eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
698 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🔰 اختصاصی کانال فقه ولایت 💬مولی الموحدین امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: 📜 لَا يَرَانَا مَلَكٌ م
💬امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: 📜«لَا يَرَانَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا بُهِتَ بِأَنْوَارِنَا وَعَجِبَ مِنْ ضِيَائِنَا وَجَلَالَتِنَا؛ هیچ فرشتهٔ مقرب و پیامبر مرسلی نیست که ما را ببیند مگر اینکه به واسطهٔ انوار ما شگفت‌زده شده و از روشنایی و جلالت ما متعجب می‌شود». 📚الكافي، ج‏ ۸، ص ۲۵ 🔍فقه حدیث 🔖 این حدیث شریف بخشی از خطبۀ مولا امیرالمومنین علیه‌السلام است که در آن از مقامات وجودی خویش در روز قیامت پرده بر می‌دارد. 🔸از آن جهت که قیامت روز بروز بواطن و حقائق موجودات است: «يَوْمَ‏ تُبْلَى‏ السَّرائِرِ» (طارق/ ۹)، پس مراد از عبارت «يَرَانَا» تجلی جسمانی و مقام بشریت ایشان نیست، بلکه به مقتضای ظرف زمانی قیامت، آن چه که موجب بهت و حیرت ملائکه مقرّب و انبیای مرسل می‌شود، حقائق روحانی و تجلیات نورانی ایشان است. 🔹استخدام فعل «يَرَانَا» نیز خود دالّ بر این نکته مهم است که این بهت و تعجب، مستمر و دائمی است و از آن جهت که تجلیات اخروی حضرات معصومین علیهم‌السلام علی الدوام و لحظه به لحظه است، استعجاب و بهت انبیاء و ملائکه نیز آن فآن و مستمر خواهد بود. 🔸و نیز به جهت آنکه تعلیق حکم بر وصف مُشعر بر علیت است، گزینش مقربان از میان ملائکه و مرسلان از بین انبیای عظام علیهم‌السلام خود گواه بر آن است که تمام اهل محشر را قابلیت درک و فهم این جلوات خاصه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست. 🔹نه تنها تمام اهل محشر از جن و انس، بلکه در میان خوبان عالَم که ملائک و انبیای الهی باشند نیز عده و گروهی خاص‌اند که ظرفیت درک این جلوات را دارند؛ آن هم در این مقدار که از شدت آن تجلیات، بهت زده شده و متعجب می‌شوند. 🔸یعنی آن فرشتگانی که مقرّب درگاه الهی بوده‌اند و انبیایی که به مقام رسالت رسیده‌اند با اینکه ناآشنا با انوار اهل‌بیت علیهم‌السلام نیستند و اساساً قرب ملائکه به حضرت حق و ایصال به مقام رسالت برای انبیای عظام علیهم‌السلام به مقدار تواضع ایشان نسبت به نور اهل‌بیت علیهم‌السلام رقم خورده است، باز هم با دیدن انوار جبروتی حضرت ایشان در روز قیامت انگشت به دهان مانده و در حیرت و بهت به سر می‌برند. 🔹گذشته از این، بر اساس قاعدۀ نکرۀ در سیاق نفی، و نیز قاعدۀ حصرآفرین لا و الا، مولا امیرالمومنین علیه‌السلام اولاً حکم را که همان بُهت و حیرت باشد برای تمام ملائکۀ مقرب و انبیای مرسل عمومیت بخشیده و هیچ استثنایی برای آن قرار نداده‌اند و این بدان معناست که در دایرۀ فرشتگان مقرّب الهی و پیامبران مرسل علیهم‌السلام احدی نیست که با دیدن اهل‌بیت علیهم‌السلام به حیرت و استعجاب نیوفتد، 🔸و ثانیاً اثبات فرمودند که این دو گروه یعنی ملائکه به قید مقرّب و انبیا به قید مرسل، با دیدن انوار و ضیاء و جلالت ما کاری جز بهت و حیرت نمی‌توانند انجام دهند. 🔹فی الواقع احدی از ایشان نیست که بتواند پا فراتر نهد و از مقام حیرت و بُهت بدرآید و آن جلالت و شکوه را هضم کند و حقیقت آن را درک نماید، زیرا بهت و استعجابْ نشان از عجز در درک و فهم است، کما اینکه اهل لغت «بُهت» را به معنای آشفتگی و سرگردانی (مفردات، ص ۱۴۸) و «تعجب» را به معنای حالتی می‌دانند که هنگام جهل به سبب چیزی بر انسان عارض شود: «الْعَجَبُ مَا لَا یُعْرَفُ سَبَبُهُ» (همان، ص ۵۷۴). 🔸و این پرده از حقیقتی از مقامات اهل‌بیت علیهم‌السلام بر می‌دارد که نه تنها در ظرف مُضیّق دنیا قابل درک نیست، بلکه در آخرت نیز قابل درک نخواهد بود و علت استعجاب و حیرت انبیا و ملائکه نیز همین امر است و این است که اهل معنا می‌گویند ثمره شجرۀ طیبۀ محمدیه صلّی‌الله‌علیه‌وآله چیزی جز حیرت نیست. 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 افضل اعمال در شب قدر 🎙 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 شبِ سلام 🎙 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰حقیقت واحدۀ قرآن، انسان و جهان 📝 عارف واصل جناب سیّد حیدر آملی قدّس‌الله‌نفسه‌الزکیة در تفسیر اَنفسی قرآن کریم موسوم به «المحیط الأعظم» می‌نویسد: 📖 محتوى القرآن هو اللّه سبحانه والإنسان‏؛ محتوای قرآن تنها خدای سبحان است و انسان ▪️في‏ القرآن‏ كلمتان‏ ولم‏ يأت‏ أكثر منهما، وهاتان الكلمتان هما عبارة عن اللّه سبحانه وتعالى وهو الحقّ الظاهر والإنسان وهو المظهر، وأمّا سائر المعاني والمعارف والحقائق وكلّ ما ورد فهي إمّا أنّها تتعلّق بالأسماء الحسنى للّه تعالى ومظاهرها، وصفاته وأفعاله تعالى؛ ▫️در قرآن دو کلمه وجود دارد و بیشتر از آن دو در آن نیامده است و آن دو کلمه عبارت است از خدای سبحان‌و‌تعالی که حقِ ظاهر است و دیگری انسان که مَظهر خداوند سبحان است. اما سایر معانی و معارف و حقائق و هر آنچه در قرآن آمده یا به اسمای حسنای خدای تعالی و مظاهر آن اسماء و صفات و افعال خداوند متعال تعلق دارد. ▪️أو أنّها ترتبط بأفراد ومراتب الإنسان حول سيره التكاملي صعودا ونزولا أي إمّا أنّها درجات أو أنّها دركات للإنسان، أو أنّها واردة في شئون عوالم الإنسان، والآيات المرتبطة بالأنبياء وفي أفراد الشياطين في قبال تلك الآيات، أيضا مرتبطة بتفسير الإنسان. وكذا الآيات المربوطة بالنبوّة والولاية والمعاد والأخلاق والأحكام فهذه الآيات أيضا جميعها لأجل الإنسان وترتبط به؛ ▫️یا اینکه به افراد و مراتب انسان تعلق دارد که حول سیر تکاملی صعودی یا نزولی اوست؛ به این معنا که این مراتب یا درجات عالیه انسان را بازگو می‌کند و یا درکات سافلۀ او را بیان می‌نماید. یا اینکه آیات قرآن در مورد شئون عوالم انسان است و نیز آیات مرتبط با انبیاء علیهم‌السلام و آیاتی که در مقابل این آیات پیرامون افراد شیطان است نیز مرتبط با تفسیر انسان است. همچنین آیاتی که مربوط به نبوت، معاد، اخلاق و احکام می‌شود همگی آن‌ها برای انسان و مرتبط با اوست. ▪️هذا بما أنّ الإنسان هو مظهر اسم الجلال والجمال الإلهيّ، وعلى هذا فالقرآن فيه كلمة واحدة وهو الحقّ سبحانه وتعالى ومظاهره: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْباطِنُ‏»؛ ▫️این بدان جهت است که انسان مَظهر اسم جلال و جمال الهی است و بنابراین در قرآن یک کلمه وجود دارد و آن حضرت حق سبحانه‌وتعالی و مظاهر اوست: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْباطِنُ؛ او اوّل و آخِر و ظاهر و باطن است» (حدید/ ۳). ▪️ومن هذه الجهة يصبح كلّ شي‏ء جميلا، فالعالم هو نظام أحسن، والقرآن هو أحسن الحديث، والإنسان هو أحسن المخلوقين كما أنّ اللّه سبحانه وتعالى هو أحسن الخالقين. ▫️و بر این اساس همه چیز زیبا می‌شود. عالَم زیباترین نظام، قرآن زیباترین کلام و انسان زیباترین مخلوق کما اینکه خدای سبحانه‌وتعالی زیباترین خالق است. ▪️وهذه الثلاثة (الإنسان، العالم، القرآن)، هي حقيقة واحدة لا أكثر وذلك لأنّ القرآن هو الظهور الكتبيّ للعالم والإنسان، والعالم هو الظهور التكويني للإنسان والقرآن، و الإنسان هو الظهور النفسي للعالم والقرآن. ▫️و این سه یعنی انسان، عالَم و قرآن حقیقتی واحداند نه بیشتر و این بدان جهت است که قرآن ظهور کتبی عالَم و انسان است و عالَم ظهور تکوینی انسان و قرآن است و انسان ظهور نَفْسی برای عالَم و قرآن محسوب می‌شود. ▪️وعلى هذا لا يرى ولا يقرأ في العالم والإنسان والقرآن إلّا هو، ولا يوجد إلّا هو، «يا هو يا من لا هو إلّا هو». ▫️پس در عالَم و انسان و قرآن دیده و خوانده نمی‌شود مگر او و یافت نمی‌شود مگر او؛ «يَا هُوَ يَا مَنْ‏ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ» (توحيد صدوق قدّس‌سره، ص ۸۹). 📚تفسير المُحيط الأعظم، مقدمة ج ‏۱ ، ص ۴۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
فضائل الرّمضان 4️⃣ 💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: وَفِيهِ لَيْلَةٌ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ‏... تَتَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا عَلَى الصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ فِي كُلِّ‏ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ در ماه رمضان شبی‌ست که در آن هر كار استوارى فيصله مى‏يابد... در این شب فرشتگان و جناب روح به اذن پروردگارشان بر مردان و زنان روزه‌دار برای تقدیر تمام امور نازل می‌شوند و اين شب تا برآمدن سپيده‏دم سراسر سلام و رحمت است.‏ 📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۱۰۰ 🔍 فقه حدیث بر اساس منطق قویم صاحبان شریعت، منزل نزول ملائکه و جناب روح اعظم در شب قدر برای تقدیر امور یک ساله، در این عصر حضرت بقیة الله الاعظم عجّل‌الله‌فرجه است. لکن بنابر نصّ نبوی شریف، ملائکه و روح بر مردان و زنان روزه‌دار نیز نازل می‌شوند. این بدان معناست که لیلة‌القدر که ظرف تقدیرات یک سالۀ عالَم است، ذو مراتب بوده و مَقول به تشکیک است. منزل حقیقی و اصلی نزول ملائکه، وجود مقدس امام زمان عجّل‌الله‌فرجه است که در این شب مقدس میزبان جناب روح اعظم هستند، لکن برای این حقیقت عُظمی رقیقتی نیز وجود دارد که آن ارواح مؤمنین و مؤمنات است که به حسب میزان قرب ایشان به حضرت ولی‌عصر عجّل‌الله‌فرجه منزل نزول ملائکه قرار می‌گیرند و خود می‌توانند در تقدیرات یک سالۀ خود تصرفاتی نمایند. بی‌شک این مقام برای افرادی است که خود را به حقیقت لیلة‌القدر نزدیک کرده باشند و موانع میان خود و امام خود را از میان برداشته باشند تا قدرت معنوی لازم برای میزبانی از فرشتگانی که بر ایشان نازل می‌شوند را داشته باشند و این میسر نمی‌شود مگر با درک این حقیقت که هر شیعه‌ای شعبه‌ای از وجود مقدس امام زمان عجّل‌الله‌فرجه است: «وَأَرْوَاحُكُمْ‏ فِي‏ الْأَرْوَاحِ‏ وَأَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ روح شما در روح‌ها و جان شما در جان‌هاست» (من لا يحضره الفقيه، ج ‏۲، ص ۶۱۶). 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
دعای «عافیت» صادر از حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام: «یَا اَللَّهُ یَا وَلِیَّ اَلْعَافِیَهِ وَیَا خَالِقَ اَلْعَافِیَهِ وَیَا رَازِقَ اَلْعَافِیَهِ وَاَلْمُنْعِمَ بِالْعَافِیَهِ وَاَلْمَنَّانَ بِالْعَافِیَهِ وَاَلْمُتَفَضِّلَ بِالْعَافِیَهِ عَلَیَّ وَعَلَى جَمِیعِ خَلْقِکَ یَا رَحْمَانَ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَهِ وَرَحِیمَهُمَا صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاُرْزُقْنَا اَلْعَافِیَهَ وَدَوَامَ اَلْعَافِیَهِ وَتَمَامَ اَلْعَافِیَهِ وَشُکْرَ اَلْعَافِیَهِ فِی اَلدُّنْیَا وَاَلْآخِرَهِ یَا أَرْحَمَ الراحمین». 📚عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓احیای شب قدر بیست و یکم رمضان ۱۴۴۵ / ۱۳ ف
احیای شب قدر 23.mp3
52.26M
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓احیای شب قدر بیست و سوم ۱۴۴۵ / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ پانزدهم 5️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌
16.mp3
17.15M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ شانزدهم 6️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۱۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 ‌مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ الْوَاقِعَةَ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَأَحَبَّهُ إِلَى النَّاسِ أَجْمَعِينَ وَلَمْ يَرَ فِي الدُّنْيَا بُؤْساً أَبَداً وَلَا فَقْراً وَلَا فَاقَةً وَلَا آفَةً مِنْ آفَاتِ الدُّنْيَا وَكَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَهَذِهِ السُّورَةُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ خَاصَّةً لَا يَشْرَكُهُ فِيهَا أَحَدٌ؛ 📖 هرکس در شب‌های جمعه سورهٔ واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می‌دارد و محبوب همهٔ مردم می‌گرداند و در دنیا با هیچ سختی و فقر و نیازی روبه‌رو نخواهد شد و به هیچ مصیبتی از مصیبت‌های دنیا دچار نمی‌گردد و از دوستان علی علیه‌السلام به شمار می‌آید. ✅ این سوره مخصوص امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است و هیچ‌کس در این سوره با او مشارکت ندارد. 📚ثواب الأعمال، ص ۱۱۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امام عصر عجّل‌الله‌فرجه فرمودند: 📃فَلْيَعْمَلْ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَيَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَسَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِينَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَلَا يُنْجِيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَةٍ؛ 📝 هر یک از شما باید کاری کند که به محبت ما نزدیک شود و از کاری که او را به نفرت و خشم ما نزدیک می‌سازد دوری کند؛ 🌥 زیرا که قضیۀ (ظهور) ما ناگهانی و بی‌خبر اتفاق می‌افتد به طوری که دیگر نه توبه‌ای به حالش سودمند است و نه پشیمانی از گناه، او را از کیفر ما می‌رهاند. 📚احتجاج طبرسی رحمه‌الله، ج ۲، ص ۴۹۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
فضائل الرّمضان 4️⃣ 💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: وَفِيهِ لَيْلَةٌ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أ
فضائل الرّمضان 5️⃣ 💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَنَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ نَفَس‌های شما در ماه رمضان ذکر سبحان‌الله و خوابتان عبادت است. 📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۷ 🔍 فقه حدیث به مستفاد از آیات قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام هر خیر و برکت و نوری که در ماه مبارک رمضان قرار دارد همانا به یمن نزول قرآن مجید است و از جملۀ آن برکات، تبدیل نفس‌ها به تسبیح و خواب به عبادت است. تسبیحی که ذکر ساری و جاری در همۀ موجودات محسوب می‌شود: «وَإِنْ‏ مِنْ‏ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء/۴۴) و عبادتی که غرض از خلقت است: «وَمَا خَلَقْتُ‏ الْجِنَ‏ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونَ» (ذاریات/۵۶). در این ماه به برکت نزول قرآن جزای اختیاری در قبال عمل اضطراری قرار می‌گیرد. و نیز می‌توان استفاده و استظهار نمود که اگر نزول قرآن صامت که صورت کتبی انسان کامل محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله است چنین قدرتی دارد که نَفَس کشیدن را به تسبیح و نوم را به عبادت مبدّل سازد، بی‌شک معرفت به جلوات نوری حضرات معصومین علیهم‌السلام که قرآن ناطق و عینی محسوب می‌شوند، قدرتی فوق بر این را حائز است و می‌تواند علاوه بر نَفَس، نَفْس شیعیان را به تسبیح مبدّل سازد و شیعۀ خُلَّص ایشان می‌تواند با اکسیر توجه به آل‌الله علیهم‌السلام در تمام لحظات و آنات عمر خود، عبد مطلق و تجسم نزاهت و سبوحیت الهی باشد. 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ شانزدهم 6️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌
17.mp3
20.88M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هفدهم 7️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ۲۷ رمضان، سالروز رحلت بزرگ مدافع مذهب حَقۀ جعفری، علامه محمد باقر مجلسی رحمه‌الله را گرامی می‌داریم. 🎙 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هفدهم 7️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظل
18.mp3
15.21M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هجدهم 8️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖قیّمُ القرآن 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 رمضان ۱۴۴۴ ق #⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هجدهم 8️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظل
19.mp3
20.12M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ نوزدهم 9️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
فضائل الرّمضان 6️⃣ 💬 رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَنَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ؛ نَفَس‌های شما در ماه رمضان ذکر سبحان‌الله و خوابتان عبادت است. 📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۷ 🔍 فقه حدیث روشن است که وزان ضیافت هر کس به اندازۀ قدرت مادی و معنوی اوست و میزان تنعم از ضیافت برای میهمان به سعۀ مادی و معنوی میزبان وابسته است. حال در ماه مبارک رمضان خداوندی که قادر و مالک مطلق عالَم وجود است خوان کرم گسترانیده و بی‌شک این خوان الهی اَجلّ از نعم مادی است و در آن تحف معنوی و ملکوتی بر بندگان خود ارزانی می‌دارد که قدر و منزلت آن را جز خود خداوند علیم نمی‌داند. گذشته از این، ضیافت الهی رمضان به طور خصوصی و انحصاری برگذار نمی‌شود، بلکه دعوتنامۀ عمومی برای همگان صادر گشته و هر کس که خدا را به خدایی پذیرفته باشد به این دعوت شده است، چرا که حضرت ختمی مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله به طور عمومی مردم را مورد خطاب قرار داده و فرموده‌اند: «دُعِيتُمْ» یعنی دعوت شده‌اید، بدون هیچ استنثاء و قیدی. نکته پایانی این که میهمان گاه ممکن است که برای میزبان عزیز و محترم نباشد و بر اساس مصالحی او را به ضیافت دعوت کرده باشند، اما در ضیافت الهی هر صغیر و کبیری و هر وضیع و شریفی، عند الله عزیز و گرامی است و این مقامی بس رفیع و بلند مرتبه برای آنانی است که این ضیافت را درک می‌کنند و از خوان گستردۀ الهی بهرمند می‌شوند. 🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕊السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين یَا‏ أَوَّلَ‏ مَظْلُومٍ 🔰اهانت به روح اخلاق برای انذار از رذیله‌ای اخلاقی در این که حسادت رذیله‌ای مهلک و صفتی خانمان‌سوز است، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و این امر با مراجعه به کتب علمای اخلاق بر هر طالب سعادتی روشن می‌شود و شخص مبتلای به این رذیله نیز با نسخه‌های متعددِ بیان شده در این کتب، می‌تواند از این مهلکه خود را برهاند. همچنین واکاوی جریانات و شخصیت‌های تاریخ صدر اسلام و عملکردهای ایشان با ذره‌بین علم اخلاق هم امری مطلوب و پسندیده محسوب می‌شود، چرا که تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و شخصیت‌های دخیل در شکل‌گیری جریان‌های معاند با اهل‌بیت علیهم‌السلام خود فرصتی است که با بررسی آن می‌توان درس عبرت گرفت و با دوری جستن از رذائل اخلاقی آنان، خود را از پرتگاه مقابله با امام معصوم علیه‌السلام نجات بخشید. اما نکتۀ مهم و اساسی این است که برای تفهیم اینکه رذائل اخلاقی می‌تواند با انسان چنان کند که در برابر امام خود بایستد و کمر به قتل او ببندد، آیا لازم است که به تجسم اخلاق الهی یعنی رسول مکرّم اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اهانت شود و با الفاظی بی‌شرمانه از ایشان و وصیّ بر حق او امیرالمومنین علیه‌السلام یاد شود؟ حقیر به عنوان طلبه‌ای ناچیز این سوال برایم مطرح شده است که ما به الإزای آن واژۀ بی‌ادبانه و اهانت‌انگیز در زبان عرب چیست و در کلام کدام یک از منافقان و معاندان عصر رسول خدا و امیرالمومنین علیهما‌السلام آمده است که برای تفهیم عمق سیاهچالۀ حسادت، شخصی مجبور می‌شود که آن واژه را برای صاحب خُلق عظیم و وارث او امیرالمومنین علیه‌السلام بکاربرد؟! گیریم که ما به الإزایی در کلام عرب برای آن واژه رکیک و سخیف وجود داشته باشد و دشمنان و معاندان نیز آن را برای رسول اکرم و امیرالمومنین علیهما‌السلام به کار برده باشند، آیا به واقع لازم است که برای نشان دادن خطرات حسادت که یک فرعی از فروعات علم اخلاق است، عیناً همان واژۀ بی‌ادبانه را برای ریشۀ اخلاق به کار برد؟ آیا معادلی مأدبانه‌تر که به شأن الهی و ملکوتی دو پدر مهربان امت اسلامی لطمه‌ای وارد نکند وجود نداشت؟! آیا نه این است که بزرگان علما و صاحبان اندیشه و چاکران و خادمان آستان رفیع اهل‌بیت علیهم‌السلام در هنگام بیان مصائبی که به یقین برای حضرات معصومین علیهم‌السلام اتفاق افتاده ادب به خرج می‌دادند و عین جسارت‌های لسانی دشمنان که در کتب مقاتل و تاریخی ثبت است را بر زبان جاری نمی‌ساختند که مبادا همین نقل کلام، جسارت به ساحت قدس ایشان محسوب شود؛ فضلاً عما لا یثبت و لا یوجد!!! چه شده است که به خود اجازه می‌دهیم برداشت‌های ذوقی و سلیقه‌ای خود از تاریخ اسلام را بی‌هیچ ملاحظه و رعایت ادبی به مَرأی و مَسمع همگان برسانیم در حالی که اَعاظم علما و دانشمندان علوم دینی بعد از سالیان متمادی ممارست علمی و تحمل مشقات، در بیان انظار خود چنان احتیاط می‌نمودند و رعایت ادب می‌کردند که گاه به سکوت و عدم اظهار نظر منجر می‌شد. آیا در آنجا که سخن گفتنِ صحیح را نمی‌دانیم و فهم درستی از اَهم و مهم دین نداریم، سکوت اختیار کردن نیکوتر نیست؟ گر که نتوانی سخن سنجیده و نیکو زنی بهتر آن باشد که خامُش گشته، دم کمتر زنی كُنْتَ لِلْمُؤْمِنِينَ أَباً رَحِيماً؛ ای امیرالمومنین، تو برای مؤمنین پدری مهربان بودی (کافی، ج ۱، ص ۴۴۵). 📝 مدیر موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت (مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محقق موسوی دام‌ظلّه) 🗓۲۰ فروردین ۱۴۰۳ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ نوزدهم 9️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظ
20.mp3
18.47M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ بیستم 0️⃣2️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿مُرابطه با امام علیه‌السلام 🎙 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 عید فطر ۱۴۴۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎉عید فطرت 🔸عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت 🔸صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت 🌹ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان، فرا رسیدنِ عیدِ سعیدِ فطر، عیدِ بازگشت به فطرت توحید را تبریک عرض می‌کنیم. 🙏و دعا می‌کنیم که خداوند با فرجِ ولیّ خود حضرت بقیة الله الاعظم عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عیدِ حقیقی شیعیان را محقّق سازد. 💬امام باقرعلیه‌السلام فرمودند که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَةِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا هِيَ بِجَائِزَةِ الدَّنَانِيرِ وَ لَا الدَّرَاهِمِ. 🎁 هنگامی که هلال ماه شوال طالع می‌شود، مومنان را ندا می‌دهند که صبحگاه به سوی جوائز خود بیاید که این روز روز جایزه است. سپس امام باقر علیه‌السلام فرمود: قسم به آنکه جانم به دست اوست این جوائز دینار و درهم نیست. 📗الكافي، ج ‏۴، ص ۶۸ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat