eitaa logo
حلقۀ رندان
337 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
731 ویدیو
35 فایل
تجربۀ زندگی در باغ معارف آل الله علیهم صلوات الله أجمعین از دریچۀ هنر و ادب درگاه دریافت پیشنهادات و انتقادات شما: @halghe_rendan_admin جهت مشارکت بیشتر در گروه «حلقۀ رندان» عضو شوید: https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 و هر خوابی که بدیدی هم چون صبح صادق راست آمدی و خلوت و عُزلَت از مردم دوست داشتی، چنان که وی را هیچ خوش‌تر از آن نیامدی که تنها نشستی و با مردم نیامیختی. هر سال یک ماه از مکّه بیرون آمدی و در غار حِرا خلوت ساختی و از مَشغَلۀ خَلق به کلّی عُزلت گرفتی و اوقاتِ خود را به عبادت و طاعتِ حق مُستَغرق کردی و بفرمودی تا درویشان که آنجا می رسیدندی، طعام دادندی و تیمار داشتندی و تعهّد کردی. و چون یک ماه آنجا خلوت برآوردی، بازِ مکّه آمدی. و چون به مکّه بازآمدی، اوّل هفت بار طوافِ خانۀ کعبه بکردی و بعد از آن به خانۀ خود رفتی. و هم بدین حال می بود و هر سال این وظیفه نگاه می داشت تا آن سال درآمد! 💌گفت: روزی نشسته بودم خالی به مناجات. همی نگه کردم: بُرنایی را دیدم!نیکورویی!نیکومویی!نیکومنظر،نیکوجامه!قدمِ وی بر زمین و سرِِ وی به عَنانِ آسمان رسیده. مرا گفت:« اِقرأ یا محمّد!» من گفتم:« چه خوانم؟» گفت:« اِقرأ بِاسم رَبِّک! بگو: بسم الله الرحمن الرحیم.» من این بگفتم. از برکتِ این نام راحتی در هفت اندامِ من آمد... 👈🏻ادامه دارد... ـــــــــــــــــ ✅اثر مینیاتور فوق از استاد می باشد؛ که در موزه قرآن حرم رضوی علیه السّلام نگه داری می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎉السّلام علیکَ یَا رَسولَ الله🎉 🎙با نوای: گروه تواشیح محمّدرسول الله 🖋 شعر فارسی به قلم: احمد جنتی 🎥تصویربرداری در مدینة النبی شهرک سینمایی نور 🏷/ / / صلی الله علیه و آله ـــــــــــــــــــــــــــ به جهت پیوستن به و مشاهدۀ آثار بیشتر لطفاً لینک زیر را لمس بفرمائید:👇 https://eitaa.com/joinchat/1185873964Cab5f90b3dd
🔖بزودی...! 🖋مجموعه‌ای ادبی در؛کاری از 🆔@halghe_rendan
حلقۀ رندان
#مبعث #بخش1 #قاف #یاسین‌_حجازی #پیامبراکرم 🔖 و هر خوابی که بدیدی هم چون صبح صادق راست آمدی و خلوت و
🔖از پیش من برفت. من سورت «اقرأ» تا آنجا که بگفته بود از بر داشتم و هم‌ چون نقشی بود که بر دل من کرده بودند. من از غار برون رفتم. چون به میان کوه رسیدم، آوازی شنیدم از جانب آسمان که می‌گفت: «یا محمّد! تویی پیغمبر خدای و منم جبرئیل!» چون این آواز شنیدم، سر برافراشتم: جبرئیل را دیدم به صورت مردی ایستاده بود و قدم‌ها هر در آفاق آسمان فروهشته بود، یکی به مشرق و یکی به مغرب، و مرا می‌گوید: «یا محمّد! انت رسول الله و أنا جبریل.» من هم چنان بایستادم و در وی نگاه می‌کردم و نه از پیش می‌رفتم و نه از پس و در هر گوشه‌ای از آسمان که نگاه می‌کردم، او را هم چنان دیدمی که ایستاده بودی و قدم‌ها در آسمان فروهشته بودی. تا زمانی دیر برآمد. پس هم چنان ایستاده بودم و نگاه می‌کردم... چون دراز بکشید، خدیجه دل‌مشغول شد از بهر من و هر جای کس فرستاد به طلب من. چون زمانی برآمد، جبرئیل از چشم من ناپیدا شد و آنگه من باز پیش خدیجه رفتم. خدیجه گفت: «یا محمّد! کجا بودی؟ که عظیم دل‌مشغول بودم از بهر تو و مرد به هر جای فرستادم تا تو را طلب کنند.» آنگه چون دید که نه بر آن حالم که از برِ وی برفتم، پرسید که «یا محمّد، تو را چه افتاده است که چنین شده‌ای؟ مگر بترسیده‌ای؟» 👈🏻ادامه دارد...
حلقۀ رندان
#مبعث #بخش2 #قاف #یاسین‌_حجازی #پیامبراکرم 🔖از پیش من برفت. من سورت «اقرأ» تا آنجا که بگفته بود از
🔖خدیجه را گفتم: «دثّرونی! دثّرونی! مرا بپوشید!» خدیجه وی را به جا بپوشید. جبریل بازآمد. گفت: «یا ایّها المدّثّر! ای جامه در سر آورده! برخیز خلق را بیم کن از دوزخ و با توحیدِ خدای را خوان آنکه تو رسول خدایی!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در هفتمین قسمت : ✅کارکرد مهم معماری ناخودآگاه مخاطب است. دلیل علمی آن هم این است که چند هنر قوی مثل ، و (پرفورمنس) هم افزایی می کنند. ✅نوحه قطعا است. ✅✅⚠️امامی که در نوحه ها تصویر می شود با آن امام حقیقی فاصله دارد و این خطرناک است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 ،در هفتمین قسمت با بیان اینکه متاسفانه به نوحه سرایی با این میزان اثرگذاری در جامعه از سوی نهادهای فزهنگی نگاه حرفه‌ای نمی شود گفت : ✅من فکر می‌کنم که نوحه‌سرایی در مطالعات اجتماعی ما یتیم واقع شده است. بگذارید یک مثال بزنم؛ چرا بهار نوحه‌سرایان بیست تا بیست و پنج سالگی است؟‌ چرا که عمدتا تعهدات خانوادگی بر آنها بار نشده است. ✅✅بنده معتقدم که ما هویت علمی و فرهنگی و معینی ندارند. این موضوع در حالی است که وقتی به آثار و اشعار شاعران از دهه‌ها قبل تا به امروز نگاه می‌کنید می‌بینید که خط فکری او معین و مشخص است. ✅حال سوال این است که چرا نوحه‌سرای ما هویت ندارد؟ به این دلیل است که او فرصت نداشته در کتابخانه بنشیند و مطالعه مختصری داشته باشد. او باید از ساعت شش صبح کارت بزند و به خاطر اضافه کاری تا هشت شب بایستد. تمام خلاقیت او هم در همان محل کارش صرف می‌شود. 👇🏻صوت کامل این گفتگو در پست بعدی👇🏻
حلقۀ رندان
🔖بزودی...! 🖋مجموعه‌ای ادبی در#حلقه_رندان؛کاری از #شیخ_محمدحسین_شاهرخ 🆔@halghe_rendan
📍موضوع برنامه‌ٔ جدید در حلقه رندان را، زیر ذره‌بین مشاهده می‌کنید. با هشت حرف از این نُه حرف، حدس خود را خلق کنید😍 🆔@halghe_rendan
را به خوراک هفتۀ خود اضافه کنید. 🔎 مجموعه‌ای بدیع در 🖋تحقیق و گردآوری: 🆔@halghe_rendan
حلقۀ رندان
✅ #کشف_المثل را به خوراک هفتۀ خود اضافه کنید. 🔎#کشف_المثل مجموعه‌ای بدیع در #حلقه_رندان 🖋تحقیق و گ
📍اهداف مجموعۀ نسبت به ضرب المثل های عربی و فارسی ۱.معرفی ۲.تبیین ۳.ابهام زدایی (از ساختار و الفاظ مَثل و تطورات آن) ۴.نحوه بکارگیری بلیغ هر ضرب المثل ▪️در ادامه با ضرب المثل آشنا شده و جایگاه آن را در ساختار بلاغت و گفتارهای بلیغ، تبیین خواهیم نمود. 🗓 برنامه ✔️شنبه‌ها ضرب المثل عربی ✔️دوشنبه‌ها ضرب المثل فارسی 🆔@halghe_rendan
🔍ضرب المثل چیه؟! 📌مثل جمله‌ای کوتاه و گاهی آهنگینه، که شامل تشبیه و یا مضمون حکیمانـه ای ست و در قالب مختصر و مفیدی، مقصود گوینده رو می‌رسونه. مثل به واسطهٔ روونی و سادگیِ الفاظ، و روشنیِ معنا و لطافت ترکیب، بین مردم مشهور شده و از اون بدون تغییر يا با تغییر جزئی، تو گفتارشون استفاده می‌کنن. 🔸كلمه «مَثَل» عربيه و معادل فارسیش «مَتَل» میشه. وقتي مثل گفتن، صورت بی‌ادبانه پيدا كنه اون رو «مَتَلَك» ميگن. 🔹اندازۀ «مثل» متفاوته و لازم نیس حتما کوتاه باشه مهم اینه نسبت به مطلبی که میفهمونه مختصر و مفید باشه؛ گاهی اوقات كوتاهه در حدّ دو يا سه كلمه مثل فيل و فنجان كه نماد دو چيز كوچک و بزرگه که با هم تناسب ندارند؛ اين مثل در اصل دارای پنج كلمه بوده: "آب دادن فيل با فنجان" ولی معمولا با همان دو كلمه به اصل مثل اشاره می‌كنن. گاهی هم طولانی‌تره مثل: فرزند ناخلف انگشت ششمین را ماند که دست از بریدنش به درد آید و از بودنش زشت نماید. 🔸مَثل انواعی داره؛ انواع مثل از جهت لفظی: گاه نثره که یا مسجعه مثل: شفای علیل دیدار خلیل است. و یا نثر ساده اس مثل: شفا در ته پیاله است. و گاهی هم شعره مثل: حکایت بر مزاج مستمع گوی اگر خواهی که دارد با تو میلی انواع مثل از جهت معنایی رو در ادامه گفت و گو میکنیم ان شاءالله 🆔@halghe_rendan
⁉️بعد از اینکه ضرب المثل رو شناختیم حالا اصلا چرا ضرب المثل؟! ✔️ جواب: خیرالکلام ما قَلّ و دَلّ؛ سخن چون حکیمان نِکُو گویُ و کوتَه 🔺 فائدۀ ضرب المثل: 1⃣ سخن ما رو حکیمانه و نیکو میکنه. 2⃣سبب میشه مختصر و مفید، مطلبو انتقال بدیم. 🔻اما چرا ضرب المثل چنین خصوصیتی داره؟ ۱.با دونستن مَثل‌های زیاد، هر وقت معنایی رو میخوایم به مخاطب بگیم، با یه قالب زیبا در ذهنمون حاضره، درنتیجه همین‌که معنایی در ذهنمون میاد، قالب اون ضرب المثل رو به خودش میگیره و میرسه دست مخاطب. ۲.دوم اینکه منظورمون رو با لطافت بیان میکنیم، خصوصا اگه گونه های مختلف هر ضرب المثل رو بشناسیم که در هر موقعیتی از کدوم استفاده کنیم. و سومین نکته اینکه مخاطب حسابی درگیر مطلبمون میشه و مطلب براش جذاب تر و تاثیرگذارتره. اما توضیح مختصر این سه نکته: 1⃣بلد بودن ضرب المثل های زیاد و تسلط بر اونا، یعنی قالب زدن به معناهای تاثیرگذاری که معمولا در گفت و گو ها پیش میاد؛ قالب های جذاب و مختلف برای معانی مختلف. تا جاییکه، خودمون میتونیم مثل های ناب تولید کنیم! 2⃣ضرب المثل چون معمولا با تشبیه همراهه و از حکمت ها و مواعظ بهره گرفته مطلب رو با یک لباس زیبا و دلچسب تحویل مخاطب میده خصوصا اگه مسجع و یا شعر باشه. 3⃣اگه حرفمون با قالبی زیبا و محتوایی شیوا و در عین حال مختصر و مفید باشه، مخاطب کاملا به تصرف ما درمیاد و مسحور مقصودمون میشه و اثر می‌پذیره. 📍 پلی است برای رسیدن به🔗 کم گوی و گزیده گوی چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پر 🆔@halghe_rendan
📌ضرب المثل چجوری درست میشه⁉️ 🔹بعضی مثل‌ها از پندهای پيشوايان مذهبی، علما و يا از تجربه های زندگی مردم گرفته شده. به اينجور مثل‌ها حكمت گفته میشه. 🔸تعدادی از اینا، سخن اشخاص نامدارِ تاريخی يا عادیه كه خيلی بجا و مناسب بکارگرفته شده و به قدری به ذوق افراد شیرین اومده، که مشهور شده. 🔷خیلی از مثل‌ها نتيجۀ یه داستانه، چه واقعی باشه، چه افسانه‌ای. ولی ممکنه مردم از داستان اصلیش بی‌خبر باشن، و حتی تو هر شهری، یه جورِ خاص استفاده بشه. 🔶بعضی مثل‌ها از يه قطعه شعرِ معروف گرفته شده مثل: از ماست كه بر ماست؛ كه از شعر معروف ناصر خسرو هست( گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست). مثل‌های منظوم گاه ساخته و پرداخته شاعره و گاهی از مثل های ساده و منثور گرفته شده و در شعر زيبا و مناسبی جا افتاده. 🔺خیلی از ضرب المثل ها ریشه در متون ادبی نظم و نثر داره چه عربی و چه فارسی. مثلا گلستان سعدی منبع حدود ۴۰۰ ضرب المثله که البته بعضی از اینا ریشه در شاهنامه و کلیله و دمنه و مرزبان نامه و ... دارن. 🆔@halghe_rendan
گونه: موضوع: علیه السّلام قالب شعر: وزن: شاعر: ــــــــــــــــــــــ رخش چه صبح ملیحی، لبش چه آب حیاتی علی‌اکبر لیلاست، به چه شاخه نباتی! بدون چشمه‌ی لعلش نبود در همه هستی نه چشمه‌ای نه قناتی، نه دجله‌ای نه فراتی دمیده بر سر دنیا چه آفتاب بلندی رسیده در شب لیلا چه ماه با برکاتی قدش چه سرو بلندی، چه گیسویی چه کمندی چه مرتضی‌سکناتی، چه مصطفی‌وجناتی چه دلبری چه دلیری، چه بی مثال و نظیری چه یوسفی چه عزیزی، چه «ماورای صفاتی» حواس قافله رفته است در صدای اذانش هلا چه حی علایی، چه عجلوا به صلاتی حسین با پسرش رد شدند از غزل من پسر، چه ماه جمیلی؛ پدر، چه باب نجاتی چه روزها که به لیلا گذشت و رفتی و می‌گفت «مضی الزمان و قلبی یقول انک آتی» 🆔@halghe_rendan
سلام. عیدتون مبارک.🌺 یک سوال: ⁉️به نظرتون پسره کیه؟ و برای ولادت علیه السّلام چی عیدی ای میتونه داشته باشه؟ اصلاً😳نداره. یک کم اگر🧐بشین در نتیجه 😎 میشین یا در نهایت😍 🆔@halghe_rendan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅اگه آدم پیش کسی بیجهت متهم بشه و پشت سرش نابودش کرده باشن که یا آبروش بره یا منافعش به خطر بیفته، تو چندتا کلمه چی باید گفت⁉️ یه ضرب المثل ساده و مشهور مال اینجاس👇: 🔺زیرآبم رو زدن🔻 ❇️اما معنای الفاظش چیه؟! 🔹زیرآب: ته حوض یا آب انبارهای قدیم که محل نگه داری آب بوده، راهی قرار داده بودن تا وقتی میخوان لای و لجن ته حوض خارج بشه، اونو باز کنن. 🔸زیرآب زدن: به باز کردن زیرآب میگفتن زیرآب زدن. 🔹اما زیرآب کسی و زدن: همین ضرب المثلیه که توضیحش گذشت. 🗓تاریخچه 📌چرا برای خراب شدن پیش کسی، میگن زیر آبم رو زدن؟! ظاهرا همون موقع وقتی کسی میخواست شخصی رو اذیت کنه یا دشمنی باهاش داشت، پنهانی زیرآب حوضش رو باز می‌کرد و آبی که منفعتش بود رو از بین می‌برد. ✳️از اون جاس که وقتی منافع شخص پیش کسی از بین میره، از این مثل استفاده میکنن. 🆔@halghe_rendan
هدایت شده از حلقۀ رندان
الا یا ایّها الساقی ترین_حافظ ایمانی_وحید جلیلوند.mp3
4.6M
🔖 (تقدیم به پیشگاه حضرت عجّل الله تعالی فرجه الشریف) 🖋به قلم: حافظ ایمانی 🎙با خوانش: وحید جلیلوند 🎚میکس و مسترینگ: استدیو ظهور 🗣آواپردازی: مسعود بقایی 🏷 عج// 🆔@halghe_rendan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا