eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
266 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
245 ویدیو
88 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
دور از تو در آمیخته با مرثیه بودم پر بود از آوای غماهنگ نمودم دور از تو از این شاخه به آن شاخه پریدم در سایه ی خار و خس و خاشاک غنودم زندانی اوهام خودم بودم و یکبار در خویش دری رو به رهایی نگشودم از هرچه کم و بیش سخن گفتم و افسوس از خود غزلی جامع و مانع نسرودم حال آمده ام بر در درگاه تو ای خوب تا یا بکشی یا بدهی اذن ورودم وقتی بکشی دست نوازش به سر من سرسبزتر از باغ بهشت است وجودم
با همهمه‌ی مبهم باغی در باد با طرح مه‌آلودِ کلاغی در باد از دور صدای پای پاییز آمد چون پچ‌پچ خاموش چراغی در باد 🍂🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کلمات دوره‌گرد | سلسله کارگاه‌های یکروزه مدرسه شعر و داستان کلمه 📝 با حضور : • بیژن کیا • میثم محمدی • هاشم کرونی • رضا طبیب‌ زاده 🌱 «مدرسه شعر و داستان کلمه» در نظر دارد به صورت هفتگی درشهرستان‌های استان فارس کارگاه شعر و داستان برگزار نماید. جلسه اول این رویداد در «شهرستان کوار» برگزار می‌گردد. ▪️زمان: پنج‌شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📲 با ما همراه باشید : سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایتا | آپارات
اسطوره ی سینایی و سینین ،سنوار تو وارث زیتونی و والتین ،سنوار از خون تو صد حماسه خواهد رویید در دفتر فردای فلسطین ،سنوار کیوانی نماد مقاومت فلسطین ،سنوار والسینین وهذا البلد الامین
زیر باران بنشینیم که باران خوب است گم شدن با تو در انبوه خیابان خوب است با تو بی‌خوابی و بی‌تابی و دل مشغولی با تو حال خوش و احوال پریشان خوب است رو به رویم بنشین و غزلی تازه بخوان اندکی بوسه پس از شعر فراوان خوب است موی خود وا کن و بگذار به رویت برسم گاه‌گاهی گذر از کفر به ایمان خوب است شب خوبی است،بگو حال زیارت داری؟ مستی جاده‌ی گیلان به خراسان خوب است نم نم نیمه شب و نغمه‌ی عبدالباسط زندگی با تو کنار تو، به‌ قرآن خوب است
مناظره بازنشسته و مسئول... باز پرسید با هزار اندوه باز بنشسته ی ِ پریشانی از یکی کو خودش بُدی مسئول با نفس های سرد و نالانی که مگر قول من ندادندی که کنی بیشتر حقوقم را پس چه شد قولهای تو با آن دولت و مجلس سخنرانی؟ داد پاسخ؛ اضافه خواهد شد چند درصد به ماه آینده منتظر باش تا به آینده ماه آینده گر شما مانی ماه آینده می شوی تامین چند درصد برای تو کافیست به تو گفتم نگو به کس این را آسمان ابری است و بارانی باز بنشسته گفت؛ ای فریاد چند درصد کم است کاری کن ماه آینده گر چنین باشد می شوم بی درنگ زندانی آن قدر قرض کرده ام اجناس آنچنان قسط وام‌ها دارم شش برابر حقوق گر بشود کم بیارم تو خوب می دانی دردها را کنم تحمل تا روزگاری رسد از این بهتر می مکم‌ هی سماق را بلکه نرسد حجمه ای و توفانی!!! اینهمه‌ جنس ها گران، آوخ مرغ و گوشت و برنج، واویلا خرج فرزند و همسرم هم نیز می کند هیبت مرا فانی قرص و دارو گرانتر از قبلن وای از نرخ مرغ و بادمجان از چه باید دل مرا هر دم با خبرها فقط بلرزانی هی عوض شد رئیس جمهوری پشت هم قول یاوری دادند گوشمان هم شنید و چشم ندید وای از این دروغ طولانی اینهمه نابرابری از چیست ما چرا خسته ایم و سر در گم تو چرا فکر حال ما نکنی چه شد آن اعتلای ایرانی؟ خوشدل از اقتدار باید بود فکر سنت و دلار باید بود وای از اینهمه گرفتاری اینهمه میهمان افغانی ماه آینده هم ز در آمد همترازی ولی نشد اجرا ای رکب خورده آفرین بر تو تو همانی که درد پنهانی ۹۹۷ ایتا https://eitaa.com/joinchat/3838312753Cd75444eef6 تلگرام https://t.me/khoshdeltanzjedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥ستاره های شهر 🎙روایت بیست و چهارم 📚«جهاد نظم و نثر» 🗣 شعر خوانی ایثار ، جهاد و شهادت 📚رونمایی از کتب تولیدی دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس ✔️ همراه با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری 🧭 ساعت ۹ صبح شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ 📍سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شهر مقدس شیراز ، چهارراه حافظیه ، جنب باغ جهان نما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ۱۰۰ ثانیه با یکی از اعجوبه‌های شعر و ادب پارسی، سعدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بریم سراغ ویژگی های زبانی شعر سبک خراسانی ⬇️ پارت اول منظور از سادگی زبان شعر در این دوره چیه ⁉️ زبان فارسی در این دوره زبان مادری گویندگان است؛ یعنی گویندگان این دوره برخلاف دوره‌های بعد زبان فارسی را از روی آثار ادبی پیش از خود نمی‌آموختند؛ از این‌رو زبان ایشان طبیعی و ساده و روان است و در آن تعقید( گره انداختن و پیچیدگی) و ابهام نیست. شعر این دوره مشتمل بر مجموعه‌ای از لغات است که بسامد آن در دوره‌های بعد کم می‌شود و یا یک‌سره از بین می‌رود !
ویژگی های زبانی سبک خراسانی ⬇️ ( توی چندتا پست تمام موارد رو براتون میاریم ) 😊 ◀️ کاربرد واژه های قدیمی پهلوی (فارسی میانه) : ایدون ( = چنین ) ، سَختن ( = شمردن و سنجیدن ) ❗️ ◀️ کاربرد واژه‌ها در معناهایی که امروزه رایج نیست : شوخ ( = چرک ) ، اگر ( = یا ) ❗️ ◀️ جمع بستنِ جمع های مکسر عربی : منزل ( = منازل ، منازلها ) ❗️ ◀️ تکرار واژه ها ، آن گونه که در زبان پهلوی رایج بود : سیصدهزار و سی هزار ❗️ ◀️ تقدیم معدود بر عدد : تنی هفت ( = هفت تن ) ❗️ ◀️ مطابقت صفت و موصوف در جمع : سوارانِ جنگاوران ❗️ ◀️ هنوز صورت واحدی برای نگارش تثبیت نشده بود ، ازین رو اختلاف لهجه ها یا تلفظ کهن در نوشته ها دیده می شود : فرسته / فرشته / فریشته ❗️ ◀️ کاربرد واژه های فارسی که بعدها معرّب آنها رایج شد : پیل ( فیل ) ، کَنده ( خندق ) ❗️ ( اشتراک گذاری واسه دوستاتون فراموش نشه )
بیتی که یاد و نام تو در آن نوشته شد یک بیت ساده نیست، که بیت‌المقدس است
روشندلان فریفته ی رنگ و بو نیند آئینه دل به هیچ جمالی نبسته است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
،،چلچراغ،، در محکومیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز ........ پاییز فتنه زدبه دل کوچه باغ ها رنگین نمود دامن شاه چراغ ها شیراز را که شهر غزالان عاشق است لبریز کرده است همین درد وداغ ها حافظ بیا بیا غزلی تازه ساز کن تا بشکند سکوت سیاه کلاغ ها مانند برگ ،پیکر گلها به خاک ریخت شد سربلند شاه چراغِ چراغ ها درشامگاه چارم آبان این دیار پُر شد زخون لاله رخان بس ایاغ ها هرگز دچار سردی وحسرت نمی شویم تا روشن است آتش دل در اجاغ ها مردان سرفراز تو اِستاده سربلند تا شور عاشقی نرود از دِماغ ها خاموشی وسکوت که رسم چراغ نیست ،! شیراز روشن است از این چلچراغ ها سروده،،حسین کیوانی پنجم آبان ماه -۱۴۰۱ -
jamal.gif
7.6K
جمال الدین محمد بن عبدالرزاق اصفهانی شاعر سدهٔ ششم هجری بود (درگذشته به سال ۵۸۸ هجری قمری). او از بنیانگذاران سبک عراقی به شمار می‌رود. فرزند وی کمال‌الدین اسماعیل نیز از شاعران بزرگ ایران زمین است. وی در اصفهان زاده شد اما به آذربایجان نیز سفر کرد و گویا در نقاشی نیز دست داشته و با خاقانی شروانی و انوری و ظهیر فاریابی و رشید وطواط مکاتبه و مشاعره می‌کرده است. او مداح حکمرانان سلجوقی و آل خُجند بود و در اصفهان می‌زیست.
پروانه هم شبیه من از ساده لوحی‌اش دلبستهٔ گلی‌ است که درکش نمی‌کند...
👆👆👆 2️⃣ برخورد امامان معصوم(ع) با شعر و شاعر اما اسلام و تشیع: ما معتقدیم که پیامبر(ص) تمدن ساز است؛ یعنی حتی اگر یک پژوهشگر بی‌دین، با ملاک‌های کاملا بشری، تاریخ تمدن‌های جهان را بررسی کند، در کنار نام چند پادشاه بزرگ که امپراطوری‌های عظیم تمدنی تاریخ را بنا کرده‌اند، نام محمد بن عبدالله(ص) را می‌آورد؛ با این تفاوت که آن پادشاهان کشور و تمدن بزرگی را توسعه دادند و بزرگ‌تر کردند؛ ولی این تمدن‌ساز عرب، تمدن خود را از هیچ برآورد. آن دیگر تمدن‌ها در کنار ساختار نظامی و سیاسی، فرهنگ هم داشتند؛ ولی تمدن پیامبر(ص) اصالتا فرهنگی بود که بعد شاخه‌های سیاسی و نظامی و ... هم پیدا کرد. خلاصه آن‌که کار فرهنگی- تمدنی پیامبر(ص) در طول تاریخ جهان بی‌نظیر است؛ لذا کاملا طبیعی است که ادبیات ویژۀ خودش را هم تولید کند. این ادبیات، ابتدا با قرآن کریم شروع می‌شود که نه شعر است و نه داستان؛ بلکه گونۀ جدیدی است که نه تکرارپذیر است نه فراموش‌شدنی؛ بنابراین بیش از هر کتاب دیگری، بارها و بارها خوانده می‌شود و در تمام سطوح محتوایی و فرمی ادبیات و فرهنگ تأثیر می‌گذارد. اما غیر از قرآن کریم، پیامبر(ص) به تولید ادبیات به دست مسلمانان توجه ویژه دارد؛ آنان را به سرودن شعر ترغیب می‌کند؛ امر می‌کند که در جنگ‌ها دشمن را هجو کنند و در غدیر ولایت امیرالمؤمنین(ع) را به شعر در آورند. پیامبر(ص) به خاطر دوری از تهمت شاعری خودش و شعر بودن قرآن، موظف است که شعر نخواند. اما جانشینان ایشان، چنین حکمی ندارند؛ لذا از امامان معصوم(ع) شعرهای فراوانی نقل شده است؛ زندگی اهل بیت(ع) آنقدر با شعر آمیخته است که در شب عاشورا، امام حسین(ع) جواب خواهر و دخترش را با شعر می‌دهد و روز عاشورا هر کدام از بزرگواران که به میدان می‌روند، رجز خاص خود را می‌خوانند که شعر است. عجیب‌تر از همه حضرت عباس(ع) است که در گیر و دار نبرد، با همۀ نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌هایش، به محض این که دستش قطع می‌شود، به جای ناله و فریاد، به جای ذکر گفتن، شعر می‌خواند؛ آن‌هم نه شعری از پیش اندیشیده؛ بلکه شعری که در همان لحظات سروده شده است. تا کسی شاعر نباشد و تجربه نکرده باشد که یک شاعر اصیل، هر چه بیشتر از هشیاری معمول خارج شود و هر چه بیشتر هیجانی شود و تحت فشار عاطفی قرار بگیرد، شاعرتر می‌شود، این حال حضرت عباس(ع) را نمی‌تواند درک کند. 👇👇👇 🟢🔵🔴🟡 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
💥ستاره های شهر 🎙روایت بیست و چهارم 📚«جهاد نظم و نثر» 🗣 شعر خوانی ایثار ، جهاد و شهادت 📚رونمایی از کتب تولیدی دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس ✔️ همراه با برنامه های متنوع فرهنگی و هنری 🧭 ساعت ۹ صبح شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ 📍سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شهر مقدس شیراز ، چهارراه حافظیه ، جنب باغ جهان نما
محفل شعر قند پارسی
💥ستاره های شهر 🎙روایت بیست و چهارم 📚«جهاد نظم و نثر» 🗣 شعر خوانی ایثار ، جهاد و شهادت 📚رونمایی ا
با سلام دوستانی که موفق هستند، شرکت کنند. رونمایی ِ بیش از سی عنوان کتاب، به همراه برنامه های ادبی هنری و شعر خوانی، با حضور نویسندگان ِ ادبیات و تاریخ دفاع مقدس. 🌺🍀🌺🍀🌺🍀
28.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لالا شیرازِ نازِ داغدیده تسلیت سالگرد حمله ی تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ شروه و مویه باصدای استاد داوود مُهَذَّبیه شاعر: دکتر غلامرضا کافی واحد شعر و موسیقی صدا و سیمای فارس، 5 آبان 1401.