فکرت
#کتاب_خوانی | #اربعین ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی 🔰برگرفته از کتا
.
▪️زیارت اربعین در رویکرد جامعهشناسانه در حوزه فرهنگ قرار میگیرد. #فرهنگ دارای سه عنصر شناختی مادی و قواعد سازمانی است جنبه شناختیاش شامل ارزشها، #ایدئولوژیها و دانشها و جنبه مادی فرهنگ شامل مهارتهای فنی هنرها ابزار و وسایل و اشیای مادی دیگری است که اعضای آن جامعه از آن استفاده میکنند و قواعد سازمانی فرهنگ شامل مقرارت نظامها و آیینهایی است که انتظار میرود اعضای گروه هنگام فعالیتهای روزمره زندگی از آن پیروی کنند.
▪️برای روشن شدن جایگاه زیارت اربعین در میان عناصر فرهنگی باید دید این واقعه چه نقشی در رفتار فردی و اجتماعی و اساساً قوام جامعه دارد و با توجه به نقش و وظیفهای که بر عهده دارد، جزو کدام لایه از لایههای فرهنگی در فرهنگ شیعه است. با توجه به دیدگاه نظری علمای دینی بهویژه شیعه که البته ریشه در گفتار و رفتار ائمه معصوم دارد، زیارت اربعین را باید در شمار ارزشهای فرهنگ #شیعه قرار داد و نقش آن نیز خارج کردن افراد از تحیر و اعوجاج در رفتار فردی و #اجتماعی است؛ در این صورت از دیگاه جامعهشناختی این زیارت جزو لایه زیرین فرهنگ خواهد بود؛ چون از نظر آنها فرهنگ دارای لایههای متعدد است.
▪️ارزشها که هدایتگر رفتار یا به تعبیر دیگر #چراغ_هدایت رفتار اعضای جامعهاند لایه زیرین فرهنگاند و در حقیقت قوام جامعه به قوام آن خواهد بود. ارزشها یا همان لایه زیرین فرهنگ نهتنها موتور متحرکه جمع و جامعهاند بلکه تنوع و تعدد رفتار فردی و اجتماعی کاملاً وابسته به ماهیت و بنیان ارزشها است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#گفتوگو | #اربعین
☑️ دیالکتیک مناسک و رشد دینداری
▪️چه رابطهای میان مناسک و رشد فضیلتهای اخلاقی ست؟
▪️نسبت بین پژوهشهای رشد مناسک و پژوهشهای کاهش تقید به اعمال دینی چیست؟
🔰گفتوگوی «وطن امروز» با حجتالاسلام احمد اولیائی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون مناسک دینی به بهانه ایام پیادهروی اربعین
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتوگو | #اربعین ☑️ دیالکتیک مناسک و رشد دینداری ▪️چه رابطهای میان مناسک و رشد فضیلتهای اخلاقی س
▪️ما مفاهیمی در #دینداری یا دین داریم که در تاریخ هم میتوان آن را یافت. به طور مثال زمانی که روایت #حضرت_حر را برای مردم تعریف میکنید که در تاریخ هم اثبات شده است، از چه مدل دینداری صحبت میکنید؟ از یک مدل #توبه یا از یک مدل بخشش، آن هم در اواخر عمر یا اواسط عمر که فرد خطای فاحش داشته و در عین حال نکاتی مانند ادب و تواضع داشته که منجر به این شده نقطه بازگشت او فعال شود و در یک لحظه که در مقاتل هم میخوانیم، خود را در بهشت و جهنم دیده و با تفکر، بهشت را انتخاب میکند، لذا مجموع زندگی این فرد است که نمود دینداری او است.
▪️شما نمیتوانید در لحظه با دیدن نقطهای از دینداری فرد یا با دیدن نقطهای از دینداری #اجتماع یا جامعه، حکم به افول یا صعود دینداری بدهید، لذا کلا دینداری باید به صورت سیستمی و در طول بررسی شود، نه در نقطه، زیرا تغییر دینداری در نقطه نقطه زمان محصول عوامل متعدد است.
▪️به طور مثال شرایط #اقتصادی ممکن است در لحظهای منجر به کاهش دینداری شود - این لحظهای که میگویم، عرفی است مثلا 5 ماه یا 6 ماه را هم میتوان گفت. منظور از لحظه، یک آن نیست - در جای دیگر ممکن است بیماری کرونا و ایجاد مقوله اضطرار در مردم منجر به ارتقای دینداری شود، زیرا فرد دچار استیصالی میشود و بلایی را لمس میکند و توجه بیشتری به دین مییابد.
▪️در مجموع یک #صبر_تحلیلی در سنجش دینداری نیاز داریم، نه اینکه در ایام پیادهروی #اربعین سنجش دینداری را منوط به کاهش رشد اخلاقی کنیم و سپس به این نتیجه برسیم که #مناسک موفق به رشد اینها نشده یا برعکس.
➕متن کامل را «اینجا» مطالعه کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو 🔶 گفتگوی ویژه | انتقام خون🩸 شهادت #اسماعیل_هنیه و آینده پیشرو با حضور کارشناس محترم: ✅ د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ بیبنیادیِ سیاست مدرن
👤حمید ملکزاده؛ پژوهشگر علوم سیاسی
🔻جهان بعد از جنگ جهانی دوم، جهان عمومی شدن ایده دولت مدرن است و شکلگیری دولتهای جدید با هویتهای محلی خاص در این دوره شروع بحران است و دموکراسی به بحرانی برای دولتهای بزرگ دموکرات تبدیل میشود از این جهت که در هرکشوری که #دموکراسی حقیقتا عملی شد، دولتهایی علیه جهان دموکرات حاکم شد و در این نقطه دعوای دموکراتک علیه جهان دموکرات عمل میکند.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣 #منوی_دسترسی
مخاطبین گرامی رسانه فکرت میتوانید برای دسترسی آسان به مجموعه درسگفتار «گذری در تاریخ عاشورا، بررسی حافظه تاریخی مردم کوفه و زمینههای قیام عاشورا» با تدریس استاد #رجبی_دوانی از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید:
✅ جلسـه اول
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•ه
✅ جلسـه دوم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه سـوم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه چهـارم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه پنجـم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه ششـم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه هفتـم
📺فایل تصویری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ جلسـه هشتـم
📺 فایل تصویـری 🎙فایل صوتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📩 نظرات و پیشنهادات خود را از طریق (@rasoul1414) با ما در میان بگذارید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#معرفی_کتاب | #اربعین
☑️ امید در آستــانگی
بررسی انسانشناختی زیارت اربعین، حج و سانتیاگو د کامپوستلا اثر دکتر محمدنصراوی
✍🏻امیرعباس شاهسواری، نویسنده و کارشناس کتاب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#معرفی_کتاب | #اربعین ☑️ امید در آستــانگی بررسی انسانشناختی زیارت اربعین، حج و سانتیاگو د کامپوست
▪️این کتاب اولین اثر تطبیقی بین پدیده پیادهروی #اربعین و پیادهروی «سانتیاگو د کامپوستلا» است. #نصراوی که خود اتوپیانیست است و مطالعه تخصصیاش بر روی پدیده #آرمان_شهری است، پیاده روی عظیم اربعین را به مثابه اتوپیایی تصور میکند که فضای نه بودگی به حال امروز ما در آن مشهود است.
▪️نصراوی پیادهروی اربعین را با مراسم #حج و پیادهروی سانتیاگو د کامپوستلا مقایسه میکند. «سانتیاگو د کامپوستلا» نام یک #کلیسا در استان لاکرونیا اسپانیا است که در آن «سنت جیمز قدیس» که از حواریون حضرت عیسی(ع) بوده است، دفن شدهاست. و هرساله 300 هزار نفر از سراسر اروپا بهسمت این کلیسا پیاده روی میکنند.
▪️نصراوی سعی کرده است پدیده اربعین و حج و پیاده روی کامپوستلا را با استفاده از نظریات اجتماعی تشریح کند. او در شرح آرمانشهری این پدیده از نظرات اندیشمندانی چون کامائو، ترنر، وبر، مانهایم و بلوخ استفاده کرده است. نصراوی معتقد است انسان امروزی مدرن که دچار معنا زدایی شدهاست با پیادهروی اربعین و کامپوستلا، دوباره معنای خود را بازمییابد و انسانهایی که در این اجتماعات شرکت میکنند با پیادهروی خود فضای نه به اکنون و امید به #اتوپیا را ترسیم میکنند.
▪️ادبیات این کتاب بسیار روان است زیرا که نویسنده دلداده ادبیات است. نصراوی کارشناسی و ارشد #ادبیات خود را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است و رمانی برای کودک و نوجوان به اسم هومان نوشته است که آن هم با موضوع آرمانشهر است. این کتاب را که جایزه جهانی کتاب اربعین در سال 1401 را گرفته، #نشر_نگاه معاصر به چاپ رسانده است و دکتر بابک رحیمی استادیار مطالعات اسلامی دانشگاه کالیفرنیا و پروفسور گرگوری کلییز استاد ممتاز تاریخ و مطالعات اجتماعی دانشگاه هالووی لندن بر این کتاب مقدمه زدهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#کتاب_خوانی | #اربعین
☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه
✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی
🔰برگرفته از کتاب تحلیل جامعهشناختی اربعین
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_خوانی | #اربعین ☑️ اربعین و عناصر فرهنگی جامعه ✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی 🔰برگرفته از کتا
▪️از منظر برخی از جامعه شناسان #سکولار بررسی و تحلیل مراسم #اربعین در مباحث جامعه شناسی نمیگنجد؛ چون مبنای تحلیل آنان این جهانی است و مبتلا به تقلیل گرایی میشوند؛ چون تلاش دارند رفتارها و کنشها را به دو دسته کنشهای معطوف به هدف مادی و کنشهای هیجانی خلاصه کنند آنان میگویند هر چه هست در همین دنیاست؛ بنابر این کنشهای معطوف به هدف انسانها را این جهانی تلقی میکنند نه اهداف ماورایی.
▪️ این دیدگاه ریشه در تفکر الحادی #نیچه دارد و به گمان او خدا مردهاست؛ اما کنش اربعین عاشقان #سید_الشهدا در حقیقت خط بطلانی است بر رویکردی که تکیهبر مبانی نیچهای دارد؛ چون حرکت عظیم اربعین فریاد خدا زنده است را احیا میکند؛ این فریاد تمام مبانی تفکر سکولاریسم را به چالش میکشد.
▪️زیارت جمعی و بهصورت راهپیمایی در ایام اربعین امروزه بهصورت یک کنش معطوف به هدف آن هم هدفی والا و الهی ماهیت و بن مایه فکری جامعه شناسی سکولار را به چالش کشیدهاست؛ به همین جهت برخی از محققان اجتماعی سکولار تلاش دارند تا در مراکز علمی و #آکادمیک چنین القا کنند که این گونه مراسمها در ظرف مباحث جامعه شناسی نمیگنجد.
✔️در حقیقت جامعه شناسان سکولار بهدلیل عدم توان تحلیل این واقعه اجتماعی عظیم بهدنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. با توجه به سبقه سکولار جامعه شناسی در کشور، عدم بررسی و تحلیل و بایکوت کردن مراسم پیاده روی اربعین بهعنوان یک کنش و پدیده عظیم اجتماعی در واقع نوعی فرار کردن از مسئولیت علم جامعه شناسی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد
▫️فضای سیاسی کشور پیش از کودتای ۲۸ مرداد چگونه بود؟
▫️درسالهای بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ در داخل ایران چه خبر بود؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت اول
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد ▫️فضای سیاسی کشور پیش از کودت
podcast1.mp3
11.73M
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد
▫️فضای سیاسی کشور پیش از کودتای ۲۸ مرداد چگونه بود؟
▫️درسالهای بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ در داخل ایران چه خبر بود؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت اول
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو 🔶 گفتگوی ویژه | انتقام خون🩸 شهادت #اسماعیل_هنیه و آینده پیشرو با حضور کارشناس محترم: ✅ د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ آرمان واحد مقاومت
👤حمید ملکزاده؛ پژوهشگر علوم سیاسی
🔻صرف انجام دادن اقدام نظامی علیه اسرائیل کافی نیست. این اقدام باید اولا، حیثیت حقوقی و سیاسی اسرائیل را به چالش بکشد و ثانیا، باید بتواند مرز بین رژیم اسرائیل و مقاومت را از طرف ایران مشخص کند.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند: 📌پنل تخصصی محور #استعمار_علم در
🔈 #پادکست | #علم
☑️ موضوع | استعمار علم
▫️نقش غرب در مدیریت و نهادهای علم
👤دکتر محمد محمدینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #علم ☑️ موضوع | استعمار علم ▫️نقش غرب در مدیریت و نهادهای علم 👤دکتر محمد محمدینیا، ع
1403.05.17 محمدی نیا - استعمار علم.mp3
22.97M
🔈 #پادکست | #علم
☑️ موضوع | استعمار علم
▫️نقش غرب در مدیریت و نهادهای علم
👤دکتر محمد محمدینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چرا علم برای ما مساله است؟ 3:10
استعمار دنیا توسط غرب بهوسیله علم 5:00
غربشناسی بدیل ندارد 12:50
علت موسس بودن فارابی در فلسفه 20:35
فلسفه، علمی برای همه علوم 23:17
دانش فلسفه و هندسه در یونان 25:25
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#اربعین | #دیدبان_اندیشه
☑️ درآمدی برنقدهای سیاسی اربعین
▫️ دوگانه قرائت مردمی و حکومتی از اربعین
📥برگرفته از نشریه دیدهبان اندیشه، شماره 42.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#اربعین | #دیدبان_اندیشه ☑️ درآمدی برنقدهای سیاسی اربعین ▫️ دوگانه قرائت مردمی و حکومتی از اربعین
در مورد نقدهای سیاسی وارد بر مناسک عاشورایی و اربعینی لازم است تا به چند نکته اشاره شود:
1️⃣ مهمترین مساله خدشه در دوگانهسازی منتقدین #مناسک عزاداری است. القای وجود تفاوت بین قرائت مردمی و#حکومتی از این مناسک، مغالطهای است که راه هرگونه دفاع یا پاسخ را نسبت به این انتقاد مسدود میکند. دوگانه شور و #شعور یا دولت و مردم در حوزه مناسک عزاداری مثل اربعین به هیچ عنوان توجیه عقلانی نداشته و موجب غفلت از رابطه #دیالکتیکی و تنگاتنگ آنها میشود.
2️⃣ این دست نقدهای وارده بر مناسک عزاداری، به هدف حل مساله نبوده و خودشان آغشته به مقاصد #سیاسی همچون بازکردن راه برای گفتمان مذاکره و تساهل با دشمنان اسلام هستند.
3️⃣ شعائر اسلامی و شیعی، در سرشت و ذات خویش سیاسی هستند و دلالتهای آشکار سیاسی دارند چراکه #اسلام چنین خصوصیتی دارد و احکام و ارزشهای آن هرگز بیگانه با جامعه و قدرت و نظام سیاسی نیست. پس غایات سیاسی جزو طبیعت آنهاست، نه تحمیلی از بیرون که بتوان به آن خُرده گرفت. از این رو مناسک #سکولار، انکار بخشهای عمدهای از دین است و بر تلقی سکولار از دین استوار میگردد.
4️⃣ آنچه سیاسیکاری و جناحاندیشی خطاب میشود، هرگز با واقعیت تطابق ندارد زیرا دمیدن #روح_انقلابی در #شعائر_اسلامی و شیعی و پیوندزدن درونمایههای آن با نیازهای انقلاب و کشاندن مردم به عرصه هواداری از #انقلاب، امری سیاسی است اما سیاسیکاری نیست که بتوان به مذمت و ملامت آن پرداخت. چگونه میتوان ادعای علاقه به معصومین(ع) را داشت اما به دفاع از حکومتی که ریشه در تعالیم و معارف ایشان دارد و میخواهد جامعهای مبتنی بر آموزههای آنها بنا کند، برنخاست و بیطرف و بیموضع بود؟!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد
▫️انگلیس چه تدارکاتی برای حذف مصدق انجام داد؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت دوم
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد ☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد ▫️انگلیس چه تدارکاتی برای حذف
podcast2.mp3
3.2M
🔈 #پادکست | #کودتای_۲۸_مرداد
☑️ چرایی،چگونگی و نتایج کودتای ۲۸ مرداد
▫️انگلیس چه تدارکاتی برای حذف مصدق انجام داد؟
مجموعه رسانهای فکرت
قسمت دوم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ ارتباط بین علم و غرب چیست؟
قدرت غرب در استعمارگری بهواسطه کدام امر بهوجود آمد؟
👤دکتر محمد محمدینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻یکی از عللی که #فارابی در جهان اسلام شأن موسس برای #فلسفه را دارد، درکی بود که وی از یونان و رابطه آن با اسلام و ایران به دست آورده بود و این امر در آن زمان درکی همه فهم نبود. #یونان نقطه شروع غرب است و #غربشناسی از همان ابتدا با علم شناسی گرده خورده است.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣 #منوی_دسترسی
مخاطبین گرامی رسانه فکرت میتوانید برای دسترسی آسان به مجموعه یادداشتهای پرونده «#حافظه_تاریخی» از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید:
✅ظرفیتسنجی حافظه تاریخی برای کنشگری سیاسی - اجتماعی در عصر پسا حقیقت
✍️هادی ایزدیتبار؛ دانشجوی ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه و هویت ملی
✍️محمدمهدی فرزبد؛ دکتری جامعهشناسی دانشگاه مازندران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه تاریخی و مسأله تکرار
✍️محسن ابراهیمی؛ دکترای فلسفه دانشگاه اصفهان
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ ماهیت و جایگاه حافظه تاریخی جمعی
✍️آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ حافظه جمعی به مثابه پارادایم افول یا ترقی ملتها
✍🏻 امیرحسین طالبیان، دانشجوی دکتری علوم انسانی
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ تشریح مکانیسم تأثّر یا تأثیر بر حافظه تاریخی جمعی
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ سازوكارهای اجتماعی خاطره و فراموشی تاریخی
✍🏻 دکتر ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ آینه کهن هویت و حافظه جمعی
✍🏻 مهرداد نورایی؛ دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ تأثیرات حافظه تاریخی جمعی بر تحولات ایران
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ نقش شبکههای اجتماعی در حافظه تاریخی جامعه
✍🏻 آفرین قائمی، استاد حوزه و دانشگاه
🖇مطالعه مطلب در کانال
🖇مطالعه مطلب در سایت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📩 نظرات و پیشنهادات خود را از طریق (@rasoul1414) با ما در میان بگذارید...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#کتاب_خوانی | #اربعین
☑️ رویکردهای جامعهشناختی اربعین
✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی
🔰برگرفته از کتاب تحلیل جامعهشناختی اربعین
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کتاب_خوانی | #اربعین ☑️ رویکردهای جامعهشناختی اربعین ✍️حجتالاسلام شمسالله مریجی 🔰برگرفته از ک
در اینکه آیا #اربعین حسینی را بهعنوان یک واقعهای تاریخی و اینکه آیا اساساً تاریخ را با رویکردی جامعهشناختی میتوان بررسی کرد یا نه چهار دیدگاه وجود دارد:
1️⃣دیدگاه نخست بر نبود ارتباط میان دو علم تاریخ و جامعه شناسی تأکید میورزد و معتقد است اینکه در گذشته چه وقایعی اتفاق افتاده و چه شخصیتهایی بودهاند، ارتباطی به حال ندارد و با منفک دانستن تاریخ از جامعهای که در آن زیست میشود، بهنوعی امتداد اجتماعی را منکر میشود و در نتیجه تحلیل حوادث امروز با نگاه به گذشته را نمیپذیرد.
2️⃣دیدگاه دوم نهتنها به رابطه میان تاریخ و جامعه شناسی اذعان دارد، بلکه پا را از آن فراتر گذاشته تاریخ را پدر علم جامعه شناسی و ابزار #شناخت جوامع بشری میداند و بدون وجود آن جامعه شناسی را ناقص میشمارد؛ بنابراین برای تجزیه و تحلیل رفتار حال جوامع باید تاریخ و گذشته آنها تبیین شود؛ در غیر این صورت جامعه شناسی بدون ابزار خواهد بود.
3️⃣ دیدگاه سوم #جامعه_شناسی را بر تاریخ و سایر #علوم_انسانی مقدم دانسته و معتقد است علوم دیگر تابع جامعه شناسی هستند؛ به این معنا که اگر جامعه شناسی نباشد تحلیل و تبیین در سایر علوم مختل خواهد شد؛ یعنی علم جامعه شناسی به دادههای تاریخی ساختار میدهد و آن را نظاممند و زمینه بهرهگیری از آن را مهیا میکند.
4️⃣دیدگاه چهارمی نیز مطرح است که بر ارتباط #تاریخ و جامعه شناسی تأکید میورزد. در این دیدگاه بین #علم جامعه شناسی و علم تاریخ رابطه دوسویه برقرار میشود و بهجای تأکید بر تباین و تضاد یا رابطه یک سویه نوعی هم افزایی و هم پوشانی حاکم است اینکه تاریخ را بخوانیم بازسازی بازخوانی و تحلیل داشتهباشیم، تا حال و آینده را بسازیم؛ همان گونه که آیت الله #جوادیآملی تاریخ را در صورتی مفید شمردهاند که #امتداد_اجتماعی و تحلیل رفتار جوامع را بهدنبال داشتهباشد. با همین نگاه، امروزه بحث امتداد اجتماعی در فقه نیز مطرح میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #اربعین ▫️فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی برگزار میکند: 🔶 اربعین؛ جامعه نابازار، انسان یاریگ
#گفتگو | #اربعین
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری
📥 (اینجــا بشنویــد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #اربعین ▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی 👤محمدامین رضایی، طل
اربعین.mp3
29.16M
#گفتگو | #اربعین
▪️اربعین و سه گانه؛ جامعه نابازار، انسان یاریگر، اقتصاد تبرعی
👤محمدامین رضایی، طلبه درس خارج و دانشجوی سیاستگذاری
اربعین جامعه نابازار
دو نوع ارزش در ادبیات اقتصادسیاسی (مارکس،ریکاردو)
انسان یاریگر یا سوداگر؟
سیر شکل گیری انسان سوادگر
انسان اربعینی، انسان یاریگر
اربعین و اقتصادتبرعی (رایگان)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
مجموعه رسانهای فکرت با همکاری مدرسه استاد فرجنژاد برگزار میکند: 📌پنل تخصصی محور #استعمار_علم در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ ا #گفتگو
☑️ درهمتنیدگی علم و استعمار در جهان معاصر
👤دکتر محمد محمدینیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔻استعمار در طول تاریخ بر اساس ایدهای مبتنی بر علم شکل گرفته است. علم در معنای جدید یعنی ایجاد طبیعت آنگونه که میخواهید. بهعبارت دیگر معنی جدید علم عبارت است از انسانیکردن طبیعت، که این ایده پیوند و رابطه محکمی با استعمار دارد و مقوم آن است.
فایل کامل این گفتوگو را در «آپارات فکرت» تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام