فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻پیامبر اسلام نور بود
💠امام خمینی(ره) _ رهبری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #پیامبر #رسالت #نور
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پول ملکه برای شبکه «من و تو»
🔸شبکه منوتو با تکیه بر اتاق فکری قوی و منابع غیرشفاف و مبهم به دقت اتفاقات ایران را رصد میکند، اما نگاهی دقیق به برنامههای این شبکه نشان میدهد که شناخت عمیقی از مردم ایران ندارد و پافشاری عجیبی در نگهداشتن مردم در سطح و توجه به مسائل دمدستی دارد.
🔸مدیران این شبکه دست روی خلأهایی گذاشتهاند که سالها دلسوزان نظام آنها را به صداوسیما متذکر میشدند و میشوند اما خبری از گوش شنوا نبوده و نیست.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انگلیس #من_و_تو
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2916
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پول ملکه برای شبکه «من و تو»
🔸شاید مهمترین هدف از تاسیس شبکه «من و تو» را بتوان تغییر سبک زندگی مردم با تکیه بر همراهی ظاهری و توجه به خواستههای آنها و صبوری مدیران منوتو در رسیدن به آن عنوان کرد. اما واقعیت این است که بخشی از دیده شدن برنامههای «منوتو» به دلیل برخی محدودیتهای داخلی است و بخش عمدهای هم به سبب بیتوجهی به اثرگذاری رسانه و نبود خلاقیت در رسانههای ملی داخلی است.
🔸اگر منوتو با تکیه بر چند برنامه توانسته مخاطبان زیادی را جذب خود کند اما نگاهی گذرا به اتفاقات ۱۰ سال اخیر در تلویزیون نشان میدهد که هرگاه یک سریال یا برنامه جذابی در داخل پخش شده است آمار بینندگان این شبکه بهشدت کاهش پیدا کرده است.
🔸سرگرمی و تفریح نیازهایی است که باید در رسانهها به آنها توجه شود و تجربه نشان داده که هرگاه به این دو توجه شده موفقیتهای چشمگیری به وجود آمده است.
🔸اگر در حوزه موسیقی و در تلویزیون خودمان نمیشود برنامههای مشابه شبکههای ماهوارهای ساخت، اما در حوزه طنز و سرگرمی، دست تلویزیون باز است و میدان عمل گسترده. فراموش نمیکنیم زمانی تلویزیون خودمان با ساختن برنامههایی مانند «جُنگ هفته»، «ساعت خوش» و «مسابقه هفته» توانست میلیونها مخاطب را در دوران جنگ و مشکلات پس از آن پای تلویزیون بنشاند و موفق عمل کند.
🔸شبکه منوتو فرم یا ساختار تازهای به مردم نداده و نمیدهد و تنها تغییراتی در فرم برنامههای موفق تلویزیونی دنیا داده است و البته که دست روی محدودیتها یا کمبودهایی میگذارد که در داخل ایران یا نمیشود یا نمیخواهند آن را برطرف کنند. متاسفانه موفقترین مستندهای منوتو از آرشیو صداوسیما بیرون آمده و میآید و هیچگاه کسی پاسخ محکمی به چرایی این اتفاق نداد.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #انگلیس #من_و_تو
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2916
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻روایت ایرانی از دوقطبی آمریکایی
🔹فضای انتخابات آمریکا در این دوره به دورههای انتخاباتی ایران خیلی شباهت دارد.
🔹اولین ویژگی این انتخابات آن است که خیلی قطبی شده. دومین ویژگی آن این است که یک گفتمان ساخته شده و ویژگی سوم نیز این است که فضای بوروکراتیک و تکنوکراتیک در برابر فضای پوپولیستی قرار گرفته است.
🔹در نتیجه در چنین شرایطی، رسانهها میتوانند یک نقش پیش از انتخابات داشته باشند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انتخابات #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2914
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻روایت ایرانی از دوقطبی آمریکایی
🔹بحث ترامپ یک بحث ضدساختار و بحث ضدبوروکراسی است. میخواهد این مسأله را مطرح کند که مشکل اساسی آمریکا و آن چیزی که منجر به شکلگیری دولت ضعیف شده، کارگزارانش، تکنوکراتها و بوروکراتهایش است، یعنی نمیتوانند خوب تصمیمگیری و سیاستگذاری کنند و دچار تردید هستند.
🔹 کاری که ترامپ میکند این است که اول از همه خودش را از فضای تردید خارج میکند، یعنی ریسک تصمیمگیریاش بسیار بالاست و چون آمریکا یک قدرت بزرگ جهانی است، قابلیت این را دارد که هزینههای آن ریسک را بپردازد، یعنی اگر یک پولدار در کازینو ۱۰ بار روی یک خانه سرمایهگذاری کند، میتواند نتیجه خوبی بگیرد و یک مازاد جدیای را به دست بیاورد.
🔹این وضعیت قدرتهای بزرگ است؛ بنابراین فضای انتخاباتی موجود آمریکا یک فضای قطبیشده است و رسانهها خیلی در آن تحرک دارند و خیلی تکنیکال کار میکند. به همین دلیل است که فضای اجتماعی ایران را تحت تاثیر قرار داده و جامعه ایرانی احساس میکند پیروزی بایدن قطعیت دارد، در حالی که ممکن است یک نوع نسبیت قویای را داشته باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انتخابات #آمریکا #ترامپ #بایدن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2914
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توسل به اهل بیت (ع)
🔸توجه به این نکته لازم است که واسطه قرار دادن اولیای الهی و توسل به آنان برای گرهگشایی در زندگی، در عرض دعا و استغاثه و استغفار از محضر خدا و توسل به وجود حقتعالی، نمیباشد، بلکه در طول هم قرار دارند و این نحوه وساطت در واقع نقش مکمل دارد.
🔸واسطهگری آن بزرگواران در حقیقت شعاعی از لطف خداست. به نظر میرسد که برای شناخت مقام و منزلت امامان(ع) و درک عظمت آنان در نظام هستی، یکی از بهترین و معتبرترین منابع امامشناسی به طور یقین «زیارت جامعه کبیره» است که از ناحیه مقدس امام هادی(ع) انشاء شده است.
✍️نویسنده: محمدمهدی رشادتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توصل #اهل_بیت (ع) #امام #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2912
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻توسل به اهل بیت (ع)
🔸با اینکه درهای رحمت خدا به روی همه انسانها، همیشه گشوده است و هر شخصی میتواند به طور مستقیم و بدون واسطه با خدای خویش راز و نیاز کند و از او درخواست کمک نماید، اما به طور قطع، بدون ولایت اهلبیت(ع) به کمال شایسته انسانیت و به مراتب سعادت حقیقی نخواهد رسید.
🔸ما بندگان ناسپاس مانند کودکان، خود را سرگرم زیباییهای فریبنده دنیا ساختهایم و به خاطر کثرت اشتغالات و خطاها، پردهای میان خود و خدا افکندهایم که مانع بزرگی برای دریافت فیوضات الهی گشته است. گویی روحها با انبوه گناهان مسخ شده است و ربط و نسبت ما را با خدا بریده است.
🔸دوستی و رفاقت با خدا، لیاقت و شایستگی میخواهد، روح و روان ما با حقیقت خالق هستی باید همخوانی داشته باشد. ما هیچ شباهت و سنخیتی با وجود حق تعالی نداریم. به همین علت غالبا از فیض فراوان دعا و نیایش و ذکر و توسل محروم ماندهایم.
🔸بنابراین ما انسانهای ضعیف و ناقص و درمانده، به مقامات پاک اهلبیت(ع) و یا یکی از اولیاء الهی و بندگان صالح متوسل میشویم تا با مساعدت و شفاعت آنان، بتوانیم به آغوش پر مهر و محبت خدا برگردیم و زندگیمان به عطر دلانگیز ولایت معطر شود.
✍️نویسنده: محمدمهدی رشادتی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توصل #اهل_بیت (ع) #امام #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2912
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی
🔹تمدن میان انسان با انسان هنجاری، اخلاقی و انسانی است، یعنی تا مناسبات میان انسانها، انسانی نشود تمدن منعقد نمیشود.
🔹 تمدن عمل جامع به دین جامع است؛ اگر باور داریم که قرآن و اسلام جامع است، آن گاه تحقق بخشیدن به این متن جامع در عرصه اجتماعی عملاً ما بازاء تمدنی مییابد ولو اینکه هر اسمی مانند امت و تمدن و… بر آن بگذاریم.
✍️نویسنده: حبیب الله بابایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #عقل #تمدن #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2928
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی
🔹تمدن در واقع یک وضعیت و پروژه نیست بلکه فرایند و پروسه است، ولی فرایندی بودن به معنای بیرون بودن از اراده انسان نیست و به معنای پیچیدهتر در تمدن نیازمند تراکم ارادهها هستیم.
🔹ما امروز در درون این فرایند هستیم؛ در تمدن غرب، دو جنگ جهانی به رغم افقهای سیاهی که ایجاد کرد در درون فرایند تمدنی آنها بود؛ زیرا فرایند تمدنی تعطیل نشد.
🔹خشی از مشکلات ما جهانی فکر نکردن است؛ اینکه گاهی نمیتوانیم ظرفیتهای درون خود را در فرض در نظام سلامت فعال کنیم، چون جهانی نمیاندیشیم؛ تمدن یک پروژه امید صرف نیست، بلکه پروسه ترقی و گذار است.
🔹اتفاقاً تمدنها را در معضلات کلان محک میزنند. در ایام کرونا این مسئله جدی شد که چه تمدنی میتواند الگو برای مقابله با کرونا ارائه دهد؛ آیا داروی آمریکایی و یا الگوی چینی و سنتی شرقی میتواند.
🔹دهها تعریف از تمدن داریم و بستگی دارد. ما برای چه غایتی دنبال تمدن هستیم و براساس آن غایت میتوانیم تعریفی از تمدن بدهیم؛ تعریف فلسفه اجتماعی آن است که تمدن بزرگترین نظام مناسبات انسانی است؛ کلان، فراخ، شامل، جامع، جهانی، نظاموار و سیستماتیک است و میان انسان با انسان رخ میدهد.
✍️نویسنده: حبیب الله بابایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علم #عقل #تمدن #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2928
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻عدالت گستری محوریترین اصل شکلگیری دولت اسلامی
🔸اجتماعات همه جا نظام و نظام سیاسی دارند، و نظامهای سیاسی همه دولت دارند و این جز لوازم است، لذا دولت یک امر عمومی است، حتی در دوران بسیار گذشته هم بحث دولت مطرح بوده چون امور عمومی داشتند و هر کجا که امور عمومی باشد، باید دولت شکل بگیرد.
🔸انسان باید با اراده، تفکر و تدبر بحث تشکیل دولت را پیگیری داشته باشد و این بحث پیگیری تشکیل دولت ارادی و اختیاری است.
🔸اما در خصوص عدالت باید گفت این وظیفه رهبران جامعه است. رهبر، امام و هادی جامعه است و دولت و حکومت حتماً نیاز به امام، رهبر و ریاست دارد.
✍️نویسنده: حجت الاسلام نجف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #عدالت #عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2931
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻عدالت گستری محوریترین اصل شکلگیری دولت اسلامی
🔸در بحث ادله ضرورت دولت، شکل گیری و جایگاه آن گرچه مناسب است با رویکرد حکمت متعالیه به بحث بپردازیم و رویکرد فیلسوفان سیاسی را مورد توجه قرار دهیم.
🔸با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، و پرورش جمعی از نخبگان جدید، بهتر است این مجموعه که آشنایی به ابعاد مختلف فلسفه سیاسی دارند به عنوان کارشناسان فلسفه سیاسی که با آسیبها و چالشهای دولت و حکومت هم آشنا هستند، هم آرای فیلسوفان سیاسی را گزارش و مطرح و
🔸همچنین آرای خودمان را نیز بیان کنیم.
البته اگر ضرورت بر اساس عدالت باشد، عدالت را باید تعریف و واکاوی کنیم؛ یعنی هر ذی حق را به حق خود برسانیم، این میشود تعریف عدالت. بنابراین هدف از تشکیل حکومت این است که همه انسانها به حقوق خود برسند
🔸برخی حقوق شخصی است مثل ازدواج، خوردن، آشامیدن، خرید و فروش، که اما وظیفه اصلی احقاق حقوق شخصی بر عهده خود افراد است، اما دولت میتوانند به افراد برای این حقوق شخصی کمک کنند و موانع تحقق آن را برطرف سازند.
🔸برخی از حقوق هم حقوق گروهی است که گروهی از مردم و شهروندان مشمول آن حق هستند مثل حق امنیت، بهداشت و … در اینجا دولت باید برای این حقوق ورود کند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام نجف لکزایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #عدالت #عدالت_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2931
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📣نشستهای تخصصی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔹نشست اول؛ «بومیسازی ادبیات نظری سواد رسانهای»
🔻مدیران علمی نشست:
دکتر محمدهادی همایون
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔻مقالات منتخب برای ارائه:
⬅️«معرفت یابی بنیانهای نظری سواد رسانهای بومی در ایران» ـ داوود آقارفیعی
⬅️«تربیت رسانهای مسجدمحور» ـ سیدعلی رضوی دهکردی و محمدحسین شاهآبادی
🕰شنبه ۱۷ آبان از ساعت ۱۶ تا ۱۷
📍نشستها را بهصورت زنده از طریق لینکهای زیر همراهی کنید:
👉https://vc.isu.ac.ir/ch/milconf
👉https://www.aparat.com/miconf.ir/live
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کارشکنی نفوذیها
🔹جمهوری اسلامی توانست گفتمان تقریب مذاهب اسلامی را در سطح جهان اسلام ترویج و نهادینه کند، برای آن ساختار به وجود بیاورد و آن را توسعه دهد.
🔹 اگر همان وضعیت پیش از انقلاب ادامه مییافت، اگر گفتمان وحدت به این شکل در سطح جهان اسلام رشد نمیکرد، امروز اکثریت جهان اسلام در برابر ایران ایستاده بودند و با ایران دشمنی میکردند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه عکس آن رخ داد.
🔹امروز جمهوری اسلامی با اکثر کشورهای مسلمان رابطه نزدیک و همکاری دارد. این رابطه نزدیک و همکاری در سایه ترویج گفتمان وحدت به وجود آمده است.
🎤گفت وگو با:آیتالله محسن اراکی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوری_اسلامی #نفوذ #کارشکنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2938
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻کارشکنی نفوذیها
🔹یکی از آسیبهای موجود در بحث گفتمان وحدت، دخالتهای بیگانه است. وقتی بحث از دخالت بیگانه میکنیم مساله فقط این نیست که دشمن کمک مالی کند، بلکه بحث مهمتر، مساله نفوذ است.
🔹 من نه اینکه بر اساس تحلیل و قرائن و شواهد بگویم، بلکه بر اساس خبر قطعی میگویم که امروز آمریکا و اسرائیل در دانشگاه ما و در حوزه ما نیرو و سرباز دارند. قاطعانه هم اعلام کنم یکی از نهادهایی که بیشترین نفوذی را در خود دارد، همین نهادهای فرهنگی کشور است.
🔹ما اگر به هشدارهای قرآنی عمل میکردیم و هر کسی را وارد جبهه خودی نمیکردیم، اینگونه اتفاقاتی رخ نمیداد. جریانهای نفوذی در ابتدای انقلاب منزوی شده بودند اما کمکم با روی کار آمدن برخی دولتها، این جریاناتی که هم نفوذی دشمن بودند و هم از نظر فکری در برابر گفتمان انقلاب اسلامی بودند، دوباره پا گرفتند و برجسته شدند و دوباره نفوذ آنها در فضای فکری و فرهنگی کشور غلیظ شد.
🔹این از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم. امروز در حوزه، نفوذیهای دشمن در حال فعالیت هستند و در لباس روحانیت مشغول به کارند. در دانشگاه که دیگر جای خود دارد. این جریان نفوذی در داخل کشور، یکی از مهمترین موانع تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.
🔹 من برای اینکه عمق جریان نفوذ در کشور را برای شما به وضوح نشان دهم، خاطرهای را تعریف میکنم که شما با دقت در این خاطره میتوانید ببینید عمق و وسعت نفوذ دشمن در دستگاههای داخلی ما برای ایجاد مانع جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی چگونه است؟
🎤گفت وگو با:آیتالله محسن اراکی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جمهوری_اسلامی #نفوذ #کارشکنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2938
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تفکیکیان توانایی و دغدغه مواجهه با فلسفه جدید را ندارند
🔸تفکیکیان میان وحی ناب و خالص عندالنبی و وحی منقول در اختیار ما، تفکیک قائل نمیشوند. به گمان من ریشه اصلی اختلاف و نزاع هم در همین نکته است.
🔸آنچه خطاناپذیر، علم صحیح و حقیقت الهی است وحی عندالرسول است. الفاظ وحی در دسترس ما است نه حقیقت وحی، ما موظف هستیم تمام تلاش خود را برای بهدست آوردن وحی ناب و محض بهکار گیریم، اما آنچه درنهایت بهدست میآوریم، فهم خویش از وحی است.
🔸دهها و هزاران قاعده و قانون برگرفته از علوم [را] دست مییابیم [که] همان وحی منقول است نه وحی ناب و خالص.
🔸 مگر اینکه تفکیکیان بگویند هریک از ما(لا سمح الله) پیامبری هستیم که به وحی خالص و ناب دست مییابیم. بیشک تفکیکیها به چنین لازمه باطلی -که به انکار نبوت خاصه منتهی میشود- تن نمیدهند.
🎤گفت وگو با: محمدعلی عبداللهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تفکیک #علم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2936
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تفکیکیان توانایی و دغدغه مواجهه با فلسفه جدید را ندارند
🔸در دیدگاه ما فلسفه و علوم بشری به الهیات شکل میدهند نه اینکه حقایق الهی را ایجاد کنند. حقایق الهی از سوی خداوند بر پیامبر نازل شدهاند.
🔸این حقایق خطاناپذیرند و در اختیار انسانهای معصوم و برگزیده الهی. البته مساله وجود خداوند و لزوم بعثت نبی بهصورت عام، امری است عقلانی نه وحیانی، زیرا در این مرحله هنوز وحی اثبات نشده است.
🔸پس از اثبات وحی و نزول کتاب الهی بر پیامبر، آنچه در اختیار بشر عادی قرار میگیرد، حقایق نقلشده است. خطای مکتب تفکیک این است که رتبه وحی محض و خالص را تنزل میدهد و در رتبه عقل -بهعنوان راهی دیگر برای کسب معارف وحیانی- قرار میدهد، عقل بشری نهتنها همرتبه وحی محض نیست، بلکه قابل قیاس با آن [هم] نیست.
🔸آنچه برای ما نقل شده، عین الفاظ وحیشده بر پیامبر [است و] البته فهمش مبتنیبر عقل است. پس عقل بهصورت عام یعنی درک نظری بشر و عقل فلسفی بهصورت خاص، هم در حدوث و هم در بقاء، الهیات را شکل میدهند.
🔸این همان دیدگاهی است که من از آن چنین تعبیر میکنم که فلسفه و عقل، الهیات را حدوثا و بقائا شکل میدهند و این معنایش این نیست که فلسفه و عقل حقایق الهی را ایجاد میکنند، حقایق الهی مخلوق خداوند برای کمال انسانند.
🔸عقل و درک نظری انسان راهی است برای رسیدن به این حقایق. اگر اختلافی هم در دستیابی فیلسوفان و تفسیرهای آنان وجود دارد مربوط به همین نکته است و این قدح و ذم نیست، بلکه پیشرفت درک و آگاهی ما در گرو همین اختلافهاست.
🎤گفت وگو با: محمدعلی عبداللهی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تفکیک #علم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2936
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مکتب اقتصاد اسلامی و ویژگیهای آن
🔹علم اقتصاد یک علم پیشینی نیست و اینطورنیست که اندیشمندان اقتصادی نشستهاند یک تئوریهایی مثل عرضه و تقاضا و کشش تقاضا و تورم و اشتغال را طراحی کرده باشند. خیر.
🔹 برخلاف علم فیزیک و شیمی که کشف واقعیتهای طبیعت است، علم اقتصاد کشف رفتار انسانهاست.
🔹اما رفتار خاص، مانند رفتار تولیدی، رفتار توزیعی و مبادلهای و رفتار مصرفی.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #سرمایه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2934
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مکتب اقتصاد اسلامی و ویژگیهای آن
🔹 در اقتصاد اسلامی اساس جامعه بر مبنای عدالت است. العدلُ اساسُ الاسلام. در تفکر سرمایهداری چنین چیزی نیست. خداوند در سوره حدید میفرماید : ما پیامبران را فرستادهایم تا مردم برای عدالت برخیزند. چنین چیزی در اندیشه سرمایهداری نیست.
🔹در اقتصاد اسلامی هدایت الهی در تولید، توزیع و مصرف قرار دارد. یعنی تبعیت از فرامین خداوند. خداوند حکم کرده است که چه چیزی مصرف کنید و چه چیزی مصرف نکنید و چه چیزی تولید کنید. آیا تولید محدودیتی ندارد؟ خداوند میفرماید شما حق ندارید شراب تولید کنید.
🔹 حق ندارید خوک پرورش دهید و وسائل قمار تولید کنید. حق ندارید آنچه را که موجب دشواری زندگی مردم است تولید کنید. در مقابل این تفکر، تفکر کسانی است که به انبیاء الهی میگفتند این نمازی که میخوانی وادارت میکند که از ما بخواهی ما خدایان خودمان را رها کنیم یا هر کاری که دلمان میخواهد درباره اموالمان انجام ندهیم.
🔹در تفکر سرمایهداری دقیقا این مسئله وجود دارد که انسان با اموال خود هر کاری که میخواهد میتواند انجام دهد. اما این با آموزههای انبیاء مطابقت ندارد.
🔹بله، اسلام در آیات و روایات به صورت یکپارچه به ما ارائه نکرده است اما این کار علمای اسلام است و شهید صدر این کار را انجام داده است. درست مثل این است که بگوییم اسلام فلسفه ندارد. فلسفه مال یونان است. این را بعضیها میگویند.
🔹میگویند اسلام با فلسفه مخالف هم هست. بله اسلام با برخی آموزههای فلسفه یونان مخالف است ولی بالاخره در تاریخ اندیشههای اسلامی دانشمندان مسلمان فلسفیدهاند و فلسفه اسلامی را رقم زدهاند یا خیر؟ ابن سینا فیلسوف اسلامی بود یا نبود؟ فارابی بود یا خیر؟ علامه طباطبایی فیلسوف بود یا خیر؟ امروز آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح فیلسوف هستند یا نیستند؟
🔹اینها دارند فلسفه اسلامی را آموزش میدهند اما ما در هیچ سورهای از سورههای قرآن فلسفه اسلامی نداریم.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #سرمایه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2934
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸از جمله اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات تأمین امنیت کاربران و ارائه اینترنت سریع و ارزان است.
🔸چرا این دو مهم هستند؟ موضوع امنیت کاربران بهعنوان پروتکلهای مصوب در بسیاری از کشورها پیگیری و خط قرمز جدی آنها محسوب میشود. همانگونه که در حوزه فیزیکی این مسئله مهم است که امنیت مشتریان در بانکها هنگام تبادل تأمین شود، در فضای اینترنت که امروز جایگزین فضاهای فیزیکال است نیز دارای اهمیت است.
🔸امنیت جسمی افراد در جوامع مهم است و امروز امنیت روانی جوامع با همین فضاها در حال تهدید و از بین رفتن است و اساساً مبحث تأمین امنیت موضوع مهم و کارویژه شبکه ملی اطلاعات است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸«شبکه ملی اطلاعات» بر اساس تحقق هدف مهم «استقلال شبکه» در سه لایه «زیرساخت»، «خدمات و کسبوکارها» و «محتوا» باید پیگیری و محقق شود.
🔸زیر ساخت قوی و تأمینکننده اصل استقلال باید امکان ایجاد مراکز داده به منظور میزبانی دادههای داخلی، افزایش سطح دسترسی عمومی به شبکه، افزایش تابآوری شبکه از طریق ایجاد رینگ در اتصالات داخل شبکه و… را فراهم آورد همان نکتهای که کمیسیون سولاریوم فضای مجازی آمریکا در سال گذشته میلادی خطاب به کنگره اعلام کرد که باید کمیته دائمی امنیت سایبری را برای ایجاد یکپارچگی برای مدیریت این حوزه در سنا ایجاد کند و موظف است که آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی را تا تابآوری ملی زیرساختهای اساسی تقویت کرده و ایمنی بیشتر اکوسیستم سایبری را به ارمغان بیاورد.
🔸در بخش خدمات و کسبوکارها علاوهبر ایجاد زمینههای لازم برای فعالیت و تعامل و تبادل این بخشها میتوانند علاوه بر حفظ و افزایش استقلال خدمترسانی به شهروندان، با حضور در بازارهای جهانی و منطقهای به اصلیترین منبع تاثیرگذاری یا صادرات داده نیز تبدیل شوند.
🔸یکی از مهمترین بخشهای شبکه ملی اطلاعات که از آن عقب هستیم موضوع محتوای بومی و داخلی مورد استفاده است. تحقق این بخش بدون تحقق دو بخش دیگر اساساً بعید و یا ناقص خواهد بود. سلطه محتوایی غیر بومی و در عین حال احاطه محتوای افکار عمومی داخلی با محتوای خارجی همان چیزی است که نگرانکننده است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹«نفوذ»، مفهومی بود که آیتالله خامنهای در دهۀ اخیر، بیش از گذشته بر آن تأکید کرد؛گویا دشمن بیشتر میکوشد که از طریقِ نفوذ، انقلاب را محاصره کند و به آن ضربه بزند.
🔹 این تأکید، از آن جهت بود که سیاستهای نیروی اعتدالگرا نسبت به غرب، که معطوف به «اعتمادسازی» و «راضیکردنِ» آنها بود، خواهناخواه به «دستاندازیها» و «تصرّفاتِ» محسوس و نامحسوسِ غربیها میانجامید و آنها میکوشیدند تا از مجرای سیاستِ «تنشزدایی» و «تعامل» و «مذاکره»، خویش را به ایران تحمیل کنند و از درون، انقلاب را دچارِ «فرسایش» و «ساییدگی» نمایند.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹غرب در حالتِ طبیعی، بر مدارِ «جبر» و «قهر» حرکت میکند و میخواهد خویش را جهانی سازد و هم خود را به رنگ و هیأتِ خویش درآورد، چه رسد به جاییکه بوی «مقاومت» را استشمام میکند و دریابد جامعه و دولتی، قصد «سرپیچی» دارد و میخواهد از «فضای تاریخِ غربی» خارج شود و تمدّنی مستقل برپا کند.
🔹 اینجاست که با تمامِ داشتههای خویش به میدان میآید و معرکهای بهپا میکند که در آن هیچ اثری از «انسانیّت» و «اخلاق» و «مدارا» و «گفتگو» نیست و همهچیز، بهخدمتِ «هدفهای زیادیخواهانه و استکباری» درمیآیند.
🔹اینچنین «تفرعن» و «تکّبری»، ذاتِ تمدّنِ غربی است؛ تمدّنِ کنونیِ غربی، ریشه در همین «نفسانیّت» و «حیوانیّت» دارد و مبتنی بر قواعدِ آن روییده و فربهشده و گسترشیافته است.
اینک نیز، در هرجا که ضرورتی در میان بماند، این «منِ» پنهان، ناگهان سربرمیآورد و در این تجلّی و ظهور، «تحقیر» و «توهین» و «طرد» و «تحریم» و «جنگ»، از راه میرسند.
🔹در درونِ این «نظمِ جنگلوارِ پنهانی» است که سندِ ۲۰۳۰، بر همگان تحمیل میشود و همۀ جوامع، با هر فرهنگ و هویّت و ارزشهایی که دارند – البتّه اگر جهانیسازیِ فرهنگِ غربی، چیزی از فرهنگهای دیگر باقی نهاده باشد! – باید به یک «حکمِ فرهنگی» گردن نهند و «مطیع» و «منقادِ» آن باشند؛ آنهم به حکمی که حقّ و رواست و با فطرتِ آدمی، همداستان است و سعادت و تکاملِ معنویِ انسان را در پی دارد.
🔹سندِ ۲۰۳۰، فشردۀ تاریخ و تجربههای تاریخیِ غرب است، حاصلِ اندوختهها و ذخیرههای فرهنگی است، و برخاسته از رویکردها و ایدئولوژیهایی است که انسانِ غربی پس از روگرداندن از این، به جعل و وضعشان پرداخت.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸خدا در آیات قرآن برای درمان بیماریهای جسمی دو راهکار اساسی بیان داشته است که شامل درمان از طریق اسباب ظاهری و اسباب باطنی است.
🔸بنابراین، در درمان بیماریهای جسمی بیمار و پزشک نباید تنها به اسباب ظاهری و درمان شیمیایی یا گیاهی یا جراحی بسنده کنند، بلکه لازم است از ابزارها و اسباب باطنی و معنوی نیز بهره گیرند تا نتیجه دلخواه به دست آید.
🔸بهویژه آنکه از نظر آموزههای قرآن، درمان بیماریهای جسمی زمانی با اسباب ظاهری شدنی است که اسباب معنوی آن را تایید کند.
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸باید توجه داشت که از نظر آموزههای قرآن، اسباب هستی محدود به اسباب ظاهری نیست، بلکه فراتر از اسباب ظاهری، این اسباب معنوی است که تأثیرات شگرفتری بر تن و روان آدمیبه جا میگذارد.
🔸شاید برخی از پزشکان در دهههای اخیر به این نتیجه رسیدهاند که درمان با روحیه بالا و امید در بیمار،عامل بهبودی در بسیاری از بیمارهای حتی سخت درمان یا بیدرمان است.
🔸از نظر قرآن برخی از بیماریها برای مجازات و کیفر است؛ چنانکه گرفتاری سامری به بیماری دوری از اجتماع و عدم توان تماس و لمس، به سبب بلا و کیفری بود که بهخاطر ایجاد گوساله پرستی در قوم یهود دچار آن شده بود.
🔸خدا میفرماید: قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَکَ فِی الْحَیَاهًْ أَنْ تَقُولَ لاَ مِسَاسَ؛ گفت: از میان اجتماع بیرون شو! زیرا برای تو در زندگی دنیوی این است که همواره بگویی: مرا مس مکنید!(طه، آیه ۹۷) بهنظر میرسد که مقصود از «لامساس» گرفتار شدن سامرى به بیمارى مُسرى باشد که تا زنده بود کسى نمىتوانست با او تماس بگیرد. (الجامع لاحکام القرآن، قرطبى، ج ۱۱، ص ۱۶۰)
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net