فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖قیّمُ القرآن
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓 رمضان ۱۴۴۴ ق
#⃣ #کلام_ناب #قرآن #عمومی #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ هجدهم 8️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظل
19.mp3
20.12M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم،
🔰جلسۀ نوزدهم 9️⃣1️⃣
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
#️⃣#سخنرانی_کامل #کلام_ناب #درس #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
فضائل الرّمضان 6️⃣
💬 رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَنَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ؛
نَفَسهای شما در ماه رمضان ذکر سبحانالله و خوابتان عبادت است.
📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص۷۷
🔍 فقه حدیث
روشن است که وزان ضیافت هر کس به اندازۀ قدرت مادی و معنوی اوست و میزان تنعم از ضیافت برای میهمان به سعۀ مادی و معنوی میزبان وابسته است.
حال در ماه مبارک رمضان خداوندی که قادر و مالک مطلق عالَم وجود است خوان کرم گسترانیده و بیشک این خوان الهی اَجلّ از نعم مادی است و در آن تحف معنوی و ملکوتی بر بندگان خود ارزانی میدارد که قدر و منزلت آن را جز خود خداوند علیم نمیداند.
گذشته از این، ضیافت الهی رمضان به طور خصوصی و انحصاری برگذار نمیشود، بلکه دعوتنامۀ عمومی برای همگان صادر گشته و هر کس که خدا را به خدایی پذیرفته باشد به این دعوت شده است، چرا که حضرت ختمی مرتبت صلّیاللهعلیهوآله به طور عمومی مردم را مورد خطاب قرار داده و فرمودهاند:
«دُعِيتُمْ» یعنی دعوت شدهاید، بدون هیچ استنثاء و قیدی.
نکته پایانی این که میهمان گاه ممکن است که برای میزبان عزیز و محترم نباشد و بر اساس مصالحی او را به ضیافت دعوت کرده باشند، اما در ضیافت الهی هر صغیر و کبیری و هر وضیع و شریفی، عند الله عزیز و گرامی است و این مقامی بس رفیع و بلند مرتبه برای آنانی است که این ضیافت را درک میکنند و از خوان گستردۀ الهی بهرمند میشوند.
🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣#فضائل_الرمضان #کلام_ناب #فقه_الحدیث #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕊السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين یَا أَوَّلَ مَظْلُومٍ
🔰اهانت به روح اخلاق برای انذار از رذیلهای اخلاقی
در این که حسادت رذیلهای مهلک و صفتی خانمانسوز است، هیچ شک و شبههای وجود ندارد و این امر با مراجعه به کتب علمای اخلاق بر هر طالب سعادتی روشن میشود و شخص مبتلای به این رذیله نیز با نسخههای متعددِ بیان شده در این کتب، میتواند از این مهلکه خود را برهاند.
همچنین واکاوی جریانات و شخصیتهای تاریخ صدر اسلام و عملکردهای ایشان با ذرهبین علم اخلاق هم امری مطلوب و پسندیده محسوب میشود،
چرا که تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و شخصیتهای دخیل در شکلگیری جریانهای معاند با اهلبیت علیهمالسلام خود فرصتی است که با بررسی آن میتوان درس عبرت گرفت و با دوری جستن از رذائل اخلاقی آنان، خود را از پرتگاه مقابله با امام معصوم علیهالسلام نجات بخشید.
اما نکتۀ مهم و اساسی این است که برای تفهیم اینکه رذائل اخلاقی میتواند با انسان چنان کند که در برابر امام خود بایستد و کمر به قتل او ببندد،
آیا لازم است که به تجسم اخلاق الهی یعنی
رسول مکرّم اسلام صلّیاللهعلیهوآله اهانت شود و با الفاظی بیشرمانه از ایشان و وصیّ بر حق او امیرالمومنین علیهالسلام یاد شود؟
حقیر به عنوان طلبهای ناچیز این سوال برایم مطرح شده است که ما به الإزای آن واژۀ بیادبانه و اهانتانگیز در زبان عرب چیست و در کلام کدام یک از منافقان و معاندان عصر رسول خدا و امیرالمومنین علیهماالسلام آمده است که برای تفهیم عمق سیاهچالۀ حسادت، شخصی مجبور میشود که آن واژه را برای صاحب خُلق عظیم و وارث او امیرالمومنین علیهالسلام بکاربرد؟!
گیریم که ما به الإزایی در کلام عرب برای آن واژه رکیک و سخیف وجود داشته باشد و دشمنان و معاندان نیز آن را برای رسول اکرم و امیرالمومنین علیهماالسلام به کار برده باشند،
آیا به واقع لازم است که برای نشان دادن خطرات حسادت که یک فرعی از فروعات علم اخلاق است، عیناً همان واژۀ بیادبانه را برای ریشۀ اخلاق به کار برد؟
آیا معادلی مأدبانهتر که به شأن الهی و ملکوتی دو پدر مهربان امت اسلامی لطمهای وارد نکند وجود نداشت؟!
آیا نه این است که بزرگان علما و صاحبان اندیشه و چاکران و خادمان آستان رفیع اهلبیت علیهمالسلام در هنگام بیان مصائبی که به یقین برای حضرات معصومین علیهمالسلام اتفاق افتاده ادب به خرج میدادند و عین جسارتهای لسانی دشمنان که در کتب مقاتل و تاریخی ثبت است را بر زبان جاری نمیساختند که مبادا همین نقل کلام، جسارت به ساحت قدس ایشان محسوب شود؛ فضلاً عما لا یثبت و لا یوجد!!!
چه شده است که به خود اجازه میدهیم برداشتهای ذوقی و سلیقهای خود از تاریخ اسلام را بیهیچ ملاحظه و رعایت ادبی به مَرأی و مَسمع همگان برسانیم
در حالی که اَعاظم علما و دانشمندان علوم دینی بعد از سالیان متمادی ممارست علمی و تحمل مشقات، در بیان انظار خود چنان احتیاط مینمودند و رعایت ادب میکردند که گاه به سکوت و عدم اظهار نظر منجر میشد.
آیا در آنجا که سخن گفتنِ صحیح را نمیدانیم و فهم درستی از اَهم و مهم دین نداریم، سکوت اختیار کردن نیکوتر نیست؟
گر که نتوانی سخن سنجیده و نیکو زنی
بهتر آن باشد که خامُش گشته، دم کمتر زنی
كُنْتَ لِلْمُؤْمِنِينَ أَباً رَحِيماً؛ ای امیرالمومنین، تو برای مؤمنین پدری مهربان بودی (کافی، ج ۱، ص ۴۴۵).
📝 مدیر موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت (مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محقق موسوی دامظلّه)
🗓۲۰ فروردین ۱۴۰۳
#️⃣ #رسول_خدا #امیرالمومنین #عمومی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ نوزدهم 9️⃣1️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظ
20.mp3
18.47M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم،
🔰جلسۀ بیستم 0️⃣2️⃣
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
🗓 ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
#️⃣#سخنرانی_کامل #کلام_ناب #درس #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿مُرابطه با امام علیهالسلام
🎙 گزیدهای از بیانات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓 عید فطر ۱۴۴۴
#️⃣ #کلام_ناب #عید_فطر #حضرت_زهرا #امام_زمان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🎉عید فطرت
🔸عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
🔸صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
🌹ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان، فرا رسیدنِ عیدِ سعیدِ فطر، عیدِ بازگشت به فطرت توحید را تبریک عرض میکنیم.
🙏و دعا میکنیم که خداوند با فرجِ ولیّ خود حضرت بقیة الله الاعظم عجّلاللهتعالیفرجهالشریف عیدِ حقیقی شیعیان را محقّق سازد.
💬امام باقرعلیهالسلام فرمودند که رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود:
إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَةِ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَمَا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا هِيَ بِجَائِزَةِ الدَّنَانِيرِ وَ لَا الدَّرَاهِمِ.
🎁 هنگامی که هلال ماه شوال طالع میشود، مومنان را ندا میدهند که صبحگاه به سوی جوائز خود بیاید که این روز روز جایزه است. سپس امام باقر علیهالسلام فرمود: قسم به آنکه جانم به دست اوست این جوائز دینار و درهم نیست.
📗الكافي، ج ۴، ص ۶۸
#️⃣ #عید_فطر #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
مرحوم آیتالله شاهآبادی رحمهالله:
🌃شبهای جمعۀ هر هفته، لیلة القدر آن هفته است...
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #مفاخر_الشیعه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
🔹حضرت ابیعبدالله الحسین علیهالسلام فرمودند:
📃لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا قَوْمٌ وَيَثْبُتُ عَلَى الدِّينِ فِيهَا آخَرُونَ فَيُؤْذَوْنَ وَيُقَالُ لَهُمْ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ أَمَا إِنَّ الصَّابِرِينَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَالتَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ الله؛
☁️ برای امام زمان عجّلاللهفرجه غیبتی طولانی خواهد بود که گروهی در آن از دین خارج شوند و گروهی دیگر بر دین استوار میمانند که مورد آزار و اذیت قرار خواهند گرفت و به آنها طعنه زنند که اگر شما راستگو هستید پس این وعده (ظهور امام زمان عجّلاللهفرجه) چه وقت عملی خواهد شد؟!
🗡 آگاه باشید کسانی که در غیبت او بر آزار و تکذیب صبوری نمایند، همانند جهادکنندگان با شمشیر در رکاب رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله خواهند بود.
📚کفایة الاثر، ص ۲۳۲
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از Mahdi
❤️نرمخویی مولا امیرالمومنین علیهالسلام در کلام مخالفین
📝 «ابن ابیالحدید معتزلی» در شرح نهجالبلاغه، دربارۀ اخلاق مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام مینویسد:
وَأَمَّا سَجَاحَةُ الْأَخْلَاقِ وَبِشْرُ الْوَجْهِ وَطَلَاقَةُ الْمُحَيَّا وَالتَّبَسُّمُ فَهُوَ الْمَضْرُوبُ بِهِ الْمَثَلُ فِيهِ حَتَّى عَابَهُ بِذَلِكَ أَعْدَاؤُهُ وَقَالَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ لِأَهْلِ الشَّامِ إِنَّهُ ذُو دُعَابَةٍ شَدِيدَةٍ...
✅ اما در نرمخویی، گشادهرویی، خوش برخوردی و لبخند، علی بن ابیطالب علیهماالسلام مثال زده میشد، تا جایی که دشمنانش به واسطۀ این امر بر او عیب میگرفتند و عمروعاص در میان اهل شام پخش کرده بود که علی علیهالسلام بسیار اهل مزاح و شوخی است!
وَقَدْ بَقِيَ هَذَا الْخُلْقُ مُتَوَارِثاً مُتَنَاقِلًا فِي مُحِبِّيهِ وَأَوْلِيَائِهِ إِلَى الْآنَ كَمَا بَقِيَ الْجَفَاءُ وَالْخُشُونَةُ وَالْوَعُورَةُ فِي الْجَانِبِ الْآخَرِ وَمَنْ لَهُ أَدْنَى مَعْرِفَةٍ بِأَخْلَاقِ النَّاسِ وَعَوَائِدِهِمْ يَعْرِفُ ذَلِكَ؛
🌱 سپس «ابن ابیالحدید» میگوید: این اخلاق نیکو را محبّین و شیعیان آن حضرت از ایشان به ارث بردهاند، همانگونه که نفرت، خشونت و تندخویی در طرف مقابل باقی مانده است و آنکس که کمترین شناختی نسبت به اخلاق و عادات مردم داشته باشد این موضوع را درمییابد.
📚شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید، ج ۱، ص ۲۵ و ۲۶
#️⃣ #امیرالمومنین #عمومی #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
⚫️ #هشتم_شوال در #بقیع، کنار آن قبور زائری نیست.
❇️ چهار پیکر آنجا آرمیده است:
✨ امام #حسن_بن_علی علیهماالسلام، کسی که #حسین_بن_علی که تمام انبیا آرزویشان زیارت اوست، هر #شب_جمعه زائر قبر حسن بن علی است؛ همچو قبری خراب و ویران است.
✨ قبر #سید_الساجدین؛ تمام نتیجهی خلقت، #عبادت خداست: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ.»
علی بن الحسین علیهماالسلام، کسی است که #زینت_عبادت_کنندگان است.
✨ دیگری که در آنجا در آن قبر خراب دفن است، #باقر_علوم الاولین و آلاخرین است؛ کسی که جابر بن عبدالله، سلام #پیغمبر_خاتم را به او رساند.
✨ قبر چهارم، قبر #رئیس_مذهب است؛ مذهب از امام #جعفر_صادق علیهالسلام است؛ یعنی راهی که باید بشر بر آن راه برود تا به #رضای_خدا برسد، منحصر به آیین جعفر بن محمد علیهماالسلام است.
🏴 روز هشتم شوال که روز خرابی قبور ائمه بقیع است، اقامهی #عزا کنید و این روز را اهمیت بدهید.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۳/ شهريور/ ۱۳۹۱
◼️ #کلام_فقیه #تخریب_بقیع
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🏴به مناسب ایام تخریب قبور ائمۀ بقیع علیهمالسلام و سالگرد شهادت حضرت حمزة بن عبد المطّلب عموی گرامی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله
📜مجلس سخنرانی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🗓جمعه ۳۱ فروردین
🕰 ساعت شروع سخنرانی ۲۱
#⃣ #حضرت_حمزه #پانزده_شوال #اطلاعیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🌿 يا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ وَذِكْرُهُ شِفَاءٌ
🔸تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
🔹وجود نازکت آزردهٔ گزند مباد
🗓عصر روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه، از استاد مبرَّز و عظیم الشأن حوزۀ علمیّۀ قم، حضرت حاج آقای حشمتپور عافاهاللهتعالی عیادت نمودند.
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #حشمتپور #گزارش_تصویری
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿 يا مَنِ اسْمُهُ دَوَاءٌ وَذِكْرُهُ شِفَاءٌ 🔸تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد 🔹وجود نازکت آزردهٔ گز
💬 حضرت استاد حشمتپور در بیان استاد موسوی:
📝 بنده بهعنوان اقلّ خُدام اهل علم عرض میکنم که به حضرت استاد حاجآقای حشمتپور اداماللهظلّهالشریف در سه بُعد علمی، اخلاقی، و عملی اعتقاد قلبی دارم. چرا که معظّمٌ له را جامع الأطراف و متضلّع در علوم نقلی و عقلی میدانم.
✅ تکریم و تجلیل از ایشان همانا تعظیم بر اصل حکمت و معرفت است. امروزه کرسی معتبر و رسمی تدریس علوم معقول ایشان حائز امتیازاتی است که از جنابشان استادی کمنظیر و بلکه بیبدیل نشان میدهد.
🔍 شایان ذکر است که حضرت استاد حشمتپور در علوم منقول (فقه و اصول) مستفیض از فیض مکتب حضرت آیتالله معظّم، حاجآقای وحید خراسانی روحی فداه و در معقول (فلسفه و عرفان) مستفید از درک محضر حضرت علامه حسنزاده آملی اعلیاللهمقامهالشریف بودهاند.
🔖کارنامۀ علمی این عالِم ربّانی، منوّر و مملوّ از ستارگان درخشان است و از آن بسیار میتوان به تدریس شرح توحید جناب صدوق رحمهالله و نیز شرح جامعۀ کبیرۀ جناب درودآبادی رحمهالله اشاره نمود.
🤲 از خدای سبحان در ذیل عنایات امامزمان عجّلاللهفرجه، صحت و سلامت و عافیت کامل آن استاد بزرگوار که وجود ذی جودشان برای اصحاب معرفت و ارباب حکمت مُغتنم است را مسئلت مینماییم.
🌱 اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #حشمتپور #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
❤️به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم...
🎙به یاد ذاکر اهل بیت علیهمالسلام، مرحوم آقای کربلایی حسین بختیاری
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت #مداحی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
💬 مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
📜 بمَهْدِيِّنَا تَنْقَطِعُ الْحُجَجُ فَهُوَ خَاتَمُ الْأَئِمَّةِ وَمُنْقِذُ الْأُمَّةِ وَمُنْتَهَى النُّورِ وَغَامِضُ السِّرِّ؛
🌥 با مهدی ما عجّلاللهفرجه حجتها پایان مییابد؛ او پایانبخش سلسلۀ امامان، نجاتبخش امت و منتهای نور و رازی پیچیده است.
📚بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۳۰۰
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️روش نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام)
🔻روایتی در کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه درباره نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است که لطافت و ظرافت برخورد امام (علیه السلام) با منکرِ مرسوم در جامعه را نشان می دهد.
سدیر صیرفی به همراه پدر و پدربزرگ و عمویش به حمام می روند در حالی که بدون شلوار و عریان بودند. از این روایت استفاده می شود که در آن زمان، لخت وارد حمام می شدند.
امام سجاد (علیه السلام) در رختکن حمام با آنها مواجه می شوند و با مقدمه چینی و طی چند مرحله آنها را از این منکر نهی می کنند.
🔹مرحله اول: امام با آنها صمیمی می شود.
امام (علیه السلام) در مواجهه با پدیده ناپسند شروع به تحقیر نمی کند و ابتدا با آنها صمیمی می شود و از محل زندگی آنان سؤال می کنند. پرسش از منطقه محل زندگی، نوعی ایجاد صمیمیت است.
🔸«عن حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِي وَ جَدِّي وَ عَمِّي حَمَّاماً بِالْمَدِينَةِ فَإِذَا رَجُلٌ فِي بَيْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ فَقُلْنَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَقَالَ وَ أَيُّ الْعِرَاقِ قُلْنَا كُوفِيُّونَ»
(حنان بن سدير از پدرش روايت كرده كه گفت: من و پدرم و جدّم و عمويم در مدينه وارد حمّامى شديم در قسمت رخت كن با مردى روبرو شديم، و او بما گفت: از كدام طايفهايد؟ گفتيم از مردم عراق هستيم پرسيد از كدام ناحيه عراق؟ جواب داديم كوفى هستيم.)
🔹مرحله دوم: امام آنها را مدح می کنند.
پس از آنکه می گویند: کوفی هستیم، امام (علیه السلام) از کوفیان و دین داری آنها مدح می کند.
🔸«فَقَالَ مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ أَنْتُمُ الشِّعَارُ دُونَ الدِّثَارِ»
(امام گفت: مرحبا بر شما اى أهل كوفه خوش آمديد، شما محرميد مانند جامۀ زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس رویی)
«شعار» به معنای لباسی است که بدن چسبیده است و «الدثار» لباس رویی است. امام (علیه السلام) بیان می کند: این قدر شما دیندار هستید که به دین یا اهل بیت چسبیدید و شما آدم های خاص و مخلصی هستید.
🔹مرحله سوم: امام درباره نوع پوشش آنان سؤال می کنند.
پس از ایجاد صمیمیت و مدح آنان، امام (علیه السلام) امر به شلوار پوشیدن نمی کند و با لحن ملایمی سوال می کند: چرا شلوار نپوشیدید؟
🔸 «ثُمَّ قَالَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ الْأُزُرِ»
🔹مرحله چهارم: نقل روایت از رسول خدا در خصوص منکر کشف عورت
امام (علیه السلام) برای تأثیر گذار بودن روایت پیامبر (صلی الله علیه وآله) مقدمات متعدّدی را بیان می کند و پس از آن مطلب نهایی را مطرح کرده و گویند:
🔸«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَالَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ»
(همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: ديدن عورت مؤمن بر مؤمن ديگر حرام است.)
🔹مرحله پنجم: امام پارچه ای در اختیار آنها قرار می دهد.
در انتها نیز خود امام (علیه السلام) عهده دار حل مشکل می شود و پارچه ای را در اختیار آنها قرار می دهد.
🔸 «قَالَ فَبَعَثَ إِلَى أَبِي كِرْبَاسَةً فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِيهَا»
(سدیر گوید سپس به پدرم کرباسی داد و پدرم کرباس را چهار قسمت کرد و هر کدام قسمتی را پوشیدیم و وارد حمام شدیم.)
📚 الکافي ج ۶، ص ۴۹۷ و من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۱۸.
@seyyed_hossein_kashfi
فقه ولایت
📢ندای آسمانی روز اُحد
🕊«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَخْصُوصاً بِسَيْفِ اللَّهِ ذِي الْفَقَارِ؛ سلام بر تو که شمشیر خدا یعنی ذوالفقار مخصوص توست» (مزار كبير (ابن مشهدی)، ص ۲۵۹).
📃«أَنَّهُ سُمِعَ يَوْمَ أُحُدٍ صَوْتٌ مِنَ الْهَوَاءِ مِنْ جِهَةِ السَّمَاءِ لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَلَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌّ وَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَذَا صَوْتُ جَبْرَئِيلَ؛
در روز جنگ اُحُد صدایی از آسمان شنیده شد که شمشیری نیست جز ذوالفقار و جوانمردی نیست جز علی علیهالسلام و رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: این صدای جبرئیل علیهالسلام است» (بحار الأنوار، ج ۴۰، ص ۸۷).
📋در نزد اهل معرفت این ندای آسمانی همانا به «ذکر جبرئیلیّه» معروف است که حاکی بر علم مطلق و قدرت مطلقۀ صاحب ولایت کلیّه میباشد.
🔍 شایان ذکر است آن هنگام که «ذوالفقار» به امر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در فتنۀ أعظم سقیفه مأمور به سکوت شده بود، حضرت عصمة الله الکبری فاطمه زهرا سلاماللهعلیها جای خالی او را پُر کرده و با فریاد مظلومانهاش ذوالفقارِ دستِ امیرمؤمنان علیهالسلام شد.
🌑 و آن وقت که دفن شبانه و غریبانۀ دخت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله انجام شد، فردای آن روز دشمنان در صدد نبشِ قبر آن بانوی جبروتی برآمدند، ولکن ذوالفقار حامیِ حریمِ قدسیِ فاطمی گردید و چنین نقل است که:
🗡 امیرمؤمنان علیهالسلام در پاسخ به این تصمیم گستاخانه به آن افراد معلومالحال درحالیکه عبا زرد به تن مبارک داشتند فرمودند:
«به خداوند قسم تا زمانی که قلبم در سینهام میتپد و ذوالفقار در دستان من است، تو به نبش قبر فاطمه علیهاالسلام دست نخواهی یافت که گر سنگی از این قبور جا بجا شود، زمین مدینه را از خونتان سیراب میکنم» (اقتباس از بحارالانوار، ج ۲۹، ص ۱۹۳؛ اختصاص مفید، ص ۱۸۳).
📝گزیدهای از مکتوبات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّه
#️⃣ #جنگ_احد #امیرالمومنین #حدیث_ناب #کلام_ناب #رسول_خدا
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓فرارسیدن پانزدهم شوال، سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام را گرامی میداریم.
📝مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام:
🔹نسب حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی علیهالسلام و خاندان وحی میرسد، احمد بن علی نجاشی که یکی از بزرگان علم رجال است درباره نَسَب ایشان مینویسد:
📄«هنگامیکه جنازۀ او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشتهای یافت شد که در آن، نسبش، اینگونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم»، (رجال النجاشی، ج ۲، ص ۶۷).
🔸در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری (مستدرک علم رجال الحدیث، ج ۴، ص ۴۵۰) متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. (مراقد المعارف، ج ۲، ص ۵۲، مستدرکات علم رجال الحدیث، ج ۲، ص ۴۲۴-۴۲۶).
🔹حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام از اصحاب خاص ائمه علیهمالسلام بودند و امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهمالسلام را درک کردهاند. به طوری که احادیث بسیاری از طریق ایشان نقلشده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب میشود.
📖 بزرگی و مقام والای ایشان:
🔹ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی میگفت: خدمت امام هادی علیهالسلام در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسشهای من پاسخ داد و هنگامیکه خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود:
«يَا حَمَّادُ إِذَا أَشْكَلَ عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِ دِينِكَ بِنَاحِيَتِكَ فَسَلْ عَنْهُ عَبْدَ الْعَظِيمِ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيَّ وَ أَقْرِأْهُ مِنِّي السَّلَامَ؛ ای ابو حماد! هنگامیکه چیزی از امور دینی در منطقهات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی علیهالسلام بپرس و سلام مرا به او برسان» (مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۴۰۶).
📄 این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام نهتنها محدّث و شاگرد مکتب اهلبیت بودهاند، بلکه در فقه و مسائل علمی آنقدر مورد اعتماد بودهاند که امام هادی علیه السلام ایشان را تائید کردهاند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع میدهند.
✅ همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی علیهالسلام عرضه میدارند و امام عقاید ایشان را تایید میکنند.
▫️روایتی در باب پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام:
🔸در روایتی از امام هادی علیهالسلام آمده است:
«حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْزَهُ بْنُ الْقَاسِمِ الْعَلَوِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ عَمَّنْ دَخَلَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ فَقَالَ: «أَیْنَ کُنْتَ» قُلْتُ: «زُرْتُ الْحُسَیْنَ» قَالَ: أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ».
🔹شیخ المحدّثین صدوق رحمهالله، از محمّد بن یحیی عطّار از یکی از اهالی ری اینگونه نقل کرده که: خدمت امام هادی علیهالسلام رسیدم. ایشان فرمودند: کجا بودی؟ گفتم: حسین بن علی علیهماالسلام را زیارت کردم. امام هادی علیهالسلام فرمودند:
«بدان که اگر قبر عبدالعظیم علیهالسلام را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیهماالسلام را زیارت کرده باشد» (ثواب الأعمال، ص ۹۹).
🔸با توجه به آنکه در روایات معتبر شیعه ثواب بسیار زیادی برای زیارت امام حسین علیهالسلام در نظر گرفتهاند، این روایت بسیار قابلتأمل است و باید از جنبههای مختلف آن را بررسی کرد.
ادامه... 👇👇
فقه ولایت
🗓فرارسیدن پانزدهم شوال، سالروز شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام را گرامی میداریم. 📝مختصری از
🔎بررسی سندی روایت:
▪️این حدیث در سلسلۀ سند خود که متصل به امام علیهالسلام میشود دارای شخصی مجهول است (همان کسی که حدیث را بیواسطه از امام علیهالسلام نقل میکند) البته تمامی افراد این سند به غیر از آن شخص مورد تائید هستند. لذا برخی این حدیث را قابل استناد ندانستهاند، اما شایانذکر است که این حدیث بسیار مورد توجه علما واقعشده است و این معروفیت (اشتهار) میتواند ضعف سند را جبران نماید. به همین خاطر است که حضرت آیتالله خوئی رحمهالله در معجم رجال الحدیث خود این حدیث را همانند حدیث صحیح تلقی کرده است
🤲حکمت ثواب بالای زیارت ایشان:
🔸بنابر صحیح دانستن این حدیث معروف که این موضوع را بیان نموده است، برابر دانستن زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام با امام حسین علیهالسلام را ناظر به دو منظر میتوان تلقی کرد:
1️⃣ نخست اینکه این دستور در زمرۀ دستوراتی تعبّدی از سوی معصومین علیهمالسلام است که ما نمیتوانیم پی به دلیل واقعی آن ببریم چراکه بسیاری از دستورات امامان ناشی از آگاهی آنان نسبت به علوم غیبی و وقایع ماورائی است؛ بنابراین ما پس از اینکه پذیرفتهایم امامان معصوم علیهمالسلام ما ناسنجیده سخن نمیگویند و از خطا و اشتباه مصوناند به این نتیجه میرسیم که بدون شک این سخن هم بیدلیل نبوده است. هرچند ما نتوانیم علت آن را کشف کنیم.
2️⃣ در ثانی شاید این سخن دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی باشد. بهطورکلی میتوان اینگونه معادلسازیها را به دو دسته تقسیم نمود:
الف) گاهی معصومین علیهمالسلام چنین ثوابی را برای زیارت شخصی بیان میکنند تا به مردم مقام و منزلت او را بفهمانند، حتی در مورد برخی از افراد زنده در زمان حضور معصومین علیهمالسلام چنین تعبیراتی را مشاهده میکنیم که ناظر به همین مطلب است (نظیر جملات پیامبر اکرم صلّیاللهعلیه آله در مورد سلمان و ابوذر علیهماالسلام).
ب) برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام مقیّد است به فضای سیاسی ویژهای که پیروان اهلبیت علیهمالسلام در آن مقطع تاریخی در آن زندگی میکردند، در زمانی که اختناق شدیدی جهان اسلام را فراگرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامداری افرادی مانند متوکّل، مُعتزّ و معتمد عبّاسی، سختترین دوران تاریخیِ خود را سپری میکرد.
☑️ در چنین شرایطی، امام هادی علیهالسلام به منظور پیشگیری از خطرهایی که از طرف حکومتهای وقت، شیعیان را تهدید میکرد، فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام را با زیارت امام حسین علیهالسلام برابر دانسته است.
به تعبیری روشنتر، زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام برای کسانی که آمادگی خطرپذیری برای زیارت امام حسین علیهالسلام را داشته باشند، پاداشی معادل زیارت آن حضرت دارد و حرم حضرت عبدالعظیم علیهالسلام شعبهای از حرم سیّدالشهداء علیهالسلام است. و این خود، فضیلتی بزرگ و حاکی از جایگاه بلند عبدالعظیم علیهالسلام در نزد اهلبیت علیهمالسلام و عظمت معنوی ایشان است.
🕊توجه به زیارت:
🔹یکی از اعمال مهمی که ائمۀ بزرگوار شیعه علیهمالسلام همواره بدان تأکید میکردند و از مشخصات شیعه به شمار میرود، بحث زیارت است.
شاید یکی از علل این روایت هم توجه به زیارت قبور بزرگان شیعه است. البته در این تشبیه، هدف امام علیهالسلام تنزل و کاستن از ثواب زیارت امام حسین علیهالسلام نیست و اینگونه نباید فرض شود که بهدلیل زیارت این بزرگوار، مردم زیارت امام حسین علیهالسلام را رها و نسبت به آن سستی کنند؛ بلکه مقصود بالا نشان دادن ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام و ترویج فرهنگ زیارت بزرگان شیعه و مؤمنین در بین شیعیان است.
#️⃣ #حضرت_عبدالعظیم #حدیث_ناب #کلام_ناب #پانزده_شوال
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat