🔺⚡️ظاهر نوشته ما چگونه باشد؟
یکی از نکات مهم در نوشتن آشنایی با فاصله و نیمفاصله است چرا که عدم رعایت آن سبب وارد آمدن ضربه به نوشته میکند. فاصله یعنی وقتی یک کلمه کامل میشود باید یک فاصله مستقل ایجاد کنیم و به سراغ کلمه بعدی برویم. زبان فارسی با ترکیب کلمات خلق شدهاست. نیمفاصلهها باید کاملاً رعایت شوند عدم رعایت صحیح این قانون سبب متلاشی شدن کلمات میشود. احترام یک کلمه باید حفظ گردد. البته گاهی نیمفاصله و فاصله به ذوق و سلیقه هم بستگی دارد اما دقت داشتهباشیم که این سلیقه با شناخت از کلمات اتفاق بیفتد چرا که در صورت استفاده نامناسب از نیم فاصله شاهد شکاف خواهیم بود.
#غلط_ننویسیم
#نویسندگی
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت
🌺 حکایت ۸
💫 عرب بيابان نشينى را ديدم كه همواره به پسرش مى گفت: یا بُنَّی اِنَّک مسئولٌ یومَ القیامةِ ماذا اکتَسَبتَ و لا یُقالُ بمن انتسبتَ . از تو در قيامت مى پرسند عملت چيست ؟
نمى پرسند كه پدرت كيست ؟
🔸جامه كعبه را كه مى بوسند
🔹او نه از كرم پيله نامى شد
🔸با عزيزى نشست روزى چند
🔹لاجرم همچون او گرامى شد (۱)
۱_ یعنی: اگر پارچه کعبه را مورد احترام قرار می دهند به دلیل آن نیست که از جنس ابریشم است بلکه به دلیل همنشینی با کعبه مقام و منزلت معنوی پیدا کرده است.
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
-شبگیر: سحرگاه
-پشت: کمرگاه، کنایه از نژاد
-چنان کز تو من گشتهام تازهروی / تو دل برگشایی به دیدارِ اوی: همانطور که من از وجودِ تو تازه شدهام، تو هم از دیدنِ او (پسرت) شاد گردی.
-اختر: اختربینی، طالعبینی
-ستارهشمر: اختربین
-خان: خانه
-همان: همچنین
-آراستن: آماده شدن، تصمیم گرفتن
-دست پساویدن: پژوهش کردن
-رای: خواست
-سر افگنده بودن: مطیع بودن
-جهاندار: پادشاه، کنایه از کاوس
-دگرگونه گوید، بدین نگرود: (سیاوش به پدر میگوید بهتر است سودابه این موضوع را نشنود، چون اگر بشنود) مخالفت خواهد کرد و این را نخواهد پذیرفت.
-بودن: مرتبط بودن، جایز بودن
-به سوداوه زینگونه گفتار نیست: اینگونه سخن که میانِ ما رفت به سودابه ارتباطی ندارد.
-آب در زیرِ کاه: فاجعهای پنهانی که بهآهستگی در حالِ رخ دادن است.
-از او هیچ مندیش و، از انجمن: نگرانِ حرِف سوداوه و مردم نباش.
-پاسبانی: نگهبانی، غمخواری
-به جان توبَر پاسبانی بود: (کاوس به سیاوش میگوید که) گفتارِ سودابه از درِ مهربانی و غمخواریست.
-اندیشه: نگرانی
-نوان: نالان
-چارهگر: حیلهگر
-پیچان: از غم بر خود پیچنده
-خستهجگر: آزرده
-همی زو بدرّید بر تنش پوست: (سیاوش درظاهر حرفِ پدر را پذیرفت که گفته بود سودابه دلسوزِ توست، اما در دل از کارهای سودابه چنان خشمگین بود که گویی) پوستِ تنش میخواست بشکافد.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
FarsCast6.mp3
9.46M
#روایت_شب
🎙قصه حضرت ابراهیم به نقل از تفسیر روضالجنان با صدای بهروز رضوی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: درباره ادبیات
✍نویسنده: آناتولی لوناچارسکی
مترجم: محمد تقی فرامرزی
ناشر: انتشارات نگاه
آناتولی لوناچارسکی، اندیشمند، منتقد ادبی، و نخستین کمیسر مردمی آموزش در دوران اتحاد جماهیر شوروی، به خاطر دیدگاههای مارکسیستی و تحلیلهای عمیق و نوآورانهاش در زمینههای ادبیات، هنر و فلسفه شهرت دارد. کتاب "درباره ادبیات" (On Literature and Art) اثر او، مجموعهای است از مقالات، سخنرانیها و نوشتهها که به بررسی نقش ادبیات و هنر در جامعه و تأثیر آن بر توسعه انسانی میپردازد. در این اثر، لوناچارسکی با بکارگیری منطق مارکسیستی، به تحلیل و نقد ادبیات و هنر به عنوان ابزارهایی برای انعکاس و تغییر واقعیتهای اجتماعی-اقتصادی میپردازد. او هنر را نه تنها به عنوان مظهری از زیبایی شناختی، بلکه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای آموزش و پرورش، تبلیغ و تغییر اجتماعی قلمداد میکند.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
چند جایگزینِ فارسی
● کنگره ☜ گردهمایی، همایش
● کنفرانس سخنرانی، همایش
● کوپن کالا برگ
● کورس مسابقه
● کنتاکت برخورد
● کنوانسیون پیمان
● کیبرد صفحهکلید
● کسالت بیماری
● کرونومتر زمانسنج
● کسبه فروشندگان
● کلاسه ردهبندی
● کلوب باشگاه
● کمافیالسابق مانند گذشته
● کماکان مانند گذشته، همواره
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
نه چنان ز عشق بیمار وز هجر مستمندم
که توان قیاس کردن که چقدر دردمندم
خردم کند ملامت که مرو بکوی خوبان
چکنم؟ نمیتوانم که جنون کشد کمندم
دگر از عمارت دل به جهان مرا چه حاصل
که به سیل اشک بنیاد وجود خویش کندم
ز فراق مهر رویت شده پیکرم هلالی
چه خوش است اگر بکوبی تو بدان سُم سمندم
منم آن شکسته پر مرغ که نیست آشیانی
به جز از شکنج دامم بجز از خم کمندم
#غبار_همدانی #شعر
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
غلط ننویسیم
رَستن/رُستن: در تلفظ و معنای این دو فعل نباید اشتباه کرد. رَستن گونهی رهیدن و بهمعنای «رهایی یاف
درود بر شما. در پست زیر، کلمهٔ رَستن در مثال نیامده.
رَستن/رُستن:
✍️سلام و سپاس از محبت و دقتتان اصلاح شد
🖊@ghalatnanevisim
🔹 من از زندگیای که دارم ناراضیام.
🔹 من از این زندگی که دارم ناراضیام.
🔹من از این زندگی، ناراضیام.
🔸 نکته
۱. گاهی برای اینکه دو «ی» پشت سر هم نیاید، میتوانیم پیش از واژۀ پایانیافته به «ی» (مانند «زندگی»)، صفت اشارۀ «این» یا «آن» بیاوریم. بهطوریکه، خواندن و تلفظ جملۀ اول بسیار راحتتر است و مشکل جملۀ دوم را ندارد.
۲. پیداکردن راه سوم گاهی سادهتر است و درستتر.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#پاراگرافنویسی
✍ عوامل انسجامبخش خرد
کاربردشناسی زبان، یکی از شاخههای اصلی زبانشناسی است که به کاربرد زبان و نقش بافت در تولید معنا میپردازد. یکی از مباحث مهم در کاربردشناسی انسجام است. هلیدی و حسن در کتاب معروف خود، انسجام در انگلیسی، چهار نوع عوامل انسجامبخش را در زبان انگلیسی از هم باز میشناسند که برای زبانهای دیگری مانند فارسی نیز قابل استفاده است:
1⃣ ارجاع؛
2⃣ حذف و جایگزینی؛
3⃣ حروف ربط؛
4⃣ انسجام واژگانی.
◻️ارجاع: ارجاع به فرآیندی اطلاق میشود که بهواسطهٔ آن کلمهای که خود فاقد معناست، مانند ضمیر «او»، برای معنا یافتن به کلمهٔ دیگری در متن رجوع میکند.
◻️حذف و جایگزینی: جایگزینی و ارجاع از این نظر شباهت دارند که در هر دو فرآیند، عنصری زبانی جای عنصری دیگر که قبل از خودش در متن آمده است مینشیند. اما تفاوتشان در این است که جایگزینی چندان مقید به بافت نیست.
فرآیند حذف نیز همانند جایگزینی است؛ زیرا اطلاعاتی که از بخشهای پیشین متن قابل بازیابی است، حذف میشود، ولی چیزی جایگزین آن نمیشود.
◻️حروف ربط: عناصر زبانیای هستند که نویسنده/ گوینده به کار میبرد تا فهم و تفسیر متن توسط خواننده را آسانتر سازند. برای اشاره به این حروف از اصطلاح عبارت انتقالی و گفتماننما هم استفاده میشود.
◻️انسجام واژگانی: فرآیندی است که با تکرار کلمات، یا جایگزینی آنها با کلماتی هممعنا باعث متصل شدن بخشهای مختلف یک متن به یکدیگر میشود.
✳️ بهطور خلاصه باید گفت عوامل انسجامبخش خرد زبانی مانند ارجاع، جایگزینی و حذف، حروف ربط و انسجام واژگانی در سطح جمله عمل میکنند و نبود آنها روانی متن را از بین برده، باعث نفهمیدن متن میشود.
✅ سید علیاصغر سلطانی، نگارش دانشگاهی؛ پاراگرافنویسی، ج ۱، چ ۲، قم: نشر لوگوس، ۱۳۹۶، ص ۱۵۶ تا ۱۶۱.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت
🌺 حکایت ۹
💫 در كتابهاى تاليف حكيمان نقل شده: زاييدن عقرب با ساير جانواران فرق دارد. اینگونه نوشته شده، هنگامى كه عقرب در شكم مادرش قرار مى گيرد، آنچه در درون شكم مادر است مى خورد و سپس شكمش را مى درد و بيرون آمده در دشت به راه مى افتد و آن پوستها كه در خانه عقرب است از آثار دريدگى شكم مادر است. من اين موضوع را نزد يكى از بزرگان گفتم. او گفت: از نظر من این سخن می تواند درست باشد، زيرا كژدم در آن هنگام كه در رحم مادرش بود چون با او چنين رفتار كرده در بزرگى شوربخت و مورد نفرت مى باشد.
🔸پسرى را پدر وصيت كرد
🔹كاى جوان بخت يادگير اين پند
🔸هر كه با اهل خود وفا نكند
🔹نشود دوست روى و دولتمند (۱)
به عقربی گفتند چرا در زمستان ها بیرون نمی آیی در پاسخ گفت مگر در تابستان با من خوش رفتاری می کنند که در زمستان نیز بیایم
۱_ يعنى: هر كس با كسان خود پيمان محبت به سر نبرد، محبوب و مورد پذيرش مردم نخواهد شد، بلكه مكافات عملش او را مورد نفرت مردم قرار می دهد.
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷معنی کلمهٔ
«ایران»
چیست؟
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
من از کلاس شما استفاده بردم. ❌
با واژه «استفاده» نباید فعل «بردن» به کار برد. برخی به اشتباه همانند بهرهبردن، سودبردن و فایدهبردن، استفادهبردن را هم به کار میبرند که نادرست است.
پس باید نوشت:
من از کلاس شما استفاده کردم. ✅
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#توضیحات
-سپهر از برِ گویِ تیره بگشت: (تاریکیِ) آسمان از روی زمین کنار رفت.
-ایدر: اینجا
-نمودن: نشان دادن
-سروبالا: اندامِ موزون چون سرو
-نشست: شیوه و ادبِ نشستن
-بت: ماهرو
-نوآیین: جوان، زیبا
-گاه: جا
-دست به کَش کردن: دست به سینه یا زیرِبغل ایستادن بهنشانهی احترام
-گوهرِ نابسود: سنگِ قیمتیِ دستنخورده و سوراخنشده؛ کنایه از دخترانِ باکره.
-نارسیدهبتانِ طراز: زیبارویانِ جوانِ آراسته
-دیدار: چهره
-چشم برگماشتن: توجه کردن، نظر کردن
-ماه نیارد بدین شاه کردن نگاه: (دخترانِ اندرونی میگویند سیاوش آنقدر زیباست که) ماه هم جرٲت نمیکند به او نگاه کند.
-ژکان و شمارنده بر بختِ خویش: دختران غرولندکنان و بر بختِ بدِ خود ناسزاگویان (که چرا پسندِ سیاوش نشدهاند به جای خود برگشتند).
-چندین چه داری سخن در نهفت؟: تا کِی حقیقت را در دل نگه میداری (و حرفی نمیزنی)؟
-برگزیدن: پسند آمدن
-اندرخوردن: جفت بودن، شایسته بودن
-فروماندن: درماندن، متحیر ماندن
-بر دل شیون کردن: آرزوها را به خاک سپردن
-که "گر بر دلِ پاک شیون کنم / به آید که از دشمنان زن کنم": (سیاوش پیشِ خود میگوید) که اگر آرزوهایم را به خاک بسپارم (ناکام بمانم) بهتر از آن است که زنی از تیرهی دشمنان بگیرم.
-مهتران: بزرگان
-از پیش: پیشتر
-گَرد برآوردن: دمار برآوردن
-بند: افسون، نیرنگ
-مغزوپوست: اصلوفرع، و مجازاً یعنی دوام، پایداری، هستی؛ و برهمینپایه کنایه از فرزند.
-پر از بند سوداوه گر دختِ اوست، / نخواهد هم این دوده را مغزوپوست: (سیاوش باز با خود میگوید شنیدهام که پیش از این شاهِ هاماوران چه بلایی سرِ ایرانیان و شاهکاوس آورد) حالا دخترش سودابه هم دشمنِ ماست و میخواهد همهی خاندانِ ما را از بیخوبن بَرکَنَد.
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ به کجا
✅ به دل
✅ جون به لب
❌ تا صبح هم نظر دهیم ب کجا میرسیم باید خدا ب دل بالادستی ها بندازه که یه فکر اساسی بکنن . دیگه داریم جون ب لب می شیم .۰
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 #خبر_همدلی | دعوت حاج محمود کریمی از مردم برای حضور در چیذر و کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان
🔹حاج محمود کریمی: پنج شنبه، ساعت ۴ عصر، نمایندگان دفتر آقا در قالب پویش #ایران_همدل و برای کمک به محور مقاومت در چیذر حاضر خواهند شد؛ برای دریافت طلا و وجه نقد.
🔸دوستان با جیب سنگینتر بیایند تا باری از جبهه مقاومت برداریم. طوری بیاییم که روز قیامت جواب داشته باشیم بدهیم. از ما سوال میکنند که دستتون به جهاد مستقیم نمیرسید، به جیبتون که میرسید. بسمالله، آبروی هیئت رایةالعباس رو بخرید.
🔹جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 📢 راوی همدلی باش 👇 @iranehamdel_contact
#معرفی_کتاب
📚عنوان: روانشناسی و زیبا شناسی سینما
✍نویسنده: ژان میتری
مترجم: شاپور عظیمی
ناشر: سوره مهر
کشف مجدد میتری می تواند پارامترهای آموزش فیلم را تغییر دهد، مرزهای بین امر واقعی و رسمی را از بین ببرد و ما را وادار کند که ببینیم چگونه آنها به طور اجتناب ناپذیری با هم ترکیب شده اند." -لئو چارنی
"افرادی مانند متز به جهات مختلفی روی آوردند - نشانهشناسی، ساختارگرایی، مارکسیسم، روانکاوی و غیره." -چارلز مالند
زیبایی شناسی و روانشناسی سینما حلقه مفقوده بین نظریه پردازان کلاسیک فیلم مانند بالاچ و مونستربرگ و نشانه شناسان فیلم مانند متز را فراهم می کند. میتری نقطه پایانی و جمع بندی بزرگ دیدگاه های روانشناختی و فرمالیستی فیلم است. این تراکم یک جلدی کلاسیک صرفا بر موضوع فیلم متمرکز است. میتری موضوعاتی مانند تصویر فیلم، ریتم، مونتاژ و نماهای متحرک و زمان و مکان درام را مورد بحث قرار می دهد.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim