eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️بررسی نگاه به انسان 🔹این عنصر و جنبه انسان روح است که دستور و عمل را انجام می‌دهد، اما از طریق بدن. 🔹حالا این بدن سیاه، سفید یا زرد باشد یا به زبان عربی و یا فارسی صحبت کند در انسانیت انسان و حقیقت و ارزش انسان موضوعیتی ندارد. 🔹قرآن به صراحت می‌گوید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ»؛ به با تقواترین انسان‌ها اشاره می‌کند که فرقی ندارد سفید، سیاه، عرب، عجم، زن یا مرد باشد. روح انسان که در جسم قرار دارد و می‌تواند با تقوا باشد یا نباشد، عمل صالح در آن باشد یا نباشد، البته بدن ابزار روح است، اما فرقی نمی‌کند که این ابزار سیاه یا سفید باشد. 🔹بنابراین در تفکر دینی و اعتقادی و کلامی و فلسفی تمایز انسان، از حیث ارزشی و اینکه ارزش انسان به چیست، به جسم بستگی ندارد. 🔹فقط هم بحث نژاد نیست، از هر جهت، به روح است و تصمیمی که می‌گیرد که در برابر حق تسلیم بشود و اقتضای آن را انجام بدهد که عمل صالح می‌شود. 🔹این در واقع ملاک برتری انسان‌هاست و از این جهت فرقی بین نژاد، رنگ، زبان، مرد و زن و این‌ها وجود ندارد. این از نظر اعتقادی بود. 🔹از نظر احکام دینی هم یک سیاه‌پوست و یک سفیدپوست هیچ فرقی با هم ندارند. 🔹در این زمینه هیچ حکمی نداریم که رنگ یا نژادی را برتر اعلام کرده باشند. 🔹سؤال شما البته در مورد احکام نبود، اما من اشاره‌ای کردم. در هر صورت در احکام هم تفاوتی بین رنگ و نژاد انسان‌ها وجود ندارد. ✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اصول موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است. 🔹آنچه از حدود بیست‌و‌خرده‌ای سال پیش موجب جرقه‌زدن این مباحث در ذهن من شد، این بود که اگر بخواهیم بر اساس احکامی که فقها در کتاب‌های فقهی تنظیم می‌کنند، جامعه را اداره کنیم، در موارد مختلف دچار مشکل می‌شویم. 🔹از سوی دیگر معتقدیم پاسخگوی تمام نیازهاست. 🔹هم آیه الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی بر این دلالت دارد، هم روایت داریم: ما من شیء إلا و فیه کتاب أو سنه. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اصول موجود پاسخگوی فقه اجتماعی است. 🔹در فتاوای جزئی از فقها همان اوایل سؤال می‌شد که آیا پیروی از مقررات حکومت مثل مقررات راهنمایی و رانندگی، وجوب شرعی دارد؟ 🔹آیا وجوب شرعی دارد که پشت چراغ قرمز بایستیم؟ 🔹اگر گفتیم واجب است، یکی از لوازمش این است که هرکس رد کند، حداقل مرتکب گناه صغیره شده و اگر تکرار کند، عدالتش از دست رفته. 🔹اگر ملتزم نشویم با مشکل دیگری موجه می‌شویم. 🔹اگر بگوییم حرمت شرعی ندارد، مقررات شهر‌‌سازی و… هم مطرح می‌شود. 🔹در بسیاری از موارد افراد حاضر می‌شوند جریمه هم پرداخت کنند، اما اینها را مراعات نکنند. 🔹مقررات صادرات و واردات و ثبت اسناد و… هم هست. 🔹اگر اینها رعایت نشود، قطعاً نظم عمومی به هم می‌خورد. 🔹فقها در مورد چراغ قرمز گفته بودند اگر عبور‌کردن موجب اختلال نظام یا ضرر به دیگری شود، نباید عبور کرد. 🔹سؤال می‌شد که تشخیص برعهده کیست، می‌گفتند برعهده خود مکلف؛ کثیری از مکلفان اشتباه خواهند کرد. 🔹همین‌قدر که دیگران ببینند این آدم متدین هم عبور کرد، اولین مساله در اینجا از بین رفتن حرمت قانون خواهد بود و این یعنی فراهم آمدن زمینه برای اختلال . ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چرا در زندگی؟! 🔹 بر این باور است که فلسفه با حیرت آغاز می‌شود و اگر در انواع سوال‌هایی که فلاسفه طی هزاران سال درباره آنها تأمل کرده‌اند نگاهی بیندازیم، خواهیم فهمید که آنها پرسش‌هایی هستند که انسان را به حیرت واداشته‌اند. 🔹سوال از چیستی فلسفه نیز خود پرسشِ فلسفی مهمی است که انسان را به حیرت وامی‌دارد؛ پرسشی که پاسخ به آن آسان نیست و فلاسفه پس از قرن‌ها درباره آن به توافقی دست نیافته‌اند. ✍️نویسنده: محمدرضا واعظ ‌شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1582 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️چرا در زندگی؟! 🔹در بحث معنای زندگی، انسان با پرسش‌هایی این‌چنینی مواجه است: چرا من هستم و چرا باید به این زندگی ادامه بدهم؟ 🔹آیا به ‌راستی زندگی با این همه درد و رنج و تلخی، اگرچه در لحظاتی شیرین و لذت‌بخش، ارزش زیستن دارد؟ 🔹اگر باید بمیریم یا اگر هدفی از پیش‌تعیین شده وجود ندارد، پس زندگی چه معنایی دارد؟ 🔹آیا ما می‌توانیم خود معنای خویش را در زندگی بسازیم؟ 🔹آیا چنین معنایی که توسط ما برای زیستنی بامعنا شکل می‌گیرد، توانایی لازم برای تاب‌آوردن در برابر ناملایمات و دلواپسی‌های مسلم هستی را دارد؟ 🔹همچنین، این رنج‌ها و دلواپسی‌های مسلم زندگی، رنج‌هایی جدایی‌ناپذیر از زیستن انسانند. 🔹درحقیقت، این رنج‌ها، دغدغه‌های اگزیستانسیالیستی (یا وجودی‌ای) هستند که به هنگام مشاهده درونی و مواجه عمیق با هستی و موقعیت اگزیستانسیل‌‌مان، گریبان‌مان را محکم خواهند گرفت. ✍️نویسنده: محمدرضا واعظ ‌شهرستانی،پژوهشگر فلسفه دانشگاه بن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1582 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند! 🔹مهمترین اختلاف در مکتب و مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است. 🔹ریشه­‌ی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفت­‌شناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین می­‌گردد. ✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1441 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️دخترها فریاد نمی زنند بلکه به دنبال حل مسئله هستند! 🔹مهمترین اختلاف در مکتب و مربوط به تفاوت یا عدم تفاوت جنسیتی در حقوق زنان و دختران است. 🔹ریشه­‌ی این اختلاف که در مبانی وجودشناسی و معرفت­‌شناسی هر دو مکتب آشکار شده ناشی از این امر است که مصلحت از جانب چه کسی تعیین می­‌گردد. 🔹اسلام این امر خطیر را از «خداوند» طلب می­کند، اما فمینیسم «بشر» را تعیین­ کننده­‌ی مصلحت خویش می­‌داند. 🔹بر همین اساس اتهام «خشونت علیه زنان» از سوی فمینیسم بر اسلام و احکام آن مترتب می­شود که تا حدی ریشه در نگرش متفاوت پیرامون مفهوم «عدالت» در مکتب اسلام و فمینیسم دارد. 🔹در اسلام، «عدالت» یک واقعیت ذاتی است و بر این اساس چون تفاوت حقوقی میان زن و مرد از نظر اسلام موافق مقتضیات وجودی زن است، و مبنای «اقتضای وجودی» را فمنیست قبول ندارد، از این تفاوتها به عنوان «خشونت علیه زنان» تعبیر می کنند. 🔹اما در مقابل در فمینیسم، «عدالت» یک امر کاملا نسبی است و بر حسب تجربه­‌های مختلف بشری، معنای آن نیز متغیر شده و به تبع آن معنای «خشونت علیه زنان» نیز تغییر می­‌کند. ✍️دبیر پرونده: فائزه اسکندری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1441 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری 🔹در دنیای امروز اصراری وجود دارد مبنی بر اینکه را به عنوان «ابزار لذت­ جویی» معرفی کنند. 🔹در این میان ما نیز خواسته یا ناخواسته در رقابت زیبایی قرار داریم. 🔹نتایج تلخی که در سال‌های اخیر به وفور به گوش می­‌خورد، دخترانی هستند که در این مسابقه­‌ی رنج­ آور برای همیشه زیبایی طبیعی خود را از دست داده یا اینکه دیگر از نعمت حیات برخوردار نیستند. ✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمه‌داداشی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️فشار برای گذاشتن نقاب اجباری 🔹 به عنوان «ابزار لذت­ جویی»موضوعی که با بحث زیبایی بدن یا تن­‌نمایی گره خورده و با اصطلاحات روشنفکری همچون آزادی تن یا آزادی در خودنمایی، آراسته شده است. 🔹داستان از این قرار است که دختر جوانی به اسم پریسا مهابادی که به کار نوازندگی می‌­پرداخت، در جریان یک عمل جراحی لاغری جان خود را از دست می­‌دهد. 🔹خانواده­‌ی این دختر با وجود تالمات شدید روحی ناشی از مرگ دختر جوان­شان، مردم را مقصر مرگ فرزند خود می­‌دانستند. 🔹طوری که خواهر این دختر در پستی اینستاگرامی چنین نوشت: «باعث مرگ خواهرم مردمی هستند که دائم او را قضاوت کردند و از او می­‌خواستند که لاغر کند.» 🔹بر همین اساس کنشگران دغدغه‌مندی که به تولید محتوای مفید و کاربردی در می­‌پردازند، از کنار این مسئله بی‌تفاوت عبور نکرده و دست به کار شدند. 🔹یکی از صفحات اینستاگرامی (par.94 با نام مستعار پریچهر) در همین زمینه دست به یک کار رسانه­‌ای زد و تصمیم گرفت تا مخاطبان خود، به ویژه دختران جوان را نسبت به این مسئله و عواملی که منجر به این نتیجه شده، درگیر و حساس کند. ✍️دبیر پروژه: فائزه اسکندری و همکاران، خانم مهدیه منافی، پریچهر جنتی و فاطمه‌داداشی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️آموزش در جامعه بازاری! 🔹مشوق‌های نقدی یکی از مصادیق مکانیسم بازار است. 🔹بعضی از اقتصاددانان برای پیشرفت رشد آموزش، پیشنهاد مشوق‌های نقدی به کودکان برای نمره خوب و کتاب‌ خواندن را دادند. 🔹آنها این روش را در شهرهایی چون نیویورک، شیکاگو، و واشنگینتون امتحان کردند. 🔹فرض کنید شما مدیر مدرسه‌ای هستید و منابع مالی این طرح تامین می‌شود، آیا این کار را انجام می‌دهید؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تفاوت نگاه و 🔹مهم‌ترین تفاوت این است که حضرت امام در تبیین نظام حقوق زن و حفظ کرامت اساس را بر اوامر خداوند و آموزه‌های دینی قرار می‌دهد، اما رادیکال مبنا و اساس کار خود را بر عقل خودمختار بشر می‌گذارد. 🔹تفاوت دیگر این است که در منظومه فکری امام خمینی، مسئله زنان ذیل مسئله انسان قرار می‌گیرد، در حالی که فمینیست‌ها اساساً قائل به برتری زن و مقصر ذاتی بودن مرد هستند. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1464 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️تفاوت نگاه و 🔷تفاوت‌های جزئی وجود دارد که عبارتند از: 1️⃣ رادیکال حاکم‌بودن مردان، نگرش پدرسالارانه و زنان را عامل اصلی ظلم به آن‌ها می‌داند، اما حضرت امام عوامل بیرونی نظیر حکومت‌ها، هوای نفس و وسوسه‌های شیطانی را در این زمینه مؤثر می‌دانند. 2️⃣فمینیسم رادیکال معتقد است پدرسالاری از خانواده نشأت گرفته و ظلم به زنان از این نهاد شروع می‌شود و لذا خانواده‌های سنتی را نقد می‌کند، اما حضرت امام نسبت به خانواده و به خصوص نقش مادر در تربیت فرزند نگاهی مثبت دارد. 3️⃣فمینیسم معتقد است ظلم به زنان در صورتی پایان می‌یابد که ساختار مردانه نابود شود و فرهنگ زنانه جای آن را بگیرد، در حالیکه در اندیشه امام اصلاح انسان اعم از زن و مرد مطرح است. 4️⃣فمینیست‌ها در راستای حمایت از زنان قائل به این هستند که بایستی نقش‌های ویژه و مختص به زنان تغییر پیدا کند، ولیکن امام خمینی معتقد است عمل‌کردن زنان به وظایف مخصوص خود، منافاتی با فعالیت‌های اجتماعی و علمی آن‌ها ندارد. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی فر 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1464 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقش و و در قتل جورج فلوید 🔹کشته شدن جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا در پنجم خرداد ۱۳۹۹ش، بار دیگر زخم‌های کهنه حاصل از فرهنگ و برده‌داری را عیان ساخت و نگاه‌ها را به زمینه‌های شکل‌گیری و تعمیق چنین رفتارهایی سوق داد. 🔹رخداد تکان‌دهنده‌ای که تجمعات اعتراضی فراوانی را نه‌ تنها در بلکه در کشورهای دیگری از جمله استرالیا، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز به دنبال داشت. ✍️نویسنده: حسن اجرایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1481 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقش و و در قتل جورج فلوید 🔹منشأیابی رفتارهای ضدنژادی مذکور گرچه ممکن است با نگاهی کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به نارضایتی‌های گسترده از نابرابری‌های اقتصادی و فشارهای اجتماعی برسد، اما نباید از یاد برد که رویکردهای رنگین‌پوست‌ ستیزانه در بستر فرهنگ آمریکایی و غربی، متکی به تاریخی دور و دراز از تأملات فلسفی مطرح‌ترین چهره‌های مشهور فلسفه و حتی فلسفه اخلاق در اروپا است. 🔹بازشناسی سرچشمه‌های فلسفی در مدرن، می‌تواند ناظران سیاسی و اجتماعی را از نگاهی یک‌سویه و تقلیل‌گرایانه بازدارد و مسئله را فراتر از یک رخداد آنی و استثنایی، در پیکره‌ای مداوم از رویه‌های مستحکم فلسفی و تاریخی به تصویر بکشد. ✍️نویسنده: حسن اجرایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1481 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز 🔹سیدیحیی یثربی، استاد و مفسر قرآن در یادداشتی درباره شرایط فرهنگی کشور چنین می‌نویسد: در کنار کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی مدام در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر توان و اقتدار خود می‌افزایند. 🔹در نتیجه، با‌‌ داشتن قدرت و امکانات، به غارت منابع ما پرداخته و با بهره‌کشی از ما، روز به روز وضع و حال خویش را بهتر و وضع و حال ما را بدتر می‌کنند. ✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1488 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سه بیراهه فکری جوانان در دنیای امروز 🔹ما در قرن بیست‌و‌یکم، همان منطق را که به بیست و چند قرن پیش تعلق دارد، تکرار کرده و با افلاطون، ابن‌سینا و سهروردی خو گرفته‌ایم؛ گویی که وظیفه ما پاسداری از میراث گذشتگان است و بس! 🔹غافل از اینکه بسیاری از بحث‌های آنان، هم‌اکنون محل اشکال جدی قرار گرفته‌اند. 🔹ما نه‌تنها دانش تجربی، ستاره‌‌شناسی و علوم انسانی جدید را جدی نگرفته‌‌ایم، بلکه به تحقیر آنها نیز می‌پردازیم. 🔹هنوز هم از عقول آسمانی و از معقولات کلی خودمان که موجوداتی مجردند و در حافظه مجردات عالم غیب نگهداری می‌شوند، سخن می‌گوییم. 🔹انگار که هنوز از جهان ذرات و وسعت کهکشان‌ها خبر نداریم. 🔹هنوز نتایج و آثار زیست‌‌شناسی جدید را مورد توجه قرار نداده‌ایم. 🔹مدیریت‌های ما هنوز حال و هوای سنتی دارند و آموزش و پژوهش و پرورش ما تحول نیافته است. 🔹ما و مردم ما هنوز به‌روز نشده، با جوانان رابطه مطلوب و اثرگذاری نداریم. 🔹از شرایط ویژه‌ای که نسل جدید، خواسته و ناخواسته، با آن درگیر شده است، خبر نداریم؛ گویی که نمی‌دانیم شرایط فکری و مطالب مطرح‌شده‌مان در دنیای مجازی بازتاب خوشایندی ندارند. ✍️نویسنده: سیدیحیی یثربی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1488 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️افشاگری مردمی، را از چنبره برخی نیروهای خاص، خارج می‌کند. 🔹اخیرا از گزارشگران مردمی به‌عنوان «سوت‌زن» یاد می‌شود که ترجمه‌ای است از whistle blower. 🔹از آنجا که این ایده در کشور ما نیز مانند بعضی دیگر از «ایده‌های بهبود اوضاع» مورد توجه قرار گرفته است، باید به‌نحو علمی نیز در آن دقت شود تا بلکه از مزایای احتمالی آن بهره‌مند شویم و از معایب احتمالی آن در امان بمانیم. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️افشاگری مردمی، را از چنبره برخی نیروهای خاص، خارج می‌کند. 🔹گویا ما مبارزه مردمی با را از آموخته‌ایم و در سنت خویش چنین مقوله‌ای را نداریم، حال ‌آنکه جزء عالی‌ترین سطوح امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، همین امر است؛ دیگر اینکه به‌کارگیری این تعبیر، موضع مقلدانه و وام‌گیرنده ما را نسبت به غرب نشان می‌دهد، به‌طوری‌که گویا ما حتی در ساده‌ترین مساله‌های روزمره زندگی خود نیز ناچار به اخذ و اقتباس از غرب هستیم؛ و در نهایت اینکه استفاده از تعبیر سوت‌زنی، این اقدام را از مقوله‌ای دینی-اخلاقی به مقوله‌ای -شهروندی فرومی‌کاهد. 🔹به‌این‌‌ترتیب، نباید آنچه را که خود داریم، از بیگانه تمنا کنیم و همچون ظرف تهی، تنها درحال گیرندگی و مصرف قرار بگیریم. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سوت‌زنی یا بینه‌الحسبه 🔹 چندی پیش به مناسبت ایام شهادت و هفته در دیدار خود با مسئولان دستگاه قضا به‌صورت غیرمستقیم به پدیده «سوت‌زنی» اشاره کرده و فرمودند که باید از گزارشگران به‌صورت قانونی حمایت شود. ✍️نویسنده: حسین زمانیان،دانشجوی کارشناسی‌ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1591 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سوت‌زنی یا بینه‌الحسبه 🔹با نگاهی به آثار و سنت فقهی شیعه می‌توان علاوه‌بر امر به معروف و نهی از منکر عناوین دیگری را یافت که بی‌شباهت با افشاگری علیه نیستند. 🔹در این یادداشت سعی شده «بینه الحسبه» که عنوانی قریب‌المعنی به افشاگری است را مورد بررسی قرار دهیم. 🔹شهید اول در کتاب الشهادات کتاب اللمعه الدمشقیه، تبرّع در اقامه شهادت را به‌عنوان یکی از موانع قبول شهادت، ذکر می‌کنند و مراد از «تبرع در اقامه شهادت» این است که فرد بدون اینکه دادگاه او را برای شهادت خوانده باشد، خود بدوا به دادگاه رفته و علیه شخصی شهادت دهد. 🔹شهید اول بیان می‌کند که چنین شهادتی در حقوق‌الناس مسموع نیست اما در حقوق الهی پذیرفتنی است. 🔹پس مراد ایشان از مانع بودن تبرع در اقامه شهادت، در شهادت علیه مردم در حقوق‌الناس مانند سرقت، غبن و مانند آن است؛ وگرنه در حقوق‌الهی تبرع در اقامه شهادت مردود نیست. ✍️نویسنده: حسین زمانیان،دانشجوی کارشناسی‌ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1591 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نوارهای گمشده: شورش‌های 🔹«تام جنینگز» این را ساخت تا از شبکه اسمیتسونیان پخش شود. 🔹«نوارهای گمشده» همانطور که از اسمش هم پیداست، مواد خام دست اول و دیده ‌نشده‌ای دارد و در۵۰ دقیقه داستان، شورش‌ها را با تصاویر آرشیوی، گرافیک‌ها و کپشن‌هایی روایت می‌کند که در بین‌شان بخش‌هایی از فیلم دادگاه پلیس قاتل رادنی هم موجود است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نوارهای گمشده: شورش‌های 🔹«تام جنینگز» این را ساخت تا از شبکه اسمیتسونیان پخش شود. 🔹«نوارهای گمشده» همانطور که از اسمش هم پیداست، مواد خام دست اول و دیده ‌نشده‌ای دارد و در۵۰ دقیقه داستان، شورش‌ها را با تصاویر آرشیوی، گرافیک‌ها و کپشن‌هایی روایت می‌کند که در بین‌شان بخش‌هایی از فیلم دادگاه پلیس قاتل رادنی هم موجود است. 🔹اگرچه این مستند زاویه‌دید تحلیلی چندان قابل اتکایی ندارد اما روایت تاریخی روشنی را از مجموعه اتفاقات و تبعیض‌ها و تنش‌هایی ارائه می‌دهد که نهایتا منجر به شورش سال ۹۲ ‌شدند. 🔹مستند بر نزاع آسیایی‌ها و سیاه‌پوستان در لس‌آنجلس نا آرام آن سال هم اشاره می‌کند و تصاویری از ساکنان کره‌ای واتس نشان می‌دهد که در این شورش‌ها، مغازه‌ها و اموال و کسب‌وکارشان آسیب دیدند و سوختند؛ موضوعی که در برخی دیگر از مستندها مورد اشاره قرار گرفته اما اینجا با فیلم‌های دیده ‌نشده‌ای همراه شده‌اند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ♦️دیالوگ طنز استعمارگر با کشورهای مستعمره خود از زبان کمدین آمریکایی «Trevor Noah»: 🔹انگلیس خیلی زیرکانه گولمون زد. 🔹اومدن به سواحل آفریقا. 🔹گفتند: ما این سرزمین را کشف کردیم. 🔹اوه نگاه کنید، ما این مردم رو [آفریقایی‌ها] کشف کردیم! 🔹[آفریقایی‌ها] ما اول اینجا بودیم، شما اینجا چی کار می کنید؟!... 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 استاد پارسانیا ♦️ علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
مبانی فلسفه علوم انسانی استاد پارسانیا.mp3
20.29M
🎧 🎙 استاد پارسانیا ♦️ علوم اجتماعی 🔻(جلسه اول) 🔶اگر متافیزیک تکان بخورد همه علوم تکان می‌خورد. 🔹تفاوت فلسفه و علم یک تفاوت نو پدیدی است. 🔹فلسفه روش عقل را به کار می‌گیرد و علم روش تجربی را پیگیر می‌شود. 🔹پس نفس تفاوت فلسفه و علم یک روش شد. 🔹فلسفه دو روش را به کار می‌گیرد. 🔹یک عام و یک خاص،معنی عام او یک معرفت علمی بود و عمده روشش برهان بود برهان به معنی عقلی نیست البته بی عقل هم نمی‌توان گفت یعنی در برهان حتماً عقل داریم اینکه مواد برهان چه چیزی باشد دست موضوع علم است. 🔹معرفت علمی حتماً باید برهانی باشد عبور از حسیات مشکل جدی است. 🔹گاهی فلسفه به معنی خاص به کار برده می‌شود. 🔹اگر فلسفه به معنی خاص باشد یک علم خاص است و شامل همه علوم نمی‌شود اما هیچ علمی بی نیاز از او نیست اگر به معنی عام باشد شامل همه علوم می‌شود و علوم تجربی از آن خارج نمی‌شود این معنای جدیدی از فلسفه است. 🔹فلسفه به معنای متافیزیک،یک علمی است که درباره واقعیت بحث می‌کند مستقیماً به بحث حقیقت ورود پیدا می‌کند. 🔹احکام متافیزیک یک احکام کلی است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net