eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
705 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🔰 نردبان اجتهاد 📝 گوشه‌هایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف ✅
🔰 نردبان اجتهاد 📝 گوشه‌هایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف ✅ مخصوص حوزویان محترم 5️⃣1️⃣شمارۀ پانزدهم | مبنای حقیقی و یا مجازی بودن استعمال کلمۀ میقات در حج تمتع و عمرۀ مفرده استعمال کلمۀ میقات بر امکنۀ بستن احرام، همچون ذو الحلیفه، جُحفه، عقیق، قرن المنازل و ... یا از باب استعمال حقیقی و یا مجازی است. نظریۀ اول استعمال از باب حقیقی است به این بیان که همان‌گونه که استعمال کلمۀ میقات بر وقت و زمان حقیقی است، بر اماکن بستن احرام نیز از باب حقیقت است. به‌ عبارت‌ دیگر کلمۀ میقات دارای دو معنای حقیقی است که یکی وقت و زمان برای انجام کار و دیگری اماکنی که در آن حج‌گزاران برای انجام مناسک، احرام می‌بندند. برای اثبات این نظریه دو دلیل و مستند وجود دارد. دلیل اول: در کتب لغت برای کلمۀ میقات دو معنای حقیقی ذکر کرده‌اند. در کتاب صحاح اللغة آمده است: «الوقتُ المضروب للفعل، و الموضعُ. يقال هذا ميقات أهل الشام، للموضع الذى يُحْرِمُونَ منه» (الصحاح، ج ‏۱، ص ۲۶۹). همچنین در کتاب قاموس اللغة آمده است: «الوَقْتُ: المِقْدارُ من الدَّهْرِ، و أكْثَرُ ما يُسْتَعْمَلُ في الماضي، كالمِيقاتِ، و مِيقاتُ الحاجِّ: مَوْضعُ إحْرامِهِمْ» (القاموس: ج ‏۱، ص ۲۱۶). دلیل دوم: در بعضی از روایات همان‌گونه که کلمۀ میقات در اماکن احرام بستن استعمال شده است، کلمۀ وقت که مفرد میقات است نیز در مکان‌های ویژۀ احرام استعمال شده است و همین شاهد بر این ادعا است که استعمال کلمۀ میقات در مکان‌های احرام حقیقی است نه مجازی. زیرا در صحیحۀ رئاب آمده است: «وَقَّتَ رَسُولُ اللَّهِ الْعَقِيقَ لِأَهْلِ نَجْدٍ وَقَالَ هُوَ وَقْتٌ لِمَا أَنْجَدَتِ الْأَرْضُ وَأَنْتُمْ مِنْهُمْ» (من لا يحضره الفقيه: ج ‏۲، ص ۳۰۴). و همچنین در صحیحۀ معاویة بن عمار آمده است: «إِنْ كَانَ عَلَيْهَا مُهْلَةٌ فَتَرْجِعُ إِلَى الْوَقْتِ فَلْتُحْرِمْ مِنْهُ» (وسائل الشيعة: ج ‏۱۱، ص ۳۲۹). نظریۀ دوم استعمال کلمۀ میقات در زمان معینی که برای انجام کار در نظر گرفته می‌شود حقیقی است ولی استعمال آن در اماکن ویژۀ احرام بستن مجازی می‌باشد. دلیل بر این مدعی این است که در کتب لغت همچو مصباح المنیر و نهایه ابن اثیر که در مقام تعیین استعمال حقیقی و مجازی کلمات هستند نوشته‌اند: «مِقْدَارٌ مِنَ الزَّمَانِ مَفْرُوضٌ لِأَمْرٍ مَا وَقَدِ اسْتُعِيرَ الْوَقْتُ لِلْمَكَانِ وَ مِنْهُ مَوَاقِيتُ الحَجِّ لِمَوَاضِعِ الْإِحْرَام» (المصباح المنير: ج ‏۲، ص ۶۶۷). به نظر می‌رسد نظریه دوم به واقع اقرب است، زیرا تفاوت کتاب‌هایی همچون صحاح اللغه و قاموس اللغة با سایر کتب لغوی در این است که این کتب در مقام بیان موارد استعمال لفظ در معانی هستند، نه تعیین استعمال حقیقی یا مجازی، ولی کتب لغوی مانند مصباح المنیر و نهایه در مقام تشخیص استعمال حقیقی و مجازی هستند و از آنجایی‌ که در این دو کتاب آمده است: «مِقْدَارٌ مِنَ الزَّمَانِ مَفْرُوضٌ لِأَمْرٍ مَا وَ قَدِ اسْتُعِيرَ الْوَقْتُ لِلْمَكَانِ»، باید نتیجه گرفت که استعمال کلمۀ میقات در مکان‌های ویژۀ احرام، استعمال مجازی بوده و حقیقی نیست. 🖊حرره العاصی السید ابراهیم الموسوی #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🔰امام صادق علیه‌السلام: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِنْ كَانَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَمَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً. كسى كه از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين بن على؟عهما؟ باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى كه برمى‏دارد، يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مى‏فرمايد. كامل الزيارات: ص ۱۳۲ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد امام حسین علیه السلام فرمودند: فِي التَّاسِعِ مِنْ وُلْدِي سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَسُنَّةٌ مِنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ وَهُوَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ يُصْلِحُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ وَاحِدَةٍ. در نهمين فرزند من سنّتى از يوسف علیه‌السلام و سنّتى از موسى بن عمران علیهماالسلام است، او قیام‌کنندۀ ما اهل‌البیت است و خداى تعالى امر او را در یک‌شب اصلاح می‌فرمايد. 📚کمال‌الدین: ج ‏۱، ص ۳۱۷ #⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقام خلیفة اللهی 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 23 ذی القعده روز زیارتی مخصوص حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام 👤 حسن بن جَهْم می‌گوید: سَأَلْتُ الرِّضَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ التَّوَكُّلِ‏ فَقَالَ لِي أَنْ لَا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ أَحَداً قَالَ قُلْتُ فَمَا حَدُّ التَّوَاضُعِ قَالَ أَنْ تُعْطِيَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ قَالَ انْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. از حضرت رضا علیه‌السلام سوال كردم و عرض كردم: فداى وجودت حد توكل چيست؟ فرمود: حد توكل اين است كه چون با خداوند باشى از احدى نترسى. عرض كردم: حد تواضع چيست؟ فرمود: آن است كه به نوعى با مردم رفتار كنى كه دوست دارى مردم مثل آن با تو رفتار كنند. عرض كردم فداى وجودت می‌خواهم بدانم من در نزد تو چگونه‌‏ام. فرمود: نظر كن كه من در نزد تو چگونه‌‏ام. 📗 عيون أخبار الرضا عليه‌السلام، ج‏2، ص49 🔍 قابل توجه زائرین زیارت مخصوصۀ 23 ذی القعده اینکه عبارت پایانی حدیث این نکته را در بر دارد که هر اندازه مزور در نزد زائر از جایگاه والاتری برخوردار باش، زیارت او اکمل و اعلی خواهد بود. 👈 از این روست که تاکید روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام بر کسب معرفت نسبت به مقام رفیع صاحبان ولایت است تا موجب ترفیع درجۀ عارف در نزد ایشان گردد. 🔍 لذا زائرانی که در این ایام موفق به زیارت وجود مقدس سلطان سریر ارتضا مولا علی بن موسی الرضا علیه‌السلام شده‌اند، این نکته را در نظر داشته باشند که مقام ایشان در نزد آن حضرت، به قدر و اندازۀ مقام آن حضرت در نزد ایشان باز می‌گردد. #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰بسط ولایت 🗓 ۲۵ ذی‌القعده به عنوان «دحو الارض» شناخته می‌شود که روز گسترش زمین از زیر کعبه است. پس از آفرینش زمین و پوشانده شدن سطح آن از آب، اولین نقطۀ‌ای که از آب بیرون آمد و رفته رفته گسترش یافت زمین کعبه بود. مولا امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ دَحَا الْأَرْضَ‏ مِنْ‏ تَحْتِ‏ الْكَعْبَةِ؛ همانا خداوند عزوجلّ زمین را از زیر کعبه گسترانید» (کافی، ج۴، ص۱۸۹). این واقعه به مانند تمام امورات عالم ماده حائز مرتبۀ ظاهر و باطن است که نباید ظاهر آن، ما را از مداقه در باطنش وادارد. برای درک حقیقت دحو الارض و باطن آن باید حقیقت و باطن کعبه را دریافت. کعبه معظمه بی‌شک مقدس‌ترین مکان بر روی زمین محسوب می‌شود که خدای سبحان آن را به عنوان خانۀ خود برگزیده است. لکن باطن کعبه چیزی جز ظهور جنبۀ یلی‌الخلقی حضرات معصومین علیهم‌السلام نیست. همانگونه که مسلمانان از دور و نزدیک به سوی کعبه می‌آیند تا خود را با چشمه‌سار پاک آن تطهیر دهند، وجودات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نیز چون کعبه‌ای هستند که رجوع به آن برای اخذ حقائق توحیدی واجب و ضروری است. از این رو رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در حدیثی فرمودند: «مَثَلُ عَلِيٍّ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ‏ الْكَعْبَةِ الْمَسْتُورَةِ النَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَالْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ؛ مَثَل علی علیه‌السلام در این امت مَثَل کعبۀ پوشیده است که نگاه به آن عبادت و رفتن به سوی آن واجب است (مناقب آل أبي‌طالب عليهم‌السلام، ج‏۳، ص۲۰۲). بنابراین، باید گفت دحو الارض و گسترش زمین از زیر کعبه به معنای ظهور تعینات و اشاعه مُظهَرات از نقطۀ اعلای صاحبان ولایت کبرای الهیه است که ظهور و بروز مادی آن در قالب دحو الارض در روز ۲۵ ذی‌القعده محقق شده است. بازگشت این سخن به آن است که عالم هستی از یک نقطه شروع شده و به همان نقطه نیز باز می‌گردد و در میان اکثر عرفا و متکلمین این سخن که حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام صادر نخسین و مبدأ ظهور تعینات عالم هستند، امری مسلم قلمداد می‌شود. این حقیقت را باید در عبارتی از زیارت جامعه جست که حضرت امام هادی علیه‌السلام می‌فرماید: «وَإِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ؛ بازگشت مخلوقات به سوی شما و حسابشان بر شماست» (من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص ۶۱۵). این کلام معجزنظام آن حضرت به خوبی اثبات می‌کند که همانگونه که نور اهل‌بیت علیه‌السلام مختم و منتهای موجودات است، مبدأ آن نیز محسوب می‌شود. حال در روز دحو الارض با عنایت به این نکته توسل به وجود مقدس مولا صاحب الزمان عجّل‌الله‌فرجه بسیار مورد تاکید است، چرا که آن حضرت قطب عالم امکان و همان مبدا بسط و گسترش مخلوقات است. 🤲 اللَّهُمَّ دَاحِيَ‏ الْكَعْبَةِ وَفَالِقَ الْحَبَّةِ وَصَارِفَ اللَّزْبَةِ وَكَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَأَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَجَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَبِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ‏ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ‏ يَوْمَ التَّلاقِ‏ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَدَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَوُلَاةِ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ. 🖊 اقتباس از مبانی فقه‌المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🔰ابو‌خدیجه از امام صادق علیه‌السلام راجع به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام پرسید و حضرت فرمودند: إِنَّهُ‏ أَفْضَلُ‏ مَا يَكُونُ‏ مِنَ‏ الْأَعْمَالِ‏. زيارت آن جناب با فضیلت‌ترین عمل است. كامل الزيارات: ص ۱۴۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد امام حسین علیه‌السلام فرمودند: إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَالتَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللهِ. همانا كسى كه در دوران غيبت او بر آزار و تكذيب صابر باشد، مانند مجاهدى است كه با شمشير در رکاب رسول خداصلی‌الله‌‌علیه‌وآله مجاهده كرده است. 📚کمال‌الدین: ج ‏۱، ص ۳۱۷ #⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابوک فداک 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 شهادت امام جواد علیه‌السلام ۱۳۹۷ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ابتلای شیعه 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 شهادت امام جواد علیه‌السلام ۱۳۹۷ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🚫عزل ابوبکر از تبلیغ سورۀ برائت 🗓 در روز اول ذی الحجه در سال نهم هجرت، ابوبکر از تبلیغ سورۀ برائت عزل شد، سپس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امیرالمؤمنین علیه‌السلام را روانه فرمود که آیات برائت را از ابوبکر بگیرد و خود بر اهل مکه قرائت فرماید. 🔸آغاز ماجرا این بود که در سال 9 هجری پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ابوبکر را به مکه فرستاد تا آیات اوایل سورۀ برائت را بر کفار بخواند. پس از رفتن او جبرئیل نازل شد: «یا رسول الله، ادای این امر باید به دست شما یا مردی که از شماست انجام شود». به روایت دیگر : «باید علی علیه‌السلام از جانب تو تبلیغ کند». 🔹پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امیرالمؤمنین را که به منزلۀ جانش بود معین کردند و به او فرمود: «شتاب کن و آیات را از ابوبکر بگیر و در موسم حجّ بر مردمان قرائت کن». ✅فرستادن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بازگشت ابوبکر 🔸آن حضرت ناقۀ غضباء را به امیرالمؤمنین علیه‌السلام داد و آن حضرت همراه جابر بن عبدالله حرکت فرمود، و در روز دوم به ابی بکر رسید و آیات برائت را از وی گرفت و اختیار آمدن یا برگشتن را به خود او واگذار کرد. ابوبکر به مدینه بازگشت و به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله عرض کرد: «مرا برای کاری لایق دانستی که دیگران مشتاق آن بودند، ولی مقداری که رفتم مرا معزول نمودی؟»، حضرت فرمود: «من تو را معزول نساختم بلکه خدا تو را معزول ساخت». 🔰تبلیغ سورۀ برائت توسط امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🔸امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیات را در سه روز ایام تشریق در منی که مجمع کفار و مشرکین بود و از بغض و عداوت علی علیه‌السلام آکنده بودند، هر صبح و شام همراه با فرمایشات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بر مردم قرائت می نمود و سپس به مدینه مراجعت فرمود. 🔹از هنگامی که علی علیه‌السلام به مکه رفته بود، از فراق او آثار حزن بر صورت مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ظاهر گشته بود. صحابه با خود می گفتند: «شاید خبر فوت آن حضرت از آسمان رسیده، یا از ما دلتنگ شده باشد». 🔸ابوذر رحمه‌الله نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دارای مقام و منزلتی بود و لذا او را نزد آن حضرت فرستادند. ابوذر کلمات اصحاب را عرضه داشت و آن حضرت فرمود: «حزن و اندوه من برای مفارقت علی است». 📌بازگشت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از تبلیغ برائت 🔸ابوذر برای اطلاع از حال علی علیه‌السلام از مدینه به استقبال آن حضرت حرکت کرد، و در اثنای راه به امیرالمؤمنین رسید و با آن حضرت دیدن کرد و عرض کرد: «پدر و مادرم فدای شما باد، آهسته تشریف بیاورید تا پیشتر بروم و بشارت آمدن شما را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بدهم». 🔹ابوذر به سرعت خود را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله رسانید و آمدن علی علیه‌السلام را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بشارت داد. آن حضرت با اصحاب به استقبال علی علیه‌السلام آمدند و چون به آن جناب رسیدند، پیاده شده آن حضرت را در آغوش گرفتند و صورت مبارک خود را بر شانۀ علی علیه‌السلام گذاشتند و از شوق دیدار گریستند و امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز گریستند. پس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به علی علیه‌السلام فرمود: «پدر و مادرم به قربانت، در مکه چه کردی؟»، امیرالمؤمنین علیه‌السلام از آنچه انجام شده بود به آن حضرت خبر داد. 📚تقویم الشیعة 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🎙 مجلس سخنرانی استاد محقق حاج‌ سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🔰جلسه ماهیانه سلسله مباحث معارف مهدوی #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🔰امام صادق علیه‌السلام: لَا تَدَعْ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ وَبِذَلِكَ يَمُدُّ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ وَيَزِيدُ اللَّهُ‏ فِي‏ رِزْقِكَ‏ زيارت حسين بن على علیهماالسلام را ترک نکن، زيرا حق‌تعالی به‌واسطۀ آن عمر تو را طولانى كرده و روزى و رزقت را واسع مى‏فرمايد. 📚كامل الزيارات: ص ۱۵۲ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد امام سجاد علیه‌السلام: إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَالْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ. همانا مردم زمان غيبتِ او كه معتقد به امامت او و منتظر ظهورش هستند، از مردم هر زمانی برترند. 📚کمال‌الدین: ج ‏۱، ص ۳۲۰ #⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰بر کرانۀ تهلیل 🔍 نکاتی توحیدی و ولایی پیرامون ذکر شریف «لاإله‌إلّا‌الله» به قلم استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف که در سال گذشته در کانال قرار گرفته است، به تناسب دهه اول ماه ذی الحجه بار دیگر در دسترس اعضای محترم قرار می‌گیرد. 👆 با لمس هر شماره به متن آن دسترسی خواهید یافت 🔸برکرانۀ تهلیل 1 https://eitaa.com/feghhevelayat/1004 🔹برکرانۀ تهلیل 2 https://eitaa.com/feghhevelayat/1005 🔸برکرانۀ تهلیل 3 https://eitaa.com/feghhevelayat/1007 🔹برکرانۀ تهلیل 4 https://eitaa.com/feghhevelayat/1011 🔸برکرانۀ تهلیل 5 https://eitaa.com/feghhevelayat/1012 🔹برکرانۀ تهلیل 6 https://eitaa.com/feghhevelayat/1013 🔸برکرانۀ تهلیل 7 https://eitaa.com/feghhevelayat/1017 🔹برکرانۀ تهلیل 8 https://eitaa.com/feghhevelayat/1019 🔸برکرانۀ تهلیل 9 https://eitaa.com/feghhevelayat/1025 🔹برکرانۀ تهلیل 10 https://eitaa.com/feghhevelayat/1028 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰بیانیهٔ آیت‌الله صافی گلپایگانی در واکنش به حوادث اخیر افغانستان و جنایات طالبان: بسم الله الرحمن الرحیم إنّ ربّك لبالمرصاد این روزها، جهان شاهد حوادث بسیار وحشتناک و تأسف‌آوری است که وجدان بشریت و فطرت پاک انسان‌ها، شرمنده از این جنایات است. آیا می‌شود گروهی، خود را انسان بنامند، اما نسبت به هم‌نوع خود این همه جنایات مرتکب شوند!؟ خشونت و درنده‌خویی‌ تروریست‌ها از یک طرف؛ و از سوی دیگر، سکوت جهانیان و دولت‌ها و مجامع به‌اصطلاح حامی حقوق بشر، موجب تعجّب و شرمندگی است! اعتماد به گروهی که سابقه شرارت و قتل و آدمکشی آنان بر همه جهانیان روشن است اشتباه بزرگ و غیر قابل جبرانی است! اینجانب بنابر وظیفه دینی و انسانی خود، به همه دولت‌ها و مراکز بین‌المللی به ویژه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشدار می‌دهم که نسبت به این وحشی‌گری‌ها و شهادت تعداد زیادی از مظلومین در افغانستان و آواره‌گشتن هزاران نفر از مردم؛ اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، واکنش جدّی نشان دهند تا جلوی تجاوزها گرفته شود. به یقین، سکوت امروز آن‌ها موجب پشیمانی و ندامت در آینده است. و السلام علی من اتّبع الهدی قم، سوم ذی الحجه ۱۴۴۲ لطف‌الله صافی 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
👤سید بن طاووس به نقل از ابن عباس می‌آورد: لَمَّا زُفَّتْ فَاطِمَةُ إِلَى عَلِيٍّ كَانَ النَّبِيُّ قُدَّامَهَا وَجَبْرَئِيلُ عِنْدَ يَمِينِهَا وَمِيكَائِيلُ عَنْ يَسَارِهَا وَسَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ خَلْفَهَا يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَيُقَدِّسُونَهُ حَتَّى طَلَعَ الْفَجْرُ. هنگامی که فاطمه را در شب زفاف به نزد علی می بردند، پیامبر پیش رو، جبرئیل سمت راست، میکائیل سمت چپ و هفتاد هزار فرشته پشت سر آن حضرت بودند که تسبیح و تقدیس الهی می گفتند تا اینکه صبح طلوع کرد. و پس از نقل این روایت می فرماید: ✅سزاوار است که این شب در نزد تو از شب‌های اقبال به پروردگار باشد و در آن به واسطۀ اعمال شایسته به خدای جل‌جلاله تقرب جویند چرا که در این شب درخت حکمت الهی و رحمت نبوی به واسطۀ ایجاد پیشوایان شهرها و بندگان و حجت‌های پادشاه معاد و حافظان شرایع و احکام و فرمانروایان اسلام و هادیان به سوی شرافتِ سرای باقی کاشته می‌شود. پس به آن اسرار بزرگی که در این شب قرار دارد برای هر حاجتی که داری توسل نما خواه بزرگ یا کوچک باشد. 📚إقبال الأعمال، ج‏2، ص584 #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بهترین یاور 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
◼️شکافندۀ علوم انبیاء علیهم السلام «باقر العلوم النبیین» یعنی شکافندۀ علم همۀ انبیاء علیهم‌السلام. علم انبیاء وحی بود و امام باقر علیه‌السلام شکافنده علم وحی است. «النبیین» از آدم علیه‌السلام شروع می‌شود: «وَعَلَّمَ‏ آدَمَ‏ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا؛ و خدا همۀ نام‌‏ها را به آدم آموخت‏» (بقره/31). چقدر آدم علیه‌السلام علم داشت؟ در روح ابراهیم علیه‌السلام چه بود؟ در سینۀ عیسی علیه‌السلام چه بود؟ در دل موسی علیه‌السلام چه بود؟ تا برسد به دریا و اقیانوس متلاطم و بی‌نهایت محمّد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله؛ به آن اوجی که قرآن می‌فرماید: «ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى* فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى*‏ فَأَوْحَى‏ إِلَى‏ عَبْدِهِ مَا أَوْحَى؛ سپس نزديک رفت و نزديک‏تر شد پس فاصله‌‏اش به اندازۀ فاصلۀ دو كمان يا نزديک‏تر شد. آن گاه به بنده‌‏اش آنچه را بايد وحى مى‌‏كرد، وحى كرد» (نجم/8 الی 10) همه را او شکافت. 💬 استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شکافندهٔ علوم 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓شهادت امام باقر علیه‌السلام ۱۳۹۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🗓 هشتم ذی‌الحجه، سالروز حرکت امام حسین علیه‌السلام از مکه مکرمه به سمت کربلاء #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 یوم الترویة، خروج سیدالشهداء علیه‌السلام از مکۀ مکرّمه به مقتضای کریمۀ: «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً؛ و در ميان مردم براى اداى‏ حج بانگ برآور تا پیاده به سوی تو آیند» (حجّ/۲۷) و با تعبیر لطیف «يَأْتُوكَ» هویداست که حجّ برای امری دیگر است. حجّ با محوریت حجّت خدا مطلوب حق می‌شود، چنانکه تمام عظمت مکۀ مکرمه به یُمن وجود ختمی مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله است که فرمود: «لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ* وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ؛ سوگند به اين شهر،* و حال آنكه تو در اين شهر جاى دارى»‏ (بلد/۱و۲). پیوند ملکوتی حجّ و حجّت خدا پیوندی ناگسستنی است و بی‌شک با محوریّت حجّت الله، حجّ خانۀ خدا محقق می‌گردد. حجّ در لغت قصد است و امام معصوم علیه‌السلام نیز دلیل القاصدین می‌باشد، شگفتا که این مردم حجرالأسود را بوسه باران کردند ولی حجّت الله را سنگ باران نمودند. اما حجّت خدا که از طرف خدا مأموریت دیگری دارد، تمام سعی او بر این است که ضمن اتمام حجّت بر خلائق، حرمت بیت الله را به احسن وجه حراست کند. فلذا به روز ترویه از خانۀ حق‌تعالی فاصله گرفت تا حرمت بیت الله الحرام محفوظ بماند. شایان ذکر است که وقتی از امام صادق علیه‌السلام سوال می‌کنند که آیا می‌شود در ایام حجّ، عمرۀ مفرده بجای آورد می‌فرمایند: «لَا بَأْسَ... ‏إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ خَرَجَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَكَانَ مُعْتَمِراً؛ اشکالی ندارد... به دلیل اینکه جدم حسین بن علی علیهماالسلام روز ترویه به سوی عراق حرکت کرد در حالی که عمرۀ مفرده بجای آورده بود» (وسائل الشيعة، ج‏۱۴، ص: ۳۱۱). بنابراین، حضرتْ حجّ را به عمره مبدّل نفرمودند بلکه از ابتدا فقط برای عمره مفرده مُحرِم شده و آن را به اتمام رساندند. مرحوم آیة الله حکیم قدس‌سره پس از نقل این روایت می‌فرماید: «پس اینکه نوع ارباب مقاتل مسألۀ تبدیل حجّ به عمره را مطرح می‌کنند اساسی ندارد». (مستمسك العروة الوثقی، ج۱۱، ص ۱۹۲). هر چند که حرم را از حرم بیرون کردند و مصیبت کبرای عاشورا را پدید آوردند، اما رجاء واثق داریم که فرزند معصومش حجّت ثانی عشر عجّل‌الله‌فرجه ظهور کرده و کنار کعبه تکیه زده و با نوای آسمانی بفرمایند: «أَلَا يَا أَهلَ العَالَمِ إِنَّ جَدِّيَ الحُسَينِ قَتَلُوهُ عَطشَاناً؛ ای اهل عالم جدم حسین را با لب تشنه کشتند» (إلزام النّاصب، ج‏۲، ص ۲۳۳). 🤲یا رَبَّ الْحُسَیْنِ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَیْنِ بِظُهُورِ الْحُجَّةِ 🖊سید ابراهیم موسوی 🗓 ۸ ذی الحجة ۱۴۴۲ مصادف با ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat