eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ تعظیم شعائر از مصادیق تقوای قلب ✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت: ⬅️ آیه 23 سوره حج می‌فرماید «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»؛ یعنی تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوای قلب نیز واجب است. احراز کبری مذکور از دو راه میسر است: 1️⃣ جمله «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»که جمله خبریه در مقام انشاء و آکد است؛ یعنی تعظیم شعائر از باب تقوای قلب است. 2️⃣ وجوب تقوای قلب؛ انسان امر به تقوای مطلق شده‌ است و تقوای قلب نیز از مصادیق تقوا، محسوب می‌شود؛ بنابراین تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوا واجب است، پس تعظیم شعائر واجب می‌باشد. ⬅️ شیخ فاضل صفار چند اشکال در استدلال به این آیه بیان کرده است: ⬅️ اشکال نخست: در آیه، شعائر الله به دلیل اضافه شدن به کلمه الله، اضافه عام است؛ از این جهت هر آنچه که مرتبط با الله و علامتی برای توجه به او باشد، شعائر الله نامیده می‌شود. ممکن است گفته شود هر چند به حسب ظاهر تعظیم شعائر الله عام است اما قرائنی وجود دارد که با توجه به آنها می‌گوییم مراد شعائر خاص می‌باشد؛ پس دلیل اخص از مدعا می‌شود. ⬅️ مستشکل می‌خواهد با توجه به چهار قرینه، تعظیم شعائر را حمل بر معنای حج کند. سه قرینه نخست سبب اجمال و قرینه چهارم سبب تشخیص حج می‌شود که موضوع را از اجمال خارج می‌کند؛ از این رو به نظر می‌رسد اشکال اول با این قرائن وارد نیست. 📝 متن کامل: B2n.ir/z72679 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ حقوق شهروندی، امری عرفی و واجب / از جمله حق شهروندی، زندگی مستقل بدون وابستگی به کشورهای کفر است. ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت: ⬅️ مسئله حقوق شهروندی یکی از مهمترین ابتلائات حکومت به شمار می‌رود که در زبان عربی از آن تعبیر به «حق المواطنة» می‌شود. ⬅️ همه شهروندان اعم از شیعه، سنّی، مسیحی، یهودی یا هر دین دیگر در هر دولت و حکومتی که زندگی می‌کنند دارای حقوقی می‌باشند. هرچند این حقوق عرفی محسوب می‌شوند اما شارع آنها را واجب کرده؛ به این معنی که عدم استیفاء این حقوق، عقاب أخروی را به همراه دارد. ⬅️ حق مواطنه حقّی است که به اقتضای عیش و زندگی ثابت می‌باشد. هرچند شخص در وطن خود نباشد اما هرکجا زندگی کند اقتضائات و نیازهایی مانند آب و برق و گاز و راه و ... دارد. ⬅️ استحقاق تسهیلات عامه که شامل آب، برق، گاز، تعلیم، تحصیلات، سوادآموزی و ... بر عهده حکومت است. شهروندان استحقاق‌های دیگری مانند استحقاق دخالت در نصب مسئولین را نیز دارند. این شخص می‌خواهد زندگی کند و فردی نیز می‌خواهد بر او حکومت کند، آیا او حقّ رأی ندارد که چه کسی را حاکم خودش قرار دهد؟ ⬅️ شهرسازی؛ خیابان کشی و کوچه سازی، تأمین امنیت عمومی، کنترل بازار و ارزاق و قیمت. از جمله حقوق شهروندی این است که یک شهروند مستقل زندگی کند و وابسته‌ی به کشور های کفر نباشد، این حق را دولت باید اجرا کند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d04101 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
📘 پنجمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «تشکیل و تحکیم خانواده» منتشر شد 🔻 آنچه در این شماره می
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
🔖 دانلود پنجمین شماره نشریۀ رویش اندیشه با موضوع: «تشکیل و تحکیم خانواده» 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔹پرونده‌هایی با عناوین: تحولات ساختاری خانواده، تحولات نقش زنان در خانواده، تحولات ازدواج در ایران، تحولات روابط زوجین در خانواده و خشونت علیه زنان در خانواده 🔸گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر منصوره‌سادات صادقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر، دکتر زهرا داورپناه، دکتر راحله کاردوانی، دکتر سمیه عرب‌خراسانی، دکتر تینا امین و خانم مذحجی. و گفتاری از: دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد و دکتر عالیه شکربیگی 📍کانال نشریۀ رویش اندیشه: 🌐@rouyesh_andisheh =========================== 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ هزاران سقط جنین در سال که در جمهوری اسلامی هم وجود دارد، از بین بردن نسل است. ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ تعبیر «حکومت صالحان» بیانگر این نکته است که تشویق و امر به نماز، زکات، امربه معروف و نهی از منکر منحصر در وظیفه حاکم اسلامی نیست و تک تک افراد جامعه باید این عمل را انجام دهد. ⬅️ در زمانی که دارای قدرت و حکومت هستید، نباید به صورت تک بعدی عمل کنید و فقط به جنبه معنوی توجه کنید و جنبه مادی را فراموش کنید یا به جنبه مادی توجه کنید و از جنبه معنوی غافل شوید. در حکومت صالحان، بُعد مادی و معنوی هماهنگ با هم پیش می‌رود. ⬅️ توجه به این دو بُعد، متضمن پایداری حکومت است. اما اگر یکی را انجام دهید و دیگری را فراموش کنید، زمین می‌خورید. «مَنْ لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» در هر صورت، مردم وابسته به مسائل مادی هستند و باید نیاز مالی آنان برطرف شود. بعد از آن ‌که بعد معنوی و مادی مردم تقویت شد به مردم بصیرت و آگاهی دهید که اگر اقداماتی در سطح جامعه انجام می‌شود، برای مصلحت خود آن‌ها می‌گویید که این کار انجام نشود. اگر درباره حجاب صحبت می‌کنیم به سود دختران شما است؛ زیرا اگر فساد جامعه را فراگیرد، دختر و همسر شما محفوظ نمی‌ماند. ⬅️ حکومت از قدرت و آزادی کافی برای بازخواست کردن مفسدین را دارد. اگر مسائل مادی و معنوی برای افراد فراهم شود، پذیرش افکار عمومی و زمینه برای مجازات خلافکاران فراهم است. افراد نیازمند و گرسنه در جامعه را نمی‌توان مدام نصیحت کرد؛ زیرا موجب ناراحتی او می‌شود و می‌گوید: «خودت داری و از ما خبر نداری». متن کامل: https://b2n.ir/a17469 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ بانک شرعی یعنی تنظیم معاملات و سودها بر اساس شرع ✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ بانک عبارت است ار مؤسسه انتفاعی یا غیر انتفاعی که هدف آن تحصیل منفعت برای سهام‌داران خود است؛ به عبارت دیگر مؤسسه انتفاعی که به وسیله سرمایه خود یا به وسیله سپرده مشتریان اقدام به جمع سرمایه می‌کند و با خدمات بانکی مانند وام دادن و مانند آن، خدمات خود را ادامه می‌دهد. ⬅️ هدف از تأسیس کلیه بانک‌ها، سودآوری است. اگر بانکی سود نداشته باشد، نه مؤسسی دارد نه هیات مؤسسی و نه تأسیس می‌شود. در عصر حاضر بانک ها به نحوی گسترش پیدا کرده‌اند که اقتصاد دنیا بر اساس بانک است؛ از این رو بر ضرورت بانک‌داری اسلامی تأکید می‌کنیم؛ یعنی همان دلیلی که برای ضرورت بانک‌داری ارئه می‌دهیم، برای بانک‌داری اسلامی نیز ارائه می‌دهیم. ⬅️ در خصوص مشروعیت بانک‌ها برخی بر این باور هستند به دلیل اینکه بانک‌ها اهل بهره می‌باشند و ربا را نمی‌توان از بانک‌ها جدا کرد، غیر اسلامی و نامشروع هستند؛ از این رو معامله با آنها غیر مشروع می‌شود. ⬅️ در مقام نقد این نظر باید گفت: 1️⃣ ضرورت جهانی، تعامل با بانک‌ها را ضروری کرده و چاره‌ای جز تعامل با بانک وجود ندارد. 2️⃣ بین سود و ربا، ملازمه نیست. معاملاتی وجود دارد که سودآوری دارد ولی ربوی نیست. ⬅️ بر خلاف افرادی که می‌گویند همه بانک‌ها، غیر مشروع می‌باشند، می‌گوییم در صورتی که معاملات و سودها را بر اساس شرع تنظیم کنیم، بانک شرعی ایجاد می‌شود. مراودات مسلمانان با مسلمانان و غیر مسلمانان، لازم است؛ زیرا در آیه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»، جمله «یا ایها الذین آمنوا» اشاره به مکلفین دارد نه مومنین و این بدان معنا است که دلیل احکام، دلیل عقلی است، نه شرعی. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/j57973 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻سومین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (1) ✔️ دیدگاه: 1. آیت الله اراکی 2. آیت الله اعرافی 3. آیت الله مبلغی ✔️ مقررین: 1. حجت الاسلام علی صالحی منش 2. حجت الاسلام علی بخشی 3. حجت الاسلام سید مهدی موسوی ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: شنبه 24 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U ============================= 🔎@fiqhenezam_com
♦️ ضرورت تشکیل حکومت و دولت در روایات/ مبسوط الید بودن امام، مشروط به حضور مردم ✅ حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج «فقه التقنین» بیان کرد: ⬅️ امیرالمومنین علیه السلام است که می‌فرماید: «وَ الْوَاجِبُ فِي حُكْمِ اللَّهِ وَ حُكْمِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْمُسْلِمِينَ بَعْدَ مَا يَمُوتُ‏ إِمَامُهُمْ‏ أَوْ يُقْتَلُ ضَالًّا كَانَ ... ⬅️ با توجه به این جمله از روایت «وَ يَحْفَظُ أَطْرَافَهُمْ» مشخص می‌شود که مقصود از امام در این روایت، امامی است که بر تمام شئونات جامعه اسلامی حاکمیت دارد. ⬅️ از دیدگاه شیعه امامان از سوی خداوند منصوب می‌شوند. اما در عین حال حضور و رأی مردم نیز مهم است. این مهم را می‌توان از سخنان علی بن ابی طالب علیه السلام در خطبه شقشقیه مشاهده کرد. ⬅️ حضور مردم تاثیر گذاری مهمی در انجام وظایف امام دارد به گونه‌ای که اگر نباشند، حتی امیرالامومنین علیه‌السلام نیز خانه نشین خواهد شد. ⬅️ علمای شیعه حضور مردم را نوعی بیعت می‌دانند که برای مبسوط الید شدن امام، انجام آن بر مردم را واجب می‌دانند. اگر مردم بیعت کردند امام تکلیف دارد و الا تکلیفی ندارد؛ بنابر این در نقش و تاثیر مردم تردیدی نیست اما اینکه آیا این اثر به معنای انتخاب آنها است یا بیعت آنها، میان اهل سنت وشیعه اختلاف است. ⬅️ متن کامل: https://b2n.ir/w84337 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻چهارمین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (2) ✔️ دیدگاه: 1. آیت الله میرباقری 2. آیت الله فاضل لنکرانی 3. آیت الله هادوی تهرانی ✔️ مقررین: 1. حجت الاسلام سید پیمان غنایی 2. حجت الاسلام محمد قاسمی 3. حجت الاسلام حسن عابدی ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور مجازی نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U ============================ 🔎@fiqhenezam_com
♦️بررسی شرائط صحّت و مشروعیّت مضاربه در بانک‌ها ✅ آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ رباخواری گناه بزرگی است که به تصریح قرآن إعلان جنگ با خدا و رسول می‌باشد؛ از این رو بزرگان از فقها در صدد بر آمده‌اند برای سود‌های دریافتی اشخاص از بانک، راه صحتی پیدا کرده و آن را از دایره ربا خارج نمایند. ⬅️ اولین راهی که بعد از انقلاب إسلامی در ایران مطرح شد، معامله در ضمن عقد مضاربه بود که یکی از عقود مشروع در شرع مقدّس إسلام است. در این عقد سرمایه متعلّق به فردی است که در اختیار عامل قرار می‌دهد تا با آن کار کرده و ربح حاصل از آن به نسبت درصد توافق شده بین دو تقسیم شود. ⬅️ در عقد مضاربه ضمان مال به عهده سرمایه گذار می‌باشد اما إشکال این است که بانک با عامل شرط می‌کند که ضمان به عهده او باشد و در این جهت مطالبه چند ضامن معتبر را از او می‌کند که اگر مال تلف شود ولو به تلف سماوی، اول از شخص عامل و در صورت عدم تمکّن مالی، از ضامن دریافت شود. ⬅️ بانک در ضمن عقد مضاربه شرط می‌کند که درصد معيّنی از بهره تجارت مثلاً 27 درصد وامی که می‌دهد، به عنوان سود سالیانه به بانک پرداخت شود و هیچ کاری هم به سود و زیان عامل ندارد؛ یعنی 27 درصد معيّن شده را بدون هیچ قید و شرطی دریافت می‌کند هر چند منفعتی عائد عامل نشود. بلکه حتی در صورتی که عامل در تجارت ضرر کند، بانک سود و بهره خود را دریافت می‌کند. متن کامل: https://b2n.ir/z45156 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com