eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن 🔹شجاعت در برابر دشمن از پیامدهای ایمان حقیقی است. 🔹مومن جز از خدا از هیچ کس و هیچ چیزی «خشیت» ندارد و شجاعانه بر اساس حقیقت گرایی و واقع بینی به گونه‌ای عمل می‌کند که پیروزی یا سعادت شهادت را برای خود رقم می‌زند. 🔹 بنابراین، بزدلی و خشیت از دشمن به معنای فقدان ایمان حقیقی و تحلیل و تبیین نادرست از حقایق هستی و عدم اهتمام به ربوبیت و پروردگاری خدا است. ✍️نویسنده: حمید قره‌شیران •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2952 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن 🔹خدا در قرآن، از مومنان خواسته تا در جبهه حق باشند و هرگز در هیچ عصر و مکانی از حق کوتاه نیایند و در هر شرایطی شجاعانه علیه باطل باشند و تلاش کنند تا حق بر باطل غلبه کند. 🔹 این بدان معناست که وظیفه و تکلیف مومنان در زندگی دنیوی، مجاهدت در همه عرصه‌های تزکیه‌ای، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. عمل به تکلیف همواره به معنای کسب توفیق و پیروزی نیست، بلکه ممکن است مشیت و اراده الهی به عدم پیروزی مومنان باشد که حکمت الهی مقتضی آن است. 🔹بنابراین، مومنان در میادین جهاد مشارکت فعال داشته و مامور به وظیفه هستند نه مامور به نتیجه؛ چرا که براساس آموزه‌های قرآن، آنچه بر انسان است عمل به تکالیف و وظایف است نه بیشتر از آن؛ از همین رو خدا می‌فرماید هر کسی اگر به وظیفه و تکلیف خود عمل کرد، کامروا و سعادتمند است و در هر حالی او پیروز واقعی میدان جهاد است؛ چرا که کسب رضایت الهی مهم‌ترین نتیجه‌ای است که انسان می‌بایست دنبال آن باشد، خواه این رضایت در پیروزی اسلام و حق باشد و چه در شهادت.(توبه، آیه ۵۲؛ مائده، آیه ۱۱۹؛ توبه، آیه ۱۰۰؛ مجادله، آیه ۲۲) ✍️نویسنده: حمید قره‌شیران •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2952 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/2952
📋 🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان 🔸از آنجا که علم الهی علم حضوری شهودی است همه چیز در نزد خدا حاضر و مشهود است. بنابراین چیزی به نام «سرّ یا خفی یا اخفی» معنا ندارد که بر خدا پوشیده باشد. 🔸 خدا در‌باره علم خویش به عملکرد و نیات انسان می‌فرماید: « او چشم‌هایى را که به خیانت می‌گردد و آنچه را سینه‌ها پنهان می‌دارند، می‌داند».(مومن ،آیه 19.) 🔸این مراقبت دقیق از سوی خدا نسبت به انسان‌ها از آن روست که انسان‌ها به عنوان خلیفه الله در زمین مسئولیتی دارند که می‌بایست به آن عمل کرده و پاسخگو باشند؛ از این رو همه انسان‌ها از نظر قرآن موجودات مسئولی هستند که باید پاسخگوی عملکرد خویش باشند. ✍️نویسنده: علی محمدخانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان 🔸خدا به انسان‌ها هشدار می‌دهد که اگر به سبب کوردلی، خدا را نمی‌ببینند، بدانند که خدا آنان را می‌بیند و تحت نظر و مراقبت دارد: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَه یَرَى؛ مگر ندانسته که خدا مى‌‏بیند. (علق، آیه ۱۴) 🔸باید توجه داشت که ایمان به نظارت خداوند باعث می‌شود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود می‌آورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است. 🔸این همه نظارت و رویت و مراقبت از آن روست که انسان بداند همواره کس یا کسانی او را تحت نظر دارند. لذا باید در عملکرد خویش دقت تمام داشته باشد؛ زیرا حضور چیزی فراتر از دوربین‌های امنیتی که همه احوالات ظاهر بلکه باطن انسان از نیت‌ها را خبر دارد، جای هیچ‌گونه بهانه و عذری را نمی‌گذارد. 🔸در حقیقت کسی که در محضر خدا و ده‌ها شاهد دیگر از جمله شواهدی از درون یعنی اعضا و جوارح خودش است، به طور طبیعی با عقل و علم عمل کرده و بر خلاف ماموریت و مسئولیت خود، حرکتی و کاری را انجام نمی‌دهد. ✍️نویسنده: علی محمدخانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2954 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔹مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهم‌ترین آثاری است که طی سال‌های اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده‌ است. بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد. 🔹تعدادی از برنامه‌نویسان و کارمندان ارشد کمپانی‌هایی که صاحب اپ‌های مشهور مجازی هستند، در این مستند صحبت می‌کنند و درنهایت کار به جایی می‌رسد که حتی با یک دانش سیاسی اندک هم می‌شود فهمید که یکی از اهداف نهایی مستند، کوبیدن کسی است که در طول کار از او اسمی آورده نمی‌شود؛ یعنی دونالد ترامپ. 🔹اما با هوشیاری نسبت به نیت نهایی فیلم، می‌شود بابت نقدهایی که (حالا با هر‌ انگیزه‌ای) از طیف قرینه سیاسی‌اش می‌کند، ممنون بود و از آن بسیار آموخت. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔹فاشیسمی که فیلم هشدار می‌دهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، می‌تواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان به‌دنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیت‌انگاری محض و تنهایی انسان. درعین‌حال این فاشیسم هم هولناک است. 🔹بی‌رحمانه نیست بلکه حتی کاملا منطقی هم هست اگر بگوییم کسانی که فکر می‌کنند زمین گرد نیست، بهتر است حرف‌هایشان را پهلوی خودشان نگه دارند و امکان تاثیرگذاری جدی روی رویدادهای اجتماعی را نداشته باشند. 🔹بخشی از کسانی که فقط فضای مجازی می‌تواند به آنها امکان سخنرانی یا مقاله‌نویسی را بدهد، همان‌هایی هستند که می‌گویند زمین صاف است یا ناگهان به‌طور کل منکر وجود ویروسی به نام کرونا می‌شوند. 🔹این خطرناک است. فرض کنید الگوریتم‌های هوشمندی که حتی می‌دانند یک عکس خشن را باید سانسور کرد، اخبار احمقانه و افکار لمپنیستی و سطح پایین را هم فیلتر می‌کردند. این کار به راحتی از آنها بر می‌آید. آنگاه چقدر این فضا محترمانه‌تر می‌شد. اما آنها چنین نمی‌کنند چون منافع‌شان اجازه نمی‌دهد. 🔹مستند «معضل اجتماعی» که توسط کمپانی دموکرات نتفلیکس در سراسر جهان منتشر شده، اتفاقا به این مساله هم می‌پردازد. این مستند را باید با دقت دید و جمله‌های کلیدی و تعیین‌کننده‌ای که در آن است را با وسواس به خاطر سپرد. 🔹توجه کنیم این مستند توسط همان کمپانی غول‌آسایی توزیع می‌شود که بزرگ‌ترین مبلغ همجنس‌بازی و اولین مبلغ پدوفیلیا یا رابطه جنسی با کودکان در سینماست. یعنی این‌بار یک عده افراد مذهبی و سنتی نیستند که با لحنی بی‌پروا استدلال می‌کنند، باید فضای مجازی را به کل تعطیل کرد. 🔹 البته اینکه نتفلیکس و به‌طور کل دموکرات‌ها و به‌طور کلی‌تر لیبرال‌ها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا می‌توانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایه‌داری را ببینیم. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت ششم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هنر جهت‌دهی به تولید با اقتصاد هنر 🔸یوتیوب در آستانه شانزده‌سالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفت‌انگیز است. 🔸یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۷۰درصد زمان‌های مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت می‌گیرد. 🔸بیش از ۱۰۰ کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی بزرگ در دنیاست. روزانه ۵۱ درصد از کاربران یوتیوب از وب‌سایت بازدید می‌کنند و هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در یوتیوب آپلود می‌شود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیب‌تر اینکه روزانه یک‌میلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا می‌شود. ✍️نویسنده: سیدمهدی موسوی‌تبار •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2978 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هنر جهت‌دهی به تولید با اقتصاد هنر 🔸«خرس» ساخته خسرو معصومی فیلمی بود که چندی پیش به‌صورت غیرقانونی در یوتیوب منتشر شد. 🔸انتشار این فیلم صدای کارگردان و تهیه‌کننده آن را درآورد و تهیه‌کننده‌های دیگر هم به این موضوع اعتراض کردند و خواستار پیگیری و شناسایی عامل آن شدند. ظاهرا قراردادی بین یوتیوب و کسی که این فیلم را در اختیار آنها قرار داده، بسته شده است. 🔸 البته رستاخیز هم چنین مشکلی را داشت که قرار بود حل شود و اختلافات مالکان باعث بروز چنین اتفاقی شده بود. 🔸مرتضی شایسته از تهیه‌کنندگان سینما در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به مساله حق کپی‌رایت در ایران گفت: «ابتدا باید این مساله حل شود تا از انتشار دزدی و غیرقانونی بخش بزرگی از فیلم‌ها جلوگیری کنیم. کار کردن با یوتیوب بد نیست، به‌شرطی که قانونی و از مسیر صحیح باشد.» 🔸شایسته با اشاره به ماجرای فیلم خرس اضافه کرد: «تهیه‌کنندگان سینما راهکاری اندیشیده‌اند که ماجرای فیلم خرس تکرار نشود و جلوی یوتیوب هم گرفته شود. 🔸اولین قدم این است که جلوی انتشار غیرقانونی فیلم‌ها در یوتیوب گرفته شود و سپس راهکار قانونی‌اش طی شود. بعضی آدم‌ها سر خود فیلم‌ها را در یوتیوب به اسم خودشان ثبت کرده‌اند و الان در تلاشیم این مالکیت‌ها از دست آنها خارج شود.» 🔸مرتضی شایسته عدد فیلم‌هایی را که غیرقانونی به یوتیوب داده شده‌اند، درحدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عنوان خواند و گفت: «بعضی فیلم‌ها که به‌صورت قانونی به یوتیوب داده شده‌اند ماهیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار درآمد داشته‌اند و خودم هم قرار است فیلم‌هایم را به‌شکل قانونی دراختیار یوتیوب قرار بدهم.» ✍️نویسنده: سیدمهدی موسوی‌تبار •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2978 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست 🔸باید اذعان کرد با آنکه در باب خیلی چیزها، چیزهای مهمی می‌دانیم ولی تقریبا هیچ چیزی -به بیانِ دقیق‌تر، هیچ چیزِ مهمی- درباره حرفِ مفت نمی‌دانیم! ا 🔸ز دیدِ فرانکفورت، «ابتدایی‌ترین و مقدماتی‌ترین سوال‌ها درباره حرف مفت همچنان نه‌تنها بی‌پاسخ، که نپرسیده باقی مانده‌اند.» 🔸 ظاهرا مساله ما با حرفِ مفت این نیست که راه را اشتباه (یا حتی اشتباهی) رفته‌ایم؛ مساله این است که هنوز حتی راه نیفتاده‌ایم. 🔸اما اگر این‌گونه باشد آنگاه به‌راه‌افتادن، در ابتدا، با نوعی این در -و- آن در زدن همراه خواهد بود. ✍️نویسنده: مهدی سلیمانی‌خورموجی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2976 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست 🔸 با آنکه حرفِ مفت – در معنای روزمره‌اش- غالبا به کلامی اطلاق می‌شود که زیاده و سهل‌یاب است ولی «هری گوردِن فرانکفورت» نویسنده کتاب «در باب حرفِ مفت» با واکاوی زیرکانه لایه‌های زبانی نهفته در پس آن، نه به زیاده‌گویی افتاده و نه محتوای کلامش به‌گونه‌ای است که سهل‌یاب باشد. 🔸از دید یک فلسفه‌خوانِ حرفه‌ای، باید متن او را اثری جاافتاده در سنت فلسفه زبان روزمره به‌شمار آورد؛ اما روایت جسورانه و مثال‌آوری‌های خلاقانه – و حتی گاه خنده‌آور- نویسنده سبب شده است کتاب از یک اثر کسل‌کننده آکادمیک فاصله بگیرد و برای مخاطب عام نیز جذابیت‌های خودش را داشته باشد. 🔸ناگفته پیداست که احتمالا بسیاری ریشخندکنان با خود بگویند: «وقتی فیلسوف باشی و هیچ هنری جز حرف‌زدن بلد نباشی و از بدِ حادثه، حرفی نیز برای گفتن نداشته باشی، آنگاه حرفِ مفت زدن -یا درباره حرفِ مفت، حرف زدن- بهترین (و شاید تنها) راه گریزی باشد که برایت باقی می‌ماند.» 🔸خب، چه کسی می‌داند؛ شاید به‌راستی این‌گونه بوده است. چه‌بسا فرانکفورت نیز همچون راسل، پس از عمری آکادمیک نوشتن (و در بابِ امور آکادمیک نوشتن)، بالاخره کف‌گیرِ مخارجش به ته دیگ خورده و ناگزیر شده با نوشتن درباره مسائل عامه‌پسند راهی برای گذران زندگی‌اش بیابد. 🔸شاید او نیز همچون برخی فلسفه‌خوان‌های امروزی، صرفا در پی ِیافتنِ مخاطبانِ بیشتری بوده تا حس جاه‌طلبی‌اش را ارضاء کند. ✍️نویسنده: مهدی سلیمانی‌خورموجی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2976 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی می‌شود 🔹فیلم سینمایی پرده آخر(۱۳۶۹) یک فیلم اکسپرسیونیستی است که توانست در نهمین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بخش‌های بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، کارگردانی، فیلمبرداری، گریم، صدابرداری و طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند. 🔹حضور گروه تئاتر در خانه و اجرای نمایشنامه تنظیم‌شده توسط کامران‌میرزا، شاید مهم‌ترین وجه جنون‌آمیز این فیلم باشد. 🔹در ابتدای فیلم، بازیگران تئاتر هر کدام به‌صورت اختصاصی خود و نقشی را که قرار است ایفا کنند، به تاج‌الملوک و کامران‌میرزا(به تعبیری تهیه‌کننده و کارگردان این نمایش تراژیک) معرفی می‌کنند. صحنه این نمایش نه در سالن آمفی‌تئاتر، بلکه در خانه‌ای قدیمی است. ✍️نویسنده:داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2974 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی می‌شود 🔹فروغ نقش اصلی داستان که از نقشه تئاتر خبر ندارد، نمی‌تواند خیال و واقعیت را از هم تمیز دهد. آغاز جنون، همین عدم توانایی تمایز بین واقعیت و رویاست و فرد، متوهم می‌شود. کامران از هنر نمایشنامه‌نویسی خود به «اسب خیال» یاد می‌کند. 🔹 هنر از قوه خیال برمی‌آید، چنانکه جنون نیز از قوه خیال است، یعنی هنر و جنون مظروف یک ظرف هستند و آن ظرف خیال است. قوه خیال انسان در برابر قوه عاقله او قرار دارد. 🔹 از قوه عاقله فلسفه و دانش برمی‌خیزد و قوه خیال فرم‌ها، چارچوب‌ها و قواعد را رد می‌کند و ایده‌های بدیع را می‌آفریند. در کارگردانی و بازیگردانی واروژ کریم‌مسیحی بازیگران به‌صورت اغراق‌شده -که یادآور تفاوت‌های بازیگری تئاتر و سینماست- بازی می‌کنند. 🔹در نهایت پرده آخر نمایش با حضور کارآگاه انجام می‌شود و پایان نمایش لحظه‌ای است که حقیقت آشکار می‌شود. در پایان داستان، آگاهی مطلق به تمام شخصیت‌های داستان و مخاطب تسری داده می‌شود و همه‌کس، همه‌چیز را می‌فهمند. 🔹در پرده آخرِ فیلم سینمایی پرده آخر، قصه تراژیک فروغ به کمدی بدل می‌شود. کامران‌میرزا و کارآگاه و فروغ می‌خندند و اعضای گروه تئاتر خیابانی برای یکدیگر دست می‌زنند و یکدیگر را تشویق می‌کنند و ساز می‌زنند و آواز می‌خوانند. پرده آخر، با کمدی تمام می‌شود. 🔹 در تراژدی حقیقت رعب‌آور و ترسناک جلوه می‌کند اما در کمدی، آگاهی به مرحله بالاتری رسیده و مسخرگی آن عیان شده است تا جایی که مایه قهقهه فروغ و خنده‌های کامران می‌شود. در تحلیلی که هگل در پدیدارشناسی روح(بخش دین) و درسگفتارهای زیبایی‌شناسی ارائه کرده، تراژدی نسبت به کمدی در سطح پایین‌تری قرار دارد. 🔹در تراژدی، هدف، کاتارسیس یا پالایش روح است اما در کمدی، دیگر تربیت سوژه انسانی مساله نیست و خود حقیقت مساله است. تاج‌الملوک که قصد قتل را داشته و از ابتدا می‌خواسته رقیب مالی‌اش را از راه به‌در کند، خود به جنون دچار می‌شود. مرز جدید در پایان فیلم مشخص می‌شود یعنی مشخص می‌شود که خیال چه بوده و واقعیت از چه قرار بوده است و مجنون فیلم چه کسی قرار است باشد. ✍️نویسنده:داوود طالقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2974 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻نظر رجال سیاسی ایران در مورد انتخابات آمریکا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
شرطی‌سازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است 🖋مصاحبه مفصل دکتر حمیدرضا مقصودی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با سایت فکرت در موضوع شرایط اقتصادی کشور در رکود کرونایی http://fekrat.net/2990/%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a7/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیم‌تر شده بود و در کمای مصنوعی به سر می‌برد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سال‌ها بود. 🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاه‌بیت ایده‌اش، با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که و با انقلاب اسلامی می‌کند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینه‌ی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیان‌های انقلاب اسلامی را فراهم می‌سازد و مانع تبدیل شدن آنها به می شود. خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺 @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻طب سنتی و مدرن، نیازمند معالجه با گفت‌و‌گو 🔸واقعیت این است که هر مکتب و علمی عده‌ای بلندگو و سخنران می‌خواهد. همانطور که همه مکاتب دینی و الهی مروّج دارند، مکاتب طبی نیز مروّجان خود را دارند. 🔸اما در مورد طب سنتی دو ملاحظه جدی در این رابطه وجود دارد. اول آنکه این مروّجان به جای اینکه به مراجع علمی رجوع دهند، خود مرجع علمی شده‌اند. 🔸بسیاری از مبلغان طب سنتی بیش از چند کتاب در این حوزه مطالعه نکرده‌اند ولی شده‌اند مرجع این علم. ✍️نویسنده:حمید ایزدبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3003 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻طب سنتی و مدرن، نیازمند معالجه با گفت‌و‌گو 🔸به جای ایجاد تقابل و سوگیری و بستن راه گفت‌وگو و تعامل، کمی از میزها و صندلی‌های خود فاصله گرفته و بگذارید گفت‌وگو شکل بگیرد. قطعاً بر دانش طب سنتی اشکالات و خطاهایی وارد است و این دانش نیاز به ارتقاء و تکامل دارد. 🔸اینگونه نیست که طب سنتی وحی ازل و ابدی بوده و خدشه‌ای به آن وارد نباشد. قطعاً پیشرفت‌های شگفت‌انگیز علمی و دانش بشری شر طی چند قرن اخیر می‌تواند به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر طب سنتی کمک کند. 🔸راه‌حل آن است که بستر و امکان گفت‌وگو فراهم شود. در حال حاضر با ایجاد شکاف‌های نگرشی و بینشی بین طب سنتی و مدرن و همچنین فقر امکانات در میان اهالی طب سنتی، امکان گفت‌وگو وجود ندارد. 🔸در واقع گفت‌وگو حدی از برابری را می‌خواهد. گفت‌وگو وقتی معنا دارد که حدی از تعادل در منابع و امکانات میان طب سنتی و مدرن برقرار باشد تا آنگاه امکان سخن‌گفتن فراهم شود. در غیر این صورت اهالی طب سنتی هرچه هم بدوند و تلاش کنند، راه به جایی نخواهند برد. 🔸بنابراین اولاً باید طب سنتی حمایت شود در ثانی تعصبات کورکورانه شبه‌علمی کنار گذاشته شود، و اهالی هر دو طرف در کرسی‌های آزاد اندیشی به گفت‌وگو پرداخته و ماحصل این تعامل را در اختیار مردمی بگذارند که تشنه این ثمر هستند. مردم از اختلاف و دعوا خسته‌اند و به اندازه کافی از تیغ کین برخی سیاسیون کشیده‌اند، شما اهالی علم و دانش بر آن نیفزایید. ✍️نویسنده:حمید ایزدبخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3003 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻برای ترویج علم به دنبال زبان جدیدی هستیم 🔹 مخاطبان رادیو جوان هم متفاوت از دیگر شبکه‌های رادیویی هستند. 🔹همچنین این نکته را هم می‌دانیم که رادیو در مقایسه با تلویزیون مخاطبان کمتری دارد؛ پس تمام تلاش ما این است که برنامه‌ای تولید کنیم تا متناسب با جذابیت‌های خاص شبکه رادیویی جوان باشد و ازطرفی مناسب پخش در بازه زمانی ۱۱ شب؛ در عین حال مانند برنامه‌های علمی گذشته به‌روز بودن موضوعات و وفاداری به مفاهیم علمی اهمیت زیادی برای ما دارد. 🔹ما به دنبال زبان جدیدی برای ترویج علم هستیم که نمی‌دانم به خلق این زبان می‌رسیم یا نه؟ 🎤گفت و گو با: سیاوش صفاریان‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻برای ترویج علم به دنبال زبان جدیدی هستیم 🔹در حقیقت شبکه چهار تمایلی به ادامه برنامه «آسمان شب» نداشت. اینکه می‌گویند ما می‌خواستیم ادامه دهیم و شما نخواستید، شبیه شوخی است. 🔹واقعیت این است که اگر رسانه‌ای بخواهد برنامه‌ای ساخته شود، مذاکراتی برای بقای آن انجام می‌دهد. همیشه به دلیل نوع مخاطبان شبکه چهار، محبوبیت برنامه و اینکه عامل زایش یک اتفاقی جدید بود، بدون اینکه تمنای مالی داشته باشم در آن حضور پیدا می‌کردم. 🔹ما با عشق و علاقه برنامه را پیش می‌بردیم اما مساله اصلی، عدم‌تمایل شبکه نسبت به ادامه پیداکردن این برنامه بود. مصداق بارز آن هم برنامه مشابهی بود که بعد از تعطیلی «آسمان شب» تولید شد. من در جایگاه قضاوت نیستم اما گذشت زمان ثابت می‌کند که برنامه تولیدشده فعلی هم نتوانسته اتفاق جدیدی را رقم بزند و جایگزین «آسمان شب» شود. 🔹واقعیت این است که «آسمان شب» یک جریان برنامه‌‌‌سازی در تلویزیون بود؛ جریانی که در نتیجه آن مخاطبان علاقه‌مند کم‌کم به کارشناسان برنامه تبدیل شدند. 🔹«آسمان‌شب» نه‌تنها مورد توجه مخاطبان داخلی قرار گرفت بلکه در خارج از ایران هم مورد تحسین واقع ‌شد؛ حتی بولتن اتحادیه بین‌المللی نجوم در مورد آن مطلبی منتشر کرد. 🔹 «آسمان شب» تجربه رسانه‌ای موفقی بود که توقف آن به هر دلیلی یا بهتر بگویم به هیچ دلیلی برای رسانه‌ای مانند تلویزیون که به شدت به دنبال جذب مخاطب است، مقرون به‌صرفه نبود. 🎤گفت وگو با: :سیاوش صفاریان‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3000 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از قدیس تا ابلیس! 🔸شخصیت نقی در فصول پنجم و ششم و به‌خصوص ششم پایتخت بیشتر شبیه یک هیولاست که ابن‌الوقت، ریاکار و فرصت‌طلب است و از قربانی کردن اطرافیانش برای پیشرفت خود ابایی ندارد. 🔸او حتی با اکراه ارسطو را که به‌خاطر مسائل مالی و چک به زندان افتاده و حالا آزاد شده، می‌پذیرد. همه ساده‌دلی‌ها و پندار نیک نقی جایش را به یک سوء‌ظن و کج‌اندیشی داده است. 🔸به نظر می‌رسد کاراکتر اصلی و محوری سریال پایتخت در دام شهرت که می‌افتد از شمایل معصومانه‌اش فاصله می‌گیرد و آلوده مناسبات رقابت‌گونه پیرامونش می‌شود. ✍️نویسنده:محسن محمدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2998 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از قدیس تا ابلیس! 🔸این شب‌ها که شبکه آی‌فیلم سریال پایتخت را روی آنتن خود دارد و دست بر قضا، همچنان هم پر مخاطب و خواستنی است‌، «نقی معمولی» با آنچه در فصل ششم از این کاراکتر دیدیم فرسنگ‌ها فاصله دارد. 🔸 دگردیسی شخصیتی و اخلاقی نقی در فاصله میان سری اول تا ششم پایتخت شگفت‌‌انگیز و به شدت قابل تأمل است. نقی در فصل اول پایتخت، گچکاری است ساده‌دل، زحمتکش، ساعی و خوشبین به زندگی. او که خانواده دوست است و اهل زن و زندگی، به پایتخت آمده به این امید که پیشرفتی داشته باشد و تحولی رخ دهد در آینده خود و فرزندانش. 🔸گچکار ساده‌دل مازنی خوش‌بینی‌اش را حتی در برابر مشکلات سلسله‌واری که حول‌و‌حوش مساله خرید خانه برایش پدید می‌آید از دست نمی‌دهد و امید از دلش رخت برنمی بندد. 🔸هر چقدر تعاملات نقی و ارسطو در فصل اول پایتخت دوستانه است و دوسویه و محبت‌آمیز، در فصول بعدی و به‌خصوص پایانی، خصمانه می‌شود و حتی برای لحظاتی نفرت‌انگیز و کینه‌آلود. این دو پسر خاله هر چقدر در سری اول و دوم پایتخت با هم می‌خندند و شاد هستند، در فصول بعدی به هم می‌خندند و یکدیگر را به سخره می‌گیرند و دست می‌اندازند. 🔸هر چه هست، «پایتخت» سریال جذاب و حائز نقاط قوت و تمایز فراوانی است و تماشای دوباره‌اش ملال‌آور نیست، به‌خصوص سری اول «پایتخت»که بهترین و جذاب‌ترین بخش این اثر نمایشی ۶ گانه است. 🔸شبکه خاطره‌ساز آی‌فیلم در این ایام مبارک با به روی آنتن بردن «پایتخت» فرصتی دوباره را فراهم آورده برای دیدار با خانواده معمولی‌ها به‌خصوص نقی معمولی که همچنان در ابتدای راه است و مهربان، ساده‌دل و پر از حس‌های خوب. ✍️نویسنده:محسن محمدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2998 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
علوم_انسانی_اسلامی_ج_۲(1).mp3
21.84M
🔊 🔻 ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
🔊 🔻 ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net