📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹 بهترین روش برای نقل قول از دیگران در هنگام روضه، آن است که از عباراتی مانند:
🔹«روایت شده» یا «گفته شده» و یا «آوردهاند که …» استفاده کنیم
🔹تا زمانی که در مورد نویسنده کتاب یا مطالب منسوب به وی یقین نداریم، از ذکر نام مؤلفان و کتابها خودداری کنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹سخنران از ذکر مسائل نظری و تاریخی که ممکن است در ذهن مخاطب شبهات اعتقادی پدید آورد، اجتناب کند.
🔹شبهههایی که چه بسا سخنران از پاسخ دادن و رفع آنها ناتوان باشد یا اصلاً به آن توجه نکند. سخنران باید آنچه را میگوید، با دقت و صلابت انتخاب کند، که در غیر این صورت در برابر گفته خویش مسول است و دانسته یا نادانسته به حرام دچار میشود.
🔹باید توجه داشت، فرقی ندارد که این قبیل مسائل مربوط به وقایع کربلا باشد یا نباشد، یا به نظر خود آنان قطعی و مسلّم باشد یا نباشد.
🔹همچنین سخنران تا جایی که ممکن است، از پرداختن به علل و اسباب حوادث از منظر فلسفی و دلیلتراشی برای حوادث خودداری کند و تا زمانی که شخصاً صلاحیت این کار را پیدا نکرده، از بیان علت و سبب وقایع اجتناب نماید و آن را به اهلش واگذارد که خیر دنیا و آخرت در همین است .
🔹این بهتر است از آنکه به امری بپردازد که از عهده و توانش خارج است و برای شنوندگان نیز سنگین و طاقتفرساست .
🔹ممکن است شبهههایی در ذهنشان پدید آورد که سخنران توان پاسخگویی و ردّ آن شبهات را ندارد و ناخواسته مرتکب عمل حرام گردد.
🔹پس نه فقط درباره کربلا و نهضت امام حسین (ع)، بلکه در کلیه مسائل دینی و عقیدتی باید به این اصل توجه شود و هیچکس نباید به فلسفه و ذکر دلیل و حکمت امور بپردازد، مگر آنکه صلاحیت و زمینه این کار را در خود ایجاد کرده باشد .
🔹 در غیر این صورت باید امور را به خداوند متعال ارجاع دهد. چنانکه قرآن کریم میفرماید: «والراسخون فی العلم یقولون آمنّا به کلٌ من عند ربنا» (و ثابتقدمان در دانش میگویند: به آن ایمان آوردیم که همه از جانب پروردگار ماست. آلعمران / ۷).
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸تصوفبازی کارگردان و مضمون مارکسیستی سخن علی که «برای کار، کار میکند.»
🔸در عین حال برای صاحبان سرمایه در شمال کشور برجسازی میکند و به ذن گرایش دارد، بسیار اعوجاج دارد.
🔸شاید بخشی از جنون هامون به این خاطر است که مریدی موزائیکی انتخاب کرده است که تکلیفش با خودش هم معلوم نیست.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸کارگردان با نمایش نام کتاب «ترس و لرز» کییرکهگور و تکرار مطالبی از او، ارجاع مستقیم خود به این فیلسوف و عارف دانمارکی را نشان میدهد.
🔸 از دیالوگها و مونولوگهای هامون متوجه میشویم که از نظر یونانیان، ایمان جنون الهی است و حضرت ابراهیم(ع) نیز پدر ایمان شناخته میشود.
🔸 با این که در این فیلم روی نام ابراهیم و کنش سر بریدن اسماعیل (به روایت کتاب مقدس، اسحاق) تمرکز میشود اما رقابت سه شخصیت پیدا و پنهان این فیلم را نباید نادیده گرفت: ابراهیم، سقراط و عیسی.
🔸برای کییرکهگور هرکدام از این سه شخصیت واجد معنایی خاص هستند و عشق و ایمان و عقل میانه این سه نفر موقعیتیابی میشود.
