یا رسول الله..
فرمود خدا زخلقت خاک
دیدار تو بود بس عطشناک
مقصود تو بودی ای «محمد»
لولاک لما خلقت الاافلا ک
#حسین-کیوانی
کلُّ ارضٍ کربلا
میروم گاهی خراسان گاهگاهی کربلا
یک طرف شمسالشموس و یک طرف شمسالضحی
هر دو تنها، هر دو دور افتاده، هر دو خونجگر
کار عشق این است آری اَلبلاءُ لِلولا
از علی هر کس نشان دارد به غربت مبتلاست
او حسین بن علی شد، این علی موسیالرضا
او جوانان بنیهاشم شهیدانش شدند
«ای جوانان عجم! جان من و جان شما»
اصفهان، شیراز، مشهد، فکّه، خرّمشهر، فاو
سوریه، لبنان، فلسطین... «کلُّ ارضٍ کربلا»
✍🏻 #مهدی_جهاندار
🏷 #شعر_رضوی
تا شکنِ زلف توست، سلسله جنبان دل
جمع نخواهد شدن ، حال پریشان دل
شوق تو در هم شکست، پنجهٔ شاهین صبر
عشق تو لشکر کشید بر سر سلطان دل
کار من آمد به جان، از ستم پاسبان
رفتم از آن آستان، جان تو و جان دل
چاره هر درد را ، خلق به درمان کنند
درد تو را کرده عشق، مایهٔ درمان دل
گرچه صبوری خوش است در همه کاری ولی
کردنِ صبر از رُخَت ، کی شود امکان دل؟
دل به تو بربست عهد، کز سرِ جان بگذرد
جان گران مایه رفت بر سر پیمان دل
در طلب چشم تو دور به آخر رسید
آه که آن هم نشد حاصل دوران دل
رشتهٔ عقلم گسیخت بر سر سودای عشق
گوهر اشکم بریخت بر در دکان دل
سوزن فکرت شکست، رشتهٔ طاقت گسیخت
بس که ز نو دوختم چاک گریبان دل
عمر فروغی گذشت، کام دل آخر نیافت
گر تو مرادی ولی، وای ز حِرمان دل...
#فروغی_بسطامی #شعر
🌿گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست...
🪐 #دورهمنشینی جوانان و اهالی شعر و ادب فارس
🟪خانه شعر و ادبیات خاتم
🔰مجال شعرخوانی، نقد آثار، گفت و گو و فراگیری
📆دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳
⏳ساعت: ۱۷:۰۰
🪑 میزبان:
#دکتر_محمد_مرادی
🛋 مهمان:
آقای #هاشم_کرونی
✨موضوع:
سیری در جهان شعر زندهیاد استاد محمدعلی بهمنی
📍مکان:
چهارراه حافظیه- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه زیرین- تالار گفتگو
🔼ورود برای عموم علاقهمندان به شعر و ادبیات، آزاد است.
|خانه شعر و ادبیات خاتم| 🌿
@khatam_shz
✔️ سرقت ادبی و انواع آن
ابیاتِ سرودۀ مرا پس بدهید
مضمونِ ربودۀ مرا پس بدهید
هر واژۀ آن، پارهای از جسم من است
لطفاً دل و رودۀ مرا پس بدهید
#محمدرضا_ترکی
شاعری در گوشهای از این کرۀ خاکی گفته: "ساغرِ من کوچک است؛ ولی از آنِ خودم است." این سخن، در نکوهش دزدیهای ادبی است. «سرقت ادبی» به معنی انتساب نوشته ها و اشعار دیگران به نام خود است. به طور مثال چنانچه شخصی، شعر یا نوشته ای را که در حقیقت از آنِ دیگری است، بدون تغییر یا با اندکی تغییر، اثر خود قلمداد کند، مرتکب سرقت ادبی شده است؛ امّا انواع سرقت های ادبی به همین قسم محدود نمیشود و جنبههای دیگری چون انواع تقلید (تقلید سبک، درونمایه، قالب و غیره)، و انواع اقتباس را نیز در بر میگیرند.(سلیمان مختاری )
از دیرباز تا کنون شعر و شاعری با شعور همراه بوده. سرقت اندیشه، احساس و زبانِ دیگران نابخشودنی است . شعر، هنر است، تولّد است، جوشش و زندگی است. اگر این اتفاق شکوهمند در ذهن ما نمی افتد برای احراز هویّتی جعلی، بساط شخصیت سازی مان را باید جای دیگری پهن کنیم . اشعار، فرزندان یک شاعر هستند اوست که آنها را با آب دیده و غذای فکر پرورش می دهد . پس چگونه می توانیم به احساس ، اندیشه و سبک یک شاعر دستبرد بزنیم؟ چگونه می توانیم سخن و حسّ دیگری را به خود نسبت دهیم؛ در حالی که خود از ابتدایی ترین احساس های انسانی خالی هستیم؟ وقتی اشعار معروف بزرگان دزدیده میشود، چرا فکر می کنیم سرودههای زیبای شاعران گمنام در امان میماند؟ حتی اگر شعری را با الهام از شاعری سروده باشیم بر ماست که قید کنیم که این شعر الهام گرفته از شعرِ فلان شاعر است گر چه این نیز باید با اجازۀ صاحب اثر در صورت زنده بودن وی صورت بگیرد . سرقت در مورد مسائل مادی شاید توجیه فقر اقتصادی داشته باشد اما در اینگونه موارد که به خانۀ اندیشه و احساس شاعری دستبرد زده می شود، بُعد روانیِ قضیه مطرح است . سارق ادبی سرشار از پوچی و رکود است و به دنبال کسب آوازه و شهرت و هویت، از راهی غیر اخلاقی و نادرست است . گره های کور روانی و اخلاقی، که در وجود سارق ادبی است، او را بر آن می دارد تا با دستآویز شدن از افکار و احساس دیگری مسیر رشد خود را هموار و آسان سازد؛ چه، اگر در این مسیر به صورت موقت هم رشدی قابل توجه داشته باشد، حکم فوارّه ای را دارد که با سرعت سرنگون خواهد شد. بیشک برای ماندگاری در این حیطه ، ذهن باید تراوش داشته باشد و خلاقیت فرد، از سرچشمه جوشان باشد.
آفرینشهای ادبی-هنری هرکس، داراییهای عقلانی و احساسی او محسوب می شود. تجاوز به این دارایی ها باید مانند دیگر سرقتها حتماً پیگیری شود و مجازاتهای مادی و معنوی برایش در نظر گرفته شود. در گذشته که مانند امروز به پیشرفتهای الکترونیکی دست نیافته بودیم این نقیصه کمتر یافت می شد؛ اما شوربختانه، امروزه با دسترسی به اینترنت و بسیاری امکانات دیگر این معضل فراوانتر ریشه کرده است.
بر ماست که با نخستین سرقتی که می بینیم بر روی گزینۀ «تخلف» کلیک کرده و محیط ادب را از این آفت پاکسازی کنیم. ما ابتدا مماشات و از طریق پیام خصوصی اطلاع رسانی می کردیم؛ اما بعد به این نتیجه رسیدیم که اگر واقع بین باشیم و اینگونه فکر کنیم که کسی در روز روشن برای دزدی به خانۀ ما بیاید، چه بر خوردی می کنیم ؟ که به اعتقاد ما، این سرقت به مراتب جبرانناپذیرتر از سرقت مادی است. از نخستین دهۀ زندگیمان، با شعر شاعران بزرگ مأنوسیم و به راحتی می توانیم شعر دزدی را تشخیص دهیم. با کمال تأسف، گاهی میبینیم که دوستی از دوست دیگر برداشت کرده و با پس و پیش کردن عبارت و مضمون دست به این عمل ناپسند زده است. جالب این که بسیاری در پای همان شعر آمده و لب به تحسین گشوده اند. در صورتی که با کمی جستجو متوجه می شویم که شعر از آنِ کیست؟
👈 انواع دزدی ادبی:
۱- واژگاندزدی و اندیشهربایی (نسخ و انتحال) : هرگاه لفظ و معنی هردو را عیناً و بدون تصرف و تغییر ، سرقت کرده باشند.
۲- دگرگونسازی واژگان و پیام (مسخ و اغاره) : هرگاه لفظ و معنی هردو را برده امّا در آن تغییر و تبدیل داده باشند
۳- بیان پیام دیگران با واژگان نوین (سلخ و المام) : تنها در صورتی که معنی و فکر و مضمون را فراگرفته و با حفظ موضوع آن را به لفظ دیگر بیرون آورده باشند
۴- جابهجایی و جانشینسازی (نقل) : هرگاه گفته یا نوشتۀ دیگری را از لفظ و معنی یا معنی و مضمون بگیرند و موضوع آن را تغییر دهند؛ چنان که سخن منظوم را از باب مدح به هجا و از حماسه به غزل نقل کنند.
۵- شیّادی و دزدی بیبرگه و بینامونشان: هرگاه لفظ و معنی را به سبب سرقت ماخذ و اسناد ربوده باشند. (جلالالدین همایی)
از همۀ صاحبان احساس و اندیشه خواستاریم که با نگاه موشکافانه و پیگیریهایشان نگذارند حقوق فکری و عاطفی هنرمندان پایمال شود.
✍ #مینا_آقازاده و #فرهاد_رنجبرراد
۱۵ شهریور زادروز عبدالجبار کاکایی
(زاده ۱۵ شهریور ۱۳۴۲ ایلام) شاعر و ترانهسرا
او تحصیلاتش را تا مقطع کاردانی زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای تربیت معلم ادامه داد. در سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه شهید بهشتی تهران شد و در سال ۱۳۶۸ به دریافت مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی نایل آمد. سپس به منظور ادامه تحصیل در سال ۱۳۷۱ به دانشگاه آزاد مرکز تهران رفت و در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دریافت کرد.
فعالیتها:
وی چندین سال است که در تهران سکونت دارد و کارمند رسمی وزارت آموزش و پرورش است، اما فعالیتهایش را بیشتر در زمینه سرودن شعر، نقد و بررسی، اجرای برنامههای ادبی در صداوسیما و فعالیت در مطبوعات متمرکز کردهاست. علاقه وی بیشتر معطوف به قالبهای غزل و مثنوی است و از وی مقالات و نقدهایی پیرامون شعر در مطبوعات درج شدهاست. او تاکنون در برخی از همایشهای سراسری شعر که در سطح کشور برگزار شده بهعنوان دبیر، مدیر اجرایی و عضو هیئت علمی، مسئولیت داشتهاست. همچنین مدرس و مدیر خانه شعر بنیاد نویسندگان و هنرمندان و ۹ ماه عضو شورای ترانه وزارت ارشاد بودهاست اما پس از آن، بهدلیل «مراقبت و احتیاطکاریهای بیش از اندازه وزارت ارشاد » تا زمان «ایجاد زمینه مطلوب همکاری» استعفا داد.
او اکنون مدیر دفتر ادبیات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی است و همچنین با خوانندگان علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، حسامالدین سراج، محمد اصفهانی، علی تفرشی، فرزاد فرزین، حمید هیراد، فریدون اسرایی، محسن یگانه، مجید اخشابی، رضا صادقی و محمد علیزاده، در مقام شاعر همکاری کردهاست.
آثار:
آوازهای واپسین، مجموعه شعر ۱۳۶۹
مرثیه روح، مجموعه شعر، حوزه هنری ۱۳۶۹
سالهای تاکنون، مجموعه شعر، محراب اندیشه ۱۳۷۲
حتی اگر آیینه باشی، مجموعه شعر، اهل قلم ۱۳۷۵
نگاهی بهشعر معاصر ایران، نقد و بررسی، عروج ۱۳۷۶
گزیده ادبیات معاصر، شماره ۷ انتشارات نیستان ۱۳۷۸
بررسی تطبیقی ادبیات پایداری جهان، نشر پالیزان ۱۳۸۰
زنبیلی از ترانه، منتخب غزل، لوح زرین ۱۳۸۱
فرصت نایاب، مجموعه شعر، انجمن شاعران ایران ۱۳۸۵
با سکوت حرف میزنم نشر علم ۱۳۸۹
هرچه هستم از تو دورم رسانه طلایی ۱۳۸۶
باغ خیالی نشر لوح زرین ۱۳۸۸
با تو این ترانهها شنیدنیست نشر فصل پنجم ۱۳۹۰
بی چتر و بارانی نشر شانی ۱۳۹۱
حق با صدای توست نشر تکا ۱۳۸۷
بر شانههای باران "سیدی" ۱۳۸۶
بانوی آب آلبوم آثار ۱۳۹۱
از تو دورم آلبوم آثار ۱۳۸۷
دنیای بی آواز نشر فصل پنجم ۱۳۹۲
حبس سکوت نشر فصل پنجم ۱۳۹۱
تاوان کلمات نیستان ۱۳۹۴
عذاب دوست داشتن نیستان ۱۳۹۵
لاو هات نیستان ۱۳۹۵
حال من دست خودم نیست فصل پنجم ۱۳۹۶
و شاعر بسیاری از تیتراژهای سریالهای تلویزیونی است.
◾️فصل دوم «سرزمین شعر» در راه است...
▫️فصل جدید برنامۀ «سرزمین شعر» از شنبه، ۱۷شهریور روی آنتن شبکۀ #چهار و دو خواهد رفت.
🔸️به گزارش روابط عمومی برنامۀ «سرزمین شعر» فصل دوم این برنامه، با حضور #۴۰_شاعر برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که این فصل با حضور تماشاچی اجرا خواهد شد و همچنین شاعران برتر #افغانستان در هر قسمت حضور دارند.
🔹️ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، علیمحمد مؤدب و #محمدمهدی_سیار داوران برنامه هستند و امیرحسین مدرس اجرای برنامه را به عهده دارد. همچنین استاد علیرضا #افتخاری، مانند فصل قبل در برنامه حاضر خواهد بود.
🔸️«سرزمین شعر» در ۲۰ قسمت ۷۰ دقیقهای از شنبه تا سهشنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما و ساعت ۲۳:۱۵ از شبکۀ #دو سیما پخش خواهد شد. همچنین خلاصۀ برنامه در چهارشنبه ساعت ۲۱ روی آنتن شبکۀ چهار خواهد رفت.
🔗کانال #محمد_مهدی_سیار
@mmsayyar
May 11
بیـــا شهــریــــور پیـراهنت ییلاق لک لک ها
صدای جاری گنجشک در خواب مترسک ها
بیا ای امن ، ای سرسبز ، ای انبوه عطر آگین
بیـــا تـــا تخـــــم بگذارند در دستانت اردک ها
گل از سر وا بکن ده را پریشان می کند بویت
و بــــه سمت تـــــو می آیند باد و بادبادک ها
تـــــو در شعرم شکوه دختـــــری از ایل قاجاری
که می رقصد – اگر چه – روی قلیان و قلک ها
تمــــام شهـــــر دنبــــال تواند از بلــــخ تا زابل
سیاوش ها و رستم ها فریدون ها و بابک ها
همین کــــه عکس ماهت می چکد توی قنـات ده
به دورش مست می رقصند ماهی ها و جلبک ها
کنار رود ، دستت تو دستم ،شب،خدای من !
شکــــوه خنده ای تــــو ، سکوت جیر جیرک ها
مرا بـــی تاب می خواهند ، مثل کودکی هامان
تو مامان ،من پدر ، فرزندهامان هم عروسک ها
تو آن ماهـــی که معمولا رخت را قاب می گیرند
همیشه شاعرانی مثل من ، از پشت عینک ها
#حامد_عسگری
نامه هاي عاشقانه - نيما یوشیج.pdf
214.1K
نام کتاب: نامه های عاشقانه نیمایوشیج
این کتاب مجموعه ی کامل نامه هایی است که از نیما یوشیج باقی مانده است. او در طول زندگیش از هر نامه ای که برای هرکس می نوشت کپی یا رونوشت یا به اصطلاح خودش «مینوتی» برای خود و آیندگان نگاه می داشت که همانها اساس کار در تهیه این کتاب بوده است.
#نیما_یوشیج
4_5960840554404124199.opus
1.7M
نقد غزل جناب حامد عسکری
دکتر داودرضا کاظمی
کانالگروه ادبیات دانشگاه چالوس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ عاشق شدم ... گناه نکردم که
#نورعلیپور
پرسش شده ای ،جواب تقدیم تو باد
کد واژه ی انتخاب تقدیم تو باد
با عطر نسیم زندگی بخش پگاه
گلخنده ی آفتاب تقدیم تو باد
#محمدعلی ساکی
«سرزمین شعر» با اجرای امیرحسین مدرس روی آنتن میرود/ «همبیت» و «یک غزل-یک تصویر» چالشهای فصل دوم برای شرکتکنندگان
«همبیت» و «یک غزل-یک تصویر» بهعنوان دو بخش چالشی به فصل جدید برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» اضافه شد.
فصل جدید برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» با افزودهشدن دو چالش جدید «همبیت» و «یک غزل یک تصویر» از شنبه ۱۷شهریورماه روی آنتن شبکههای چهار (گروه ادب و هنر) و دو سیما میرود.
در چالش «همبیت» در هر رقابت یکی از شاعران مطرح کشور با طرح یک تکمصرع از شرکتکنندگان میخواهد مصرع دوم را بداههسرایی کنند.
همچنین در چالش «یک تصویر یک شعر»، با پخش یک تصویر یا بخشی از یک فیلم، از شرکتکنندگان خواسته میشود تا شعری در وصف تصویر یا اثر پخششده بسرایند.
اجرای فصل جدید «سرزمین شعر» را امیرحسین مدرس برعهده دارد و سردبیری و اجرای بخش «چالش» برنامه برعهدۀ محمود حبیبیکسبی است. همچنین حضور فعال شاعران افغانستان در هر قسمت و حضور تماشاگران در صحنۀ رقابت، از ویژگیهای فصل جدید است.
علیرضا افتخاری خوانندۀ مطرح کشورمان مانند فصل قبل در برنامه حضور دارد و یوسفعلی میرشکاک شاعر برجسته، میهمان ویژهبرنامه افتتاحیه فصل دوم میشود.
این برنامه، با حضور ۴۰ شاعر تولید شده و ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمدکاظم کاظمی، علیمحمد مؤدب و محمدمهدی سیار داوران این برنامه هستند.
«سرزمین شعر» به کارگردانی علی شریعتپناه و سعید ایلاتی، تهیهکنندگی علی زارعان و همکاری شهرستان ادب، در ۲۰ قسمت ۷۰ دقیقهای، شنبه تا چهارشنبه هر هفته، ساعت ۲۱ از شبکۀ چهار سیما و از سهشنبه تا جمعه، ساعت ۲۳:۱۵ از شبکۀ دو سیما میهمان خانههای مخاطبان خواهد شد.
همچنین خلاصۀ برنامه، چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۱ روی آنتن شبکۀ چهار میرود.
#سرزمین_شعر
#شهرستان_ادب
غزل جدیدی از رهبر انقلاب با عنوان «شرح حال» منتشر شد
«شرح حال»
گامی به راه و گامی در انتظار دارم
سرگشته روزگاری پَرگارـوار دارم
دلبستهی امیدی در سنگلاخ گیتی
رَه بیشکیب پویم، دل بیقرار دارم
یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک
چون شمع، اشک و آهی بیاختیار دارم
گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم
از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم
نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی
سیلم که هستی خود از کوهسار دارم
سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم
چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم
از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم
شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم
سیدعلی خامنهای
🔹رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند.
@Farsna
برای صبح شدن
نه به خورشید نیاز است
نه خندههای باد
چشم هایت را که باز کنی
موهایت که پریشان بشود
زندگی
عاشقانه طلوع خواهد کرد...
#شمس_لنگرودی
.ِ❥