eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻تجربه‌نگاری سیاست فرهنگی؛ کره جنوبی ✍️سیدعلی شاه‌صاحبی 🔹بخش فرهنگ کشور کره دارای اقتصادی پویاست که به‌طور غیرمستقیم به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند. 🔹انجام تحقیقات در زمینه موضوعات فرهنگی و افزایش صادرات صنایع فرهنگی در سال ۱۹۹۴ نشان داد که فرهنگ کشور کره تاثیر مثبتی بر اقتصاد این کشور به میزان ۲.۸ درصد، بر ایجاد اشتغال به میزان ۳.۲ درصد و درآمدهای مالیاتی به میزان ۲۵ درصد را به‌همراه داشته است. 🔹تامین بودجه و هزینه بخش‌های فرهنگی- هنری دولتی، به‌عهده دولت‌های مرکزی و محلی و همچنین سازمان فرهنگی- هنری کشور کره است. بخش خصوصی فرهنگ و هنر کشور علاوه‌بر تدارک بودجه و سرمایه‌گذاری‌های شخصی، از سوی شوراهای تجاری کشور (KBCA) نیز تامین مالی می‌شود. 🔹همچنین هنرهای نمایشی در فرهنگ عمومی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و به همین دلیل دولت بخش‌های زیادی برای نمایش فعالیت‌های هنری و نمایشی ایجاد کرده است. 🔹ازجمله رویدادهای هنری مهم کشور کره در زمینه هنرهای نمایشی می‌توان به: «جشنواره تئاتر سئول، جشنواره تئاتر کره، جشنواره رقص سئول، جشنواره رقص کره‌ای، جشنواره موسیقی سئول، مراسم اعطای جایزه به آهنگسازان کره‌ای، جشنواره هنرهای کره، جشنواره ارکسترهای سنتی کره و مسابقات موسیقی محلی کره اشاره کرد.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3481 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: 🔹فرهنگ و هنر 🔹اقتصاد و اجتماع 🔹سبک‌زندگی‌ 🔹تاریخ و فلسفه 👌موضوعات اندیشه‌ای روزایران و جهان با نگاهی تحلیلی و دقیق ✅حتما ما را دنبال کنید. 👇لینک عضویت در کانال👇 📌 کانال ؛ https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📋 🔻علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️دکتر رضا داوری اردکانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3514 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻علوم انسانی و مهندسی اجتماعی ✍️دکتر رضا داوری اردکانی 🔸مهندسی اجتماعی خواه جزئی باشد و خواه کلی به علم ربطی ندارد و در هیچ جا عملی نمی‌شود و اگر به آن بپردازند (چنانکه در روسیه پرداختند) حاصلش آسیب و درد و مصیبت است. هر دوران تاریخی امکان‌هایی دارد و در حدود آن امکان‌هاست که آدمیان می‌توانند تصمیم بگیرند و طرح در اندازند و عمل کنند. 🔸جامعه و تاریخ جدید هم اقتضاهایی دارد که علوم انسانی باید به این اقتضاها توجه کنند و آنها را دریابند. توجه به این نکته مهم است که علوم اجتماعی و بخصوص جامعه‌شناسی در همان زمان به وجود آمد که اندیشه تغییر آگاهانه در نظم جامعه و بنای نظم تازه پدید می‌آمد. 🔸مارکس طرح انقلاب را درانداخت ولی طرح او بی‌توجه به شرایط و امکان‌های تاریخی نبود. کتاب‌های او و بخصوص کتاب سه جلدی کاپیتال تحلیل وضع اقتصادی اجتماعی اروپای غربی قرن نوزدهم است. او بی مقدمه نمی‌گفت بیایید سرمایه‌داری مستقر را چون ظالم و استثمارگر است سرنگون کنیم و بجایش حکومت عدل پرولتاریا بگذاریم، بلکه بحران زمان خود را برآمده از سرمایه داری می‌دانست. 🔸مارکس در شناخت سرمایه‌داری جامعه‌شناس بود و با توجه به تضادهای درون آن در باب نظم جایگزین می‌اندیشید. ولی تصویری که از پرولتاریا ساخت اندکی و شاید پیش از اندکی وهمی بود. او که با اوتوپی‌ها از آن جهت مخالف بود که در آنها به نیروهای جامعه و به شرایط امکان امور توجه نشده است. خود گرفتار اوتوپیای کمونیسم و برافتادن حکومت و دولت شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3514 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی اندیشه‌ای جایگاه زن در عرصه اجتماع 🎤دکتر زاهره‌ سادات میرجعفری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3511 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی اندیشه‌ای جایگاه زن در عرصه اجتماع 🎤دکتر زاهره‌ سادات میرجعفری 🔹اگر از زنی توقع داشته باشیم که تحصیلات عالیه داشته باشد، اما این تحصیلات را در راستای کمک به نیازهای هم قشر خود بکار نگیرد، ظلم بزرگی است. همچنین باید الزامات و اقتضائات ورود زن به جامعه را هم فراهم کرد. 🔹اگر حضور زن در جامعه را می‌پذیریم، باید فضای مناسب برای زنان تعبیه کنیم تا راحت‌تر بتوانند نیازهای هم قشر خود را برطرف کنند. برخی به الزامات فردی، حفظ حریم، حیا و عفت از طرف زن و مرد و برخی دیگر به الزامات و ساختارهای اجتماعی که دولت می‌تواند تعبیه کند، برمی‌گردد تا راندمان (بهره) کاری به حداکثر خود در این فضا برسد. 🔹 بخشی هم به الزامات جامعه‌ی جهانی بازمی‌گردد که برخی از این نظم نوین جهانی، زن را بیشتر به سمت دیده شدن، مطرح شدن و جامعه‌ی سرمایه‌داری می‌برد. البته، باید دقّت کنیم که این الزامات، منجر به نادیده گرفتن نظام خانواده نشود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3511 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر فیلم «شب اول هیجده سالگی» ✍️علی‌اصغر سیاحت هویدا 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3487 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر فیلم «شب اول هیجده سالگی» ✍️علی‌اصغر سیاحت هویدا 🔸در میان تمام مطالبی که می‌توان در نقد آثاری در حوزه دختران بیان کرد، فیلم شب اول هجده سالگی یک درام سیاه است و از قضا مخاطب را از دل امید و شادی که ترسیم کرده بود، به زمین می‌کشد. 🔸تکیه فیلم بر دو مسئله است. موضوع تربیت درست پسران جامعه و استقلال دختران که به صورت تقابلی در کنار همدیگر قرار گرفتند. بدون شک سامان در این فیلم نماینده پسران جامعه ایرانی به حساب می‌آید که زور می‌گوید و با اینکه خود به تفریح رفته است، اما بابت تفریح خواهرش ارغوان او را مورد بازخواست قرار می‌دهد که منجر به قتل یک انسان می‌شود. 🔸هدی هم نماینده دختران سرزمین ماست که شاد و بدون هیچ مشکلی پیش می‌رود اما زمانه و مشکلاتی که پیش می‌آید، سبب می‌شود تا مورد خشونت یک مرد قرار بگیرد و با تمام آرزوها و امیدهایی که کارگردان برایش به تصویر کشیده بود و در ابتدای فیلم شاهد هستیم، پرپر می‌شود و به تباهی می‌رود. 🔸چرا کارگردان برای اینکه دنیای داستان را به شیوه واقعی‌تری روایت کند، در جامعه هدفش یک فرد همچون سامان نیست که ویژگی منفی او را نداشته باشد و بدمن قصه را به یک الگوی متداوم تبدیل نکند. 🔸چیزی که در سینمای ایران جای خالی‌اش احساس می‌شود، موضوع امید و سینمای قهرمان‌پرور و الگو است، از نبود آثار پروتاگونیستی در سینمای ایران به شدت رنج می‌بریم و نقطه خلاء واقعیت را در میانه همین سیاه‌نمایی‌هایی که به نام آثار رئالیستی به خورد جامعه می‌دهند، جستجو می‌کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3487 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✳️ 🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشه‌ی آیت الله مصباح یزدی (قسمت دوم) 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فرج نژاد2.mp3
15.92M
✳️ 🔻مدیریت علمی و ژورنالیسم علم در اندیشه‌ی آیت الله مصباح یزدی (قسمت دوم) 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘استاد حوزه ودانشگاه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فیلسوف انقلاب اسلامی و خدمات متقابل انقلاب و تفکر ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3522 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فیلسوف انقلاب اسلامی و خدمات متقابل انقلاب و تفکر ✍️داود مهدوی‌زادگان 🔹علاوه‌بر جنبه وفاداری ایشان به مشرب عقلی در مباحث علمی، به ویژگی دیگری در دانش و تخصص ایشان می‌توان اشاره کرد و آن وسعت آگاهی ایشان از مکتب‌ها و موضوعات و مباحث فلسفی است. 🔹براساس دریافتی که من از درس‌های ایشان دارم عرض می‌کنم که علامه مصباح‌یزدی(ره) در شرح کتب فلسفی، چه شرح شفاء بوعلی یا شرح مرحوم خواجه نصیرطوسی بر کتاب الاشارات و التنبیهات بوعلی و یا درس‌های اسفار اربعه ملاصدرا و یا درس‌های نهایه الحکمه، می‌توان کاملا مشاهده کرد که در هر جایی که نویسندگان این آثار بزرگ اشاراتی اجمالی به مکتب‌ها و دیدگاه‌های فلسفی و آثار فلسفی داشتند، جناب استاد علامه مصباح‌یزدی به‌عنوان یک معلم و شارح کتاب فلسفه برخود لازم می‌دانست که دیدگاهی را که به اجمال اشاره شده، باز کند. 🔹وقتی این بحث‌ها را می‌بینیم که علامه مصباح در شرح خود بی هیچ ترس و واهمه‌ای دیدگاه‌ها را باز می‌کند و به‌طور مبسوط و به قدر نیاز، آن دیدگاه‌ها را مطرح می‌کند و از ابعاد و جنبه‌های مختلف به آن می‌پردازد، حس می‌کنیم که چقدر ایشان به آرا و اندیشه‌های فلسفی فیلسوفان مسلمان مسلط هستند، چقدر با مباحث عمیق فلسفی آشنایی دارند و بر آنها اشراف دارند. مهم‌تر از همه اینکه ایشان این مباحث را در کمال تواضع و فروتنی مطرح می‌کردند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3522 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻وداع «روشنفکری دینی» با دین ✍️عظیم محمودآبادی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3519 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻وداع «روشنفکری دینی» با دین ✍️عظیم محمودآبادی 🔸 ایشان در بیان پاره‌ای روایات که اصرار خاصی بر خشونت‌آمیز بودن رفتار پیامبر داشتند چند بار تاکید می‌کردند که این روایات «مظنون و مجهول و مطعون و…» نیست. راست می‌گویند اما پاره‌ای روایات دیگر هم هست که آنها هم مطعون و مجهول و مظنون و… نیستند. 🔸از جمله روایت غدیر که آن را نیز در مشهورترین و مقبول‌ترین کتب روایی شیعه و سنی نقل کرده‌اند. اما دکتر سروش معمولا به سیاق اهل سنت، آن را به محبت به امام علی تفسیر می‌کنند. 🔸حال آنکه باید از ایشان پرسید با این تفسیر اقتدارگرایانه از رفتار و گفتار پیامبر، آیات قرآن و مجموعه آموزه‌های اسلام، چرا باید از آن حدیث مشهوری که نه مطعون است و نه مجهول و نه مظنون، برداشتِ غیراقتدارگرایانه داشت؟ 🔸 چرا پیامبری که همواره رجل سیاسی‌ای بوده که اراده معطوف به قدرت داشته است نسبت به مسائل سیاسی تمدنی که خواسته بود برپا کند، بی‌اعتنا بوده است؟ 🔸 چرا پیامبری که به تعبیر ایشان نه کتابش و نه سیره‌اش چندان بر سبیل عشق، محبت و رحمت نبوده است، یک‌باره در غدیر خطبه‌ای می‌خواند که صرفا دغدغه‌اش این بوده که به فردی از افراد خانواده‌اش محبتی ورزیده و نه لزوما ولایتش پذیرفته شود؟ 🔸 سخن بر سر حقانیت شیعه یا سنی نیست بلکه صرفا بحث بر سر این است که چطور می‌توان در تحلیل‌های جامعه‌شناختی- تاریخی شخصیتی چون دکتر سروش، این میزان آشفتگی را در معیار و سنجش مشاهده کرد؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3519 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رابطه دین و قدرت 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رابطه دین و قدرت 🔹چندیست که دکتر عبدالکریم سروش درسگفتاری را با عنوان دین و قدرت در بسط فرضیاتش پیرامون رابطه این‌دو ارائه کرده است. در این جلسات وی با استناد به تاریخ، نصوص دینی و عبارات بزرگان به اثبات دعاوی خود می‌پردازد. 🔹او با استحاله معانی رایج در ادبیات دینی، فلسفی و عرفانی به دنبال تئوریزه کردن پندارهاییست که بر اساس آنها حکومت دینی در حال حاضر علی الخصوص در ایران ناموجه و نامشروع می‌نماید. 🔹قدرت وی در استخدام واژگان، خلق معانی و تسخیر فکر مخاطب، غیر قابل انکار است و به سختی می‌توان به جنبه‌های مغالطه‌آمیز گفتارش پی برده و دیگران را نسبت به آنها هشیار کرد. به همین دلیل بزرگان اهل علم در سال‌های اخیر کمتر به پاسخ شبهات وی پرداخته‌اند؛ زیرا انبوه واژه‌پردازی و سحر بیان وی به دشواری مجالی را برای نشان دادن سستی نظریاتش از منظری علمی باقی می‌گذارد. 🔹مطلبی که اخیرا جناب آقای دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، استاد تمام دانشگاه علامه و یکی از فلاسفه دین برجسته کشور در نقد نظریات سروش طرح کرده چیزی بیش از جواب شبهات و رد فرضیات وی است. 🔹 این استاد فلسفه پرده از شیوه هنرمندانه سروش در مغالطه، برساختن معانی و قبولاندن ادعاهای فاقد دلیل، برداشته و آن را به بازار نقد آورده. 🔹وی توانسته با دقتی فلسفی بدور از علم‌فروشی با زبانی ساده و عرف‌فهم به جای تمرکز بر محتوای علمیِ دعاوی سروش، نحوه مواجهه با این نوع علم‌واره را پیش بکشد. 🔹این متن مختصر نمونه خوبی از جمع بین ساده‌گوی و تفلسف است که در دفاع از ساحت دین پرداخته شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جدیدترین نسخه حجاب در فیلم‌های ایرانی..؟؟!! ✍️سید مهدی شرف‌الدین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3538 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جدیدترین نسخه حجاب در فیلم‌های ایرانی..؟؟!! ✍️سید مهدی شرف‌الدین 🔸اکثر فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در مقوله حجاب به دام افراط و تفریط می‌افتند. 🔸برخی از کارگردانان سعی می‌کنند چهره زنان چادری را آنقدر نامناسب و شلخته نشان دهند تا مخاطب به این باور برسد که یک رابطه مستقیمی بین چادر و عدم توجه به نظافت شخصی وجود دارد. 🔸در این فیلم‌ها و سریال‌ها، زنان محجبه با چهره‌ای بی روح و مُنزجر‌کننده در مقابل زنان غیرچادری با چهره‌های رنگ و لعاب‌دار قرار می‌گیرند لذا طبیعی است که مخاطب در فرآیند انتخاب بین این دو، فریب ظاهر زیبای زنان غیرمحجبه را بخورد. 🔸 مصداق بارز این افراط در نمایش مقوله حجاب و چادر را می‌توان در فیلم جدایی نادر از سیمین آقای اصغر فرهادی تماشا کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3538 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست برای القاء «دین قدرت است» توسط آقای سروش ✍️دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻واقعیت تراشی معوج و ادعاهای سست برای القاء «دین قدرت است» توسط آقای سروش ✍️دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔹آقای سروش برای به کرسی نشاندن حرف‌هایش، واقعیت‌ها را به گونه‌ای نشان می‌دهد که شواهد خلاف آن است. به چه دلیل ایشان می گویند در تورات اصلا بحث جهنم نبوده است، ولی بعد وارد شده است؟ 🔹کدام شواهد تاریخی را برای ادعای خودشان دارند؟ این مطلب با مطلب بعدی ایشان که در تورات آمده مرتدین را بسوزانید چه تناسبی دارد؟ اِخبار مولوی در فیه ما فیه که محمد قتل و غارت می کرد، ولی ظالم نبود را به عنوان توصیفی از پیامبر خدا توسط شخصی که صدها سال پس از او بوده است، نمی توان درست قلمداد کرد. 🔹استنادی که آقای سروش به نظر فضل الرحکان نموده‌اند، از کجا آمده است؟ آیا خود فضل الرحمان نیز این قرائت آقای سروش را از توجیه قدرت در حکومت‌های کمنیستی و تعمیم آن به اسلام با منظور خود بیگانه نمی‌داند؟ 🔹به همین جهت بوده است که ابتدایی‌ترین ملاک برای استناد مطلبی به یک شخص، این است که دقیقا عین عبارت او بیان شده و دقیقا نشان داده شود در چه متن مکتوب و مستندی چنین عبارت‌هایی آمده است. چرا که در غیر این صورت برداشت‌های گزافی از سخن یک فرد دانسته می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3532 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻آیت الله مصباح مدافع دین (قسمت دوم) 💠دکتر روانبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول) 💠 دکتر نهاوندی 🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net