جز تو سرمایه جان نیست مرا
بی تو سودای جنان نیست مرا
کی کنم قول کسی در حق تو
گوش جز تو به جهان نیست مرا
گر شوم از سو کوی تو جدا
غیر فریاد و فغان نیست مرا
بی وصالت که جز او مایه عیش
نیست شادی به روان، نیست مرا
به وفای تو که تا روز وفات
جز وفا از تو گمان نیست مرا
#شعر #خالد_نقشبندی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#دستور خط
✍ پیبست
«پیبست نوعی واژهبست است که به پایان واژه افزوده میشود؛ مانند ضمیر پیوستۀ ملکی «–َم» در «کتابم». واژهبستهای فارسی عموماً پیبست هستند» (طباطبایی، ۱۳۹۵: ۱۱۹).
🔴 پیبستهای ضمیری پس از حرف اضافه «از»
🟠 از
1⃣ ازَم (سالم و شکسته)
2⃣ ازَت (سالم و شکسته)
3⃣ ازَش (سالم و شکسته)
4⃣ ازَمان (سالم) ← ازَمون (شکسته)
5⃣ ازَتان (سالم) ← ازَتون (شکسته)
6⃣ ازَشان (سالم) ← ازَشون (شکسته)
✅ ۱. علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص۱۱۹.
✅ ۲. امید طبیبزاده، فارسی شکسته؛ دستور خط و فرهنگ املایی، چ۱، تهران: کتاب بهار، ۱۳۹۸، ص۵۰.
فریده آرامیده
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟨 مثبتنویسی
در نویسندگی
کلمات دارای شخصیت و بار مثبت و منفی و خنثی هستند.
در نویسندگی، به استثنای موارد استثنایی، از کلماتی استفاده کنیم که از انرژی و بار مثبت برخوردار باشند.
#نویسندگی
#نگارش
#مثبت_نویسی
#کلمات_مثبت
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#قلمدون
✔️برای سامانبخشی اندیشه و عمومیسازی تفکر، راهی جز ترویج فرهنگ «نوشتن» نیست.
🖌آنکه مینویسد، لاجرم میاندیشد.
#پویش_نوشتن
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "سعــــدی"
📚 باب دوم (در اخلاق درویشان)
🌹حکایت ۴۱
✨ طایفه رندان به خلاف درویشی به در آمدند و سخنان ناسزا گفتند و بزدند و برنجانیدند. شکایت از بی طاقتی پیش پیر طریقت برد که چنین حالی رفت. گفت ای فرزند خرقه درویشان جامه رضا است هر که در این کسوت تحمل بی مرادی نکند مدعی است و خرقه بر او حرام.
🔸دریای فراوان نشود تیره به سنگ
🔹عارف که برنجد تنگ آبست هنوز
🔸گر گزندت رسد تحمل کن
🔹که به عفو از گناه پاک شوی
🔸ای برادر چو خاک خواهی شد
🔹خاک شو پیش از آنکه خاک شوی
#بابدوم_حکایت41
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️🟨⬛️
کثافت
در عربی و متون قدیم فارسی "کثافت" به معنی "ستبری، ضخامت" و "غلظت" به کار رفته است، اما امروزه آن را در معنی ناپاک، آلوده، ناپاکی به کار میبرند.
🔹فرهنگ درستنویسی سخن، دکتر حسن انوری، انتشارات سخن، ص ۲۶۸
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
-وبال: سختی
-دیریاز: دراز
-هفت: هفته. در شاهنامه گاهی کلمات، مثلِ همینجا، بهشکلِ کوتاهشدهشان استفاده شدهاند. گاهی هم برعکس، کلماتِ کوتاه بهشکلِ کاملِ قدیمیتر -که اکنون کمتر استفاده میشوند؛ باره: بار؛ جوانه: جوان؛ کامه: کام.
-تیرگی و خیرگی: هر دو کنایه از تاریکی و ندیدنِ چشم
-ماندن: واماندن
-هم: بااینوجود
-پَی: پا
-تابناک: صفتِبهجایاسمِ خورشید
-کوپال: گرز
-و گر تیره، روزِ تو بر دستِ دیو...: اما اگر دیو تو را بکُشد، که آن هم تقدیرِ خداوند است، کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد. تسلیمِ این تقدیر باید بود.
-بخوانند، اگر چه بمانَد بسی: آدمی را، هرچقدر هم عمری طولانی کُند، سرانجام به جهانِ دیگر فرامیخوانند.
-نامِ بلند: بلندنامی
-نژند: اندوهگین
-و لیکن به دوزخ چمیدن به پای / بزرگانِ پیشین ندیدند رای: (رستم به زال میگوید که دلاوری نیکوست و من هم آمادهی این هستم، و از سرنوشت هم گریزی نیست) اما بهبیهوده هم نباید خود را به خطر انداخت.
-فدی: فدا
-پالهنگ: ریسمان یا تسمهی افسارِ حیوانات
-سر و مغزِ کولاد در زیرِ پای / پَی رخش بُرده یکایک ز جای: رخش سر و مغزِ کولاد را زیرِ پا له کرده است.
-یکایک: سراسر، کاملاً
-یال برافراختن: در شاهنامه بسیار تکرار میشود و گردن کشیدن است از خوشحالی، شجاعت یا غرور و اعتمادبهنفس.
-کش: که او را
-پَیَش مردِ دانا همی بشمرد: دانا حسابوکتابِ گذشتِ عمر را کاملاً دارد.
-همان روز کان بر توبر برگذشت، / تنت از بدِ گیتی آزاد گشت: هر روز که بر تو میگذرد، یک روزِ دیگر از بدی این دنیا بر تو کم میشود.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸ســـلام ✋
🍃🌸صبحتون بخیر
🍃🌸روزتون به زیبایی گل
🍃🌸بـه صافی هـوا
🍃🌸بـه روشنی آب
🍃🌸بـه زلالـی
🍃🌸قلبهای مـهربونتون
🍃🌸و بـه پـاکی
🍃🌸خـداونـد بلند مرتبه
🍃🌸امـیدوارم روزی
🍃🌸پـراز خیرو برکت داشته باشید
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
ای نام خوش تو بر زبانها
وی یاد تو زینت بیانها
از مهر رخت چو ذره هستند
در رقص و سماع آسمانها
مرغان ترانهسنج خوانند
وصف رخ تو به بوستانها
اندر ره عشق بیسرانجام
دریاهایی است بیکرانها
ای دل بشتاب زانکه رفتند
زین کاخ مجاز کاروانها
از سروری جهان گذر کن
در باطن خود ببین جهانها
سر دهنت نیافت اسرار
هر قدر شدش عیان نهانها
#شعر #حکیم_سبزواری
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🟨🟨🟨🟨🟧🟧🟧🟧🟨🟨🟨🟨
فارسی/ پارسی/ پهلوی
"فارسی" را برای زبانی به کار میبریم که از هزار و دویست، سیصد سال پیش در ایران متدوال است. "پارسی" را برای زبان دورهٔ ساسانی و "پهلوی" را برای زبان دورهٔ اشکانی به کار میبردند. اما امروز به کار بردن پهلوی برای زبان دورهٔ ساسانی هم رایج است.
فترت/ فطرت
فترت به معنی "سستی و ضعف" و "مدت تعطیل موقت و فاصله ای که میان یک رویدادذیا اتفاق به وجود میآید" است.
فطرت به معنی ویژگیهای ذاتی، سرشت، طینت" است.
🔸فرهنگ درست نویسی سخن، دکتر حسن انوری، انتشارات سخن، صص٢٣۵_٢٣۶
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
نکتهای دربارۀ تشدیدها و حرکتهای زائدی که برخی ویراستاران اصرار به گذاشتن آنها دارند:
در نامه اعراب و نقطه ننهد، الا به جایگاه اشتباه و به جایگاه عنایت هم روا داشتهاند تأکید را، اما بی عذری نقطه و اعراب نهادنْ منسوب کردن مکتوبالیه باشد به جهل (محمدبن عبدالخالق میهنی، دستور دبیری، ص ۴).
فرهاد قربانزاده
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#دستور خط
✍ پیبست
«پیبست نوعی واژهبست است که به پایان واژه افزوده میشود؛ مانند ضمیر پیوستۀ ملکی «–َم» در «کتابم». واژهبستهای فارسی عموماً پیبست هستند» (طباطبایی، ۱۳۹۵: ۱۱۹).
🔶 صورت سالم حرف اضافۀ «به» فقط با ضمایر منفصل به کار میرود: به من، به تو، به او، به ما، به شما، به آنها.
🔴 پیبستهای ضمیری پس از حرف اضافه «به»
1⃣ بهم (شکسته) ← بهم (شکستهتر)
2⃣ بهت (شکسته) ← بهت (شکستهتر)
3⃣ بهش (شکسته) ← بهش(شکستهتر)
4⃣ بهمون (شکسته) ← بهمون (شکستهتر)
5⃣ بهتون (شکسته) ← بهتون (شکستهتر)
6⃣ بهشون (شکسته) ← بهشون (شکستهتر)
✅ ۱. علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چ۱، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص۱۱۹.
✅ ۲. امید طبیبزاده، فارسی شکسته؛ دستور خط و فرهنگ املایی، چ۱، تهران: کتاب بهار، ۱۳۹۸، ص۵۰.
✅ فریده آرامیده
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
شروع داستان ممکن است برای برخی نویسندگان چالشبرانگیز باشد، اما برای دیگران ممکن است به عنوان یک مرحله مهم و جذاب در نوشتن داستان نگاه شود. برای بسیاری از نویسندگان، شروع داستان میتواند به عنوان یک نقطه شروع برای کشف دنیای داستانی، معرفی شخصیتها، ایجاد جو بینظیر و جلب توجه خواننده مورد استفاده قرار گیرد.
در حقیقت، شروع داستان یک فرصت برای نویسنده است تا خواننده را به دنیای داستانی خود جذب کند و او را به مسیری از رمز و رازها، هیجانها و ماجراهایی بیاورد که او را به سرزمین جدیدی از تخیل و خلاقیت هدایت میکند. بنابراین، شروع داستان باید جذاب، توجهبرانگیز و اغواکننده باشد تا خواننده را به سرزمین داستان خود وادار کند.
اگرچه ممکن است برای برخی نویسندگان چالشبرانگیز باشد، اما با تمرین و آزمایش، میتوانند شروعهای جذاب و جذاب برای داستانهای خود ایجاد کنند.
#غلط_ننویسیم
#نویسندگی
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب دوم : در اخلاق درویشان
🌺 حکایت ۴۲
💫 در شهر بغداد، بين پرچم و پرده (آويزان در درگاه كاخ شاه، يا روپوش او هنگام خواب)دشمنى و كشمكش لفظى در گرفت، پرچم به پرده گفت: من و تو هر دو غلام و چاكر شاه هستيم، من لحظه اى از خدمت شاه نياسوده ام، همواره در سفر و حضر، رنجها مى بينم، ولى تو نه رنج ديده اى و نه در محاصره دشمن قرار گرفته اى و نه بيابان و باد و گرد و غبار ديده اى، به علاوه من همواره در سعى و تلاش، پيشقدمتر هستم، پس چرا عزت و احترام تو نزد شاه بيشتر است؟ !
🔸تو بر بندگان مه رويى
🔹با غلامان ياسمن بويى
🔸من فتاده به دست شاگردان
🔹به سفر پايبند و سر گردان
پرده در پاسخ پرچم گفت: علت اين است كه تو بلندپرواز هستى ولى من فروتن.
🔸گفت من سر بر آستان دارم
🔹نه تو چو سر به آسمان دارم
🔸هر كه بيهوده گردن افرازد
🔹خويشتن را بگردن اندازد
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim