eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸امام به‌سوی سرزمین‌های ایران که در آن‌ها تعصب قبیله‌ای و نفوذ بنی امیه کم‌تر بود (عراق امروز)، حرکت کردند؛ اما سپاهیان یزید راهشان را مسدود ساختند. 🔸توجه کنید که کربلا بخشی از سرزمین‌های تصرف‌شده اعراب از ایران بود و مدائن که اکنون نزدیک کربلا و نجف است، زمانی پایتخت ایران بوده است. 🔸امام حسین(ع) از سرزمین مادری عربی (عربستان)، به طرف ایران حرکت کردند، اما راهشان به سوی ایران مسدود شد و نبرد در همان سرزمین رخ داد. در واقع سیدالشهدا (ع) در ایران آن روزگار شهید شدند. 🔸عجیب است که این نکته، از سوی مورخان مورد غفلت واقع شده است. 🎤گفت وگو با: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸در رویکردهای ایدئولوژیک که ربطی به باورهای ایمانی ندارد، بر ضرورت قیام و تهاجم و جنگ تأکید می‌شود. 🔸 در اینگونه رویکردها، حتماً باید گروهی نظیر پرولتاریا قیام کند و سرمایه‌داری را کنار بگذارد؛ ولی در اسلام، ضرورت رعایت مردم و احقاق حق، به طور جدی مانع از تمایل به هرج و مرج می‎شود و حق سرمایه‌دار نیز تا جایی که خطا نکرده، محترم است. 🔸عدالت‎خواهی، صرفاً از طریق قیام مسلحانه و کشت و کشتار نیست. چه‌بسا که این روش برای نیل به عدالت، به بی‎عدالتی بیانجامد. شما یک بررسی بفرمایید که آیا در جریان انقلاب، همه رفتارها و همه انتقام‌گیری‎ها، عادلانه بودند؟ در جریان انقلاب ما، هم توسط موافقان و هم مخالفان انقلاب، بی‌عدالتی‌هایی صورت گرفت. خیلی از گروه‌ها و گروهک‎هایی که در ادعا، طرفدار انقلاب بودند، در جریان انقلاب مرتکب جنایت شدند؛ هم در جریان انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب. 🔸 در مرام اهل بیت، تاکید می‌شود که به هیچ وجه نمی‎توان از طریق ستم به عدالت رسید. 🔸وقتی می‎گوییم «از ستم نمی‎توان به عدالت رسید»، یعنی چه؟ یعنی شما هیچ مسیر پیش‎بینی نشده و آشوب‎طلبانه‎ای را نمی‎توانید برای میل به عدالت، در پیش بگیرید. اگر آشوب پیش آمد چه؟ اگر آشوب پیش آمد، شما باید از جناح حق، حمایت کنید؛ چه طرفدار شما باشند و چه مخالفتان. 🔸اینکه آیا همیشه ابتدائاً برای میل به عدالت، می‌توان فضا را مشوش کرد و انقلاب کرد و غیره، خودتان عقلانی قضاوت کنید. 🎤گفت وگو با: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نشر سنتی و نویسنده‌هایی که جهانی فکر نمی‌کنند 🔹ما نگاه به داخل داریم؛ مثل صنعت خودروسازی‌مان. در بحث نشر هم، همین مساله را داریم. 🔹اصولا نویسنده‌های ما برای داخل کشور می‌نویسند و نگاهی به خارج از کشور ندارند . 🔹خود همین مساله باعث می‌شود ما خیلی رویکرد جهانی به این کار نداشته باشیم و تا حدی هم بحث ممیزی باعث می‌شود آثار برای غیرایرانی‌ها قابل‌هضم نباشد و کارها دارای چارچوب خاصی می‌شود و هرطور حساب می‌کنید، همه اینها باعث می‌شود در بیرون از کشور کتاب‌ها چندان دیده نشوند. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2687 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نشر سنتی و نویسنده‌هایی که جهانی فکر نمی‌کنند 🔹کارهایی که در این حوزه انجام شده است، تقریبا به دو بخش تقسیم می‌شود و ادامه می‌دهد: «بعد از انقلاب برخی ناشران در یک سیستم دولتی تعریف و تاسیس شدند که فقط در همین زمینه فعالیت داشته باشند، اما همگی شکست خوردند و پول‌های هنگفتی را در این عرصه از دست دادیم و الان به جایی رسیده‌ایم که می‌دانیم با کار دولتی نمی‌توانیم راه به جایی ببریم. 🔹 کارهایی که انجام شد، بسیار نازل و توزیع‌شان در حد رایزنی‌های فرهنگی‌مان انجام می‌گرفت. 🔹می‌توان گفت نقطه پایان این پروسه، همان رایزنی‌های فرهنگی بودند؛ یعنی کار ترجمه به اینها که می‌رسید متوقف می‌شد و دیگر کاری انجام نمی‌گرفت و دلیل آن هم انتخاب اشتباه آثار و ترجمه‌های ضعیف بود و طوری می‌شد که این کتاب‌ها در انبارهای رایزنی‌ها مدفون می‌شد.» 🔹نبود آرشیو خوب از آثار ترجمه‌شده ایرانی ضعف بزرگی است و این ضعف به این مساله برمی‌گردد که ما مترجم خوب نداریم و ترجمه‌ها بسیار نازل هستند، چون مترجم قرابتی با زبانی که ترجمه می‌کند ندارد و همین مشکل‌زا می‌شود و همین‌طور آماتور بودن برخی آژانس‌های ادبی ایرانی باعث شده ما در بخش بین‌الملل بی‌نهایت ضعیف باشیم. 🔹حتی به‌نسبت کشورهایی که عمر ادبیات معاصرشان هم به ۲۰ سال نمی‌رسد، مثل کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر که باتوجه به شرایط مالی قوی‌ترشان حضور خیلی موفق‌تر و رنگین‌تری در عرصه بین‌الملل، داشتند، ما همچنان درجا زدیم.» ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2687 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟ 🔸بخش مقدمه کتاب «فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» صرفاً مدخلی برای ورود به بحث اصلی کتاب نیست بلکه یکی از اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین نقاط، برای فهم کلیت اثر است. 🔸نویسنده در گام نخست از مقدمه اش به مرور تاریخ توجه غربی‌ها به فلسفه اسلامی می‌پردازد و پس از آن، مخاطب را به آغاز مطالعات غربی‌ها بر روی فلسفه سیاسی اسلامی در دهه‌های اخیر توجه می‌دهد. 🔸بیان می‌دارد که اگر چه غربی‌ها از قرن سیزدهم میلادی وجوه مختلف اندیشه‌های اسلامی را مورد بررسی و واکاوی قرار داده اند اما توجه به وجوه سیاسی در فلسفه اسلامی، اندکی بیش از نیم قرن نیست که آغاز شده است. ✍️نویسنده: علی بهرامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2685 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟ 🔸فصل سوم با عنوان «مطالعه تفسیری فلسفه سیاسی اسلامی» متون و آرای محققانی چون، لئو اشتراوس، هانری کربن، محسن مهدی، چارلز باتروث، میریام گالستون و جاشوار پرنز مد نظر محقق است. 🔸 نویسنده با دقیق دانستن این رهیافت مطالعاتی در غرب بر آرا و شیوه نگرش محققانی چون اشتراوس و مهدی تاکید می‌ورزد و معتقد است که این رهیافت توانسته است برداشت درستی از فلسفه سیاسی اسلامی داشته باشد و بین آموزه‌های سقراطی و آموزه‌های اسلامی نسبت صحیحی برقرار سازد تا در پرتو این نسبت صحیح به فهم درستی از سازمان مفاهیمی فلسفه سیاسی اسلامی دست یابد. 🔸در این فصل بر درک عمیق اشتراوس از تمایز میان فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی مسیحی تاکید شده است، همین مسئله توانسته فهم فلسفه سیاسی اسلامی را در افق فکری اشتراوس وسیع‌تر کند. 🔸به عبارتی دیگر با فلسفه سیاسی اسلامی در ساحت مستقل از فلسفه سیاسی مسیحی برخورد می‌شود، این استقلال و عدم قراردادن مفاهیم اسلامی ذیل مفاهیم مسیحی یکی از نکات کلیدی فهم فلسفه سیاسی اسلامی نزد محققان رهیافت تفسیری است. 🔸در نظر نویسنده، محققان این رهیافت با تکیه بر متون اصلی فیلسوفان اسلامی توانسته‌اند تا از چنبره زمینه محوری و زمانه محوری رهیافت تاریخی بیرون روند و متن محوری را شیوه بنیادین تحقیق خود قرار دهند و بر این اساس به موفقیت‌هایی در فهم فلسفه اسلامی نائل گردند. ✍️نویسنده: علی بهرامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2685 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت چهارم : https://eitaa.com/fekrat_net/2338 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسان‌ها بود 🔹انسان از فکر و اندیشه خود را عوض می‌کند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت می‌کند. 🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر می‌کند و متحول می‌شود که درون افراد متحول شوند. 🔹وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر می‌کند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام سیدباقری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2739 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسان‌ها بود 🔹مهم‌ترین تغییر در جامعه نبوی گذر از خرافات، جهل، تعصب و نادانی به‌سوی رشد، آگاهی، روشنایی و بصیرت‌ها بوده است؛ لذا جامعه اسلامی شکل گرفت تا انسان‌ها را از جاهلیت به سوی رشد و هدایت و بصیرت متحول کند. 🔹انسان چون عقل و تفکر و اختیار دارد، در برابر سرنوشت خود و جامعه مسوول است؛ لذا نمی‌تواند نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، بی‌خیال باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته»؛ مسوولیت، پایه و بنیاد ایجاد تحول در جامعه است. 🔹وی با بیان اینکه تحول گاه درونی است و از جان انسان‌ها آغاز می‌شود، گفت: انسان از فکر و اندیشه خود را عوض می‌کند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت می‌کند. 🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر می‌کند و متحول می‌شود که درون افراد متحول شوند. وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر می‌کند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود؛ لذا پیامبر(ص) از تحول درونی و جهاد اکبر نام بردند و مبارزه با طاغوت بیرونی را جهاد اصغر معرفی ‌کردند و تا جهاد اکبر در کار نباشد جهاد اصغر هم اتفاق نمی‌افتد و تغییر و تحول رخ نمی‌دهد. 🎤گفت وگو با: حجت‌الاسلام سیدباقری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2739 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ابعاد نظام معرفتی دین 🔸فقه عهده‌دار سه چیز است و گزاره فقهی سه نوع‌اند: وظایف، واجبات، حقوق و احکام وضعیه. که این احکام و احکام شریعتی و فقهی، از مصالح و مفاسد تبعیت می‌کنند و معتقدیم که مبتنی بر مصالح و مفاسد هستند. 🔸مصالح و مفاسد سه گونه‌است: مفاسد و مصالح صدوریه که یعنی نفس اینکه حکمی صادر شود ولو نوبت به تحقق نرسد که گاهی مصلحت بر صدور حکم است. 🔸بخش‌نامه تهدیدآمیز بشود، در همین است و بازدارنده است و هیچ‌وقت نوبت به عمل نرسد و نقض شود که این مسأله صدوریه است و خیلی‌ها قبول ندارند اما ما قبول داریم. 🔸 یا مصلحت سلوکیه است، یعنی فرد، مکلف حرکت کند ولو نشود؛ داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل. این مصلحت سلوکیه است؛ همین‌قدر ببینند که حضرت ابراهیم تا کجا قرار است پای عبودیت می‌ایستد؟ 🔸سومی هم وقوعیه است؛ واقع شود و از وقوع آن، مصلحتی تنظیم شود. 🎤گفت وگو با: آیت الله علی اکبر رشاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2735 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ابعاد نظام معرفتی دین 🔸محل بحث ما ساحت حیث درونی، روحی، ملکوتی و معنوی قضیه است. ما ذیل ستون‌های پنج‌گانه در شانزده یا هفده محور، مختصات این اضلاع را توضیح داده‌ایم و مختصات ضلع سوم که محل بحث ما است مشخص شده است و در اینجا آمده است. 🔸جوهر و گوهر این ساحت اتصال به ملکوت هستی و با ماورای ماده است. در واقع این حوزه مربوط به ملکوت عالم می‌شود نه به مُلک عالم. 🔸روح این گزاره‌ها و آموزه‌های معنوی، ملکوتی بودن آنها است. امهات قضایا، قضایای اصلی که این حوزه را تشکیل می‌دهد چیست؟ مثلاً در عقاید، «لا اله الا الله» است یا «انّا لله و انّا إلیه راجعون» است. 🔸در حوزه علم، اینکه عالم ماده و عالم ناسوت و عالم محسوس، قانون‌مند است و این قضیه، عمق و اصل این بخش است. در حوزه معنویات، قضایای کلی، حاوی و حاصل از بیان رابطه با باطن عالم و علل باطنی نافذ در حیات هستی است. 🔸این‌گونه قضایا، قضایایی که می‌گویند با عالم باطن و باطن عالم و علل باطنی نافذ و متفوق بر سایر علل این را بیان می‌کنند و این‌گونه قضایا امهات این نظام می‌شوند و قسمت‌های دیگر هم قضایای حاوی حامل بیان رئوس فضائل است و فقه هم قضایای کلی حاوی حامل تکالیف حقوق و وضعیات است. قلمرو هریک از اینها بیان شده است؛ قلمرو قسم سوم، روابط چهارگانه انسان است. بقیه هم همین‌طور هستند. 🔸هر مطلب اخلاقی و هر مطلب فقهی، مربوط به یکی از روابط اربعه می‌شود. در این جهت مشترک هستند. 🔸متعلقات به چه چیزی تعلق می‌گیرد؟ آموزه‌های معنوی به چه چیزی تعلق می‌گیرد؟ عرض کردیم که به واقعیت‌های ماورایی و ملکوت هستی، به باطن هستی متعلق و میدان و ساحت موضوع این قضایا و گزاره‌ها است. ماورایی و ملکوت هستی است. 🔸پیش‌فرض‌ها و پیش‌انگاره‌های هریک از این ساحات، مثلاً در حوزه عقاید، اصل علیت است و در حوزه علم، قانون‌مندی خلقت است. در این حوزه پیش‌فرض این است که عالم هستی جز واقعیت مُلکی و وجه مادی مشهودش، واقعیت ملکوتی و وجه باطنی نیز دارد. 🎤گفت وگو با: آیت الله علی اکبر رشاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2735 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹مفهوم برنامه‌ریزی، مفهومی بس مهم است که باید در مطالعه تاریخ علم در غرب یا ایران، آن را مدنظر داشت. 🔹تا قبل از جنگ جهانی دوم، غرب برای اداره جامعه، توجهی رشته‌ای و پژوهشی به طرح و برنامه نداشته است (یعنی برنامه، برنامه پژوهشی نبوده است)، بلکه امور عمدتا در روندی اصطلاحا طبیعی و زیسته یا عرفی پیش رفته است. 🔹اولین برنامه‌ریزی بزرگ در غرب، به طرح مارشال برای بازسازی اروپای بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. 🔹علاوه‌بر این، سیاست‌های کِینزی و نوکِینزی بعد از بحران سرمایه‌داری (رکود بزرگ سال‌های ۱۹۳۲-۱۹۲۹ میلادی)، پای برنامه‌ریزی از بالا و نقش غول‌آسای دولت را در آمریکا و اروپا بیش از هر زمانی به میدان باز کرد. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹تکنولوژی در غرب، حاصل پیشرفت علوم بوده است درحالی که در ایران غالبا پیشرفت علوم مرهون پیشرفت تکنیک بوده است. علی‌الاغلب، ابتدا یک تکنولوژی وارد شده و فراگیری دانش آن و نیز ایجاد توسعه و دانش‌های مرتبط با آن، پس از آن صورت بسته است. از این‌رو، علم در ایران از دو حیث دچار تأخر است. 🔹 علوم‌انسانی به‌منزله مساله و امر عمومی که در خود غرب، نسبت به تکنولوژی و علوم طبیعی و مساله بودن اینها متأخر است، این‌بار در ایران نیز تأخری دیگر را تجربه کرده است. برای نمونه، دارالفنون هیچ نقشی برای علوم‌انسانی نتوانست و یا نخواست که قائل شود. 🔹در این میان، با نگاهی به تجربه غرب -که نظر به بحران سرمایه‌داری به‌سمت عمومی ‌شدن و عینی ‌شدن و مساله ‌شدن بی‌سابقه علوم انسانی پیش رفت- آیا در ایران، علاوه‌بر بحران کلی عقب‌ماندگی، نظر به بحران فرهنگی و هویتی -که ماحصل پدیده‌ای(ح) به‌نام «جهانی‌سازی»، «استانداردسازی»، «ترویج دموکراسی» (با تفسیری خاص از آن)، «استعمار مابعد جدید» یا آنچه اصطلاحا تهاجم‌فرهنگی است- چرا نتواند به‌سمت توجیه لزوم برنامه‌ریزی برای تغییر علوم‌انسانی برود؟ آن هم علومی که در غرب با برنامه‌ریزی و ضرورت تاریخی عجین شده است. 🔹درعین‌حال، پرهیز از شتاب‌زدگی، سطحی‌نگری و بحث از این بومی‌سازی اولا در محافل علمی و سپس در محافل دولتی و سیاسی و سازمانی، ضرورتی است که می‌تواند به توسعه این علم به‌صورت کلی نیز مدد رساند و بی‌تردید این روند، روندی است که نیازهای بومی را دریافته و حل مساله‌واره‌های ایران را در نظر دارد و از این‌رو سبب خیر تواند بود. اما در غیر این‌ صورت، مسائل به‌جای حل شدن، منحل خواهد شد. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🕌 کربلا در کربلا می مانَد..!؟ ♦️ واقعه ی عاشورا تنها پدیده ای است که پیر و جوان از کم و کیف آن مطلع بوده و نُقل خانه ی بسیاری از مردم است. این واقعه آنقدر برای شیعیان اهمیت دارد که حتی با وجود خطرات جانی و مالی، تن به برگزاری مراسم برای آن بدهند. نمونه اش را امسال همه ی جهانیان به چشم دیدند. ♦️با وجود بیماری خطرناکی مثل کرونا ولی باز هم مردم اقامه ی عزای امام شهیدشان را فراموش نکرده و با فرارسیدن ماه محرم، زنگار از دل زدودند. ♦️ کربلا در کربلا می مانَد اگر ما در مقابل این شبیخون فرهنگی و رسانه ای، صرفا نظاره گر باشیم. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🕌 کربلا در کربلا می مانَد..!؟ ♦️ واقعه ی عاشورا تنها پدیده ای است که پیر و جوان از کم و کیف آن مطلع بوده و نُقل خانه ی بسیاری از مردم است. این واقعه آنقدر برای شیعیان اهمیت دارد که حتی با وجود خطرات جانی و مالی، تن به برگزاری مراسم برای آن بدهند. نمونه اش را امسال همه ی جهانیان به چشم دیدند. با وجود بیماری خطرناکی مثل کرونا ولی باز هم مردم اقامه ی عزای امام شهیدشان را فراموش نکرده و با فرارسیدن ماه محرم، زنگار از دل زدودند. 🔷 باید اعتراف کرد که بخاطر وضعیت موجود و تدابیر بهداشتی، کمی از تعداد و جمعیت و شور مجالس کم شده و عده ای نیز ترجیح دادند در خانه ی خود به عزاداری بپردازند. در این میان اندیشمندان و صاحب نظران نیز در خانه مانده و برای حفظ جان مردم ترجیح دادند تا از بیان تعالیم عاشورایی برای مردم خودداری کنند. اما گویا این فراغت صرفا برای بعضی از اساتید بود چرا که اردوگاه روشنفکری بنا نداشت سلاح خود را بر زمین بگذارد. 🔶 امسال برخلاف بقیه، اساتید روشنفکر حوزه و دانشگاه با تمام قوا به میدان آمده و با برگزاری وبینارها و حلقه های سخنرانی متعدد، یکی از پرکار ترین دوره های کاری را در عمر خود ثبت کردند. گویا همه با هم متحد شده بودند تا بیش از پیش تعالیم عاشورا را برای نسل جوان بیان کنند هرچند که این تعالیم برای بسیاری از پیرغلامان تازگی داشت. ♦️ روشنفکران تقسیم کار کرده و هر کدام گوشه ای از بساط سیدالشهدا را بر دوش گرفتند: 1️⃣ گروه اول که آقای حسام مظاهری سردمدار آن بود، به سراغ قفسه ی کتاب های عاشورایی رفته و با بیرون انداختن کتب قدیمی و اصیل عاشورایی، کتاب های تازه و پر زرق و برق خود را پیشکش مخاطبان کردند. آنها سعی کردند تا تمام روایات و نقل های مرسوم و سنتی از عاشورا که در کتبی مثل لهوف و اسرارالشهدا آمده را زیر سوال برده و قرائت های نوینی از آن ارائه بدهند. 2️⃣ گروه دوم نیز به سراغ واکاوی ذهنی خود امام حسین(ع) رفته و سعی کردند تا اهداف نانوشته ی عاشورا را جایگزین اهداف مسلم و قطعی آن کنند. امثال آقای ناصر مهدوی خود را به تب و تاب انداختند تا اثبات کنند امام حسین نه بخاطر شرابخوار بودن یزید بلکه بخاطر اجرای صحیح دموکراسی و آزادی در جامعه قیام کرده است. 3️⃣گروه سوم هم قلم به دست گرفته والفاظ عاشورایی را آن طوری که خودشان می خواستند، بازنویسی کردند. ابوالقاسم فنایی و شاگردانش در بین الفاظ به کار رفته در واقعه ی عاشورا به دنبال جملات دو پهلویی مثل عبارت "کونوا احرارا" گشته و این بار پهلوی دوم آنها را برجسته کردند. 🔷برخی از اساتید نیز مثل آقای سروش محلاتی، همچون فرمانده ای دلسوز به فعالیت تمام مجاهدین این سه جبهه سرکشی کرده و با مشارکت در تمام بحث های موجود، در واقع مهمات و آذوقه ی مورد نیاز آنها را از خزانه ی فقه تامین کردند. 🔶 امسال سه محور اَسناد، اهداف و الفاظ عاشورا در بیانات این اساتید رسانه به دست، مورد هجمه ی سنگین واقع شد و شبهات وقرائت های جدیدی وارد عرصه ی اندیشه ای دین شد. آری این گروه درست فهمیده اند که تحریف مقدمه ی تغییر است اما حال سوال اینجاست که در برابر این موج عظیم تحریف، چه قایقی می تواند جوانان ما را به ساحل امن رسانده و این منبع عظیم اعتقادی را از خطر غرق شدن در تفاسیر دنیایی و مادی نجات دهد؟ ♦️خلاصه آنکه کربلا در کربلا می مانَد اگر ما در مقابل این شبیخون فرهنگی و رسانه ای، صرفا نظاره گر باشیم. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت اجتماعی و هویت جمعی مسلمانان 🔸بخشی از بی‌عدالتی‌ها یا غفلت‌هایی که در عرصه عدالت داشته‌ایم ناشی از غفلت‌هایی است که در عرصه خداشناسی و انسان‌شناسی داریم و این سند، آن‌ اشکالات را حل نمی‌کند. 🔸برای مثال،در مبانی جامعه‌شناختی، اولاً همه‌جا از کلمه «جامعه» استفاده شده است در حالی که کلمه جامعه کلمه‌ای‌ خاص است. 🔸ما در اندیشه اسلامی در مقابل آن، کلمه «اجتماع» را داریم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2749 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت اجتماعی و هویت جمعی مسلمانان 🔸سند الگوی پیشرفت مطلوب باید ویژگی‌هایی داشته باشد، باید بتواند بازیگران را احصا کند و تصوری از آنها داشته باشد، باید نقاط اهرمی را خوب شناسایی کرده باشد، باید حاوی برآیند خوبی از مسأله‌ها و آسیب‌های کشور باشد. ما اغلب این موارد را در الگوی پایه مشاهده نمی‌کنیم. 🔸در این الگو، نظام جامعی از مسائل کشور وجود ندارد و به آسانی می‌توان از مسأله‌های اصلی کشور نام برد که در این الگوی پایه وجود ندارند. یک مثال، مسأله رانت است. 🔸می‌توانیم همه مشکلات غیر از رانت را ۵۰ درصد مشکلات کشور و رانت را ۵۰ درصد دیگر آن بدانیم. همین‌طور درباره پیشران‌ها، درباره روندهای مثبت و منفی بویژه بازیگران منفی چیزی در سند وجود ندارد. 🔸اساسا هیچ ‌بندی که کار آن پیشگیری یا پس‌گیری روندهای منفی بازیگران منفی باشد، یعنی پدافندی فکر کند، در سند نیست. 🔸دایره‌ واژگانی که در سند به کار رفته، بسیار فقیر است. برای مثال اگر ۵۰۰ کلیدواژه‌ مهم داشته باشیم، شاید نیمی از آنها در این ‌سند به کار نرفته است. برای نمونه عقلانیت چند بار در سند تکرار شده اما اخلاق تکرار نشده است. از اینگونه موارد زیاد است. به عنوان مثال مفاهیمی مثل شُکر، احکام و فقه در آن نیامده است. 🔸مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «دوگان ما، دوگان اسلام و استکبار است». این در حالی است که در این سند نه ‌تنها کلمه استکبار و استکبار‌ستیزی، بلکه مفاهیم نزدیک به آن نیز وجود ندارد. در این پیش‌نویس، مفهوم مستضعف را نمی‌یابیم. 🔸با وجود نقشی که روحانیت و حوزه علمیه در کشور ما دارد، کلمه حوزه در سند پایه نیست. مفاهیمی از جمله حکمت، ولایت به عنوان یک نهاد، جوانان، مصلحت و… در سند نیامده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2749 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران قفقاز و مساله «آذربایجان» از دیدگاه سیدحسن تقی‌زاده 🔹قره‌باغ صرفا ناحیه‌ای درون یک بستر جغرافیایی نیست. با برجسته‌سازی رسانه‌ای که صورت گرفته موضوع به مساله قومیت «ترک» بدل شده است. 🔹در اینجا نقش کشور ترکیه و اردوغان در پمپاژ این موضوع برجسته است. وجود عناصر دل‌بسته به ایده «پان‌ترکیسم» در منطقه و ایران مساله را پیچیده‌تر کرده است. 🔹عناصر تکفیری نیز برای برجسته‌سازی رویارویی اسلام و مسیحیت، به تعبیر دیگر اسلام و کفر و حق و باطل وارد معرکه شده‌اند. 🔹در کنار همه این تفاسیر سیاست رسمی و اعلامی دستگاه دیپلماسی ایران -به‌عنوان عنصر تعیین‌کننده در مختصات منطقه- «رصد وضعیت» است. اینکه این موضع ناشی از تسلط ایران بر اوضاع منطقه است یا عدم‌شناخت آن، در آینده مشخص خواهد شد. ✍️نویسنده: محمود ذكاوت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2743 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران قفقاز و مساله «آذربایجان» از دیدگاه سیدحسن تقی‌زاده 🔹تقی‌زاده در مطلبی با عنوان «آذربایجان و قفقاز» تأکید می‌کند: «استقلال خطه موسوم به آذربایجان در کنار گرجستان و ارمنستان به‌خودی خود از لحاظ منافع ایران زیانی ندارد، بلکه اگر واقعا یک امارت یا دولت مستقل به تمام معنی که به ساز هیچ یک از دول خارجه نرقصد در آن سرزمین که یک وقتی از قلمرو سلاطین و جزء مملکت ما بود به عمل آید چون در منافع اقتصادی و تمدن با ایران بیشتر از هر مملکت خارجی مربوط هستند و نیز ما را از مملکت قزاق و قشون سرخ جدا می‌کند اسباب خوشوقتی ما است. 🔹لیکن شرط اولش آن است که آن مملکت واقعا مستقل باشد و نه‌تنها در سیاست بلکه در روح نیز و یک عروسک خیمه‌شب‌بازی نباشد که در جسم آن روح دیگری کند و صدای دیگری از گلوی او بیرون بیاید. 🔹اولین آثار این ممکلت جدید یعنی قفقاز که مردم را در باب این نوع از استقلال به شک انداخت و آن‌چنان بود که همه لغات قاموس‌ها را کنار گذاشته و اسم یک ایالت ایران را برای تسمه مملکت جدید خود انتخاب کرده و آن را «آذربایجان» نامیدند. 🔹این فقره به لاشک اثر یک سوءنیت و بلکه سوءقصد بود از طرف معلمین عثمانی این مملکت که مشاق و استاد موسیقی سیاست و اداره‌ آن شده بودند. این دسته خام خیال همان بلندپروازی‌ها و مالیخولیاهای موهومی را که اسباب خرابی مملکت خودشان شد در قفقاز و ماورای خزر و قازان وعظ و تبلیغ می‌کنند.» 🔹نخستین اشاره تقی‌زاده به مساله استقلال آذربایجان آن است که این امر مشکلی را متوجه ایران نمی‌کند. اما نکته‌ای و شرطی که در تتمه این بحث اشاره می‌کند جالب است. اینکه استقلال مورد نظر وقتی بلااشکال است که این منطقه تبدیل به محل نفوذ دولت‌های خارجی نشود. 🔹در واقع تقی‌زاده نسبت به نفود خارجی‌ها و تحریک‌های آ‌نها در کشور آذربایجان احساس خطر می‌کند. اگر قرار باشد آذربایجان محلی برای نفوذ دیگر قدرت‌های خاصه قدرت‌های استعماری باشد منافع ایران دچار خطر می‌شود. 🔹اتفاقی که در شرایط کنونی خطر آن حس می‌شود. به‌خصوص وقتی اخبار مبنی‌بر نفوذ و تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی در آذربایجان علنی شده است. ✍️نویسنده: محمود ذكاوت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2743 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻آیا فوکو از موضع خود در قبال انقلاب اسلامی ایران دست کشید؟ 🔸قمری تبریزی نویسنده کتاب «فوکو در ایران»، در بخش پیشگفتار می‌نویسد: 🔸من این کتاب را به مثابه شرحی بر آثار فوکو در نظر گرفته ام، بلکه مقالات او درباره انقلاب اسلامی را پنجره‌ای فوق العاده یافتم که از آن می‌توان به وقایع انقلابی ایران، بیرون از چارچوب‌های گفتمانی ای که انقلاب‌ها را شرح می‌دهند، نگاه کرد. 🔸 این واقعیت که انقلاب ایران نظریه فوکو درباره انقلاب و سوبژکتیویته را تغییر داده است نیز از نظر من، بیش از آنکه به خود فوکو مربوط باشد، ناشی از اهمیت مفهومی و خلاقانه انقلاب ایران است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2746 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻آیا فوکو از موضع خود در قبال انقلاب اسلامی ایران دست کشید؟ 🔸نویسنده این اثر در یادداشت بر ترجمه فارسی این اثر نوشته است: 🔸این کتاب چهل سال بعد از انقلاب اسلامی در ایران منتشر می‌شود، انقلابی که به راستی ستون‌های نظم جهانی را لرزاند و هنوز ابعاد، دلایل و پیامدهای آن، چه در محیط‌های آکادمیک و چه در محافل سیاسی، بحث برانگیز است…. هر چند در داخل کشور فعالیت‌های ارزنده‌ای در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و ابعاد آن صورت گرفته است. 🔸آنچه به عنوان بیان غالب و ارزیابی اصلی در محافل آکادمیک مطرح شده آثاری است که در خارج از ایران توسط کسانی تدوین و منتشر شده که چه به اختیار و چه به اجبار جلای وطن کرده اند و در حاکمیت و مجامع داخلی روشنفکری پس از انقلاب جایگاهی نداشته‌اند. 🔸من این کتاب را اساساً در گفت وگو و مباحثه با این گفتمان غالب در تئوری‌های مطرح در مورد انقلاب نگاشته‌ام. … به نظر من مهم آن است که این نوشته را قدمی در نقض دوگانه بینی تاریخ نگری خارج و داخل بدانیم. 🔸این مهم البته با یک کتاب و با یک گفتار و یک مباحثه به دست نخواهد آمد. امید آن است که این سرفصلی باشد برای گفت وگوی نو و پربار با تمام کسانی که بدون غرض ورزی‌های ایدئولوژیک و مواضع سیاسی به اهمیت تاریخی این انقلاب اذعان دارند و تحلیل و تفسیر آن را، خارج از تجلیل ا تحدید آثارش، در برنامه تحقیقات خود گنجانده اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2746 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی 🔹کسانی که می‌فرمایند باید علم اقتصاد را مبنا قرار بدهیم، توجه داشته باشند که بازار سرمایه و بانکداری ما، هر دو دقیقاً کپیِ اقتصاد غرب هستند. 🔹ممکن است بگویند بانک‌های غرب و بازار سرمایه‌ آن‌ها بهتر از این‌جاست. 🔹جوابش این است ‌که کسانی‌که این سیاست‌ها را به ایران آورده‌اند، چون در مقابل متدینینی که می‌خواستند اقتصاد اسلامی مبنا باشد قرار گرفتند، ناچار شدند یک‌سری تغییر ایجاد کنند، در عمل هم بد اجرا کردند و در نتیجه بدتر شد. 🎤گفت وگو با: دکتر غلامعلی معصومی‌نیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2752 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی 🔹ایشان گفته است که اقتصاد اسلامی یک شوخی است. این‌که می‌گویم از روی علم نیست این‌جا معلوم می‌شود که ایشان به تفاوت بین مسائل مختلفی که در علم اقتصاد وجود دارد، زیاد توجه ندارند. 🔹بسیاری از تئوریسین‌های نظام سرمایه‌داری بیان می‌کنند که علم اقتصاد، از ارزش‌ها تهی نیست. یعنی این‌گونه نیست که علم اقتصاد مثل علم شیمی یا علم فیزیک یا زیست‌شناسی باشد. 🔹موضوع این‌گونه علوم‌، مطالعه طبیعت است. در طبیعت حوادث و اتفاقاتی می‌افتد. در آن‌جا، پدیده‌ها نقش ایفا می‌کنند، اشیاء نیز روی هم تأثیر می‌گذارند. 🔹 البته در آن‌جا هم بسیار حرف داریم که آیا در آن‌جا هم اعتقادات و ارزش‌ها دخالت دارد یا ندارد؟ به طور مسلم در ترسیم مسیر اصلی علوم، یک‌سری ارزش‌ها دخالت دارد. 🔹یعنی این‌که مسیر علم فیزیک الآن چگونه ترسیم شده است. حال علوم غیر انسانی غرب، علوم طبیعی مثل شیمی و فیزیک، تعیین مسیر کلی‌شان توسط فیلسوفان غربی‌ای صورت گرفت که آن‌ها هم دارای تفکرات ویژه خودشان بودند. 🔹مثلاً فرانسیس بیکن یا اگوست کنت و سایر فلاسفه‌ای که در اوایل رنسانس بودند، تلقی از علم را دگرگون کردند و تغییر دادند. این‌ها براساس تلقی و تفسیر جدیدشان از علم، مسیر علوم جدید مثل علوم فیزیک و شیمی را ترسیم کردند. 🔹بنابراین این علوم، براساس مبانی فلسفی مشخصی در این مسیری که الآن هست، قرار گرفته‌اند. اگر فیلسوفان غربی به‌گونه‌ای دیگر فکر می‌کردند، مسیر این علوم هم متفاوت از علوم امروزه بود. کمااینکه اگر کسی مراجعه کند می‌بینیم فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان جدید هردو این مطالب را می‌گویند. 🎤گفت وگو با: دکتر غلامعلی معصومی‌نیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2752 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه‌ای مهارتی است که اهمیت آن در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست؛ زیرا به جهت فراگیری اطلاعات گسترده و در دسترس قرار گرفتن آسان حجم بالای اطلاعاتی، قرار گرفتن در دام معاندان با ترویج اخبار کذب یا اطلاعات مهندسی‌شده، ممکن الوقع است. 🔸این امر نشان از لزوم ترویج مهارت سواد رسانه‌ای برای آحاد جامعه دارد. 🔸با نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت موجود کشور در حوزه سواد رسانه‌ای و همچنین با توجه به هجمه گسترده و تلاش شبانه‌روزی شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه و بعضاً معاند، روشن است که چندان مطلوب نبوده لذا اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و دقیق برنامه‌ها از سوی تمام آحاد مردم و مسئولان ضروری است. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه ای مفهومی است که ادبیات آن جدید است ولی اندیشه‌ها و افکاری که در رابطه با این موضوع بوده است، خیلی هم جدید نیست. لازم هست که با نگاه بومی به خیلی از این مباحث پرداخت. 🔸تقریباً اکثر کتبی که در این حوزه الآن در کشور موجود هست، ترجمه‌ است و تألیف نیست. 🔸 البته کتاب‌های نسبتاً خوبی هم ترجمه شده است مثل کتاب «رویکردهایی به سواد رسانه‌ای» که اداره کل پژوهش های صداوسیما چاپ کرده یا کتاب سواد رسانه‌ای جیمز پاتر(James Potter) که در سال ۹۲ ، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما آن را چاپ کرد. چند کتاب تألیفی هم هست ولی باید کارهای جدی تری صورت گیرد. 🔸مفهوم سواد رسانه ای از کانادا و سپس ژاپن شروع می‌شود و رویکردهای مختلفی در آن وجود دارد. چیزی که موجود است خیلی نگاه نومارکسیستی در آن جدی و پررنگ است یعنی یک نوع تفکر انتقادی که از نگاه‌های نومارکسیستی برخاسته است، در آن مشهود است. 🔸البته طبیعی هست که زمانی که بیشتر از دو نظام فکری جدی در دنیا نبود همین نگاه نومارکسیستی علیه نگاه رسانه‌های اصلی که غالباً رسانه‌های سرمایه‌داری آمریکایی یا انگلیسی هستند، ایستادگی کند. 🔸برای ایران که می‌خواهد نگاه دینی تری داشته باشد و از نگاه‌های جدی تری برخوردار باشد، نیاز هست که به این نکات توجه داشته باشد و تفاوت نظریه مطلوب با آنچه که موجود هست را درک کند. 🔸الزاماً نیازی نیست که همان اصطلاح معمول را به کار برد و اصطلاح «بصیرت رسانه‌ای» با نگاه جامعه علمی ایرانی خوانایی بیشتری دارد. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net