🎙#مصاحبه
🔻سرمایهسالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم
🔸سیره پیغمبر [در این مساله] محدوده دارد. فرق سرمایهسالاری با سرمایهداری همینجاست.
🔸در اسلام مالکیت انفال داریم، مالکیت عمومی داریم -که اینها جلوی ثروتمند شدن بینهایت را میگیرند و همچنین جلوی اینکه یک دهم درصد از مردم برای همیشه تاریخ مالک باشند [و باقی بیچیز] و [همچنین جلوی این را هم میگیرد که] در نسلهای بعدی که میآیند هیچچیزی نداشته باشند.
🔸نسل قبلی بهخاطر اینکه سرمایهسالار بوده است، همه امکانات انفال و معادن و… را بلعیده و در اختیار خودش قرار داده است. مثلا کارخانه نفت فلان سرمایهدار آمده و تمام زمینها و معادن ایالت تگزاس را -هرچه بوده- بلعیده است و اگر کسی بخواهد در آنجا کاری انجام دهد، دیگر محروم است.
🔸 سیره پیغمبر هم –بهتعبیر شهید صدر و دیگران- براساس «مالکیت مختلط» بوده است، «مالکیت انفال» و «مالکیت دولتی» و «مالکیت عمومی» و بعد «مالکیت خصوصی» داشته است. در تمدن اسلامی هم، تا آنجا که روشهای پیغمبر انجام میشد و سیره پیامبر و ائمه جاری میشد، این «مالکیت مختلط» جریان داشته است و بحث سرمایهسالاری را اسلام هرگز تایید نمیکند.
🔸فقط [که] فقه و به اصطلاح آقای بروجردی روایت فقهی -که آن را هم بیشتر سیره عقلایی تایید کرده- [که مطرح نیست].
🔸ما در معاملات، تاسیسی نیستیم بلکه تاییدی هستیم یعنی معمولا سیره عقلا را میپذیریم مگر در ربا [که] میگوییم ربا منع شده یا از فلان کار منع شده است ولی اینطور نیست که هیچچیز دیگری وجود ندارد.
🔸در نظریهپردازی و در علوماجتماعی و علوماقتصادی ما نیازمند به فلسفه و اخلاق هستیم.
🔸بحث این است که ما سنتهای الهی را متوجه باشیم. درواقع جهان اجتماعیای که اسلام میسازد با جهان اجتماعیای که سوسیالیسم ارائه میکند و با جهان اجتماعی سرمایهسالاری، متفاوت است.
🔸پیغمبر جهان اجتماعیای ساخت که بینظیر است. پیغمبر طوری سرمایهداری را به میان آورد که این سرمایهداری همراه با انفاقات، همراه با خیرخواهی، دادن زکات، نهادسازیهای وقف و… بوده است.
🔸مجموع اینها، جهان اجتماعی متفاوتی ساخته است که البته آقای بروجردی هم نکته خوبی فرمودند که: «ما بایستی از دیگران علم را یاد بگیریم.»
🔸ولی زمانی که شما به شکل مرعوب و بدون پشتوانه فلسفی، حقوقی، فقهی و بدون یک چارچوب نظری و سیستماتیک و نظاممند بخواهید از دیگران [چیزی یاد] بگیرید، مثل ۲۰۰سال اخیر -که مسلمانها مرعوب شدند و هرچه را بهصورت ترجمهای گرفتند و چیزی هم نتوانستند ارائه کنند- خواهد شد.
🎤گفت وگو با: دکتر ناصر جهانیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #فقه #اخلاق #جهان_بینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2654
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهیهای صنفی خواهد شد؟
🔹حکمرانی دینی مبتنیبر اصل ولایتفقیه بهطور کلی سیاست حذف را کنار گذاشت و به این فکر نیفتاد که بهتلافی بهحاشیه راندن حوزههای علمیه در رژیم سابق، فعالیت دانشگاهها را محدود سازد یا حوزه را بر آن برتری دهد، بلکه اصل همکاری حوزه و دانشگاه را مطرح کرد.
🔹در این دیدگاه، جامعه انقلابی به ظرفیتها و توان علمی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه نیاز دارد و باید دوشادوش هم، ایران خود را کنیم آباد.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #انقلاب #حوزه #دانشگاه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2651
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهیهای صنفی خواهد شد؟
🔹انجمنهای علمی، نهادهایی سازمانیافته برای حمایت و پشتیبانی از تلاش علمی اعضای رسمی و غیررسمی دانشهای مربوطه است.
🔹اولیای انجمنها از میان افرادی باسابقه و مجرب و اهل تدبیر برگزیده میشوند. آنان معمولا به هنگام پدید آمدن مشکلی – که در آن به نوعی پای انجمنها نیز به میان کشیده میشود- ریشسفیدی و میانداری میکنند تا مشکل بهنحو مطلوب حل شود. گاه لازم میآید که بهسبب مصالحی بزرگتر و مهمتر از مصالح صنفی، برابر خواستههای صنفی بایستد.
🔹قطعا چنین تصمیمی دیر یا زود، تامینکننده مصالح صنفی نیز خواهد بود؛ گفت «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.»
🔹یک نمونه از این دست مسائل، مشکلی است که از ناحیه افرادی پیرامون اقدام آموزشوپرورش برای استخدام تحصیل کردگان حوزوی در رشتههای تاریخ و ادبیاتفارسی و علوماجتماعی پیش آمده است.
🔹همانطور که بیان شد، این اقدام تامینکننده مصالحی والاتر از مصالح صنفی انجمنهاست و در راستای تحقق یکی از اهداف مهم بر زمین مانده انقلاباسلامی؛ یعنی تعامل و همکاری میان حوزه و دانشگاه – یا تعامل نهادهای علمی بهطور کلی- است.
🔹حتی اگر هم در سطح مصالح صنفی نگاه کنیم، این اقدام آموزشوپرورش نمیتواند مسالهآفرین باشد بلکه اقدامی در جهت رفع تبعیض و ویژهخواریهای صنفی است.
🔹هیچ دلیلی ندارد که حاکمیت فقط دغدغه معاش بخشی از متقاضیان شغلهای دولتی را داشته باشد و بخش دیگر از متقاضیان را نادیده انگارد.
✍️نویسنده: داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #انقلاب #حوزه #دانشگاه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2651
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_اول
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
1.mp3
8.38M
🔊#فایل_صوتی
🔻#درس_گفتار #علم #دینی
▪️#قسمت_اول
🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند.
کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #علوم_انسانی #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
📣 #فراخوان_اکران_مردمی مستند سینمایی #داغ_قره_باغ
#جهاد_آواربرداری_از_ناگفتههای_قره_باغ
🔴 دقیقاً از سه دهه پیش که اولین گلولههای جنگ در قرهباغ شلیک شد، یک جنگ بزرگتر در دنیای رسانه کلید خورد: «جنگ روایتها». و در این میان، ایران و مردم ایران، غایب اصلی جنگ روایتها بودند.
بالأخره پس از سالیان دراز، یک مستندساز جوان از خطه آذربایجان، تلاش کرده است یک روایت جدید، متفاوت و جامع از تاریخچه و ناگفتههای مناقشه قرهباغ ارائه کند، اثری جذاب، تکاندهنده و غافلگیرکننده برای جوانانی که در جستوجوی پاسخ سؤالاتشان درباره این ماجرا هستند.
🔍 کارگردان: #سینا_حسین_پور
💼 تهیهکننده: مرکز مستند سفیر
⏰ زمان: ۷۰ دقیقه
♦️ ثبت درخواست اکران عمومی با رعایت پروتکلهای بهداشتی: عماریار (http://ammaryar.ir) یا تلفن 02142795620
https://eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری
🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی میکنند.
💠 حجتالاسلام دکتر سوزنچی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #حجاب #حجاب_اجباری #فرهنگ #قانون #مناظره
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_پنجم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2234
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
96062680742 (2)(1).mp3
12.52M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_پنجم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2234
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
🎙#مصاحبه
🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بیمعناست
🔸تنشها و جنبشهای اجتماعی که در غرب -از بعد از انقلاب فرانسه- شکل گرفت -نظیر سوسیالیستها و جریانهای کارگری و...- خیلی قوی بودند. خب اینها تمایلات مردم را منعکس میکردند.
🔸آیا اینکه «ما باید مردم را درک کنیم» به این معنی است که هرچه گفتند، بهدنبال آنها برویم؟ اصلا ممکن است؟
🔸این همان چیزی است که خطر نظامات اجتماعی معاصر است. این یکنوع بیماری پوپولیسم است. البته پوپولیستها تعبیر و تفسیرهای متفاوتی دارند. در واقع آنها، خواستههای مردم را با علایق خودشان سازگار میکنند.
🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #سیاست #دولت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2667
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻در شرایط فعلی دولت حداقلی بیمعناست
🔸همه افراد به یک فهمی نیاز دارند تا در این جامعه زندگی کنند، مثلا باید بدانند در چه جامعهای زندگی میکنند، [این جامعه] چه جغرافیایی دارد، چه تاریخی دارد و… . یک بخشی از این فهم باید در آموزشهای قبل از دانشگاه شکل بگیرد.
🔸بخشی از این آگاهیها و فرآیندهای اجتماعی یا سیاسی شدن از طریق مجموعه انجمنهای غیررسمی یعنی انجمنهایی انجام میگیرد که الزاما در ساختار تحصیلی رسمی قرار نمیگیرند .
🔸انجمنهای علمی یا نظیر این، که در دانشگاهها فعال هستند- و آموزشهای لازم و فهم اجتماعی را به دانشجویان منتقل میکنند. یک کارکرد بسیار مهم این انجمنها تقویت چنین ذهنیتها یا کلا کمک به اجتماعی و سیاسی شدن دانشجویان است.
🔸 در برخی از رشتهها، مثل پزشکی، مشارکت دانشجوها در این انجمنها بسیار کم است.
🔸رشتههای پزشکی – نسبت به سایر بخشهای دانشگاهی- دچار وضعیت جزیرهای شدهاند و صرفا غرق در آموزشهای تخصصی هستند و تعاملات آنها با دیگر رشتهها و دیگر دانشجویان یا حتی همرشتهایهایشان در غیردرسهای تخصصی خیلی کم است. در نتیجه فهم اجتماعی در آنها خیلی کم رشد میکند.
🔸بعضی از رفتارهای خاص یا نادرست اجتماعی هم که در پزشکان شکل گرفته و گسترش پیدا میکند معلول همین است یعنی چون اینگونه تعاملات و آموزشها در آنها وجود ندارد یا کم وجود دارد که در صورت درگیری در اینگونه تعاملات و ارتباطات تا حدی پاسخ داده میشد. این یک بخش از قضیه است.
🎤گفت وگو با: دکتر حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب #سیاست #دولت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2667
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفاوت مذهب اقتصادی اسلام با سرمایهداری
🔹بین «علم اقتصاد» و «مذهب اقتصادی» فرق واضحی است که نباید بدان بیتوجه بود.
🔹صاحب نظران اقتصادی، اجمالاً «علم اقتصاد» را عبارت میدانند از «علم دستیابی بهینه به ثروت، از منابع محدود»
🔹«مذهب اقتصادی» عبارت است از «مجموعه قوانین ناظر به اقتصاد، که فرهنگ خاصی به منظور دستیابی به اهداف مطلوب خود، آنها را بر قواعد تولید ثروت، حاکم میکند»؛ از کلیپ مذکور اینگونه برداشت میشود که فرق بین این دو موضوع، برای آقای بروجردی مغفول مانده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #مذهب #علم_اقتصاد #مذهب_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2665
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفاوت مذهب اقتصادی اسلام با سرمایهداری
🔹در اسلام برای هر دو بخش «علم اقتصاد» و «مذهب اقتصادی»، دستورات خاصی هست و انکار آن، ممکن نیست مگر به انکار معارف فراوانی از دین.
🔹 البته اسلام در بخش «علم اقتصاد» کمتر دخالت کرده است و عمدتاً شیوه عقلاء را تأیید کرده است؛ اما با این حال برخی عوامل تولید ثروت، معنویاند که غالب عقلاء از آن غافلاند؛ زیرا دخالت این عوامل در تولید ثروت، با عقل متعارف قابل کشف نیست.
🔹در اسلام این عوامل به عوامل عرفی اضافه شده و به مردم تذکر داده شده؛ تا بدانند از راههای معنوی هم میتوان تولید ثروت کرد؛ مثلاً «استغفار از گناهان» از عوامل معنوی تولید ثروت مادی است و در قرآن و روایات به آن توجه و دستور داده شده است از جمله آمده است:
🔹«اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً» (۱۱ نوح)؛ که خلاصه مطلب این است که از پروردگارتان استغفار کنید تا به کثرت ثروت و نفراتتان منجر شود.
🔹مثل مسأله انفاق که در قرآن و روایات آن را بهعنوان یکی از عوامل تولید ثروت معرفی کرده است از جمله فرموده: «یُرْبِی الصَّدَقات» (۲۷۶بقره) انفاقات، ثروت شما را میافزایند؛ یا میگوید: «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقین» (۳۹ سبأ)؛
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #مذهب #علم_اقتصاد #مذهب_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2665
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کووید-۱۹ مبارزه (ن)کنیم!
🔸اوایل ظهور کووید-۱۹، لزوم قرنطینه سختگیرانه و محدودیتهای کوتاهمدت، هزینه اندکی برای جلوگیری از [شیوع] آن بود.
🔸اکنون که این بیماری همهگیر بیش از ۲۶میلیون نفر را در ۲۱۳ کشور و سرزمین آلوده کرده است، ما باید راههای جدیدی برای کنترل آن بیابیم که نهفقط موثر بلکه کارآمد [و در حد کفایت] نیز باشند.
🔸برای اجتناب از تحمیل دشواری و آزار بیش از حد، باید افراد را -خصوصا کسانی را که به احتمال زیاد برای دیگران ایجاد خطر میکنند- بهقدر مقدور آماج دستورات و توصیههای ماندن-در-خانه قرار دهیم.
🔸این امر نهتنها به دنبال کردن تماسهای کسانی که آلوده شدهاند، بلکه به تشخیص این که کدام یک از تماسهای آنها به احتمال زیاد موجب آلودگی شده، نیاز دارد. در اینجا، تکنولوژی میتواند مددکار باشد.
✍️نویسندگان: پیتر سینگر و جوانا ماسل
مترجم: علیرضا خباززادهرضایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #بیماری #آلودگی #درمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2669
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کووید-۱۹ مبارزه (ن)کنیم!
🔸ردیابی تماسها، چه بهصورت دستی [یعنی بررسی غیر نرمافزاری در این باب که فرد ناقل و مبتلا در دوره نهفتگی و بیعلامتی بیماری با چهکسانی تماس داشته است] و چه با استفاده از برنامهها، را برای کسانی که نتیجه آزمایششان مثبت شده، قرنطینه [یعنی اجتناب] از تماس نزدیک را توصیه میکند.
🔸در ایالات متحده، قوانین صادر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) میگوید که ۱۵دقیقه حضور در شش فوتی (یعنی در فاصله ۱.۸متری) یک فرد، در طول دوره عفونی، قرنطینهای ۱۴روزه را اقتضا میکند.
🔸تحت این قوانین، میتوانیم بهطور متوسط انتظار ۵۹ تماس نزدیک -بهازای هر فرد مبتلا- را داشته باشیم.
🔸این احتمال وجود دارد که ۲ درصد از ساکنان ایالات متحده امروز به این بیماری مبتلا شده باشند که در این صورت «[۲ درصد جمعیت ایالات متحده] ضربدر ۵۹ نفر» [آری، این تعداد از کسانی] که درحال حاضر در خانه [در قرنطینه] نیستند، [نیز] باید قرنطینه شوند.
🔸در کشورهایی که بیشتر توسط ویروس مورد حمله قرار گرفتهاند، بسیاری از توصیههای قرنطینه نهتنها میتواند باعث آسیب اقتصادی و روانی بیش از حد شود، بلکه حمایت عمومی مورد نیاز برای موثر بودن قوانین را [نیز] تضعیف میکند.
🔸هر زمان که به تکنولوژی ردیابی تماس [افراد با ناقل بیماری] اشاره میشود، افراد نگرانیهایی را درمورد «حریم خصوصی» ابراز میکنند.
🔸برنامههای (apps) جدیدی که از چارچوب گوگل-اپل استفاده میکنند باید این نگرانی را رفع کنند، زیرا آنها راهی ابداع کردهاند تا به شما در باب خطر درز اطلاعاتتان -بدون آنکه مطلع و متوجه باشید- هشدار دهند و بگویند چهکسی رخصت دیدن تلفن شما را دارد [یعنی مشخص است که به چه برنامههایی اجازه دسترسی به اطلاعاتتان را میدهید و اگر بنا باشد نگرانیها راجعبه حریم خصوصی، رفع شود، بسترهای گوگل و اپل میتوانند با مشخص کردن محدوده دسترسیها از تعدی به حریم خصوصی افراد بدون اطلاع آنها جلوگیری کنند]. نگرانی ما درمورد شرکتهایی همچون اپل متفاوت است.
🔸از آنجا که تشخیص اینکه چه کسی کاربران را در معرض خطر [ابتلا] قرار داده، برای کاربران مشکلساز است، نسخههای متوالی رابط برنامهنویسی نرمافزارها (API) که توسط اپل و گوگل کنترل میشود، حداکثر مدتزمان قابل ثبت تماس [تماسی که میتواند منجر به انتقال شود] را محدود کرده و نیز میزان اطلاعات موجود برای سنجش آلودگی را مقید و محدود کردهاند.
🔸این امر توانایی برنامههای کاربردی را برای تشخیص بین تماسهای با ریسک پایین و بالا، کاهش میدهد.
✍️نویسندگان: پیتر سینگر و جوانا ماسل
مترجم: علیرضا خباززادهرضایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #بیماری #آلودگی #درمان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2669
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹تلقی سنتی ما از فلسفه همان مابعدالطبیعه و فلسفۀ اولی است.
🔹فلسفۀ اولی از احکام وجود بما هو وجود بحث میکند. وجود بماهو وجود هرگز تغییر نمیکند و احکام آن نیز متحول نمیشود.
🔹اگر بگوییم وجود اصیل است، واحد است، و به واجب و ممکن تقسیم میشود، این احکام از ازل تا ابد ثابت و صادقند و هر اتفاقی در عالم رخ دهد و عالم به هر سمتی برود، هیچ تغییری در این احکام پیش نمیآید.
🔹این گونه مباحث فلسفی به نحو مستقیم و مباشر با دغدغههای زندگی دگرگون شوندۀ بشر ارتباطی ندارند. به عبارتی فلسفۀ اولی فلسفۀ خاص است و برای خواصی که فیلسوفان حرفه ای هستند مطرح است.
🎤گفت وگو با: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹ما فلسفه را در معنای عامتری به کار میبریم. فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغههای بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحتهای حیات آدمی است.
🔹فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزههایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا میکند.
🔹فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفهای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است.
🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. زندگی بشر تحول پیدا میکند؛ پدیدههای جدیدی در زندگی فردی و جمعی بشر ظهور میکند.
🔹تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینهای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی.
🔹فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است.
همچنین مکتبهای فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشههایی نو ظهور میکنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بیسابقهاند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغهها و پرسشهای جدیدی برای بشر مطرح میشود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی میطلبد.
🔹 دربارۀ پدیدههای مستحدثه یک سلسله پرسشها و بحثهای علمی و فنی و گاه فقهی و اخلاقی مطرح است و یک سلسله پرسشها و بحثهای فلسفی دربارۀ چیستی و چرایی این امور. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفهای است.
🎤گفت وگوبا: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟
🔸باید بدانیم که تکلیف ما در برابر نهضت و خون مقدس امام حسین(ع) با عزاداری تمام نمیشود.
🔸وظیفه ما با صد لعن و صد سلام تمام نمیشود، امام حسین(ع) در علت قیام خود فرمودهاند: لنحیی المعالم من دینک، میخواهم تابلوهای دینداری را در حوزه تمدن اسلامی احیا بکنم.
✍️نویسندگان: آیتالله سید حسن عاملی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2438
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟
🔸اگر بعد از محرم از امام حسین(ع) حیا کردیم و به عشق آن حضرت از حرام برائت جستیم، اگر واهمهای قدسی در مقابل گناه پیدا کردیم، آنگاه معلوم میشود که در محرم و در محافل عزاداری از ما به خوبی پذیرایی کردهاند.
🔸هر عزادار باید دقت کند که آیا قبل محرم و بعد محرم او فرقی کرده یا نه؟ اگر فرقی نکرده «عامله ناصبه» شده است این اصطلاح قرآنی است.
🔸 خداوند میفرماید: در روز قیامت عدهای عامله ناصبه هستند؛ عامله، یعنی بسیار عمل کرده است؛ امّا ناصبه است؛ یعنی فقط خودش را به زحمت انداخته است.
🔸خروجی عزاداری، سنخیت با مرام و راه امام حسین(ع) است. در زیارتنامه امام حسین (ع)میخوانیم: و انّک صادق صدیق فیما دعوتالیه و تو راستگو و صدیقی (ولی راستین خدایی)، و به هر چه فراخواندی صادقانه فراخواندی…
🔸عزادار باید تصمیم بگیرد عزم خود را جزم کند که دست خود را در دست امام حسین(ع) بگذارد و بگوید من هم صادق و صدیق شدم؛ یعنی دیگر محال است از زبانم دروغ بیرون بیاید بلغ ما بلغ، یعنی هر چه میخواهد بشود؛ یعنی برای پرداختن بالاترین هزینه برای اینکه دروغ نگویم، حاضرم.
🔸عزادار به عشق امام حسین(ع) باید این اصل نفیس اخلاقی را برای خود منشور و استراتژی رفتاری و تربیتی قرار بدهد.
✍️نویسندگان: آیتالله سید حسن عاملی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2438
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در جستوجوی روشنفکر بومی
🔹دو مفهوم «روشنفکر» و «غرب» ناگزیر حتی در ذهن روشنفکران ایرانی هم با هم پیوندی ناگسستنی دارند.
🔹گروه کوچکی که در برابر پذیرفتن وجود این پیوند مقاومت میکنند، مدعی هستند بذر آن را خصوصا در ادبیات عوام، جلال آلاحمد کاشته است.
🔹اگر زادگاه «روشنفکری»، «فرنگ» باشد، آن وقت به رسم همه اشیای عالم بالاخره به زادگاه خویش بازمیگردد؛ اما این زادگاه کجاست؟ و در نظر جلال، این غرب چیست؟
✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فکر #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2436
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در جستوجوی روشنفکر بومی
🔹اگر به اندازه جلال، منتقد رفتار روشنفکران مبنی بر «تهنشینشدن در عمق اجتماع» و «خزیدن به انزواهای دربسته» باشیم و نگاهی به جریانهای روشنفکری روز بیندازیم، باز هم صدای جلال را خواهیم شنید که تلاش میکند نشان دهد روشنفکری قابل تعریف نیست و خاستگاهش، «فرنگ» بیش از هر چیز به هویتش شکل داده است.
🔹او در «خدمت و خیانت روشنفکران» مینویسد: «من نمیدانم با این تعبیر «روشنفکر» چه باید کرد و بدتر آن با خود او. یا این اسم و مسمایی که از صدر مشروطیت تاکنون بیخ ریش زبان فارسی و ناچار به سرنوشت فارسیزبانان بسته است و نه حدوحصری دارد و نه مشخصاتی و نه تکلیفش روشن است و نه گذشتهاش و نه آیندهاش، آخر این روشنفکر یعنی چه؟ و یعنی که؟
🔹[…] اگر فرض کنیم که به دلالت مفهوم ظاهری کلمه باید سراغ دنیای دانش و فرهنگ رفت آیا میتوان گفت که یک آدم اول بیسواد است، بعد باسواد، بعد دیپلمه، بعد روشنفکر، بعد لیسانسه، بعد دکتر؟ یا اول باید دکتر در چیزی بود و بعد روشنفکر قلمداد شد؟»
✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فکر #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2436
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود
🔹سینمای هند هرچند سرشار بود از تراژدی، درام و کمدی؛ اما همه اینها را زیر چتر حماسههای عامهپسند جمع کرد و صدای مردم محروم و مستضعف بود. اما تلویزیون که در اوایل دهه ۸۰ رفتهرفته بهطور جدی وارد این کشور شد، راهی دیگر را رفت.
🔹آن تصویر کلی که از سینمای مضمونپرداز هند در ذهن همه هست، محصول انقلاب این کشور است که مایههای سوسیالیستی داشت و به طبقات فرودست جامعه نزدیک بود. اما سریالهای هند همزمان با رفتن این کشور بهسمت اقتصاد آزاد پا گرفتند و به طبقه متوسط تازهبهدوران رسیده و شدیدا غربگرا توجه داشتند.
🔹اگر بخواهیم بین غلو و ابتذال در مضمون تفاوت قائل شویم و در صنعت و هنر فیلمسازی هندوستان بخشی را بهواقع مبتذل بخوانیم، این شامل سریالهای آن میشود نه صنعت سینما.
🔹سریالهایی که تجملگرایی طبقه متوسط غربگرا را در سطحیترین مایهها بازتاب میدادند و حتی کشورهای همسایه هند را بابت تاثیر این مجموعهها روی زنهای جامعهشان نگران کردند. آخر سر جوانان هندوستان علیه این مجموعهها شوریدند.
🔹این مجموعهها فقط برای آدمهایی که بهلحاظ فکری سطح پایینتری داشتند، ساخته میشد و باقی جامعه را درنظر نمیگرفت.
✍️نویسندگان: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #بالیوود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2705
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود
🔹«پاتالا لوک» که در فارسی به دنیای تبهکاران ترجمه شده است، یک تریلر تحقیقاتی با محوریت نیروی پلیس است که با الهام از مفاهیم سنتی سوارگا، دارتی و پاتالا Svarga، Dharti و Paatal (بهشت، زمین و جهنم) بهعنوان استعاره از طبقات مختلف اجتماعی در هند ساخته شده است.
🔹نگاه به دنیای زیر زمین یا دنیای اموات در جهان سینما بیسابقه نیست. تقریبا تمامی فرهنگهای باستانی گریزی به سرزمینها و تمدنهای زیر زمین دارند.
🔹برخی از آنها زیر زمین را قلمرو انسانهای مرده تصور میکردند، بهطور مثال یونانیان باستان این قلمرو را هیدیس مینامیدند و یهودیان به آن شئول میگفتند. (انیمیشن عروس مردگان، ساخته تیم برتون با توجه به همین باورهای اسطورهای ساخته شده است.)
🔹بهمحض شروع سریال و قبل از اینکه اولین تصاویر را ببینیم، روی صفحه سیاه نمایش، این جملات شنیده میشود: «این دنیاست؟یک دنیا نداریم. سه دنیا هست. بالاتر از همه بهشت است؛ جایی که خدایان زندگی میکنند.
🔹وسط زمین است که آدمها زندگی میکنند و پایینتر از همه پاتالا لوک (عالم مردگان یا همان جهنم) است؛ جایی که حشرات و خزندههای چندشآور زندگی میکنند… .» حالا تصویر صاحب صدا را میبینیم.
🔹او بازرس هاتی رام چودری، رئیس یک پاسگاه پلیس با بازی جایدیپ اهلاوات و شخصیت اصلی مجموعه است که پشت فرمان ماشین پلیس نشسته و با افرادش صحبت میکند.
🔹چودری ادامه میدهد که این را در کتاب مقدسمان نوشتهاند اما من آن را در واتساپ خواندم. او با دستیار مسلمانش عمران انصاری (با بازی ایشواک سینگ) مقداری به بحث ادامه میدهد و وسط این بحثها اشاره میکند که جهنم داخل پاسگاه آنها و بین جاهایی است که به ماموریت میروند. پسرک میگوید پس باید دعا کنم که در دهلی (منظور مرکز شهر است، چون آنها در دهلی شرقی و بهعبارتی یک منطقه حاشیهای هستند) پستی گیرم بیاید.
🔹بهشت آنجاست، درست است؟ چودری تایید میکند و میگوید اما هر اتفاقی که در بهشت میافتد، در همانجا میماند و به بیرون درز نمیکند.
🔹این اشاره ظریفی به باورهای اسطورهای هند است. مردم پاتال یا همان دنیای زیرزمین، برخلاف مردم بهشت و زمین، میتوانند روی طبقات دیگر هستی تاثیر بگذارند.
✍️نویسندگان: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #بالیوود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2705
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸یکی از اشتباههای فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی میکند.
🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشههای اقتصادی معرفی میکند و اذعان میدارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریانهای اقتصادی هستند.
🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمیشود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزندهای که میبینیم در جامعه وجود دارد همهاش ریشهی اقتصادی و آنهم توسط یک عده افراد معلومالحال داخلی و آقازاده ندارد.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸طبقه اجتماعی در سریال معرفی میشوند که معمولاً پایینشهر تهران زندگی میکنند و افراد دیندار جامعه سریال را تشکیل میدهند.
🔸نماینده نسل قدیم این دسته حاج رضا تهرانی و نماینده نسل حاضر این طبقه حامد است که گرچه منصب حکومتی هم داشته و دارند، اما روحیهی انقلابی خودشان را حفظ کرده و نقطه تاریک اقتصادی در زندگی ایشان نمیتوان یافت.
🔸نشانه این قشر سادهدلی برآمده از دین است که در مواردی این آش دینداری و مثبت نگری شور میشود که مخاطب دیندار هم نمیتواند منطق این سادهدلی و خوشباوری را فهم کند.
🔸البته این سادهنگری و خوشباوری افراطی مختص این سریال نیست و نزدیک به ۳۰ سال است که اینگونه بازنمایی را نسبت به افراد دیندار و سالم جامعه میبینیم.
🔸گویی باور سازندگان آثار سینمایی و سریالها کلیشهای جز این از دیندارها ندارند و شاید هم با این بیان توقع خود را از این قشر در مواجهه با مسائل اجتماعی بیان میکنند که بههرحال رویهای نادرست و ناصواب است.
🔸سادهانگاری مسائل، خوشباوری افراطی و انفعال در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … به بهانه خداترسی و رعایت شریعت که گاه به بیغیرتی و سکوت فرد مقید در برابر مفاسد میانجامد یا از سر نفهمیدن حقیقت دین است یا برداشتی کاریکاتوری از دین و دینداری که باید اصلاح شود.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net