🔸برای فهم شکست کارگردان، میتوان به کارهای دیوید لینچ اشاره کرد که بدون آنکه فروید و لکان خوانده باشد، ناخودآگاه را به پرده سینما میآورد درحالی که داریوش مهرجویی تصاویری از کتابهای کییرکهگور را روی پرده سینما نشان داد.
🔸دیوید لینچ گفته بود که تنها تجربیات شخصی و زندگی روزمرهاش را ساخته است، اما کارگردان هامون، یک اثر تصنعی و ساختگی را سرهمبندی کرده است.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن
🔰نگاهی عمیق به:
🔹فرهنگ و هنر
🔹اقتصاد و اجتماع
🔹سبکزندگی
🔹تاریخ و فلسفه
📎کلیپ، موشنگرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکسنوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درسگفتار و...
✅حتما ما را دنبال کنید.
📌 کانال #فکرت؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸درباره کتاب «فتح خون» آوینی قبل از طرح مساله اصلی باز باید این نکته را پیش کشید که درک دشواریهای تاریخ برای شهید آوینی ملازم با پرسشگری اوست.
🔸نویسنده گاهی سوالاتی از تاریخ مطرح میکند، مثلا از شخصیتهای تاریخی. عبداللهبن زبیر که بود؟
🔸 یا مردانی چون «حبیببن مظاهر» و «مسلمبن عوسجه» که در کوفه نیز مسلم را همراهی میکردند، چه شد که چون مسلمبن عقیل از مسجد بیرون آمد، هیچکس با او نبود؟
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸در کتاب «فتح خون» بهنظر میرسد طرح کلی عالم درنظر آوینی بایستی کاملتر شود تا پاسخها نیز کاملتر شوند.
🔸 گاه آوینی صادقانه پرسشی بیپاسخ مطرح میکند. اینجاست که سوال مهم دیگری -که ممکن است برای عدهای چندان مهم نبوده یا حتی آزارشان دهد- پیش میآید که امام(ع) بعد از گفتوگو با حر راه مراجعت در پیش گرفت، این سخن در بسیاری از تواریخ آمده است، اما بهراستی آیا امام قصد مراجعت داشتهاند؟
🔸پاسخی داده نمیشود و پرسش از تاریخ در جان پرسشگر سید باقی میماند تا شاید عنایتی ببیند.
🔸پرسش هم نشانه جهل است و هم نشان جستوجوگری. آوینی هنوز به همه وجوه آگاه نبود، ولی عطش او برای فهمیدن جذاب و راهگشاست.
🔸بههرحال راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان میکند که موضع خود را نسبتبه عاشورا و جایگاه خود را نسبتبه طرح کلی عالم روشن کند و از فلکزدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.
🔸کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقالهای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامیرسد» آورده است.
🔸برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده میشود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم.
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی
🔹یکی از این وقایع عجیب کثرت جمعیتی است که نیازمند موشکافی و توضیح است؛ زیرا به لحاظ تاریخی ما نظیر این جمعیت را نداریم.
🔹مهمتر از آن، اینکه صرف یک تجمع نیست، بلکه یک حرکت در قالب تظاهرات و راهپیمایی است و نکته اساسیتر شور و فضایی که بر این رخداد حاکم است با بقیه اجتماعات متفاوت است.
🔹البته مهمتر از این قضیه و تمام جنبههایی که ما را تحت تأثیر قرار داده تجربههای عجیب و غریبی است که در جریان این حادثه رخ میدهد و مهمترینش که تعبیر یک جهان دیگر در موردش مصداق دارد.
✍️نویسنده: حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین #امام_حسین(ع) #پیاده_روی #راهپیمایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2280
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی
🔹البته میتوان تعبیر اخلاقی را برای این فضا به کار برد، ولی به همان معنایی که «اوتو» و دیگران در بحث قدس و قدسیت گفتند، اینجا چیزی فراتر از مسئله اخلاق ظاهر شده است.
🔹در تعاملات بین انسانها و شور و اشتیاق وصف ناپذیری که در خدمت کردن به مردم و دیگران در آنها دیده میشود جنس متعالیتری از اخلاق به چشم میخورد.
🔹این جنبه اساسی این مسئله است که حتی ما در مراسم حج هم نمیبینیم.
🔹البته انسانها در مراسم حج، کم و بیش تجربههای مشابه این را داشته و دارند؛ تجربهای نه لزوماً اخلاقی ولی از جنس فرا اخلاقی که قدسی است، ولی ویژگی منحصربهفرد حج نیست؛ یعنی یک نفر میتواند به حج برود و در حج درگیر شود، ولی این تجربه را نداشته باشد.
🔹بعضی از افرادی که به حج میروند چهرههای بدی از حج در ذهنشان میماند. مثلاً اگر شما در مشاطه یا منا تردد کنید، میبینید جاهایی که سرها را میتراشند، به لحاظ فیزیکی محیطی آلوده و به یک معنا اشمئزازآور است، یعنی اگر آدم در فضای معنوی خودش قرار نگیرد و این محیط را ببیند، تجربه خوبی برایش نخواهد بود.
🔹ولی در مورد اربعین اینگونه نیست و آن چیزی که همه را نسبت به این حادثه حساس کرده بعد اخلاقی یا، به تعبیر درستتر، بُعد معنوی آن است.
🔹اگر مردم عراق چنین حسی را به هر دلیلی پیدا نمیکردند و مداخله نمیکردند، شاید ما این قابلیتهای عجیبی را که به این حادثه نسبت میدهیم نسبت نمیدادیم.
🔹بنابراین، اینکه ما یک ظرفیت تمدنی فوقالعاده در این حادثه میبینیم به همین دلیل است.
✍️نویسنده: حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین #امام_حسین(ع) #پیاده_روی #راهپیمایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2280
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در روزگار ذاتفروشی
🔸آدرنو و هورکهایمر در کتاب «دیالکتیک روشنگری» در مباحث خود و با تاکید بر «مصرف» بیشترین نزدیکی را به مفهوم ابتذال داشتهاند.
🔸هرچند بهطور تفصیلی و مستقیم درباره این واژه بحث نکردهاند.
🔸البته آدرنو بعدها در یکی از مقالات خود درباره صنعت فرهنگسازی توضیحات بیشتری داد و با طرح «هنر متعالی» و «هنر پست» صنعت فرهنگسازی را مسئول اصلی درآمیختن این دو هنر قلمداد کرد.
🔸در این نگاه مخاطبان هنر صرفا مشتریانی محسوب میشوند که برای تولیدات هنری سودآوری دارند.
✍️نویسنده: علی کاکادزفولی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابتذال #هنر #فرهنگ #دیالکتیک
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2277
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در روزگار ذاتفروشی
🔸مواجهه بنیامین البته با آدرنو متفاوت بود.
🔸او بهجای اینکه بر دستهبندی انواع هنر تمرکز کند، به زمینههایی که باعث شکلگیری درک از اثر هنری میشوند، پرداخت و سعی کرد شیوه مواجهه جامعه با اثر هنری و درک از آن را با توجه به بسترهای زمانی و مکانی توضیح دهد.
🔸 دیدگاههای آدرنو و بنیامین متقابل نیستند، بلکه یکدیگر را کامل میکنند؛ آدرنو بیشتر به خود هنر توجه دارد و بنیامین به جامعهای که هنر به آن عرضه میشود و نقطهاشتراک هردو نیز تغییر و تحولات جدید سرمایهسالار و فنمحور است که به تولید مکانیکی هنر و تکثیر مسطح آن میانجامد.
🔸کسان دیگری نظیر گیدبور، ژان بودریار، دیک هبدیج، دیوید هاروی و پییر بوردیو نیز با تاکید بر مقوله مصرف مباحثی را ارائه دادهاند که به فهم چگونگی شکلگیری ابتذال در جوامع متاخر و تکمیل این مبحث کمک میکند.
🔸بهطور خلاصه میتوان گفت که تغییر و تحولات برخاسته از صنعتی شدن، مسیرهای دیگری را به روی عرصههای مختلف گشوده که این مسیر، متفاوت از گذشته تاریخی آن است.
🔸به بیان سادهتر، صنعتی شدن و پیوستهای اجتماعی آن، شیوههایی را پیش روی انسان کنونی میگذارد که تا قبل از مدرن شدن جوامع وجود نداشته و پس از آن ایجاد شده است.
🔸این اتفاق ممکن است در دو حالت رخ دهد؛ یا اینکه مرجع امر مبتذل، آن را به جامعه عرضه کند و جامعه پذیرای آن باشد یا اینکه جامعه امر مبتذل را طلب کند و بنا به این نیاز، مراجعی برای امر مبتذل به وجود آیند.
🔸ابتذال در حالت اول را میتوان بهمثابه «امکان» و در حالت دوم بهمثابه یک «الزام» بهحساب آورد که این دو عنوان، هردو در نسبت با مرجع امر مبتذل سنجیده شدهاند. در ادامه درباره مرجع امر مبتذل بحث خواهد شد.
✍️نویسنده: علی کاکادزفولی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابتذال #هنر #فرهنگ #دیالکتیک
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2277
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
«جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
متن کامل در فایل بالا pdf👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1
@howzavian
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍️ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
🔸فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
🔸اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
@howzavian
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟
🔹تامس هابز هم معتقد است که همگان افرادی منفعتطلبند که میخواهند قدرت و رضایت خود را افزایش دهند .
🔹از اینرو همزمان با تلاش برای چیرگی بر طبیعت(و نیل به بهشت زمینی)، افراد بهدنبال چیرگی بر یکدیگر نیز هستند، بنابراین وضع طبیعی وضع جنگ دائمی همه با همه است.
🔹خوشبختانه او به راه برونرفت از این وضع توجه دارد و تاکید میکند که با «بهکارگیری عقل» بر جنگ همه با همه -که مشخصه زندگی در وضع طبیعی است- میتوان فائق آمد.
✍️نویسنده: محمدحسین نظری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آزادی #عقل #مدرن #قدرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2283
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟
🔹در نگاه هابز رستگاری زمینی تنها از راه صلح میسر است.
🔹چه یک سائقه طبیعی است که انسان را به صیانت از نفس وامیدارد اما نیل به این مقصود بنیادین زمانی ممکن میشود که «افراد در رابطه با دیگران به میزانی از آزادی قناعت کنند که مایلند دیگران در رابطه با او داشته باشند.»
🔹در نظر او صلح و آرامش برای رستگاری زمینی آنچنان حیاتی است که بهمنظور حفظ آن، اعمال مجازات هم مجاز شمرده میشود.
🔹پس حسب عقل مدرن هم که باشد، گرچه آزادی مهم است اما تنها چیز مهم، آزادی نیست و اول عقل مدرن است و سپس آزادی.
🔹 این آزادی اگر به پنجهکشیدن بر چهره دیگران بدل شود و در کار آزردن دیگران باشد، چه بهلحاظ ارزشی و چه بهلحاظ وقوعی، موریانهای است که پایههای هویت مدرن را میخورد و شالوده جامعه مدرن را از هم میپاشد، چه ذات انسان خیر باشد، چه ذات او شر تلقی شود.
✍️نویسنده: محمدحسین نظری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آزادی #عقل #مدرن #قدرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2283
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سینما و صوفیگری التقاطیِ بوداییـ مسیحیـکابالیستیِ
🔹از زمانی که انجمن تئوسوفی در انگلیس و هند در کنار بازماندههای کمپانی هند شرقی و انجمن عوم سلطنتی انگلیس و شاخههای هندی آن شکل گرفت.
🔹ایده ترکیب عرفان و صوفیگری با قرائت محلی در ذهن استعمارگران شکل گرفت و ارائه مکاتب شبهعرفانی اسلامیـ هندوـ مسیحی یا بودائیـکابالیستی یا کابالیسم مسیحی یا ترکیبی از اینها با نومارکسیسم یا چپ آمریکایی، بازرای برای خود دست و پا کرده است .
✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرجنژاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انگلیس #هند #صوفیگری #مسیح #بودا
#کابالا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/468
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سینما و صوفیگری التقاطیِ بوداییـ مسیحیـکابالیستیِ
🔹هالیوود که در هنرفروشی و جلوههای ویژه و سرمایهگذاری فرهنگی ید طولایی دارد.
🔹از طرفی، نزدیکترین منطقه به قدرت چپ آمریکایی و نومارکسیسمِ مورد پسند پنتاگون و سازمانهای اطلاعاتیـصهیونیستی آمریکایی است، در اوج این حرکت بوده است و آثار مهمی را با شراکت برخی کشورهای شرقی و غربی، در ترویج این شبهدینها و عرفانهای کاذب ساخته و پرداخته است.
🔹از محصولات هزاره سوم میتوان به آثار ذیل اشاره کرد: سهگانه «ماتریکس» و نه انیمیشن «انیماتریکس» که ترکیب آخرالزمان و ماشیاگرایی (مسیحگرایی) بودائیـ یهودی با قرائتی صهیونیستی و لامائیستی بودند،البته بارقههایی از ذِن و ذاذن ژاپنی و مسیحیت نیز در درون خود داشتند
🔹 فیلم و پویانمایی «آخرین کنترلکننده باد» نیز مروج قرائتی ظلمپذیر و غربزده از بودیسم تبتی بودند؛
پویانماییهای «هتل ترانسیلوانیا» و «کارخانه هیولاسازی» نیز، به مانند برادران بزرگترشان «هریپاتر» و «فرانکشتاین» و «وَنهلسینگ»، خرافات و مسیحیت و یهودیت محرَّف، با دِسِر کابالیستی و اَدویه «اسلامستیزی» را در هم آمیخته بودند.
🔹 ولی این بار نه با فضایی وحشتناک، بلکه محیطی شاد با چاشنی ترس حداقلی، که خود جذابیتی خاص دارد، برای نزدیک شدن کودکان بیگناه ما به شیاطین و اجنه و موجودات دیگر افسانهای و خرافی و جادوگرانه مهیا کرده بودند و تخم شیطانگرایی را در دل کودکان جهان کاشتند.
✍️نویسنده: دکتر محمد حسین فرجنژاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انگلیس #هند #صوفیگری #مسیح #بودا
#کابالا #سینما #انیمیشن #فیلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/468
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کارتونها علم بیاموزیم؟
🔸هنگامی که شبکه PBS «اتوبوس مدرسه جادویی» را بهعنوان بخشی از مجموعه برنامههای مختص کودکان خود انتخاب کرد، سندی ولش، مدیر آموزش PBS بود.
🔸ولش میگوید خانم فریزل به آموزگاران کمک میکند تا از برنامهسازی در کلاسهای خود استفاده کنند.
🔸 امروز، ولش عضوی از بخش مدیریت آموزش بنیاد ملی علم است که به تامین بودجه برای برنامههای رسانهای کودکان مشغول است؛ برنامههایی که بر آموزش STEM (مخفف انگلیسی واژههای علم، فناوری، مهندسی و ریاضی) تمرکز دارند.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #آموزش #فناوری #مدرسه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2286
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه با کارتونها علم بیاموزیم؟
🔸برنامههای آموزشی STEM از تلاش چند دهه برای تقویت یادگیری علوم فراتر از کلاسهای درسی پشتیبانی میکنند.
🔸جاییکه تحقیقات نشان داده بیشتر یادگیریها هم از دل همین برنامهها صورت میگیرد.
🔸 ولش میگوید: «میدانیم کودکان بهطور شهودی یاد میگیرند و بسیاری از موارد در یک محیط غیررسمی رخ میدهد.»
🔸 بنیاد ملی علم، طیف گستردهای از برنامهریزی STEM غیررسمی در موزهها را ازطریق برنامههای پس از مدرسه و پروژههای علوم شهروندی پشتیبانی میکند.
🔸با اینحال، با رسانههای جمعی امکان بالقوهای برای رسیدن به میلیونها نفر مخاطب وجود دارد. به گفته ولش، برای تامین بودجه بنیاد ملی علم برای یک برنامه رسانهای، باید معیارهای دقیق داشت.
🔸سازندگان باید نشان دهند این مفهوم براساس دانش موجود بهترین روش آموزش STEM و چگونگی یادگیری کودکان ازطریق رسانه است.
🔸 آنها باید اهداف مشخصی درمورد چگونگی علاقهمندی، تعامل و تاثیر فراگیران داشته باشند. آنها باید راهی برای ارزیابی تاثیر برنامه داشته و نوآور هم باشند.
✍️نویسنده: احسان زیورعالم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #آموزش #فناوری #مدرسه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2286
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻کرونا و چالش در نظام آموزش
🔹مدرسه نوین، دو کارویژه داره که یکی از آنها “جامعه پذیر کردن” و دیگری “آماده کردن برای شغل آینده” است.
🔹 تمامی متون درسی و برنامهریزیهای مدرسه بر همین اساس تنظیم میشوند.
🔹جامعه ما هم که دوره غربزدگیاش رو تجربه میکنه، تا حد زیادی تحت تأثیر همین موضوع است.
✍️نویسنده: دکتر مرتضی سعیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #نظام_آموزشی #جامعه # شغل #مدرسه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2295
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻کرونا و چالش در نظام آموزش
🔹در حقیقت کار ویژه مدرسه در غرب این است که انسانهایش را برای زندگی در جامعه اش -جامعه اومانیستی سرمایه داری- آماده کند.
🔹این در حقیقت همان جامعه پذیری است، که در دروس علوم اجتماعی و علوم تجربی گنجانده میشود؛ و حتی آموزش مسائل جنسی در حیطه آموزش مدرسه رخ میدهد؛ یعنی همانی که تاحدی در ۲۰۳۰ دیدیم.
🔹البته انقلاب اسلامی توانست در این موضوع قدرت نماییای بکند و ۲۰۳۰ را از در بیرون بیندازد ولی باید به هوش بود که از پنجره نیاید.
🔹اگر منظور از هجرت از مدرسه این باشد که ما نباید برخی مسائل تربیتی را به مدرسه بسپاریم، مثل مسائل جنسی، این درست است.
🔹اما برای اینکه بقیه مسائل را از دست مدرسه بگیریم، باید مرجع تربیت را برای بقیه مسائل پیدا کرد که چه کسی متولی آن شود؟
🔹 این مهم باید بر اساس الگوی انقلاب اسلامی برای تربیت باشد، که البته اگر قرار باشد از مدرسه گرفته شود در یک گزار چند ده ساله رخ میدهد و نه ناگهانی و آنی.
🔹این تقیید و تحدید مدرسه باید در یک سازوکار اجتماعی و تمدنی رخ دهد؛ و باید این سوال هم مطرح شود که آیا جامعه اسلامی مقدم است یا مدرسه اسلامی-مکتب انقلاب اسلامی-(در مقابل مدرسه غربی)؟
✍️نویسنده: دکتر مرتضی سعیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کرونا #نظام_آموزشی #جامعه #غرب #مدرسه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2295
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
http://fekrat.net/2295
📋#گزارش
🔻برای زدن ریشه تمدن اسلامی صفویه را میزنند
🔸ریشه این [اندیشه که عزاداری از دوره صفوی شروع شده] از کجاست؟
🔸در تاریخ معاصر و تاریخ متاخر میبینیم تا قبل از مشروطه چنین ادعایی در تاریخهایی که نوشته شده وجود نداشت.
🔸بعد بهتدریج، چه در زمان قاجار و چه در زمان رضاشاه عدهای وجود رضاشاه را فرصت مغتنمی برای مقابله با دین برشمردند.
🔸بنابراین در جلسات برخی مورخان با او که اکثراً بزرگان صاحبنام مشروطهخواه سکولار بودند، چنین اداعی مطرح شد.
✍️نویسنده: دکتر علیاکبر ولایتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عزاداری #صفویه #سکولار #قاجار #پهلوی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2290
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻برای زدن ریشه تمدن اسلامی صفویه را میزنند
🔸باید گفت هویت تجدیدحیات یافته ایران را از صفویه داریم و تشکیل مجدد حکومتی بهنام ایران از زمان صفویه است و تمامیت ارضی را از آن زمان مشاهده میکنیم.
🔸یعنی هیچ پادشاهی از پادشاهان ایران، از امرا و حکام، از بعد اسلام تا سال ۹۰۷ هجری قمری که سال تاجگذاری شاهاسماعیل بود، اصلا بهنام ایران حکومت نمیکردند.
🔸ایران دوباره بهخاطر صفویه ایران شد و جنبه ملیگرایی که همه به ایران عشق میورزیم و وطن ماست و بدان افتخار میکنیم مطرح شد و لذا این سهم آنها در تجدیدحیات ملیت ایرانی است.
🔸این مساله دو رکن اساسی داشته که یکی هویت اسلامی، شیعی و اهلبیتی(ع) ایران بود که در بین مردم ما وجود داشت یعنی بعد از اسلام حکومتهای متعددی روی کار آمدند مثل آلبویه، سربداران، سلجوقیان و… که تا حدودی به ارزشهای شیعی ازجمله عزاداری احترام میگذاشتند.
🔸مبارزه با تحریف ملیت ایرانی را صفویه انجام دادند و از آن به بعد همه حکومتهایی که بعد از صفویه آمدند بر سر این سفره نشستند و این باز تعریف هویت ایرانی بود.
✍️نویسنده: دکتر علیاکبر ولایتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عزاداری #صفویه #سکولار #قاجار #پهلوی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2290
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻حرم و ساختار تمدنی آن
🔹ما درمورد معماری و شهرسازی از قدیم قاعده و قانون مشهوری داریم که متاسفانه امروز این قواعد را بههم زدهایم .
🔹آن قائده این بود که شهر پیرامون یک مسجد یا یک حرم یا مکان مقدس شکل میگرفته و بازار به همین امر متصل میشده و این مساله تا حد زیادی سلامت معنوی شهر، بازار یا محله را تأمین میکرده است.
✍️نویسنده: دکتر محمدهادی همایون
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حرم #مسجد #معماری #شهرسازی #سلامت_معنوی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2093
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻حرم و ساختار تمدنی آن
🔹حرم یک ساختار مهم تمدنی است که حتی مسجد و حوزه علمیه را هم ذیل خود میگیرد.
🔹در زمان هجرت فرزندان موسیبن جعفر(ع) به ایران -که [آن مقطع،] مقطع مهم تمدنسازی است- شیعیان تلاش کردند که این پایگاهها با همین عنوان مراقد امامزادگان در ایران ملجأ و مرکز باشند، که نظم جغرافیایی مهمی به کشور داد.
🔹به تعبیر رهبر انقلاب هرکدام از این مراقد یک پایگاه فرهنگی هستند. اگر شهر پیرامون اینها شکل گرفته باشد شما با یک نظام منسجم جدی تمدنساز مواجه میشوید.
🔹حرم حضرت معصومه(س) در قم یکی از محوریترین حرمهایی بود که در ایران منشأ تحولات بزرگ بود.
🔹این حرم در کنار حرم امامرضا(ع) و حضرت شاهچراغ بهعنوان ۳ نقطه مهم در ایران قلمداد شده که روایات متعددی درمورد اهمیت آنها وجود دارد.
🔹 مثلا ما ویژگیهای زیادی در روایات درمورد قم و نقش آن در آخرالزمان داریم، همه اینها یک پدیده منسجم تاریخی و برنامهریزی شده است.
🔹بر همین اساس اقدام جدی حضرت امام(ره) و قیام ایشان از حرم قم شروع شد. هنوز هم به هر نحوی که فکر کنیم میتوان انقلاب را انقلاب قم نامید.
🔹 این ظرفیت بسیار بزرگ حرم است که باید متوجه آن باشیم. در جریان کرونا شما دیدید که چه جریان تبلیغاتی سنگینی توسط رسانههای دشمن ایجاد شد که محور حمله را قم قرار دادند و تلاش کردند یک چهره منفی از قم ایجاد کنند. این بهدلیل اهمیت و نقشی است که قم در تحولات طول تاریخ داشته است.
✍️نویسنده: دکتر محمدهادی همایون
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حرم #مسجد #معماری #شهرسازی #سلامت_معنوی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2093
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net