فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج1️⃣ 📃 فریضۀ مقدّسۀ حج مثل دیگر احکام شرعیّه قِشر و لُبّ دارد: «وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَا
🕋 تمامیّت حج2️⃣
🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان بهحسب زمان و در مناسک حج بهحسب مکان، ضیوف الرحمن میشوند و در واقع خدای سبحان میزبان و ایشان میهمانان عزیزشده خواهند بود.
❇️ در قبالش فقط یک مورد است که خدای منّان، میهمان و مؤمنین میزبان حقتعالی میشوند و آنْ فوق زمان و مکان و هنگامۀ دلشکستگی است: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ؛ من نزد دلهای شکسته هستم» (مُنية المُريد، ص ۱۲۳).
✅ و این حقیقتْ رهاورد و نتیجۀ این دو میهمانی است.
🔖 ناگفته نماند که دلشکسته وقتی منزلِ نزولِ اِجلالِ حقتعالی شد، بیتردید تجلیگاه ساحت قدس ولایت میشود، چرا که فرمودند: «الْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللهِ غَيْرَ اللهِ؛ قلب حرم خداست، پس در حرم خدا غیر خدا را ساکن نکن» (جامع الأخبار، ص ۱۸۵)
🔸 و نیز: «قُبورُنا قُلُوبُ شِیعَتِنا؛ قبور ما در قلبهای شیعیان ماست» ،
📃 «وَفِي قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُهُ؛ قبر او در قلبهای دوستداران اوست» (زاد المعاد، ص ۵۱۱).
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 آزمون شیعه
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓شهادت امام جواد علیهالسلام/۱۴۰۱
#️⃣ #کلام_ناب #فقه_الحدیث #امام_جواد #شهادت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
41.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 رکنُ التّوحید
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓شهادت امام جواد علیهالسلام/۱۴۰۱
#️⃣ #کلام_ناب #فقه_الحدیث #امام_جواد #شهادت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج2️⃣ 🌅 مؤمنین در ماه مبارک رمضان بهحسب زمان و در مناسک حج بهحسب مکان، ضیوف الرحمن میش
🕋 تمامیّت حج3⃣
🔰 خدای سبحان را دو ضیافت است: یکی ضیافت عمومی که مقیّد به زمان است و ماه مبارک باشد، و دیگری ضیافت خصوصی که مقیّد به مکان است و مناسک حج باشد که آن مهمانی عامْ سالی یک ماه روزهاش واجب است و این مهمانی خاصْ تمام عمر فقط یکمرتبه وجوب مییابد.
✅ خدای متعال ضیافت عمومی را مقدمه میسازد از برای ضیافت خصوصی، و مهم اینکه تمامیت ضیافت خصوصی در حج بیتالله الحرام همانا پیوند و لقا به ملکوت امام معصوم علیهالسلام است.
📜«تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ؛ تمامیّت حجّ دیدار امام علیهالسلام است» (الكافی، ج ۴، ص ۵۴۹).
🔖پس دریاب اتصال و ارتباط با ولیّالله الأعظم، غایةُ الغایات این دو ضیافت است.
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از فقه ولایت
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌼✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🌼✨🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🌼✨🌼
🌼
📜 لوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لِفَاطِمَةَ مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ وَمَنْ دُونَهُ؛
✅ اگر خداى تبارک و تعالى اميرالمؤمنين عليهالسلام را براى فاطمه علیهاالسلام نمىآفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او، همتایی برای فاطمه علیهاالسلام وجود نداشت (الكافي: ج۱، ص ۴۶۱).
🗓 در تاریخ عقد ازدواج نورَین نَیّرَین مولا امیرالمومنین و صدّیقۀ کبری علیهماالسلام اختلافات کثیری وجود دارد و قریب به 15 قول در آن مطرح است.
3️⃣ مبدأ این اختلافات آن است که این تزویج نورانی در سه مرحله واقع شده است: ابتداء عقد آسمانی و ملکوتی در ماه مبارک رمضان، (کشف الغُمّة: ج۱، ص۳۶۴). سپس عقد زمینی و مُلکی که ۴۰ روز پس از عقد آسمانی بوده است، (مناقب ابن شهرآشوب: ج۳، ص۳۴۹) و در نهایت ازدواج.
📌به هر حال، از میان این اقوال، اوّل ذیالحجّه و ششم آن مشهورتر است و به دلیل فقدان دلیل ترجیح، هیچ یک از این دو تاریخ بر دیگری ترجیحی ندارد.
📚 منابع:
1️⃣ #الكافي (شیخكلينىّ). ۸جلد، چاپ چهارم، تهران: دارالكتب الإسلاميّة، ۱۴۰۷ق.
2️⃣ #كشف الغُمَّة (إربلی). ۲جلد، تبريز: بنیهاشم، ۱۳۸۱ق.
3️⃣ #مناقب آل أبيطالب (ابن شهر آشوب). ۴جلد، قم: علّامه، ۱۳۹۷ق.
#️⃣ #امیرالمومنین #حضرت_زهرا #ذی_الحجه #تحقیق_تاریخی
♦️ما را در اینستاگرام دنبال کنید...
🆔 @feghhevelayat
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🌿 عظمت محبت سیدالشهدا علیهالسلام در بیان مرحوم آیتالله ضیاءآبادی رحمهالله
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
💬 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
📜 وَلَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ سَاعَةً وَاحِدَةً مِنْ حُجَّةٍ لِلهِ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا وَلَكِنَّ الْحُجَّةَ يَعْرِفُ النَّاسَ وَلَا يَعْرِفُونَهُ كَمَا كَانَ يُوسُفُ يَعْرِفُ النَّاسَ وَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ ثُمَّ تَلَا يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛
🌍 اگر زمين يک ساعت از حجّت خدا خالى بماند اهل خود را فرومیبرد، ولى آن حجّت خدا مردم را مىشناسد و مردم او را نمىشناسند همانطور كه يوسف علیهالسلام مردم را مىشناخت ولى آنان او را نمىشناختند سپس اين آيه را تلاوت فرمود: يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ، چه حسرتى بندگان را كه هيچ فرستاده براى آنان نيامد مگر آنكه او را مسخره میکردند.
📚الغيبة نعمانی، ص ۱۴۱
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج3⃣ 🔰 خدای سبحان را دو ضیافت است: یکی ضیافت عمومی که مقیّد به زمان است و ماه مبارک باشد،
🕋 تمامیّت حج4⃣
🔰 عنوان تمام الحجّ را در تفقّه این روایت شریفه بنگرید:
💬 «اسماعیل بن مهران» میگوید امام صادق علیهالسلام فرمودند: «إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ؛ هر گاه یکی از شما به حجّ رفت، پس آن را به زیارت ما به پایان رساند، چرا که آن زیارت، تمامیّت حجّ است» (عيون أخبار الرضا علیهالسلام، ج ۲، ص ۲۶۲).
📝 حجّ با این عظمت و شکوه که طبق روایات اگر کسی تا دم مرگ آن را بیعذر به تأخیر اندازد، حقتعالی او را در روز قیامت یهودی یا نصرانی محشور مینماید، باید ختم به زیارت ائمّۀ هدی علیهمالسلام شود. مهم اینکه این حکم مُعلّل گردیده؛ یعنی چرا که تمامیت حج قائم به این زیارت است.
🔖 یعنی حجِ به این عظمت در حدّ مقتضی است؛ تحقق و فعلیت این اقتضا همانا به زیارت و ولایت است و این جزءِ اخیر از علت تامّه است که حج حُجّاج منشأ اثر و مُثمر ثمر میگردد.
🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #فقه_الحدیث #حج #ولایت #تمامیت_حج
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🎊 ششم ذیالحجه، سالروز ازدواج آسمانی مولا امیرالمومنین و صدیقه کبری علیهماالسلام مبارک باد.
💫 تزویج سماوی
🔸خبر از شوق به افلاک سراسیمه رسید
🔹تا که این نیمۀ توحید به آن نیمه رسید
🔸علی و فاطمه در سایۀ هم، فکر کنید
🔹شانه در شانه دو تا کعبۀ یکدست سفید
💬 پیامبر خاتم صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: «إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ أَتَزَوَّجُ فِيكُمْ وَأُزَوِّجُكُمْ إِلَّا فَاطِمَةَ فَإِنَّ تَزْوِيجَهَا نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ؛ همانا من بشری مثل شما هستم که در میانتان ازدواج میکنم و شما را به ازدواج یکدیگر درمیآورم، مگر فاطمه علیهاالسلام که ازدواج او از آسمان نازل شد» (الكافی، ج ، ص ۵۶۸).
🔍 درایت این بیان نورانی این است که اختیاردار مطلقِ حضرت زهرا علیهاالسلام، فقط ذات باریتعالی است، چه حضرتش مملوکۀ الهی است.
🔖 و پیامبر با آن عظمت نه با اعتبار عنوان شخصیّۀ اُبوت احمدیّه صلّیاللهعلیهوآله و نه با لحاظ عنوان حقوقیّۀ نبوت مصطفویّه صلّیاللهعلیهوآله که فرمود: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؛ پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر و نزدیکتر است» (احزاب/ ۶)
💍دخالت در امر تزویج این بانوی لاهوتی نشان ندارد، چرا که او فاطمۀ خداست و بس،
🌿 و تمام امور اعتباری و حقیقی ایشان با ذات حیّ قیّوم است و پیامبر خاتم صلّیاللهعلیهوآله مباشر در تجلّی فعل حقّ در مَجلایِ امکانیّه باشد.
❇️ باری بعد از خواستگاری اَشراف، از حضرت صدیقه علیهاالسلام خطاب آسمانی آمد که: «زَوِّجِ النُّورَ مِنَ النُّورِ» (بحار الأنوار، ج ۴۳، ص ۱۰۹)،
🌘 یعنی کسانی که در ظلمات متراکم عالَم طبیعت منغمرند، لایق قرین بودن با نوریۀ سماویه نباشند. نور را باید نور تزویج کند.
✅ مهم اینکه از جمله جهات کفائت نورَین نیّرَین رکن الأولیاء و سیدة النساء اینکه جنبۀ مُلکی و ناسوتیِ هر دو در حِجر و دامان نبوت عظمی تربیت یافت، همان حِجری که زهرا علیهاالسلام را تربیت مُلکی داد در همان دامان نیز علیّ مرتضی علیهالسلام باید پرورش یابد تا اصل کفائت به این اعتبار نیز محقق شود،
📃 چنانکه فرمود: «وَضَعَنِي فِي حِجْرِهِ وَأَنَا وَلِيدٌ يَضُمُّنِي إِلَى صَدْرِهِ وَيَكْنُفُنِي فِي فِرَاشِهِ وَيُمِسُّنِي جَسَدَهُ وَيُشِمُّنِي عَرْفَهُ وَكَانَ يَمْضَغُ الشَّيْءَ ثُمَّ يُلْقِمُنِيهِ؛
☘️من خردسال بودم كه مرا در كنار خود مینشاند و بر سينهٔ خود میچسباند و در بستر خود میخوابانید و تن من به تن او میسایید و بوى خوش خود را به مشام من میرسانید. گاه چيزى را میجوید و در دهان من مینهاد» (نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص ۳۰۰)
▫️استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
📝 دفتر نکات، ج ۲، نکتۀ ۲۴۵ (مخطوط)
#️⃣ #ذی_الحجه #کلام_ناب #امیرالمومنین #حضرت_زهرا #مکتوبه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🏴 مردۀ حقیقی
💬 بُرید عِجْلی گوید:
📜 سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: «أَ وَمَنْ كَانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ». قَالَ: الْمَيِّتُ الَّذِي لَا يَعْرِفُ هَذَا الشَّأْنَ يَعْنِي هَذَا الْأَمْرَ. «وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً» إِمَاماً يَأْتَمُّ بِهِ يَعْنِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ. قُلْتُ: فَقَوْلُهُ: «كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا» فَقَالَ بِيَدِهِ هَكَذَا: هَذَا الْخَلْقُ الَّذِي لَا يَعْرِفُونَ شَيْئاً؛
📃 از امام باقر علیهالسلام در مورد آیۀ ۱۲۲ سورۀ «اَنعام» پرسیدم:
«آیا کسی که مرده بود و ما او را زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم حرکت کند».
فرمود: «مرده، کسی است که این شأن، یعنی این امر (امامت) را نمیشناسد. (اینکه خداوند فرموده): «برای او نوری قرار دادیم»؛ (یعنی) امامی قرار دادیم تا پیرو او باشد؛ یعنی علی بن ابیطالب علیهماالسلام».
☑️ گفتم: پس کلام خداوند: «مانند کسی است که در تاریکیها است و از آن بیرونشدنی نیست؟!» حضرت با دستش اشاره فرمود: «این خلقی که چیزی را نمیشناسند». (معرفت به مسئله امامت ندارند).
📚تفسير العياشی، ج ۱، ص ۳۷۶
🔖 بیان استاد:
🌿 نور ولایت، عامل حیات مؤمنین در تمام شئون فردی و اجتماعی است و عظمت این نور را باید در کریمۀ «آیۀ نور» که در واقع تمثیل منظومۀ نوری است ملاحظه نمود.
🌖 قهراً خارج از این مقام ظلمات متراکم است که خدا سبحان بعد از کریمۀ نور مراتب آن را اشاره میفرمایند. بیمعرفتی به مسئلهٔ امامتِ ائمۀ نور علیهمالسلام، ظلماتی است که با وجود آن هیچچیز را نتوان شناخت.
🖋استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #امام_باقر #حدیث_ناب #کلام_ناب #شهادت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat