘ در تفسیر آیات ۲۰ تا ۲۷ سوره مبارکه یاسین
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تئوریزه فقهی جاسوسی توسط سید صادق شیرازی!
موضوع "مماشات و مدارا با جاسوسان" چند سالیست که تبدیل به یک مطالبهی عجیب از سوی #صادق_شیرازی شده است. در حالیکه در طول تاریخ، کشورهای اسلامی و خصوصاً شیعیان، از جانب جاسوسان و مزدوران گماشتهی دشمن خسارات و هزینههای زیادی را متحمل شدهاند، تکرار و تأکید چند بارهی صادق شیرازی بر روی این موضوع، شکبرانگیز و قابل تأمل است؛ تا جایی که میتوان گفت وی عملاً در قامت یک تئوریسین فقهی دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی در حال ایفای نقش است!
🎥 در این کلیپ، میزان اصرار و تأکید وی بر موضوع #تکریم_جواسیس (!) به خوبی نمایان است ...
✅ @feghheakbar
💢 سخنی با دغدغهمندِ کممایه
اگر شما یک دور نهج البلاغه رو بخونی و بفهمی (البته نه اونطور که فلسفه رو خوندی و کتاب "فلسفه از منظر قرآن و عترت" رو نوشتی و نه اونطور که تجدد مطالعه کردی و کتاب "اسلام و تجدد" رو نوشتی)، خواهی فهمید که تایید صلاحیت جهانگیریها و عباسآخوندیها، #عین_ظلم به عموم مردم و انقلاب و فقراء و شهداست.
#فهم_کاریکاتوری_از_نهجالبلاغه
#فهم_کاریکاتوری_از_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری_از_تجدد
✍ امین دهقانی
✅ @feghheakbar
💢 هیچ تأسفی نمیخوریم که لیبرالها در کنار ما نیستند، چرا که از اول هم نبودند.
💢 تشکر از شورای نگهبان
#امام_خمینی:
من امروز بعد از دهسال از پیروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف میکنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهى که عقیده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشتهاند، اشتباهى[تحمیل اطرافیان] بوده است که تلخى آثار آن به راحتى از میان نمیرود، گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روى کار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحدید و تأیید #دوستان قبول نمودم
و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزى کمتر از #انحراف_انقلاب از تمامى اصولش و هر حرکت به سوى #آمریکای_جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالى که در کارهاى دیگر نیز جز #حرف و #ادعا هنرى ندارند.
امروز هیچ تأسفى نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند. انقلاب به هیچ گروهى بدهکارى ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به گروهها و #لیبرالها میخوریم.
📚 صحیفه نور، ج۲۱، ص۲۸۵
✅ @Islamicphilosophy_ir
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 تئوریزه فقهی جاسوسی توسط سید صادق شیرازی! موضوع "مماشات و مدارا با جاسوسان" چند سالیست که تبدیل ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرجع تقلید جاسوس
▫️ هشدار امام در وصیتنامهاش راجع به نفوذ در حوزه
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه ميخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب ميرسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نماندهباشد. هر چه جلو ميرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفاوت فلسفهورزهای حوزوی و دانشگاهی در بیان رهبری / در جمع اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من حوزویام. حرفهای من حوزوی است. من از دانشگاه هیچی یاد نگرفتم. رفتم دانشگاه، یاد دادم.
_ استاد #دینانی / برنامه فکرت
✅ @Islamicphilosophy_ir
▫️ پذیرش مرکز تخصصی دین پژوهی علوی (در رشته کلام جدید)
▫️ زمان ثبت نام تا ۲۱ خرداد با مراجعه به سایت نجاح
💢 علاقمندان به رشتههای تخصصی حوزه (#فلسفه، #تفسیر، #کلام، مطالعات اسلامی به #زبان انگلیسی و ...) می توانند جهت ثبت نام و کسب #اطلاعات_بیشتر به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه به آدرس http://paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
چرا باید امام راحل فریاد بزند و در نامهای به گورباچوف تأکید کند که متفکران شما باید در حوزههای علمیه ما زانو بزنند و اگر خدا توفیق داد بفهمند عرفان الهی چه میشود. امام(ره) با این نامه حوزه را خطاب قرار میدهد که شما باید مرکز باشید و آنها اینجا رفت و آمد کنند.
امام خمینی(ره) کانون عرفان، فلسفه، فقه و علوم قرآن بودند ولی چرا با ایشان فاصله داریم و تربیتمان نسبت به ایشان اسوه نباشد؟ ایشان مگر اسوه نیستند؟! امام راحل عارف، فقیه و حکیم بودند ولی چرا تنها در فقهاش ماندهاند؟
چرا ایشان در کشف اسرار اصرار میکند که ما سه فقه اصغر، اوسط و اکبر داریم که فقه اصغر فقه معمولی، فقه اوسط حکمت و فقه اکبر عرفان است؟!
_ استاد یحیی #کبیر / عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهرلن
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5877657289967534100.mp3
3.05M
استاد #یزدان_پناه
⭕️ فلسفه بخونید؛ آیت الله #حسن_زاده_آملی می فرمود: برای فهم معارف قرآن و دین، باید فلسفه و عرفان خواند ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 لوث شدن دین
الزامُ التلبّس و تفرّعُ المزایا علیه، لا یوجِبان الّا لُوثیةالدين و وهنه ... فانظر و تامّل فی جوانب هذه المسالة المهمة و فی اعمال و سکنات و علوم و سلوك الشباب المتلبسین، یوضح لک امور کثیرة
پ ن:
به نظر میرسه فهم این آسیبها سخت نباشه.
✍ کانال حوزه و فلسفه
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی :
اگر روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 روش فلسفه آموزی در بیان استاد #یزدان_پناه
💢 من به #متنخوانی اعتقاد جدی دارم. بعضیها متنخوانی را تقلید صرف از گذشتگان ميدانند؛ ولي من معتقدم متنخوانی، #ماده_تفکر هست، #ماده_تعمق هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بودهاست. گاهی در سطح ما قرار میگیرند و به ما كمك ميكنند ...
💢 بعضیها متنها را میخوانند و برای بقیه تعریف ميکنند؛ ولی من به این اعتقاد ندارم و میگویم که این جوابگو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعهای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول میکشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولی اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداری را خود فرد بخواند، میتواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ #بدایه، #نهايه، #اشارات، #اسفار، #تمهيد، #مصباح و #فصوص باید خوانده شود ...
💢 در کنار آن، خوب بفهمد. من به #فهم بسیار معتقدم، اما به #حفظ اصلاً معتقد نیستم. بعضیها فقط حفظ میکنند. شخصی، تمام آنچه که استاد میگفت را توضیح میداد؛ ولی از همان متن یک سؤال كه از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که میخوانید، #دغدغه_فهمیدن داشتهباشید.
💢 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه میخوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبی را به دست آوريد و اگر سؤالی هم برايتان پيش آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتی به آخرين كتاب میرسيد، ديگر هيچ سؤالی برايتان باقی نمانده باشد. هر چه جلو میرويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعی كنيد وقتی به نهايه رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزارهها نباشيد. در نهايه، چنين كاری نكنيد. اگر استاد قََدَری در بدايه داشتهباشيد، همانجا فلسفه را در كامتان شيرين ميكند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفی كند ...
💢 از یکی از دوستان پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلی عالی بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتی به نهايه میرسيد، بايد با مشكلات فراوانی رو به رو شويد و كمی خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد شهید #مطهری:
صورت بىمعنا و ظاهر بىباطن و جوى خالى از آب فايده ندارد.
تنها با نامگذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمىشود و دل ها سيراب نمىشود.
مثنوى حكايت آن ديو را مىآورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمىپذيرفت.
مىگويد:
ديو گر خود را سليمان نام كرد
مُلك برده مملكت را رام كرد
صورت كار سليمان ديده بود
صورت اندر سرّ ديوى مىنمود
خلق گفتند اين سليمان بى صفاست
از سليمان تا سليمان فرقهاست
📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
گرایش ۱۵ درصدی حوزه به علوم عقلی از نظر ما فاجعه است. چون مخاطب اساس اسلام عقل انسان است و نقل باید دوم باشد؛ در حالی که در حوزه علمیه نقل اول است و عقل دوم و این موضوع عجیبی است. بر همین اساس در گذشته افرادی مانند شهید #مطهری و اکنون نیز افرادی مانند آیتالله #جوادی_آملی و آیتالله #مصباح_یزدی وقتی میگویند، زجر میکشدند منتهی مؤسساتی زدهاند و علوم عقلی را نگه داشتهاند.
ادامه 👇👇👇
http://www.rasanews.ir/detail/News/442721/43
(استاد یحیی #کبیر / عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
▫️ نقد استاد خسروپناه بر بیان اخیر سروش محلاتی:
👇
https://eitaa.com/meftaah_com/6752
▫️ نقد استاد رضا اسلامی بر بیان اخیر سروش محلاتی:
👇
https://eitaa.com/meftaah_com/6735