اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (ششم) 6️⃣
♦️ روزه روزه در اهل حق در اصل سه شبانهروز معادل 72 ساعت بوده است.
🔷 بعدها به دلیل اینکه زندگانیها ایلیاتی بوده و مردم اهل حق مدام در حال کوچ بودهاند بنیامین به نزد سلطان اسحاق میرود و میگوید این روزه برای مردم دشوار است.
🔶 لذا در اینجا روزه به دو قسمت تقسیم میشود و مقرر میشود که قسمتی از مردم روزه اول و قسمت دیگر روزه دوم را به جای آورند (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت هفتم، کرمانشاه، 9/12/94).
🔻 در اینجا به توضیح این دو قسمت خواهیم پرداخت:
1️⃣ روزه مرنو :🔻
🔶 درباره زمان به جای آوردن روزه مرنو باید توجه داشت که در تقویم ایلیاتی زمستان، بنا بر قولی، از اول و بنا بر قول دیگر، از پانزدهم آبان شروع میشود و دو ماه جلوتر از تقویم شمسی است. چهلم زمستان این تقویم عبارت است از دوازدهم آن ماه قمری که با آن چلّه مصادف شده است.
🔷 این تاریخ که زمان به جا آوردن روزه مرنو است اغلب در تاریخ دوازدهم آبانماه هر سال واقع میشود که به همراه سیزدهم و چهاردهم آبان به مدت سه روز، روزه به جای آورده میشود (همان؛ مصاحبه با سید رحمتاللّه شاهابراهیمی، قسمت دوازدهم، کرمانشاه، 9/8/94).
🔶 تمام مناطق غرب کشور تا عراق روزه مرنو را به جای میآوردند (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت هفتم، کرمانشاه، 9/12/94). این روزه به مناسبت پناهبردن یاران سلطان اسحاق به غار مرنو به هنگام حمله سپاه چیچک است (حسینی، 1387: 701). لذا سلطان اسحاق را بانی روزه مرنو دانستهاند (افضلی شاهابراهیمی، 2011: 352).
2️⃣ روزه قولطاس :🔻
🔶 در روزه قولطاس، پانزدهم آن ماه قمری که چلّه در آن واقع شده است مد نظر قرار میگیرد (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت هفتم، کرمانشاه، 9/12/94). در حال حاضر، در صحنه و برخی مناطق دیگر، هم روزه مرنو و هم قولطاس به جا آورده میشود (همان).
🔷 سید ابراهیم را بانی روزه قولطاس دانستهاند که در واقع این روزه را به نام جمعی از یاران خود «یاران قولطاس» نامگذاری کرده است. یاران قولطاس عبارتاند از: شاهقلی، شاهنظر، شاکه، سلمان، قنبر و یار دلاور (افضلی شاهابراهیمی، 2011: 349 و 352).
🔶 دعای روزه: روزه در اهل حق به همراه غسل مخصوص به خود به جای آورده میشود و همانند مناسک دیگر اهل حق دارای دعای خاص به خود است که به زبان کردی است. ترجمه قسمتی از این دعا به این شرح است: «این پاکی و طهارت را برای نیتکردن جهت به جای آوردن روزۀ یاری انجام میدهم تا پاک و مطهر شوم و شرط و اقرار پردیوری را به جای آورم» (حسینی، 2014 الف، دفتر اول: 280).
🔻 شارب (سبیل) :
🔷 شارب در نزد اهل حق از جایگاه مهمی برخوردار است و محترمشمردن آن بر تمامی جامعه یارسان لازم و ضروری است. کلامهای متعددی از بزرگان یارسان در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه در کلامی از شیخ امیر از شارب با عنوان «زرّ یاری» یاد شده است که به منزله شرط و اقرار است (مکاتبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت چهاردهم، 30/8/94).
🔶 سید محمد حسینی با اشاره به نقش مهم شارب در اهل حق، صرف داشتن آن را برای شخصی که عضو جامعه یارسان است کافی ندانسته و مشخصههای باطنی را نیز لازم میداند:
🔷 سبیل یکی از نشانههای ظاهری یارسان است و تنها داشتن آن برای فردی که ادعای یاری داشته باشد کافی نیست بلکه درون و باطن هم باید تحت فرامین سلطان و کلام باشد. چون سلطان در دیوان گوره مرتب یاران را به باطنداری و پاکیزگی درونی سفارش نموده است (حسینی، 1387: 707).
🔶 شیطان در آیین یارسان و جهانبینی خاندانهای اهل حق پرستش فقط ویژه خداوند یکتا است و هیچ موجودی جز او شایسته پرستش و ستایش نیست. طبق این تفکر، شیطان یکی از مخلوقات خدا است که صرفاً وظیفه محوله خود را انجام میدهد (مکاتبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت چهاردهم، 30/8/94).
🔻 در کلام اهل حق از قول سلطان اسحاق اینگونه آمده است:
🔷 شیطان رَهنمای بَنِه بَریمَن خَلات آخر راگَۀ شَرعیمَن
♦️ ترجمه: شیطان راهنما و هادی بنده عاصی و راندهشده است، خلعت و پاداش در آخر به شریعتداران تعلق میگیرد (همان).
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق🔻
قسمت (هفتم) 7️⃣
🔻جایگاه مقدس نان :
🔷 نان در فرهنگ ایرانیان ارزش والایی دارد. این ارزش در میان جامعه اهل حق دوچندان است. ارزش و تقدس نان در آیین یاری طوری است که پختن آن را نوعی کردار[10] تلقی کردهاند.
🔶 در این آیین ارزش نان به حدّی است که کاملترین زن یارسانی، یعنی خاتون رمزبار، پختن آن را یکی از افتخارات خود میداند (حسینی، 2014 الف، دفتر دوم: 297).
🔷 انواع نان نزد اهل حق عبارتاند از: تیری، گرده، ساجی، تپتپی، فتیره، بژی، برساق، پپکه، پیچکینه و کولیره (همان: 299-312). استفاده اصلی نان تیری در مراسم مذهبی و برای پیچیدن نویچه است. نویچه از گوشت و برنج تشکیل شده است. برای تهیه نان تیری از خمیر مایه استفاده نمیشود تا آب و چربی گوشت و برنج درون خود را به لایههای بیرونی سرایت ندهد و مواد داخل آن برای مدتی تازه و مرطوب بمانند (همان: 299).
🔻 افتراقات خاندانهای اهل حق
🔷 تعداد خاندانهای اصلی در بین صاحبنظران اهل حق درباره تعداد خاندانهای اصلی و پردیوری که در زمان سلطان اسحاق تشکیل شدهاند اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر صاحبنظران آنها را هفت عدد میدانند، اما از دیدگاه برخی تعداد آنها پنج عدد بوده است.
🔶 این صاحبنظران معتقدند با توجه به اینکه عالیقلندر و بابایادگار فرزندی نداشتهاند در ابتدا از این دو، خاندانی منشعب نشده است (مصاحبه با سید مسعود افضلی شاهابراهیمی، قسمت نهم، کرمانشاه، 24/8/94).
🔻 چگونگی سیادت برخی خاندانها:
🔷 اگر در تشکیل خاندانها مبنا اینچنین در نظر گرفته شود که کل هفتن که به تشکیل خاندانها اقدام کردهاند، فرزند سلطان اسحاق باشند، سیادت تمامی آنها محرز است، اما اختلاف نظر در این خصوص باعث شده است دیدگاههای مختلفی مطرح شود، چنانکه محمدعلی سلطانی از دو اصطلاح «سید نیایی» و «سید نژادی» استفاده میکند (سلطانی، 1381: 17).
🔶 دیدگاههای متفاوت خاندان آتشبگی در میان خاندانهای اهل حق خاندان آتشبگی دیدگاههایی دارند که خاص این خاندان است. نکته اصلی در رویکرد این خاندان التزام کامل به شریعت اسلام و برپایی عبادات اسلامی است. در کنار این رویکرد اعتقاد به آیین یاری نیز حفظ شده و در واقع از آن به مثابه نوعی طریقت استفاده میشود. بر این مبنا، پیروان این خاندان معتقدند مذهب ما تشیع و مسلک ما اهل حق است (مطالعات میدانی، قسمت پانزدهم).
🔷 تاریخ تولد سلطان اسحاق برزنجهای از آنجا که سلطان اسحاق، به عنوان مجدد آیین یاری، نزد اهل حق جایگاه والایی دارد صاحبنظران مختلفی درباره زندگانی او اظهارنظر کردهاند. در کنار اظهارنظرهای مختلفی که از زندگانی او شده، تاریخ تولدش به صورتهای مختلفی روایت شده است. ولادت او را برخی 445 ه.ق. و گروهی 528 و عدهای 650 و بعضی 612 و جمعی اوایل قرن هفتم هجری دانستهاند (صفیزاده، 1357: 133).
🔶 تاریخ عید یاری با توجه به اینکه روزه در اهل حق به دو قسمت مرنو و قولطاس تقسیم شده و بر اساس تقویم ایلیاتی گرمسیری لحاظ میشود، بعضاً در تعیین تاریخ عید یاری تفاوتهایی وجود دارد.[11]
🔻 گویش زبان کردی مقدس:
🔷 زبان کردی شعب و گویشهای متعددی دارد. برخی از صاحبنظران اهل حق معتقدند تنها گویش «هورامی» (اورامی) گویش مقدس یارسان است و کلامهایی هم که در مراسم آیینی خوانده میشود باید با این گویش اجرا شود (مصاحبه با سید رحمتاللّه شاهابراهیمی، قسمت دوازدهم، کرمانشاه، 9/8/94).
🔶 نژاد کرد نمودار طوایف زاگروس، گوتی، لولو، کاسی، نایری، میتانی، سوباری، ماناثی، اورارتو، و کردوک است که در روزگار کهن در سرزمین زاگرس یا کردستان ساکن بودهاند و با طوایف هندواروپایی به هم پیوستهاند و از یک نژادند. امروزه زبان کردی زبانی مستقل و تأییدشده در علم زبانشناسی است و زبانی زنده و فعال محسوب میشود.
🔷 این زبان دارای چندین شاخه از جمله کرمانجی شمالی، کرمانجی جنوبی، کرمانشانی، لری، اورامی و زازایی است (رضوی، 1388: 130).
♦️ گویش اورامی از گویشهایی است که ادبیات شفاهی و کتب غنیای دارد. کتب اورامی به خطی از کردی نوشته میشود که بر مبنای الفبای عربی قرار دارد. قدمت این خط که قدیمیترین خط کردی است و از انطباق الفبای عربی با آواهای کردی به وجود آمده به قرون وسطا میرسد (همان: 131).
🔻 پینوشتها:
[10]. «کردار» در نزد اهل حق به معنای عبادت است.
[11]. درباره روزه و مسائل مربوط به آن در قسمت اشتراکات خاندانها توضیح داده شد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
تدفين عجیبِ «سیپان» حکمران تمدن موچیکا
#خاکسپاریهای_عجیب
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2⚰️🔺
نماد سه میمون سمبلیک در فرهنگ ژاپنی 🙈🙉🙊🔺
#نماد_شناسی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
خون آشام ها از واقعیت تا تخیل 👹🔺
#ادعاهای_عجیب
#واقعیت_یا_تخیل
#جاهلیت
#خرافات
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#موجودات_ماورالطبیعه
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
20.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مستند: گزارش « اسلو » ناگفته های تاریخ 🔺
قسمت (پنجم) 5️⃣
♦️ این مستند ( 11 قسمتی ) به برسی گزارشی سری از سلاحهای مرگبار آلمان نازی که به سفارت بریتانیا در اسلو پایتخت نروژ فرستاده شده می پردازد.
#قربانی_کردن_انسان
#قاتلان_روانی
#خونخواران_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (هشتم) 8️⃣
🔻 چگونگی تعامل با فرقه خاکسار
🔷 بنا بر اعتقادی که سالیان متمادی در اهل حق وجود داشته است، ورود افراد اهل طریقت به آیین یاری از طریق خاندان شاههیاسی صورت میپذیرد.
🔶 به افرادی که اینگونه وارد جامعه یارسان میشوند «چسبیده» میگویند، چنانکه به افرادی که از ابتدا جزء خاندانهای اهل حق بودهاند «چکیده» میگویند.
🔷 ورود اهل شریعت نیز از طریق خاندان میر صورت میپذیرد. با وجود این، در سالهای اخیر خاندانهای دیگری هم اقدام به سرگرفتن میکنند. از دید کسانی که بر این روال عمل میکنند، اینکه فرد یارسانی مرید یک شخص باشد و ارشادات خود را از او اخذ کند در حالی که نزد شخص دیگری سر بسپارد درست به نظر نمیرسد (مصاحبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت دوم، کرمانشاه، 23/8/94).
🔶 با وجود اینکه برای ورود اهل شریعت به آیین یارسان در متون اهل حق سند کلامی وجود دارد اما برای ورود اهل طریقت و بالأخص فرقه خاکسار سند کلامیای وجود ندارد (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت چهارم، کرمانشاه، 25/8/94) و این مسئله ناشی از توافقی بوده که در برههای از تاریخ بین فرقه خاکسار و خاندان شاههیاس به وجود آمده است.
🔷 صرف نظر از چرایی به وجود آمدن این توافق، در برهههای دیگری از تاریخ فرقه خاکسار، شاهد آنیم که سرسپردگی به خاندانی غیر از خاندان شاههیاسی صورت میپذیرد. لذا شاهد رویکردهای متفاوت خاندانهای اهل حق درباره فرقه خاکسار هستیم.
🔻پرهیز برخی خاندانها از خوردن خروس:
🔷 خروس در آیین یارسان جایگاه مهمی دارد، چنانکه یکی از ملزوماتی که به هنگام سرسپاری در جمخانه باید حاضر شود خروس است. خروس با آداب خاصی طبخ شده و با رعایت اصول خاصی در بین حضار تقسیم میشود (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت چهارم، کرمانشاه، 25/8/94).
🔶 در خاندان ذوالنوری عدهای از افراد خروس را تناول نمیکنند و علت آن را اینگونه ذکر میکنند که در جریان رخدادی تاریخی، خروس به حقانیت یارسان شهادت داده است (مصاحبه با سید رحمتاللّه شاهابراهیمی، قسمت دوازدهم، کرمانشاه، 9/8/94). البته این مسئله کلیت ندارد و سیدی از خاندان ذوالنوری که نگارنده در کرمانشاه با ایشان دیدار داشت منعی برای تناول خروس قائل نبود.[12]
🔷 چارچوب موسیقی مقدس موسیقی از دیرباز جایگاه ویژهای در آیین یارسان داشته است. آلت موسیقی مقدس اهل حق «تنبور» نام دارد. پیشینه نواختن تنبور به دوره خرمدینان و سپس شاهخوشین باز میگردد.
🔶 در دوران شاهخوشین جنبههای تفننی تنبور حذف شد و این ساز شکلی کاملاً آیینی به خود گرفت (سلطانی، 1380: 25). سنت موسیقیایی سرشار طریقت مولویه و بکتاشیه نیز قرابت خاصی با سنت موسیقیایی اهل حق دارد (محمدزاده صدیق، 1393: 51).
🔷 تنبور به علت تقدس و حالت روحانیاش، در هر مجلس و محفلی نواخته نمیشود و استفادههای اصلی آن در جمخانهها، اماکن و زیارتگاههای مقدس و مراسم سوگواری است (کاکی، 1388: 144).
🔻 سید خلیل عالینژاد درباره تنبور میگوید:
🔷 دوران شاهخوشین معاصر با سلطنت سلجوقیان بوده است و از آن زمان تاکنون جامعه اهل حق تنبور را ساز شاهخوشین مینامند ... بدینترتیب تنبور نزد یاران اهل حقیقت چنان منزلتی یافت که ملقب به نداءالحق گردید و چنین شد که سرسپردگان وادی مذکور چنان محترم و عزیزش بدارند که هیچگاه مقام حقانیاش را با اجرای الحان بیمقدار نیالایند و هرگز بیطهارت ظاهر و باطن دست بر دستش ننهند (عالینژاد، 1384: 241).
🔶 حال با توجه به قداست تنبور نزد اهل حق، رویکرد افراد مختلف از خاندانهای مختلف به آن متفاوت است، چنانکه به عقیده برخی آنچه با این ساز اجرا میشود باید در 72 مقامی که از دیرباز در سنت یارسان بوده محدود شود (مصاحبه با یکی از مطلعان از طریقت خاکسار، قسمت سیزدهم، کرمانشاه، 28/8/94).
🔷 از دیدگاه برخی دیگر اجرای هر موسیقیای که از لحاظ ساختار و محتوا حالات معنوی و عرفانی را در بر داشته باشد، با تنبور بلامانع است (مصاحبه با سید سیفعلی عالیقلندری، قسمت چهارم، کرمانشاه، 25/8/94).
🔶 از سوی دیگر، سبک نواختن و خواندن به همراه ساز در صحنه و گوران (به عنوان دو پایگاه مهم تنبورنوازی) متفاوت است. درباره تعداد مقامهای ساز تنبور نیز اختلافنظرهایی وجود دارد، اما نظر اکثریت، وجود 72 مقام است.
♦️ این مقامها هیچگونه شباهتی به موسیقی امروز ایران و حتی موسیقی کنونی کردی ندارند (کاکی، 1388: 60).
🔻 پینوشتها:
[12]. در کل در بحث پرهیز از تناول خروس، سندیت کلامی وجود نداشته و صرفاً بحثی اعتقادی است (مصاحبه با سید کرماللّه شاهابراهیمی، قسمت اول، کرمانشاه، 23/8/94).
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
اشتراکات و افتراقات خاندانهای فرقه اهل حق 🔻
قسمت (پایانی) 9️⃣
🔻موسیقی اهل حق ممکن است معانی و مفاهیم متعددی در بر داشته باشد، از جمله:
🔷 دعا و مناجات، حماسه، سوگواری، سرور و خوشحالی (همان: 161). مقامهایی که با تنبور نواخته میشود به سه دسته اصلی تقسیم میشود: مقامهای کلام، مقامهای مجلسی، مقامهای مجازی.
🔻 نتیجه:
🔷 اهل حق (یارسان) دارای یازده خاندان است که، بنا به قول اکثر صاحبنظران اهل حق، هفت عدد از این خاندانها در زمان سلطان اسحاق برزنجهای (دوران پردیور) و چهار خاندان دیگر بعدها و در حدود قرن یازدهم شکل گرفتهاند.
🔶 پیشینه تاریخی آیین یارسان دو خاستگاه مهم در آموزههای مذهب تشیع و آیین ایران باستان دارد.
🔷 قدیمیترین متونی که از بزرگان یارسان بر جای مانده با عنوان «کلام» خوانده میشود که نزد اهل حق قداست خاصی دارد.
🔶 این خاندانها در اصلِ امور اعتقادی و مناسک کلی با یکدیگر مشترکاند و در برخی جزئیات متفاوت. البته خاندان آتشبگی استثنائاً دیدگاههای متفاوتی نسبت به دیگر خاندانها دارد.
🔷 این خاندان به چارچوب کلی آیین یارسان معتقد است، اما خود را به انجامدادن همه فرایض دینی موجود در مذهب تشیع ملزم میداند. به نظر میرسد فضای فکری خاندان آتشبگی به نوعی از حالت اسطورهای فاصله گرفته است.
🔶 بنا بر نظریهای مبنی بر اینکه هفت شخصیتی که در ابتدا هفت خاندان اصلی را تشکیل دادند فرزند سلطان اسحاق باشند، تمامی این خاندانها از ساداتاند؛ چراکه سلطان اسحاق فرزند سید عیسی برزنجهای و او فرزند میرسید علی همدانی است.
🔷 در مطالعات میدانی بهعملآمده مشخص شد اطلاعات موجود در تحقیقاتی که تاکنون انجام پذیرفته قابل ارتقای بیش از پیش است، چنانکه درباره تاریخ اهل حق پژوهشهای صورتپذیرفته اندک بوده و نگاشته حاضر میتواند نقطه شروعی برای کار جدی محققان در این زمینه باشد.
🔶 اهل حق اکنون جمعیت در خور توجهی را در کشور به خود اختصاص دادهاند. اگر جامعه اهل حق خواهان تعامل مثبت با دنیای امروز است باید آنچه از تاریخ خود بیان میکند قابل استناد و اثبات تاریخی باشد.
🔷 از سوی دیگر، محققان این حوزه در کشور باید در فضایی به دور از پیشداوری فعالیت کنند و با انجامدادن مطالعات میدانی و تطبیق تاریخی به اندک کار انجامشده کفایت نکنند؛ چراکه نتیجهاش تکرار مکررات است و بس.
🔶 بر پایه مطالعات میدانی، صاحبنظران متعددی از اهل حق وجود دارند که از دید آنان حیطه تاریخ و چارچوب اسطوره دو چیز متفاوت است و در بررسی وقایع تاریخی اهل حق محدوده این دو را متمایز میشمرند.
♦️ با ایجاد تعاملی مثبت از سوی نهادهای علمی و صاحبنظران اهل حق و در فضایی به دور از تعصب و پیشداوری میتوان بسیاری از ناشناختههای تاریخی این آیین را بازشناخت.
🔻نویسندگان:
آرش گودرزی : دانشآموخته دکتری، ادیان و عرفان، دانشگاه کیمبریج
مهدی عسگری: دانشآموخته کارشناسی ارشد تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
#صوفیه #غُلات_غالی_غلو_گزافه_گویی #افسانه_های_باستانی #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ساخت ماشینی عجیب از يكى از طرح هاى داوينچى 🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اجساد سنگ شده در « پمپی » 🔺
#مرگ_های_عجیب
#جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« هرج و مرج » یکی از نشانه های ظهور 🔺
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#منتظران_ظهور
#آرماگدون_نبرد_آخرالزمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
21.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@ferghe_mavara
🎥 مستند: گزارش « اسلو » ناگفته های تاریخ 🔺
قسمت (ششم) 6️⃣
♦️ این مستند ( 11 قسمتی ) به برسی گزارشی سری از سلاحهای مرگبار آلمان نازی که به سفارت بریتانیا در اسلو پایتخت نروژ فرستاده شده می پردازد.
#قربانی_کردن_انسان
#قاتلان_روانی
#خونخواران_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