eitaa logo
غلط ننویسیم
14.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
424 ویدیو
4 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️ کثافت در عربی و متون قدیم فارسی "کثافت" به معنی "ستبری، ضخامت" و "غلظت" به کار رفته است، اما امروزه آن را در معنی ناپاک، آلوده، ناپاکی به کار می‌برند. 🔹فرهنگ درست‌نویسی سخن، دکتر حسن انوری، انتشارات سخن، ص ۲۶۸ 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت صد و سی و دوم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-وبال: سختی -دیریاز: دراز -هفت: هفته. در شاهنامه گاهی کلمات، مثلِ همین‌جا، به‌شکلِ کوتاه‌شده‌شان استفاده‌ شده‌اند. گاهی هم برعکس، کلماتِ کوتاه به‌شکلِ کاملِ قدیمی‌تر -که اکنون کمتر استفاده می‌شوند؛ باره: بار؛ جوانه: جوان؛ کامه: کام. -تیرگی و خیرگی: هر دو کنایه از تاریکی و ندیدنِ چشم -ماندن: واماندن -هم: بااین‌وجود -پَی: پا -تابناک: صفت‌ِبه‌جای‌اسمِ خورشید -کوپال: گرز -و گر تیره، روزِ تو بر دستِ دیو...: اما اگر دیو تو را بکُشد، که آن هم تقدیرِ خداوند است، کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. تسلیمِ این تقدیر باید بود. -بخوانند، اگر چه بمانَد بسی: آدمی را، هرچقدر هم عمری طولانی کُند، سرانجام به جهانِ دیگر فرامی‌خوانند. -نامِ بلند: بلندنامی -نژند: اندوهگین -و لیکن به دوزخ چمیدن به پای / بزرگانِ پیشین ندیدند رای: (رستم به زال می‌گوید که دلاوری نیکوست و من هم آماده‌ی این هستم، و از سرنوشت هم گریزی نیست) اما به‌بیهوده هم نباید خود را به خطر انداخت. -فدی: فدا -پالهنگ: ریسمان یا تسمه‌ی افسارِ حیوانات -سر و مغزِ کولاد در زیرِ پای / پَی رخش بُرده یکایک ز جای: رخش سر و مغزِ کولاد را زیرِ پا له کرده است. -یکایک: سراسر، کاملاً -یال برافراختن: در شاهنامه بسیار تکرار می‌شود و گردن کشیدن است از خوشحالی، شجاعت یا غرور و اعتمادبه‌نفس. -کش: که او را -پَیَش مردِ دانا همی بشمرد: دانا حساب‌وکتابِ گذشتِ عمر را کاملاً دارد. -همان روز کان بر توبر برگذشت، / تنت از بدِ گیتی آزاد گشت: هر روز که بر تو می‌گذرد، یک روزِ دیگر از بدی این دنیا بر تو کم می‌شود. 🖊@ghalatnanevisim
40.9K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸ســـلام ✋ 🍃🌸صبحتون بخیر 🍃🌸روزتون به زیبایی گل 🍃🌸بـه صافی هـوا 🍃🌸بـه روشنی آب 🍃🌸بـه زلالـی 🍃🌸قلبهای مـهربونتون 🍃🌸و بـه پـاکی 🍃🌸خـداونـد بلند مرتبه 🍃🌸امـیدوارم روزی 🍃🌸پـراز خیرو برکت داشته باشید 🖊@ghalatnanevisim
ای نام خوش تو بر زبان‌ها وی یاد تو زینت بیان‌ها از مهر رخت چو ذره هستند در رقص و سماع آسمان‌ها مرغان ترانه‌سنج خوانند وصف رخ تو به بوستان‌ها اندر ره عشق بی‌سرانجام دریاهایی است بیکران‌ها ای دل بشتاب زانکه رفتند زین کاخ مجاز کاروان‌ها از سروری جهان گذر کن در باطن خود ببین جهان‌ها سر دهنت نیافت اسرار هر قدر شدش عیان نهان‌ها 🖊@ghalatnanevisim
🟨🟨🟨🟨🟧🟧🟧🟧🟨🟨🟨🟨 فارسی/ پارسی/ پهلوی "فارسی" را برای زبانی به کار می‌بریم که از هزار و دویست، سیصد سال پیش در ایران متدوال است. "پارسی" را برای زبان دورهٔ ساسانی و "پهلوی" را برای زبان دورهٔ اشکانی به کار می‌بردند. اما امروز به کار بردن پهلوی برای زبان دورهٔ ساسانی هم رایج است. فترت/ فطرت فترت به معنی "سستی و ضعف" و "مدت تعطیل موقت و فاصله ای که میان یک رویدادذیا اتفاق به وجود می‌آید" است. فطرت به معنی ویژگی‌های ذاتی، سرشت، طینت" است. 🔸فرهنگ درست نویسی سخن، دکتر حسن انوری، انتشارات سخن، صص٢٣۵_٢٣۶ 🖊@ghalatnanevisim
نکته‌ای دربارۀ تشدیدها و حرکت‌های زائدی که برخی ویراستاران اصرار به گذاشتن آن‌ها دارند: در نامه اعراب و نقطه ننهد، الا به جایگاه اشتباه و به جایگاه عنایت هم روا داشته‌اند تأکید را، اما بی عذری نقطه و اعراب نهادنْ منسوب کردن مکتوب‌الیه باشد به جهل (محمدبن عبدالخالق میهنی، دستور دبیری، ص ۴). فرهاد قربان‌زاده 🖊@ghalatnanevisim
خط ✍ پی‌بست «پی‌بست نوعی واژه‌بست است که به پایان واژه افزوده می‌شود؛ مانند ضمیر پیوستۀ ملکی «–َم» در «کتابم». واژه‌بست‌های فارسی عموماً پی‌بست هستند» (طباطبایی، ۱۳۹۵: ۱۱۹). 🔶 صورت سالم حرف اضافۀ «به» فقط با ضمایر منفصل به کار می‌رود: به من، به تو، به او، به ما، به شما، به آن‌ها. 🔴 پی‌بست‌های ضمیری پس از حرف اضافه «به» 1⃣ بهم (شکسته) ← به‌م (شکسته‌تر) 2⃣ بهت (شکسته) ← به‌ت (شکسته‌تر) 3⃣ بهش (شکسته) ← به‌ش(شکسته‌تر) 4⃣ بهمون (شکسته) ← به‌مون (شکسته‌تر) 5⃣ بهتون (شکسته) ← به‌تون (شکسته‌تر) 6⃣ بهشون (شکسته) ← به‌شون (شکسته‌تر) ✅ ۱. علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص۱۱۹. ✅ ۲. امید طبیب‌زاده، فارسی شکسته؛ دستور خط و فرهنگ املایی، چ۱، تهران: کتاب بهار، ۱۳۹۸، ص۵۰. ✅ فریده آرامیده 🖊@ghalatnanevisim